CIDDC - Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova

Legislație

Documente naționale

  1. cu privire la respectarea drepturilor şi protecţia copilului în programele audiovizuale
  2. pentru aprobarea Planului naţional de acţiuni privind prevenirea şi eliminarea celor mai grave forme ale muncii copilului pe anii 2011-2015
  3. cu privire la unele măsuri de asigurare a activităţii Consiliului Naţional pentru Protecţia Drepturilor Copilului
  4. pentru aprobarea Regulilor de eliberare a certificatului de luare în evidenţă a copilului care rămîne în ţară, al cărui părinte/tutore (curator), cetăţean al Republicii Moldova, se angajează provizoriu în muncă în străinătate
  5. cu privire la instituirea Comisiei pentru protecţia copilului aflat în dificultate şi aprobarea Regulamentului-cadru de activitate a acesteia
  6. privind copiii cu statut de adopţie, luaţi la evidenţă de către Secţia adopţii a Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, domiciliaţi pe teritoriul UTA Găgăuzia, Comrat
  7. pentru aprobarea Standardelor minime de calitate privind îngrijirea, educarea şi socializarea copilului din Centrul de plasament temporar
  8. cu privire la aprobarea Listei bolilor şi stărilor patologice care acordă copiilor pînă la vîrsta de 18 ani dreptul la primirea statutului de copil-invalid şi alocaţiilor sociale de stat conform legislaţiei
  9. cu privire la completarea Codului penal, Codului de procedură penală şi Codului cu privire la contravenţiile administrative, reieşind din Legea privind drepturile copilului
  10. privind drepturile copilului
  11. CONSTITUŢIA REPUBLICII MOLDOVA
  12. legea învăţămîntului
  13. privind accesul la informaţie
  14. cu privire la aprobarea Strategiei de dezvoltare a învăţămîntului vocaţional/tehnic pe anii 2013-2020
  15. cu privire la Planul naţional de acţiuni pentru implementarea reformei structurale în educaţie

Documente internaționale

  1. Conventia europeana a drepturilor omului
  2. Conventia OIM 138 din 1973 privind varsta minima de incadrare in munca
  3. Conventia OIM 182 din 1999 privind interzicerea celor mai grave forme de munca a copiilor
  4. Conventia ONU din 1951 privind statutul de refugiat
  5. Conventia ONU din 2002 privind criminalitatea transnationala organizata
  6. Conventia privind consimtamantul la casatorie, varsta minima pentru casatorie
  7. Declaratia drepturilor copilului 1959
  8. Declaratia universala a drepturilor omului
  9. Declaration of the Rights of the Child 1923
  10. Directiva 2003 9 CE privind standardele minime pt primirea solicitantilor de azil in statele membre
  11. Directiva 2005 85 CE privind acordarea si retragerea statutului de refugiat
  12. Protocol facultativ la c cu privire la drepturile copilului cu privire la implicarea copiilor in conflicte armate
  13. Protocol facultativ la c cu privire la drepturile copilului referitor la exploatarea sexuala a copiilor
  14. Protocol impotriva traficului ilegal de migranti, aditional la Conventia ONU impotriva criminalitatii transnationale organizate
  15. Protocol privind prevenirea, reprimarea si pedepsirea traficului de persoane,aditional la Conventia ONU impotriva criminalitatii transnationale organizate
  16. Tratatul de la Lisabona 2007

Pentru copii și adolescenți

CONVENŢIA PRIVIND DREPTURILE COPILULUI
CONVENTIA CU PRIVIRE LA DREPTURILE COPILULUI» CONVENTIA CU PRIVIRE LA DREPTURILE COPILULUI (rom)
Varianta integrala a Conventiei ONU cu privire la Drepturile Copilului.
КОНВЕНЦИЯ О ПРАВАХ РЕБЕНКА » КОНВЕНЦИЯ О ПРАВАХ РЕБЕНКА
» DREPTURILE COPILULUI PE INTELESUL TUTUROR
» КОНВЕНЦИЯ О ПРАВАХ РЕБЁНКА ПОНЯТНАЯ ДЛЯ ВСЕХ
» I KONVENŢIA ANDAL CIACIMATA LE ŞIAORĂNGĂ KAI TI HAKIAREN SAORĂ (romani)
» POSTER: Moldova începe cu dreptul. Cu dreptul copilului. Convenţia ONU cu privire la Drepturile Copilului.
» INVATA SA FII RESPONSABIL! CUNOASTE LEGEA! CREEAZA O LUME MAI SIGURA!
Carte de buzunar adresata copiilor care vor invata cum sa nu intre in conflict cu legea. Aceasta publicatie apare in cadrului proiectului "Adolescentii pentru prevenirea delicventei juvenile".
» DREPTURILE MELE. PLIANT
Varianta prescurtata a Conventiei ONU cu privire la Drepturile Copilului. (rom)
» МОИ ПРАВА (rus)
» Brosurile Drepturile Mele (pentru 3 categorii de varsta: 5-8 ani, 9-12 ani, 13-18 ani)
» Poster-urile Am si eu drepturi si Fiecare copil are dreptul la...
RAPOARTE ALE COPIILOR DESPRE DREPTURILE LOR
» EDUCAȚIA SEXUALĂ - CUM O FACE ȘCOALA ȘI CE POATE FI DIFERIT?
Raportul„Educația sexuală în Republica Moldova – cum o face școala și ce poate ö diferit?” este realizat de către Platforma Copiilor, ghidată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și susținută de către OAK Foundation, Workshop for Civic Initiatives Foundation, Suedia și Save the Children.
»RESPECTAREA DREPTURILOR COPILULUI. Raportul copiilor din Moldova pentru Comitetul ONU privind Drepturile Copilului. Anul 2016
Raportul copiilor din Moldova pentru Comitetul ONU privind Drepturile Copilului 2016 este editat prin contribuția a 49 de copii, membri ai Grupului de Reflecție. Activitatea grupului de copii a fost facilitată de către Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) şi susţinută de Organizația Suedeză "Salvați Copiii" și Fundația Pestalozzi.
»DREPTURILE COPILULUI MONITORIZATE DE COPII. Raportul copiilor despre cunoaşterea şi respectarea Convenţiei ONU privind Drepturile Copilului. Anul 2013
Raportul apare în cadrul proiectului "Liber, Puternic şi Protejat - spre un sistem mai bun de protecţie a copiilor în Republica Moldova", implementat de către Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC), în parteneriat cu Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC), în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Consiliile Raionale Leova şi Orhei, cu susţinerea financiară a Reprezentanţei UNICEF în Moldova şi Fundaţiei OAK.
La realizarea raportului au contribuit 54 de copii, membrii Grupurilor de Lucru pentru Drepturile Copilului (CLDC) din Raioanele Leova şi Orhei, susţinuţi de echipa de proiect a CIDDC: Cezar Gavriliuc, Iosif Moldovanu, Claudia Danii, Smiljana Frick, Diana Panico.
»DREPTURILE COPILULUI MONITORIZATE DE COPII - Raportul copiilor despre respectarea Convenției ONU cu privire la Drepturile Copilului. Anul 2012
Raportul "Drepturile copilului monitorizate de copii" apare în cadrul proiectului "Liber, Puternic şi Protejat - spre un sistem mai bun de protecţie a copiilor în Republica Moldova", implementat de către Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC), în parteneriat cu Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţa de Copii (CNPAC), în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Consiliile Raionale Leova şi Orhei, cu susţinerea financiară a Reprezentanţei UNICE F în Moldova şi Fundaţiei OAK.

La realizarea raportului au contribuit 74 de copii, membrii Grupurilor de Lucru pentru Drepturile Copilului din Raioanele Leova şi Orhei şi ai Grupului de Reflecţie, susţinuţi de echipa de proiect a CIDDC: Cezar Gavriliuc, Iosif Moldovanu, Claudia Danii, Daniela Platon, Smiljana Frick, Diana Panico.

»Raport despre respectarea Convenţiei privind Drepturile Copilului în Moldova - ADEVĂRUL VORBIT DE COPII
» VIATA IN OCHII COPIILOR. RAPORTUL COPIILOR DESPRE RESPECTAREA CONVENTIEI CU PRIVIND DREPTURILE COPILULUI IN REPUBLICA MOLDOVA
Acest raport a aparut in contextul Raportului complementar adresat Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului, in 2008. Implicarea copiilor in monitorizarea Conventiei cu privire la Drepturile Copilului, realizata in premiera in Republica Moldova, a facut parte din acest proces. CIDDC cu suportul Organizatiei Suedeze "Salvati Copiii", a efectuat consultarea copiilor si a facilitat elaborarea Raportului Copiilor.
RESURSE COPII AFECTAŢI DE MIGRAŢIE
» SINGUR ACASA. Carte de buzunar pentru fete si baieti cu parinti plecati in strainatate.
Carte de buzunar pentru fete si baieti cu parinti plecati in strainatate.
Aceasta carte este un dialog. Un adult – un profesor – ?i doi adolescenti – o fata ?i un baiat – discuta ?i cauta raspunsuri la mai multe intrebari. Mai ales, la intrebari legate de viata copiilor dupa plecarea parintilor la munci in strainatate.
» ОДИН ДОМА. КНИГА ДЛЯ МАЛЬЧИКОВ И ДЕВОЧЕК С РОДИТЕЛЯМИ, РАБОТАЮЩИХ ЗА ГРАНИЦЕЙ
RESURSE PROFESIONIŞTI CARE LUCREAZĂ CU COPIII
» NU LOVI! INTERZICEREA TUTUROR PEDEPSELOR CORPORALE APLICATE COPIILOR. Întrebări și răspunsuri pentru copii și tineri.
PUBLICATĂ ÎN 2009 DE: Inițiativa globală de încetare a tuturor formelor de pedepse corporale aplicate copiilor
EDIȚIA REVIZUITĂ PUBLICATĂ ÎN 2017 DE:
Inițiativa globală de încetare a tuturor formelor de pedepse corporale aplicate copiilor.
» CARTEA MARE A JOCURILOR
Aceasa carte este o culegere de jocuri scopul carora este de a facilita lucrul persoanelor ce activeaza in domeniul educatiei copiilor si tinerilor. Jocurile prezentate nu constitue niste mijloace in cadrul grupului. Folosirea jocurilor cere o cunoatere primara a grupului si o experienta minima in acest domeniu.
PARTICIPAREA ELEVILOR ÎN GUVERNAREA ȘCOLII
» Raportul privind Copiii și Tinerii Apărători ai Drepturilor Omului din Republica Moldova, prezentat de Platforma Copiilor în cadrul Evaluării Periodice Universale

În perioada ianuarie – februarie 2022, la cea de-a 40-a sesiune de Evaluare Periodică Universală (EPU), Platforma Copiilor a prezentat situația copiilor/tinerilor apărători ai drepturilor omului (CADO) din Republica Moldova, prin intermediul unei fișe informative ce reprezintă opiniile a peste 3000 de copii și tineri.

Platforma Copiilor a elaborat și a prezentat raportul fiind ghidată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, susținută de Rețeaua Globală rețeaua globală Child Rights Connect și de UPR Info. De asemenea, mai multe grupuri de ONG-uri din Republica Moldova au susținut depunerea raportului privind situația copiilor apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova în procesul EPU.

EPU este un mecanism al Consiliului ONU pentru Drepturile Omului care vizează îmbunătățirea situației drepturilor omului în cele 193 de state membre ale Națiunilor Unite, printre care și Republica Moldova.

Inițial, raportul a fost publicat în limba engleză pe pagina web a organizației UPR Info.

Prezentarea acestui raport în cadrul EPU este rezultatul unui proces îndelungat, despre care puteți afla mai multe pe pagina de Facebook a Platformei Copiilor, în trei capitole, prezentate cronologic: Partea întâi, Partea a doua, Partea a treia.

Platforma Copiilor este o comunitate cu 40 de membri și membre și a fost creată în 2017 de CIDDC.

»Human Rights Situation in the Republic of Moldova With focus on the rights of Child Human Rights Defenders. Raportul ONG-urilor din Republica Moldova, prezentat în cadrul Evaluării Periodice Universale

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), Amnesty International Moldova, Alianța ONG-urilor active pentru Protecția Socială a Copilului și Familiei (APSCF), Asociația pentru Abilitarea Copilului și Familiei „AVE Copiii”, Promo-LEX, Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC/NCCAP) au elaborat un raport cu privire la situația drepturilor omului cu accent pe drepturile copiilor apărători ai drepturilor omului.

Documentul a fost prezentat în cadrul Evalurăii Periodice Universale (EPU) – un mecanism al Consiliului ONU pentru Drepturile Omului care vizează îmbunătățirea situației drepturilor omului în cele 193 de state membre ale Națiunilor Unite, printre care și Republica Moldova.

Raportul a fost menționat în Rezumatul emis de Oficiul Înaltului Comisar al Națiunilor Unite pentru Drepturile Omului cu privire la informația despre părțile interesate din Republica Moldova. Este vorba despre riscurile de violență față de CADO (119) și recomandarea de a împuternici CADO prin mecanisme clare de către Guvern (125).

Inițial, raportul a fost publicat pe pagina web a organizației UPR Info.

Tot aici a fost publicat și Raportul Platformei Copiilor privind situația copiilor/tinerilor apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova.

CIDDC continuă să susțină copiii în drepturile lor și să sprijine adulții, autoritățile să asigure aceste drepturi.

» Punerea în Practică a Drepturilor Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului. Versiunea prietenoasă copilului a Ghidului de implementare
În acest Ghid poți învăța totul despre drepturile copiilor apărători ai drepturilor omului (CADO). Acești copii susțin propriile drepturi și drepturile altora. Ghidul răspunde la întrebări precum: Cine sunt CADO? Ce dificultăți întâmpină CADO? Ce lipsește și cum poate fi îmbunătățită situația CADO? Acest document este versiunea prietenoasă a versiunii originale a Ghidului de implementare a drepturilor CADO.
Acest ghid poate fi utilizat atât de către copii pentru a-i învăța pe alții despre drepturile și acțiunile lor în calitate de apărători și pentru a-i ajuta pe adulți și cei care iau decizii (profesori, părinți, îngrijitori, guverne) să înțeleagă mai bine drepturile CADO și să le pună în practică, cât și de către adulți.
Atât la nivel național, cât și global, au fost situații în care copiii și adulții au fost susținuți pentru a-și împărtăși viziunile și experiențele cu privire la protecția și împuternicirea CADO. Toate aceste experiențe au fost adunate și au contribuit la elaborarea acestui Ghid, care este rezultatul unei munci în comun de rețeaua globală Child Rights Connect, Grupul Consultativ al Copiilor din cadrul acesteia și Universitatea Queens din Belfast.
Versiunea prietenoasă copilului a Ghidului în limba română a fost realizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) în colaborare cu un grup de adolescenți și tineri apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova, membri ai Platformei Copiilor.
» CONSILIUL ELEVILOR - PARTENER ÎN GUVERNANȚA ȘCOLII. ÎNTREBĂRI ȘI RĂSPUNSURI
Setul de materiale video reprezintă un ghid pentru elevi privind crearea și funcționarea Consiliului Elevilor. Videourile sunt o parte din resursele dedicate dreptului copiilor şi tinerilor la participare, dezvoltate de CIDDC în urma experienţei de susținere a consiliilor elevilor pe parcursul mai multor ani.”
» CONSILIUL ELEVILOR – PARTENER ÎN GUVERNANȚA ȘCOLII. Ghidul instituției de învățământ
Ghidul este una dintre resursele dedicate dreptului copiilor şi tinerilor la participare, dezvoltate de CIDDC în urma experienţei de susținere a consiliilor elevilor pe parcursul mai multor ani. Resursele oferă personalului școlii repere de acțiuni privind formarea și susținerea echipei consiliului, iar membrilor acestuia – sugestii de strategii și instrumente de autoconducere.
» JOCUL EDUCAȚIONAL TRASEUL CONSILIULUI ELEVILOR
Jocul educațional Traseul Consiliului Elevilor poate fi utilizat pentru a ajuta membrii consiliului, elevii ce nu sunt în consiliu, angajații școlii și alte persoane interesate să proiecteze pașii de lucru pe care îi poate realiza Consiliul Elevilor în procesul de reprezentare a opiniei elevilor în dialog cu administrația școlii. Parcurgerea jocului poate fi realizată în grupuri omogene sau mixte a câte 6-8 persoane. Dacă se optează pentru grupuri mixte – cu adulți și copii, se recomandă ca numărulcopiilor să fie de minimde două ori mai mare decât numărul adulților.
» BUCURĂ-TE DE DREPTURI. Drepturi și responsabilități. Cartea de buzunar a elevului școlii profesionale
Prezenta broșură a fost elaborată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în cadrul proiectului CONSEPT - Consolidarea Sistemului de Educaţie Profesională Tehnică în Moldova, implementat cu suportul Fundației Liechtenstein Development Service (LED), în colaborare cu Ministerul Educației al Republicii Moldova.
» Ce este un Consiliu al Elevilor și care sunt funcțiile acestuia într-o școală?
» Чем занимается Ученический Совет в школе?
INIŢIATIVE DE PARTICIPARE
» ISTORII ADEVĂRATE DESPRE CE AU FĂCUT ELEVII ÎN COMUNITATE. Experiențe neobișnuite ale unor tineri obișnuiți
Broşura "Istorii adevărate despre ce au făcut elevii în comunitate. Experienţe neobişnuite ale unor tineri obişnuiţi" a fost elaborată de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) în cadrul proiectului "Participarea copiilor pentru incluziune socială", în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Direcţia Învăţămînt, Tineret şi Sport Drochia şi Direcţia Învăţămînt Ştefan Vodă, cu suportul organizaţiilor Swedish Organisation for Individual Relief (SOIR Moldova) şi ERIKS Development Partner din Suedia.
» TINERII IN ACTIUNE!. 15 istorii de succes/ youth act! 15 stories of success
In aceasta brosura veti gasi istoriile de succes ale celor 15 echipe locale antrenate in 2003 in proiectul "Tineri in Actiune! Scopul proiectului a fost promovarea si facilitarea participarii la nivel local a copiilor si tinerilor pentru a contribui la dezvoltarea unei societati civile bazate pe cetatenie activa si respectul fata de Drepturile Omului. Acest proiect a oferit tinerilor instrumente necesare pentru punerea in aplicare a ideilor si a initiativelor lor civice. In 2003 circa 400 de tineri din 15 localitati au participat in cadrul proiectului. Ei si-au dezvoltat abilitatile si cunostintele de comunicare, lucru in echipa, cooperare, liderism, negociere, advocacy, analiza a problemelor si a solutiilor optime, de organizare a comunitatii etc. Aplicand aceste cunostinte si abilitati, ei au identificat problemele care ii afecteaza si au implicat membrii comunitatilor lor in solutionarea acestora.
» TINERII IN ACTIUNE. A REALIZA SCHIMBAREA. Republica Moldova, Raionul Telenesti, Anul 2006
In aceasta brosura veti gasi istoriile de succes ale celor 6 echipe locale din r. Telenesti antrenate in 2006 in proiectul "Tineri in Actiune! In cadrul acestui proiect, pe parcursul anului 2006, au fost instruite si sustinute, in vederea implementarii propriilor planuri de actiune, 6 grupuri de tineri din 6 localitati ale raionului Telenesti: Cisla, Ghiliceni, Inesti, Saratenii Vechi, Zgardesti si Suhuluceni.
PRACTICI DE SUCCES IN PROIECTUL "SPECIAL OLYMPICS – PARTICIPA!".
Acest ghid reprezinta experienta CIDDC de lucru in desfasurarea activitatilor de dezvoltare a diferitor abilitati, organizare de activitati de timp liber pentru copiii cu nevoi speciale in cadrul proiectului "Special Olympics - Participa!". Materialul este adresat tuturor profesorilor si educatorilor din scolile auxiliare si scolile generale, grupurilor de initiativa si tuturor persoanelor care vor sa contribuie la integrarea sociala a copiilor cu disabilitati intelectuale.
ALTE PUBLICAŢII
» AGENDA PENTRU ADOLESCENȚI
Această ediţie (ediţia a doua) a AGENDEI pentru ADOLESCENŢI apare în cadrul proiectului Organizaţiei pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE) - Prevenirea traficului de fiinţe umane în rândul copiilor fără îngrijire părintească din R. Moldova, realizat în parteneriat cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din R. Moldova (CIDDC) și Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova.
» GHIDUL ABSOLVENTULUI
De ce este important sa rasfoiesti acest ghid?
Opinii ale adolescentilor care au beneficiat de primele editii ale Ghidului absolventului
"Dragi absolventi!
Poate inca nu cunoasteti acest ghid, de aceea vreau sa va aduc la cunostinta parerea mea personala. Ghidul te conduce in viata profesionala. Pe mine m-a sprijinit enorm de mult, ajutindu-ma sa-mi gasesc profesia potrivita. De aceea trebuie sa-l cunoasteti si sa-l aveti si voi".
Irina, cl. a IX-a

"Acest ghid ne ajuta sa ne alegem o profesie. Am aflat cum se scrie un Cur¬riculum Vitae de succes. Am aflat ca sunt multe institutii de invatamant. Cu ajutorul lui ma pot pregati de pe acum pentru un interviu de angajare. Sunt mai informata despre cum pot proceda in cazul in care vreau sa merg peste hotare. Am aflat multe numere de telefoane de la colegii, scoli profesionale si multe adrese utile. Multumesc autorilor pentru acest ghid."
Ludmila, cl. a VIII-a

"Acest ghid mi-a fost de folos, pentru ca m-am putut determina unde sa plec sa invat. Ghidul contine mai multe informatii: numere de telefoane, adrese care ne ajuta sa contactam cu persoanele de la colegii, scoli profesionale. Noi stim ca acest ghid isi asuma rolul de facilitator intre realitatile si dorintele noastre. As vrea sa multumesc pentru sfaturi".
Ina, cl. a IX-a
» JURNALUL ISTORIILOR UMANE.
Jurnalul Istoriilor Umane a fost editat in cadrul proiectului "Dezvoltarea deprinderilor de viata pentru prevenirea traficului de fiinte umane" implementat in 11 gimnazii internat (Cahul, Carpineni, Cazanesti, nr. 2 Chisinau, Leova, Falesti, Orhei, Napadova, Tighina, Straseni, Vascauti) de catre Centrul de Informare si Documentare privind Drepturile Copilului in parteneriat cu Secretariatul Consiliului National pentru Protectia Drepturilor Copilului si Ministerul Educatiei, cu suportul Reprezentantei UNICEF in Moldova si a Organizatiei Suedeze Radda Barnen.
Materiale publicate in prezentul JURNAL vin sa prezinte istoriile de viata si experienta a 28 de elevi din gimnaziile internat implicate in proiect si sa sensibilizeze opinia publica fata de copiii institutionalizati si problemele cu care se confrunta acestea.

Pentru a deschide documentele este necesar programul "Acrobat Reader". Accesati adresa, incarcati si instalati programul Acrobat Reader

Pentru profesioniști

CONVENŢIA PRIVIND DREPTURILE COPILULUI
» CONVENTIA CU PRIVIRE LA DREPTURILE COPILULUI (rom)
Varianta integrala a Conventiei ONU cu privire la Drepturile Copilului.
» КОНВЕНЦИЯ О ПРАВАХ РЕБЕНКА
» POSTER: Moldova începe cu dreptul. Cu dreptul copilului. Convenţia ONU cu privire la Drepturile Copilului.
» Poster-urile Am si eu drepturi si Fiecare copil are dreptul la...

»Dreptul copilului de a fi ascultat. Recomandarea generală nr. 12 a CDC

Recomandarea Generală a Comitetului pentru Drepturile Copilului (CDC) rezidă în a sprijini statele ce au ratificat Convenția ONU pentru Drepturile Copilului să implementeze eficient articolul 12 – Dreptul Copilului la opinie. Acest document își propune să descrie cadrul legislativ, politicile și practicele necesare ce ar garanta că opinia copiilor este luată în considerare.

RAPOARTE ALE COPIILOR DESPRE DREPTURILE LOR
»RESPECTAREA DREPTURILOR COPILULUI. Raportul copiilor din Moldova pentru Comitetul ONU privind Drepturile Copilului. Anul 2016
Raportul copiilor din Moldova pentru Comitetul ONU privind Drepturile Copilului 2016 este editat prin contribuția a 49 de copii, membri ai Grupului de Reflecție. Activitatea grupului de copii a fost facilitată de către Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) şi susţinută de Organizația Suedeză "Salvați Copiii" și Fundația Pestalozzi.
»DREPTURILE COPILULUI MONITORIZATE DE COPII. Raportul copiilor despre cunoaşterea şi respectarea Convenţiei ONU privind Drepturile Copilului. Anul 2013
Raportul apare în cadrul proiectului "Liber, Puternic şi Protejat - spre un sistem mai bun de protecţie a copiilor în Republica Moldova", implementat de către Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC), în parteneriat cu Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC), în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Consiliile Raionale Leova şi Orhei, cu susţinerea financiară a Reprezentanţei UNICEF în Moldova şi Fundaţiei OAK.
La realizarea raportului au contribuit 54 de copii, membrii Grupurilor de Lucru pentru Drepturile Copilului (CLDC) din Raioanele Leova şi Orhei, susţinuţi de echipa de proiect a CIDDC: Cezar Gavriliuc, Iosif Moldovanu, Claudia Danii, Smiljana Frick, Diana Panico.

 

»DREPTURILE COPILULUI MONITORIZATE DE COPII - Raportul copiilor despre respectarea Convenției ONU cu privire la Drepturile Copilului. Anul 2012
Raportul "Drepturile copilului monitorizate de copii" apare în cadrul proiectului "Liber, Puternic şi Protejat - spre un sistem mai bun de protecţie a copiilor în Republica Moldova", implementat de către Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC), în parteneriat cu Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţa de Copii (CNPAC), în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Consiliile Raionale Leova şi Orhei, cu susţinerea financiară a Reprezentanţei UNICE F în Moldova şi Fundaţiei OAK.

La realizarea raportului au contribuit 74 de copii, membrii Grupurilor de Lucru pentru Drepturile Copilului din Raioanele Leova şi Orhei şi ai Grupului de Reflecţie, susţinuţi de echipa de proiect a CIDDC: Cezar Gavriliuc, Iosif Moldovanu, Claudia Danii, Daniela Platon, Smiljana Frick, Diana Panico.

»Raport despre respectarea Convenţiei privind Drepturile Copilului în Moldova - ADEVĂRUL VORBIT DE COPII
» VIATA IN OCHII COPIILOR. RAPORTUL COPIILOR DESPRE RESPECTAREA CONVENTIEI CU PRIVIND DREPTURILE COPILULUI IN REPUBLICA MOLDOVA
Acest raport a aparut in contextul Raportului complementar adresat Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului, in 2008. Implicarea copiilor in monitorizarea Conventiei cu privire la Drepturile Copilului, realizata in premiera in Republica Moldova, a facut parte din acest proces. CIDDC cu suportul Organizatiei Suedeze "Salvati Copiii", a efectuat consultarea copiilor si a facilitat elaborarea Raportului Copiilor.
RESURSE COPII AFECTAŢI DE MIGRAŢIE
» SITUATIA COPIILOR RAMASI FARA INGRIJIRE PARINTEASCA IN URMA MIGRATIEI. Raport de studiu
Prin acest studiu, CIDDC a incercat sa identifice schimbarile care se produc in dezvoltarea emotionala si sociala a copiilor ramasi fara ingrijire parinteasca din cauza migratiei. Investigatia si-a propus o cercetare preponderent calitativa a fenomenului din necesitatea de a capta aspectele subtile ale experientelor copiilor si a intelege impactul despartirii de parinti la nivelul fiecarui copil, luand in considerare contextul social specific acestuia. Fiind utila pentru explorarea unui subiect mai putin studiat, cercetarea calitativa este suficient de flexibila si ofera spatiu pentru date noi, chiar imprevizibile.
»Studiul comparativ Iasi-Chisinau privind COPILUL SINGUR ACASA
COPIII SINGURI ACASA: lansarea unui studiu comparativ, elaborat in cadrul unui proiect al Centrului de Informare si Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova si Fundatiei Iosif din Romania
» GHID PENTRU PROFESIONISTI CARE LUCREAZA CU COPIII MIGRANTILOR
Ghidul prezint informatii despre o parte dintre dificultatile cu care se confrunta copiii ai caror parinti pleaca la munca peste hotare, oferind si sugestii in legatura cu modalitatile prin care copiii si tinerii pot fi sustinuti in dezvoltarea lor armonioasa.
Autorii publicatiei atrag atentia ca principala sarcina a ghidului este de a contribui la integrarea sociala a copiilor migrantilor, evitand etichetarea lor drept "copii-problema".
» ПРАКТИЧЕСКОЕ РУКОВОДСТВО ДЛЯ СПЕЦИАЛИСТОВ, РАБОТАЮЩИХ С ДЕТЬМИ МИГРАНТОВ
RESURSE PROFESIONIŞTI CARE LUCREAZĂ CU COPIII
» Raportul privind Copiii și Tinerii Apărători ai Drepturilor Omului din Republica Moldova, prezentat de Platforma Copiilor în cadrul Evaluării Periodice Universale

În perioada ianuarie – februarie 2022, la cea de-a 40-a sesiune de Evaluare Periodică Universală (EPU), Platforma Copiilor a prezentat situația copiilor/tinerilor apărători ai drepturilor omului (CADO) din Republica Moldova, prin intermediul unei fișe informative ce reprezintă opiniile a peste 3000 de copii și tineri.

Platforma Copiilor a elaborat și a prezentat raportul fiind ghidată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, susținută de Rețeaua Globală rețeaua globală Child Rights Connect și de UPR Info. De asemenea, mai multe grupuri de ONG-uri din Republica Moldova au susținut depunerea raportului privind situația copiilor apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova în procesul EPU.

EPU este un mecanism al Consiliului ONU pentru Drepturile Omului care vizează îmbunătățirea situației drepturilor omului în cele 193 de state membre ale Națiunilor Unite, printre care și Republica Moldova.

Inițial, raportul a fost publicat în limba engleză pe pagina web a organizației UPR Info.

Prezentarea acestui raport în cadrul EPU este rezultatul unui proces îndelungat, despre care puteți afla mai multe pe pagina de Facebook a Platformei Copiilor, în trei capitole, prezentate cronologic: Partea întâi, Partea a doua, Partea a treia.

Platforma Copiilor este o comunitate cu 40 de membri și membre și a fost creată în 2017 de CIDDC.

»Human Rights Situation in the Republic of Moldova With focus on the rights of Child Human Rights Defenders. Raportul ONG-urilor din Republica Moldova, prezentat în cadrul Evaluării Periodice Universale

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), Amnesty International Moldova, Alianța ONG-urilor active pentru Protecția Socială a Copilului și Familiei (APSCF), Asociația pentru Abilitarea Copilului și Familiei „AVE Copiii”, Promo-LEX, Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC/NCCAP) au elaborat un raport cu privire la situația drepturilor omului cu accent pe drepturile copiilor apărători ai drepturilor omului.

Documentul a fost prezentat în cadrul Evalurăii Periodice Universale (EPU) – un mecanism al Consiliului ONU pentru Drepturile Omului care vizează îmbunătățirea situației drepturilor omului în cele 193 de state membre ale Națiunilor Unite, printre care și Republica Moldova.

Raportul a fost menționat în Rezumatul emis de Oficiul Înaltului Comisar al Națiunilor Unite pentru Drepturile Omului cu privire la informația despre părțile interesate din Republica Moldova. Este vorba despre riscurile de violență față de CADO (119) și recomandarea de a împuternici CADO prin mecanisme clare de către Guvern (125).

Inițial, raportul a fost publicat pe pagina web a organizației UPR Info.

Tot aici a fost publicat și Raportul Platformei Copiilor privind situația copiilor/tinerilor apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova.

CIDDC continuă să susțină copiii în drepturile lor și să sprijine adulții, autoritățile să asigure aceste drepturi.

» Punerea în Practică a Drepturilor Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului. Versiunea prietenoasă copilului a Ghidului de implementare
În acest Ghid poți învăța totul despre drepturile copiilor apărători ai drepturilor omului (CADO). Acești copii susțin propriile drepturi și drepturile altora. Ghidul răspunde la întrebări precum: Cine sunt CADO? Ce dificultăți întâmpină CADO? Ce lipsește și cum poate fi îmbunătățită situația CADO? Acest document este versiunea prietenoasă a versiunii originale a Ghidului de implementare a drepturilor CADO.
Acest ghid poate fi utilizat atât de către copii pentru a-i învăța pe alții despre drepturile și acțiunile lor în calitate de apărători și pentru a-i ajuta pe adulți și cei care iau decizii (profesori, părinți, îngrijitori, guverne) să înțeleagă mai bine drepturile CADO și să le pună în practică, cât și de către adulți.
Atât la nivel național, cât și global, au fost situații în care copiii și adulții au fost susținuți pentru a-și împărtăși viziunile și experiențele cu privire la protecția și împuternicirea CADO. Toate aceste experiențe au fost adunate și au contribuit la elaborarea acestui Ghid, care este rezultatul unei munci în comun de rețeaua globală Child Rights Connect, Grupul Consultativ al Copiilor din cadrul acesteia și Universitatea Queens din Belfast.
Versiunea prietenoasă copilului a Ghidului în limba română a fost realizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) în colaborare cu un grup de adolescenți și tineri apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova, membri ai Platformei Copiilor.
» CONSILIUL ELEVILOR - PARTENER ÎN GUVERNANȚA ȘCOLII. ÎNTREBĂRI ȘI RĂSPUNSURI
Setul de materiale video reprezintă un ghid pentru elevi privind crearea și funcționarea Consiliului Elevilor. Videourile sunt o parte din resursele dedicate dreptului copiilor şi tinerilor la participare, dezvoltate de CIDDC în urma experienţei de susținere a consiliilor elevilor pe parcursul mai multor ani.”
» CONSILIUL ELEVILOR – PARTENER ÎN GUVERNANȚA ȘCOLII. Ghidul instituției de învățământ
Ghidul este una dintre resursele dedicate dreptului copiilor şi tinerilor la participare, dezvoltate de CIDDC în urma experienţei de susținere a consiliilor elevilor pe parcursul mai multor ani. Resursele oferă personalului școlii repere de acțiuni privind formarea și susținerea echipei consiliului, iar membrilor acestuia – sugestii de strategii și instrumente de autoconducere.
» EDUCAȚIA SEXUALĂ - CUM O FACE ȘCOALA ȘI CE POATE FI DIFERIT?
Raportul„Educația sexuală în Republica Moldova – cum o face școala și ce poate ö diferit?” este realizat de către Platforma Copiilor, ghidată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și susținută de către OAK Foundation, Workshop for Civic Initiatives Foundation, Suedia și Save the Children.
» JOCUL EDUCAȚIONAL TRASEUL CONSILIULUI ELEVILOR
Jocul educațional Traseul Consiliului Elevilor poate fi utilizat pentru a ajuta membrii consiliului, elevii ce nu sunt în consiliu, angajații școlii și alte persoane interesate să proiecteze pașii de lucru pe care îi poate realiza Consiliul Elevilor în procesul de reprezentare a opiniei elevilor în dialog cu administrația școlii. Parcurgerea jocului poate fi realizată în grupuri omogene sau mixte a câte 6-8 persoane. Dacă se optează pentru grupuri mixte – cu adulți și copii, se recomandă ca numărulcopiilor să fie de minimde două ori mai mare decât numărul adulților.
»GHIDUL EXPERIENȚA DE ÎNVĂȚARE CENTRATĂ PE NEVOILE ȘI CAPACITĂȚILE COPILULUI.
Ghidul Experiență de învățare centrată pe nevoile și capacitățile copilului a apărut în cadrul proiectului INSPIRE: școli inovative, non-discriminatorii, sigure, participative, incluzive, respectuoase și eficiente. Proiectul a fost implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), Direcția Educație Anenii Noi (DEAN) și Direcția Generală Educație Ștefan Vodă (DGEȘV), în parteneriat cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC) și Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” (UPSC) din Chișinău, cu suportul financiar al organizației suedeze „ERIKS Development Partner”.
Intervențiile proiectului au urmărit consolidarea capacităților instituțiilor de învățământ de aplicare a Standardelor de calitate din perspectiva școlii prietenoase copilului în mediul, procesele și practicile școlare și a capacităților copiilor de monitorizare a drepturilor lor, de pledoarie pentru respectarea acestora și de participare la procesul decizional la nivel de clasă, școală, comunitate/ raion.
»INTERZICEREA APLICĂRII TUTUROR FORMELOR DE PEDEPSE CORPORALE COPIILOR. Răspunsuri la cele mai frecvente întrebări
Din aceeași serie: Interzicerea tuturor pedepselor corporale aplicate copiilor: Răspunsuri la cele mai frecvente întrebări; Interzicerea pedepselor corporale aplicate copiilor: Întrebări și răspunsuri pentru copii și tineri; Interzicerea pedepselor corporale în școli: Răspunsuri la cele mai frecvente întrebări
»INTERZICEREA PEDEPSELOR CORPORALE ÎN SCOLI. Răspunsuri la cele mai frecvente întrebări
Din aceeași serie: Din aceeași serie: Interzicerea tuturor pedepselor corporale aplicate copiilor: Răspunsuri la cele mai frecvente întrebări; Interzicerea pedepselor corporale aplicate copiilor: Întrebări și răspunsuri pentru copii și tineri
»PROTECȚIA COPILULUI FAȚĂ DE VIOLENȚA ÎN INSTITUȚIA DE ÎNVĂȚĂMÂNT. Culegere de acte normative.
Culegerea de acte normative a fost elaborata de Ministerul Educatiei, Culturii si Cercetarii al Republicii Moldova in colaborare cu Universitatea Pedagogica de Stat "Ion Creanga" din Chisinau, Centrul de Informare si Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) si organizatia international "Salvati copiii" (Save the Children), si publicata cu sustinerea Institutului UNESCO pentru tehnologii informationale in educate. Se distribuie gratuit.
»ЗАЩИТА РЕБЕНКА ОТ НАСИЛИЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ УЧРЕЖДЕНИИ. Сборник нормативных актов
Сборник нормативных актов по защите ребенка от насилия в образовательном учреждении подготовлен Министерством образования, культуры и исследований Республики Молдова в сотрудничестве с Государственным педагогическим университетом имени Иона Крянгэ, Центром информации и документации по правам ребенка Республики Молдова (CIDDC) и Международной организацией «Спасите детей» (Save the Children) и издан при поддержке Института ЮНЕСКО по информационным технологиям в образовании (ИИТО). Распространяется бесплатно.
»PREVENIREA VIOLENȚEI ÎN INSTITUȚIA DE ÎNVĂTĂMÂNT. Ghid metodologic
Ghidul metodologic este destinat personalului din institutiile de invatamant general si profesional tehnic. In ghid sunt prezentate informatii despre natura, cauzele, tipurile si consecintele violentei in institutia de invatamant. Editia contine recomandari de prevenire a discriminarii elevilor care traiesc cu HIV sau sunt afectati de HIV.
Ghidul are un caracter practic si propune angajatilor institutiei de invatamant un set de actiuni organizational si de informare in scopul prevenirii violentei, precum si algoritmi de actiune pentru identificarea factorilor violentei, interventia in situatiile de abuz si asistenta partilor implicate, in conformitate cu Procedura de organizare institutional si de interventie a lucratorilor institutiilor de invatamant in cazurile de abuz, neglijare, exploatare, trafic al copilului, aprobata prin Ordinul Ministerului Educatiei nr. 77 din 22.02.2013 si cu Metodologia de aplicare a Procedurii, aprobata prin Ordinul Ministerului Educatiei nr. 858 din 23.08.2013, precum si cu alte acte normative ale Republicii Moldova.
»ПРЕДОТВРАЩЕНИЕ НАСИЛИЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ УЧРЕЖДЕНИИ. Методическое пособие
Методическое пособие предназначено для руководителей и педагогических работников общеобразовательных учреждений начального, гимназического и лицейского уровня и учреждений среднего и послесреднего профессионально-технического образования (профессиональных училищ и колледжей). В пособии представлена информация о природе и причинах насилия в образовательных учреждениях, его видах и последствиях, вовлеченных сторонах. Издание содержит рекомендации по предотвращению дискриминации учащихся, живущих с ВИЧ или затронутых ВИЧ.
Пособие носит практический характер и предлагает организационные и воспитательные меры по профилактике насилия, а также алгоритмы действий руководящих, педагогических и иных работников образовательного учреждения по выявлению и реагированию на факты насилия и оказанию помощи всем участникам конфликтной ситуации в соответствии с Процедурой институциональной организации и поддержки со стороны сотрудников учебных заведений в случае жестокого обращения, пренебрежения, эксплуатации и торговли детьми, утвержденной приказом Министерства Просвещения Республики Молдова № 77 от 22.02.2013 и Методологией ее применения, утвержденной приказом Министерства Просвещения РМ № 858 от 23.08.2013, а также другими нормативными актами Республики Молдова.
»PROVOCĂRILE LUI DRAGOȘ. Ghid Metodologic. Program de prevenire a abuzului față de copii
Ghidul a fost dezvoltat în baza aplicaţiei web pentru copii "Provocările lui Dragoş" şi elaborat în cadrul programului "Protecţia copiilor împotriva abuzului, neglijării, exploatării şi traficului printrun sistem consolidat şi funcţional", realizat de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului şi Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii, cu suportul Ministerului Educației și susţinut de Oak Foundation, Save the Children, Reprezentanţa UNICEF în Moldova.

Ghidul a fost consultat cu un grup de învăţători de la Liceul M. Eminescu, din or. Străşeni, iar propunerile lor au fost integrate. Pe această cale, le aducem mulţumiri pentru facilitatea procesului de pilotare şi consultare.

»RAPORT DE CERCETARE. Bunăstarea copiilor – studenți ai școlilor profesionale din Republica Moldova
Desfăşurarea studiului a fost posibilă prin suportul oferit de către Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) şi Filiala Fundaţiei Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED) în Republica Moldova.

Pe parcursul mai multor ani, Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) face auzită "vocea copiilor şi tinerilor", fiind în contact direct cu studenţii şcolilor profesionale, în special, cu absolvenţii şcolilor internat care îşi fac studiile în cadrul şcolilor profesionale. Acest fapt a determinat o cunoaştere mai profundă a problemelor din sistem de către reprezentanţii CIDDC. Mai mult ca atît, CIDDC desfăşoară activităţi de informare şi instruire a tinerilor privind luarea deciziilor.

»Monitorizarea şi evaluarea activităţii tinerilor. Ghid pentru tineri şi profesionişti care lucrează cu tinerii. Chişinău 2006
»Ghid de Monitorizare a Drepturilor Copilului. Chişinău 2012
» EDUCATIE PENTRU DEZVOLTARE. GHIDUL ANIMATORULUI. CHISINAU 2001
Ghidul animatorului "Educatie pentru dezvoltare" include activitati flexibile pentru a putea fi aplicate intr-o mare diversitate de contexte. Fie ca sunteti animator, lucrator de tineret, responsabil de grup, membru al unui grup pe interese, profesor; fie ca lucrati regulat sau ocazional cu un grup mic, local sau cu unul mare si mixt, intrunind persoane care nu se cunosc, in paginile ce urmeaza vezi gasi indicii care va vor permite sa explorati la maxim ideile si activitatile propuse sau sa le adaptati la necesitatile proprii si la cele ale membrilor grupului. Educatia pentru dezvoltare nu este o disciplina separata, ea poate fi incorporata in cadrul lectiilor obitnuite, in toate obiectele predate in scoala.
» GHIDUL FORMAREA DEPRINDERILOR DE VIATA PENTRU PREVENIREA TRAFICULUI DE FIINTE UMANE
Ghidul Formarea deprinderilor de viata pentru prevenirea traficului de fiinte umane a fost elaborat in cadrul proiectului "Dezvoltarea deprinderilor de viata pentru prevenirea traficului de fiinte umane" prezinta unele puncte de vedere necesare de abordat in cadrul activitatilor de formare a deprinderilor de viata, sugestii metodologice si activitati interactive care pot fi adaptate nivelului de varsta si necesitatilor de formare a grupului de copii sau tineri cu care se lucreaza si pot fi organizate in cadrul orelor curriculare si extracurriculare.
» Raport de evaluare Dezvoltarea Deprinderilor de Viata pentru prevenirea traficului de fiinte umane
» Ghidul Voluntarului - Educatia sexuala si prevenirea HIV/SIDA
» Ghidul educatorului de la egal la egal in prevenirea HIV/SIDA
» PARTICIPAREA COPIILOR SI TINERILOR
Ghidul este adresat tuturor celor care lucreaza cu copiii di tinerii in scopul consolidarii capacitatii lor de a participa si de a influenta procesele ce au loc la nivel de familie, scoala, comunitate, tara, glob, profesori, educatori, manageri ai institutiilor de invatamant, lucratori de tineret, asistenti sociali, lideri ai ONG-urilor.
In lucrare este accentuata importanta dreptului copiilor si tinerilor la participare si sunt aduse modele de succes in exercitarea lui.
Ramane la alegerea tinerilor din fiecare comunitate sa-si exercite acest drept reiesind din contextul local. Aceasta publicatie descrie incercarile de a le oferi tinerilor o voce in societate facute in Moldova.
» Promovarea participarii copiilor in procesele democratice de luare a deciziilor
» CARTEA MARE A JOCURILOR
Aceasa carte este o culegere de jocuri scopul carora este de a facilita lucrul persoanelor ce activeaza in domeniul educatiei copiilor si tinerilor. Jocurile prezentate nu constitue niste mijloace in cadrul grupului. Folosirea jocurilor cere o cunoatere primara a grupului si o experienta minima in acest domeniu.
» MONITORIZAREA DREPTURILOR COPILULUI LA NIVEL LOCAL. STUDIU PRELIMINAR EFECTUAT IN ESTONIA, LITUANIA, REPUBLICA MOLDOVA, ROMANIA, SERBIA SI SUEDIA
Salvati Copiii Suedia va prezinta acest studiu preliminar cu privire la procesul de monitorizare a drepturilor copilului la nivel local in Estonia, Lituania, Republica Moldova, Romania, Serbia si Suedia.
AUXILIARE DIDACTICE
» DE LA O IDENTITATE PERSONALĂ POZITIVĂ - LA RELAŢII INTERPERSONALE CONSTRUCTIVE. Auxiliar didactic pentru predarea modulului I la Educaţia Civică. "Omul - fiinţă socială"
» PROIECTUL: ACŢIUNEA COMUNITARĂ ŞI FORMAREA COMPETENŢELOR CIVICE ÎN CADRUL DISCIPLINEI EDUCAŢIA CIVICĂ. Auxiliar didactic.
» PREDAREA DREPTURILOR COPILULUI ÎN CADRUL DISCIPLINEI : EDUCAŢIA CIVICĂ. Material de suport.
INIŢIATIVE DE PARTICIPARE
» ISTORII ADEVĂRATE DESPRE CE AU FĂCUT ELEVII ÎN COMUNITATE. Experiențe neobișnuite ale unor tineri obișnuiți
Broşura "Istorii adevărate despre ce au făcut elevii în comunitate. Experienţe neobişnuite ale unor tineri obişnuiţi" a fost elaborată de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) în cadrul proiectului "Participarea copiilor pentru incluziune socială", în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Direcţia Învăţămînt, Tineret şi Sport Drochia şi Direcţia Învăţămînt Ştefan Vodă, cu suportul organizaţiilor Swedish Organisation for Individual Relief (SOIR Moldova) şi ERIKS Development Partner din Suedia.
» TINERII IN ACTIUNE!. 15 istorii de succes/ youth act! 15 stories of success
In aceasta brosura veti gasi istoriile de succes ale celor 15 echipe locale antrenate in 2003 in proiectul "Tineri in Actiune! Scopul proiectului a fost promovarea si facilitarea participarii la nivel local a copiilor si tinerilor pentru a contribui la dezvoltarea unei societati civile bazate pe cetatenie activa si respectul fata de Drepturile Omului. Acest proiect a oferit tinerilor instrumente necesare pentru punerea in aplicare a ideilor si a initiativelor lor civice. In 2003 circa 400 de tineri din 15 localitati au participat in cadrul proiectului. Ei si-au dezvoltat abilitatile si cunostintele de comunicare, lucru in echipa, cooperare, liderism, negociere, advocacy, analiza a problemelor si a solutiilor optime, de organizare a comunitatii etc. Aplicand aceste cunostinte si abilitati, ei au identificat problemele care ii afecteaza si au implicat membrii comunitatilor lor in solutionarea acestora.
» TINERII IN ACTIUNE. A REALIZA SCHIMBAREA. Republica Moldova, Raionul Telenesti, Anul 2006
In aceasta brosura veti gasi istoriile de succes ale celor 6 echipe locale din r. Telenesti antrenate in 2006 in proiectul "Tineri in Actiune! In cadrul acestui proiect, pe parcursul anului 2006, au fost instruite si sustinute, in vederea implementarii propriilor planuri de actiune, 6 grupuri de tineri din 6 localitati ale raionului Telenesti: Cisla, Ghiliceni, Inesti, Saratenii Vechi, Zgardesti si Suhuluceni.
PRACTICI DE SUCCES IN PROIECTUL "SPECIAL OLYMPICS – PARTICIPA!".
Acest ghid reprezinta experienta CIDDC de lucru in desfasurarea activitatilor de dezvoltare a diferitor abilitati, organizare de activitati de timp liber pentru copiii cu nevoi speciale in cadrul proiectului "Special Olympics - Participa!". Materialul este adresat tuturor profesorilor si educatorilor din scolile auxiliare si scolile generale, grupurilor de initiativa si tuturor persoanelor care vor sa contribuie la integrarea sociala a copiilor cu disabilitati intelectuale.
ALTE PUBLICAŢII
» JURNALUL ISTORIILOR UMANE.
Jurnalul Istoriilor Umane a fost editat in cadrul proiectului "Dezvoltarea deprinderilor de viata pentru prevenirea traficului de fiinte umane" implementat in 11 gimnazii internat (Cahul, Carpineni, Cazanesti, nr. 2 Chisinau, Leova, Falesti, Orhei, Napadova, Tighina, Straseni, Vascauti) de catre Centrul de Informare si Documentare privind Drepturile Copilului in parteneriat cu Secretariatul Consiliului National pentru Protectia Drepturilor Copilului si Ministerul Educatiei, cu suportul Reprezentantei UNICEF in Moldova si a Organizatiei Suedeze Radda Barnen.
Materiale publicate in prezentul JURNAL vin sa prezinte istoriile de viata si experienta a 28 de elevi din gimnaziile internat implicate in proiect si sa sensibilizeze opinia publica fata de copiii institutionalizati si problemele cu care se confrunta acestea.

Pentru a deschide documentele este necesar programul "Acrobat Reader". Accesati adresa, incarcati si instalati programul Acrobat Reader

Pentru părinți/îngrijitori

CONVENŢIA PRIVIND DREPTURILE COPILULUI
» CONVENTIA CU PRIVIRE LA DREPTURILE COPILULUI (rom)
Varianta integrala a Conventiei ONU cu privire la Drepturile Copilului.
» КОНВЕНЦИЯ О ПРАВАХ РЕБЕНКА
RAPOARTE ALE COPIILOR DESPRE DREPTURILE LOR
» EDUCAȚIA SEXUALĂ - CUM O FACE ȘCOALA ȘI CE POATE FI DIFERIT?
Raportul„Educația sexuală în Republica Moldova – cum o face școala și ce poate ö diferit?” este realizat de către Platforma Copiilor, ghidată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și susținută de către OAK Foundation, Workshop for Civic Initiatives Foundation, Suedia și Save the Children.
»RESPECTAREA DREPTURILOR COPILULUI. Raportul copiilor din Moldova pentru Comitetul ONU privind Drepturile Copilului. Anul 2016
Raportul copiilor din Moldova pentru Comitetul ONU privind Drepturile Copilului 2016 este editat prin contribuția a 49 de copii, membri ai Grupului de Reflecție. Activitatea grupului de copii a fost facilitată de către Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) şi susţinută de Organizația Suedeză "Salvați Copiii" și Fundația Pestalozzi.
»DREPTURILE COPILULUI MONITORIZATE DE COPII. Raportul copiilor despre cunoaşterea şi respectarea Convenţiei ONU privind Drepturile Copilului. Anul 2013
Raportul apare în cadrul proiectului "Liber, Puternic şi Protejat - spre un sistem mai bun de protecţie a copiilor în Republica Moldova", implementat de către Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC), în parteneriat cu Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC), în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Consiliile Raionale Leova şi Orhei, cu susţinerea financiară a Reprezentanţei UNICEF în Moldova şi Fundaţiei OAK.
La realizarea raportului au contribuit 54 de copii, membrii Grupurilor de Lucru pentru Drepturile Copilului (CLDC) din Raioanele Leova şi Orhei, susţinuţi de echipa de proiect a CIDDC: Cezar Gavriliuc, Iosif Moldovanu, Claudia Danii, Smiljana Frick, Diana Panico.

 

»DREPTURILE COPILULUI MONITORIZATE DE COPII - Raportul copiilor despre respectarea Convenției ONU cu privire la Drepturile Copilului. Anul 2012
Raportul "Drepturile copilului monitorizate de copii" apare în cadrul proiectului "Liber, Puternic şi Protejat - spre un sistem mai bun de protecţie a copiilor în Republica Moldova", implementat de către Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC), în parteneriat cu Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţa de Copii (CNPAC), în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Consiliile Raionale Leova şi Orhei, cu susţinerea financiară a Reprezentanţei UNICE F în Moldova şi Fundaţiei OAK.

La realizarea raportului au contribuit 74 de copii, membrii Grupurilor de Lucru pentru Drepturile Copilului din Raioanele Leova şi Orhei şi ai Grupului de Reflecţie, susţinuţi de echipa de proiect a CIDDC: Cezar Gavriliuc, Iosif Moldovanu, Claudia Danii, Daniela Platon, Smiljana Frick, Diana Panico.

»Raport despre respectarea Convenţiei privind Drepturile Copilului în Moldova - ADEVĂRUL VORBIT DE COPII
» VIATA IN OCHII COPIILOR. RAPORTUL COPIILOR DESPRE RESPECTAREA CONVENTIEI CU PRIVIND DREPTURILE COPILULUI IN REPUBLICA MOLDOVA
Acest raport a aparut in contextul Raportului complementar adresat Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului, in 2008. Implicarea copiilor in monitorizarea Conventiei cu privire la Drepturile Copilului, realizata in premiera in Republica Moldova, a facut parte din acest proces. CIDDC cu suportul Organizatiei Suedeze "Salvati Copiii", a efectuat consultarea copiilor si a facilitat elaborarea Raportului Copiilor.
RESURSE COPII AFECTAŢI DE MIGRAŢIE
» COPILUL MEU E SINGUR ACASA. Carte pentru parinti care pleaca la munca in strainatate. URMA Ta . 2007
Carte pentru parinti care pleaca la munca in strainatate.
Din ea puteti afla:
- Ce se intampla cu copiii despartiti de parinti?
- Cum sa pregatiti copilul pentru plecarea dumneavoastra?
- Cum sa comunicati la distanta cu copilul?
- Ce este bine sa stiti in plus despre copil?
»МОЙ РЕБЕНОК ДОМА ОДИН. КНИГА ДЛЯ РОДИТЕЛЕЙ, КОТОРЫЕ УЕЗЖАЮТ НА РАБОТУ ЗА РУБЕЖОМ
» COPII SINGURI ACASA. Carte pentru persoanele care au grijă de copii cu părinţi plecaţi în străinătate.
Acest ghid a fost elaborat în cadrul proiectului "Susţinerea copiilor şi părinţilor afectaţi de migraţie", implementat de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului în colaborare cu ALC France, şi a proiectului "Întărirea suportului la nivel de comunitate pentru familiile cu multe generaţii rămase în urma migraţiei din Moldova", implementat în parteneriat de HelpAge International şi Respiraţia a Doua.
» ДЕТИ ДОМА ОДНИ. КНИГА ДЛЯ ПОПЕЧИТЕЛЕЙ ДЕТЕЙ С РОДИТЕЛЯМИ, РАБОТАЮЩИХ ЗА ГРАНИЦЕЙ
EDUCAŢIE PARENTALĂ
» EDUCĂ-ȚI COPILUL CU GRIJĂ. GHID PENTRU UN PĂRINTE MAI BUN.
Publicaţia apare în cadrul programului "Promovarea practicilor parentale pozitive de disciplinare a copiilor" implementat de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) cu suportul financiar al Reprezentanţei UNICEF în Moldova.
Publicaţia este adresată părinţilor, profesioniştilor care lucrează cu părinţii şi altor persoane care îngrijesc copii, pe termen lung sau scurt.
» ÎNȚELEGE-ȚI COPILUL MAI BINE. GHID PENTRU UN PĂRINTE MAI BUN
Publicația apare în cadrul proiectului "Provocarea practicilor parentale pozitive de disciplinare a copiilor", implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) cu suportul financiar al Reprezentanței UNICEF în Moldova.
INIŢIATIVE DE PARTICIPARE
» TINERII IN ACTIUNE!. 15 istorii de succes/ youth act! 15 stories of success
In aceasta brosura veti gasi istoriile de succes ale celor 15 echipe locale antrenate in 2003 in proiectul "Tineri in Actiune! Scopul proiectului a fost promovarea si facilitarea participarii la nivel local a copiilor si tinerilor pentru a contribui la dezvoltarea unei societati civile bazate pe cetatenie activa si respectul fata de Drepturile Omului. Acest proiect a oferit tinerilor instrumente necesare pentru punerea in aplicare a ideilor si a initiativelor lor civice. In 2003 circa 400 de tineri din 15 localitati au participat in cadrul proiectului. Ei si-au dezvoltat abilitatile si cunostintele de comunicare, lucru in echipa, cooperare, liderism, negociere, advocacy, analiza a problemelor si a solutiilor optime, de organizare a comunitatii etc. Aplicand aceste cunostinte si abilitati, ei au identificat problemele care ii afecteaza si au implicat membrii comunitatilor lor in solutionarea acestora.
» TINERII IN ACTIUNE. A REALIZA SCHIMBAREA. Republica Moldova, Raionul Telenesti, Anul 2006
In aceasta brosura veti gasi istoriile de succes ale celor 6 echipe locale din r. Telenesti antrenate in 2006 in proiectul "Tineri in Actiune! In cadrul acestui proiect, pe parcursul anului 2006, au fost instruite si sustinute, in vederea implementarii propriilor planuri de actiune, 6 grupuri de tineri din 6 localitati ale raionului Telenesti: Cisla, Ghiliceni, Inesti, Saratenii Vechi, Zgardesti si Suhuluceni.
PRACTICI DE SUCCES IN PROIECTUL "SPECIAL OLYMPICS – PARTICIPA!".
Acest ghid reprezinta experienta CIDDC de lucru in desfasurarea activitatilor de dezvoltare a diferitor abilitati, organizare de activitati de timp liber pentru copiii cu nevoi speciale in cadrul proiectului "Special Olympics - Participa!". Materialul este adresat tuturor profesorilor si educatorilor din scolile auxiliare si scolile generale, grupurilor de initiativa si tuturor persoanelor care vor sa contribuie la integrarea sociala a copiilor cu disabilitati intelectuale.
ALTE PUBLICAŢII
» Raportul privind Copiii și Tinerii Apărători ai Drepturilor Omului din Republica Moldova, prezentat de Platforma Copiilor în cadrul Evaluării Periodice Universale

În perioada ianuarie – februarie 2022, la cea de-a 40-a sesiune de Evaluare Periodică Universală (EPU), Platforma Copiilor a prezentat situația copiilor/tinerilor apărători ai drepturilor omului (CADO) din Republica Moldova, prin intermediul unei fișe informative ce reprezintă opiniile a peste 3000 de copii și tineri.

Platforma Copiilor a elaborat și a prezentat raportul fiind ghidată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, susținută de Rețeaua Globală rețeaua globală Child Rights Connect și de UPR Info. De asemenea, mai multe grupuri de ONG-uri din Republica Moldova au susținut depunerea raportului privind situația copiilor apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova în procesul EPU.

EPU este un mecanism al Consiliului ONU pentru Drepturile Omului care vizează îmbunătățirea situației drepturilor omului în cele 193 de state membre ale Națiunilor Unite, printre care și Republica Moldova.

Inițial, raportul a fost publicat în limba engleză pe pagina web a organizației UPR Info.

Prezentarea acestui raport în cadrul EPU este rezultatul unui proces îndelungat, despre care puteți afla mai multe pe pagina de Facebook a Platformei Copiilor, în trei capitole, prezentate cronologic: Partea întâi, Partea a doua, Partea a treia.

Platforma Copiilor este o comunitate cu 40 de membri și membre și a fost creată în 2017 de CIDDC.

»Human Rights Situation in the Republic of Moldova With focus on the rights of Child Human Rights Defenders. Raportul ONG-urilor din Republica Moldova, prezentat în cadrul Evaluării Periodice Universale

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), Amnesty International Moldova, Alianța ONG-urilor active pentru Protecția Socială a Copilului și Familiei (APSCF), Asociația pentru Abilitarea Copilului și Familiei „AVE Copiii”, Promo-LEX, Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC/NCCAP) au elaborat un raport cu privire la situația drepturilor omului cu accent pe drepturile copiilor apărători ai drepturilor omului.

Documentul a fost prezentat în cadrul Evalurăii Periodice Universale (EPU) – un mecanism al Consiliului ONU pentru Drepturile Omului care vizează îmbunătățirea situației drepturilor omului în cele 193 de state membre ale Națiunilor Unite, printre care și Republica Moldova.

Raportul a fost menționat în Rezumatul emis de Oficiul Înaltului Comisar al Națiunilor Unite pentru Drepturile Omului cu privire la informația despre părțile interesate din Republica Moldova. Este vorba despre riscurile de violență față de CADO (119) și recomandarea de a împuternici CADO prin mecanisme clare de către Guvern (125).

Inițial, raportul a fost publicat pe pagina web a organizației UPR Info.

Tot aici a fost publicat și Raportul Platformei Copiilor privind situația copiilor/tinerilor apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova.

CIDDC continuă să susțină copiii în drepturile lor și să sprijine adulții, autoritățile să asigure aceste drepturi.

» Punerea în Practică a Drepturilor Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului. Versiunea prietenoasă copilului a Ghidului de implementare
În acest Ghid poți învăța totul despre drepturile copiilor apărători ai drepturilor omului (CADO). Acești copii susțin propriile drepturi și drepturile altora. Ghidul răspunde la întrebări precum: Cine sunt CADO? Ce dificultăți întâmpină CADO? Ce lipsește și cum poate fi îmbunătățită situația CADO? Acest document este versiunea prietenoasă a versiunii originale a Ghidului de implementare a drepturilor CADO.
Acest ghid poate fi utilizat atât de către copii pentru a-i învăța pe alții despre drepturile și acțiunile lor în calitate de apărători și pentru a-i ajuta pe adulți și cei care iau decizii (profesori, părinți, îngrijitori, guverne) să înțeleagă mai bine drepturile CADO și să le pună în practică, cât și de către adulți.
Atât la nivel național, cât și global, au fost situații în care copiii și adulții au fost susținuți pentru a-și împărtăși viziunile și experiențele cu privire la protecția și împuternicirea CADO. Toate aceste experiențe au fost adunate și au contribuit la elaborarea acestui Ghid, care este rezultatul unei munci în comun de rețeaua globală Child Rights Connect, Grupul Consultativ al Copiilor din cadrul acesteia și Universitatea Queens din Belfast.
Versiunea prietenoasă copilului a Ghidului în limba română a fost realizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) în colaborare cu un grup de adolescenți și tineri apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova, membri ai Platformei Copiilor.
» SĂNĂTATEA MINTALĂ ȘI SPRIJINIREA PSIHOLOGICĂ ȘI SOCIALĂ A COPIILOR ȘI A PĂRINȚILOR ÎN TIMPUL PANDEMIEI DE COVID-19 BAZATĂ PE O DISCIPLINĂ POZITIVĂ
COVID-19 a afectat întreaga lume, în special părinții/îngrijitorii și copiii, influențând nu doar sănătatea lor fizică, ci și sănătatea emoțională, socială și mintală în general. Pentru a susține starea de bine a copiilor și îngrijitorilor/părinților în perioada pandemiei de COVID-19, Organizația Save the Children Kosovo și Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), cu suportul financiar al Suediei, lansează campania online „Fii bine în pandemie”, o serie de practici pozitive care pot ajuta părinții, copiii și adolescenții să aibă grijă de sănătatea lor mintală și fizică.
» Ascultă Vodea Copilului Tău. Broșură pentru Părinți.
Broşura pentru părinţi ASCULTĂ VOCEA COPILULUI TĂU apare în cadrul proiectului "Drepturile copilului pe înţelesul tuturor", implementat de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului, cu susţinerea Organizaţiei Suedeze "Salvaţi Copiii". Publicaţia este adresată părinţilor şi altor persoane care au în grija lor copii, pe termen lung sau scurt.
» JURNALUL ISTORIILOR UMANE.
Jurnalul Istoriilor Umane a fost editat in cadrul proiectului "Dezvoltarea deprinderilor de viata pentru prevenirea traficului de fiinte umane" implementat in 11 gimnazii internat (Cahul, Carpineni, Cazanesti, nr. 2 Chisinau, Leova, Falesti, Orhei, Napadova, Tighina, Straseni, Vascauti) de catre Centrul de Informare si Documentare privind Drepturile Copilului in parteneriat cu Secretariatul Consiliului National pentru Protectia Drepturilor Copilului si Ministerul Educatiei, cu suportul Reprezentantei UNICEF in Moldova si a Organizatiei Suedeze Radda Barnen.
Materiale publicate in prezentul JURNAL vin sa prezinte istoriile de viata si experienta a 28 de elevi din gimnaziile internat implicate in proiect si sa sensibilizeze opinia publica fata de copiii institutionalizati si problemele cu care se confrunta acestea.

Pentru a deschide documentele este necesar programul "Acrobat Reader". Accesati adresa, incarcati si instalati programul Acrobat Reader

Domenii țintă și abordări

Intervențiile Centrului de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) se bazează pe Convenția ONU privind Drepturile Copilului (CDC) și se axează pe următoarele 4 domenii:

  • - Instituirea copiilor ca subiecţi ai drepturilor/ ca titulari de drepturi
  • - Mediul familial (și îngrijirea alternativă)
  • - Educație
  • - Protecția copiilor împotriva tuturor formelor de violență

Aceste domenii sunt la fel de interconectate și interdependente, ca și drepturile copilului cărora le corespund.

CIDDC contribuie la realizarea drepturilor copilului, în special, prin

  • - Fortificarea sistemelor, structurilor şi mecanismelor pentru a transpune drepturile în realitate
  • - Consolidarea capacităţilor titularilor de drepturi de a-şi cere drepturile şi a titularilor de obligaţii de a-şi îndeplini responsabilităţile
  • - Integrarea aplicării principiilor generale ale CDC

Contacte

Adresa: Strada E. Coca nr. 15, Chișinău, Republica Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email  Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

Partener media:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Ambasadorul 2%

Sustin 2%!

Top of Page