Ultimile știri 2

În Republica Moldova a fost lansat Ghidul „Punerea în practică a drepturilor copiilor apărători ai drepturilor omului”, în cadrul unui eveniment cu participarea a peste 210 cadre didactice

Peste 210 profesori și profesoare din diferite regiuni ale Republicii Moldova au aflat despre Ghidul „Punerea în practică a drepturilor copiilor apărători ai drepturilor omului”, lansat în cadrul atelierului de reflecție „Rolul copiilor apărători ai drepturilor omului în societate și rolul profesorilor/profesoarelor în împuternicirea acestora”.
Atelierul a fost organizat ca parte a campaniei de sensibilizare „Un mediu sigur pentru copiii apărători ai drepturilor omului” pe 17 februarie 2022 de către un grup de tineri de la Platforma Copiilor și de către un grup de profesori de Educație pentru societate care susțin CADO, ambele grupuri fiind ghidate de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC).
Cadrele didactice vor populariza acest document în comunitățile școlare și îl vor aplica pentru a-i încuraja pe copii să acționeze în baza drepturilor.

Ghidul are la bază viziunile și experiențele copiilor și ale adulților din întreaga lume cu privire la protecția și împuternicirea copiilor apărători ai drepturilor omului (CADO).

Ghidul lansat în cadrul atelierului reprezintă versiunea prietenoasă copilului, tradusă și adaptată în limba română de CIDDC în colaborare cu un grup de adolescenți și tineri apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova, membri ai Platformei Copiilor. Urmează să apară și versiunea prietenoasă copilului în limba rusă.

Versiunile oficiale ale acestui Ghid au fost realizate în 2021 în limbile engleză, franceză și spaniolă de rețeua internațională Child Rights Connect, partener în campania „Un mediu sigur pentru copiii apărărori ai drepturilor omului”, cu suportul Grupului Consultativ al Copiilor din cadrul acestei rețele și cu suportul Universității Queens din Belfast, Irlanda de Nord. din. Mai multe informații despre CADO și drepturile acestora pot fi accesate aici.

Read more... 

Alina Darangiu: „Sunt o agentă a schimbării. Contribui la egalitatea de gen”

Muncă, Dedicație, Admirație. Așa descrie Alina Darangiu, directoarea Centrului Raional de Tineret Strășeni, primul an de implicare în cadrul proiectului „Clubul Taților”. După o experiență de trei ani la Centrul de tineret și șase ani în sectorul de tineret, Alina facilitează, din decembrie 2020, trei Cluburi prin care combate, împreună cu 36 de actuali și viitori tați, stereotipurile și violența în bază de gen. Ea și-a împărtășit experiența cu noi, iar noi o împărtășim mai departe, în cadrul unei noi rubrici: #FormatoareLaClubulTaților.

Facilitez un Club al taților și două Cluburi de băieți. În total, lucrez cu 6 tați și 30 de băieți adolescenți.

În acest proces mă simt o persoană cu un rol important, o agentă a schimbării în societate. Contribui la egalitatea de gen. În cadrul Cluburilor, livrez informație, organizez activități, coordonez echipe de băieți și tați, îi ghidez spre conștientizare. Cred că reușesc să schimb viziuni și să diminuez stereotipuri. De fiecare dată, abordez subiecte diferite, reieșind din necesitățile și sugestiile participanților.

În timpul activităților, am descoperit că activitățile periodice sunt foarte utile și eficiente, iar actualii și viitorii tați se simt o parte a unui proces întreg de schimbare în societate. Am observat că oamenii își pot schimba viziunile, sunt flexibili și se adaptează ușor la noile condiții. Am înțeles că importanța subiectelor depinde și de calitatea formatorului/formatoarei. Am descoperit că tinerii au viziuni minunate, care trebuie luate în considerare și urmate.

După mai bine de un an de muncă în proiectul Clubul Taților, este greu să măsor schimbările cu o precizie maximă. Ele oricum se văd. În primul rând, grupurile s-au consolidat, au devenit mai unite. Sunt participanți care au trecut peste stereotipuri și nu mai gândesc cum o făceau anterior.

Ca metode de învățare, cel mai des folosesс metode interactive din educația nonformală. De fiecare dată mă pregătesc pentru ședințe într-un mod foarte detaliat. Mă străduiesc să aplic și metode sau tehnici noi, pentru a crea o atmosferă prietenoasă și sigură în grupuri.
Pentru asta, țin cont de sugestiile și necesitățile participanților și, desigur, de regulile de grup pe care le-am stabilit împreună.

Datorită Cluburilor, participanții au devenit mult mai informați despre efectul nociv al stereotipurilor și al violenței în bază de gen. Ei vorbesc despre aceasta cu prietenii, familia, cunoscuții, ceea ce contribuie la răspândirea informației mai departe. Lumea a devenit mai conștientă. Comunitatea a devenit mai deschisă spre schimbare.

Mi-aș dori foarte mult ca aceste cluburi să continue. Mai departe, eu și echipa le vom dezvolta în cadrul Centrului de tineret. Iar eu personal voi continua să promovez egalitatea de gen și să combat stereotipurile și violența, inclusiv în raionul Strășeni.

Amintim că în decembrie 2020, cu suportul CIDDC, în 9 locații din raioanele Strășeni și Fălești au fost lansate Cluburi ale actualilor și viitorilor tați, pe care le facilitează 14 formatori/oare din comunitățile lor. Cluburile sunt parte al proiectului „Clubul Taților”, dezvoltat în cadrul programului regional „Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței în bază de gen”, finanțat de Uniunea Europeană, implementat în cele două raioane de UNFPA Moldova și UN Women Moldova în parteneriat cu CIDDC în perioada 2020-2023.

Pentru a menține activitatea Cluburilor și pentru a crea participanților – actuali și viitori tați – un mediu de încredere, echipa de formatori/oare participă la un program de formare continuă, pe care CIDDC îl facilitează lunar.

Acest material a fost realizat cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Conținutul său este responsabilitatea autorului și nu reflectă în mod neapărat opinia Uniunii Europene.

Read more... 

Primul an de activitate a Cluburilor băieților și taților din raioanele Strășeni și Fălești, analizat în cadrul unei mese rotunde

Formatorii și formatoarele din raioanele Strășeni și Fălești care facilitează Cluburile băieților și ale taților și-au împărtășit experiența de lucru pe parcursul unui an, în cadrul unei mese rotunde care s-a desfășurat în format online, la 13 decembrie 2021. La eveniment au participat și reprezentanți/te ai/ale organelor locale de specialitate în domeniul învățământului și societății civile, parteneri.

Masa rotundă a fost organizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și este parte a programului regional „Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței în bază de gen”, finanțat de Uniunea Europeană, implementat în cele două raioane de UNFPA Moldova și UN Women Moldova în parteneriat cu CIDDC în perioada 2020-2023.

Formatorii/oarele locali/e au împărtășit realizările obținute în procesul de desfășurare a Cluburilor, au stabilit obiectivele pentru următorul an de activitate și au identificat, împreună cu reprezentanții/tele OLDSÎ și partenerii de implementare resurse pentru a continua desfășurarea acestor Cluburi. În cadrul evenimentului, OLDSÎ și partenerii au încurajat echipa de formatori/oare.

„Pe parcursul primului an de implementare a proiectului Clubul Taților, am învățat unii de la alții atât de multe lecții și vom continua să învățăm. Este prima experiență de acest gen din țara noastră. Eu am încrederea că facem lucrurile corect și bine. De asemenea, am încredere în parteneri, în Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului și în echipa de facilitatori/oare, care, lună de lună, participă la ședințe de monitorizare și evaluare a procesului”, a menționat Violeta Terguță, coordonatoarea programului regional „Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței în bază de gen”.

„Sunt mulțumită de activitatea colegelor mele în cadrul acestor Cluburi, la care participă un număr impresionant de actuali și viitori tați. Echipei de formatori/oare îi voi oferi suport, consultanță și mă voi implica și în următorul an, menținând o legătură strânsă între instituțiile de învățământ din raion și alte organe care ar putea dezvolte în continuare parteneriate și, într-un cuvânt, să muncească. Or, ceea ce se face în cadrul acestui proiect este o muncă prin care se schimbă viziunea societății”, a adăugat Liliana Lungu, șefă adjunctă la Direcția generală educație și cultură Fălești.

„Vă mulțumesc că suntem împreună la această întâlnire finală de supervizare din 2021. Scopul acestor întâlniri este ca fiecare participant/ă să se autoevalueze, să se conecteze cu experiențele proprii și să reflecteze din diferite perspective unde este, ce poate să îmbunătățească în proces și unde vrea să ajungă participând la el.

Cluburile băieților și ale taților sunt un proiect inovator și, în același timp, diferit, în care este important să ținem cont de specificul fiecărei comunități, cu grijă și respect pentru procesul fiecărui om implicat”, a concluzionat Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului, coach.

Amintim că în decembrie 2020, cu suportul CIDDC, în 9 locații din raioanele Strășeni și Fălești au fost lansate, în cadrul programului regional menționat, Cluburi ale actualilor și viitorilor tați, pe care le facilitează 14 formatori/oare din comunitățile lor.

Read more... 

Peste 500 de cercetători și cercetătoare din 13 țări au abordat subiectul educației în domeniul drepturilor copilului în cadrul unui eveniment organizat la Chișinău

Peste 500 de cercetători/oare, reprezentanți/te ai/ale organizațiilor și instituțiior din 13 țări și-au prezentat comunicările în cadrul conferinței internaționale „Educația privind drepturile copilului: experiențe și perspective în învățământul preșcolar și primar”, care s-a desfășurat în format mixt (online și offline) pe 26 noiembrie 2021.

Evenimentul a fost organizat de Facultatea Științe ale Educației și Informatică a Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău în parteneriat cu Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC), Save the Children in Kosovo și organizația suedeză ERIKS Development Partner.

La deschiderea conferinței, Vasile Coroi, directorul CIDDC, și Alexandra Barbăneagră, dr. conf. univ., rectora UPSC, au semnat Memorandumul de înțelegere, un document prin care CIDDC și Universitatea își asumă să promoveze practicile europene și naționale în educația și protecția copilului. Printre obiectivele Memorandumului sunt elaborarea și implementarea proiectelor comune, cooperarea multiaspectuală și facilitarea procesului de formare inițială și continuă a cadrelor didactice în domeniul protecției și respectării drepturilor copilului.

Conferinţa, pentru prima oară, a creat un spațiu bazat pe valorizarea demnității umane și a drepturilor omului, pentru împărtășirea diferitor practici de predare, învăţare, evaluare a drepturilor copilului și de creare a unui mediu educațional în spiritul drepturilor omului în învățământul preșcolar și primar.

La eveniment au participat reprezentanți/te din Republica Moldova, România, Ucraina, Rusia, Germania, Norvegia, Polonia, Suedia, Irlanda, Kosovo, Albania, Georgia, India ai/ale mediului academic universitar; cadre didactice și manageriale din învățământul primar și instituțiile de educație timpurie; cadre didactice din instituţiile de învăţământ preuniversitar care predau cursuri opţionale în domeniul educaţiei privind drepturile omului; specialişti din OLDSÎ, instituţii guvernamentale, organizaţii ale societății civile care promovează iniţiative în domeniu.

PRACTICIENI, PROFESIONIȘTI DIN MEDIUL ACADEMIC, REPREZENTANȚI AI AUTORITĂȚILOR PUBLICE DIN SECTORUL EDUCAȚIE, AI ONG-URILOR AU ÎMPĂRTĂȘIT PRACTICI DE PREDARE, ÎNVĂȚARE, EVALUARE A DREPTURILOR COPILULUI

Alexandra Barbăneagră, dr. conf. univ., rectoră a UPSC: „Tematica acestei conferințe este una de maximă actualitate atât pentru comunitatea națională, cât și pentru cea internațională, deoarece orice societate preocupată de binele și fericirea copiilor trebuie să le garanteze drepturile.

În societate, este nevoie ca dezvoltarea copilului să fie încurajată atât în plan social, cât și în plan academic.

Mă bucur că subiectul acestei conferințe a întrunit specialiști din întreaga lume. Am înregistrat un număr impunător de participanți/te. La eveniment au participat atât cadre didactice din sistemul de învățământ universitar, general, cât reprezentanți/te din ONG-uri, direcții de învățământ, direcții de instruire, fapt care denotă că acest parteneriat, axat pe susținerea drepturilor și promovarea lor la nivel internațional, ne preocupă pe toți.

Astfel, această conferință va fi o platformă de coagulare a eforturilor comune atât în dezbaterea problemelor cu care se confruntă copiii în procesul de apărare a propriilor drepturi, cât și a problemelor pe care le întâmpină organizațiile, titularii de obligații care apără aceste drepturi. Totodată, va fi și o platformă pentru un schimb de bune practici, experiențe cu privire la apărarea drepturilor copilului, care pot fi promovate atât în sistemul de învățământ național, cât și în diferite organizații neguvernamentale.

Această conferință, dedicată drepturilor copilului, este un început și pentru alte evenimente dezvoltate în cadrul Universității. Ne-am dori foarte mult ca ea să devină una tradițională.

Cred că publicațiile și comunicările prezentate la acest eveniment vor oferi oportunități și deschideri în viitor.”

Cezar Gavriliuc, manager regional în Europa de Est, Asociația ERIKS Development Partner - Partener Pentru Dezvoltare, Suedia: „Dreptul la educație este unul dintre drepturile fundamentale ale copilului. Noi privim dreptul la educație ca pe un drept în sine, dar și ca pe un drept instrumental, prin care ne-am putea asigura că alte drepturi ale copilului sunt realizate. Nu există nicio altă modalitate durabilă de a ne apropia de viziunea noastră, decât să ne asigurăm că fiecare copil are acces egal la educație de calitate. Pe termen lung, o lume mai bună în care visele copiilor devin realitate nu poate fi creată fără copii și părinți educați.

Pentru ERIKS, atât accesul, cât și calitatea educației sunt importante. Privim școala ca pe o microsocietate în care copiii învață valorile democratice și ale drepturilor omului, devenind astfel membri responsabili ai comunității. Educația ar trebui să fie prietenoasă cu copiii, inspiratoare și motivatoare pentru fiecare copil. Școlile ar trebui să promoveze o atmosferă umană și să permită copiilor să se dezvolte în funcție de capacitățile lor în evoluție. Acest demers trebuie să înceapă cât mai devreme posibil, inclusiv la nivel preșcolar, iar interesul manifestat și numărul impresionant de participanți la această conferință demonstrează importanța abordării drepturilor copilului de la vârste cât mai fragede.

Acolo unde sunt prezenți adulți care-i susțin, copiii au oportunități de a-și exersa angajamentul civic prin monitorizarea drepturilor lor atât în timpul orelor de școală, cât și în cadrul extracurricular prin elaborarea și prezentarea de rapoarte către titularii de obligații.”

Vasile Coroi, director executiv la CIDDC: „Am o deosebită plăcere să constat interesul sporit pe care această conferință l-a trezit în rândul practicienilor, mediului academic și reprezentanților autorităților publice din sectorul educație.

Necesitatea educației privind drepturile copilului e dictată de rațiuni de protecție a copiilor, în virtutea vulnerabilității lor ca persoane aflate în dezvoltare, dar și de împuternicire a copiilor pentru participarea la luarea deciziilor care îi afectează, ținând cont de capacitățile în evoluție ale copiilor, conform vârstei și gradului lor de maturitate.

Educația privind drepturile copilului începe din primii ani de viață și devine tot mai complexă pe parcursul învățământului general. Și cum copiii învață prin imitare și modelare, este evident că nu este suficient doar să le povestim copiilor despre drepturile lor, ci este necesar să le oferim modele de respectare a drepturilor copiilor, de acceptare și empatie.

Profesioniștii care lucrează cu și pentru copii pot crea acestora oportunități ca să-și înțeleagă și folosească drepturile în cadrul clasei și a instituției de învățământ sau în alte servicii sociale. Cu alte cuvinte, e necesar să le creăm copiilor acel mediu sigur și protectiv, propice învățării și exercitării drepturilor lor, realizabil doar într-o instituție de învățământ guvernată democratic, care valorizează demnitatea umană și drepturile fiecărui copil, fără nicio discriminare. Experiențele de participare a copiilor în procesele de luare a deciziilor din cadrul instituției de învățământ îi învață pe copii cum să-și exercite drepturile, dar și le dezvoltă competența responsabilității. Această abordare a educației privind drepturile omului/copilului presupune utilizarea metodelor de învățare nu doar „despre” drepturile copilului, ci și „pentru” și „prin” drepturile copilului, aspecte care sunt amplu dezbătute pe parcursul acestei conferințe.”

CIDDC este o organizație neguvernamentală care, de peste 20 de ani, contribuie la crearea unui mediu favorabil pentru realizarea drepturilor copilului în Republica Moldova. În acest scop, CIDDC monitorizează eforturile statului de a-și îndeplini obligațiile asumate conform Convenției cu privire la Drepturile Copilului (CDC) și susține fortificarea sistemelor, structurilor şi mecanismelor necesare transpunerii drepturilor copiilor în realitate; informează şi instruiește adulții să înțeleagă ce nevoi are copilul și ce responsabilități au ei în legătură cu realizarea acestora în familie, la școală sau în alt mediu; susține copiii să-și facă vocea auzită și să influențeze deciziile autorităților; oferă suport autorităților să consulte opinia copilului și să ia decizii în interesul lui.

Imagini din timpul conferinței pot fi accesate aici.

Read more... 

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page