Aproape 400 de cadre didactice, manageriale, psihopedagogi/e, masteranzi și masterande, studenți și studente la pedagogie au participat la Seminarul științifico-practic „Educația privind drepturile copilului în Republica Moldova”

Pe data de 16 noiembrie 2022 s-a desfășurat Seminarul științifico-practic „Educația privind drepturile copilului în Republica Moldova”. Evenimentul a inclus patru ateliere tematice de formare ce au scopul să prevină riscurile față de copii în instituțiile de educație și învățământ, a fost organizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în parteneriat cu Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, cu suportul financiar oferit de Fundația ERIKS Development Partner. În total, la cele patru ateliere au participat 380 de profesori și profesoare, studenți și studente, masteranzi și masterande.

Cele patru ateliere tematice – „Prevenirea violenței asupra copilului prin metoda «Fir de nisip»”, „Aplicația interactivă «Provocările lui Dragoș»”, „Politica de Protecție a Copilului în instituția de învățământ”, „Educația prin, pentru și despre drepturile copilului” – au fost facilitate de Iulia Drozdov, psihologă; Diana Postu-Blăjinu, psihologă; Viorica Adăscăliță, conferențiară universitară; Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului, coach.

Metoda „Fir de nisip” este gândită pentru adolescenţii/tele de 12-18 ani şi constă dintr-o discuţie de grup, moderată de o persoană adultă, în baza unei proiecţii video

40 de studente în pedagogie, masterande, profesioniști și profesioniste care sunt în proces de calificare suplimentară au participat la atelierul „Prevenirea violenței asupra copilului prin metoda «Fir de nisip»”. Vezi galeria foto din timpul atelierului.

Iulia Drozdov, psihologă și facilitatoarea atelierului „Prevenirea violenței asupra copilului prin metoda «Fir de nisip»”, a menționat că diversitatea grupurilor de lucru (două la număr, atât ca vârstă, cât și ca experiență pedagogică) a contribuit la un spațiu larg de schimb de experiență și opinii între participanți și participante.

„Discuțiile s-au bazat pe partea practică de a metodei «Fir de nisip». Au fost prezentate situații de abuz și violență din școală și au avut loc reflecții despre cum cadrele didactice trebuie să intervină în aceste situații.

Fiecare grup dintre cele două grupuri a simulat exeperiența de copil/elev, a reflectat și a discutat în baza unei proiecții video din cadrul programului «Fir de nisip».

Ulterior, participanții/tele au reflectat în calitate de adult despre beneficiile și riscurile utilizării acestei metode”, a adăugat Iulia Drozdov.

Metoda „Fir de nisip” este gândită pentru adolescenţii/tele de 12-18 ani şi constă dintr-o discuţie de grup, moderată de o persoană adultă, în baza unei proiecţii video. Metoda poate fi utilizată de diriginţi, psihologi, profesori la toate disciplinele școlare, în cadrul activităţilor curriculare şi extracurriculare pentru formarea competențele emoționale și sociale.

Aplicația „Provocările lui Dragoș” are scopul să încurajeze copiii cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani să discute despre violența asupra copiilor

Peste 40 de cadre didactice, studente și masterande au participat la atelierul „Aplicația interactivă «Provocările lui Dragoș»”. Vezi galeria foto din timpul atelierului.

Diana Postu-Blăjinu, facilitatoarea atelierului, a menționat că participantele au manifestat interes pentru tematica abordată.

„În cadrul atelierului, participantele au discutat despre procedura de raportare a cazurilor suspecte de abuz. Au prezentat cazuri ale unor copiii din comunitatea lor, care se confruntă cu abuzuri emoționale, fizice sau neglijare. Au discutat despre crearea unui mediu sigur în clasă, pentru a predispune copiii la discuție: exprimarea gândurilor și emoțiilor. Au analizat cum poate fi aplicată metoda «Provocările lui Dragoș»” în lucrul cu copiii și adulții: părinți și cadre didactice. Au analizat unele riscuri pe care le implică aplicarea metodei: reacții emoționale ale copiilor, care sunt dificil de gestionat, manifestate prin comportamente (plâns, comportament de revindecare), neimplicarea unor copii în discuție. Au adus în discuție necesitatea unei continuități în educația copiilor: ceea ce încep la școală să fie continuat în familie și invers. Au menționat necesitatea unei conlucrări continue între cadre didactice și părinți. În acest context, au explorat posibilitățile de implicare a părinților în viața comunității”, a explicat Diana Postu-Blăjinu.

Aplicația „Provocările lui Dragoș” este destinată copiilor cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani. Această metodă este utilă în abordarea subiectelor sensibile și are ca scop să încurajeze discuțiile despre violența asupra copiilor. Cu ajutorul acestei aplicații, cadrele didactice pot ajuta copiii să recunoască diverse forme ale abuzului, să afle cum se pot comporta în situaţii riscante pentru ei şi să identifice persoane de încredere.

Politica de Protecție a Copilului în instituția de învățământ, un subiect actual atât pentru managerii școlari, cât și pentru studenți și studente la pedagogie

Aproape 50 de cadre didactice, manageriale, psihopedagogi/e și stundente au participat la atelierul „Politica de Protecție a Copilului în instituția de învățământ”. Vezi galeria foto din timpul atelierului.

Viorica Adăscăliță, conferențiară universitară și facilitatoarea atelierului, a menționat că acest subiect este actual atât pentru managerii din instituțiile de învățământ (analizează efectele și utilitatea Politicilor de protecție deja existente în școală și necesitatea de reactualizare a acestora), cât și pentru studenții, studentele ciclului I și II (master) care vor să fie deja pregătiți/te metodologic și practic pentru activitatea profesională. Astfel de evenimente asigură aceste obiective.

„Atelierul a fost un proces interesant, participativ, cu schimb de opinii, experiențe. Totodată, a fost un proces plăcut și din perspectiva locației: sălile universității, unde am desfășurat activitatea, predispun, prin dotarea tehnică, mobilier, diversitatea culorilor, spre activitatea interactivă și demonstrează cum arată un spațiu educațional prietenos celor care interacționează”, a menționat Viorica Adăscăliță.

250 de cadre didactice și manageriale au participat la atelierul „Educația prin, pentru și despre drepturile copilului”

Atelierul „Educația prin, pentru și despre drepturile copilului”, facilitat de către Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului cu experiență de peste 30 de ani, coach, s-a desfășurat online. 250 de cadre didactice, manageriale ș.a au participat la acest atelier și au împărtășit experiențe și practici de realizare, promovare și apărare a drepturilor copilului în procesul educațional. Vezi galeria foto din timpul atelierului.

„E îmbucurător faptul că evenimentul a înregistrat un număr mare de participanți/te. Asta demostrează încă o dată că tematica atelierului este una actuală și necesară”, a menționat Iosif Moldovanu.

Participanții/tele au discutat despre cele trei dimensiuni ale învățării drepturilor omului: Educație prin prisma Drepturilor Omului, Educație pentru Drepturile Omului, Educație despre Drepturile Omului. Au reflectat despre drepturi ca o relație între titularii de obligații și titularii de drepturi, despre cele două mecanisme prin care se realizează drepturile: Participarea și Responsabilitatea, și au reflectat despre cum copiii/elevii își cer drepturile de la conducerea școlii, cadrele didactice și despre ce fac conducerea, cadrele didactice pentru a realiza drepturile copiilor.

Au reflectat despre esența procesului educațional: fiecare copil să se simtă în siguranță, să fie tratat cu respect, demnitate pentru ceea ce trăiește și pentru mediul în care se naște și se dezvoltă.

Au împărtășit cu care dintre cele trei dimensiuni le este mai ușor să se conecteze ca adulți, care este cea mai recentă experiență de învățare referitor la drepturile copilului, ce abordare didactică practică: învățarea prin, pentru sau despre drepturile copilului; ce dificultăți întâmpină în educația referitor la drepturile copilului.

În cadrul atelierului au fost abordate și subiecte ca toleranța la ambiguitate și acceptarea oamenilor diferiți; fenomenul bullyingului și rolul adulților în procesul de prevenirea fenomenului; importanța parteneriatului cadre didactice-părinți și metode de colaborare cu părinții pentru a găsi soluții bazate pe drepturile copilului; modalități prin care profesorii și profesoarele îi pot învăța pe copii să folosească drepturile; conștientizarea faptului că și cadrele didactice au nevoie de suport și este important să exprime această nevoie către prieteni, comunitate, profesioniști.

Seminarul științifico-practic „Educația privind drepturile copilului în Republica Moldova” s-a desfășurat în contextul Zilei Universale a Drepturilor Copilului, marcate anual la 20 noiembrie, atunci când a fost adoptată Convenția privind Drepturile Copilului de către Adunarea Generală a Națiunilor Unite, în 1989, și ratificată de Republica Moldova la 12 decembrie 1990.

Din momentul ratificării acestei Convenții, Republica Moldova și-a asumat mai multe angajamente față de copii. Unul dintre acestea este educația privind drepturile copilului atât pentru copii, cât și pentru profesioniștii care lucrează cu sau pentru copii.

Convenția privind Drepturile Copilului este documentul în baza căruia Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului își realizează misiunea, își exprimă viziunea și își susține valorile.

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page