CIDDC - Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova

Care sunt nevoile personalului școlar ca să aplice Metodologia de prevenire și combatere a bullyingului? Peste 100 de cadre didactice și de conducere, psihologi/e din învățământul profesional tehnic au participat la un atelier pe acest subiect

În perioada 29-30 noiembrie 2022, peste 100 de cadre didactice din colegii, centre de excelență și școli profesionale s-au familiarizat cu Metodologia de prevenire și combatere a bullyingului, în cadrul a două ateliere online, organizate de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării (MEC), cu suportul fundației ERIKS Development Partner.

Conținutul și structura Metodologiei de prevenire și combatere a bullyingului au fost prezentate de către de către Rodica Braguța, șefa Secției juridice din cadrul MEC.

Conținutul Metodologiei include strategii în activitățile de prevenire a bullyingului, factori de risc care au legătură cu mediul familial; modele de intervenție în situațiile de bullying; comportamente manifestate de copiii implicați în bullying; algoritmul de identificare /screening al comportamentului de bullying; repere pentru discuțiile cu elevii implicați în situația de bullying; evaluarea primară a cazului și alegerea strategiilor de intervenție; particularități ale folosirii consecințelor de gestionare a situațiilor de bullying; algoritm de acțiune în cazurile de bullying; recomandări privind colaborarea cu părinții/alți reprezentanți legali ai copiilor implicați în acțiuni de bullying.

„Avem instrumente, dar e complicat să le utilizăm”

Participanții/ntele la atelier și-au exprimat nevoile în baza a mai multor situații pe care le întâmpină și pe care le-au împărtășit: dificultatea de a delimita bullyingul de alte forme de violență; lipsa competențelor de identificare, prevenire și combatere a bullyingului; pregătire insuficientă pentru a realiza un interviu de protecție cu un copil/elev/ă; abordarea bullyingului în bază de stereotipuri și prejudecăți etc.

Prezentăm mai jos câteva opinii:

„Avem instrumente, dar e complicat să le utilizăm.”

„E dificil de prevenit și combătut bullyingul pentru că încă există mitul că toți au trecut prin asta și că va trece de la sine.”

„Adulții subestimează gravitatea acestui fenomen, prin asta adulții încurajează bullyingul. E foarte importan să reacționăm imediat, astfel dăm mesaje descurajatoare potențialilor autori de bullying.”

„Din experiența mea de psiholog școlar, am văzut că elevii, tinerii au nevoie de consiliere individuală. E important ca ei să simtă deschiderea noastră, a adulților. Chiar în acest an mi-am propus o serie de activități de identificare și prevenire a bullyingului.”

„Sunt profund recunoscătoare pentru această întâlnire. Noi avem nevoie de un schimb reciproc de experiență, în care să ne înțelegem mai bine nevoile și practicile.”

„Este nevoie să participăm la mai multe seminare în care să fie diseminată această Metodologie și să fie explicată mai multor subiecți implicați, inclusiv administrației.”

Bullyingul între fete se manifestă altfel decât bullyingul între băieți

În contextul campaniei globale „16 Zile de activism pentru eliminarea violenței împotriva femeilor și fetelor”, cadrele didactice au discutat despre cum se manifestă bullyingul între fete (răspândirea de zvonuri, ignorare, excludere din grup etc.), comparativ cu bullyingul între băieți (care se manifestă mai des prin violență verbală și fizică).

Rodica Braguța a explicat că acest fenomen este mai dificil de identificat și a îndemnat personalul școlar să-și unească eforturile pentru a interveni și pentru a găsi soluții bazate pe drepturile copilului.

Totodată, reprezentanta MEC a îndemnat personalul școlar să trateze cu respect fiecare persoană implicată în situații de bullying, să renunțe la termenul „agresor” și să opereze cu termenul „autor al bullyingului” sau „persoană care experimentează bullyingul”.

„Vă încurajez să apelați la Metodologie indiferent dacă ați observat sau nu cazuri de bullying, astfel încât să fim pregătiți și să oferim fiecărui copil un mediu educațional sigur și protectiv”, a subliniat Rodica Braguța.

„Atelierul de astăzi este o primă întâlnire cu persoanele-cheie în procesul de identificare, prevenire și combatere a bullyingului despre cum putem implementa în mod eficient Metodologia. Opiniile dumneavoastră sunt importante pentru noi și, în baza lor, împreună cu partenerii noștri, vom realiza mai multe activități de formare”, a adăugat Rodica Braguța.

Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului, a explicat de ce este important ca fiecare instituție să monitorizeze și să raporteze situațiile de bullying.

„Bullyingul se întâmplă în toate instituțiile de învățământ. Raportarea cazurilor de bullying nu arată că personalul acesteia nu își îndeplinește responsabilitățile. Dimpotrivă, raportarea acestor situații, la fel ca și raportarea oricăror cazuri de violență față de copii, arată că această instituție este una prietenoasă și că personalul acesteia lucrează pentru și prin drepturile copilului”, a subliniat Iosif Moldovanu.

Monitorizarea și raportarea cazurilor de bullying, un semn că școala este prietenoasă copilului

Pe site-ul MEC, oricine poate accesa Metodologia cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului (în română) și Методология по предотвращению и борьбе с буллингом (în rusă).

Instituțiile de învățământ din Republica Moldova aplică acest document pentru a proteja copiii, elevii și elevele de tachinare, acesta fiind parte a politicii de protecție a copiilor şi adolescenților/telor față de violenţă în instituțiile de învățământ din țară.

Metodologia cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului a fost elaborată de MEC în parteneriat cu CIDDC și APSCF, cu suportul financiar oferit de Fundația ERIKS Development Partner și Fundația Liechtenstein DevelopmentService.

În fiecare școală va fi un grup de lucru care se va ocupa cu monitorizarea cazurilor de bullying. Fiecare caz va fi analizat de acest grup de lucru și pentru fiecare caz se vor face acțiuni concrete”, a declarat Angela Munteanu-Pojoga, secretara Comisiei parlamentare drepturile omului și relații interetnice, autoarea Legii antibullying, în cadrul Forumului Național al Copiilor .

Referitor la dezvoltarea capacităților cadrelor didactice privind identificarea, prevenirea și combaterea bullyingului, CIDDC susține MEC din 2013. Mai multe informații, aici .

Metodologia de prevenire și combatere a bullyingului a fost aprobată prin Ordinul ministrului Educației și Cercetării nr. 1024/2022 și a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 349-361 din 11 noiembrie 2022 și discutată în cadrul unei mese rotunde în Parlament, la 21 noiembrie 2022.

GALERIE FOTO :

 

Last modified onMiercuri, 21 Decembrie 2022 20:35
Admin

Email Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.
back to top

Contacte

Adresa: Strada Eugen Coca nr. 15, Chișinău,
Republica Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

Ambasadorul 2%

Sustin 2%! Sustin 2%! 

Partener media:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page