Ultimile știri 1

Incluziunea copiilor refugiați în școlile din Republica Moldova – un angajament ferm pentru educația incluzivă

În perioada martie – noiembrie 2024, Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării (MEC), a implementat un program destinat să sprijine incluziunea copiilor refugiați în sistemul educațional din Republica Moldova. Acest proiect a fost susținut financiar de organizațiile internaționale World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), având ca scop principal crearea unui mediu educațional sigur, protectiv și accesibil pentru toți copiii, indiferent de statutul lor migrațional.

Programul a fost implementat în mai multe raioane din Republica Moldova, respectiv Basarabeasca, Bălți, Căușeni, Cimișlia, Criuleni, Leova și UTA Găgăuzia, incluzând peste 800 de cadre didactice și manageriale de la toate treptele de școlaritate. Acestea au participat la o serie de opt ateliere interactive, menite să le dezvolte competențele necesare pentru a răspunde nevoilor elevilor, cu un accent particular pe copiii refugiați.

Facilitatoarele programului, Grosu Liliana, Diana Postu-Blăjinu și Victoria Adăscăliță, au ghidat participanții/participantele prin sesiuni interactive și au oferit suport practic esențial în gestionarea conflictelor interculturale și promovarea unui climat educațional incluziv.

Formările au abordat aspecte fundamentale ale educației incluzive, printre care dezvoltarea abilităților de comunicare interculturală, crearea unui climat de încredere și respect reciproc în școli, și asigurarea unui suport emoțional adecvat pentru elevii care provin din medii diferite. Participanții au identificat mai multe surse de conflicte, precum diferențele culturale (etnie, religie, statut material) și grupurile profesionale, și au subliniat importanța utilizării comunicării, empatiei și toleranței pentru a soluționa neînțelegerile care pot apărea.

Formările au oferit tehnici pentru gestionarea conflictelor, iar utilizarea acestora într-un mod constructiv și empatic este esențială pentru un mediu educațional sănătos.

Feedback-ul participanților

Programul a fost apreciat pe larg de către participanți, care au subliniat atât utilitatea informațiilor oferite, cât și abordările practice aplicabile în activitatea didactică de zi cu zi. Printre aprecieri, am remarcat următoarele opinii:

„Mulțumim pentru oportunitatea creată. Programul a fost foarte util, am înțeles mai bine cum să abordez diferitele situații care pot apărea în relația cu elevii și cum să adaptez metodele de predare pentru a răspunde nevoilor fiecărui copil în parte.”

„Instruirea a fost extrem de bine structurată și adaptată. Am apreciat în mod special deschiderea formatoarelor de a ne răspunde la toate întrebările și de a ne ghida în soluționarea provocărilor întâmpinate.”

„Am găsit această formare extrem de utilă, cu exemple din realitate și studii de caz care ne-au ajutat să înțelegem mai bine comportamentele elevilor și cum putem să oferim un suport adecvat, bazat pe nevoile lor individuale.”


Programul „Incluziunea copiilor refugiați în școlile din Republica Moldova” este un exemplu clar al angajamentului ferm al CIDDC și al Ministerului Educației și Cercetării de a promova o educație de calitate, accesibilă tuturor copiilor, indiferent de statutul lor. Prin această inițiativă, se subliniază importanța unui sistem educațional care răspunde diversității și asigură incluziunea cu succes a elevilor refugiați, contribuind astfel la coeziunea socială și dezvoltarea unei societăți mai echitabile.

CIDDC susține dezvoltarea continuă a cadrelor didactice, consolidându-le capacitățile de a crea un spațiu sigur, protectiv și prietenos pentru toți copiii, inclusiv pentru cei refugiați.

Programul este realizat în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision International și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada februarie 2024 – martie 2025.

Read more... 

Forum CADO: Unde fiecare copil își face vocea auzită

În perioada 28 noiembrie - 10 decembrie 2024, Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului (CADO) a oferit un cadru de învățare interactiv pentru 800 de elevi din întreaga țară, contribuind la dezvoltarea competențelor necesare pentru promovarea culturii democratice și apărarea drepturilor fundamentale ale omului.


Realizat cu scopul să ofere elevilor oportunitatea de a învăța despre drepturile omului și de a discuta despre provocările cu care se confruntă în contextul educațional actual, forumul a fost construit pe un model de învățare prin proiect, care a permis tinerelor generații să își exprime opiniile cu privire la respectarea și protecția drepturilor lor. Împărțit în 9 ateliere, forumul a fost un proces de învățare dinamic, în cadrul căruia elevii au explorat teme esențiale precum libertatea de exprimare, discriminarea, bullyingul și impactul tehnologiei în educație.


În cadrul ultimului atelier al forumului, desfășurat pe 10 decembrie, cu ocazia Zilei Internaționale a Drepturilor Omului, Corina Lungu, Șefa Direcției Politici în Învățământul General la Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, a purtat un dialog cu elevii și a răspuns la întrebările lor.

„Vă mulțumesc pentru implicarea activă, curajul și dedicarea în promovarea drepturilor fundamentale. Ministerul Educației și Cercetării a ascultat cu atenție opiniile voastre, a înțeles provocările cu care vă confruntați și apreciază recomandările valoroase pe care le-ați oferit. Ne angajăm să ținem cont de aceste perspective în dialogul nostru cu instituțiile de învățământ și în procesul de luare a deciziilor, astfel încât să construim împreună un mediu educațional mai incluziv și mai echitabil.” a declarat doamna Lungu.

Forumul a fost un spațiu de învățare și reflecție, în care elevii au împărtășit experiențe și propuneri pentru îmbunătățirea mediului educațional. Acestea au fost comunicate MEC și cadrelor didactice care au participat la alte sesiuni organizate în contextul forumului

  • Libertatea de exprimare și incluziunea: Elevii apreciază un mediu educațional în care diversitatea este respectată, iar discriminarea este minimizată. Ei subliniază necesitatea unui climat în care să se simtă în siguranță și acceptați, indiferent de diferențe.
  • Impactul tehnologiei: Deși tehnologia facilitează accesul la informații și comunicare, elevii își exprimă îngrijorarea cu privire la utilizarea excesivă a telefoanelor mobile în timpul orelor, care afectează atenția și interacțiunile umane.
  • Bullyingul și discriminarea: Acestea sunt probleme persistente în școli care afectează siguranța emoțională a elevilor. Elevii solicită măsuri mai clare pentru combaterea acestor fenomene și crearea unui mediu mai incluziv.
  • Rolul profesorilor: Elevii recunosc că profesorii îi pot inspira și motiva să exceleze și să-și dezvolte calități precum responsabilitatea, respectul și empatia prin comportamentul/ exemplul lor propriu. Iar dezvoltarea emoțională și socială a elevilor depinde de relația dintre profesor și elev.
  • Conștientizarea drepturilor: Este necesar ca școlile să includă în mod regulat lecții despre drepturi fundamentale, bullying și valoarea umană.
  • Vocea elevilor: Mulți elevi își exprimă dificultatea de a vorbi deschis din cauza fricii de ridiculizare, subliniind importanța empatiei, sprijinului din partea profesorilor și colegilor, precum și a implicării părinților pentru crearea unui mediu educațional mai incluziv.

Participanții au subliniat cât de important este ca adulții să asculte opiniile copiilor fără a-i judeca, ceea ce contribuie la creșterea încrederii acestora și la motivarea lor de a veni cu propuneri, apreciind în același timp schimbul de experiență și dialogul constructiv cu adulții.

În continuare, cadrele didactice și elevii interesați de inițiativele CADO pot solicita suport informațional și metodologic din partea Ministerului Educației și Cercetării și a CIDDC, pentru a contribui la promovarea drepturilor omului în școli.

Forumul CADO 2024 demonstrează angajamentul nostru comun pentru o educație bazată pe respect, colaborare și inovare, creând spații sigure unde fiecare copil este ascultat și sprijinit. CIDDC susține dezvoltarea unei societăți atente la nevoile fiecărui copil, cu mai multă grijă, înțelegere și respect pentru ființa umană.

Această activitate este realizată în cadrul proiectului „ABC - ACTIONS for the Rights of the Children; BUILDING relationships based on respect and cooperation; COMMUNICATION and documentation”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova , cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner, Eastern Europe Office .

Galerie foto:

Read more... 

Anunț de înscriere la Program de Suport Psiho-Emoțional pentru Cadrele Didactice

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), anunță deschiderea înscrierilor la un program de suport psiho-emoțional pentru profesioniștii și profesionistele din domeniul educației.

Programul este adresat personalului didactic și de conducere de la toate treptele de școlaritate din învățământul general (treapta preșcolară, primară, gimnazială și liceală), cu prioritate pentru instituțiile în care studiază copiii refugiați.

Programul include 4 ateliere online (platforma ZOOM), ce vor fi desfășurate în perioada noiembrie 2024 – februarie 2025 . Participarea la program este gratuită și este confirmată prin certificat, util pentru completarea portofoliului de dezvoltare profesională.

Scopulprogramului este de a ne deschide conștient inimile, într-un spațiu de acceptare, încredere, motivare și siguranță psihologică, împărtășind și prețuind emoțiile, percepțiile, senzațiile, gândurile, experiențele fiecărei ființe umane.

Care este intenția noastră?

- De a invita cadrele didactice într-un proces conștient de evoluție personală prin asumarea responsabilității față de acesta;

- De a crea un spațiu sigur și incluziv pentru conectare conștientă cu emoțiile, nevoile, percepțiile, gândurile personale și ale grupului;

- De a ne da permisiunea interioară pentru a da voce propriilor emoții, nevoi, senzații, preocupări și de a auzi emoțiile și nevoile semenilor;

- De a fi într-o stare de non judecată în care fiecare persoană este acceptată și simte că este bine primită;

- De a observa cu blândețe propriile valori, convingeri, atitudini, calități, competențe, comportamente, dificultăți și resurse;

- De a co-crea împreună oportunități prin care fiecare om se simte liber să dăruiască și să primească ceea ce are nevoie;

- De a ne inspira din propriul proces de evoluție și din cel al semenilor.

Cum vom comunica în grup?

- Vom reflecta, individual și/ sau în grup, în baza imaginilor, cuvintelor, exercițiilor;

- Vom oglindi unul altuia ceea ce observăm, simțim, percepem;

- Vom exprima de la persoana I singular gânduri, emoții, percepții, senzații atunci când simțim că este momentul potrivit;

- Vom respecta confidențialitatea și ritmul de conectare al fiecărui om;

- Vom împărtăși diverse experiențe de evoluție personală conștientă.

Când ne vom conecta?

Pe parcursul a patru ateliere online, prin intermediul Platformei ZOOM, de la ora 15.00, după următorul orar:

- 27 Noiembrie 2024;

- 12 Decembrie 2024;

- 17 Ianuarie 2025;

- 7 Februarie 2025.

Atelierele vor fi facilitate de către Iosif Moldovanu, coach și facilitator sistemic.

Pentru a vă înregistra la program, vă rugăm să completați formularul de înregistrare accesând linkul de mai jos. Înscrierile sunt deschise până la data de 26 noiembrie 2024: https://forms.office.com/e/5XLUnmJwys

În cazul în care aveți întrebări sau nevoie de suport tehnic, vă rugăm să ne contactați la adresa de e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. sau nr. 0681 82 551.

Read more... 

Copiii influențează legi - realizările Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului într-un proiect implementat de CIDDC timp de doi ani

În perioada octombrie 2022 – octombrie 2024, Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în colaborare cu Child Rights Connect și sprijinul Ville de Genève, a implementat un proiect ambițios în Republica Moldova: „Recunoașterea drepturilor, împuternicirea și protecția Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului (CADO)”.

Prin acest proiect, s-a urmărit împuternicirea CADO, participarea lor la procesul național de elaborare a legislației și să influențeze dezvoltarea și implementarea viitoarei legi privind apărătorii drepturilor omului.

Cronologia evenimentelor

În cadrul acestui proiect, s-a deschis un apel pentru selectarea unui nou grup de copii care doresc să afle mai multe despre drepturile copilului și să acționeze în calitate de apărători ai drepturilor omului.

Astfel, a fost creat un grup de 10 fete și băieți cu vârste între 13 și 17 ani, dintre care doi sunt din Ucraina și doi din zona de securitate a Republicii Moldova.

„Participarea cetățenilor în procesul de elaborare a legilor este importantă pentru a înțelege cum sunt create legile și poate contribui la punerea lor în practică într-un mod mai eficient. Cetățenii sunt inclusiv persoanele până la 18 ani, adică copiii. Este un drept al copiilor să fie parte a procesului elaborare sau de modificare a legilor. Majoritatea copiilor au nevoie de sprijin și îndrumare suplimentară din partea autorităților publice, a Avocatului copilului sau a organizațiilor nonguvernamentale”, a explicat Rodica Caimac, coordonatoarea proiectului, expertă în Participarea Copilului.

Primele discuții cu autoritățile despre participarea copiilor în elaborarea legilor

În octombrie 2023, pentru prima dată, un grup de copii apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova a purtat un dialog cu autoritățile și societatea civilă națională și internațională despre dreptul copiilor la participare în elaborarea unei legi și despre rolul autorităților, al adulților în împuternicirea și protecția copiilor în acest proces.

A fost o premieră pentru Republica Moldova, care a deschis astfel discuțiile despre implicarea tinerilor în dezvoltarea legilor la nivel național.

Participarea Internațională și Recunoașterea Oficială

Proiectul a susținut participarea copiilor din Republica Moldova la evenimente internaționale, printre care și Conferința de la Viena privind apărătorii drepturilor omului . În cadrul acesteia, copiii au împărtășit experiențele și provocările pe care le întâlnesc ca apărători ai drepturilor omului în Moldova. Ca urmare a acestui eveniment Raportoarea Specială privind Apărătorii Drepturilor Omului a elaborat un raport privind situația copiilor și tinerilor apărători ai drepturilor omului, în baza consultărilor din întreaga lume, inclusiv grupul CADO pentru lege a contribuit. Acest raport a fost prezentat Consiliului ONU pentru DrepturileOmului, în cea de a 55-asesiune, la eveniment a participat un membru a grupului CADO pentru lege.

Totodată, CIDDC a contribuit la publicarea unui ghid destinat adulților, despre implementarea drepturilor copiilor apărători ai drepturilor omului și a dezvoltat un set de instrumente pentru a încuraja autoritățile să sprijine participarea tinerilor la elaborarea legislației.

Conceptul CADO în legea privind drepturile copilului

Un alt pas important a fost adoptarea de către Republica Moldova a Legii 370/2023, care recunoaște oficial rolul copiilor apărători ai drepturilor omului, integrând în mod explicit contribuția lor legislativă în articolul 15 al legii. Acest cadru legal reprezintă un progres major în recunoașterea și protecția CADO, consolidând rolul tinerilor în societate și asigurându-le un loc activ în procesul decizional național.

Grupul CADO în Parlamentul Republicii Moldova

În decursul celor doi ani de proiect, adolescenții și adolescentele au beneficiat de ateliere de formare, în care au explorat drepturilor copiilor, drepturile la participare și conceptului de CADO, participarea copiilor în elaborarea legilor.

Pentru a crește gradul de conștientizare în rândul copiilor și autorităților, CADO a realizat și 6 videoclipuri explicative despre rolul copiilor în procesul legislativ, importanța includerii drepturilor lor în viitoarea lege ADO și provocările cu care aceștia se confruntă.

Mai mult, grupul, susținut de CIDDC, a lucrat la un set de instrumente pentru autoritățile publice. Documentul conține informații concrete despre cum adulții pot susțină participarea copiilor la elaborarea sau modificarea legilor.

Setul de instrumente a fost prezentat de grup în ședința Parlamentului Republicii Moldova în septembrie curent.

Acest proiect mi-a oferit accesul la informații privind crearea legilor într-un mod mai ușor și clar

„Experiența din cadrul proiectului m-a ajutat să înțeleg mai bine cine sunt copiii apărători ai drepturilor omului și ce fac, să înțeleg diversitatea de acțiuni ale CADO din diferite localități” a explicat un membru a grupului CADO pentru lege

„Acest proiect mi-a oferit accesul la informații privind crearea legilor într-un mod mai ușor și clar pentru toată lumea, inclusiv nouă copiii. Activitățile proiectului au avut un impact asupra dezvoltării mele prin faptul că mi-a dezvoltat anumite abilități pe care nu le posedam anterior precum, capacitatea de a procesa și înțelege termeni și concepte legale complexe, abilitatea de a extrage informații relevante dintr-o cantitate mare de text” a împărtășit o membră a grupului CADO pentru lege.

„La începutul proiectului nu cunoșteam mulți termeni, dar eram curioasă să aflu mai multe. Am studiat Convenția și Ghidul și acum sunt informată. De asemenea sunt gata să explic altora procesul de participare a copiilor în elaborarea legilor” a spus membră a grupului CADO pentru lege.

Resursele dezvoltate în cadrul proiectului pot fi accesate în secțiunea Resurse pentru profesioniști și Resurse pentru copii/ adolescenți în limba română și engleză.

Amintim că resursele au fost elaborat în cadrul proiectului „Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și Child Rights Connect, în parteneriat cu Oficiul Avocatului Poporului pentru Drepturile Copilului, cu suportul Ville de Genève.

Read more... 

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page