Ultimile știri 1

Consiliul Național al Elevilor din colegii și școli profesionale s-a întrunit într-o nouă ședință

37 de elevi din colegii și școli profesionale, membri ai Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic (CNE ÎP), s-au întrunit într-o nouă ședință de lucru în perioada 4-6 februarie 2016, la Chișinău.

În cele trei zile de forum, membrii CNE ÎP au examinat rezultatele monitorizării privind respectarea dreptului de a nu fi discriminat în mediul școlar și au discutat cu reprezentanții Centrului Național Anticorupție despre strategiile de prevenire și combatere a corupției pe care le poate avea școala. De asemenea, elevii au discutat cu viceministra Educației, Cristina Boaghi, despre reforma sistemului profesional tehnic.

În acest sens, viceministra a reiterat angajamentul ministerului de a revizui curriculum și modul de pregătire a elevilor în conformitate cu cerințele pieței muncii; de a instrui profesorii, îmbunătăți infrastructura, ajusta mecanismul de finanțare și de a schimba atitudinea și percepția generală a societății față de învățământul profesional.

Totodată, membrii CNE ÎP au vizitat și două instituții de învățământ din Chișinău pentru a consulta opinia elevilor despre accesul și calitatea educației.

Consiliul Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic a fost creat de Ministerul Educației, în parteneriat cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), la începutul anului curent de studiu. Activitatea consiliului este susținută de  Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED).

Scopul acestuia este de a asigura dreptul la opinie și libera exprimare a elevilor. Astfel, Ministerul Educației are posibilitatea să obțină informații din prima sursă despre problemele cu care se confruntă sistemul educațional. În același timp, consiliul constituie o platformă prin care elevii pot să-și facă vocea auzită referitor la toate aspectele ce țin de activitatea instituțiilor de învățământ, precum și un mecanism prin care conducerea ministerului consultă opinia lor în elaborarea politicilor educaționale.

Un consiliu similar există și pentru elevii din gimnazii și licee.

 

Read more... 

Elevii din raioanele Ștefan Vodă și Strășeni vor evalua cum le sunt respectate drepturile

Studierea drepturilor copilului/omului constituie un element important în formarea unui cetățean activ și a unei societăți democratice. Convenţia ONU privind Drepturile Copilului recunoaşte dreptul copiilor de a-şi exprima opiniile despre toate aspectele care îi privesc şi de a li se lua în considerare aceste opinii, ţinându-se seama de vârstă şi de gradul de maturitate. Acest fapt îi permite copilului să joace un rol important în propria viață, comunitate și societate.

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, în parteneriat cu Direcțiile de Învățământ din raionale Ștefan Vodă și Strășeni lansează pe 15 ianuarie concursul Turnamentul în domeniul Drepturilor Copilului/Omului.

Scopul Turnamentului este de a implica elevii, ghidați de profesori, în cunoașterea și promovarea propriilor drepturi, prin activități de monitorizare a drepturilor copilului/omului și prezentarea rezultatelor autorităților.

La concurs pot participa clase de elevi din ciclul gimnazial și liceal sau grupuri de cel puțin zece copii din clasele a V-a – a XII-a. Elevii vor fi ghidaţi de un coordonator adult cu pregătire în domeniu. Participarea elevilor trebuie să fie benevolă, nediscriminatorie și incluzivă.

Concursul se va desfășura în două etape. În cadrul primei etape – locale, ce va avea loc de pe 15 ianuarie până pe 1 aprilie 2016, elevii vor monitoriza cum se respectă un drept al copilului/omului în școala sau comunitatea lor. În urma monitorizării, elevii vor scrie un raport și îl vor prezenta autorităților publice locale, raionale sau centrale, conducătorilor de instituții responsabile de asigurarea respectării drepturilor copilului/omului sau organizațiilor internaționale.

A doua etapă, cea raională, se va desfășura în perioada 1-23 aprilie 2016. La această etapă, grupurile de elevi și coordonatorii lor vor prezenta rezultatele monitorizării și lecțiile învățate, conform unui algoritm prestabilit. Dosarele și prezentările elevilor vor fi analizate de către o comisie, constituită din reprezentanții direcțiilor de învățământ, CIDDC și ai partenerilor. Comisia va premia câștigătorii în ambele categorii de vârstă.

Regulamentul Turnamentului poate fi accesat și descărcat AICI.

Turnamentul în domeniul Drepturilor Copilului/Omului are loc în cadrul programului Educație civică participatorie și incluzivă, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, în parteneriat  cu Direcțiile de Învățământ Ștefan Vodă și Strășeni. Programul este susținut de ERIKS Development Partner din Suedia. ­­­­­­­­

 

Read more... 

Program de educație participatorie și incluzivă pentru profesorii de educaţie civică

Deși Republica Moldova a ratificat Convenția ONU privind drepturile copilului cu peste 20 de ani în urmă, drepturile copiilor încă nu sunt bine cunoscute în Moldova. Potrivit unui studiu elaborat de copii în anul 2013, mai puţin de jumătate din copii, doar unul din patru copii cunoaște despre Convenție. Același studiu arată că informația pe care copiii o cunosc despre drepturile lor este incompletă sau selectivă, pentru că deseori adulții înțeleg greșit ideea și esența unui drept sau sunt cointeresați să ofere copiilor mesaje eronate. De exemplu, 70% au menționat dreptul la educație și doar 2% sau mai puțin au numit dreptul la viaţa privată, dreptul la acces la informaţie corespunzătoare sau dreptul la protecţie faţă de exploatare economică.

Mai mult de 50 de profesori de educație civică din raioanele Ștefan Vodă și Strășeni învață să desfășoare activități educaționale bazate pe drepturile copilului, în special dreptul de a nu fi discriminat, dreptul la identitate și dreptul la opinie. În perioada decembrie 2015 – ianuarie 2016 are loc a treia etapă de instruire în cadrul unui stagiu de formare de lungă durată realizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului.

Instruirile au loc în paralel cu activitățile și subiectele stabilite în curriculum la disciplina educație civică. Pe 29 decembrie 2015, a avut loc prima zi de lucru din cadrul celei de-a treia etape de instruire pentru profesorii din Strășeni. Participanții și-au îmbunătățit abilitățile de identificare a factorilor care influențează sănătatea; de evaluare a impactului acestor factori și de înțelegere a propriilor atitudini și prejudecăți bazate pe aspectul exterior și starea de sănătate a altor persoane.

În calitate de formatoare și mentoră, Rodica Secară spune că a reușit să observe schimbări în practica profesorilor. „Mă bucur să aud de la ei vorbe precum: „elevii m-au întrebat la sfârșit de lecție ce s-a schimbat de am făcut altfel lecția”, elevii mi-au spus că le-a plăcut foarte mult ce-am făcut la oră. Deși mulți nu afirmă oficial că s-a schimbat ceva în practica lor, pentru că așa ar recunoaște că până acum au făcut ceva greșit, aceste experiențe pe care le trăiesc și pe povestesc dau de înțeles că ei cel puțin își pun întrebări și încep să aplice ceea ce discutăm la instruiri”, explică Rodica Secară.

 „Îi aud deseori spunând: „elevii au listat”, „elevii au înțeles”. Eu aș vrea să ajungem la etapa în care profesorii să spună „elevii au mers și au raportat primarului sau directorului că au o problemă și persoanele responsabile nu o rezolvă. Sper să nu am așteptări exagerate, dar cred că o să reușim cu pași mici să ajungem la acest nivel”, adaugă instructoarea.

Maria Costovici, profesoară la liceul Ion Inculeț din satul Vorniceni, raionul Strășeni, spune că aceste instruiri au ajutat-o să treacă de la o lecție predată cu cartea în mână la una bazată pe activități practice.

„Aveam în față etapele lecției, explicam noțiunile din carte. Elevii stăteau în bănci și mă ascultau sau participau la discuții. Acum am trecut la activități practice. Creez copiilor diferite situații în care ei trebuie să acționeze cumva, să se exprime și să înțeleagă de ce procedează într-un anumit fel. Am observat că au devenit mai încrezători, participă mai mult și sunt mai deschiși cu mine”, spune Maria Costovici.

Instruirile au loc în cadrul programului „Educație civică participatorie și incluzivă”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, în parteneriat  cu Direcțiile de Învățământ Ștefan Vodă și Strășeni. Programul este susținut de ERIKS Development Partner din Suedia. ­­­­­­­­

 

Read more... 

Conferinţa naţională „Educaţia privind drepturile omului/ drepturile copilului: obiective, finalităţi şi realităţi”. 10 decembrie 2015, mun. Chişinău

Context. Studierea drepturilor omului/ copilului este parte componentă a Curriculumului modernizat la disciplina "Educaţia Civică" pentru elevii din ciclul gimnazial şi cel liceal. Pe parcursul ultimilor ani, cadrele didactice au acumulat diverse experienţe în procesul de învăţare a drepturilor omului în general şi a drepturilor copilului în particular. Conferinţa îşi propune să creeze o platformă de împărtăşire a practicilor de succes şi a provocărilor întâmpinate în procesul de învăţare-predare-evaluare a drepturile omului/ copilului între cadrele didactice din învățământul preuniversitar, profesorii universitari şi alţi practicieni.

Totodată, evenimentul va permite stabilirea bazelor unei colaborări durabile şi deschise între practicieni şi mediul universitar.

Conferinţa este organizată în cadrul proiectului „Educaţie civică participativă şi incluzivă”, implementat de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC), în colaborare cu Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova şi Facultatea de Istorie și Geografie a Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”, cu susţinerea organizaţiei ERIKS Development Partner din Suedia.

Scopul conferinţei este de a contribui la o înţelegere mai profundă a conceptului de Educaţie în domeniul drepturilor omului/ copilului şi la îmbunătăţirea procesului de învăţare-predare-evaluare a drepturilor omului/ copilului în sistemul educaţional.

Conferinţa îşi propune să abordeze următoarele subiecte/ aspecte:

  • - Strategii didactice de învăţare-predare-evaluare a drepturilor omului, bazate pe respectarea drepturilor copilului
  • - Drepturile şi responsabilităţile omului: cum le abordăm în procesul educaţional?
  • - Împuternicirea copiilor de a-şi cere drepturile de la titularii de obligaţii
  • - Competenţele cadrelor didactice în învăţarea-predarea-evaluarea drepturilor omului/ copilului: între teorie şi practică
  • - Implicarea copiilor/ tinerilor în monitorizarea şi raportarea respectării drepturilor omului/ copilului
  • - Participarea copiilor în guvernarea democratică a şcolii
  • - Crearea unui mediu şcolar bazat pe respectarea şi promovarea drepturilor omului
  • - Integrarea drepturilor omului/ copilului în cadrul altor discipline şcolare
  • - Parteneriate intra-şcolare şi comunitare în Educaţia privind drepturilor omului/ copilului.

Participanţii la Conferinţă
La eveniment sunt invitaţi să participe:

  • - profesori de Educaţie Civică din învățământul preuniversitar și profesional-tehnic,
  • - profesori care predau cursuri opţionale în domeniul educaţiei privind drepturile omului din instituţiile de învăţământ preuniversitar și profesional-tehnic,
  • - specialiştii responsabili de organizarea procesului educaţional din cadrul organelor locale de specialitate din domeniul învăţământului,
  • - cadre didactice din învățământul superior,
  • - practicieni din instituţiile guvernamentale şi organizaţiile societății civile care promovează iniţiative în domeniu,
  • - studenţi de la toate treptele universitare (licenţă, masterat şi doctorat).

Participanţii se pot implica în lucrările Conferinței prin două modalități:

  • - Prezentarea unei comunicări de 10-15 minute, axate pe una sau mai multe teme din subiectele enumerate mai sus sau venind cu alte sugestii relevante şi conexe. Prezentarea va conţine atât aspecte pozitive, progrese înregistrate, cât şi dificultăţi, provocări, probleme cu care se confruntă cadrele didactice în procesul de învăţare–predare-evaluare a drepturilor omului/ copilului.
  • - Implicarea în discuții/ dezbateri în baza prezentărilor.

Prezentările participanţilor vor fi integrate într-o culegere online privind predarea drepturilor omului/ copilului în cadrul disciplinei Educaţia Civică.

Tuturor celor ce vor lua parte la Conferință li se vor înmâna certificate de participare. Cei care vor ţine prezentări vor obţine un credit suplimentar.

Modalitatea de înscriere
Doritorii de a participa la Conferinţă vor completa formularul de înscriere online AICI până la 23 noiembrie 2015. Toate persoanele care au depus formularul de înscriere vor fi anunţate despre rezultatele selectării şi condiţiile de desfăşurare a Conferinţei până la 1 decembrie 2015.

Pentru informaţii suplimentare, contactaţi:
Iosif Moldovanu, lector universitar, Universitatea Pedagogică de Stat ,,Ion Creangă”:
mob: 069981166, email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Claudia Danii, coordonator proiect, Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului:
mob: 069253838, email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Read more... 

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page