Școala de Vară „Guvernanța democratică a școlii” – un spațiu de reflecție și parteneriat între elevi/eleve și cadre didactice

Cum învață elevii și elevele să-și facă vocea auzită în școală? Cum pot cadrele didactice și manageriale să creeze spații reale pentru participarea copiilor în luarea deciziilor ce îi privesc direct?

La aceste întrebări am căutat răspunsuri în cadrul atelierului „Guvernanța democratică a școlii”, desfășurat timp de o zi și jumătate, alături de 50 de cadre didactice/manageriale și elevi/eleve din cele 41 de școli implicate în cadrul proiectului Consiliului Europei „Educație pentru democrație în Republica Moldova”.

Cadrele didactice/manageriale și elevii/elevele au lucrat în sesiuni separate, au făcut schimb de bune practici, au împărtășit perspective și experiențe legate de participarea în procesul decizional școlar, pentru a putea înțelege mai bine atât nevoile, cât și provocările specifice fiecărei părți implicate.

Ce spun copiii?
Copii participanți au explorat ce îi motivează să se implice în procesele decizionale din școală: sprijinul colegilor și al adulților, dorința de schimbare, experiențele pozitive și nevoia de dezvoltare personală. Totodată, au identificat blocajele care îi pot împiedica să se implice în acest proces: lipsa unui spațiu sigur, frica de a fi judecați, lipsa de sprijin și încredere din partea adulților, dar și experiențele precedente negative.

„Participarea la luarea deciziilor mă ajută să cresc, să mă cunosc mai bine și să contribui la o școală în care și vocea noastră, a copiilor, contează.”
 — elev participant, Chișinău

Ce pot face adulții?
Cadrele didactice și manageriale au lucrat, la rândul lor, la o analiză critică a propriilor practici și convingeri. Au reflectat asupra competențelor necesare pentru a susține participarea copiilor și părinților, au vorbit despre provocările lor, au recunoscut dificultățile și au exprimat necesitatea, dar și disponibilitatea lor de a schimba dinamica relației adult–copil în școală.

Elevii și-au prezentat reflecțiile în fața cadrelor didactice și manageriale, creând astfel un context de dialog deschis și autentic. Pentru a înțelege mai bine nevoile și perspectivele copiilor, profesorii au adresat întrebări:

-Când ne întoarcem la școală, cum putem – noi, cadrele didactice – să vă sprijinim să aveți curajul să vă exprimați punctul de vedere, atât al vostru, cât și al colegilor voștri?

Apoi, adulții au analizat împreună cum pot susține participarea activă a copiilor și părinților în procesul de luare a deciziilor din școală.

„Am înțeles că participarea democratică este o relație continuă de parteneriat între titularii de drepturi și titularii de obligații. O relație care se construiește în timp, prin respect, încredere, asumare și responsabilitate împărtășită.”— cadru didactic., Fălești

Ambele grupuri au conștientizat importanța cultivării unei relații bazate pe încredere și ascultare în cadrul guvernanței democratice a școlii.
Dialogul deschis dintre cadrele didactice și elevi/eleve, alături de sesiunile de formare, mentorat și Școala de Vară, au consolidat procesul de învățare din cadrul proiectului și au contribuit la dezvoltarea capacității specialiștilor din cele 41 de instituții implicate, de a integra participarea democratică în procesele decizionale și în cultura școlară.

„Mi-am dat seama că guvernanța democratică nu este un proiect sau o activitate planificată, ci mai degrabă un proces care trebuie să fie prezent constant în școală. Înțelegând asta, am inclus în planul managerial obiective clare privind implicarea copiilor și părinților în mai multe procese și proiecte ale școlii.”  — cadru managerial, participant.

Prin procesul participativ  școala devine un spațiu în care fiecare copil este ascultat, fiecare adult este responsabil și fiecare voce are valoare.
Împuternicirea copiilor și părinților de a se implica activ în viața școlii nu este doar un principiu, ci o practică necesară pentru o educație echitabilă, incluzivă și democratică.

„Ca urmare a participării în proiect, am fost invitat să fac parte din Consiliul Administrativ. Vocea noastră a fost ascultată atunci când s-a decis organizarea ultimului sunet.” — elev participant.

Conștientizarea valorii participării democratice în viața școlii, nu ca un act formal, ci ca un proces viu, bazat pe încredere, ascultare și asumare.

„Activitățile din proiect m-au ajutat să implic elevii în decizii reale. Printr-o relație deschisă, bazată pe încredere. Am învățat să ascult cu atenție nevoile și opiniile elevilor și a părinților, să le ofer spațiu sigur în care să se exprime liber și să se simtă ascultați. Am înțeles că doar prin valorizarea și implicarea elevilor și părinților vom putea avea un dialog sincer și vom putea identifica soluții în beneficiul întregii comunități școlare.” susține — Budeanu Rodica, IP Gimnaziul „Dumitru Matcovschi”, s. Cotiujenii Mici, r. Sângerei.

În sesiunea finală de reflecție, cadrele didactice au conștientizat că, pentru a susține o participare autentică, este esențial să ofere mai mult spațiu copiilor și să cultive un parteneriat real cu părinții. Au observat și apreciat evoluția copiilor implicați, în special în ceea ce privește încrederea în sine, capacitatea de exprimare și înțelegerea drepturilor lor. De asemenea, au recunoscut nevoia de a lua decizii asumate care țin cont de diversitatea  și necesitățile tuturor copiilor, nu doar de vocile mai vizibile.

În cadrul atelierului am creat un dialog autentic între elevi, profesori și Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. Corina Lungu, șefă de direcție în cadrul Ministerului, prezentă la atelier, a transmis un mesaj de încurajare pentru continuarea eforturilor în promovarea participării democratice în școli. Ea a ascultat întrebările și preocupările cadrelor didactice, a oferit răspunsuri și suport, reafirmând deschiderea Ministerului de a susține implementarea principiilor guvernanței democratice în cât mai multe instituții educaționale din țară.

La eveniment au participat și partenerii noștri, reprezentanți ai Biroului de Cooperare al Elveției în Republica Moldova. În intervenția sa, Radu Danii a reafirmat angajamentul Elveției de a sprijini școlile și sistemul educațional din Republica Moldova în promovarea valorilor democratice, subliniind că tinerii sunt în centrul fiecărei intervenții susținute de Elveția, iar lucrul cu și pentru ei rămâne o prioritate esențială.

Mulțumim Consiliului Europei, inclusiv partenerilor implicați în proiect, pentru susținerea constantă și pentru dialogul deschis purtat cu cadrele didactice și elevii din școlile partenere.

CIDDC continuă să creeze spații de dialog și învățare în care elevii, cadrele didactice și părinții pot construi împreună o cultură a participării autentice. Pentru că acolo unde fiecare voce este ascultată, școala devine un loc al democrației trăite, iar schimbarea devine posibilă.

.....................................................................
Școala de Vară „Guvernanța democratică a școlii” este realizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, în cadrul programului de formare pentru aplicarea Ghidului metodologic privind guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova. Programul este implementat în 40 de școli în cadrul proiectului Consiliului Europei „Educaţie pentru democrație în Republica Moldova”, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.
Council of Europe Office in Chisinau
#GuvernanțăDemocratică #EducațiePentruDemocrație #ȘcoalaDemocratică #CIDDC

GALERIE FOTO:

Cum ajungi să fii acel adult de care un adolescent își va aminti cu recunoștință? La Școala de Vară PALS

23–25 iulie 2025 | Chișinău. Timp de două zile și jumătate, 35 de cadre didactice – profesori de la toate treptele de școlaritate, diriginți, psihologi școlari din mun. Bălți și raioanele Edineț și Căușeni au învățat bune practici în cadrul Școlii de vară dedicate Programului de Parenting și Abilități de Viață pentru Adolescenți (PALS).

Într-un spațiu sigur și autentic, cadrele didactice au discutat deschis despre: nevoile adolescenților și provocările prin care aceștia trec, despre propriile resurse emoționale necesare pentru a sprijini părinții și adolescenții în situații de criză, precum și propriile limite și forțe. Prin reflecție și conștientizare fiecare a învățat să-și exprime temerile, să-și revizuiască valorile și să-și (re)descopere rolul real în viața adolescenților.

„Nu e ușor să stai în fața adolescenților zi de zi. Dar aici am simțit că nu sunt singură. M-am reconectat cu ceea ce contează cu adevărat – să creez un spațiu în care ei să se simtă în siguranță.” – participantă, profesoară de gimnaziu.

Discuțiile s-au centrat pe înțelegerea profundă a nevoilor adolescenților: sprijin emoțional, respect, încredere și ascultare. Participanții și participantele au conștientizat cât de mult contează dialogul autentic și capacitatea de a asculta, nu doar de a transmite informație.

„Mi-am dat seama că, uneori, soluția nu e în ceea ce spunem, ci în felul în care știm să fim prezenți, să ascultăm. Adolescenții au nevoie să simtă că nu sunt judecați.” – psihologă.

În sesiunile de lucru, cadrele didactice au analizat împreună Ghidurile PALS (curriculum pentru Părinți și pentru adolescenți) și au discutat despre cum pot integra principiile programului în crearea unui mediu relațional sănătos – în interacțiunile de zi cu zi.

„Pentru mine, ghidul PALS nu este doar un instrument, e un ghid de viață profesională. M-a ajutat să înțeleg unde mă aflu ca profesor și ce pot schimba concret în relația cu elevii mei.” – diriginte.

În activitățile de grup, cadrele didactice au fost provocate să identifice ce anume le este necesar pentru a sprijini cu adevărat adolescenții și familiile lor: mai multă claritate în comunicare, exerciții de autocunoaștere și o cultură educațională în care relația e mai importantă decât controlul. Am învățat împreună că a susține un adolescent înseamnă, adesea, a-l însoți cu răbdare și deschidere – nu a-i oferi soluții rapide ci a-i ghida să descopere propriile soluții, cu multă grijă și responsabilitate.

„Adolescenții nu au nevoie de perfecțiune. Au nevoie de profesori care știu să fie umani, să creeze relații, să le fie alături – și lor, și părinților.” – facilitator din cadrul programului PALS.

Cadrele didactice au mărturisit că odată ce au început parcursul de formare, ei au început să privească și să înțeleagă altfel situațiile din viața lor profesională și personală – conflictele din clasă, relațiile cu părinții, dificultățile emoționale ale elevilor sau propriile blocaje. Au încercat să le înțeleagă și să le gestioneze prin ceea ce propune Ghidul – cu mai multă empatie, ascultare activă și auto-reflecție. A fost un proces adesea cu provocări, dar și cu conștientizări. Transformarea a început acolo unde fiecare a avut curajul să se uite sincer la propriile practici și să-și pună întrebări.

„Mi-am dat seama cât de important e să-mi ascult propriile nevoi ca profesor, înainte să pot răspunde real nevoilor adolescenților cu care lucrez.” – a spus una dintre participante.

Reflecțiile au fost intense, personale, uneori incomode, dar necesare. Participanții au vorbit sincer despre limitele lor, despre provocările reale din școli, dar și despre nevoia de sprijin reciproc și lucrul în echipă.

„Mi-am permis să fiu vulnerabilă. Să spun că mi-e greu, că nu știu tot. Și, paradoxal, exact asta mi-a dat curaj. Să știu că și alții simt la fel.” – participantă, profesoară.

Fiecare a reflectat asupra impactului concret al programului PALS în viața școlară: cum poate fi aplicat în realitatea claselor, ce bariere apar și ce resurse interne au, de fapt, cadrele didactice. A fost o analiză a proceselor educaționale a școlii ca ecosistem – un loc în care adolescenții trebuie să se simtă văzuți, înțeleși și sprijiniți.

„Am plecat cu mai multă claritate, dar și cu mai multă încredere în munca mea. Este nevoie de timp, de echipă și de reflecție sinceră. Sunt pregătită să ascult mai mult elevii mei”, a mărturisit o profesoară.

Programul PALS sprijină profesorii să-și dezvolte abilități și să-și consolideze cunoștințele, dar și să se reconecteze cu propriile nevoi și resurse interioare – un pas esențial pentru a putea înțelege profund și susține, cu empatie și claritate, adolescenții și părinții sau îngrijitorii acestora.

Școala de Vară PALS este un proces prin care cadrele didactice s-au (re)întâlnit cu scopul și obiectivele programului de parenting și abilități de viață pentru adolescenți. Pentru mulți dintre ei, schimbarea a început cu o întrebare simplă, dar esențială: Ce fel de adult aleg să fiu în viața unui adolescent?

CIDDC include reflecțiile și propunerile exprimate în acest proces în sesiunile viitoare de formare și în actualizarea resurselor educaționale.

CIDDC continuă să investească în programe de formare care sprijină nu doar competențele educaționale, ci și înțelegerea emoțiilor, grija de sine și relaționarea cadrelor didactice și părinților în susținerea adolescenților. Pentru că acolo unde există conexiune, există și schimbare.

Școala de vară PALS este realizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova și Organele locale de specialitate din domeniul învățământului din mun. Bălți, raioanele Căușeni și Edineț, în cadrul proiectului “Susținerea adolescenților și părinților în dezvoltarea abilităților de viață într-un mediu sigur și incluziv”, implementat cu suportul financiar oferit de Plan International, în perioada 3 martie 2025 – 31 iulie 2025.

Ziua Națională a Taților în Republica Moldova, marcată pentru prima dată în cadrul evenimentului „Tații activi – parteneri egali în creșterea copiilor”

Chișinău, 29 iunie 2025

În premieră pentru Republica Moldova, a fost celebrată Ziua Taților.

În anul 2025, Platforma Femeilor Deputate din cadrul Parlamentului a venit cu inițiativa de a institui oficial Ziua națională a Taților. Această sărbătoare completează calendarul zilelor marcate în țara noastră – alături de Ziua Familiei, Ziua Copilului și Ziua Internațională a Femeii – și are ca scop promovarea unei societăți bazate pe valori precum egalitatea, susținerea reciprocă și participarea deplină a părinților în creșterea și educarea copiilor.

Pentru a marca acest angajament, în inima Chișinăului, în scuarul Parlamentului Republicii Moldova, a avut loc evenimentul „Tații activi – parteneri egali în creșterea copiilor” , care a reunit sute de tați, copii, mame, reprezentanți ai autorităților publice, ai organizațiilor internaționale și ai societății civile, în cadrul unui spațiu interactiv în aer liber.

Evenimentul a fost organizat de Parlamentul Republicii Moldova, în parteneriat cu Agențiile ONU Moldova – UNFPA, UN Women, UNICEF, Organizația Internațională a Muncii (ILO) – și Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) , promotor al implicării active a taților în viața copiilor, prin intermediul Rețelei „Clubul Taților”.

Președinta Maia Sandu a subliniat importanța prezenței active a ambilor părinți în viața copiilor, menționând că un copil poate fi cu adevărat fericit atunci când atât mama, cât și tata își fac timp să fie alături de el, să aibă grijă de el, să se joace și să se bucure împreună.

Ziua Națională a Taților a oferit o oportunitate valoroasă de a încuraja implicarea taților în viața de familie și de a promova modele pozitive de paternitate activă – o componentă cheie în politicile prietenoase familiei. Prin sprijinirea unui echilibru sănătos între muncă și viața personală, această implicare contribuie la reducerea inegalităților de gen și la consolidarea legăturilor și relațiilor afectuoase dintre membrii familiei.

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului a susținut evenimentul prin crearea diverselor zone tematice pentru tați și copii. Printre cele mai apreciate activități ale evenimentului s-a numărat Zona „Clubul Taților”, unde vizitatorii au descoperit Jocul Stereotipurilor de gen și exemple reale de implicare activă a taților din comunități. Tații care fac parte din rețea au fost prezenți și au vorbit despre experiențele lor – despre cum învață să fie mai prezenți, mai atenți și mai implicați în viața copiilor lor. Jocul Stereotipurilor de gen le-a oferit taților oportunitatea de a explora propriile percepții și gânduri despre paternitate, precum și felul în care stereotipurile existente în societate influențează aceste percepții, dar și comportamentele lor. Prin reflecții și analiza propriilor acțiuni și decizii, tații au avut conștientizări profunde și un schimb frumos de experiență.

Amintim că, Cluburile Taților sunt o rețea de grupuri de sprijin și învățare pentru bărbați care doresc să fie părinți activi, prezenți și conectați emoțional cu copiii lor. Cluburile abordează teme precum îngrijirea zilnică a copilului, echilibrul în cuplu, educația non-violentă și combaterea stereotipurilor de gen.

În perioada 2020–2024, CIDDC a contribuit la crearea a 30 de cluburi în 8 localități: Fălești, Strășeni, Drochia, Glodeni, Căușeni, Ialoveni, Ștefan Vodă și municipiul Chișinău. În prezent, 9 cluburi active funcționează în 5 raioane, fiind dezvoltate în cadrul programului regional „EU4GenderEquality: Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței în bază de gen”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat în comun de UNFPA și UN Women.

„Cluburile Taților sunt spații vii de învățare, sprijin și reflecție. Aici, tații descoperă cât de valoros este să fie prezenți în viața copiilor lor, nu doar prin fapte, ci și prin cuvinte, emoții și grijă. E un proces de transformare în care bărbații încep să-și regândească rolul în familie, să-și pună întrebări și să aibă curajul de a schimba tiparele moștenite. Nu caută perfecțiunea, ci autenticitatea – iar asta construiește relații mai puternice și mai calde.”
– a declarat Arina Zîcu, directoare executivă a Centrului de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC).

„La început mi s-a părut ciudat să stau cu alți bărbați și să vorbim despre copii, despre grijă, despre emoții. Dar cu fiecare întâlnire, am înțeles cât de mult contează să-ți dai voie să fii un tată altfel. Nu un ajutor, ci un partener. Nu un model dur, ci un om sincer. Clubul Taților m-a ajutat să scap de ideea că ‘așa trebuie să fie un bărbat’ și să-mi construiesc propriul fel de a fi tată.” – Mihai, tată și membru al Clubului Taților

Evenimentul a inclus mai multe zone tematice interactive dedicate promovării paternității active, în care tații și copiii au avut ocazia să se conecteze, să creeze și să învețe împreună:

Zona „Tată și copil” – un spațiu dedicat jocului în echipă, unde tații și copiii au participat la provocări distractive, concursuri de agilitate și cooperare, întărind relația afectivă prin joacă și susținere reciprocă. Activitățile au fost concepute astfel încât să încurajeze implicarea tatălui în viața copilului încă din primii ani de dezvoltare, într-un mod accesibil, empatic și prietenos.

„Tata nu s-a dat înapoi nici la cursa cu obstacole – suntem o echipă grozavă!” – fiu, 7 ani.

„Am râs și m-am jucat așa cum n-am mai făcut-o de mult... mi-am amintit ce contează cu adevărat pentru fiul meu.” – tată, 35 ani.

Zona creativă – un colț al imaginației, în care părinții și copiii au creat împreună felicitări, coronițe handmade și picturi tematice. Prin aceste activități, copiii au avut ocazia să-și exprime recunoștința și dragostea față de tați, iar tații – să descopere cât de important este sprijinul lor emoțional și prezența activă în dezvoltarea personală a celor mici.

„Felicitarea mea zice „Tati, ești curcubeul meu după ploaie!” – fiică, 6 ani.
„Am învățat de la copilul meu câtă magie poate fi într-o pensulă și un zâmbet.” – tată, 42 ani.

Zona de învățare – un spațiu interactiv de reflecție și discuție, unde au fost organizate ateliere pentru părinți despre combaterea stereotipurilor de gen, echitatea în împărțirea responsabilităților în familie și importanța politicilor prietenoase familiei la locul de muncă. Prin metode educaționale și jocuri participative, zona a oferit părinților instrumente utile pentru a încuraja modele pozitive de rol și respect reciproc în cadrul familial.

A fost un spațiu în care părinții – mai ales tații – au făcut pauză din ritmul zilnic și au privit cu sinceritate în propria viață de familie. Au vorbit despre cum arată, de fapt, împărțirea responsabilităților acasă. Despre cât de prezent e un tată în viața copilului, dincolo de rolul de susținător financiar. Și despre cât de mult contează să fii acolo – emoțional, afectiv, zilnic.

Conversațiile despre concediu paternal, programe flexibile și stereotipuri au devenit puncte de pornire pentru reflecții personale:
„Poate că nu e vorba să ajut, ci să fac parte.”
„Poate că nu trebuie să fiu puternic tot timpul, ci sincer.”
„Poate că schimbarea începe cu mine.”
Mi-am dat seama că fiul meu are nevoie de mine acum, nu când voi avea timp.” – tată, 41 ani.
Colțul foto #TataEroulMeu a fost locul unde tandrețea și bucuria au prins contur în imagini. Tații și copiii au imortalizat momente pline de afecțiune și complicitate – fiecare poză, o declarație despre cât de important este un tată prezent și implicat.

Atmosfera a fost prietenoasă, animată de zâmbetele copiilor și de tați implicați, care – alături de copiii și partenerele lor – s-au distrat, au fost creativi, inventivi și au demonstrat că egalitatea de gen începe cu lucruri simple, create împreună.

„Am creat aceste activități pornind de la realitățile pe care le-am întâlnit de-a lungul anilor în munca cu familiile și tații din comunitățile noastre. Ne-am dorit să oferim un spațiu în care fiecare tată să se poată regăsi, să reflecteze asupra propriului rol și să găsească încurajarea de a-și asuma o prezență autentică în viața copiilor săi. Este un proces de conștientizare și schimbare, care vine din sinceritate, din dorința de a face lucrurile diferit față de modelele tradiționale, pentru binele copiilor și al întregii familii.” a declarat Iulia Drozdov, Coordonatoare Program protecția copilului, Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC).

„Mă bucur că am avut curajul să vin. La Club am înțeles că nu sunt singurul care a crescut cu ideea că ‘bărbatul nu trebuie să plângă’. Acum îmi îmbrățișez copiii fără să simt că greșesc.” Victor, tată din Ștefan Vodă.


„Credeam că rolul meu e doar să muncesc și să aduc bani acasă. Clubul mi-a arătat că prezența mea contează la fel de mult.” Sergiu, tată din Ialoveni.


„Pentru mine, a fi tată înseamnă să fiu prezent cu adevărat – să râd, să ascult, să fiu acolo în momentele mici, care contează cel mai mult. Am învățat că dragostea și timpul petrecut împreună sunt cele mai mari daruri pe care le pot oferi copiilor mei.” Alexei, tată din Chișinău.

Astăzi, de Ziua Națională a Taților în Republica Moldova, reafirmăm că implicarea taților în educația copiilor este crucială pentru dezvoltarea armonioasă atât a băieților cât și a fetelor. CIDDC va continua să sprijine Cluburile Taților și să susțină tații în dezvoltarea relațiilor sănătoase cu copii lor și partenerele de viață.

Împreună pentru o societate cu mai multă grijă, înțelegere și respect pentru ființa umană.

GALERIE FOTO:

CIDDC anunță concurs de oferte pentru servicii de cazare, alimentare și sală de training în Chișinău, pentru o instruire de 2,5 zile (23–25 iulie 2025) cu 30–35 participanți

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) propune o abordare inovatoare pentru îmbunătățirea climatului școlar, prevenirea comportamentelor de risc și dezvoltarea abilităților de comunicare, colaborare și gestionare a emoțiilor prin implementarea Programului de parenting și de dezvoltare a abilităților de viaţă pentru adolescenți (PALS, dezvoltat de Plan International). Programul oferă un cadru de formare a abilităților de viață pentru adolescenții cu vârsta cuprinsă între 10 și 19 ani și un program parenting pentru părinții/îngrijitorii acestora, menit să promoveze bunăstarea psihosocială, sănătatea și siguranța adolescenților în situații de criză.

Pentru a asigura o implementare eficientă a acestui program, CIDDC realizează în perioada 23, 24 și 25 iulie 2025 (2,5 zile) o Școală de formare pentru aproximativ 30-35 profesioniști din domeniul educației. În acest context, CIDDC lansează un concurs pentru selectarea ofertelor de prețuri pentru servicii de cazare, alimentare și sală de training în mun. Chișinău.

Activitatea se realizează în parteneriat cu Ministerului Educației și Cercetării în cadrul proiectului “Susținerea adolescenților și părinților în dezvoltarea abilităților de viață într-un mediu sigur și incluziv”, implementat cu suportul financiar Plan International.

În acest scop, CIDDC, invită companiile specializate să expedieze oferta de preț pentru următoarele servicii:

Locațiune: sală de training (dotată cu tablă de flipchart, proiector, acces la internet etc).

Cazare: 30 -35 de persoane

Alimentare: Mic dejun, prânz, cină, pauză de cafea, apa plată.

Preţurile vor fi indicate în lei moldoveneşti, cu TVA.

Dosarul de aplicare va conține următoarea informație:

● Scurtă descriere a companiei aplicante: datele de contact ale companiei, persoana de contact.

● Certificatul de înregistrare al companiei;

● Ofertă comercială completă, întocmită conform cerințelor;

● Meniul propus separat pentru alimentare;

● Repartizarea pentru cazare (numărul camerelor, tipul camerelor și ce include, se acceptă camera double și triple, participantele sunt în mare parte femei).

● Fotografii a camerelor pentru cazare și a sălii de training.

● Informație despre experiența companiei, referințe, recomandări.

Va fi selectată compania care va expedia dosarul complet și va oferi cel mai bun raport preț-calitate și servicii complete.

Procedura de selectare a CIDDC se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția mediului și la protecţia copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor şi activităţilor noastre, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecţie a copilului și o politică de protecție a mediului și va urmări ca acestea să fie aplicate în colaborarea cu partenerii

Ofertele vor fi prezentate în format electronic la adresa de email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. cu mențiunea „Ofertă servicii de cazare, alimentare, și sală de training” până la data de 23 iunie 2025, ora 12:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa electronică: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. sau la numărul de telefon: +373 693 90 702.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de selectare.

Cum facilităm discuțiile sincere între tați? Cum sprijinum bărbații să fie conștienți, mai implicați și mai prezenți în viața copiilor?

Acestea sunt întrebările de la care am pornit în cadrul Atelierului de Formare de Formatori privind Facilitarea discuțiilor în cadrul #ClubuluiTaților , organizat în perioada 6-8 iunie 2025 în cadrul programului EU 4 Gender Equality: Together Against Gender Stereotypes and Gender-Based Violence .

Timp de aproape trei zile, un grup de 9 tați și bărbați activi în comunitate și în Clubul Taților a parcurs un proces intens de reflecție, învățare și auto-descoperire, ghidați de facilitatori cu experiență: psihologa și formatoarea națională Diana Postu-Blăjinu și expertul UNFPA și formatorul național Grigore Moga.

Nu a fost un atelier tehnic — ci mai ales un proces de lucru profund uman și transformațional.

În cadrul atelierului recent organizat pentru viitorii facilitatori ai #ClubuluiTaților, am fost martori la un proces intens de conștientizare și reflecție profundă. Încă din primele zile, participanții au fost invitați să reflecteze la felul în care stereotipurile de gen — moștenite adesea inconștient — le-au influențat comportamentele și percepțiile asupra rolului de bărbat și tată. Discuțiile au fost vii, autentice, presărate cu introspecție sinceră. Mulți dintre cei prezenți au recunoscut cât de puternic au resimțit presiunea socială și povara transmisă din generație în generație, dar și cât de des se confruntă cu o disonanță între ceea ce cred, ceea ce simt și ceea ce fac efectiv în propria familie.

„În societate se pune presiune atât pe bărbat, cât și pe femei. Pentru ca să nu fii marginalizat sau luat în derâdere, pus în colț, accepți unele stereotipuri, asta te afectează moral, ceea ce duce chiar la depresie și anxietate.” — a mărturisit un participant.

„Vreau să fac o schimbare. Poate e frica mea... frica aceea că fata mea ar putea fi pusă la cratiță, redusă la un singur rol. Și tocmai de asta vreau să fiu parte din schimbare.” — a spus un altul, cu o sinceritate tulburătoare.

Aceste reflecții arată că schimbarea începe cu recunoașterea propriilor trăiri, temeri și convingeri , iar Clubul Taților oferă un cadru sigur și sprijin pentru ca acești pași să devină posibili.

Pe parcursul acestor zile, participanții au ajuns la concluzia că modelele vechi de parenting nu trebuie neapărat perpetuate. Dimpotrivă, un stil de parenting modern presupune empatie, echilibru emoțional și un parteneriat autentic în cuplu. Mesajele lor au reflectat acest parcurs interior: „Am început să înțeleg cât de adânc sunt înrădăcinate unele stereotipuri în noi” , a spus unul dintre participanți. Altul a mărturisit: „Mi-a fost greu să accept că ceea ce am învățat în copilărie nu este neapărat ce vreau să ofer copiilor mei.” A fost un exercițiu de sinceritate și asumare, în care mulți au conștientizat cum frica de a fi marginalizați îi face uneori să tacă, chiar dacă înțeleg că schimbarea este necesară.

Atelierul nu s-a limitat la reflecția personală, ci a fost și un spațiu de dezvoltare a abilităților de facilitare. S-a pus accent pe rolul facilitatorului ca sprijin și ghid al grupului, nu ca simplu moderator. Participanții au exersat tehnici esențiale: ascultarea activă și empatică, adresarea întrebărilor deschise, parafrazarea pentru validarea mesajelor interlocutorilor, gestionarea conflictelor și a comportamentelor dificile, menținerea echilibrului emoțional în cadrul grupului. Au înțeles că un facilitator bun este mai mult decât o prezență tehnică — este un catalizator al reflecției colective și un sprijin real în procesul de acceptare și schimbare. Așa cum a spus unul dintre participanți: „Am înțeles că, când reformulez și pun întrebări deschise, asta pune pe gânduri interlocutorul și acesta caută soluții.”

Bineînțeles, au fost explorate și posibilele provocări. Printre dificultățile identificate s-au numărat frica de ridicol și marginalizare în comunitățile mai conservatoare, tendința de a justifica în continuare stereotipurile de gen chiar și atunci când le conștientizăm nocivitatea, dar și dificultatea de a aborda teme sensibile într-un mod echilibrat și constructiv. În fața acestor provocări, participanții și-au consolidat încrederea în propriile abilități și și-au reamintit valorile-cheie care îi vor ghida: empatie, echilibru, autenticitate și deschidere.

Pentru toți cei prezenți, acest atelier a fost mai mult decât o simplă instruire tehnică. A fost un spațiu de învățare autentică și de umanizare a rolului de tată și bărbat în societatea de azi. Au plecat cu mai multă claritate asupra propriei identități ca tați și facilitatori, asupra modelelor pe care doresc să le transmită mai departe și asupra modului în care pot contribui la crearea unor #CluburiAleTaților bazate pe dialog autentic, sprijin reciproc și un parenting empatic. Așa cum spunea unul dintre participanți: „Eu cred că treburile casnice sunt responsabilitatea atât a femeilor, cât și a bărbaților în egală măsură. Atunci când conștientizezi că acesta este un mod obișnuit de viață și percepție, lucrurile merg bine”. Un gând simplu, dar care reflectă schimbările de mentalitate pe care le susținem și le încurajăm în cadrul acestor întâlniri.

Pentru că o societate mai echitabilă începe cu fiecare tată care alege să fie prezent, vulnerabil și deschis către învățare.

Clubul Taților este un proiect dezvoltat în cadrul programului regional „EU4Gender Equality: Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței pe bază de gen”, finanțat de Uniunea Europeană European Union in the Republic of Moldova, implementat de UNFPA Moldova și UN Women Moldova , cu suportul Centrului de Informare si Documentare privind Drepturile Copilului.

GALERIE FOTO:

 

Solicitare oferte de preț – Servicii organizare evenimente interne ale echipei CIDDC (formare, staff-retreat)

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) este o organizaţie non-guvernamentală fondată în anul 1999, care contribuie la promovarea drepturilor copilului prin inițiative educaționale, colaborare instituțională și implicare civică.

În cadrul activităților interne de consolidare a echipei și dezvoltare profesională, CIDDC organizează în mod regulat evenimente de tip staff-retreat, sesiuni de planificare strategică și instruiri pentru echipă și formatorii organizației. Acestea se desfășoară de regulă în afara orașului Chișinău, cu o durată de 1-2 zile, în grupuri de 10-25 de persoane.

În acest context, solicităm oferte de preţ pentru următoarele servicii:

  • Cazare pentru participanți;

· Alimentație completă: mic dejun, prânz, cină și pauze de cafea;

· Locație pentru desfășurarea activităților (sală de conferințe dotată cu echipament necesar: videoproiector, flipchart, boxe, ecran, acces la internet).

Preţurile vor fi indicate în lei moldoveneşti, cu și fără TVA. Oferta propusă va fi valabilă până la 31 decembrie 2026, din momentul aprobării contractului.

Dosarul de aplicare va include:

· Scurtă descriere a companiei, datele de contact și persoana responsabilă;

· Copia certificatului de înregistrare al companiei;

  • Ofertă comercială completă;

Vor fi selectate două-trei companii care vor transmite dosarul complet și vor oferi cel mai bun raport preț-calitate, alături de servicii adaptate cerințelor noastre.

Selecția se va face în conformitate cu politicile CIDDC privind protecția copilului și protecția mediului, politici care trebuie respectate și de partenerii noștri contractuali.

Dosarele pot fi transmise prin e-mail la: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , cu subiectul: Ofertă servicii organizare evenimente. Termenul limită de transmitere este 9 iunie, ora 17:00.

Pentru informații suplimentare, vă rugăm să o contactați pe Olesea Cotiujanu la nr. 078009450 sau la adresa de e-mail indicată mai sus

Termeni de Referință. Selectarea unui prestator de servicii de organizare a evenimentului

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului anunță concurs de selectare a prestatorilor de servicii de organizare a unui eveniment

Termeni de Referință

Selectarea unui prestator de servicii de organizare a evenimentului

1. Context

Centrul de informare și documentare pentru Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

În or. Chișinău, prin inițiative precum Clubul Taților, tații au început să se implice mai activ în viața de familie. Evenimentul își propune să ofere vizibilitate acestor exemple pozitive și să încurajeze și alți bărbați să își asume rolul de tată implicat.

Cu ocazia Zilei Tatălui, va fi organizat un eveniment Ziua Tatălui întitulat „Unde se implică tata - crește egalitatea”. Evenimentul va fi organizat în cadrul programului „EU4GenderEquality: Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței în bază de gen” , finanțat de UE și implementat în comun de UNFPA și UN Women în colaborare cu parteneri locali. Scopul principal al evenimentului este promovarea paternității responsabile și combaterea stereotipurilor de gen.

Evenimentul din or. Chișinău va aduce în prim plan exemple pozitive de implicare a taților în creșterea copiilor, încurajând participarea activă a bărbaților în viața de familie și promovând egalitatea de gen în comunitate.

2. Obiectivul serviciului

Selectarea unui prestator de servicii care să asigure organizarea logistică completă a evenimentului, inclusiv infrastructura tehnică, amenajarea spațiului, facilitarea zonelor tematice interactive, vizibilitatea, fotografia și documentarea video a evenimentului.

3. Sarcini și responsabilități ale prestatorului

Prestatorul va fi responsabil de:

a) Logistică și amenajare:

  • Identificarea și amenajarea locației (spațiu în aer liber în orașul Chișinău, aprobat de organizatori).
  • Asigurarea unui cort mare pentru scenă (în caz de soare/ploi) și corturi mai mici pentru zone tematice.
  • Amplasarea a 3 zone interactive:
    • Zona „Tată și copil”
    • Zona creativă
    • Zona de învățare
  • Asigurarea mobilierului: mese, scaune, bănci, mese de lucru, panouri de afișaj etc.
  • Delimitarea zonelor cu indicatoare și elemente vizuale corespunzătoare.

b) Echipamente tehnice:

  • Sistem audio profesional (microfoane, boxe, mixer sunet).
  • Ecran sau TV pentru redarea video-urilor.
  • Asigurarea conexiunii la energie electrică (generator, dacă este cazul).
  • Asigurarea sonorizării și microfonului pentru scenă.

c) Materiale și consumabile:

  • Materiale pentru ateliere (pictură, confecționare coronițe, felicitări, jocuri etc.).
  • Elemente de decor și branding (banner, indicatoare, steaguri, popsuri pentru poze).
  • Accesorii și materiale pentru zona „Tată și copil”.
  • Șorțuri de protecție, markere, cartoane, lipici, elastice, pensule, etc.

d) Vizibilitate:

  • Asigurarea peretelui foto (inclusiv popsuri, fundal personalizat cu logo-uri).
  • Printarea și montarea bannerelor, indicatoarelor pentru zonele tematice.
  • Preluarea și utilizarea elementelor de vizibilitate furnizate de UNFPA (ex. bannere, litere 3D, steaguri de hârtie).
  • Asigurarea difuzării mesajelor vizuale ale campaniei (hashtaguri, afișe informative etc.).

e) Documentare:

  • Servicii de fotografie: minimum 100 fotografii livrate în format digital (high quality).
  • Crearea unui video de tip reportaj (maxim 2 minute), care să reflecte atmosfera, interacțiunea participanților și mesajele-cheie ale evenimentului.
  • Capturi video cu discursurile invitaților principali, activitățile tematice și interviuri spontane (opțional, dacă este solicitat).

4. Livrabile

Prestatorul va livra:

  • Eveniment complet organizat conform cerințelor.
  • Foto-reportaj (minim 100 imagini selectate).
  • Video de prezentare/editat (maxim 2 minute).
  • Proces-verbal de recepție a serviciilor semnat de organizator.

5. Perioada de implementare

  • Perioada de pregătire: 2–14 iunie 2025
  • Data evenimentului: 15 iunie 2025
  • Livrarea materialelor media: până la 20 iunie 2025

6. Criterii de eligibilitate și selecție

Compania/organizația trebuie să demonstreze:

  • Experiență în organizarea de evenimente publice în aer liber.
  • Capacitate logistică proprie sau prin subcontractori.
  • Portofoliu foto/video de la evenimente similare.
  • Experiență în lucrul cu ONG-uri, autorități publice sau organizații internaționale – constituie un avantaj.

Criterii de evaluare:

Criteriu

Experiența relevantă

Calitatea propunerii tehnice/logistice

Prețul total

Termenul de livrare al materialelor media

7. Modalitate de aplicare

Companiile interesate sunt invitate să depună o ofertă care să includă:

  • Propunere tehnică detaliată (plan de organizare).
  • Portofoliu de evenimente similare (linkuri foto/video).
  • Oferta financiară (în MDL cu TVA inclus sau scutit, după caz).
  • Date de contact.

Termen-limită de aplicare: 02.06.2025

Adresa de transmitere a ofertei: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare.

„Înțelegem drepturile copilului!” - o serie de videoclipuri explicative

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) a lansat, în luna decembrie 2024, o serie de opt videoclipuri explicative dedicate înțelegerii corecte a drepturilor copilului. Materialele sunt realizate în cadrul proiectului „Consolidarea și Protejarea Drepturilor Copilului în Republica Moldova”, cu sprijinul Ministerului Federal al Afacerilor Externe al Germaniei.

Campania a pornid de la discuțiile și reflecțiile copiilor membri ai Platformei Copiilor, care, în cadrul mai multor ateliere, au adus în atenție dificultăți reale și des întâlnite legate de respectarea drepturilor copilului. Ei au împărtășit experiențe în care drepturile le-au fost ignorate sau greșit înțelese.

Un punct esențial al discuțiilor a fost legat de modul în care, în conversațiile publice, drepturile copilului sunt adesea puse în opoziție cu „obligațiile” acestuia. Mulți adulți cred, de exemplu, că „copiii au prea multe drepturi” sau că „nu au suficiente obligații”. Aceste percepții pot contribui la confuzii și pot justifica situații în care drepturile copiilor sunt limitate sau ignorate.

Cele opt videoclipuri realizate de CIDDC explică clar ce presupun anumite drepturi fundamentale ale copilului. Fiecare video are o temă distinctă și pune în lumină subiecte selectate de membrii Platfomei Copiilor. Ei au ales subiectele care, conform opiniei copiilor, sunt cel mai des interpretate greșit sau neînțelese:

  1. Introducerea în drepturile copilului - ce sunt drepturile copilului?
  2. Ce sunt obligațiile și cine le are?
  3. Protecția copilului împotriva abuzului și neglijării.
  4. Bunăstarea emoțională a copiilor la școală.
  5. Opinia copilului și dreptul la participare.
  6. Scopul educației.
  7. Semnarea acordului informat al părintelui.
  8. Protecția vieții private a copilului.

Videoclipurile sunt gândite în special pentru publicul adult, dar sunt construite într-un limbaj accesibil, care permite înțelegerea mesajelor fără a necesita cunoștințe juridice sau pedagogice. Toate materialele sunt disponibile pe paginile de Facebook , Instagram, YouTube și pe site-ul oficial al CIDDC.

(Video 1): Înțelegem drepturile copilului!

Drepturile copilului nu sunt un moft, nu sunt un lux și nici nu sunt prea multe!

Acest video este o scurtă introducere în lumea drepturilor copilului. Descoperă unde sunt prevăzute și care sunt caracteristicile lor.

(Video 2): Înțelegem cine asigură drepturile copilului!

Dacă drepturile sunt ale copiilor, ale cui sunt obligațiile? Cine are obligația să se asigure că aceste drepturi sunt respectate? Care este diferența dintre responsabilități și obligații și care dintre acestea le revine copiilor? La toate aceste întrebări, găsești răspuns în video!

(Video 3): Înțelegem de ce este important să raportăm un caz de abuz față de un copil!

De ce este important să raportăm un caz de abuz față de copii? Raportarea nu doar asigură dreptatea pentru copilul afectat, dar ajută la prevenirea altor cazuri, descurajând abuzatorii. Este o acțiune care protejează copiii și construiește un mediu mai sigur pentru ei.

Abuzul asupra copiilor poate lua mai multe forme:
•Fizic: Lovituri, zgârieturi sau bruscare;
•Emoțional: Insulte, umiliri sau manipulări care afectează stima de sine a copilului;
•Neglijare: Lipsa de grijă, hrană sau siguranță;
•Sexual: Orice comportament cu conotație sexuală față de un copil.

(Video 4): Înțelegem cum atmosfera la școală afectează copiii!

Atmosfera din școală influențează felul în care fiecare elev învață și se dezvoltă. Când mediul e mai puțin prietenos, stresul și frica pot afecta atenția, încrederea și performanța elevilor. De aceea, pentru ca elevii să se dezvolte armonios, e important ca fiecare copil să fie tratat cu respect și să se simtă în siguranță la școală.

(Video 5): Înțelegem dreptul la opinie!

Dreptul la participare, conform Convenției ONU, înseamnă ca opinia fiecărui copil să fie ascultată și luată în considerare de către adulți atunci când se iau decizii care îi privesc. De exemplu, când o hotărâre de lege afectează copiii, aceștia trebuie consultați. Consultarea este crucială pentru a răspunde la nevoile reale ale copiilor.

Mai mult, pentru ca consultarea părerii să fie autentică, există câteva principii pe care trebuie să le urmărim. Despre aceste principii discutăm în acest video.

(Video 6): Înțelegem scopul educației!

Școala are scopul de a educa copiii. Educația, pe lângă transmiterea de informații, precum formule și definiții, mai are rolul de a ajuta fiecare copil să se dezvolte la potențialul său maxim. Ce înseamnă asta? Descoperă în acest video!


(Video 7): Înțelegem dreptul la protecția vieții private!

Dreptul la protecția vieții private este garantat de Convenția ONU cu privire la Drepturile Copilului. Conform articolului 16, fiecare copil are dreptul la viața privată, la protecția datelor cu caracter personal și la respectarea demnității sale în toate mediile – acasă, la școală și online.

Cu toate acestea, realitatea este adesea diferită. Copiii ne-au povestit cum acest drept le este încălcat frecvent în diferite contexte de zi cu zi. Exemple date chiar de copii sunt fotografiile și înregistrările video postate fără consimțământul lor, ignorând dorința lor de a fi șterse.

Află din video cum putem respecta acest drept și ce trebuie să facem pentru a proteja viața privată a copilului!

(Video 8): Înțelegem filmarea și fotografierea etică a copiilor!

Fie că sunt imagini surprinse la școală sau acasă, fiecare copil are dreptul de a decide dacă dorește să apară în fotografii sau video-uri și dacă acestea pot fi publicate.

Articolul 16 din Convenția ONU privind Drepturile Copilului subliniază clar dreptul la protecția vieții private a fiecărui copil!

Mai mulți copii au împărtășit că se confruntă cu situații în care acest drept este ignorat. În acest video prezentăm cum putem, prin acțiuni simple, să asigurăm respectarea opiniei, dar și intimității copiilor.

 

Concurs pentru selectarea consultanților-formatori în vederea oferirii suportului psiho-emoțional cadrelor didactice și altor profesioniști din sectorul educației.

TERMENI DE REFERINȚĂ

1. CONTEXT

Profesioniștii și profesionistele din sectorul educației se confruntă cu provocări diverse care pot afecta bunăstarea lor emoțională și capacitatea de a-și desfășura activitatea în mod eficient. Stresul profesional, dificultățile în gestionarea relațiilor cu elevii, părinții și colegii, precum și necesitatea adaptării la schimbările din sistemul educațional fac necesară oferirea unui suport psiho-emoțional adecvat.

În acest context, Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) lansează un concurs pentru selectarea consultanților-formatori care vor livra sesiuni de suport psiho-emoțional destinate cadrelor didactice și altor profesioniști și profesioniste din sectorul educației.

Prin acest program, ne propunem să oferim instrumentele necesare pentru:

  • autoreglare emoțională;
  • prevenirea și gestionarea stresului;
  • prevenirea burout-ului;

· crearea unui echilibru între viața profesională și cea personală;

  • identificarea resurselor interne și punctelor forte;
  • tehnici pentru dezvoltarea încrederii în sine;

· îmbunătățirea comunicării interpersonale și menținerea motivației în activitatea profesională;

· gestionarea emoțiilor în perioade de criză sau schimbări majore;

· sprijin emoțional pentru elevii/ elevele și colegii/ colegele afectați de situații dificile.

Activitățile se realizează în parteneriat cu Ministerului Educației și Cercetării în cadrul proiectului “Susținerea adolescenților și părinților în dezvoltarea abilităților de viață într-un mediu sigur și incluziv”, implementat cu suportul financiar Plan International.

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md.

2. SARCINI ȘI LIVRABILE

Consultantul-formator va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- Elaborarea conceptului și a agendei pentru instruiri (4 ateliere online);

- Pregătirea materialelor care urmează a fi utilizate în cadrul cursurilor;

- Elaborarea și aplicarea unui chestionar de evaluare inițială și finală;

- Evaluarea nevoilor de formare a specialiștilor care urmează să fie instruiți (în primul atelier);

- Facilitarea atelierelor de formare și de follow-up cu durata de 3-4 ore, în format online (utilizând platforma Zoom), pentru cca 80 persoane per atelier;

- Participarea la ședințele de lucru privind organizarea atelierelor de formare;

- Menținerea comunicării cu participanții și participantele instruiți/e între sesiuni;

- Elaborarea rapoartelor în urma desfășurării atelierelor de formare şi a celor de follow-up, conform modelului oferit de CIDDC;

- Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util și la cele mai înalte standarde.

Notă: Materialele și atelierele vor fi livrate în limba română.

3.TERMENUL DE REALIZARE ȘI CONDIȚIILE DE PLATĂ

Serviciile urmează să fie realizate în perioada aprilie 2025 - iulie 2025.

Consultantul-formator va prezenta oferta financiară conform modelului: I. Date despre aplicant/ofertant:nume/ prenume, telefon, email,documente anexate la această ofertă, care confirmă eligibilitatea ofertantului (a se vedea dosarul aplicantului). II. Oferta financiară în euro, incluzând suma brută (din aceasta vor fi reținute contribuțiile şi impozitele achitate de aplicant conform legislației în vigoare. Suplimentar se va calcula și achita fondul social – 24%), cu specificarea unui preț fix total pentru livrabile (atelier, agendă, raport) însoțită de o defalcare a costurilor .

Consultantul-facilitator va fi plătit prin virament bancar în MDL, conform cursului bancar din ziua transferului, după livrarea serviciilor solicitate. Detaliile cu referire la plată vor fi stipulate în contractul de prestări servicii semnat între părți.

4. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

· Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;

· Studii superioare în psihologie, psihopedagogie, asistență socială, coaching, resurse umane sau domenii conexe.;

· Cunoașterea cadrului legal în domeniul educației și a drepturilor copilului;

· Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

· Experiență în elaborarea și facilitarea cursurilor de instruire de suport psiho-emoțional;

· Cunoașterea tehnicilor de gestionare a stresului, prevenire a arderii profesionale, reglare emoțională și gestionare a emoțiilor etc.;

· Abilități analitice, capacitatea de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe abordate în cadrul cursului și în documentele scrise (agende, rapoarte);

· Bune abilități de organizare a timpului și sarcinilor, capacitate de a respecta termene limită;

· Abilități de lucru în echipă;

· Cunoașterea limbilor română (excelent) și rusă (mediu).

5. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

· CV-ul actualizat incluzând date privind experiența în domeniu;

· Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiza în domeniu;

· Viziunea conceptuală a consultantului asupra executării sarcinilor propuse;

· Oferta financiară.

Selecția consultanților-formatori se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; formatorii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selecția se va realiza în două etape:

Într-o primă etapă, eliminatorie, CIDDC va evalua, pe baza documentației transmise, admisibilitatea candidaturilor sub aspectul îndeplinirii următoarelor cerințe;

  • respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

· respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință.

În a doua etapă se vor examina candidații preselectați din prima etapa, urmărind îndeplinirea de către aceștia a calificărilor și abilitaților solicitate. Aplicațiile vor fi evaluate în baza următoarelor criterii:

  • Experiența consultantului-formator în prestarea serviciilor solicitate;

· Experiență în facilitarea sesiunilor de sesiunilor de suport psiho-emoțional;

  • Viziunea consultantului asupra executării sarcinilor propuse;
  • Oferta financiară.

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. cu mențiunea „Consultant-formator privind incluziunea copiilor refugiați” până la data de 4 aprilie 2025, ora 12:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare.

Concurs pentru selectarea consultanților-formatori în vederea facilitării unui program de formare pentru cadre didactice

TERMENI DE REFERINȚĂ

  1. CONTEXT

Într-un sistem educațional aflat în continuă schimbare, dezvoltarea competențelor socio-emoționale ale elevilor, cadrelor didactice și părinților devine tot mai importantă.

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) propune o abordare inovatoare pentru îmbunătățirea climatului școlar, prevenirea comportamentelor de risc și dezvoltarea abilităților de comunicare, colaborare și gestionare a emoțiilor prin implementarea Programului de parenting și de dezvoltare a abilităților de viaţă pentru adolescenți (PALS, dezvoltat de Plan International). Programul oferă un cadru de formare a abilităților de viață pentru adolescenții cu vârsta cuprinsă între 10 și 19 ani și un program parenting pentru părinții/îngrijitorii acestora, menit să promoveze bunăstarea psihosocială, sănătatea și siguranța adolescenților în situații de criză.

Pentru a asigura o implementare eficientă a acestui program, CIDDC lansează un concurs pentru selectarea consultanților-formatori care vor livra sesiuni de formare și mentorat destinate cadrelor didactice și altor profesioniști din sectorul educației în vederea aplicării programului PALS cu părinții și adolescenții din instituțiile de învățământ. De asemenea, va fi selectat un trainer de formatori care va fi responsabil de facilitarea sesiunilor de instruire (Training of Trainers - ToT) în baza programului PALS, oferind acestora suport metodologic și pedagogic necesar pentru livrarea sesiunilor de formare.

Prin acest program, ne propunem să oferim profesioniștilor din educație instrumentele necesare pentru implementarea metodelor care să faciliteze învățarea activă și să contribuie la dezvoltarea unui mediu educațional mai incluziv și echitabil.

Activitățile se realizează în parteneriat cu Ministerului Educației și Cercetării în cadrul proiectului “Susținerea adolescenților și părinților în dezvoltarea abilităților de viață într-un mediu sigur și incluziv”, implementat cu suportul financiar Plan International.

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md

  1. SARCINI ȘI LIVRABILE

Consultantul-formator va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- Elaborarea agendei pentru instruiri (4 ateliere online);

- Pregătirea materialelor care urmează a fi utilizate în cadrul cursurilor în baza programului PALS;

- Evaluarea nevoilor de formare a specialiștilor care urmează să fie instruiți (în primul atelier);

- Elaborarea și aplicarea unui chestionar de evaluare inițială și finală;

- Facilitarea atelierelor de formare și a sesiunilor de follow-up cu durata de 3-4 ore, în format online (utilizând platforma Zoom), pentru cca 80 persoane per atelier;

- Facilitarea sesiunilor de mentorat în baza nevoilor specifice ale cadrelor didactice cu durata de 3-4 ore, în format online (utilizând platforma Zoom), pentru cca 4-5 persoane per sesiune;

- Participarea la sesiunile de ToT privind organizarea atelierelor de formare;

- Menținerea comunicării cu participanții instruiți între sesiuni;

- Elaborarea rapoartelor în urma desfășurării atelierelor de formare, conform modelului oferit de CIDDC;

- Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util și la cele mai înalte standarde.

Formatorul care va livra sesiunile ToT, va avea sarcina suplimentară de a facilita sesiuni de instruire pentru ceilalți formatori, asigurând transferul de competențe și aplicarea uniformă a metodologiei programului.

Notă: Materialele și atelierele vor fi livrate în limba română.

  1. TERMENUL DE REALIZARE ȘI CONDIȚIILE DE PLATĂ

Serviciile urmează să fie realizate în perioada aprilie 2025 - iulie 2025.

Consultantul-formator va prezenta oferta financiară conform modelului: I. Date despre aplicant/ofertant:nume/ prenume, telefon, email,documente anexate la această ofertă, care confirmă eligibilitatea ofertantului (a se vedea dosarul aplicantului). II. Oferta financiară în euro, incluzând suma brută (din aceasta vor fi reținute contribuțiile şi impozitele achitate de aplicant conform legislației în vigoare. Suplimentar se va calcula și achita fondul social – 24%), cu specificarea unui preț fix total pentru livrabile (atelier, agendă, raport) însoțită de o defalcare a costurilor .

Consultantul-facilitator va fi plătit prin virament bancar în MDL, conform cursului bancar din ziua transferului, după livrarea serviciilor solicitate. Detaliile cu referire la plată vor fi stipulate în contractul de prestări servicii semnat între părți.

  1. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

· Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;

· Studii superioare în psihologie, psihopedagogie, asistență socială, coaching, resurse umane sau domenii conexe;

· Cunoașterea cadrului legal în domeniul educației și a drepturilor copilului;

· Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

· Experiență în elaborarea și facilitarea cursurilor de instruire;

· Abilități analitice, capacitatea de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe abordate în cadrul cursului și în documentele scrise (agende, rapoarte);

· Bune abilități de organizare a timpului și sarcinilor, capacitate de a respecta termene limită;

· Abilități de lucru în echipă;

· Cunoașterea limbilor română (excelent) și rusă (mediu).

  1. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

· CV-ul actualizat incluzând date privind experiența în domeniu;

· Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiza în domeniu;

· Viziunea conceptuală a consultantului-formator asupra executării sarcinilor propuse;

· Oferta financiară.

Selecția consultanților-formatori se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; formatorii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selecția se va realiza în două etape:

Într-o primă etapă, eliminatorie, CIDDC va evalua, pe baza documentației transmise, admisibilitatea candidaturilor sub aspectul îndeplinirii următoarelor cerințe;

  • respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;
  • respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință.

În a doua etapă se vor examina candidații preselectați din prima etapa, urmărind îndeplinirea de către aceștia a calificărilor și abilitaților solicitate. Aplicațiile vor fi evaluate în baza următoarelor criterii:

  • Experiența consultantului-formator în prestarea serviciilor solicitate;
  • Experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;
  • Viziunea consultantului asupra executării sarcinilor propuse;
  • Oferta financiară.

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. cu mențiunea „Consultant-formator program de formare pentru cadre didactice” până la data de 4 aprilie 2025, ora 12:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare.

Subscribe to this RSS feed

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page