Ce trebuie să facă titularii de obligații ca procesul de consultare a Opiniei Copilului să fie unul adevărat și etic? Copii Apărători ai Drepturilor Omului (CADO) din Republica Moldova și Ucraina abordează acest subiect

Inițiativa CADO, din care fac parte copii din Republica Moldova și Ucraina, s-a întrunit la cel de-al doilea atelier de lucru și și-a împărtășit propriille experiențe și experiențele semenilor în care le-a fost consultată opinia – în școală, în familie, în Consiliul Elevilor și în alte contexte.

Atelierul a avut loc pe 10 august 2023 și a fost organizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în cadrul proiectului „Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova”, implementat de CIDDC și Child Rights Connect, cu suportul Ville de Genève și Swedish International Development and Cooperation Agency în perioada noiembrie 2022 – octombrie 2024.

Participanții și participantele au analizat în ce măsură procesele de consultare a opiniilor lor au fost adevărate și au respectat cele nouă Standarde pentru o participare adevărată și etică a copiilor, pe care Comitetul pentru Drepturile Copilului le stipulează în Comentariul General nr. 12 (2009), astfel încât toate procesele în cadrul cărora se solicită opiniile sau participarea unuia sau mai multor copii trebuie să fie: 1.Transparente și informative; 2. Benevole; 3. Respectuoase; 4. Relevante; 5. Prietenoase copilului; 6. Incluzive; 7. Susținute prin instruire; 8. Sigure și să țină cont de riscuri; 9. Responsabile.

Au identificat metodele, acțiunile și instrumentele prin care își cer drepturile; au identificat cine cere drepturile (deținătorii de drepturi: copiii și părinții acestora) și cine asigură drepturile copilului (deținătorii de obligații: familia/părinții/îngrijitorii, statul, societatea civilă); ce rol are statul și ce rol are societatea civilă în realizarea drepturilor copilului.

Gheorghe Galbura, facilitator al atelierului, tânăr apărător al drepturilor omului , a ghidat participanții și participantele să elaboreze o listă de acțiuni pe care titularii de obligații trebuie să le întreprindă atunci când consultă opinia copilului.

„Deseori, consultarea opiniei copilului este inițiată de către adulți, fiind un proces în care copiilor nu li se oferă spațiu pentru feedback, nici spațiu pentru feedback despre cum decurge procesul de consultare, despre cum se simt copiii în acest proces.

Deși CADO au experiență, ei oricum întâmpină dificultăți, le este dicifil să-și exprime opiniile în mediul școlar.

Împreună cu copiii am elaborat o listă de condiții pe care titularii de obligații ar trebui să le respecte, astfel încât opinia copilului să aibă un impact și copiii să-și exprime opiniile în mod liber și fără riscuri”, a explicat Gheorghe Galbura.

„Drepturile nu pot fi date, și nici luate. Cu ele te naști”

Totodată, în cadrul atelierului, CADO au explorat convingeri limitative atât ale adulților, cât și ale copiilor despre drepturile omului și drepturile copilului.

„Aveți și obligații, nu doar drepturi.” „Ești prea mic ca să aperi drepturi.” „V-au dat prea multe drepturi.”

Acestea sunt câteva dintre convingerile limitative pe care copiii le aud cel mai des în școală și în familie și pe care Inițiativa CADO le-a explorat în timpul atelierului.

În context, Rodica Caimac, coordonatoarea programului Participarea Copilului , a subliniat că „Drepturile nu pot fi date, și nici luate. Cu ele te naști”.

Amintim că grupul Inițiativei CADO a fost format în cadrul proiectului „Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova” în baza a trei criterii: universalitatea drepturilor omului, vârsta cuprinsă între 13 și 17 ani și diversitatea regiunilor din care provin copiii, inclusiv din Ucraina.

Inițiativa CADO are scopul să aducă mai multă claritate cu privire la acțiunile pe care autoritățile trebuie să le întreprindă atunci când elaborează legi, astfel încât participarea copilului în procesul decizional să fie adevărată și etică.

Mai multe informații despre proiect, contextul și obiectivele acestuia pot fi accesate aici .

Amintim că Child Rights Connect este un partener al CIDDC în promovarea conceptului CADO în Republica Moldova și în procesul de pilotare a Ghidului „Punerea în practică a drepturilor copiilor apărători ai drepturilor omului” , inclusiv în cadrul inițiativei #EuSusținCADO și #ÎmpreunăPentruCADO .

Despre situația copiilor apărători ai drepturilor omului în Republica Moldova am început să discutăm în mod special în iunie 2021, când CIDDC, cu suportul tehnic oferit de Child Rights Connect, a creat un spațiu de reflecții și schimb de experiență pentru ONG-urile naționale interesate și Ombudsmanul Copilului. Totodată, o parte dintre aceste ONG-uri și un grup de inițiativă de tineri de la Platforma Copiilor au contribuit la realizarea Raportului privind Copiii Apărători ai Drepturilor Omului în cadrul Evaluării Periodice Universale .

GALERIE FOTO:

 

Oferim programe de suport psiho-emoțional pentru profesioniștii și profesionistele din domeniul educației

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, cu suportul financiar oferit de World Vision și Action Deutschland Hilft (ADH), anunță desfășurarea în perioada august-noiembrie a trei programe de suport psiho-emoțional pentru profesioniștii și profesionistele din domeniul educației:

1. „Creșterea rezilienței emoționale a cadrelor didactice”

2. „Tehnici și strategii de comunicare”

3. „Susținerea copiilor cu stres cronic și traumatic să învețe”

Programele sunt adresate personalului didactic și de conducere de la toate treptele de școlaritate din învățământul general (treapta preșcolară, primară, gimnazială și liceală), prioritar din instituțiile de învățământ în care își fac studiile copii refugiați.

Fiecare program include 4 ateliere online (platforma ZOOM), în perioada august-noiembrie 2023. Participanții/tele pot alege mai multe programe la care pot participa. Participarea la program este confirmată prin certificat în vederea completării portofoliului de dezvoltare profesională.

Sesiunile de suport psiho-emoțional vor fi facilitate de psihologele Diana POSTU-BLĂJINU și Parascovia TOPADA-COROI.

Doritorii și doritoarele de a participa la programe se pot înregistra până la data de 15 august 2023, accesând linkul de mai jos: https://forms.gle/MnvyA3acPyZnFVF27

În cazul în care aveți întrebări sau nevoie de suport tehnic, vă rugăm să ne contactați la adresa de e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. sau nr. 068182551

Descrierea detaliată a programelor de suport o puteți găsi mai jos.

Programul I „Creșterea rezilienței emoționale a cadrelor didactice”

Sesiunea I: Prevenirea stresului ocupațional/ arderii profesionale (120 minute)

  • Sindromul arderii profesionale: specificul dezvoltării, simptome

· Factori intrinseci și extrinseci ce contribuie la apariția și menținerea/ agravarea sindromului arderii profesionale

· Resurse interne și strategii de coping

· Resurse externe, ce țin de locul ce muncă

Sesiunea II: Sănătate emoțională și mentală. Când avem nevoie de ajutor? (120 minute)

· Sănătatea emoțională vs sănătatea mintală

  • Semne de avertizare

· Cum ne putem îngriji sănătatea noastră emoțională/ mintală?

Sesiunea III: Conectarea cu sine și echilibrul emoțional (120 minute)

· Auditul nevoilor emoționale (ENA)

  • Identificarea stilului emoțional (cele mai prezente emoții)

· Cât de bine vă satisfaceți nevoile emoționale?

· Așteptări de la noi și ceilalți în exprimarea emoțiilor

· Strategii de exprimare asertivă a emoțiilor

· Strategii de echilibrare emoțională

Sesiunea IV: Ce influență are percepția și interpretarea asupra relațiilor? (120 minute)

· Ce este percepția și ce este interpretarea?

· Care este legătura dintre experiențele personale și procesele perceptive?

· În ce fel erorile de percepție ne influențează alegerile și relațiile?

· Strategii de schimbare a perspectivei.

Programul II: „Tehnici și strategii de comunicare”

Sesiunea I: Tehnici și strategii de comunicare

· Provocările cele mai frecvente întâlnite în comunicare

· În ce condiții comunicarea este alterată?

· Rolul ascultării

· Cum formulăm întrebările?

· Tehnici de comunicare şi practica analizei tranzacţionale

Sesiunea II: Comunicarea empatică (120 minute)

· Comunicarea empatică

  • Cum susține sau împiedică comunicarea empatică limbajul nonverbal?
  • Cum comunicăm pe subiectele sensibile/ dureroase?

Sesiunea III: Comunicarea asertivă

· Comunicarea asertivă

· Cum stabilim limite și granițe personale în relație/ comunicare

· Cum comunicăm asertiv „NU”

Sesiunile IV „Strategii de comunicare în situații specifice (cu persoanele care au o anumită structură de personalitate)

· Cum recunoaștem structurile de personalitate?

· Cum stabilim limite și granițe personale în comunicarea cu persoanele cu patternuri de răspunsuri emoționale problematice

Programul III: „Susținerea copiilor cu stres cronic și traumatic să învețe”

Sesiunea I: „Manifestările stresului acut și cronic în contextul școlar” (120 minute)

  • Ce este și cum se manifestă stresul acut și stresul cronic?
  • Cum afectează stresul acut și stresul cronic reușita școlară?

· Care sunt situațiile cu potențial stresogen ridicat în copilărie și adolescență? Care sunt factorii protectori?

Sesiunea II: Particularitățile adaptării și funcționării școlare a copiilor care prezintă simptome de stres traumatic (120 minute)

· În ce condiții evenimentele de viață devin traumatice?

· Care sunt simptomele stresului traumatic în funcție de etapele de dezvoltare?

· Care sunt diferențele între copii și adulți în ceea ce privește modul în care se reexperimentează experiența traumatică?

· Cum afectează trauma modul de dezvoltare și funcționare a creierului?

  • Cum se comportă în clasă copiii care au experiențe traumatice?

Sesiunea III: Strategii de susținere și creare a unui context potrivit de învățare pentru copiii care au simptome de stres cronic sau traumatic (120 minute)

· Care sunt condițiile optime care facilitează învățarea?

· Cum putem crea un mediu sigur care să faciliteze adaptarea școlară și reușita academică?

  • Strategii de susținere a copiilor care prezintă simptome de stres traumatic.

Sesiunea IV: „Cum să stabilim reguli pentru copii” (120 minute)

· La ce folosesc regulile și limitele?

· Identificarea așteptărilor în ceea ce privește comportamentul copiilor

· De ce ne este greu să punem limite copiilor?

· Cum stabilim reguli pentru copil?

  • Cum stabilim și aplicăm consecințe pentru încălcarea regulilor?

CIDDC a organizat prima școală de vară din Republica Moldova pentru cadrele didactice și manageriale, și alți profesioniști care susțin copiii apărători ai drepturilor omului

30 de cadre didactice, manageriale, psihologi școlari din diferite raioane ale țării, inclusiv din raioanele din stânga Nistrului, au participat la prima Școală de vară „Practici educaționale de susținere a copiilor apărători ai drepturilor omului”.

Activitatea s-a desfășurat în perioada 19-22 iulie 2023 și a fost organizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării (MEC), cu suportul oferit de Salvați Copiii România.

Scopul școlii de vară este explorarea experiențelor didactice de formare a competențelor Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului (CADO), pe parcursul și la finalul școlii de vară participanții și participantele fiind capabili/e:să conștientizeze procesul de implicare a copiilor în apărarea drepturilor omului; să reflecteze critic asupra procesului didactic de formare a competențelor CADO;să analizeze critic rolul adulților în respectarea, protecția și împuternicirea CADO.

Timp de patru zile, participanții/tele au explorat mai multe aspecte și subiecte, inclusiv propriile comportamente, convingeri, atitudini și valori despre copil, copilărie, drepturile omului, violența asupra copilului, educație, care influențează și procesul de dezvoltare profesională.

Au explorat în profunzime conceptele de Demnitate Umană și de Copil Apărător al Drepturilor Omului, începând cu aspectele teoretice și încheind cu aspectele practice.

În context, participantele/ții au identificat trei abordări/strategii prin care profesioniștii/profesionistele din educație ar asigura un proces educațional compatibil cu demnitatea umană la nivelul clasei/școlii/ grădiniței, la nivelul relației dintre cadru didactic și elevi, la nivelul parteneriatului dintre profesor și părinți/îngrijitori.

În procesul de reflecție, participanții/ntele au aplicat diverse intrumente, printre care Convenția ONU cu privire la Drepturile Copilului (cu accent pe articolul 28, punctul 2), Conceptul Diversitate, Ghidul Punerea în practică a drepturilor Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului , Declarația privind apărătorii drepturilor omului, Valorizarea demnității umane și a drepturilor omului (Sursa:Cadrul de referință al competențelor pentru cultură democratică, vol. I.), campania „Un mediu sigur pentru copiii apărători ai drepturilor omului” , cunoscută cu hashtagurile #EuSusținCADO și #ÎmpreunăPentruCADO.

Totodată, participanții/tele au împărtășit activități de susținere a CADO și cazuri de implicare a adulților în recunoașterea, împuternicirea și protecția CADO, au aflat experiențe de CADO de la tineri apărători ai drepturilor omului, care au participat la școala de vară.

„Până la organizarea acestei școli de vară, nu știam despre CADO. Apoi am conectat acest concept cu activitatea mea, prin care susțin tinerii, tinerele în apărarea și monitorizarea drepturilor omului. Aici am clarificat conceptul, m-au impresionat activitățile de conștientizare. Am înțeles cum aș putea eu valorifica demnitatea umană printre elevi/e și cum aș putea să le formez o cultură pentru demnitatea umană. E un proces foarte profund, care mă inspiră”, ne-a spus Zinaida Cazacu, profesoară de psihologie și psihopedagogie .

„În cadrul școlii am înțeles cât de important este de a găsi cuvintele necesare pentru a formula întrebări; de a conștientiza ce stă în spatele întrebării. De asemenea, mi-am conștientizat propriile atitudini, convingeri, reacții, percepții față de persoanele din jur, atât acasă, cât și la școală.

Mi-am întărit convingerea că respectarea Demnității Umană este apriori, iar pedagogia fără suflet nu are sens”, a adăugat Petru Golban, profesor de istorie și educație pentru societate.

„Interesul cadrelor didactice de a împuternici și susține copiii apărători ai drepturilor omului în Republica Moldova este în creștere”

La încheierea Școlii de vară, Corina Lungu, consultantă principală la Direcția învățământ general, Ministerul Educației și Cercetării, a încurajat participanții/tele să susțină elevii și elevele în monitorizarea, apărarea și promovarea drepturilor omului, să le formeze competențe de valorizare a demnității umane și să ghideze elevii, elevele în procesul de conștientizare a rolului lor de Copii Apărători ai Drepturilor Omului.

„Participarea Dvs., inclusiv într-o zi de sâmbătă, la această școală de vară înseamnă un început de conștientizare personală și profesională.

CADO au deschiderea să-și împărtășească experiențele și așteaptă recunoaștere, împuternicire și protecție din partea cadrelor didactice și a celor de conducere. Am observat acest lucru la etapa națională a Forumului Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului din anul 2022 . Important este ca profesioniștii din educație să ofere un mediu sigur în care CADO își exprimă opiniile și acționează.

Practicile, metodele și experiențele pe care le-ați împărtășit și aflat în cadrul acestei școli vă vor ajuta să răspundeți nevoilor, intereselor pe care le au copiii apărători ai drepturilor omului”, a declarat Corina Lungu, consultantă principală la Direcția învățământ general, Ministerul Educației și Cercetării.

Iosif Moldovanu, facilitatorul Școlii de vară , a subliniat că este nevoie de o înțelegere clară din partea adulților că fiecare copil are drepturi ale omului și că copiii se pot implica doar în procesul de apărare și monitorizare a drepturilor omului ale semenilor, or CADO nu au rolul de a apăra drepturile adulților.

„Interesul cadrelor didactice de a împuternici și susține copiii apărători ai drepturilor omului în Republica Moldova este în continuă creștere.

La eveniment au participat psihologi și manageri școlari, cadre didactice de la toate treptele de școlaritate și din toare ariile curriculare.

Dacă acum un an conceptul de Copii Apărători ai Drepturilor Omului prezenta interes doar pentru profesori și profesoare care predau disciplinele Istorie, Educație pentru societate, Dezvoltare personală, de data aceasta au venit în proces psihologi școlari, specialiști din centre pentru copii cu cerințe educaționale speciale, profesori de arte și matematică – fapt care ne face să reiterăm că Drepturile Omului sunt parte inerentă a unei instituții care lucrează cu și pentru copii, și nu se referă strict la o anumită persoană, disciplină sau arie curriculară.

Este pentru prima oară când observ un interes atât de mare, ceea ce este un semn îmbucurător, că profesioniștii din educație sunt într-un proces profund de conștientizare a propriilor drepturi și, din această stare, de susținere, împuternicire și protecție a CADO”, a adăugat Iosif Moldovanu, facilitatorul Școlii .

Menționăm că la această școală de vară s-au înscris aproape o sută de persoane, un număr de peste trei ori mai mare decât numărul de locuri disponibile în cadrul activității. Grupul de participanți și participante a fost format după criteriul diversității: regiuni diferite, genuri diferite, diverse arii curriculare, trepte de școlaritate, învățământ profesional-tehnic și învățământ general etc.

CIDDC urmează să desfășoare și alte școli despre CADO.

Reamintim că despre situația copiilor apărători ai drepturilor omului înRepublica Moldova am început să discutăm în mod special în iunie 2021, când CIDDC, cu suportul tehnic oferit de Child Rights Connect, a creat un spațiu de reflecții și schimb de experiență pentru ONG-urile naționale interesate și Ombudsmanul Copilului. Totodată, o parte dintre aceste ONG-uri și un grup de inițiativă de tineri de la Platforma Copiilor au contribuit la realizarea Raportului privind Copiii Apărători ai Drepturilor Omului în cadrul Evaluării Periodice Universale.

Este vorba despre primul grup de copii apărători ai drepturilor omului care pledează pentru drepturile CADO în procesul de Evaluare Periodică Universală (EPU).

În ianuarie 2022, Oficiul Avocatului Poporului din Moldova a înaintat spre consultări publice conceptul proiectului de lege cu privire la apărătorii drepturilor omului.

Republica Moldova este prima țară cu o astfel de inițiativă legislativă cu privire la apărătorii și apărătoarele drepturilor omului.

În februarie 2022, un grup de tineri și copii apărători ai drepturilor omului de la Platforma Copiilor a inițiat campania online „Un mediu sigur pentru copiii apărători ai drepturilor omului”, pe care au susținut-o 210 profesori și profesoare care predau Istorie și Educație pentru societate; Avocata Copilului; o deputată și alți reprezentanți ai autorităților și ai societății civile.

În noiembrie 2022, 45 de CADO din Republica Moldova și Ucraina au participat la cea de-a șasea ediție a Forumului Național al Copiilor, „Respectarea drepturilor copiilor în și la educație”,unde au comunicat autorităților despre cele mai des încălcate drepturi ale copiilor în școală.

În decembrie 2022, 450 de fete și băieți din țară și-au făcut vocea auzită la etapa națională a Forumului Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului 2022.

CIDDC susține copiii apărători ai drepturilor omului și le oferă suport în procesul de monitorizare, apărare și promovare a propriilor drepturi și a drepturilor altor copii (inclusiv elaborarea campaniilor de sensibilizare/conștientizare a opiniei publice); susține părinții, cadrele didactice, autoritățile, ONG-urile, Avocatul Copilului și alți titulari de obligații și le oferă suport să pună în practică drepturile CADO.

GALERIE FOTO:

 

CIDDC solicită oferte de prețuri pentru inventar sportiv, papetărie, jocuri de masă

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație neguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați https://drepturilecopilului.md/index.php/ro/ .

Achiziția are loc în cadrul proiectului proiectului “Emergency response to meet the basic needs of refugees and host communities affected by the Ukraine crisis in Moldova”, implementat de CIDDC, cu suportul financiar al World Vision și Action Deutschland Hilft (ADH). Vor fi procurate materiale în valoare de aproximativ 200 000 MDL.

Materialele procurate vor fi distribuite către 20 de instituții de învățământ (15 școli și 5 grădinițe) din raioanele Basarabeasca, Căușeni, Bălți și UTA Găgăuzia în care sunt înmatriculați copii refugiați.

PRODUSE DE PAPETĂRIE/ BIROTICĂ

Nr.

Articol (cu specificații)

Cantitate

Nr.

Articol (cu specificații)

Cantitate

1.

Hârtie pentru xerox A3

27 buc

2.

Creioane colorate 12 culori

103 buc

3.

Hârtie pentru xerox A4

309 buc

4.

Creioane colorate 24 culori

79 buc

5.

Hârtie vatman, 200 g A1 61x86 cm

305 buc (foi)

6.

Acuarelă 12 culori

111 buc

7.

Hârtie flipchart, 25 foi (64*84 cm, 100g/m2)

74 buc

8.

Pensulă set

83 buc

9.

Hârtie colorată pentru copii 16 foi, 8 culori

119 buc

10.

Guașă 6 culori

64 buc

11.

Album pentru desen , A4 24 foi, 70 gr./m2

118 buc

12.

Guașă 12 culori

71 buc

13.

Mapă pentru desen А3, 170g, 20foi

86 buc

14.

Foarfece pentru copii cu riglă, 13.2cm

65 buc

15.

Mapă pentru desen А4 100g, 25 foi

131 buc

16.

Plastilină (clasică) 12 culori

76 buc

17.

Carton colorat, set 8 culori

89 set

18.

Cretă alba

59 set

19.

Caiete matematica 12 file

305 buc

20.

Cretă colorată

136 set

21.

Caiete linii 12 file

260 buc

22.

Bandă adezivă 12/30m, transparent

52 buc

23.

Caiete matematica 24 file

200 buc

24.

Bandă adezivă 24 mm x 30 m, transparent

71 buc

25.

Caiete linii 24 file

150 buc

26.

Bandă adezivă 48/30, transparent

66 buc

27.

Caiete linii 48 file

150 buc

28.

Caiet matematica 48 file

255 buc

29.

Clei Adeziv PVA 60 g

121 buc

30.

Bandă adezivă 24 mm x 25 m, de hârtie,

43 buc

31.

Clei creion 8 gr.

45 buc

32.

Bandă adezivă 48mm х 20m, de hârtie,

36 buc

33.

Clei creion 15 gr.

30 buc

34.

Corector pix

111 buc

35.

Clei creion 25 gr.

60 buc

36.

Corector pensulă 20 ml

66 buc

37.

Clei creion 35gr.

55 buc

38.

Radiera

126 buc

39.

Ascuțitoare dublă

90 buc

40.

Capsator №24/6

62 buc

41.

Carioci 12 culori

43 buc

42.

Capse №24/6

120 buc

43.

Carioci 24 culori

64 buc

44.

Mapă A4 plastic, cu elastic

142 buc

45.

Stilouri

250 buc

46.

Mapă din carton А4 cu elastic

92 buc

47.

Marker pentru flipchart (set 4 culori: albastru, negru, roșu, verde)

113 buc

48.

Agrafe 28 mm, 100 buc.,

21 buc

49.

Folii A4, 40mk

59 set

50.

Marker permanent (culori disponibile: negru, albastru închis și deschis, roșu, verde, violet, portocaliu)

87 buc

51.

Creion simplu cu radiera

245 buc

52.

   

INVENTAR SPORTIV

Nr.

Articol (cu specificații)

Cantitate

Nr.

Articol (cu specificații)

Cantitate

1.

Minge de fotbal

74 buc

7.

Cerc pentru gimnastică adolescenti

86 buc

2.

Minge de de volei

103 buc

8.

Set badminton

43 buc

3.

Minge de baschet

69 buc

9.

Palete pentru tenis de masă

25 buc

4.

Coardă de sărit

149 buc

10.

Plasă volei

22 buc

5.

Saltea de gimnastică pentru o persoana

120 buc

11.

Bastoane de gimnastică

173 buc

6.

Cerc pentru gimnastică copii

140 buc

 

Minge de handbal

8 buc

JOCURI DE MASĂ

Nr.

Articol (cu specificații)

Cantitate

Nr.

Articol (cu specificații)

Cantitate

1.

Glob pământesc educațional

35 buc

8.

Joc educativ de masă Mozaic

50 buc

2.

Harta lumei

17 buc

9.

Joc educativ de masă Twister

41 buc

3.

Joc de dame

81 buc

10.

Complet de bisere cu desen

76 buc

4.

Joc de șah

51 buc

11.

Set de corpuri geometrice din plastic

77 buc

5.

Joc educativ de masă Domino

53 buc

12.

Popice copii (bouling)

57 buc

6.

Joc educativ de masa LOTO

67 buc

13.

Puzzle 100-150 piese

66 buc

7.

Joc educativ de masa Mozaic

50 buc

14.

   

Oferta trebuie să includă:

‒ Prețul în MDL (inclusiv TVA) denumirea produsului, denumirea producătorului, cantitatea;

‒ Certificatul de calitate al produsului;

‒ Termenul de livrare a produselor;

‒ Costul cutiilor, ambalării acestora și a adezivului de pe cutii;

‒ Denumirea companiei, adresa poștală, persoana de contact, email-ul și telefonul de contact;

‒ Copia certificatului de înregistrare a companiei

‒ Datele bancare ale companiei;

‒ Semnătura persoanei responsabile și ștampila companiei.

Condiții financiare, de plată:

Plata se va efectua prin transfer bancar în termen de 5 zile lucrătoare de la predarea-primirea produselor.

Criteriile de selecție a ofertelor comerciale:

Criteriu

Pondere

Corespunderea ofertei specificațiilor tehnice cerute

40%

Completivitatea prețului

20%

Completivitatea termenilor de executare a lucrărilor / livrare a bunurilor

10%

Completivitatea condițiilor financiare, de plată

10%

Completivitatea condițiilor de livrare a bunurilor (adresa livrării, încărcare, descărcare, instalare)

10%

Completivitatea condițiilor de garanție și deservire post livrare

10%

Data limită de transmitere a ofertelor: 1 august 2023, ora 17.00.

Ofertele, valabile 10 zile lucrătoare din data limită de transmitere a ofertelor, semnate de persoana abilitată, vor fi expediate pe adresa de email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. sau depuse la sediul CIDDC din str. Eugen Coca 15, Chișinău, cu mențiunea: Oferta comercială.

Informații suplimentare și precizări, le puteți obține la nr. de telefon 068182551 sau This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Va fi selectată compania care va oferi cel mai bun raport calitate/preț și termen de livrare rezonabil.

Termen extins: Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului solicită oferte pentru servicii de traducere

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) solicită oferte de prețuri pentru servicii de traducere a unui ghid din engleză în română – per pagină tradusă – 1800 de semne fără spații.

Serviciile de traducere vor fi prestate în cadrul proiectului Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova”, implementat de CIDDC și Child Rights Connect, cu suportul Ville de Genève și Swedish International Development and Cooperation Agency în perioada noiembrie 2022 – octombrie 2024.

În procesul de selecție vom lua în considerare următoarele criterii:

  • Experiența companiei/persoanei candidate;
  • Timpul de traducere a unui ghid (132 de pagini; 202 186 de caractere fără spații)
  • Oferta de preț (net).

Ofertele vor fi transmise la adresa de e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Persoana de contact: Rodica Caimac, tel. 068659581

Termenul-limită de prezentare a ofertelor la adresa indicată este: luni, 24 iulie 2023, ora 18.00.

CIDDC este o organizaţie nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați https://drepturilecopilului.md.

Consiliul Consultativ al Copiilor pe lângă Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului începe un nou proces de cercetare. CIDDC îi acordă suportul necesar

Peste 20 de copii din Republica Moldova (inclusiv din UTA Găgăuzia și din stânga Nistrului) și din Ucraina, membri și membre în Consiliul Consultativ al Copiilor pe lângă Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului, încep o nouă cercetare. În acest scop, membrii și membrele Consiliului Copiilor s-au întrunit în cadrul unui atelier de lucru.

Atelierul a avut loc în perioada 9-12 iulie 2023 în afara orașului Chișinău și a fost organizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în parteneriat cu Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului, cu suportul financiar oferit de Salvați Copiii România.

În cadrul atelierului, copiii și-au reamintit ce a realizat Consiliul Copiilor de la începutul activității sale până în prezent, și-au împărtășit experiențele de membru și membră, au reflectat asupra fenomenului discriminării și asupra diverselor stereotipuri (de gen, etnie etc.); au analizat un raport privind respectarea drepturilor copiilor refugiați din Ucraina în Republica Moldova, au formulat concluzii și recomandări; au reflectat individual asupra propriilor abilități, competențe și asupra modului în care ar puteacontribui la activitatea Consiliului Copiilor.

Totodată, membrii și membrele Consiliului Copiilor au reflectat despre rolul acestuia în identificarea dificultăților pe care le întâmpină copiii și în comunicarea acestor dificultăți către autorități, care sunt responsabile să ofere răspunsuri și să soluționeze probleme.

În context, participanții, participanele au identificat etapele, metodele și instrumentele de cercetare, precum și beneficiile și riscurile acestora.

Copiii au identificat mai multe probleme, au selectat un aspect mai îngust al problemei, au formulat întrebări și urmează să definitiveze versiunea în lucru a unui chestionar.

„Am avut parte de un atelier informativ și util. M-a impresionat în mod special subiectul discriminării față de copiii din Ucraina.

Dacă până a fi membră de Consiliu nu știam multe lucruri despre discriminare, cum se întâmplă ea, acum știu cum să explic acest fenomen și celor care, la fel ca și mine, nu știau despre asta”, a menționat Arina, membră a Consiliului Consultativ al Copiilor .

„Acest atelier este o experiență tare importantă pentru mine și cred că e necesară pentru fiecare copil. Cred că în urma acestui atelier voi face lumea mai bună. Aici discutăm subiecte pe care copiii ar dori să le discute și în familie, și la școală. Experianța de participare la acest atelier mă va ajuta să creez noi relații cu oamenii”, a opinat Maxim, membru al Consiliului Consultativ al Copiilor.

„Mă bucur că în Consiliu s-au alăturat noi membri. Acest atelier este, în opinia mea, cel mai interesant din câte am avut până acum, pentru că ne-am cunoscut mai bine, am lucrat intensiv, am tras concluzii, am planificat următoarele activități și deja am început să aplicăm unele acțiuni ale planului nostru. Am lucrat cu Convenția privind Drepturile Copilului, am citit-o mai demult, însă acum mi-am împrospătat cunoștințele despre drepturile copilului”, a adăugat Anastasia, membră a Consiliului Consultativ al Copiilor.

„Am remarcat datele din raportul privind drepturile copiilor din Ucraina în școlile din Republica Moldova. Aici învățăm să ne ascultăm reciproc, aflăm noutăți despre drepturile copilului și, apoi, ne informăm semenii. Am mulți prieteni și îmi doresc să împărtășesc cu ei experiența pe care am acumulat-o la acest atelier”, a adăugat Vladimir, membru al Consiliului Consultativ al Copiilor.

Elvira Drangoi, facilitatoarea atelierului , a menționat că pe parcursul atelierului a observat noi conștientizări ale copiilor.

„Sunt conștientizări legate de fenomenul discriminării în școală. Prima cercetare a Consiliului Consultativ al Copiilor s-a bazat pe acest fenomen. Alte conștientizări sunt legate de drepturile lor și exercitarea acestor drepturi. Prima cercetare a Consiliului a arătat că discriminarea continuă să fie o problemă în societatea și în școlile din Republica Moldova, în special discriminarea în bază de gen și etnie.

Observ că adolescenții, copiii devin din ce îm ce mai conștienți de drepturile lor. Ei utilizează în comunicare termeni precum Convenția privind Drepturile Copilului, apelează la ea ca la un instrument de reflecție și documentare.

Încet-încet, copiii încep să înțeleagă care este rolul unei structuri consultative privind opinia copilului: nu de a rezolva probleme, dar de a comunica autorităților despre aceste probleme, pentru ca autoritățile să ia atitudine și să întreprindă acțiuni.

Scopul nostru este să-i ajutăm și să-i ghidăm pe copii în acest proces de conștientizare, să aleagă un nou subiect de cercetare. Pe parcursul următoarelor luni, Consiliul Consultativ al Copiilor va elabora o nouă cercetare”, a explicat Elvira Drangoi.

La finele atelierului,Maia Bănărescu,Avocata Poporului pentru Drepturile Copilului, a încurajat copiii să-și continue activitatea în cadrul Consiliului și să contribuie, prin opiniile lor, la dezvoltarea instituției Avocatul Copilului, astfel încât această instituție să fie mai aproape de copii.

„Sunt recunoscătoare Centrului de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului pentru suport și parteneriat în procesul de creare a acestei structuri consultative. Îmi doresc ca instituția Ombudsmanului Copilului să fie mai aproape de copii. Primii pași s-au făcut. Mai este foarte mult de lucru. Este nevoie și de actualizarea legislației naționale privind drepturile copilului. Pentru mine contează foarte mult ca voi să rămâneți activi, să comunicați mereu Ombudsmanului Copilului ideile, opiniile voastre”, a concluzionat Maia Bănărescu.

Consiliul Copiilor reprezintă vocea tuturor copiilor cu privire la respectarea, protecția și asigurarea drepturilor copilului în Republica Moldova și are un mandat de doi ani, desfășurat în perioada anilor de studii 2022-2023/2023-2024.

Amintim că pe parcursul primului său mandat, Consiliul Copiilor a participat, cu suportul tehnic oferit de CIDDC, la mai multe activități de cercetare și la evenimente naționale și internaționale, printre care elaborarea cercetării privind Fenomenul discriminării în școli , Forumul Național al Copiilor „Respectarea drepturilor copiilor în și la educație”, ediția a șasea (19 noiembrie 2022), Conferința Științifică Internațională „Interesul superior al copilului: abordare socio-culturală, normativă și jurisprudențială” (30 septembrie – 1 octombrie 2022).

Din Consiliul Copiilor fac parte treizeci și cinci de fete și băieți cu vârste cuprinse între 10 și 17 ani, din diferite regiuni ale țării, inclusiv copii refugiați din Ucraina.

Activitatea acestei structuri consultative este facilitată, în limbile română și rusă, de Oficiul Avocatului Poporului (OAP) în colaborare cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC), cu suportul financiar al organizației Salvați Copiii România.

Consiliul Consultativ și-a început activitatea în septembrie 2022, acesta fiind creat în baza Regulamentului Consiliului Consultativ al Copiilor pe lângă Avocatul Poporului pentru drepturile copilului .

Pe lângă Consiliul Consultativ al Copiilor, CIDDC susține și alte ințiative de participare a copiilor: Platforma Copiilor , Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului etc.

GALERIE FOTO:

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului solicită oferte pentru servicii de traducere

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) solicită oferte de prețuri pentru servicii de traducere a unui ghid din engleză în română – per pagină tradusă – 1800 de semne fără spații.

Serviciile de traducere vor fi prestate în cadrul proiectului Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova”, implementat de CIDDC și Child Rights Connect, cu suportul Ville de Genève și Swedish International Development and Cooperation Agency în perioada noiembrie 2022 – octombrie 2024.

În procesul de selecție vom lua în considerare următoarele criterii:

· Experiența companiei/persoanei candidate;

· Timpul de traducere a unui ghid (132 de pagini; 202 186 de caractere fără spații)

· Oferta de preț (net).

Ofertele vor fi transmise la adresa de e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Persoana de contact: Rodica Caimac, tel. 068659581

Termenul-limită de prezentare a ofertelor la adresa indicată este: luni, 17 iulie 2023, ora 18.00.

CIDDC este o organizaţie nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați https://drepturilecopilului.md .

 

Termeni de referință: Achiziționare de servicii de consiliere psihologică pentru copiii refugiați (și îngrijitorii acestora) care își fac studiile în Bălți, Căușeni, Basarabeasca, UTA Găgăuzia

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) achiziționează servicii de consiliere psihologică/ psihoterapie pentru copiii refugiați (și părinții/îngrijitorii acestora) care își fac studiile în instituțiile de învățământ din Bălți, Căușeni, Basarabeasca și UTA Găgăuzia.

1. CONTEXT

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

CIDDC oferă sprijină psiho-emoțional copiilor refugiați pentru a se integra în instituțiile de învățământ din Republica Moldova prin:

‒ ședințe de consiliere/ terapie acordate copilului refugiat;

‒ ședințe de consiliere cu părinții copilului/ copiilor refugiați;

‒ ședințe cu cadrele didactice (educator, învățător, profesor) din instituțiile de învățământ frecventate de copii-refugiați.

Serviciile de consiliere psihologică/ psihoterapie vor fi prestate în cadrul proiectului “Emergency response to meet the basic needs of refugees and host communities affected by the Ukraine crisis in Moldova”, implementat de CIDDC, cu suportul financiar oferit de World Vision și Action Deutschland Hilft (ADH).

2. SARCINI ȘI RESPONSABILITĂȚI

Psihologul selectat va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- să ofere asistență psihologică (ședințe de consiliere psihologică/ psihoterapie), sensibilă la nevoile copilului sau părintelui/îngrijitorului copilului (Bălți, Căușeni, Basarabeasca și UTA Gagauzia);

- să informeze beneficiarul cu privire la condițiile prestării serviciilor psihologice (scop, durată, beneficii, riscuri, limite);

- să organizeze spațiul în care se află în momentul realizării ședinței de consiliere psihologice/ psihoterapie, astfel încât să asigure respectare a confidențialității și secretului profesional;

- să anunțe CIDDC și autoritățile competente în cazul în care beneficiarul a semnalizat intenția clară de a-și produce o vătămare gravă sie (suicid) sau altor persoane, pentru a le implica în rezolvarea situației (confidențialitatea în aceste situații, conform legislației Republicii Moldova, nu este aplicabilă);

- să participe la ședințele de lucru/ sesiunile de supervizare referitoare la serviciile de consiliere psihologică;

- să completeze și expedieze CIDDC documentația de proiect (acordul de prestare a serviciilor psihologice încheiat cu părintele/ cadrul didactic; jurnalul de evidență a serviciilor psihologice prestate), conform modelului expediat de CIDDC.

3.TERMENUL DE REALIZARE ȘI CONDIȚIILE DE PLATĂ

Serviciile urmează să fie realizată în perioada septembrie 2023 - noiembrie 2023.

Psihologul va prezenta oferta financiară conform modelului: I. Date despre ofertant: nume/ prenume, telefon, email,documente anexate la această ofertă, care confirmă eligibilitatea ofertantului (a se vedea dosarul aplicantului). II. Oferta financiarăîn lei moldovenești, incluzând suma brută (din aceasta vor fi reținute contribuțiile şi impozitele achitate de aplicant conform legislației în vigoare. Suplimentar se va calcula și achita fondul social – 24%), cu specificarea prețului pentru 1 ședințăde consiliere psihologică (indicând durata ședinței) .

Psihologul va fi plătit prin virament bancar în MDL după livrarea serviciilor solicitate. Detaliile cu referire la plată vor fi stipulate în contractul de prestări servicii semnat între părți.

4. CERINȚE FAȚĂ DE APLICANȚI

  • Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;
  • Studii superioare în domeniul psihologiei;
  • Cunoștințe sau experiență de lucru cu copiii/ adulții aflați în situație de criză sau care au trecut prin evenimente traumatice, constituie un avantaj;
  • Experiență de prestare a serviciilor de consiliere psihologică/ psihoterapie, minim 3 ani;
  • Cunoașterea limbilor română (excelent) și rusă (excelent).

5. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

  • CV-ul actualizat incluzând date privind experiența în domeniu;
  • Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiza în domeniu;
  • Oferta financiară.

Selecția aplicantului (psihologului) se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; Psihologii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selecția se va realiza în două etape:

Într-o primă etapă, eliminatorie, CIDDC va evalua, pe baza documentației transmise, admisibilitatea candidaturilor sub aspectul îndeplinirii următoarelor cerințe:

  • respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;
  • respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință.

În a doua etapă se vor examina candidații preselectați din prima etapa, urmărind îndeplinirea de către aceștia a calificărilor si abilitaților solicitate. Aplicațiile vor fi evaluate în baza următoarelor criterii:

Criteriu

Pondere

Experiența psihologului în prestarea serviciilor solicitate

50%

Cunoștințe sau experiență de lucru cu copiii/ adulții aflați în situație de criză sau care au trecut prin evenimente traumatice

20%

Oferta financiară

30%

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de e-mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. cu mențiunea „Servicii psihologice pentru copii/părinți – refugiați” până la data de 14 iulie 2023, ora 17:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

Termeni de referință: Achiziționare de servicii de suport psiho-emoțional de grup pentru cadre didactice care lucrează cu copii refugiați

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) achiziționează servicii de suport psiho-emoțional de grup pentru cadrele didactice care lucrează cu copii refugiați care își fac studiile în instituțiile de învățământ din Bălți, Căușeni, Basarabeasca și UTA Găgăuzia.

1. CONTEXT

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

CIDDC oferă sprijină psiho-emoțional copiilor pentru a se integra în instituțiile de învățământ din Republica Moldova prin:

  • ședințe de consiliere/ terapie acordate copilului refugiat;
  • ședințe de consiliere cu părinții copilului/ copiilor refugiați;
  • ședințe cu cadrele didactice (educator, învățător, profesor) din instituțiile de învățământ frecventate de copii-refugiați.

Serviciile de suport psiho-emoțional (de grup)vor fi prestate în cadrul proiectului “Emergency response to meet the basic needs of refugees and host communities affected by the Ukraine crisis in Moldova”, implementat de CIDDC, cu suportul financiar al World Vision și Action Deutschland Hilft (ADH).

2. SARCINI ȘI RESPONSABILITĂȚI

Psihologul selectat va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- să ofere suport psiho-emoțional (ședințe de grup), adaptat la nevoile cadrelor didactice (educatori, învățători, profesori) din raionul său (Bălți, Căușeni, Basarabeasca și UTA Gagauzia);

- să organizeze spațiul în care se află în momentul realizării suportului psiho-emoțional, astfel încât să asigure respectare a confidențialității și secretului profesional;

- să anunțe CIDDC și autoritățile competente în cazul în care beneficiarii au semnalizat intenția clară de a-și produce o vătămare gravă sie (suicid) sau altor persoane, pentru a le implica în rezolvarea situației (confidențialitatea în aceste situații, conform legislației Republicii Moldova, nu este aplicabilă);

- să elaboreze agende pentru fiecare ședință și câte un raport final pentru fiecare grup, conform modelului oferit de CIDDC.

3.TERMENUL DE REALIZARE ȘI CONDIȚIILE DE PLATĂ

Serviciile urmează să fie prestate în perioada septembrie 2023 - noiembrie 2023.

Psihologul va prezenta oferta financiară conform modelului: I. Date despre ofertant: nume/ prenume, telefon, email,documente anexate la această ofertă, care confirmă eligibilitatea ofertantului (a se vedea dosarul aplicantului). II. Oferta financiară în lei moldovenești, incluzând suma brută (din aceasta vor fi reținute contribuțiile şi impozitele achitate de aplicant conform legislației în vigoare. Suplimentar se va calcula și achita fondul social – 24%), cu specificarea prețului pentru 1 ședință de suport psiho-emoțional (indicând durata ședinței).

Psihologul va fi plătit prin virament bancar în MDL după livrarea serviciilor solicitate. Detaliile cu referire la plată vor fi stipulate în contractul de prestări servicii semnat între părți.

4. CERINȚE FAȚĂ DE APLICANȚI

  • Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;
  • Studii superioare în domeniul psihologiei;
  • Cunoștințe sau experiență de lucru cu copiii/ adulții aflați în situație de criză sau care au trecut prin evenimente traumatice, constituie un avantaj;
  • Experiență de prestare a serviciilor de consiliere psihologică/ psihoterapie, minim 3 ani;
  • Cunoașterea limbilor română (excelent) și rusă (excelent).

5. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

  • CV-ul actualizat incluzând date privind experiența în domeniu;
  • Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiza în domeniu;
  • Oferta financiară.

Selecția aplicantului (psihologului) se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; Psihologii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selecția se va realiza în două etape:

Într-o primă etapă, eliminatorie, CIDDC va evalua, pe baza documentației transmise, admisibilitatea candidaturilor sub aspectul îndeplinirii următoarelor cerințe:

  • respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;
  • respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință.

În a doua etapă se vor examina candidații preselectați din prima etapa, urmărind îndeplinirea de către aceștia a calificărilor si abilitaților solicitate. Aplicațiile vor fi evaluate în baza următoarelor criterii:

Criteriu

Pondere

Experiența psihologului în prestarea serviciilor solicitate

50%

Cunoștințe sau experiență de lucru cu copiii/ adulții aflați în situație de criză sau care au trecut prin evenimente traumatice

20%

Oferta financiară

30%

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de e-mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. cu mențiunea „Servicii de suport psiho-emoțional de grup pentru cadrele didactice” până la data de 14 iulie 2023, ora 17:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

Zece copii apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova și Ucraina sunt împuterniciți să participe în elaborarea unei noi legi. CIDDC a organizat primul lor atelier de lucru

Zece copii apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova și Ucraina, care au format Grupul de initiațivă CADO și care vor participa la elaborarea unei noi legi, s-au întâlnit la primul atelier de lucru.

Atelierul a fost organizat deCentrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), s-a desfășurat în Chișinău, în perioada 19-21 iunie 2023, în cadrul proiectuluiAdvancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova”, implementat de CIDDC șiChild Rights Connect, cu suportulVille de Genève și Swedish International Development and Cooperation Agencyîn perioada noiembrie 2022 – octombrie 2024.

Grupul de inițiativă CADO a fost format în baza a trei criterii: universalittaea drepturilor omului, vârsta cuprinsă între 13 și 17 ani și diversitatea regiunilor din care provin copiii, inclusiv din Ucraina.

Membrii și membrele grupului abordează diferite subiecte (bullyingul în școli, abuzul sexual și violența în școli, discriminarea etc.); monitorizează, apără și promovează dreptul la educație incluzivă, la egalitate (nondiscriminare), drepturile comunității LGBTIQA+, egalitatea de gen; dreptul copiilor la opinie prin participarea în Consiliul Elevilor, dreptul la un mediu curat etc.

În cadrul primului atelier, participanții și participantele s-au cunoscut reciproc, și-au împărtășit experiențele de CADO, dificultățile pe care le întâmpină în activitățile lor.

„Activitățile în care se implică Grupul de inițiativă CADO se concentrează pe Participarea copilului în procesul decizional și au scopul să aducă mai multă claritate atât cu privire la principiile Interesul superior al copilului și Opinia copilului, cât și cu privire la acțiunile pe care autoritățile trebuie să le întreprindă atunci când elaborează legi.

În cadrul acestor activități, CIDDC va ghida CADO implicați în proiect să elaboreze o metodologie prin care copiii să participe în procesul de elaborare a oricărei legi, fie că este vorba despre viitoarea Lege privind apărătorii drepturilor omului, fie că este vorba despre oricare lege ce ține de drepturile copilului”, a punctat Rodica Caimac, coordonatoarea Programului Participarea Copilului la CIDDC.

În cadrul proiectului Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova”, cei zece copii apărători ai drepturilor omului urmează să se întrunească cu reprezentanți și reprezentante ai/ale autorităților și societății civile naționale într-un atelier de lucru, pe care CIDDC îl va facilita împreună cu experți internaționali din Elveția.

Mai multe informații despre proiect, contextul și obiectivele acestuia pot fi accesate aici .

Amintim că Child Rights Connect este un partener al CIDDC în promovarea conceptului CADO în Republica Moldova și în procesul de pilotare a Ghidului „Punerea în practică a drepturilor copiilor apărători ai drepturilor omului” , inclusiv în cadrul inițiativei #EuSusținCADO și #ÎmpreunăPentruCADO .

Despre situația copiilor apărători ai drepturilor omului în Republica Moldova am început să discutăm în mod special în iunie 2021, când CIDDC, cu suportul tehnic oferit de Child Rights Connect, a creat un spațiu de reflecții și schimb de experiență pentru ONG-urile naționale interesate și Ombudsmanul Copilului. Totodată, o parte dintre aceste ONG-uri și un grup de inițiativă de tineri de la Platforma Copiilor au contribuit la realizarea Raportului privind Copiii Apărători ai Drepturilor Omului în cadrul Evaluării Periodice Universale .

GALERIE FOTO:

Subscribe to this RSS feed

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page