CIDDC - Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova

Solicitare ofertă de prețuri pentru servicii de cazare, alimentare și sală de training

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs de selectare a ofertelor de prețuri pentru servicii de cazare, alimentare și sală de training pentru o activitate de instruire a unui grup de 10 persoane în afara mun. Chișinău în perioada 16-17 decembrie 2025.

CONTEXT

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

Activitatea de instruire are loc în cadrul proiectului Clubul Taților, parte din programul regional „EU4Gender Equality: Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței pe bază de gen”, finanțat de Uniunea Europeană European Union in the Republic of Moldova, implementat de UNFPA Moldova și UN Women Moldova , implementat în parteneriat cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului.

În acest scop, CIDDC, invită companiile specializate să expedieze oferta de preț pentru următoarele servicii:

Locațiune: sală de training (dotată cu tablă de flipchart, proiector, acces la internet etc), 1,5 zile

Cazare: 10 persoane, 1 noapte

Alimentare:

Prima zi : Pauză de cafea, prânz, pauză de cafea, cină, apa plată.

A doua zi : Mic dejun, pauză de cafea, prânz, apa plată.

Preţurile vor fi indicate în lei moldoveneşti, FĂRĂ TVA.

Dosarul de aplicare va conține următoarea informație:

● Scurtă descriere a companiei aplicante: datele de contact ale companiei, persoana de contact.

● Certificatul de înregistrare al companiei;

● Ofertă comercială completă, întocmită conform cerințelor;

● Meniul propus separat pentru alimentare (meniu standard și de post);

● Repartizarea pentru cazare (numărul camerelor, tipul camerelor și ce includ).

● Fotografii a camerelor pentru cazare și a sălii de training.

Va fi selectată compania care va expedia dosarul complet și va oferi cel mai bun raport preț-calitate și servicii complete.

Procedura de selectare a CIDDC se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția mediului și la protecţia copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor şi activităţilor noastre, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecţie a copilului și o politică de protecție a mediului și va urmări ca acestea să fie aplicate în colaborarea cu partenerii

Ofertele vor fi prezentate în format electronic la adresa de email Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. cu mențiunea „Ofertă servicii de cazare, alimentare, și sală de training” până la data de 14 noiembrie 2025, ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa electronică:  Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.  sau la numărul de telefon: +373 79129313.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de selectare și raportare către donator.

Programul „Pași de siguranță Jimba” – un nou pas spre consolidarea culturii siguranței copilului în Republica Moldova

Chișinău, 28 octombrie 2025
Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova și Centrul Dardedze din Letonia, a organizat evenimentul de lansare a Programului „Pași de siguranță Jimba”, care marchează un nou pas spre consolidarea culturii protecției și siguranței copilului în instituțiile de educație timpurie din Republica Moldova.

Evenimentul a reunit reprezentanți ai Ministerului Educației și Cercetării, Organelor Locale de Specialitate în Domeniul Învățământului (OLSDÎ), Avocatului Poporului pentru Drepturile Copilului, Telefonului copilului, experți și experte din domeniul protecției copilului și manageri ai celor 21 de grădinițe-pilot.

Programul educațional „Pași de siguranță Jimba”, dezvoltat de Centrs Dardedze din Letonia, contribuie la consolidarea siguranței în instituțiile de educație timpurie și sprijină cadrele didactice, părinții și copiii să recunoască, să prevină și să comunice despre situațiile de risc. Printr-o serie de 11 lecții interactive, copiii învață despre limite personale, emoții, încredere și modalități de protecție.

„Jimba îi învață pe copii să vorbească despre ceea ce simt, să recunoască situațiile care le provoacă teamă sau disconfort și să știe la cine pot apela pentru ajutor.” a explicat Agnese Sladzevska, Membră a Consiliului Director al Centrului Dardedze din Letonia.

Prin joc și activități practice, educatorii - denumiți agenți Jimba - creează un mediu prietenos, în care copiii învață să creeze relații sigure cu cei din jur, adulți și copii. Fiecare grădiniță implicată a desemnat un agent Jimba, instruit de echipa CIDDC și Centrs Dardedze, care va facilita activitățile în grupele de copii, va lucra cu părinții și va contribui la formarea unei comunități educaționale bazate pe siguranța în relații.

În Republica Moldova, implementarea programului reprezintă o continuare firească a eforturilor CIDDC de a sprijini cadrele didactice în crearea unor medii educaționale incluzive și sigure.

„Suntem recunoscători partenerilor din Letonia pentru încredere și colaborare. Programul Jimba aduce în Moldova o abordare practică și prietenoasă, care îi ajută pe educatori, părinți și copii să vorbească despre siguranță și respect în relații.”, a menționat Arina Zîcu, directoarea CIDDC.

„Pentru Letonia, este o bucurie să vadă cum programul Jimba prinde viață în Moldova. Este un exemplu frumos de cooperare între țări, bazat pe valori comune – protecția copilului și educația prin respect.”, Agnese Sladzevska, Membră a Consiliului Director al Centrului Dardedze din Letonia.

Participanții și participantele la eveniment au discutat despre rolul educației timpurii în prevenirea abuzului și despre necesitatea de a oferi cadrelor didactice instrumente practice pentru a aborda teme sensibile într-un mod potrivit vârstei.

Vasile Coroi, Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului, a adresat un mesaj de susținere participantelor și a accentuat că educația bazată pe respect pentru drepturile copilului și siguranța este cea mai solidă formă de prevenire a abuzului, violenței și neglijării copiilor.

Prin instruirea agenților Jimba și implicarea părinților, programul contribuie la dezvoltarea competențelor sociale și emoționale ale copiilor.

„Considerăm că pilotarea acestui program în Republica Moldova va contribui semnificativ la consolidarea unui mediu educațional sigur, bazat pe valori precum încrederea, empatia și respectul.”, Angela Monacu, specialistă principală, Direcția Managementul Instituțional în Direcția Generală Educație, Tineret și Sport a Consiliului municipal Chișinău.

„Acest program va consolida încrederea în mediul educațional și va oferi tuturor actorilor implicați – cadre didactice, părinți și copii – instrumente valoroase pentru a sprijini dezvoltarea armonioasă a copilului.”, Natalia Alexei, directoare, Grădinița de copii nr. 158, Chișinău.

La finalul evenimentului, participantele și participanții au formulat angajamente personale și instituționale menite să transforme principiile discutate în practici educaționale.

Implementarea programului va fi monitorizată și susținută prin mentorat și suport individualizat, iar experiențele grădinițelor-pilot vor fi documentate pentru a inspira extinderea inițiativei la nivel național.

„Ne dorim extinderea acestor practici educaționale și susținem cele 21 de grădinițe-pilot să devină modele de inspirație pentru toate instituțiile de educație timpurie din Republica Moldova.”, a declarat spre final Arina Zîcu, directoarea executivă CIDDC

Amintim că în Octombrie 2024, Centrul Dardedze din Letonia a efectuat o vizită de studiu în Republica Moldova și a discutat despre pilotarea Programului educațional Jimba cu instituțiile-cheie, inclusiv Ministerul Educației și Cercetării, Primăria Chișinău, OLSDÎ Ștefan-Vodă și Anenii-Noi, precum și cu cadrele didactice și administrația grădiniței nr. 2 din Ștefan-Vodă și grădiniței „Andrieș” din satul Mereni, raionul Anenii-Noi.

.......................................
Activitatea are loc în cadrul proiectului „Promovarea protecției drepturilor copilului în Republica Moldova prin implementarea exemplului de bună practică din Letonia – Programul Jimba Safety Step”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului și Centrs Dardedze, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova și Instituțiile de Educație Timpurie, cu suportul financiar oferit de Ministerul Afacerilor Externe al Letoniei (Latvijas Republikas Ārlietu ministrija).

Anunț de selectare a ofertelor. Servicii de locațiune sală, alimentare și logistică pentru evenimentul de încheiere al proiectului „Sprijinirea Guvernanței Democratice în Școlile din Republica Moldova”

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală fondată în 1999, care inspiră adulții să asculte vocea fiecărui copil și promovează practici educaționale bazate pe respect, participare și colaborare între toate membrele și toți membrii comunității școlare. Mai multe informații pot fi găsite pe site-ul www.drepturilecopilului.md

În cadrul proiectului „Sprijinirea Guvernanței Democratice în Școlile din Republica Moldova”, implementat de CIDDC în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, cu sprijinul financiar al Consiliului Europei, organizația planifică desfășurarea evenimentului de încheiere al proiectului, care va reuni aproximativ 90 de participante și participanți – cadre didactice, membre și membri ai echipelor manageriale, eleve și elevi, reprezentante și reprezentanți ai autorităților și ai partenerilor de proiect. Evenimentul va avea loc la Chișinău, la data de 14 noiembrie 2025, cu durata de o zi (09:30–15:00).

CIDDC invită companiile specializate să expedieze ofertele de preț pentru următoarele servicii:

1. Locațiune:

- 2 săli de lucru, fiecare cu capacitatea de aproximativ 45 persoane;
- dotări minime: masă pentru moderator, scaune, proiector, ecran sau perete alb pentru proiecție, flipchart, acces la internet;
- acces la spații sanitare curate și bine întreținute.

2. Alimentare:

- Pauze de cafea (2 pauze);
- Furset la prânz (aperitive, gustări calde și reci, băuturi fără alcool, apă plată);
- Aranjarea mesei tip bufet.

3. Alte cerințe logistice:

- Posibilitatea de amplasare a materialelor vizuale (roll-up-uri, bannere);
- Disponibilitate pentru livrarea serviciilor în ziua și intervalul indicat.

Cerințe financiare:

Prețurile vor fi indicate în lei moldovenești (MDL), fără TVA, deoarece CIDDC beneficiază de scutire de TVA în cadrul proiectelor implementate cu sprijinul Consiliului Europei.

Dosarul de aplicare va conține:

- Scurtă descriere a companiei (date de contact, persoană responsabilă);
- Copia certificatului de înregistrare a companiei;
- Ofertă comercială completă conform cerințelor de mai sus;
- Meniul propus pentru pauzele de cafea și fursetul de prânz;
- Fotografii ale sălilor propuse;
- Informații despre experiența anterioară a companiei în prestarea serviciilor similare (referințe, recomandări).

Va fi selectată compania care oferă cel mai bun raport preț-calitate și servicii complete, în conformitate cu politicile CIDDC privind protecția copilului și protecția mediului.

Termen limită și detalii administrative:

Ofertele vor fi prezentate până la data de 02 noiembrie 2025, în format electronic, la adresa: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. , cu mențiunea: „Ofertă servicii locațiune și alimentare – eveniment de încheiere CoE”. Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații suplimentare:
email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.
tel: +373 78009450

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii nr.133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, aplicantele și aplicanții își exprimă acordul pentru utilizarea datelor în scopul procesului de selectare.

Atelierul nr. 3 de Formare de Formatori „Practici de facilitare în cadrul Clubului Taților”

Cum transformăm stereotipurile în întrebări și tensiunile în dialog?
Cum îi sprijinim pe bărbați să fie mai conștienți, implicați și prezenți în viața copiilor lor?

Aceste întrebări au stat la baza Atelierului nr. 3 de Formare de Formatori din cadrul #ClubulTaților, desfășurat pe 18 octombrie 2025, la Centrul Municipal de Învățare și Educație a Adulților din Chișinău.

Sub îndrumarea psihologei și formatoarei naționale Diana Postu-Blăjinu, participanții – facilitatori locali și tați – au explorat împreună modalități prin care pot crea spații sigure, deschise și empatice, în care fiecare tată să se simtă ascultat, înțeles și respectat.

În prima parte a zilei, facilitatorii au reflectat asupra experiențelor proprii, identificând succese, provocări și resurse din activitatea lor.
Apoi au exersat tehnici practice de gestionare a situațiilor dificile – participanți care domină discuțiile, evită implicarea sau aduc comentarii ironice – și au învățat cum pot transforma aceste momente în oportunități de învățare pentru întregul grup.

„Am realizat că o întrebare simplă, spusă la momentul potrivit, poate schimba tonul întregii discuții.”

În locul replicilor rapide, au descoperit puterea întrebărilor deschise:
 „Dvs. ce credeți?”, „ În ce mod asta poate afecta...?”, „ Ce consecințe poate aduce...?”

Prin aceste exerciții, facilitatorii au descoperit că arta moderării unui grup nu înseamnă control, ci capacitatea de a crea spațiu pentru ascultare, respect și învățare comună.

„Uneori, a asculta cu răbdare e cel mai puternic mod de a ghida un grup.”

Discuțiile au mers în profunzime: cum recunoaștem și abordăm stereotipurile de gen care pot apărea în conversațiile cu tații? Cum construim împreună un limbaj al respectului și al responsabilității, fără judecată și fără moralizare?

 „Uneori, un simplu exercițiu despre cum exprimăm emoțiile poate deschide o discuție sinceră despre ce înseamnă să fii tată.”

Clubul Taților, continuă să demonstreze că implicarea taților este o normalitate pe care o construim pas cu pas – prin dialog, încredere și parteneriat între femei și bărbați, părinți și copii, comunități și școli.
_________________________
Clubul Taților este un proiect dezvoltat în cadrul programului regional „EU4Gender Equality: Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței pe bază de gen”, finanțat de Uniunea Europeană European Union in the Republic of Moldova, implementat de UNFPA Moldova și UN Women Moldova cu suportul Centrul de Informare si Documentare privind Drepturile Copilului.
European Union in the Republic of Moldova
#strongertogether #eu4genderequality #TațiImplicati #EgalitateDeGen #PaternitatePozitivă

Zâmbetul care m-a învățat ce înseamnă să fiu tată

O istorie umană despre un tată care se implică
Vladimir Vohmeanin

„Țin minte primul zâmbet al fiicei mele – și cred că al meu a fost și mai mare în momentul acela”.
De la acel zâmbet a început și povestea lui Vladimir, în noul său rol – cel de tată. Pe lângă meseria de învățător, el învață zilnic cea mai provocatoare și, totodată, cea mai frumoasă lecție: cum să fii prezent pentru copiii tăi. Este tată a trei copii – o fată de 13 ani, un băiat de 11 și o fetiță de 3 ani și jumătate. Vladimir spune că familia l-a învățat mai multe despre răbdare, echilibru și iubire decât oricare carte.

„Eu sunt o persoană pragmatică și copiii în familia noastră au apărut planificat”, spune el zâmbind. „Dar, chiar și așa, nu conștientizam la ce să mă aștept. Soția a fost cea care a început discuția despre copii. Eu am acceptat, fără să știu cât de profund mă va schimba această alegere”.

Primele luni au fost, ca pentru orice părinte, o combinație de emoție, teamă și oboseală. „Țin minte cum soția mă învăța s-o țin pe fetiță în brațe, cum să o leagăn, pentru că avea colici. La prima băiță priveam tutoriale pe YouTube, dar practica era cu totul altceva. Doar zâmbetul ei îmi dădea încredere că fac totul corect, cu toate că încă mai aveam nevoie de experiență”.

Acum, la 13 ani de la acel început, zâmbetele s-au înmulțit, dar responsabilitatea a crescut pentru comportamentul lor.  „Fata cea mare deja știe a glumi ca să mă facă să râd, să analizăm ce învață la chimie sau fizică. Fiul e pasionat de fotbal, iar fiecare gol marcat de el este o mică victorie pentru toată familia. Iar fata cea mică... vorbește româna cel mai bine dintre toți copiii și este foarte drăguță la tot ce zice”.

Rutina zilnică e simplă, dar cu sens. „Dimineața, la 7:30, pregătesc micul dejun – de obicei ceai cu tartine. Le calc hainele și, uneori, seara o iau pe cea mică de la grădiniță. Fata cea mare deja se descurcă singură, doar din când în când o ajut la câteva exerciții la matematică. Fiul, la fel, este independent, deși după vacanță are nevoie de puțin ajutor ca să-și organizeze timpul și să reintre în ”school mode”. Cu cea mică îmi place cel mai mult să asamblăm puzzle-uri împreună”.

După școală, teme și treburi casnice, urmează partea preferată a zilei – timpul petrecut împreună.
 „Ne place să ieșim în oraș cu bicicletele. Când ne plimbăm prin parc, încercăm să ținem cont de interesele tuturor: cineva joacă fotbal, altcineva hrănește rățuștele, iar fata cea mare preferă discuțiile profunde. E greu să le reușești pe toate odată, dar ne străduim”.

Când îl întrebi pe Vladimir ce a învățat din paternitate, răspunde simplu: „Am înțeles că armonia în familie nu se obține prin împărțirea sarcinilor, ci prin dorința de a fi împreună. Când nu mai calculăm cine spală vasele sau cine adoarme copilul, facem lucrurile natural, din grijă și respect, ținând cont de nevoile personale ale soției/partenerei. Așa apare echilibrul, iar familia devine un loc de sprijin și liniște pentru toți”.

Această schimbare de atitudine nu a venit peste noapte. Vladimir a crescut într-o familie tradițională, în care tatăl era considerat principalul sprijin financiar, indiferent de cât de mult muncea mama.
 „Mult timp am crezut că rolul tatălui este să asigure familia din punct de vedere material. A fost o perioadă când soția mea avea un salariu mai mare. Eu, fiind învățător, tot încercam să găsesc și alte modalități de a suplimenta venitul, dar fără succes. Până la urmă am acceptat situația. Și vă spun sincer că nu regret, pentru că atunci a început adevărata mea schimbare.

Îmi amintesc prima dată când am încercat să-l culc pe fiul nostru (apoi și pe fiica). Am înțeles că acest moment este foarte plăcut – și, apropo, dormeam în noaptea aceea mult mai bine, poate datorită căldurii lor.

Atunci am simțit pentru prima dată ce înseamnă armonia în familie. Când petreci timp cu copiii și cu soția fără să calculezi cine și cât stă cu ei, sau a cui e rândul să o scalde pe fiica mai mică, descoperi că acele clipe simple sunt adevărata fericire”.

Experiențele trăite alături de familie l-au făcut pe Vladimir să înțeleagă cât de important este respectul reciproc și sprijinul în cuplu.

„Pentru mine, o familie bazată pe respect, echilibru și egalitate înseamnă să fim atenți unii la ceilalți, să ne implicăm atunci când e nevoie, fără să așteptăm perfecțiune. Dacă soția mea e obosită și nu are chef să gătească – ori gătesc eu, ori ieșim undeva să mâncăm. Și invers. Nu e despre a fi părintele ideal, ci despre a fi acolo, prezent, atent la ce se întâmplă cu celălalt și cu copiii. Așa învață ei ce înseamnă grija, respectul și parteneriatul – nu din ce le spunem, ci din felul în care trăim alături de ei.

Implicarea în #ClubulTaților a venit firesc.
 „Nu țin minte exact cum am aflat – poate de pe rețelele sociale. Dar știu sigur că am venit din dorință proprie. Îmi place să învăț și cred că poziția activă în viață ajută mult”.
Clubul i-a oferit o comunitate. „Comunic zilnic cu mame, cu colege, dar despre tați știam puțin. Credeam că sunt puțini bărbați implicați. Dar m-am înșelat. Am descoperit tați extraordinari, implicați, dornici să se dezvolte. Învățăm unii de la alții. Este o experiență care mi-a schimbat percepțiile”.
Râde și adaugă: „Desigur, nu pot să dau prea multe detalii… noi, la Club, avem o regulă clară – ce se discută la Clubul Taților, rămâne la Clubul Taților!”

Multe dintre ideile și discuțiile la #ClubulTaților l-au făcut să privească diferit și propria familie. A început să observe mai atent felul în care copiii reacționează, cum învață și cum se inspiră din ceea ce văd zi de zi acasă.

„Copiii se educă nu din cărți, ci din ceea ce văd zilnic. La noi, fiecare cină e despre ziua petrecută – povestim, râdem, ne ascultăm. Când avem oaspeți, copiii povestesc cu entuziasm, iar oaspeții așteaptă rândul lor și nu-l mai prind”, râde el. „Dar pentru mine, acesta e cel mai bun semn că familia noastră comunică. Eu tare sper că copiii mei vor fi tot așa de pedanți și grijulii, dar mai mult sper că vor respecta oamenii, opiniile lor, alegerile lor și aceasta ei văd în felul cum noi, părinții, gestionăm situații de criză, despre care tot la cină discutăm”.

Ce mesaj ar transmite altor tați care ezită să se implice în educația copiilor?
 „Cred că nu poți impune implicarea prin mesaje, cât de puternice nu ar fi ele. O femeie devine mamă în momentul nașterii, pentru că organismul ei trece prin schimbări. Un bărbat devine tată în timp – prin dorință, gesturi, răbdare și iubire. Nu trebuie decât să începi – să ieși cu copilul la joacă, să-l asculți, să fii acolo. Restul vine natural”.

Despre ce înseamnă pentru el să fii un tată implicat, Vladimir vorbește cu aceeași naturalețe:
 „Atunci când stai alături de copilul tău și citești o poveste, el nu are nevoie de bani. La fel și când joci fotbal cu fiul sau când discuți despre ultima manga japoneză – apropo, despre asta am aflat de la fata cea mare. Copiii au mai multă nevoie de timpul și prezența părinților decât de lucruri materiale”.

Se oprește o clipă și zâmbește: „Eu cred că un tată implicat nu trebuie să știe tot. Important e să fie acolo – cu răbdare, cu umor și cu inima deschisă. Copiii nu țin minte cât ai muncit, dar cum i-ai făcut să se simtă. Dacă se simt în siguranță și iubiți, înseamnă că ai reușit”.
………………………………………….
Clubul Taților este un proiect dezvoltat în cadrul programului regional „EU4Gender Equality: Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței pe bază de gen”, finanțat de Uniunea Europeană European Union in the Republic of Moldova, implementat de UNFPA Moldova și UN Women Moldova cu suportul Centrul de Informare si Documentare privind Drepturile Copilului.
#strongertogether #eu4genderequality

Cum e să fii copil în Moldova și să-ți trăiești drepturile zi de zi?

În contextul celui de-al treilea ciclu de raportare al Republicii Moldova către Comitetul ONU pentru Drepturile Copilului, Platforma Copiilor a realizat raportul „Drepturile copilului în Republica Moldova – din propria lor perspectivă”,  transmis Comitetului în luna august curent, pentru a contribui la elaborarea Listei de Priorități ce preced Raportarea oficială.

Începând cu 2017, peste 150 de copii au fost membri și membre ai Platformei Copiilor, iar peste 3.000 au fost consultați în procesul de elaborare a rapoartelor care au stat la baza activităților de advocacy. Mulți alți copii și-au adus contribuția prin intermediul rețelelor sociale ale Platformei, precum Instagram și TikTok. Copiii provin din diverse zone ale Moldovei, atât urbane, cât și rurale, având, de regulă, între 12 și 17 ani. Platforma Copiilor, ghidată de către Centrul de Informare si Documentare privind Drepturile Copilului, a creat astfel un spațiu sigur și deschis pentru ca fiecare copil să-și exprime opiniile și să contribuie direct la deciziile care îl privesc.

Raportul copiilor din Moldova arată cum își trăiesc aceștia drepturile. Ei povestesc despre cât de important este să fie ascultați și implicați în deciziile care îi privesc, dar și despre situațiile în care opinia lor este ignorată. Vorbesc despre experiențele legate de discriminare și despre cum se simt atunci când nu sunt tratați în mod egal. Își împărtășesc gândurile despre libertățile civile și despre nevoia de a se simți protejați împotriva violenței, fie că aceasta se întâmplă acasă, la școală sau în comunitate. Copiii subliniază și cât de mult contează accesul la servicii de sănătate și la condiții de igienă decente, dar și relația lor cu mediul înconjurător, care le influențează direct viața și sănătatea.

„În mediul rural, accesul la servicii medicale este limitat. Copiii nu beneficiază de medicamente necesare și medici specialiști.” (PC_2025)

„Când am trecut controlul medical oftalmologic la vârstă mică, nu s-a observat că am o problemă de vedere și când am crescut s-a agravat.” (PC_2025)

„Avem lecții permanent, nu avem pauze, pentru ca să nu ieșim afară și să nu alergăm pe coridoare. Profesoara vrea să ne vadă în clasă. Nu avem timp de nimic la pauze.” (Refugiați_FG_2025)

„Nu se prea vorbește despre asta în instituție, foarte superficial. Polițiștii vorbesc despre siguranța în mediul online și ating și acest subiect.” (PC_2025)


„Dacă intri la psiholog, toți te văd. Uneori, vine profesorul în clasă și spune la toți ce probleme are eleva/elevul care a fost la psiholog.” (PC_2025)

Astfel, raportul nu este doar o listă de situații, ci o colecție de voci și experiențe reale care arată clar ce înseamnă pentru copii să crească în Moldova. Sunt descrise provocările reale pe care le întâmpină copiii, inclusiv experiențele copiilor din Transnistria, copiii refugiați din Ucraina, copiii de etnie romă sau membri și membre ai comunității LGBTQI+.

„Atitudinea elevilor și a altor persoane care activează în școală, față de copiii din comunitatea LGBTQI+ este scandaloasă. Ei sunt înjosiți, agresați, discriminați și marginalizați.” (Copil LGBTQI+_2025)

„Părinții m-au dat târziu la școală. Dacă ești mai mare ca restul colegilor de clasă, te simți rușinat și nu vrei să mai mergi acolo.” (Roma_FG_2025)

„Avem nevoie doar de cunoștințele de bază și să știm să ne orientăm ca să câștigăm bani. Asta la școală nu te învață. Asta te învață cei mai mari din familie, rudele etc.” (Roma_FG_2025)

„Uneori te duci în magazine și imediat simți cum te urmărește cineva, oamenii cred că vrei să furi ceva.” (Roma_FG_2025)

Totodată, membrii și membrele Platformei Copiilor din Republica Moldova s-au întâlnit cu Mariana Ianachevici, membră a Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului – una dintre cei 18 experți și experte internaționali/e care monitorizează implementarea Convenției ONU privind Drepturile Copilului de către statele părți.

În cadrul întâlnirii cu experta, copii au împărtășit impresiile lor despre procesul de lucru și prioritățile identificate pentru ca drepturile copilului în Moldova să fie respectate și vocea lor să fie ascultată.

„Pot spune aceasta cu certitudine că acest raport este un pas important pentru ca vocea copiilor din Moldova să fie ascultată și luată în considerare la nivel internațional. Am regăsit în raport imaginea a ceea ce li se întâmplă copiilor, raportul este o reflecție a realității și include ceea ce trăiesc copiii în raport cu drepturile lor.” – a menționat Mariana Ianachevici, subliniind rolul crucial al participării copiilor în procesele decizionale.

Copiii au aflat detalii despre procesul de raportare la Comitet și despre modul în care opiniile lor pot influența recomandările adresate statului. Această experiență marchează un moment istoric pentru Platforma Copiilor din Moldova și este o cale prin care copiii au posibilitatea de a-și exprima opinia, ceea ce va contura prioritățile pe întregul ciclu de raportare.

Ce urmează?

Înainte ca Guvernul să transmită raportul oficial, Comitetul analizează opiniile copiilor, ale organizațiilor neguvernamentale și ale altor actori cheie din domeniul drepturilor copilului pentru a elabora o Listă de întrebări prealabilă raportării.

Între timp, profesioniștii care lucrează cu și pentru copii pot consulta raportul pentru a avea o imagine clară asupra aspectelor care trebuie îmbunătățite, astfel încât fiecare copil să fie valorizat și sprijinit să crească într-un mediu prietenos și sigur.
Raportul copiilor poate fi accesat aici.

......................................
Activitatea Platformei Copiilor este organizată de Centrului de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, în parteneriat cu UNICEF în cadrul proiectului “Susținerea adolescenților și părinților în dezvoltarea abilităților de viață într-un mediu sigur și incluziv”, realizat cu suportul financiar oferit de Plan International. #DrepturileCopilului #PlatformaCopiilor #ParticipareCopii #CIDDC #RaportONU #VoceaCopiilorContează

GALERIE FOTO:

 

Cum au trăit copiii din Moldova exercițiul participării?

În luna august curent, membrii și membrele Platforma copiilor s-au reunit pentru a evalua procesul de elaborare a raportului copiilor către Comitetul ONU pentru Drepturile Copilului. A fost un exercițiu de învățare, dar și o dovadă că dreptul copiilor la opinie, prevăzut în articolul 12 al Convenției ONU privind Drepturile Copilului, este respectat atunci când adulții creează un spațiu sigur, incluziv și bazat pe încredere. 

Pentru mulți copii, raportul nu este doar un document, ci o cale de a-și face vocea auzită pentru a face vizibilă realitatea trăită de copii în diferite medii. Pentru evaluarea procesul de participare în elaborarea raportului, facilitatorii au folosit fișa de feedback bazată pe modelul Laura Lundy. Conform expertei, pentru ca participarea copiilor să fie semnificativă și motivantă, sunt necesare patru condiții esențiale: spațiu, voce, audiență și influență.

Spațiu: copiii au nevoie de oportunități sigure și incluzive care le oferă spațiu și timp pentru a-și forma și exprima liber experiențele și punctele de vedere.
Astfel, copiii ne comunică că atelierele au fost un loc unde s-au simțit ascultați și respectați:

  • "Raportul reflectă realitatea pe care o trăim în societate."
  • "Eu nu știam că am dreptul să-mi fac vocea auzită. Am învățat aici că pot să spun: și eu am dreptul să mă implic."
  • "Aici este un spațiu sigur, unde pot să îmi exprim părerea fără frică. Totuși, pentru ca copiii să își formeze o opinie este necesar de oferit mai mult timp, iar în acest proces timpul a fost limitat: Nu am avut suficient timp ca să analizăm în detaliu unele subiecte și experiențe."
  • "La început îmi era rușine, dar cu timpul am simțit că sunt în siguranță și am prins curaj."

Voce: pentru a-și dezvolta opinii conștiente și critice, copiii au nevoie să primească informații veridice și pe înțelesul lor. Este necesar să le fie formate competențele de exprimare a opiniei prin diferite mijloace alese de ei.

  • "Am avut șansa de a ne exprima opiniile, totodată ele au fost luate în serios, sunt reflectate în raport."
  • "Am avut suficiente informații, cum ar fi am făcut cunoștință cu Convenția privind Drepturile Copilului, am avut prezentări, rapoartele Platformei din anii trecuți."

Audiență: opiniile copiilor trebuie ascultate cu respect și luate în serios de către cei care dețin puterea de a lua decizii.

  • "La primul atelier am avut impresia că doar veți asculta și nu se va întâmpla nimic. Apoi am căpătat încredere că opiniile sunt ascultate și incluse în raport."
  • "Știm că raportul a ajuns la Comitet pentru a vedea realitatea din țara noastră."

Influență: opiniile copiilor trebuie să primească atenția cuvenită. Factorii de decizie îi informează la timp despre cât de mult și în ce mod opinia lor a influențat deciziile luate.

  • "Știm că Raportul a ajuns la Comitet, deja așteptăm reacții după ce va fi analizat."
  • "Conștientizez că opiniile noastre au ajuns la Comitet, așa cred că e posibil să contribuie la îmbunătățirea respectării drepturilor copiilor la noi în țară."

În procesul de participare, copiii au discutat și despre posibilele provocări pe care le întâmpină în exprimarea opiniilor. Pentru a le minimiza, au propus măsuri precum: crearea unui dialog deschis cu adulții, explicarea clară a confidențialității, oferirea de sprijin și încurajarea unei comunicări pozitive.

Comitetul ONU privind Drepturile Copilului monitorizează cum statele lumii pun în aplicare Convenția ONU cu privire la Drepturile Copilului (CDC). Periodic, statele raportează Comitetului despre modul în care respectă prevederile CDC. Ca răspuns, Comitetul formulează recomandări pentru îmbunătățirea situației drepturilor copilului.

Raportul copiilor din Moldova reflectă perspectivele autentice ale copiilor asupra modului în care sunt respectate prevederile Convenției ONU cu privire la Drepturile Copilului în țara noastră. 

Descoperiți raportul complet aici: https://drepturilecopilului.md/.../Drepturile_Copilului...

....................................

Activitatea Platformei Copiilor este organizată de Centrului de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, în parteneriat cu UNICEF în cadrul proiectului “Susținerea adolescenților și părinților în dezvoltarea abilităților de viață într-un mediu sigur și incluziv”, realizat cu suportul financiar oferit de Plan International.

#DrepturileCopilului #PlatformaCopiilor #CIDDC #RaportONU #VoceaCopiilorContează

Anunț de selectare a 20 de Instituții de Educație Timpurie pentru pilotarea Programului de siguranță „Jimba”

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului invită Instituțiile de Educație Timpurie (IET) din Republica Moldova să participe la pilotarea Programului de siguranță „Jimba”, un program inovativ destinat copiilor, părinților și cadrelor didactice, implementat în perioada octombrie 2025 – noiembrie 2026 și axat pe:

  • dezvoltarea abilităților de protecție personală ale copiilor;
  • consolidarea capacităților cadrelor didactice în promovarea siguranței copilului;
  • implicarea părinților în prevenirea situațiilor de risc.

Programul de siguranță „Jimba” are scopul de a susține profesioniștii din domeniul educațional să ofere în mod eficient siguranță și protecție copiilor printr-un program de 11 pași care educă copiii (și părinții lor) cu privire la siguranța personală. Programul Jimba include lecții interactive cu copiii în care educatorul/ agentul Jimba le explică copiilor despre limitele sănătoase în relație cu adulții/ semenii, înțelegerea corpului lor, particularitățile dezvoltării fetelor și băieților.

Acest program este implementat  realizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului și Centrul Dardedze în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova și Instituțiile de Educație Timpurie, în cadrul proiectului „Promovarea protecției drepturilor copilului în Republica Moldova prin implementarea exemplului de bună practică din Letonia – Programul Jimba Safety Step”, cu suportul financiar oferit de Ministerul Afacerilor Externe al Letoniei.

Programul de siguranță „Jimba” oferă suport metodologic, materiale educaționale adaptate vârstei preșcolare și sesiuni de instruire și mentorat pentru personalul didactic.

Criterii de eligibilitate pentru instituții

  • Disponibilitatea de a implica cadrele didactice și părinții în activitățile programului.
  • Deschiderea de a testa și oferi feedback privind materialele educaționale.
  • Angajamentul de a integra activitățile programului de siguranță „Jimba” în programul educațional al copiilor.

Beneficiile pentru instituțiile selectate

  • Acces la un program educațional inovativ.
  • Participarea cadrelor didactice la instruiri specializate.
  • Materiale educaționale gratuite pentru copii și cadrele didactice.
  • Vizibilitate și recunoaștere ca instituții-pilot în implementarea programului de siguranță pentru copii.

Cum puteți aplica

Instituțiile interesate sunt invitate să completeze Formular de aplicare la Programul de siguranță „Jimba” până la data de 14 septembrie 2025.
Pentru detalii suplimentare, vă rugăm să ne contactați la: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. sau 0693 90 702.

CIDDC solicită oferte de prețuri pentru procurarea materialelor de birotică, inventar sportiv și a jocurilor de masă

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație neguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați https://drepturilecopilului.md/index.php/ro/ .

CIDDC solicită oferte de prețuri pentru achiziționarea materialor pentru desfășurarea activităților cu copiii (inventar sportiv, birotică, jocuri de masă etc.) în 10 de instituții de învățământ din raioanele Fălești, Călărași și Hăncești în care sunt înmatriculați copiii refugiați. Vor fi procurate materiale în valoare de aproximativ 90 000 MDL.

Nr.

Denumirea produsului

 

 

 

 

 

Total

 

Birotica

 

 

1

Hârtie xerox: A3 (500foi)

buc.

6

2

Hârtie xerox: A4 (500foi)

buc.

118

3

Hârtie vatman

foi

170

4

Hârtie flipchart

foi

255

5

Hârtie colorată (set copii)

set

41

6

Album de desen

set

35

7

Mape desen A3

set

37

8

Mape desen A4

set

80

9

Carton colorat

set

59

10

Caiete 12 file matematica

buc.

229

11

Caiete 12 file linii

buc.

229

12

Caiete 24 file matematica

buc.

109

13

Caiete 24 file linii

buc.

109

14

Caiete 48 file matematica

buc.

83

15

Caiete 48 file linii

buc.

83

16

Clei PVA 50ml.

buc.

54

17

Clei creion 8gr.

buc.

20

18

Clei creion 15gr.

buc.

30

19

Clei creion 25g.

buc.

20

20

Clei creion 35gr.

buc.

40

21

Ascutitoare

buc.

53

22

Carioci: 12cul, 24cul

buc.

18

23

Carioci: 24cul

buc.

47

24

Creoane colorate 12cul

buc.

28

25

Creoane colorate 24cul.

buc.

48

26

Acuarela 12 cul

buc.

53

27

Set pensule

set

61

28

Guasa: 6cul

buc.

15

29

Guasa: 12cul

buc.

54

30

Foarfece pentru copii 

buc.

65

31

Plastilină: 12cul

set

35

32

Cretă alba

set

70

33

Cretă colorată

buc.

87

34

Bandă adezivă 12/30m

buc.

37

35

Bandă adezivă 24/30m

buc.

39

36

Bandă adezivă 48/30

buc.

39

37

Bandă adezivă hartie 25mm

buc.

30

38

Bandă adezivă hartie 50mm

buc.

30

39

Corector pix

buc.

39

40

Corector cu pensula

buc.

25

41

Radiera

buc.

40

42

Capsator 24/6

buc.

42

43

Capse 24/6

buc.

87

44

Mapă A4 plastic

buc.

104

45

Mapă A4 carton

buc.

79

46

Agrafe

buc.

10

47

Marker flipchart

buc.

69

48

Marker permanent

buc.

53

49

Folii 40mcr

buc.

1219

50

Stilouri 

buc.

200

51

Creioane simple

buc.

145

51

Laminator A4

buc.

1

51

Folii pentru laminator

buc.

3

 

Inventar sportiv

 

 

1

Minge de fotbal

buc.

52

2

Minge de de volei

buc.

58

3

Minge de baschet

buc.

48

4

Minge de handbal

buc.

7

5

Coardă

buc.

84

6

Saltea de gimnastică pentru o persoana

buc.

70

7

Cerc pentru gimnastică copii

buc.

79

8

Cerc pentru gimnastică adolescenti

buc.

69

9

Set badminton

set

46

10

Palete pentru tenis de masă

set

27

11

Plasă volei

buc.

19

12

Bastoane de gimnastică

buc.

81

 

Jocuri de masa

 

 

1

Glob pământesc educațional 

buc.

29

2

Harta lumei

buc.

16

3

Joc de dame

buc.

34

4

Joc de șah

buc.

25

5

Joc Domino

buc.

20

6

Joc LOTO

buc.

15

7

Joc educativ de masă Mozaic

buc.

25

8

Joc educativ de masă Twister

buc.

22

9

Corpuri geometrice

buc.

61

10

Complet de bisere cu desen 

buc.

30

11

Popice copii

buc.

38

12

Puzzle 100-150 piese

buc.

25

Achiziția are loc în cadrul proiectului "Incluziunea sigură și participativă a copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova" finanțat de Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Germaniei prin intermediul Diakonie Katastrophenhilfe, implementat de APSCF, în parteneriat cu mai multe ONG-uri, inclusiv de CIDDC în parteneriat cu Organele Locale de Specialitate în Domeniul Învățământului din raioanele Călărași, Fălești și Hâncești.

 

Oferta trebuie să includă:

‒ Prețul în MDL per unitate (inclusiv TVA), denumirea produsului, denumirea producătorului, cantitatea;

‒ Termenul de livrare a produselor;

‒ Costul cutiilor, ambalării acestora și al adezivului de pe cutii( daca este percepută plata pentru ambalare/livrare);

‒ Denumirea companiei, adresa poștală, persoana de contact, email-ul și telefonul de contact;

‒ Copia certificatului de înregistrare a companiei;

‒ Rechizitele bancare ale companiei;

‒ Semnătura persoanei responsabile și ștampila companiei.

 

Condiții financiare, de plată:

Plata se va efectua prin transfer bancar în termen de 5 zile lucrătoare de la predarea-primirea produselor.

 

Criteriile de selecție a ofertelor comerciale:

 

Criteriu

Corespunderea ofertei specificațiilor tehnice cerute

Competivitatea prețului

Competivitatea termenilor de executare a lucrărilor / livrare a bunurilor

Competivitatea condițiilor financiare, de plată

Competivitatea condițiilor de livrare a bunurilor (livrare la adresă, încărcare, descărcare)

Competivitatea condițiilor de garanție și deservire post livrare

Data limită de transmitere a ofertelor: 02 septembrie, 2025 ora 17.00.

Ofertele, valabile 10 zile lucrătoare din data-limită de transmitere a ofertelor, semnate de persoana abilitată, vor fi expediate pe adresa de e-mail:  Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.  sau depuse la sediul CIDDC din str. Eugen Coca 15, Chișinău, cu mențiunea: Oferta comercială.

Informații suplimentare și precizări, le puteți obține la nr. de telefon 079129313 sau la  Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

Va fi selectată compania care va oferi cel mai bun raport calitate/preț și termen de livrare rezonabil.

 

 

 

Școala de Vară „Guvernanța democratică a școlii” – un spațiu de reflecție și parteneriat între elevi/eleve și cadre didactice

Cum învață elevii și elevele să-și facă vocea auzită în școală? Cum pot cadrele didactice și manageriale să creeze spații reale pentru participarea copiilor în luarea deciziilor ce îi privesc direct?

La aceste întrebări am căutat răspunsuri în cadrul atelierului „Guvernanța democratică a școlii”, desfășurat timp de o zi și jumătate, alături de 50 de cadre didactice/manageriale și elevi/eleve din cele 41 de școli implicate în cadrul proiectului Consiliului Europei „Educație pentru democrație în Republica Moldova”.

Cadrele didactice/manageriale și elevii/elevele au lucrat în sesiuni separate, au făcut schimb de bune practici, au împărtășit perspective și experiențe legate de participarea în procesul decizional școlar, pentru a putea înțelege mai bine atât nevoile, cât și provocările specifice fiecărei părți implicate.

Ce spun copiii?
Copii participanți au explorat ce îi motivează să se implice în procesele decizionale din școală: sprijinul colegilor și al adulților, dorința de schimbare, experiențele pozitive și nevoia de dezvoltare personală. Totodată, au identificat blocajele care îi pot împiedica să se implice în acest proces: lipsa unui spațiu sigur, frica de a fi judecați, lipsa de sprijin și încredere din partea adulților, dar și experiențele precedente negative.

„Participarea la luarea deciziilor mă ajută să cresc, să mă cunosc mai bine și să contribui la o școală în care și vocea noastră, a copiilor, contează.”
 — elev participant, Chișinău

Ce pot face adulții?
Cadrele didactice și manageriale au lucrat, la rândul lor, la o analiză critică a propriilor practici și convingeri. Au reflectat asupra competențelor necesare pentru a susține participarea copiilor și părinților, au vorbit despre provocările lor, au recunoscut dificultățile și au exprimat necesitatea, dar și disponibilitatea lor de a schimba dinamica relației adult–copil în școală.

Elevii și-au prezentat reflecțiile în fața cadrelor didactice și manageriale, creând astfel un context de dialog deschis și autentic. Pentru a înțelege mai bine nevoile și perspectivele copiilor, profesorii au adresat întrebări:

-Când ne întoarcem la școală, cum putem – noi, cadrele didactice – să vă sprijinim să aveți curajul să vă exprimați punctul de vedere, atât al vostru, cât și al colegilor voștri?

Apoi, adulții au analizat împreună cum pot susține participarea activă a copiilor și părinților în procesul de luare a deciziilor din școală.

„Am înțeles că participarea democratică este o relație continuă de parteneriat între titularii de drepturi și titularii de obligații. O relație care se construiește în timp, prin respect, încredere, asumare și responsabilitate împărtășită.”— cadru didactic., Fălești

Ambele grupuri au conștientizat importanța cultivării unei relații bazate pe încredere și ascultare în cadrul guvernanței democratice a școlii.
Dialogul deschis dintre cadrele didactice și elevi/eleve, alături de sesiunile de formare, mentorat și Școala de Vară, au consolidat procesul de învățare din cadrul proiectului și au contribuit la dezvoltarea capacității specialiștilor din cele 41 de instituții implicate, de a integra participarea democratică în procesele decizionale și în cultura școlară.

„Mi-am dat seama că guvernanța democratică nu este un proiect sau o activitate planificată, ci mai degrabă un proces care trebuie să fie prezent constant în școală. Înțelegând asta, am inclus în planul managerial obiective clare privind implicarea copiilor și părinților în mai multe procese și proiecte ale școlii.”  — cadru managerial, participant.

Prin procesul participativ  școala devine un spațiu în care fiecare copil este ascultat, fiecare adult este responsabil și fiecare voce are valoare.
Împuternicirea copiilor și părinților de a se implica activ în viața școlii nu este doar un principiu, ci o practică necesară pentru o educație echitabilă, incluzivă și democratică.

„Ca urmare a participării în proiect, am fost invitat să fac parte din Consiliul Administrativ. Vocea noastră a fost ascultată atunci când s-a decis organizarea ultimului sunet.” — elev participant.

Conștientizarea valorii participării democratice în viața școlii, nu ca un act formal, ci ca un proces viu, bazat pe încredere, ascultare și asumare.

„Activitățile din proiect m-au ajutat să implic elevii în decizii reale. Printr-o relație deschisă, bazată pe încredere. Am învățat să ascult cu atenție nevoile și opiniile elevilor și a părinților, să le ofer spațiu sigur în care să se exprime liber și să se simtă ascultați. Am înțeles că doar prin valorizarea și implicarea elevilor și părinților vom putea avea un dialog sincer și vom putea identifica soluții în beneficiul întregii comunități școlare.” susține — Budeanu Rodica, IP Gimnaziul „Dumitru Matcovschi”, s. Cotiujenii Mici, r. Sângerei.

În sesiunea finală de reflecție, cadrele didactice au conștientizat că, pentru a susține o participare autentică, este esențial să ofere mai mult spațiu copiilor și să cultive un parteneriat real cu părinții. Au observat și apreciat evoluția copiilor implicați, în special în ceea ce privește încrederea în sine, capacitatea de exprimare și înțelegerea drepturilor lor. De asemenea, au recunoscut nevoia de a lua decizii asumate care țin cont de diversitatea  și necesitățile tuturor copiilor, nu doar de vocile mai vizibile.

În cadrul atelierului am creat un dialog autentic între elevi, profesori și Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. Corina Lungu, șefă de direcție în cadrul Ministerului, prezentă la atelier, a transmis un mesaj de încurajare pentru continuarea eforturilor în promovarea participării democratice în școli. Ea a ascultat întrebările și preocupările cadrelor didactice, a oferit răspunsuri și suport, reafirmând deschiderea Ministerului de a susține implementarea principiilor guvernanței democratice în cât mai multe instituții educaționale din țară.

La eveniment au participat și partenerii noștri, reprezentanți ai Biroului de Cooperare al Elveției în Republica Moldova. În intervenția sa, Radu Danii a reafirmat angajamentul Elveției de a sprijini școlile și sistemul educațional din Republica Moldova în promovarea valorilor democratice, subliniind că tinerii sunt în centrul fiecărei intervenții susținute de Elveția, iar lucrul cu și pentru ei rămâne o prioritate esențială.

Mulțumim Consiliului Europei, inclusiv partenerilor implicați în proiect, pentru susținerea constantă și pentru dialogul deschis purtat cu cadrele didactice și elevii din școlile partenere.

CIDDC continuă să creeze spații de dialog și învățare în care elevii, cadrele didactice și părinții pot construi împreună o cultură a participării autentice. Pentru că acolo unde fiecare voce este ascultată, școala devine un loc al democrației trăite, iar schimbarea devine posibilă.

.....................................................................
Școala de Vară „Guvernanța democratică a școlii” este realizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, în cadrul programului de formare pentru aplicarea Ghidului metodologic privind guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova. Programul este implementat în 40 de școli în cadrul proiectului Consiliului Europei „Educaţie pentru democrație în Republica Moldova”, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.
Council of Europe Office in Chisinau
#GuvernanțăDemocratică #EducațiePentruDemocrație #ȘcoalaDemocratică #CIDDC

GALERIE FOTO:

Subscribe to this RSS feed

Contacte

Adresa: Strada Eugen Coca nr. 15, Chișinău,
Republica Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

Ambasadorul 2%

Sustin 2%! Sustin 2%! 

Partener media:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page