Forum CADO: Unde fiecare copil își face vocea auzită
- Published in Ultimile știri 1
În perioada 28 noiembrie - 10 decembrie 2024, Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului (CADO) a oferit un cadru de învățare interactiv pentru 800 de elevi din întreaga țară, contribuind la dezvoltarea competențelor necesare pentru promovarea culturii democratice și apărarea drepturilor fundamentale ale omului.
Realizat cu scopul să ofere elevilor oportunitatea de a învăța despre drepturile omului și de a discuta despre provocările cu care se confruntă în contextul educațional actual, forumul a fost construit pe un model de învățare prin proiect, care a permis tinerelor generații să își exprime opiniile cu privire la respectarea și protecția drepturilor lor. Împărțit în 9 ateliere, forumul a fost un proces de învățare dinamic, în cadrul căruia elevii au explorat teme esențiale precum libertatea de exprimare, discriminarea, bullyingul și impactul tehnologiei în educație.
În cadrul ultimului atelier al forumului, desfășurat pe 10 decembrie, cu ocazia Zilei Internaționale a Drepturilor Omului, Corina Lungu, Șefa Direcției Politici în Învățământul General la Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, a purtat un dialog cu elevii și a răspuns la întrebările lor.
„Vă mulțumesc pentru implicarea activă, curajul și dedicarea în promovarea drepturilor fundamentale. Ministerul Educației și Cercetării a ascultat cu atenție opiniile voastre, a înțeles provocările cu care vă confruntați și apreciază recomandările valoroase pe care le-ați oferit. Ne angajăm să ținem cont de aceste perspective în dialogul nostru cu instituțiile de învățământ și în procesul de luare a deciziilor, astfel încât să construim împreună un mediu educațional mai incluziv și mai echitabil.” a declarat doamna Lungu.
Forumul a fost un spațiu de învățare și reflecție, în care elevii au împărtășit experiențe și propuneri pentru îmbunătățirea mediului educațional. Acestea au fost comunicate MEC și cadrelor didactice care au participat la alte sesiuni organizate în contextul forumului
- Libertatea de exprimare și incluziunea: Elevii apreciază un mediu educațional în care diversitatea este respectată, iar discriminarea este minimizată. Ei subliniază necesitatea unui climat în care să se simtă în siguranță și acceptați, indiferent de diferențe.
- Impactul tehnologiei: Deși tehnologia facilitează accesul la informații și comunicare, elevii își exprimă îngrijorarea cu privire la utilizarea excesivă a telefoanelor mobile în timpul orelor, care afectează atenția și interacțiunile umane.
- Bullyingul și discriminarea: Acestea sunt probleme persistente în școli care afectează siguranța emoțională a elevilor. Elevii solicită măsuri mai clare pentru combaterea acestor fenomene și crearea unui mediu mai incluziv.
- Rolul profesorilor: Elevii recunosc că profesorii îi pot inspira și motiva să exceleze și să-și dezvolte calități precum responsabilitatea, respectul și empatia prin comportamentul/ exemplul lor propriu. Iar dezvoltarea emoțională și socială a elevilor depinde de relația dintre profesor și elev.
- Conștientizarea drepturilor: Este necesar ca școlile să includă în mod regulat lecții despre drepturi fundamentale, bullying și valoarea umană.
- Vocea elevilor: Mulți elevi își exprimă dificultatea de a vorbi deschis din cauza fricii de ridiculizare, subliniind importanța empatiei, sprijinului din partea profesorilor și colegilor, precum și a implicării părinților pentru crearea unui mediu educațional mai incluziv.
Participanții au subliniat cât de important este ca adulții să asculte opiniile copiilor fără a-i judeca, ceea ce contribuie la creșterea încrederii acestora și la motivarea lor de a veni cu propuneri, apreciind în același timp schimbul de experiență și dialogul constructiv cu adulții.
În continuare, cadrele didactice și elevii interesați de inițiativele CADO pot solicita suport informațional și metodologic din partea Ministerului Educației și Cercetării și a CIDDC, pentru a contribui la promovarea drepturilor omului în școli.
Forumul CADO 2024 demonstrează angajamentul nostru comun pentru o educație bazată pe respect, colaborare și inovare, creând spații sigure unde fiecare copil este ascultat și sprijinit. CIDDC susține dezvoltarea unei societăți atente la nevoile fiecărui copil, cu mai multă grijă, înțelegere și respect pentru ființa umană.
Această activitate este realizată în cadrul proiectului „ABC - ACTIONS for the Rights of the Children; BUILDING relationships based on respect and cooperation; COMMUNICATION and documentation”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova , cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner, Eastern Europe Office .
Galerie foto:
https://drepturilecopilului.md/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=168:admin&lang=ro&limitstart=10#sigProGalleriadf315fe9bf