Aproximativ 800 de psihologi școlari, cadre manageriale și didactice și-au consolidat, în perioada septembrie 2023 – februarie 2024, capacitățile de prevenire și combatere a bullyingului din perspectiva respectării demnității umane a fiecărui copil

Aproximativ 800de psihologi, cadre manageriale și didactice din instituții de educație din raioanele Glodeni, Florești, Strășeni și Telenești și-au consolidat capacitățile de prevenire și combatere a bullyingului în perioada septembrie 2023 – februarie 2024.

Formarea profesioniștilor din educație s-a desfășurat în cadrul Programului „Consolidarea capacităților cadrelor didactice și manageriale de aplicare a Metodologiei privind prevenirea și combaterea bullyingului”.

Programul a fost implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova (MEC), Solidarités International, Synergie Emergency Response cu suportul financiar oferit de Agenția Franceză de Dezvoltare (AFD) și Fundația Franței (FDF) în cadrul proiectului „Incluziunea sigură a copiilor refugiați în școlile din Republica Moldova”.

Programul „Consolidarea capacităților cadrelor didactice și manageriale de aplicare a Metodologiei privind prevenirea și combaterea bullyingului” s-a desfășurat în format online, a fost facilitat de către Iosif Moldovanu, facilitator sistemic, consultant în drepturile copilului, și Sorina Petrică, psihologă cliniciană, psihoterapeută. Programul a inclus 24 de sesiuni de lucru cu psihologi, cadre didactice și manageriale din instituțiile de educație timpurie, învățământul primar, gimnazial și liceal.

În acest program, profesioniștii/profesionistele din educație au împărtășit propriile experiențe de prevenție și intervenție în situațiile de bullying, au analizat în mod critic impactul metodelor de intervenție asupra dezvoltării copiilor și asupra mediului educațional, reflectând asupra propriilor convingeri despre bullying și educație și asupra modului în care aceste convingeri influențează relațiile cu elevii/elevele și părinții acestora.

Participanții, participantele au explorat manifestări ale bullyingului în bază de gen și bune practici de intervenție pe care profesioniști școlari din diverse țări le pun în aplicare cu succes. Una dintre aceste strategii este metoda implicării părților, aplicată îndeosebi în situațiile de bullying manifestate în adolescență, care include șase etape: Colectarea informației; Întâlniri individuale cu elevii suspectați că ar fi inițiat bullyingul; Întâlnirea cu elevul-țintă a bullyingului; Evaluarea progresului; Întâlnire de grup cu elevii care inițiază bullyingul; Întâlnire de grup cu elevul-țintă și elevii care inițiază bullyingul.

„Hai să mă schimb eu un pic!”

Totodată, profesioniștii și profesionistele din educație au identificat factorii ce contribuie la crearea unui mediu educațional de siguranță și încredere, au aflat ce instrumente pot aplica pentru a crește gradul de conștientizare a bullyingului atât în rândul copiilor, cât și în rândul personalului didactic și al părinților/îngrijitorilor, au împărtășit ce nevoi au pentru a asigura acest mediu fiecărui copil.

„Datorită acestui program, am căpătat mai multă încredere în rezolvarea conflictelor”, a menționat o directoare adjunctă.

„Prin prisma studiilor de caz, am aflat cum se intervine în situațiile de bullying în alte țări și am învățat atât din experiența profesioniștilor din alte țări, cât și de la colegii de program și de la experții programului”, a menționat o profesoară.

Sunt la început de carieră. În urma acestui program, am început să analizez mult, să fiu mai atentă la detalii cărora, până la program, nu le acordam atenție. Dacă înainte reacționam impulsiv, acum abordez lucrurile calm. Și, după acest curs, mi-am zis: «Hai să mă schimb eu un pic!» În primul rând, e nevoie de multă muncă asupra noastră”, a împărtășit o altă profesoară, dirigintă.

Experții recomandă evitarea etichetelor „victimă” și „agresor”

Sorina Petrică și Iosif Moldovanu subliniază că bullyingul este un fenomen social complex și este nevoie ca acesta să fie abordat cu maximă responsabilitate, astfel încât personalul didactic, în parteneriat cu părinții/îngrijitorii, psihologi școlari și profesioniști din alte domenii conexe, să intervină cu respect pentru demnitatea umană a fiecărui copil: și pentru copilul-țintă a bullyingului, și pentru copiii care observă bullyingul, și pentru copilul care inițiază bullyingul.

„Modul în care privim ceea ce vedem se reflectă în ceea ce facem. Deseori, elevii care inițiază bullyingul rămân fără ajutor, fără sprijinul necesar pentru a putea să iasă din cercul vicios al obținerii puterii folosind reacțiile copiilor din jur pe care îi percepe ca fiind mai slabi.

Este nevoie să vedem și suferința copiilor care inițiază bullyingul.

Totodată, este important să știm că rolul copiilor în bullying se schimbă în funcție de context.

Rolul respectiv nu definește persoana copilului. În situații diferite, copilul se poate comporta diferit. De accea, evităm etichetele «agresori» și «victime»”, a punctat Sorina Petrică, psihologă cliniciană, psihoterapeută.

Metodologia privind prevenirea și combaterea bullyingului recomandă expresiile „țintă a acțiunilor de bullying”, „autor al acțiunilor de bullying”. Pot fi utilizate și expresiile „copil care este țintă a bullyingului”, „copil care este afectat de acțiunile de bullying”, „copil care inițiază, planifică, realizează acțiuni de bullying”, „copil care asistă la acțiuni de bullying în mod direct sau virtual”.

În cadrul programului a fost abordată și perspectiva de cooperare dintre cadre didactice și părinți, îngrijitori sau reprezentanți legali ai copiilor, elevilor/elevelor și alți actori importanți în procesul de prevenire a bullyingului.

Prevenția este mai puțin costisitoare decât intervenția

„Prevenirea și combaterea bullyingului este un proces de muncă în echipă. Este esențial ca profesioniștii din educație să coopereze cu părinții/ îngrijitorii tuturor copiilor implicați în situații de bullying, la fel cum este esențial ca profesioniștii să înțeleagă că părinții au nevoie și ei de formare în domeniu ca să poată recunoaște bullyingul și să acționeze cu răbdare, compasiune, respect pentru demnitatea umană și nevoile fiecărui copil și adult. Totodată, este sănătos ca profesioniștii din educație să ceară suport și din partea altor profesioniști din domenii conexe”, a subliniat Iosif Moldovanu, facilitator sistemic, consultant în drepturile copilului.

Facilitatorii programului au reiterat importanța implicării întregii comunități școlare în procesul de prevenție, pentru că prevenția este mai puțin costisitoare decât intervenția, atât în ceea ce privește resursele umane și materiale, cât și în ceea ce privește consecințele asupra sănătății și vieții fiecărui copil.

Amintim că, în octombrie 2022, Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova a aprobat Metodologia cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului. Instituțiile de învățământ din Republica Moldova aplică acest document pentru a proteja copiii, elevii și elevele de tachinare, acesta fiind parte a politicii de protecție a copiilor şi adolescenților/telor față de violenţă în instituțiile de învățământ din țară.

De la începutul anului 2023, CIDDC, în parteneriat cu MEC și cu suportul mai multor organizații, a desfășurat activități de formare privind prevenirea și combaterea bullyingului pentru profesioniști de educație: 300 de c oordonatori, coordonatoare și psihologi/e, cadre didactice din învățământul profesional tehnic, 58 de profesioniști și profesioniste din educație care activează în raioanele Basarabeasca, Anenii Noi, Ștefan Vodă, în UTA Găgăuzia, Cahul, Căușeni și Bălți, inclusiv profesioniste care activează în instituții de educație timpurie.

CIDDC este unica organizație care desfășoară activități de formare privind prevenirea și combaterea bullyingului cu cadre didactice din grădinițe.

La 12 februarie curent, a fost lansată, de Alianța ONG-urilor active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei (APSCF), în parteneriat cu MEC și cu suportul Liechtenstein Development Service (LED), campania „Împreună, fără bullying”. CIDDC s-a alăturat acestei campanii.

Platforma Copiilor, susținută de CIDDC, a început să lucreze la o campanie de sensibilizare online din domeniul educației sexuale

În perioada 10-11 februarie 2024, Platforma Copiilor, o comunitate de adolescente și adolescenți care apără, monitorizează și promovează drepturile omului, s-a întrunit la primul atelier de lucru offline din acest an și a inițiat o campanie de sensibilizare online din domeniul educației sexuale.

Activitatea Platformei Copiilor este ghidată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner.

În cadrul atelierului, adolescentele și adolescenții au realizat mai multe exerciții de cunoaștere interpersonală. Ulterior au lucrat atât cu studiul participativ „Educația sexuală, cum o face școala și ce poate fi diferit”, pe care Platforma Copiilor l-a realizat în 2021, cât și cu studiul la care lucrează în prezent și pe care urmează să-l publice în luna aprilie a acestui an.

Membrii și membrele Platformei au analizat constatări și recomandări atât din vechiul studiu, cât și din studiul aflat în lucru; au ales mesaje-cheie pentru a iniția o campanie de sensibilizare a autorităților pe tema intimității emoționale și au planificat evenimentul de prezentare a raportului către autorități.

„Educația sexuală este nu doar despre sex, ea este și despre intimitate emoțională, despre cum să ne protejăm de abuzuri”, consideră Platforma Copiilor.

Intimitatea emoțională este unul dintre cele cinci aspecte ale educației sexuale comprehensive/ cuprinzătoare, alături de identitatea de gen, senzualitatea, abuzul sexual, sănătatea reproducerii.

Educația sexuală cuprinzătoare răspunde nevoilor reale ale copiilor, motiv din care Platforma Copiilor și CIDDC pledează pentru introducerea acesteia în procesul educațional.

Numai prin educație sexuală comprehensivă, fără prejudecăți, copiii își pot forma și dezvolta competența de prevenire a comportamentelor sexuale riscante în adolescență.

Despre educație sexuală comprehensivă şi aspectele ei, Platforma Copiilor a inițiat o campanie de informare online în februarie – martie 2023, în care un grup de adolescente și adolescenți s-a întâlnit în mai multe sesiuni de lucru și a reflectat în baza următoarelor întrebări: De ce este importantă includerea fiecărui aspect în educația sexuală? Ce riscuri implică pentru copii excluderea sau neglijarea unuia dintre cele cinci aspecte ale educației sexuale?

Nevoile reale ale copiilor din Republica Moldova cu referire la educația sexuală au fost comunicate către însăși raportoarea specială a ONU privind dreptul la educație, la finele anului 2023, de către un membru al Platformei Copiilor, delegat să reprezinte vocea copiilor din Moldova. Detalii, aici .

Amintim că Platforma Copiilor este un grup de copii care monitorizează, apără și promovează drepturile copilului/omului în Republica Moldova și a fost lansată în 2017 de CIDDC.

Din 2017 până în prezent, Platforma Copiilor a realizat diverse activități de pledoarie pentru drepturile copilului în și la educație, inclusiv la nivel internațional, a inițiat și a elaborat diverse cercetări și campanii privind drepturile copilului/omului în familie, în școală, în comunitate, în stat.

Printre acestea, campaniile privind dreptul copiilor la toalete decente: „Salutări din școala mea” (2018), Școli cu toalete curate și sigure. Un drept, nu un privilegiu (februarie 2020); campania online de sensibilizare a autorităților și adulților „Un mediu sigur pentru copiii apărători ai drepturilor omului” (februarie 2022); Raportul Situația copiilor apărători ai drepturilor omului în Republica Moldova (Geneva, octombrie 2021).

Platforma Copiilor a contribuit și la realizarea, de către un grup de ONG-uri naționale, a documentului Raportul privind Copiii Apărători ai Drepturilor Omului în cadrul Evaluării Periodice Universale).

Prin activitățile sale, Platforma Copiilor contribuie în mod esențial la înțelegerea și punerea în practică a drepturilor copilului în Republica Moldova.

CIDDC este o organizație neguvernamentală înființată în 1999. Încă de la înființare, CIDDC a avut intervenții legate de prevenirea și combaterea exploatării și abuzului sexual și dezvoltarea abilităților de viață ale adolescenților, tinerilor, inclusiv a celor referitoare la drepturile la sănătate sexuală și reproductivă.

În primii ani de activitate a organizației, multe intervenții s-au concentrat pe prevenirea infecțiilor cu transmitere sexuală (ITS) și HIV / SIDA (campanii de sensibilizare, instruire, distribuirea contraceptivelor). Majoritatea intervențiilor au avut loc în cadrul sistemului educațional și al centrelor de tineret.

Cea mai mare realizare a CIDDC a fost dezvoltarea, în 2005, a unui curs școlar numit „Deprinderi de viață”, care oferea educație sexuală și reproductivă și pe care Ministerul Educației l-a introdus în programele școlare obligatorii, curs retras la scurt timp. În 2018, CIDDC, împreună cu alte ONG-uri și experți, a reușit să introducă parțial educația sexuală în programa școlară obligatorie a disciplinei școlare Dezvoltare personală. În 2021, CIDDC a publicat un studiu participativ cuprinzător (cu participarea în toate fazele de lucru a adolescenților și adolescentelor) cu privire la educația sexuală în școlile din Republica Moldova: „Educația sexuală, cum o face școala și ce poate fi diferit”.

GALERIE FOTO:

Solicitare de ofertă pentru servicii hoteliere, de alimentație și locație a sălilor de conferință

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) este o organizaţie non-guvernamentală, fondată în anul 1999, misiunea căreia este de a colabora cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a găsi soluții bazate pe drepturile copilului și pentru a-i inspira pe adulți să audă vocea fiecărui copil. Credem că doar lucrând împreună putem contribui la o societate cu mai multă grijă, înțelegere și respect pentru fiecare ființă umană.

În cadrul activităților și proiectelor sale, CIDDC desfășoară ateliere/evenimente de lucru cu adulți/copii, cu o durată de 2-3 zile, în grupuri de 20-60 de persoane, în care sunt utilizate servicii hoteliere, de alimentație și locație a sălilor de conferință.

În acest context, solicităm oferte de preţ pentru servicii de cazare, alimentație (mic dejun, prânz, cină, pauze de cafea) și locație a sălilor de conferință dotate cu echipament necesar pentru desfășurarea instruirilor (videoproiector, flipchart, boxe, ecran și acces internet) în mun. Chișinău.

Preţurile vor fi indicate în lei moldoveneşti, cu și fără TVA. Oferta va fi valabilă până la 31 decembrie 2024 din momentul aprobării contractului. Dosarul de aplicare va conține următoarea informație:

- Scurtă descriere a companiei aplicante: datele de contact ale companiei, persoana de contact. Certificatul de înregistrare al companiei;

- Ofertă comercială completă, întocmită conform cerințelor;

- Meniul propus separat pentru alimentare;

- Informație despre experiența companiei, referințe, recomandări.

Vor fi selectate două-trei companii care vor expedia dosarul complet și vor oferi cel mai bun raport preț-calitate și servicii complete.

Procedura de selectare a CIDDC se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția mediului și la protecţia copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor şi activităţilor noastre, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecţie a copilului și o politică de protecție a mediului și va urmări ca acestea să fie aplicate în colaborarea cu partenerii

Ofertele pot fi prezentate în original sau prin email la: Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului, str. E. Coca nr. 15, mun. Chişinău, Republica Moldova, e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. . Ofertele transmise pe email vor avea subiectul: Ofertă servicii hoteliere, de alimentație și locațiune a sălilor de conferință.

Termenul limită de prezentare a ofertelor este: 13 februarie 2024, ora 17.00.

Pentru detalii puteți contacta: Adriana Pasat, 068182551, Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în strictă conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord ca datele dvs. personale să fie utilizate în procesul de selectare și raportate partenerilor CIDDC.

Concurs pentru selectarea unui prestator de servicii de alimentație și locație pentru organizarea unui eveniment

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) este o organizaţie non-guvernamentală, fondată în anul 1999, misiunea căreia este de a colabora cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a găsi soluții bazate pe drepturile copilului și pentru a-i inspira pe adulți să audă vocea fiecărui copil. Credem că doar lucrând împreună putem contribui la o societate cu mai multă grijă, înțelegere și respect pentru fiecare ființă umană.

În perioada ianuarie 2022 - decembrie 2024, CIDDC implementează proiectul „ABC - ACTIONS for the Rights of the Children; BUILDING relationships based on respect and cooperation; COMMUNICATION and documentation”, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării (MEC), cu suportul financiar al ERIKS Development Partner. În cadrul acestui proiect se va desfășura o masă rotundă cu copii și adulți. Evenimentul este preconizat pentru data de 10 aprilie 2024, în intervalul orelor 09:00-15:00.

În acest context, CIDDC solicită oferte de preţ pentru:

  1. locațiunea unei săli, cu o capacitate de 60 de persoane, dotată cu echipament necesar pentru desfășurarea evenimentelor de tip conferință, masă rotundă (videoproiector, flipchart, boxe, microfoane, ecran și acces la internet) în mun. Chișinău și
  2. servicii de alimentație sau punerea la dispoziție a unui spațiu pentru servicii de catering

Preţurile vor fi indicate în lei moldoveneşti, cu TVA inclus. Oferta va fi valabilă pe un termen de 60 zile după expirarea termenului de valabilitate a ofertei. Dosarul de aplicare va conține următoarea informație:

- Scurtă descriere a companiei aplicante: datele de contact ale companiei, persoana de contact. Certificatul de înregistrare al companiei;

- Ofertă comercială completă, întocmită conform cerințelor;

- Meniurile pentru pauzele de cafea/ ceai, prânz, precum și alte informații pe care ofertantul le consideră necesare;

- Termenii și condiţiile de achitare.

Va fi selectată compania care va expedia dosarul complet, va oferi cel mai bun raport preț-calitate și servicii complete.

Procedura de selecție a CIDDC se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția mediului și la protecţia copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor şi activităţilor noastre, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecţie a copilului și o politică de protecție a mediului.

Ofertele pot fi prezentate în original sau prin e-mail la: Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului, str. E. Coca nr. 15, mun. Chişinău, Republica Moldova, e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. . Ofertele transmise pe e-mail vor avea subiectul: Ofertă sală de conferințe și servicii de alimentație.

Termenul-limită de prezentare a ofertelor este: 3 februarie 2024, ora 17.00.

Pentru detalii, puteți contacta: Drangoi Elvira, 067695919, Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în strictă conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord ca datele dvs. personale să fie utilizate în procesul de selectare și raportare partenerilor CIDDC.

Înscrierea la programul de formare privind guvernanța democratică a școlii este un proces transparent. 130 de profesioniste, profesioniști din învățământul general au aflat informații din prima sursă

130 de cadre didactice și de conducere din învățământul general au participat la sesiunea informativă despre programul de formare privind guvernanța democratică a școlii.

Sesiunea s-a desfășurat în format online pe 17 ianuarie curent și a fost realizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) , în parteneriat cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în cadrul proiectului Consiliului Europei „Educaţie pentru democraţie în Republica Moldova”.

În cadrul sesiunii informative, reprezentantele, reprezentanții instituțiilor de învățământ general au aflat ce este guvernanța democratică a școlii, în ce domenii poate fi aplicată guvernanța democratică, ce resurse pot fi consultate pentru înțelegerea guvernanței democratice a școlii, ce beneficii au școlile care aleg să participe în programul de formare privind guvernanța democratică a școlii, cum se vor desfășura activitățile, cum vor fi valorificate experiențele de participare în program ale fiecărei instituții.

Corina Lungu, consultantă principală la Direcția învățământ general din cadrul Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova , a mulțumit profesioniștilor și profesionistelor din educație pentru participare și a precizat că programul de formare privind guvernanța democratică a școlii se desfășoară în conformitate cu planul de acțiuni al MEC.

„Este îmbucurător când colegii și colegele din instituțiile educaționale manifestă deschidere și interes pentru a participa în diferite activități care au scopul să consolideze comunitatea școlară și procesul de participare a tuturor membrilor comunității în luarea deciziilor.

Programul de formare privind guvernanța democratică a școlii se încadrează în planul de acțiuni al Ministerului, ce reiese din programul de dezvoltare pentru democrație în Republica Moldova, desfășurat cu suportul Consiliului Europei.

Împreună cu dumneavoastră și datorită implicării dumneavoastră, putem face ca guvernanța democratică a școlii să funcționeze bine,” a declarat Corina Lungu.

Arina Zîcu, directoare executivă a CIDDC , a mulțumit participanților, participantelor pentru inițiativa de a contribui la un proces de înscriere transparent și informat la program.

„Guvernanța democratică a școlii este un concept relativ nou. Timp de un an și jumătate, am susținut 49 de școli să piloteze Ghidul metodologic privind guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova .

Astfel, școlile cu care am cooperat și-au dezvoltat propriile instrumente și proceduri prin care și-au îmbunătățit guvernanța democratică a școlii și au deschis procesul de management al instituției către întreaga comunitate școlară: părinți, copii și parteneri ai școlii, care și ei au un rol important în dezvoltarea instituției.

Acum ne propunem să ne concentrăm pe asigurarea guvernanței democratice a școlii prin intermediul celor patru structuri decizionale din cadrul instituțiilor de învățământ: Consiliul de administrație, Consiliul profesoral, Consiliul elevilor, Consiliul reprezentativ al părinților, și să le abordăm în profunzime. Totodată, să explorăm corelarea acestor activități cu procesul didactic la disciplina Educație pentru societate.

Intenția noastră este să susținem școlile să-și ajusteze practicile în cele patru consilii, astfel încât aceste practici să se armonize cu valorile democratice.

Împreună vom învăța să creăm spații sigure în care fiecare membru, membră din comunitatea școlară să-și poată face vocea auzită și să participe la procesele de luare a deciziilor. Vă încurajăm să participați în acest program. Vă asigurăm de toată deschiderea și suportul din partea noastră în acest proces”, a declarat Arina Zîcu.

Etapa de informare a fost urmată de o sesiune cu întrebări și răspunsuri, iar personalul din educație s-a arătat inspirat să transmită în comunitatea sa detaliile pe care le-a aflat în cadrul sesiunii informative.

„Vă mulțumesc pentru chemarea la responsabilitate și curaj. Sunt curioasă să particip în acest program”, a menționat o directoare adjunctă.

Aproape 70 de instituții de învățământ general deja s-au înscris la program

Reamintim că înscrierea la program este în plină desfășurare și durează până pe 31 ianuarie inclusiv. Se poate înscrie orice instituție de învățământ general, indiferent de numărul copiilor înmatriculați, experiența de participare în proiecte, limba de predare, așezarea geografică sau orice alt criteriu.

Școlile interesate de program se pot înscrie completând acest formular , în care vor anexa o scrisoare de angajament privind informarea comunității școlare despre program, delegarea a cel puțin cinci reprezentanți, reprezentante ai, ale structurilor consultative și decizionale la toate activitățile planificate și oferirea suportului în aplicarea ghidului. Formularul poate fi completat de către administrația școlii (director, directoare sau director, directoare adjunct/ă).

Toate informațiile despre procesul de înscriere pot fi găsite în anunțul în limba română și în limba rusă . Până în prezent, aproape 70 de instituții de învățământ general s-au înscris.

Guvernanța democratică a școlii reprezintă guvernanța bazată pe valorile drepturilor omului. Ea înseamnă deschiderea procesului decizional pentru toate părțile interesate din instituție: cadre didactice și de conducere, părinți, elevi și parteneri.

Programul de formare în vederea aplicării Ghidului metodologic privind guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova, aprobat de către MEC (ordinul 1643/2023), reprezintă etapa a doua proiectului Consiliului Europei „Educaţie pentru democraţie în Republica Moldova”, implementat de CIDDC în parteneriat cu MEC.

La etapa inițială a acestui proiect, CIDDC, în parteneriat cu MEC, a susținut 49 de școli să piloteze Ghidul metodologic privind guvernanța democratică a școlii. În cadrul acestei inițiative, 20 de instituții de învățământ au reușit să dezvolte și să pună în practică proceduri interne și instrumente prin care oferă spațiu membrilor comunității educaționale să-și exprime opinia despre aspectele care fac mediul și procesul educațional sigur, prietenos, și respectuos. Experiențele de pilotare a ghidului sunt compilate în Culegerea de bune practici privind Guvernanța democratică a școlii.

Concurs de selectare a formatorilor/ formatoarelor în domeniul guvernanței democratice a școlii

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs de selectare a formatorilor/formatoarelor ce vor facilita activități de instruire și mentorat în domeniul guvernanței democratice a școlii, în cadrul proiectului Consiliului Europei „Educație pentru democrație în Republica Moldova”.

Proiectul este implementat de CIDDC în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova (MEC) în perioada decembrie 2023-noiembrie 2025 și este o continuare a inițiativei de pilotare a Ghidului metodologic privind Guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova în 49 de instituții, aprobat ulterior de către MEC (ordinul 1643/2023).

CIDDC este o organizaţie nonguvernamentală, fondată în anul 1999, a cărei misiune este de a colabora cu copiii, familiile, autoritățile, instituțiile publice și societatea civilă pentru a găsi soluții bazate pe drepturile copilului și pentru a-i inspira pe adulți să audă vocea fiecărui copil. Credem că doar lucrând împreună putem contribui la o societate cu mai multă grijă, înțelegere și respect pentru fiecare ființă umană.

În cadrul proiectului, formatorii/formatoarele vor susține membrii comunității școlare să coreleze activitatea Consiliului de administrație (1), Consiliului profesoral (2), Consiliului elevilor (3), Consiliului reprezentativ al părinților (4) și a procesului didactic la Educația pentru societate (5) în demersul de guvernanță democratică a școlii.

Formatorii/formatoarele vor crea și susține spații de învățare și lucru într-o manieră participativă, sigură și respectuoasă, realizând următoarele responsabilități:

  • Proiectarea, facilitarea și evaluarea atelierelor de formare în demersul de implementare a Ghidului metodologic privind guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova;
  • Oferirea sesiunilor de mentorat instituțiilor partenere în consolidarea guvernanței democratice în cadrul școlii, inclusiv analiza progreselor și dificultăților, identificarea soluțiilor și adaptarea planului de formare;
  • Susținerea procesului de dezvoltare participativă a instrumentelor și a metodelor de lucru axate pe îmbunătățirea proceselor de guvernanță democratică a școlii;
  • Urmărirea progreselor și dificultăților înregistrate de către participanții activităților de formare și furnizarea informațiilor privind acestea prin completarea rapoartelor de activitate;
  • Menţinerea comunicării cu organizația și grupul de lucru din comunitatea școlară.

Cerinţe faţă de candidat/candidată:

  • Studii universitare în domenii relevante;
  • Competențe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;
  • Competențe și experiență de formare în domeniul guvernanței democratice a școlii;
  • Experiență în elaborarea și facilitarea cursurilor de instruire și formare în manieră participativă;
  • Cunoașterea limbilor română (excelent) și rusă (excelent, mediu) precum și abilități de facilitare în limba rusă.

Procedura de recrutare a CIDDC se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecţia copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor şi activităţilor noastre, precum și în afara organizației. Persoanele selectate vor semna o declarație prin care se angajează să respecte Politica CIDDC de protecție a copilului.

Dosarul candidatului/candidatei va include:

  • CV-ul;
  • Copiile documentelor ce atestă studiile/expertiza în domeniu;
  • Scrisoare de intenție, maximum o pagină.

Persoanele interesate vor transmite dosarul la adresa de email: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. , cu subiectul: Formator/formatoare în guvernanța democratică a școlii.

Data limită de depunere a dosarelor: 18 ianuarie.

Pentru detalii, puteți contacta: Irina Gușan, 068499746, Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord ca datele dvs. personale să fie utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra pentru perioada de recrutare și implementare a proiectului.

Concurs de selectare a unei experte/unui expert în comunicare

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs de selectare a unei experte/unui expert în comunicare ce va asigura necesitățile de comunicare publică în cadrul proiectului Consiliului Europei „Educație pentru democrație în Republica Moldova”.

Proiectul este implementat de CIDDC în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova (MEC) în perioada decembrie 2023-noiembrie 2025 și este o continuare a inițiativei de pilotare a Ghidului metodologic privind Guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova în 49 de instituții, aprobat ulterior de către MEC (ordinul 1643/2023).

CIDDC este o organizaţie nonguvernamentală, fondată în anul 1999, a cărei misiune este de a colabora cu copiii, familiile, autoritățile, instituțiile publice și societatea civilă pentru a găsi soluții bazate pe drepturile copilului și pentru a-i inspira pe adulți să audă vocea fiecărui copil. Credem că doar lucrând împreună putem contribui la o societate cu mai multă grijă, înțelegere și respect pentru fiecare ființă umană.

În cadrul proiectului, membrii comunității școlare vor fi susținuți să coreleze activitatea Consiliului de administrație (1), Consiliului profesoral (2), Consiliului elevilor (3), Consiliului reprezentativ al părinților (4) și a procesului didactic la Educația pentru societate (5) în demersul de guvernanță democratică a școlii.

Persoana selectată va realiza următoarele responsabilități:

  • dezvoltarea materialelor de comunicare (studii de caz, comunicate, video-uri, stories, newsletter-e etc,) privind activitățile proiectului;
  • administrarea comunicării privind activitățile proiectului pe conturile create de CIDDC pe rețelele de socializare și paginile web ale organizației;
  • stabilirea și menținerea relațiilor cu mass-media;
  • planificarea și organizarea aspectelor ce țin de comunicare în cadrul evenimentelor publice;
  • planificarea, monitorizarea și raportarea permanentă a acțiunilor de comunicare.

Cerinţe faţă de candidat/candidată:

  • studii superioare în jurnalism, științe ale comunicării;
  • experiență de minim doi ani în domeniul comunicării sau jurnalism;
  • abilități de realizare a fotografiilor și video-urilor, inclusiv la telefonul mobil, și de gestionare a aplicaţiilor de editare a acestora;
  • competențe de copywriting și comunicare la nivel avansat în limba română;
  • experiență de comunicare pe subiecte ce țin de drepturile copilului, drepturile omului sau guvernanță democratică a școlii.

Procedura de recrutare a CIDDC se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecţia copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor şi activităţilor noastre, precum și în afara organizației. Persoanele selectate vor semna o declarație prin care se angajează să respecte Politica CIDDC de protecție a copilului.

Dosarul candidatului/candidatei va include:

  • CV-ul;
  • Copiile materialelor ce atestă experiența de comunicare pe subiecte de țin de drepturile copilului, drepturile omului sau guvernanță democratică a școlii;
  • Scrisoare de intenție, maximum o pagină.

Persoanele interesate vor transmite dosarul la adresa de email: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. , cu subiectul: Comunicator/comunicatoare în guvernanța democratică a școlii.

Data limită de depunere a dosarelor: 18 ianuarie.

Pentru detalii, puteți contacta: Irina Gușan, 068499746, Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord ca datele dvs. personale să fie utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra pentru perioada de recrutare și implementare a proiectului.

Конкурс на участие образовательных учреждений в программе по обучению в области демократического управления в школе

Министерство Образования и Исследований Республики Молдовы (МОИ) в сотрудничестве с Центром Информирования и Документирования по Правам Ребенка (ЦИДПР), при поддержке проекта Совета Европы «Обучение демократии в Республике Молдова», объявляет конкурс для участия учебных учреждений в программе по применению Методического пособия «Демократическое управление в школах Республики Молдовa », утвержденным МОИ (приказ №1643/2023).

Целью программы является поддержка школ в повышении уровня участия заинтересованных сторон в управлении учебным учреждением.

Образовательным учреждениям в период 2024-2025 года, будет оказана постоянная поддержка в форме обучения, наставничества, обмена опытом касающиеся деятельности Административного совета (1), Педагогического совета (2), Ученического совета (3), Родительского представительного совета (4) и дидактического процесса по Гражданскому воспитанию (5) для обеспечения демократического управления в школе.

Учреждения, которые будут участвовать создадут рабочую группу, состоящую как минимум из 5 представителей - педагогов, менеджеров, учащихся, родителей, которые будут участвовать в деятельности программы и получат поддержку в участии внедрения гида по руководству в пяти областях.

Процесс регистрации

Школы, заинтересованные в программе, могут зарегистрироваться, заполнив данный формуляр , к которому прикладывается письмо об обязательствах по информированию школьного сообщества о программе, делегирования как минимум 5 представителей консультативных и управленческих структур для участия в запланированных мероприятиях и оказания поддержки при внедрении гида.

Крайний срок регистрации в программе: 31 января.

Для организации прозрачного и информативного процесса регистрации будет проведено консультативое совещание 17 января в 15:30 по этой ссылке .

Критерии отбора

Комиссия по отбору выявит разные школы для участия в программе. Таким образом, любое учебное учреждение призывается подать заявку, независимо от количества учащихся, опыта участия в проектах, языка обучения, географического положения или любого другого критерия.

Для получениядополнительнойинформации можете связаться: Ирина Гушан, 068499746, Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Из опыта внедрения гида

Демократическое управление в школе представляет собой управление, основанное на ценностях прав человека. Это означает открытость процесса принятия решений для всех заинтересованных сторон в учебном заведении: педагогов, менеджеров, родителей, учеников и партнеров.

На первом этапе 49 школ пилотировали Методическое пособие «Демократическое управление в школах Республике Молдова ». В рамках этой инициативы 20 образовательных учреждений смогли разработать и внедрить внутренние процедуры и инструменты, предоставляющие членам школьного сообщества пространство для выражения своего мнения по аспектам, которые делают образовательную среду и процесс безопасным, дружелюбным и уважительным. Опыт внедрения руководства собран в Сборнике лучших практик по демократическому управлению в школе Республики Молдова .

Центр Информирования и Документирования по Правам Ребёнка (ЦИДПР)обрабатывает личные данные в соответствии с положениями Закона №133/2011 о защите персональных данных. Отправляя заявку, вы соглашаетесь на использование ваших персональных данных в процессе отбора.

Concurs de înscriere a instituțiilor din învățământul general la programul de formare privind Guvernanța democratică a școlii

Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova (MEC), în colaborare cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), cu suport proiectului Consiliului Europei „Educație pentru democrație în Republica Moldova”, anunță concurs de înscriere a instituțiilor din învățământul general la programul de formare în vederea aplicării Ghidului metodologic privind guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova , aprobat de către MEC (ordinul 1643/2023).

Scopul programului este susținerea școlilor în creșterea nivelului de participare a părților interesate în guvernanța instituției.

Instituțiile de învățământ vor beneficia, în perioada 2024-2025, de formare, mentorat, schimb de experiență privind corelarea activității Consiliului de administrație (1), Consiliului profesoral (2), Consiliului elevilor (3), Consiliului reprezentativ al părinților (4) și a procesului didactic la Educația pentru societate (5) pentru asigurarea guvernanței democratice a școlii.

Instituțiile participante vor crea un grup de lucru format din minim 5 reprezentanți/reprezentante – cadre didactice, cadre manageriale, elevi/e, părinți, care vor participa la activitățile programului și vor fi susținute să acționeze ca persoane-resursă în procesul de aplicare a ghidului în cele 5 domenii.

 

Proces de înscriere

Școlile interesate de program se pot înscrie completând acest formular , în care vor anexa o scrisoare de angajament privind informarea comunității școlare despre program, delegarea a minim 5 reprezentanți ai structurilor consultative și decizionale la toate activitățile planificate și oferirea suportului în aplicarea ghidului.

Termen limită de înscriere la program: 31 ianuarie.

Pentru a contribui la un proces de înscriere transparent și informat la program, o sesiune de informare va fi organizată pe 17 ianuarie, ora 15.30, pe acest pe acest link .

Criterii de selectare

Comisia de selectare va asigura o diversitate a școlilor participante la program. Astfel, orice instituție este încurajată să se înscrie, indiferent de numărul copiilor înmatriculați, experiența de participare în proiecte, limba de predare, așezarea geografică sau orice alt criteriu.

Pentru detalii suplimentare, puteți contacta: Irina Gușan, 068499746, Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Din experiența pilotării ghidului

Guvernanța democratică a școlii reprezintă guvernanța bazată pe valorile drepturilor omului. Ea înseamnă deschiderea procesului decizional pentru toate părțile interesate din instituție: cadre didactice și de conducere, părinți, elevi și parteneri.

La etapa inițială, 49 de școli au pilotat Ghidul metodologic privind guvernanța democratică a școlii . În cadrul acestei inițiative, 20 de instituții de învățământ au reușit să dezvolte și să pună în practică proceduri interne și instrumente prin care oferă spațiu membrilor comunității educaționale să-și exprime opinia despre aspectele care fac mediul și procesul educațional sigur, prietenos, și respectuos. Experiențele de pilotare a ghidului sunt compilate în Culegerea de bune practici privind Guvernanța democtratică a școlii.

CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord ca datele dvs. personale să fie utilizate în procesul de selectare.

Un adolescent apărător al drepturilor omului din Republica Moldova, invitat de către Raportorul Special al ONU privind Dreptul la Educație să-și facă vocea auzită la un eveniment internațional

Pe 8 decembrie 2023, la Geneva (Elveția), Vasile Cocîrla, unadolescent apărător al drepturilor omului din Republica Moldova, căruia Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) îi acordă suport, și-a făcut vocea auzită în cadrul unei conferințe internaționaledespre rolul adolescenților, tinerilor în modelarea viitorului educației.

Vasile a participat la invitația Faridei Shaheed, Raportoare Specială a ONU privind Dreptul la Educație, și a vorbit atât despre schimbările pe care el însuși și le dorește în educație, precum și despre schimbările pe care și le doresc copiii din Republica Moldova, astfel încât educația să răspundă nevoilor fiecărui copil.

Evenimentul a fost dedicat celei de-a 25-a aniversări a Raportorului Special privind Dreptul la Educație de la adoptarea primului mandat al acestuia (în 1998) și marcării celor 75 de ani de la adoptarea Declarației Universale privind Drepturile Omului (în 1948).

Vasile Cocîrla este membru al Inițiativei CADO, un grup format de 10 copii din Moldova și Ucraina, cu vârste cuprinse între 13 și 17 ani. CIDDC susține acest grup în procesul de elaborare a unei legi comprehensive și incluzive pentru copii cu privire la apărătorii drepturilor omului (ADO).

În cadrul conferinței de la Geneva, Vasile a împărtășit atât experiența personală de apărare a drepturilor copilului în și la educație, cât și experiențele altor copii din Moldova, inclusiv experiențele copiilor apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova (CADO) în mediul educațional.

„M-a emoționat experiența de a lua cuvântul în sala Palatului Națiunilor din Geneva. Am vorbit despre importanța educației sexuale în Republica Moldova, subliniind că aceasta nu se rezumă doar la aspectele legate de sex și infecțiile cu transmitere sexuală, ci include și dimensiuni precum senzualitatea, intimitatea emoțională, identitatea de gen, prevenirea abuzului sexual și altele. Mă bucur să constat că împărtășim aceleași idei cu raportoarea specială privind viitorul dreptului la educație, care răspunde necesităților reale ale copiilor”, ne-a împărtășit Vasile Cocîrla.

La eveniment au participat adolescenți și tineri din diferite țări, precum și reprezentanți ai ONU din domeniul drepturilor omului, ai misiunilor diplomatice și ai organizațiilor internaționale.

Evenimentul a găzduit un dialog între generații, un schimb reciproc de bune practici în procesul educațional, precum și un shimb de dificultăți pe care copiii le întâmpină în educație.

Pe parcursul anilor 2021-2023, Vasile a fost susținut de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) să reprezinte opinia copiilor în legătură cu respectarea dreptului la educație sexuală comprehensivă și a drepturilor pe care le au copiii apărători ai drepturilor omului (CADO) la nivel național și internațional.

Amintim că Vasile Cocîrla este și membru al Platformei Copiilor (structură consultativă creată de CIDDC în 2017). În 2022, Vasile reprezenta primul grup de copii apărători ai drepturilor omului care s-a întâlnit cu Mary Lawlor, Raportoarea Specială a ONU privind situația apărătorilor drepturilor omului. Astfel, în aprilie 2022, pentru prima oară în istoria drepturilor omului, un Raportor Special privind Apărătorii Drepturilor Omului includea pe agenda sa și copiii în calitate de ADO .

În 2021, Vasile și alți copii apărători ai drepturilor omului din comunitatea lor și-au propus să contribuie la dezvoltarea acesteia. Au monitorizat cum se respectă dreptul elevilor la securitatea în traficul rutier de pe porțiunea de drum a străzii de lângă școală. Ulterior au transmis un raport cu constatări și recomandări către Administrația liceului, Autoritățile publice locale (APL) și Inspectoratul Național de Patrulare (INP). Experiența lui Vasile și a grupului a fost documentată în acest video.

În 2022, Vasile și colegele sale au participat în cadrul campaniei „Un mediu sigur pentru copiii apărători ai drepturilor omului”, cu sloganul „Eu apăr drepturile omului și vreau să mă simt în siguranță” și hashtagul #EuSusținCADO.

Prin activismul său civic, Vasile contribuie la diminuarea și prevenirea stereotipurilor sociale și la incluziune, iar la finele anului 2023 i s-au decernat mai multe premii.

CIDDC pledează pentru o educație despre, prin și pentru drepturile omului

Experiențele copiilor apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova devin din ce în ce mai cunoscute pe plan internațional începând cu anul 2021, iar CIDDC facilitează acest proces și continuă să sprijine inițiativele şi acțiunile CADO în diferite țări, printre care Conferința Internațională Aniversară a Child Rights Connect, organizată la Geneva, în Elveția (mai 2023),Conferința “Vienna World Conference - 30 Years On: Our Rights – Our Future”(iunie 2023), RIGHTS Click BETTER-VERSE – Conferința internațională privind drepturile digitale ale CADO (Londra, Regatul Unit, 5-6 septembrie 2023), Conferința Internațională „UDHR75: Revitalising the universal commitment to all children’s rights, with and for children” (Geneva, 12 decembrie 2023).

CIDDC susține copiii apărători ai drepturilor omului și le oferă suport în procesul de monitorizare, apărare și promovare a propriilor drepturi și a drepturilor altor copii (inclusiv în elaborarea campaniilor de sensibilizare/conștientizare a opiniei publice); susține părinții, cadrele didactice, autoritățile, ONG-urile, Avocatul Copilului și alți titulari de obligații și le oferă suport să pună în practică drepturile CADO.

CIDDC pledează pentru o educație despre, prin și pentru drepturile omului, care oferă fiecărui copil, fără nicio discriminare, un mediu sigur în care copilul își exercită drepturile la participare, apărărare, monitorizare și promovare a drepturilor omului.

Pe parcursul anului 2023, atât la nivel la nivel național, cât și la nivel internațional, au avut loc mai multe evenimente în legătură cu a 75-a aniversare a Declarației ONU a Drepturilor Omului. Te invităm să consulți și versiunea prietenoasă a Declarației Universale privind Drepturile Omului .

GALERIE FOTO:

Subscribe to this RSS feed

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page