O nouă generație de formatori și formatoare în domeniul participării copilului iau parte la programul de formare de formatori inițiat de CIDDC

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) a lansat un program de formare dedicat facilitării în domeniul participării copiilor, care se desfășoară în perioada iulie - decembrie 2024. Programul include 6 ateliere de formare offline, fiecare cu o durată de până la 2,5 zile. Participanții și participantele nu doar aprofundează cunoștințele despre drepturile copilului, dar își dezvoltă abilitățile de facilitatori.

Acest program face parte din proiectul „Consolidarea și Protejarea Drepturilor Copilului în Republica Moldova”, implementat de CIDDC în parteneriat cu Ambasada Germaniei, cu sprijinul financiar al Ministerului Federal al Afacerilor Externe al Germaniei.

Programul de formare de formatori este inspirat din dorința de a contribui la formarea unei generații noi de facilitatori

Programul a început în luna iulie curent și participanții au beneficiat de trei ateliere de formare. Acestea s-au concentrat pe înțelegerea conceptelor fundamentale ale Convenției ONU privind Drepturile Copilului și pe identificarea adulților responsabili de respectarea acestor drepturi.

Consultările realizate de copii în rândul semenilor lor, la care au participat peste 8000 de copii, au arătat că mulți dintre aceștia nu înțeleg pe deplin ce sunt drepturile copilului și cine este responsabil pentru protejarea lor. Deși mulți adulți cred că atât ei, cât și copiii înțeleg aceste drepturi, realitatea arată contrariul. CIDDC își asumă rolul de a educa atât adulții, cât și copiii cu privire la drepturile copilului și la responsabilitățile implicate, iar acest program este un pas important în formarea unei noi generații de facilitatori.

Irina Gușan, directoare de programe la CIDDC, subliniază importanța programului: „CIDDC este una dintre primele organizații care a promovat prevederile Convenției ONU privind drepturile copilului, a monitorizat cum statul aplică aceste prevederi, a susținut copiii să-și cunoască drepturile și să-și facă ei vocea auzită în legătură cu respectarea drepturilor sau să fie portavoce a copiilor.

Acest program de formare de formatori este inspirat din dorința de a contribui la formarea unei generații noi de facilitatori în domeniul drepturilor copilului, în special în domeniul participării copilului, dar și din solicitările venite de la copiilor cu care am lucrat în diverse inițiative, cum ar fi Platforma Copiilor, care, odată ce încheie procesul de lucru în aceste inițiative, își doresc să învețe să faciliteze și ei activități cu noile grupuri de copii constituite de CIDDC sau cu alți copii din comunitățile lor.”

Este esențial să ne asigurăm că opiniile copiilor sunt respectate și luate în serios

În cadrul atelierelor de lucru, participanții și participantele au fost ghidați/ ghidate să exploreze Convenția ONU cu privire la drepturile copilului, versiunea prietenoasă copilului . Mai mult, tinerii au analizat dreptul copilului la participare, unul dintre cele patru principii fundamentale ale Convenției.

Magda, o participantă la program, spune: „Am descoperit multe lucruri noi despre drepturile copilului. Până acum știam doar despre convenția prietenoasă copilului, dar acum am avut ocazia să studiez convenția oficială și principiile sale.”

Cristina, o altă participantă, adaugă: „Sesiunile mi-au oferit o mai bună înțelegere asupra importanței ascultării copiilor și integrării opiniilor lor în deciziile care îi privesc. Este esențial să ne asigurăm că acele opinii sunt respectate și luate în serios.”

În paralel, programul include sesiuni practice de facilitare, unde participanții învață cum să planifice și să conducă activități cu grupuri de copii, utilizând metode interactive și creând un spațiu sigur și prietenos.

Emanuela, participantă la programul de formare de formatori: „Dacă ar fi să descriu printr-o imagine cu ce asociam eu facilitarea până să încep acest program, aceasta ar fi imaginea unei profesoare cu un arătător în mână. Acum, în imaginea mea e aceeași profesoară, doar că în loc de arătător are baghetă magică. Așa văd eu facilitarea acum: este important să oferi informație, dar contează foarte mult atmosfera pe care o creezi.”

Programul de formare continuă până în decembrie și oferă participanților oportunități concrete de a-și aplica abilitățile de facilitare în cadrul activităților practice organizate de CIDDC. Competențele formate în cadrul programului vor fi puse în practică în activitățile ghidate de CIDDC pentru grupurile de copii.

Viorica, membră a grupului CADO prin storytelling, ne povestește experiența ei de promovare și apărare a drepturilor omului

Copiii apărători ai drepturilor omului (CADO) sunt copiii care fac orice acțiune de apărare a drepturilor proprii sau ale drepturilor celorlalți.

Viorica (pseudonim) este un copil apărător al drepturilor omului din Republica Moldova. Este membră a grupului CADO prin storytelling din cadrul Platformei Copiilor și este o activistă vocală atât în mediul online, cât și offline, având multe exemple de acțiuni prin care a apărat drepturile omului, atât în școala sa, cât și în societate. Ea abordează teme precum drepturile femeilor, probleme de mediu și drepturile copilului.

Împreună cu alți mebri ai grupului CADO prin storytelling , Viorica a participat la mai multe ateliere, ca parte a unei inițiative ce își propune să instruiască copiii despre cum să își înțeleagă mai bine drepturile și cum să le apere. Pe parcursul perioadei martie-septembrie 2024, membrii grupul CADO prin storytelling, susținuți de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, au învățat despre cine sunt CADO, care sunt drepturile CADO și au împărtășit ce provocări întâmpină CADO, r, după care au decis să vorbească și altora despre acestea prin intermediul videourilor. Ca rezultat, grupul a creat 4 videouri, postate pe parcursul lunii septembrie pe canalele sociale ale Platformei Copiilor.

Viorica consideră că participarea în grupul CADO prin storytelling a avut un impact profund asupra ei, ajutând-o să se cunoască mai bine în rolul de apărătoare a drepturilor omului. „Experiența în grupul CADO prin storytelling m-a ajutat să mă înțeleg mai mult pe mine în calitate de apărătoare – când să acționez, când pot să iau un rol pasiv. În genere, am învățat cât de divers poate să arate activitatea CADO ”. Un alt aspect important pe care l-a descoperit în acest grup este importanța grijii față de propria stare emoțională. „ Acum știu mult mai bine cum trebuie să am grijă de mine ca să-mi recapăt forțele și să acționez în calitate de CADO ulterior ”, adaugă Viorica

Cum am devenit CADO?

Viorica a descoperit pentru prima data rolul de activistă prin prisma problemelor de mediu. Prin acțiunile proprii de protejare a mediului, prin discuțiile pe care le are cu semenii și adulții din jurul ei, ea comunică despre dreptul la un mediu curat:

„Dacă reflectez la cum mi-am descoperit valorile, nu au fost întâi drepturile femeilor, dar au fost problemele de mediu și apoi au urmat restul. Cred că pentru mine a fost așa un fel de boom - am descoperit că astea sunt valorile cu care mă identific și simt că vreau să vorbesc despre asta. Cândva, eu și o colegă de clasă, inspirate de mișcarea Fridays for Future, am mers cu niște mesaje despre climă în public, în localitatea noastră și am stat cu pancarte jumătate de oră. Uneori, dacă aud pe cineva spunând „Ce se întâmplă cu vremea de afară? Euu încep să îi vorbesc despre schimbările climatice”.

Acțiuni simple, dar puternice

Adesea există preconcepția că pentru a fi CADO, trebuie să faci parte la grupuri de lucru, să participi la conferințe internaționale și să faci voluntariat în cât mai multe inițiative. Deși acestea sunt metode de apărare a drepturilor, există și acțiuni simple pe care Viorica le integrează în activitatea ei zilnică și care o fac o apărătoare. De la distribuirea și postarea de conținut informativ pe rețelele sociale, până la discuții cu profesorii despre anumite replici ce pot afecta copiii, Viorica ne povestește despre metodele prin care ea apără drepturile omului:

Promovarea femeilor în știință și literatură

„Am făcut câteva postări despre femeile din știință și am distribuit o petiție legată de lipsa scriitoarelor pe Aleea Clasicilor”.

  • Postare despre experiențele negative la doctor

„Am făcut o postare pe Facebook despre cum doctora m-a agresat verbal când am fost la consultație. Am povestit ce s-a întâmplat și am inclus și numele ei”.

  • Intervenția asupra unei remarci homofobe

„Am vorbit cu diriginta mea când a aruncat o remarcă homofobă despre niște băieți din clasă, iar eu m-am dus la ea și i-am explicat de ce nu a fost ok. I-am spus că asta nu e bine și am rugat-o să nu mai facă astfel de remarci”.

  • Postare despre polițista care încurajează violența

„Altădată am făcut o postare despre un eveniment la care a venit o polițistă să promoveze job-ul ei și ea a spus o chestie despre violență „n-o să fie nimic dacă dai copiululuii tău o palmă câteodată„ Eu n-am putut să zic nimic pe moment. Am scris acasă o postare despre asta și am postat”.

  • Comentarea la un videoclip cu stereotipuri

„Odată am comentat la un clip în care erau promovate stereotipuri despre violența asupra femeilor. Am explicat de ce nu e ok, făcând o postare aparte despre asta”.

Provocările Vioricăi

Apărătorii drepturilor omului/copilului se pot confrunta cu diverse provocări atunci când acționează. Copiii, deoarece sunt mai vulnerabili, se confruntă adesea cu provocări suplimentare.

- „Odată am comentat la un videoclip care promova stereotipuri despre violența asupra femeilor. Am explicat de ce nu e ok, făcând o postare aparte despre asta, iar autoarea a început să-mi răspundă cu cuvinte înjositoare”.

- „Uneori îmi este frică ca rudele mele să vadă postările mele despre comunitatea LGBT, pentru că știu că ar putea să nu fie de acord și să interpreteze greșit mesajul meu, apoi să avem discuții incomode când ne vedem”

- „Când încep să îmi spun opinia, unii profesori îmi spun să tac. Asta e uneori foarte greu de suportat!”.


Mesajul Vioricăi către alți copii
Pentru toți copiii care doresc să se implice în apărarea drepturilor omului, dar care nu știu de unde să înceapă, Viorica consideră că „e cel mai bine să începi să faci o activitate pe care o simți mai naturală pentru tine. Să nu te duci în locuri în care nu te simți în siguranță, dar să începi cu pași mici care îți dau un sentiment de siguranță, speranță și sens. La fel, e bine să te înconjori cu oameni care fac lucrurile astea, ca să îți dea încă un motiv să acționezi și să te inspire. Găsește o comunitate care să te ajute”.

Mesajul Vioricăi către adulți

Când vine vorba de adulții din jurul copiilor apărători ai drepturilor omului, Viorica consideră că este vital ca aceștia să fie mai atenți la nevoile copiilor:

Cred că adulții trebuie să îi asculte pe copii și să le ofere validare emoțională, să lase deoparte ideile preconcepute, tokenismul și să discute cu copiii despre nevoile lor adevărate. Atunci adulții ar fi mult mai conștienți de care sunt problemele actuale și cu siguranță ar împuternici copiii să acționeze în calitate de apărători”.

Inițiativa ce își propune să instruiască copiii despre cum să își înțeleagă mai bine drepturile și cum să le apere s-a desfășurat în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada martie – septembrie 2024.

Guvernanța democratică - un pilon al educației de calitate

Pe parcursul anului 2024, șase grădinițe și circa 60 de educatori și educatoare din raioanele Anenii Noi și Ștefan Vodă au beneficiat de sesiuni de mentorat, învățând cum să îmbunătățească comunicarea cu părinții și să gestioneze provocările educaționale zilnice.


În fața provocărilor cu care se confruntă educatorii din grădinițe și a solicitărilor de a identifica soluții pentru cazuri specifice, a devenit evidentă necesitatea unui sprijin suplimentar. Ținând cont de faptul că mulți dintre aceștia afirmă că au nevoie de ghidare și suport pentru a facilita discuții deschise cu părinții și administrația. Sesiunile de mentorat privind Guvernanța democratică la grădiniță pentru educatori reprezintă un prim pas în această direcție.


Olesea Cotiujanu, coordonatoarea proiectului„ABC - ACTIONS for the Rights of the Children; BUILDING relationships based on respect and cooperation; COMMUNICATION and documentation”, spune că: „Ideea sesiunilor de mentorat pentru cadrele didactice din învățământul preșcolar a apărut din necesitatea exprimată de educatorii și educatoarele care se confruntau cu dificultăți zilnice în gestionarea provocărilor din grădinițe. Cadrele didactice din învățământul preșcolar au subliniat importanța de a lucra holistic în grădiniță, implicând întregul colectiv pentru a avea o abordare comună privind guvernanța democratică.”

Această viziune a ghidat activitățile noastre, asigurându-ne că educatorii primesc suportul necesar pentru a face față provocărilor și a contribui la un mediu educațional mai eficient și integrat.


Diana Postu-Blăjinu, psihologă și formatoare națională în cadrul proiectului ABC , afirmă că scopul sesiunilor de mentorat este îmbunătățirea colaborării între cadrele didactice, părinți și administrație: „Am încurajat participanții să simuleze situații reale, să-și dezvolte competențele în facilitarea discuțiilor și să creeze un mediu educațional sigur și deschis pentru părinți și copii. Din discuții, am realizat că educatorii au nevoie de suport și de instrumente clare pentru a gestiona provocările întâlnite în grădinițe.”

Diana Postu-Blăjinuadaugă: „Este esențial să sprijinim educatorii. Cu ajutorul mentoratului, ei devin mai încrezători și mai bine pregătiți să ofere copiilor sprijinul de care au nevoie. Sesiunile de mentorat oferă educatorilor și educatoarelor instrumente practice pentru îmbunătățirea comunicării cu părinții și administrația. Îi ajutăm să gestioneze provocările și conflictele și să implice părinții în evaluarea progresului copiilor. De asemenea, mentoratul le oferă o platformă prin care să învețe unii de la alții și să crească profesional.”

Ce spun educatorii despre aceste sesiuni?

Elena Bursuc, educatoare din Ștefan Vodă, subliniază impactul pozitiv al sesiunilor de mentorat asupra dezvoltării profesionale a educatorilor și asupra educației copiilor, remarcând: „Atelierele la care am participat au fost extrem de utile. Am învățat cum să creez și să aplic corect chestionarele, știind acum că fiecare chestionar trebuie analizat cu atenție și urmat de un feedback corespunzător. De asemenea, am descoperit tehnici mai eficiente pentru a comunica cu copiii și pentru a-i implica activ în procesul educațional. De exemplu, îi încurajez să-și exprime preferințele pentru cântece și poezii pentru anumite activități, ceea ce le oferă un sentiment de apartenență și implicare în activitățile educaționale. Aceste metode nu doar că îmbunătățesc comunicarea, dar contribuie și la crearea unui mediu educațional mai dinamic și participativ”

În opinia educatoarei, mentoratul este extrem de util, pentru că primește feedback constant, care o ajută să înțeleagă unde se descurcă bine și unde poate face îmbunătățiri. „Schimbul de bune practici între colegi ne permite să creștem profesional și să dezvoltăm un mediu educațional mai colaborativ și eficient. Pentru noi, aceste ateliere sunt și momente de respiro, în care ne putem exprima liber și ne simțim ascultați”, a adăugat Elena Bursuc.

Prin programele de formare și sesiunile de mentorat, oferim suport pentru dezvoltarea profesională și sprijin emoțional, contribuind în același timp la îmbunătățirea metodelor de predare și la dezvoltarea competențelor personale ale educatorilor. Altfel spus:

  • Educatorii beneficiază de îndrumare din partea mentorilor cu experiență, care îi ajută să-și dezvolte abilitățile pedagogice și să găsească soluții pentru provocările întâmpinate. În cadrul sesiunilor de mentorat, sunt încurajați să-și dezvolte competențele de leadership, comunicare și empatie pentru a gestiona mai bine relațiile cu părinții și copiii.
  • Mentorii oferă exemple practice și resurse noi, permițând educatorilor să adapteze metodele de predare la nevoile specifice ale copiilor și să creeze un mediu educațional mai eficient și incluziv.

În cadrul sesiunilor, mentorii oferă susținere emoțională, ajutând educatorii să se simtă valorizați și să depășească dificultățile profesionale, contribuind astfel la îmbunătățirea bunăstării lor.

Care este impactul asupra copiilor?

Sesiunile de mentorat sunt o oportunitate unică de a consolida încrederea și colaborarea în cadrul comunității educaționale. Copiii sunt implicați în centrul procesului educațional conform nevoilor și interesele lor. Autocunoașterea este esențială pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor, promovând implicarea activă în luarea deciziilor. Acest proces stimulează dezvoltarea abilităților, formarea valorilor și integrarea eficientă în echipă.


#EducațieDeCalitate #MentoratPentruEducatori #ProtecțiaCopilului #ÎmpreunăPentruCopii

__________
Aceste activități sunt realizate în cadrul proiectului „ABC - ACTIONS for the Rights of the Children; BUILDING relationships based on respect and cooperation; COMMUNICATION and documentation”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării (MEC), cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner.

Solicităm oferte de prețuri pentru achiziționarea unei table interactive

TERMENI DE REFERINȚĂ

1.Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) solicită oferte de prețuri pentru achiziționarea unei table interactive .


CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

CIDDC a creat un nou grup de inițiativă CADO pentru Drepturile Copilului în cadrul Platformei Copiilor care activează în perioada iunie-decembrie 2024. Platforma Copiilor este spațiul în care diverse grupuri de copiii monitorizează, apără și promovează drepturile copilului/omului în Republica Moldova și a fost lansată în 2017 de către CIDDC.

Activitatea noului grup de copii are drept scop dezvoltarea unor materiale de informare și a unei campanii online de sensibilizare despre drepturile copilului. Pentru a putea contribui la realizarea acestor produse, echipa CIDDC le oferă membrilor grupului suport, iar fiecare membru/membră este implicat în acțiunile care îi sunt pe interes.

Tabla interactivă va fi utilizată în cadrul activităților Platformei Copiilor și este achiziționată în cadrul proiectului „Consolidarea și Protejarea Drepturilor Copilului în Republica Moldova”, implementat, în perioada 1 iunie – 31 decembrie 2024, de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în cooperare cu Ambasada Germaniei în Republica Moldova și cu suportul financiar oferit de Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Germaniei.

2. SPECIFICAȚII TEHNICE

Tabela interactivă trebuie să îndeplinească următoarele componente și specificații:

1. Panou interactiv (cu cabluri si accesorii)

  • Dimensiune:75"
  • Rezoluție: Minim 4K (3840x2160)
  • Tehnologie tactilă: Stellar Touch Technology (IR)
  • Compatibil cu platformele: Windows, MAC, Android
  • Conectivitate:HDMI, USB, Bluetooth, Wi-Fi
  • RAM8 GB
  • Memorie totală 128 GB

2.Suport mobil pentru panoul interactiv

3.Sistem audio

· Boxa cu microfoane pentru conferințe

4.Sistem video pentru video conferință 4K

5.Garanție:Minim 3 ani

3. OFERTA TREBUIE SĂ INCLUDĂ

● Denumirea și modelul tablei interactive, denumirea producătorului și specificațiile tehnice (inclusiv link);

● Certificatul de calitate;

● Perioada de garanție;

● Termenul de livrare;

●Prețul în MDL (inclusiv TVA), inclusiv pentru livrarea, instalarea, setarea echipamentului, precum și informarea personalului care va lucra cu tabla interactivă ;

Oferta va fi prezentată în format electronic la adresa de email Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. cu mențiunea „Tablă interactivă”până la data de 26.09.2024, ora 12:00.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să o contactați pe Tatiana Stihari la adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. sau la nr. de telefon +373 069824987.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea ofertei, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de selectare.

Participarea copiilor în elaborarea legilor abordată în ședința Parlamentului Republicii Moldova de copiii apărători ai drepturilor omului

Un grup de copii apărători ai drepturilor omului (CADO) din Republica Moldova, numit Grupul CADO pentru lege, pe 10 septembrie curent, a avut o ședință cu, deputate și Avocatul Poporului pentru drepturile copilului despre un set de instrumente ce prevede dreptul copiilor la participare în elaborarea legilor și despre rolul autorităților, al adulților în împuternicirea și protecția copiilor în acest proces.

Ședința a avut loc în Parlamentul Republicii Moldova și a fost organizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în cadrul proiectului „Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova” implementat în parteneriat cu Child Rights Connect.

Reprezentanții și reprezentantele autorităților publice prezente la eveniment au salutat inițiativa copiilor în ședința parlamentului, subliniind că pentru a face un document de politică publică lucrativ, acesta trebuie elaborat pornind de la nevoi reale, iar copiii nu sunt o excepție - ei pot să comunice necesitățile și viziunile lor pentru că știu cel mai bine cum se respectă drepturile lor. Rolul adulților este să le creeze condiții pentru ca aceștia să-și poată exprima opinia și să le ia în calcul.

Liliana Grosu, deputată în Parlamentul Republicii Moldova, a venit cu un mesaj de bun venit adresat copiilor prezenți și autorităților publice care au dat curs invitației grupului CADO pentru lege:

„În acest proces, un factor esențial este gradul de susținere din partea adulților și noi înțelegem că suportul adulților îi va ajuta să-și formuleze o părere și să o comunice. Astfel, atunci când vor fi adoptate anumite decizii care afectează viața copiilor, acestea să corespundă cu nevoile lor. Eu mă bucur că astăzi discutăm despre cum putem implica copiii în adoptarea proiectelor de lege și să-i susținem să înțeleagă conținutul legilor, pentru că legile influențează viața întregii comunități.”

Acest eveniment este o inițiativă nouă și inovativă pentru Republica Moldova

„Dreptul la participare este unul din cele mai importante drepturi stipulat în Convenția ONU pentru drepturile copilului. Este important ca ideile, propunerile, inițiativele copiilor să fie implementate în practică. De asemenea, este foarte important pentru noi, adulții, să avem această comunicare cu generațiile tinere. Cred că împreună cu voi vom reuși să îmbunătățim cadrul legal care vizează drepturile copiilor”, a declarat Angela Munteanu-Pojoga, deputată.

Vasile Coroi, Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului , a subliniat importanța participării copilului în procese decizionale la toate nivelurile, nu doar la nivel de școală, dar și la nivel de comunitate, țară, în procese legislative, în elaborarea de politici publice.

„Este o inițiativă nouă și a ajuns la un nivel avansat în Republica Moldova. Au fost câteva experiențe de participare a copilului în procesul de elaborare de politici publice, în special la Prioritățile Copiilor privind Programul Național de Protecție a Copiilor 2022-2026 . Cu acest set de instrumente prezentat azi, vom spori conștientizarea importanței participării copilului la procese legislative.”

Arina Zîcu, directoarea executivă a CIDDC, a mulțumit grupului de copii pentru curajul de a reprezenta vocea celorlalți copii și de a face auzite experiențele de apărare a drepturilor omului în școală, în comunitate și în alte medii:

„Este un eveniment important pentru noi, ca organizație, și pentru Republica Moldova, pentru că este o inițiativă absolut nouă, inovativă pentru țara noastră. Împreună cu Avocatul Poporului pentru drepturile copilului am avut o inițiativă de a susține grupul CADO pentru lege și împreună am dezvoltat un set de instrumente, care să explice titularilor de obligații cum copiii pot să participe în procesul de elaborare al unei legi și ce pot face adulții pentru a facilita participarea copiilor”, a declarat Arina Zîcu.

Am pornit de la ideea că orice lege ne influențează calitatea vieții noastre

Rodica Caimac, expertă în participarea copilului și coordonatoarea programului participarea copilului la CIDDC, a ghidat grupul de copii și tineri, tinere pe parcursul întregului proces de elaborare a setului de instrumente privind participarea copilului în elaborarea legilor:

„Acum doi ani am început această inițiativă, care părea dificilă la început, însă Grupul de inițiativă CADO pentru lege, care face parte din Platforma Copiilor, s-a concentrat, în acești doi ani, pe două mari subiecte: participarea copiilor în elaborarea legilorși integrarea conceptului CADO într-o viitoare lege cu privire la apărătorii drepturilor omului .

Instrumentul conține etapele prin care se elaborează o lege în Republica Moldova și cum autoritățile pot să susțină copiii în asemenea procese.”

Copiii au spus care sunt așteptările lor față de autorități și de ce este important ca autoritățile să susțină copiii în influențarea deciziilor.

„Drepturile copiilor apărători ai drepturilor omului reprezintă un subiect important. În calitate de apărător al drepturilor omului, vreau să vă spun că mizez pe suportul autorităților publice, inclusiv al Parlamentului Republicii Moldova, pentru a face auzită vocea copiilor și pentru soluționarea problemelor cu care se confruntă copiii în ziua de astăzi” a spus Vladimir, unul din membrii grupului CADO pentru lege.

„Eu vreau să împărtășesc faptul că am aflat lucruri noi despre etapele de elaborare ale unei legi. Eu m-am simțit auzită și sper că vom putea să colaborăm eficient, pentru a recunoaște și împuternici copiii apărători ai drepturilor omului, a adăugat Magda, membră a grupului.

Participarea trebuie să fie transparentă și prietenoasă copiilor

Participarea presupune îndeplinirea cerințelor de bază pentru participarea copiilor, astfel cum sunt definite de Comitetul pentru drepturile copilului în Comentariul general 12: informativă, voluntară, transparentă, respectuoasă, relevantă, incluzivă, sigură, susținută prin instruire și responsabilă. Mai mult, adulții implicați în acest proces necesită să fie bine pregătiți pentru rolurile lor specifice în acest proces - de exemplu, pentru a concepe procese și materiale adaptate copiilor și/sau pentru a comunica direct cu copiii.

Câteva concluzii pe final de eveniment

La finalul evenimentului,deputatele au menționat că la etapa actuală văd mai degrabă oportunități de participare a copiilor în elaborarea unor amendamente la legi actuale. Aceasta reiese din procesele actuale în care sunt angajate deputatele și ar permite pilotarea instrumentului într-un timp mai scurt.
Arina, membra grupului, a salutat deschiderea autorităților de a susține copiii în procesul de revizuire a legilor și a adăugat că este important ca autoritățile să informeze copiii despre aceste oportunități și despre drepturile lor în general, precum și despre modalitățile de raportare a cazurilor de încălcare a acestora.


Setul de instrumente privind participarea copiilor în elaborarea legilor în Moldova va fi publicat în scurt timp pe www.drepturilecopilului.com în două versiuni: pentru adulți și versiunea prietenoasă copilului.

Această resursă a fost elaborată în mod colaborativ. CIDDC a condus și coordonat elaborarea acestuia, cu sprijinul și îndrumarea Child Rights Connect, consultând o varietate de părți interesate naționale, cum ar fi: Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului, deputate,

grupul CADO pentru lege, organizații ale societății civile cu expertiză în domeniul drepturilor copilului, în mod special, sau al drepturilor omului, în general, inclusiv în ceea ce privește participarea publicului la procesele decizionale.

Cronologia acțiunilor CADO:

Despre CADO s-a vorbit pentru prima oară în 2018, când Comitetul pentru Drepturile Copilului a constatat că este nevoie de o mai bună înțelegere a conceptului de copii apărători ai drepturilor omului și de protecție a acestor copii la toate nivelurile.

În Republica Moldova, despre situația copiilor apărători ai drepturilor omului s-a vorbit în mod special în iunie 2021, când CIDDC, cu suportul tehnic oferit de Child Rights Connect, a creat spațiu de reflecții și schimb de experiență pentru ONG-urile naționale interesate și Ombudsmanul Copilului. Totodată, o parte dintre aceste ONG-uri și un grup de inițiativă de tineri de la Platforma Copiilor au contribuit la realizarea Raportului privind Copiii Apărători ai Drepturilor Omului în cadrul Evaluării Periodice Universale .

Pe 7 aprilie 2022, un grup de copii și tineri apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova s-a întâlnit cu Maia Bănărescu, Avocata poporului pentru drepturile copilului și a discutat despre ce trebuie să conțină o posibilă lege comprehensivă și incluzivă pentru copii cu privire la apărătorii drepturilor omului (ADO).

Pe 14 aprilie 2022, un grup de copii și tineri apărători ai drepturilor omului de la Platforma Copiilor s-a întâlnit cu Mary Lawlor , Raportoare Specială a Organizației Națiunilor Unite pe situația apărătorilor drepturilor omului.

Ulterior, în septembrie 2022 , situația copiilor apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova a fost discutată în cadrul unui briefing internațional, organizat la Geneva.

În noiembrie 2022, 45 de copii apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova și Ucraina au vorbit cu Avocatul Copilului și reprezentanți/te din Parlamentul și Guvernul Republicii Moldova despre cele mai des încălcate drepturi ale copiilor în școală.

În luna februarie, CIDDC a anunțat constituirea unui nou grup CADO ce pledează pentru participarea copiilor în elaborarea unei legi privind apărătorii drepturilor omului. Astfel, în iunie 2023, cei zece copii apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova și Ucraina s-au întâlnit la primul atelier de lucru .

Ulterior, în octombrie 2023, pentru prima dată, Grupul CADO pentru lege , a purtat un dialog cu autoritățile și societatea civilă națională și internațională despre dreptul copiilor la participare în elaborarea unei legi și despre rolul autorităților, al adulților în împuternicirea și protecția copiilor în acest proces.

Galerie foto:

Concurs de selectare a unei experte/unui expert în comunicare

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs de selectare a unei experte/unui expert în comunicare ce va asigura necesitățile de comunicare publică în cadrul proiectului Consiliului Europei „Educație pentru democrație în Republica Moldova”.

Proiectul este implementat de CIDDC în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova (MEC) în perioada decembrie 2023-noiembrie 2025 și este o continuare a inițiativei de pilotare a Ghidului metodologic privind Guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova în 49 de instituții, aprobat ulterior de către MEC (ordinul 1643/2023).

CIDDC este o organizaţie nonguvernamentală, fondată în anul 1999, a cărei misiune este de a colabora cu copiii, familiile, autoritățile, instituțiile publice și societatea civilă pentru a găsi soluții bazate pe drepturile copilului și pentru a-i inspira pe adulți să audă vocea fiecărui copil. Credem că doar lucrând împreună putem contribui la o societate cu mai multă grijă, înțelegere și respect pentru fiecare ființă umană.

În cadrul proiectului, membrii comunității școlare vor fi susținuți să coreleze activitatea Consiliului de administrație (1), Consiliului profesoral (2), Consiliului elevilor (3), Consiliului reprezentativ al părinților (4) și a procesului didactic la Educația pentru societate (5) în demersul de guvernanță democratică a școlii.

Persoana selectată va realiza următoarele responsabilități:

· dezvoltarea materialelor de comunicare (studii de caz, comunicate, video-uri, stories, newsletter-e etc,) privind activitățile proiectului;

· administrarea comunicării privind activitățile proiectului pe conturile create de CIDDC pe rețelele de socializare și paginile web ale organizației;

  • stabilirea și menținerea relațiilor cu mass-media;

· planificarea și organizarea aspectelor ce țin de comunicare în cadrul evenimentelor publice;

· planificarea, monitorizarea și raportarea permanentă a acțiunilor de comunicare.

Cerinţe faţă de candidat/candidată:

· studii superioare în jurnalism, științe ale comunicării;

· experiență de minim doi ani în domeniul comunicării sau jurnalism;

· abilități de realizare a fotografiilor și video-urilor, inclusiv la telefonul mobil, și de gestionare a aplicaţiilor de editare a acestora;

· competențe de copywriting și comunicare la nivel avansat în limba română;

· experiență de comunicare pe subiecte ce țin de drepturile copilului, drepturile omului sau guvernanță democratică a școlii.

Procedura de recrutare a CIDDC se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecţia copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor şi activităţilor noastre, precum și în afara organizației. Persoanele selectate vor semna o declarație prin care se angajează să respecte Politica CIDDC de protecție a copilului.

Dosarul candidatului/candidatei va include:

  • CV-ul;

· Copiile materialelor ce atestă experiența de comunicare pe subiecte de țin de drepturile copilului, drepturile omului sau guvernanță democratică a școlii;

· Scrisoare de intenție, maximum o pagină.

Persoanele interesate vor transmite dosarul la adresa de email: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. , cu subiectul: Comunicator/comunicatoare în guvernanța democratică a școlii.

Data limită de depunere a dosarelor: 19 septembrie 2024, ora 18.00.

Pentru detalii, puteți contacta: Adriana Pasat, 068182551, Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord ca datele dvs. personale să fie utilizate în procesul de recrutare.

Termeni de Referință. Concurs de selectare a unui/-ei specialist/-e în domeniul protecției și salvgardării copilului

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs de selectare a unui/-ei specialist/-e în domeniul protecției copilului care va oferi suport, în perioada septembrie 2024 – februarie 2025, echipei de implementare a proiectului și instituțiilor partenere în vedere promovării activităților proiectului în conformitate cu actele normative din domeniul asigurării protecției copiilor față de orice formă de violență în instituțiile de învățământ din Republica Moldova.

1. CONTEXT

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

În contextul actual al crizei din Ucraina și al incluziunii copiilor și adolescenților refugiați din Ucraina în școlile din Republica Moldova, este la fel de important ca întotdeauna să ne asigurăm că școlile sunt spații sigure și incluzive pentru toți copiii și că profesioniștii din sectorul educației au abilitățile, instrumentele și mecanismele necesare de a asigura acest lucru. Prin urmare, este importantă consolidarea capacităților instituțiilor de învățământ cu referire la salvgardarea și protecția copilului. În acest scop, CIDDC își propune să contribuie la îmbunătățirea înțelegerii de către instituțiile de învățământ a conceptelor de salvgardare și protecție a copilului și să le susțină în elaborarea și/ sau actualizarea mecanismelor, politicilor și procedurilor interne de prevenire, identificare și intervenție în cazurile de violență.

Activitățile se realizează de către Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și Organele locale de specialitate din domeniul învățământului, în cadrul proiectului “Împuternicirea instituțiilor de învățământ: salvgardarea și protecția copiilor și adolescenților din Republica Moldova și Ucraina”, implementat cu suportul financiar oferit de Disasters Emergency Committee, Plan International și World Vision, în perioada 1 august 2024 – 28 februarie 2025.

2. SARCINI ȘI LIVRABILE

Specialistul/-a selectat/-ă va avea următoarele sarcini și responsabilități:

· Participarea la ședințele organizatorice privind implementarea proiectului;

· Suport echipei de implementare a proiectului și instituțiilor partenere în alinierea planului de implementare al activităților din perspectiva asigurării protecției și salvgardării copilului;

· Elaborarea rapoartelor de activitate lunare și pregătirea recomandărilor de îmbunătățire a actelor normative în domeniul protecției și salvgardării copilului în mediul educațional;

· Oferire de suport/ consultanță experților/-telor din cadrul proiectului în elaborarea agendelor de facilitare și a materialelor de formare pentru profesioniștii din sectorul educațional;

· Participarea la sesiunile de formare/ mentorat;

· Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util și la cele mai înalte standarde.

3. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

Cerinţe faţă de candidat/-ă:

· Cunoașterea cadrului legal în domeniul salvgardării și protecției copilului, educației și a drepturilor copilului;

· Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;

  • Studii universitare în domenii relevante;

· Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

· Experiență în proiectarea (suport metodologic) atelierelor de instruire;

· Abilități analitice, capacitatea de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe abordate în cadrul proiectului;

· Bune abilități de organizare a timpului și sarcinilor, capacitate de a respecta termene limită;

  • Abilități de lucru în echipă;
  • Cunoașterea limbilor română și rusă.

4. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

  • CV-ul actualizat, incluzând date privind experiența în domeniu;
  • Scrisoare de intenție;
  • Codul de conduită (anexat) completat și semnat.

Codul de conduită poate fi descărcat aici.

Selectarea specialistului/-eise bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; specialistul/-a selectat/-ă va semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selectarea se va realiza în baza următoarelor criterii:

  • Respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;
  • Respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință;
  • Experiența în domeniul protecției și salvgardării copilului;
  • Experiență în oferirea de consultanță în domeniul protecției și salvgardării copilului.

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. cu mențiunea „Specialist/-ă în protecție”, până la data de 23 septembrie 2024, ora 12:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. sau suna la numărul de telefon: 068182551.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare.

Termeni de Referință. Concurs de selectare a experților/-lor în domeniul drepturilor copilului

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs de selectare a experților/-lor în domeniul drepturilor copilului care vor oferi suport, în perioada septembrie 2024 – februarie 2025, echipei de implementare a proiectului și instituțiilor partenere în vederea promovării activităților proiectului în conformitate cu abordarea bazată pe drepturile copilului.

1. CONTEXT

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

În contextul actual al crizei din Ucraina și al incluziunii copiilor și adolescenților refugiați din Ucraina în școlile din Republica Moldova, este la fel de important ca întotdeauna să ne asigurăm că școlile sunt spații sigure și incluzive pentru toți copiii și că profesioniștii din sectorul educației au abilitățile, instrumentele și mecanismele necesare de a asigura acest lucru. Prin urmare, este importantă consolidarea capacităților instituțiilor de învățământ cu referire la salvgardarea și protecția copilului. În acest scop, CIDDC își propune să contribuie la îmbunătățirea înțelegerii de către instituțiile de învățământ a conceptelor de salvgardare și protecție a copilului și să le susțină în elaborarea și/ sau actualizarea mecanismelor, politicilor și procedurilor interne de prevenire, identificare și intervenție în cazurile de violență.

Activitățile se realizează de către Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și Organele locale de specialitate din domeniul învățământului, în cadrul proiectului “Împuternicirea instituțiilor de învățământ: salvgardarea și protecția copiilor și adolescenților din Republica Moldova și Ucraina”, implementat cu suportul financiar oferit de Disasters Emergency Committee, Plan International și World Vision, în perioada 1 august 2024 – 28 februarie 2025.

2. SARCINI ȘI LIVRABILE

Experții/-ele selectați/-e vor avea următoarele sarcini și responsabilități:

· Participarea la ședințele organizatorice privind implementarea proiectului;

· Suport echipei de implementare a proiectului în alinierea planului de implementare al activităților din perspectiva abordării bazate pe drepturile copilului;

· Elaborarea rapoartelor de activitate și pregătirea unui set de recomandări de îmbunătățire a actelor normative în domeniul protecției și salvgardării copilului în mediul educațional, participarea copilului și elaborarea materialelor prietenoase copilului și comunicarea instituțiilor cu mass – media (aceste tematici sunt abordate în cadrul programelor de formare cu profesioniștii din domeniul educațional, recomandările vor fi formulate în baza nevoilor și lacunelor identificate de către participanții proiectului) , din perspectiva abordării bazate pe drepturile copilului;

· Consultarea setului de recomandări cu echipa de implementare a proiectului și experții/-ele implicate în promovarea programelor de formare;

· Oferire de suport/ consultanță experților/-lor din cadrul proiectului în elaborarea agendelor de facilitare și a materialelor de formare pentru profesioniștii din sectorul educațional;

· Participarea la sesiunile de formare/ mentorat;

· Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util și la cele mai înalte standarde.

3. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

Cerinţe faţă de candidat/-ă:

· Cunoașterea cadrului legal în domeniul educației și a drepturilor copilului (aplicarea standardelor internaționale și naționale);

· Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;

· Studii universitare în domenii relevante;

· Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

· Abilități analitice, capacitatea de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe abordate în documentele scrise (agende, rapoarte);

· Bune abilități de organizare a timpului și sarcinilor, capacitate de a respecta termene limită;

· Abilități de lucru în echipă;

· Cunoașterea limbilor română și rusă.

4. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

· CV-ul actualizat, incluzând date privind experiența în domeniu;

· Scrisoare de intenție;

· Codul de conduită (anexat) completat și semnat.

Codul de conduită poate fi descărcat aici.

Selectarea a experțului/-teise bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; expertul/-a selectată va semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selectarea se va realiza în baza următoarelor criterii:

· Respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

· Respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință;

· Experiența experților/-telor în prestarea serviciilor solicitate;

· Experiența de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. cu mențiunea „Expert/-ă privind drepturile copilului”, până la data de 23 septembrie 2024, ora 12:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. sau suna la numărul de telefon: 068182551.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare.

Platforma Copiilor are un nou grup de tineri - CADO pentru drepturile copilului

Platforma Copiilor, o comunitate dedicată adolescentelor și adolescenților care apără, monitorizează și promovează drepturile omului, anunță crearea unui nou grup CADO (Copii Apărători ai Drepturilor Omului) ce va activa în perioada iunie-decembrie 2024. Acest grup are drept scop dezvoltarea unor materiale de informare și realizarea unei campanii online prin care va sensibiliza publicul, în special adulții, ce sunt axate pe drepturile copilului și care sunt prevederile anumitor drepturi, pe care grupul de copii le consideră a fi cel mai des încălcate.

Cum vom atinge scopul grupului?

Timp de 7 luni, membrii, membrele grupului participă la activități de formare unde, prin activități non-formale și jocuri, învață despre drepturile copilului și împărtășesc experiențele și opiniile lor despre cum acestea sunt respectate. Un regizor și o producătoare consultă copiii la fiecare etapă de realizare a videourilor și urmează să implice-i și în filmări.

  • Începând cu luna iunie, copiii deja s-au întâlnit de două ori la Chișinău, la ateliere de lucru ce au durat 2.5 zile și 1.5 zile. Prima întâlnire a copiilor a avut loc la sfârșitul lunii iulie. Participanții au reușit să se cunoască prin activități interactive de cunoaștere și consolidare a grupului. Copiii au stabilit împreună regulile de bază pentru a crea un mediu sigur și incluziv, unde fiecare voce să fie auzită.

Grupul a împărtășit experiențele personale legate de drepturile copilului și au reflectat asupra celor mai frecvent încălcate sau respectate drepturi. De asemenea, tinerii au făcut cunoștință cu varianta prietenoasă copilului a Convenției cu privire la drepturile copilului (CDC).

Pentru majoritatea participanților, aceasta a fost prima interacțiune cu Convenția cu privire la drepturile copilului: În primul rând, niciodată nu aș fi crezut că acest tip de de document (convenția) poate fi înțeles așa de ușor și la fel nu am știut că fiecare drept este atât de interconectat cu celelalte. Am observat că majoritatea dintre noi a răsfoit prima dată convenția abia la acest atelier. Unii au aflat despre convenție informându-se înainte de a aplica grup ”, unul dintre membrii grupului.

Al doilea atelier a avut loc la mijlocul lunii august și a fost concentrat pe consolidarea capacităților participanților privind abordarea bazată pe drepturile copilului. Copiii au analizat studii de caz în care au identificat drepturile încălcate, lucrând cu Convenția cu privire la drepturile copilului.

Copiii au învățat despre rolurile titularilor de drepturi și titularilor de obligații, identificând cine sunt persoanele și organizațiile responsabile de respectarea drepturilor copilului la nivel internațional, local, regional și național. Aceste discuții au fost esențiale pentru înțelegerea structurilor mecanismelor de protecție a drepturilor copilului.

Mai mult, grupul a discutat și a decis care sunt temele de interes ce ar dori să fie abordate în video-urile ce vor fi parte a campaniei online. Printre subiectele de interes se numără:

  • Protecția față de abuz;
  • Opinia copilului;
  • Drepturile în educație;
  • Nediscriminare;
  • Protejarea vieții private.

Și de această dată copiii au menționat că discuțiile au fost utile și că au învățat lucruri noi.

„Mi-a plăcut cum am lucrat ieri cu articolele în baza studiilor de caz, să vedem ce drepturi sunt încălcate, să observăm că nu doar un drept este încălcat ci mai multe. Mi-au plăcut și schemele astea, nu am știut că unele organizații, precum consiliul din primărie, răspund de drepturile noastre. Mi-a plăcut când am vorbit despre titularii de drepturi și obligații, deoarece a fost nou pentru mine.” menționează o tânără.

Alt membru consideră că: „ A fost important să aflu despre titularii de drepturi și titularii de obligații, adulții, familia li copilului. Mi-a fost interesant să completăm această schemă, să vedem cine și de ce răspunde (în procesul asigurare și protecție a drepturilor copilului)”.

Procesul de selecție

Grupul de copii a fost selectat în urma unui anunț public. Pentru a asigura o selecție obiectivă, la alegerea membrilor noi au participat și câțiva dintre membrii Platformei Copiilor din grupul CADO pentru Educație sexuală comprehensivă . Componența noului grup include 23 de băieți și fete din 21 de raioane și municipii din Republica Moldova, cu vârste cuprinse între 12 și 16 ani.

Implementarea proiectului

Activitatea grupului CADO pentru drepturile copilului se desfășoară în cadrul proiectului „Consolidarea și Protejarea Drepturilor Copilului în Republica Moldova”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în cooperare cu Ambasada Germaniei în Republica Moldova și cu sprijinul financiar oferit de Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Germaniei.

Acest proiect, cu o durată de șapte luni, se axează pe împuternicirea tinerilor și advocacy, având ca scop promovarea drepturilor, protecției și împuternicirii copiilor care acționează ca apărători ai drepturilor omului (CADO) în Moldova. CIDDC va realiza acest obiectiv prin consolidarea capacităților copiilor de a înțelege drepturile lor, precum și consolidarea capacităților lor de a iniția și participa la campanii de conștientizare și inițiative de advocacy. În paralel, CIDDC va susține cadrele didactice de Educație pentru societate și alți deținători de obligații în integrarea principiilor CDC în politicile și practicile lor, inclusiv prin împuternicirea participării incluzive a copiilor la procesele de luare a deciziilor.

Galerie foto:

Dana Lichii, psihologă: „Comunitățile și clasele în care sunt incluși copiii refugiați ucraineni au nevoie de suport și dezvoltare pentru a sprijini integrarea acestora”

Dana Lichii este psihologă și reprezentantă a serviciului de asistență psihopedagogică (SAP) din municipiul Bălți. Ea a realizat un set de consilieri psihologice cu copii, părinți/îngrijitori refugiați, pentru a explora în profunzime situația acestor copii, adaptarea lor în Moldova și provocările întâmpinate de ei și familiile lor.

Această istorie de succes reflectă progresele și realizările expertei și beneficiarilor din ultimele luni, evidențiind atât realizările, cât și nevoile copiilor și ale părinților. De asemenea, psihologa vine cu recomandări pentru viitoare intervenții și activități menite să sprijine integrarea lor.

„Majoritatea copiilor ucraineni s-au adaptat treptat la viața în Moldova, continuând să își trăiască copilăria în ciuda dificultăților de vârstă”

Pe parcursul anilor 2022-2024, Dana Lichii a oferit asistență psihologică copiilor, inclusiv copiilor refugiați în Republica Moldova în contextul războiului din Ucraina. Ședințele de consiliere aveau scopul să ofere suport psiho-emoțional copiilor, inclusiv copiilor refugiați și familiilor acestora.

„Inițial, consilierile psihologice s-au concentrat pe asistența în situații de criză, având în vedere trauma severă cauzată de războiul din Ucraina. După doi ani de intervenție, am observat o schimbare semnificativă în nevoile copiilor. Acum, consilierile sunt orientate spre identificarea și satisfacerea nevoilor lor specifice, reflectând o adaptare graduală la noua lor realitate. Majoritatea copiilor ucraineni s-au adaptat treptat la viața în Moldova, continuând să își trăiască copilăria în ciuda dificultăților de vârstă. Ei învață să își gestioneze emoțiile și să interacționeze cu alți copii din comunitate”, a explicat experta.

Progrese și realizări

În decursul celor doi ani de consiliere, psihologa a susținut copiii și familiile acestora să se integreze în comunitate, în mediul educațional și să-și aleagă parcursul profesional.

De asemenea, Dana a precizat cât de importante sunt resursele educaționale în procesul de incluziune al copiilor refugiați:

„Am lucrat cu copii de diferite categorii, inclusiv cei cu cerințe educaționale speciale, asigurându-ne că au acces la resurse educaționale adecvate și servicii de suport. Am colaborat cu instituții precum SAP și OLSDI pentru a facilita integrarea lor școlară”, a împărtășit psihologa.

Consiliere în orientarea profesională a copiilor refugiați

În procesul de consiliere psihologică, psihologa a observat nevoia copiilor de suport în parcursul lor profesional. Copiii au solicitat asistență în orientarea în carieră și ghidare educațională:

„În ultima rundă de consiliere, am avut doi beneficiari care au solicitat asistență în orientarea și ghidarea educațională și în carieră. Am implementat un program interesant care le-a oferit oportunitatea de a se autocunoaște, de a-și analiza interesele și aptitudinile, de a explora ofertele educaționale și de a analiza piața muncii. Această experiență a fost pozitivă și valoroasă, evidențiind necesitatea de astfel de servicii pentru mai mulți tineri care se pregătesc să intre pe piața muncii”, a povestit psihologa.

Mai mult, specialista a observat dificultățile cu care se confruntă copiii refugiați:

„Unii copiii se confruntă cu probleme precum lipsa încrederii în sine, dificultăți de acceptare în grupuri și carențe în abilități socio-emoționale, care pot duce la conflicte și bullying. Aceste probleme au fost abordate cu succes prin intervenții ale consilierilor și colaborări cu terți”, a spus psihologa.

Mulți copii resimt în continuare traumele cauzate de război

În cadrul consilierilor psihologice cu diferiți copii, părinți/ îngrijitori refugiați, psihologa a observat dificultățile cu care se confruntă acești copii și familiile acestora, precum stresul continuu, dificultăți în integrarea socială, resurse educaționale insuficiente, nevoia de suport emoțional atât pentru copii, cât și pentru părinții/ îngrijitorii acestora.

„Mulți dintre acești copii încă resimt traumele cauzate de război, continuând să le afecteze starea emoțională și comportamentul. Este crucial să continuăm să le oferim suport psihologic specializat pentru a depăși aceste traume.

De asemenea, adolescenții întâmpină dificultăți în integrarea completă în comunitatea locală din cauza diferențelor culturale și lingvistice. Sunt necesare programe și activități care să faciliteze integrarea socială și dezvoltarea abilităților de interacțiune”, a povestit Dana Lichii.

Experta susține că deși a realizat progrese, mai sunt necesare resurse pentru copiii refugiați și familiile acestora:

„Sunt necesare mai multe resurse și suport pentru a asigura integrarea eficientă a copiilor refugiați și părinții/ îngrijitorii acestora. Proiectele educaționale incluzive și intervențiile personalizate sunt esențiale pentru a răspunde diversității nevoilor.”

Experta a realizat consiliere psihologică direct pentru copii, inclusiv pentru părinții/ îngrijitorii acestora:

„Am constatat că părinții adesea nu au suficiente abilități parentale, cum ar fi comunicarea empatică, stabilirea limitelor și disciplinarea pozitivă. Criza războiului, lipsa de competențe și nivelul crescut de stres contribuie la neînțelegeri între părinți și copii și la aplicarea unor pedepse care pot avea consecințe negative asupra copiilor. Este esențial să dezvoltăm programe de sprijin pentru părinți care să le ofere instrumentele necesare pentru a depăși aceste provocări”, a împărtășit profesionista.

Recomandări privind incluziunea copiilor refuația în instituțiile de învățământ din Moldova

Dana Lichii consideră că acest program de consiliere psihologică a fost extrem de util și binevenit pentru familiile refugiate în Republica Moldova și a venit cu mai multe recomandări:

  1. Continuarea și extinderea programelor de consiliere psihologică și orientare în carieră pentru a răspunde nevoilor copiilor refugiați. Dezvoltarea de inițiative care să sprijine integrarea socială și educațională a acestora;
  2. Implementarea programelor educaționale care să dezvolte abilități de identificare și gestionare a violenței și comportamentelor riscante, precum și competențe de reziliență emoțională;Crearea programelor destinate sprijinirii părinților în dezvoltarea abilităților parentale, comunicarea empatică și aplicarea disciplinării pozitive. Acestea ar trebui să includă sesiuni de formare și suport pentru a reduce stresul și conflictele familiale;
  3. Crearea de programelor de formare și sensibilizare pentru cadrele didactice și comunități pentru a sprijini incluziunea copiilor refugiați. Activitățile de dezvoltare comunitară și școlară sunt esențiale pentru crearea unui mediu incluziv și sigur;
  4. Implementarea proiectelor educaționale și recreative care să încurajeze integrarea socială și dezvoltarea personală. Acestea pot include cluburi școlare, ateliere de dezvoltare personală și evenimente culturale care să promoveze diversitatea și incluziunea;
  5. Lansarea campaniilor de conștientizare în comunitate pentru a educa publicul și cadrele didactice despre provocările și nevoile copiilor refugiați. Aceste campanii ar trebui să abordeze teme precum empatia, diversitatea și importanța incluziunii.

Dana Lichii a realizat 40 de consilieri psihologice cu mai mulți copiii ucraineni refugiați în Republica Moldova. Consilierile au fost organizate în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin furnizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada martie – septembrie 2024.

Subscribe to this RSS feed

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page