Cadre didactice și de conducere, elevi și eleve din 40 de gimnazii și licee analizează experiențele actuale de guvernanță democratică a școlii
- Written by Admin
Cadre didactice și de conducere, elevi și eleve din 40 de gimnazii și licee din 31 de raioane ale țării își dezvoltă competențele pentru guvernanța democratică a școlii, în cadrul Programului de formare pentru aplicarea Ghidului metodologic privind guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova.
Un atelier de reflecție și evaluare a avut loc pe 1-2 martie curent la Chișinău, la care au participat aproximativ 80 de profesioniste, profesioniști din educație, eleve și elevi, reprezentante și reprezentanți din cadrul Ministerului Educației și Cercetării, Oficiului Consiliului Europei la Chișinău.
Evenimentul a fost organizat deCentrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în cadrul proiectului Consiliului Europei „Educaţie pentru democraţie în Republica Moldova”, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
Corina Lungu,consultantă principală la Direcția învățământ general, Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova,a încurajat profesioniștii, profesionistele din educație să se implice în dezvoltarea comunității școlare și a reiterat nevoia de cooperare în procesul de guvernanță democratică a școlii.
„Atunci când a fost lansat apelul public de a participa la programul de formare privind guvernanța democratică a școlii și când am văzut că tocmai 133 de instituții s-au înscris, am înțeles că profesioniștii, profesionistele din educație au dat curs unei schimbări.
E momentul să înțelegem că școala nu este doar responsabilitatea dirigintelui și nici doar responsabilitatea directorului. Școala înseamnă o comunitate care cu adevărat comunică, cooperează și creează spațiu pentru fiecare membru, membră din comunitatea școlară: cadre didactice, elevi, eleve, părinți, administrație.
Cu toții vrem schimbare și vrem ca elevii, elevele să simtă că vocea lor contează și că ei, ele pot influența deciziile în școală. Această schimbare depinde de fiecare dintre noi, profesioniștii, profesionistele din educație”, a declarat Corina Lungu.
Dumitru Lazur, coordonator superior al proiectului „Educație pentru democrație în Republica Moldova”, Oficiul Consiliului Europei la Chișinău, a mulțumit școlilor pentru inițiativa de a dezvolta guvernanța democratică în mediul educațional și a subliniat importanța cooperării.
„Lucrurile se schimbă spre bine atât în țară, cât și în comunitate. Mă bucur că tot mai multe instituții de învățământ doresc să contribuie la creșterea nivelului de guvernanță democratică a școlii. Consiliul Europei încurajează și sprijină inițiativele de participare ale comunităților școlare și, din 2019, în cadrul proiectului „Educaţie pentru democraţie în Republica Moldova”, oferă suport Ministerului Educației și Cercetării să implementeze disciplina Educație pentru societate și Ghidul metodologic de guvernanță democratică a școlii.
Îmi exprim încrederea că experiența anterioară de pilotare, în parteneriat cu CIDDC, a Ghidului metodologic în 49 de instituții de învățământ aduce plus-valoare în procesul de lucru cu cele 40 de instituții în următorii doi ani”, a menționat Dumitru Lazur.
Arina Zîcu, directoare executivă a CIDDC,aîncurajatparticipantele, participanții programului să-și exprime experiențele autentice și, astfel, a subliniat importanța diversității în procesul de guvernanță democratică.
„La prima etapă de aplicare a Ghidului metodologic, au participat instituții cu experiențe foarte diverse. La început, unii participanți ne spuneau: «Noi nu avem experiență de participare». Alții ne spuneau: «Școala noastră are un număr foarte mic de elevi și eleve». Ulterior, după ce au căpătat mai multă încredere, participanții ne împărtășeau cum consultă opinia copiilor, cum adaptează metodele de consultare. Deci, indiferent de numărul de elevi, eleve ai, ale instituției sau indiferent de alte criterii, fiecare experiență este valoroasă și vă încurajez să împărtășiți din experiența voastră, să creăm împreună o comunitate de învățare autentică”, a spus Arina Zîcu.
În cadrul atelierului de reflecție și evaluare, profesioniștii și profesionistele din educație au fost ghidați, ghidate de către Iosif Moldovanu și Corina Jumbei, iar elevele și elevii au fost ghidate, ghidați de către Petru Golban și Natalia Cebotar. Formatorii și formatoarele au ghidat participantele, participanții să analizeze modul în care structurile consultative și decizionale conlucrează și oferă spațiu tuturor membrilor comunității să participe la luarea deciziilor la etapa actuală, precum și să exploreze ce competențe sunt necesare atât pentru a crea condiții, cât și pentru a participa la procesul de guvernare democratică a școlii.
Reamintim că instituțiile participante la programul de formare în vederea aplicării Ghidului metodologic privind guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova au fost selectare în urma unui concurs public, desfășurat în perioada 3-31 ianuarie 2024. În cadrul acestuia133 de gimnazii și licee din 31 de raioane ale țării s-au înscris la Programul de formare.
Programul a fost aprobat de MEC (ordinul 1643/2023) și reprezintă etapa a doua a proiectului Consiliului Europei „Educaţie pentru democraţie în Republica Moldova”, implementat de CIDDC în parteneriat cu MEC.
La etapa inițială a acestui proiect, CIDDC, în parteneriat cu MEC, a susținut 49 de școli să piloteze Ghidul metodologic privind guvernanța democratică a școlii. În cadrul acestei inițiative, 20 de instituții de învățământ au reușit să dezvolte și să pună în practică proceduri interne și instrumente prin care oferă spațiu membrilor comunității educaționale să-și exprime opinia despre aspectele care fac mediul și procesul educațional sigur, prietenos, și respectuos. Experiențele de pilotare a ghidului sunt compilate în Culegerea de bune practici privind Guvernanța democratică a școlii.
GALERIE FOTO:
Admin
Email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Latest from Admin
- Copiii influențează legi - realizările Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului într-un proiect implementat de CIDDC timp de doi ani
- Dialog între Ministerul Educației și Cercetării, OLSDÎ-urile și instituțiile școlare
- Siguranța psihologică, încrederea și motivarea în serviciul sănătății organizaționale este în atenția managerilor instituțiilor educaționale din raionul Ștefan Vodă.
- Împreună creăm mecanisme de raportare a cazurilor suspecte de violență asupra copilului adaptate nevoilor acestuia în școală
- Înscrie-te la clubul Impact!