Aproape 400 de profesoare și profesori de Educație pentru societate au explorat experiențe didactice referitor la Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului

Pe 13 septembrie 2023, aproape 400 de profesoare și profesori de Educație pentru societate, directori de instituții și specialiști din cadrul Organelor locale de specialitate din domeniul învățământului au explorat experiențe didactice de proiectare, facilitare și evaluare a Forumului Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului (CADO).

Activitatea profesioniștilor din educație s-a desfășurat în cadrul atelierului online privind cea de-a doua ediție a Forumului Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului, care va avea loc în anul de studii 2023-2024, la nivel local, raional și național.

Atelierul a fost organizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova (MEC), cu suportul organizației Salvați Copiii România.

Atelierul a fost facilitat de către Iosif Moldovanu, coach, consultant în drepturile copilului, și Corina Lungu, consultantă principală în cadrul Ministerului Educației și Cercetării, care au ghidat cadrele didactice să clarifice scopul și obiectivele Forumului CADO; să reflecteze în mod critic asupra ediției Forumului CADO din anul de studii 2022-2023; să-și împărtășească opiniile și sugestiile pentru îmbunățățirea procesului în cadrul Forumului CADO; să analizeze în mod critic rolul cadrului didactic în respectarea, protecția și împuternicirea CADO.

Interesul cadrelor didactice față de experiențele copiilor apărători ai drepturilor omului și față de Forumul CADO este în creștere

„Le mulțumesc profesorilor și profesoarelor care s-au conectat la acest eveniment ca împreună să reflectăm asupra elementelor esențiale ale Forumului CADO.

Forumul CADO este un exercițiu relativ nou atât pentru comunitatea cadrelor didactice, cât și pentru sistemul educațional.

Este un exercițiu prin care dezvoltăm atât deschiderea adulților către elevi, cât și deschiderea elevilor către noi, un exercițiu care înseamnă mai mult decât lecția de educație pentru societate, astfel încât fiecare elev/ă, în procesul educațional, să înțeleagă critic atât propriile drepturi, cât și drepturile semenilor săi.

Este important să demarăm organizarea ediției a doua (atât la nivel local, cât și național) a Forumului CADO încă de la începutul noului an de studii, astfel încât, către luna decembrie, atât cadrele didactice, cât și elevii să participe în acest proces cu mai multă încredere”, a afirmat Corina Lungu, consultantă principală în cadrul Ministerului Educației și Cercetării.

„În acest an, interesul cadrelor didactice față de experiențele copiilor apărători ai drepturilor omului și față de Forumul CADO este și mai mare. Aproape 600 de persoane s-au înscris la acest atelier.

Ca de obicei, programele și activitățile noastre sunt construite pe cele trei valori din cadrul european al competențelor pentru cultura democratică: prețuirea demnității umane; prețuirea diversității; respectul pentru democrație, egalitate și statul de drept. Aceste valori exprimă esența Forumului CADO.

În acest grup de aproape 400 de persoane, vorbim limbi diferite, suntem de etnii diferite, confesiuni diferite, venim din diferite comunități culturale, împărtășim experiențe diferite și manifestăm grijă și respect pentru fiecare”, a menționat Iosif Moldovanu, coach, consultant în drepturile copilului.

„Rolul nostru de profesor este să-i învățăm pe copii să-și aleagă calea, nu să-i manipulăm”

Totodată, profesorii și profesoarele care au participat la atelier au reflectat asupra diverselor experiențe ale elevilor care se exprimă și acționează în baza drepturilor și asupra mesajelor din spatele acestor experiențe, astfel încât să le ofere elevilor suportul de care au nevoie în monitorizarea, apărarea și promovarea drepturilor omului atât în școală, cât și în comunitate.

„Rolul nostru de profesor este să-i învățăm pe copii să-și aleagă calea, nu să-i manipulăm”, a subliniat Vlad.

O participantă a menționat că orice lecție poate avea abordarea unui forum, în care toate opiniile și experiențele copiilor sunt auzite și ascultate, iar rolul cadrului didactic este să creeze un spațiu de încredere și siguranță pentru fiecare elev/ă.

„Mi-au plăcut foarte mult etapele acestei atelier. Deja știu cum voi structura, desfășura Forumul cu elevii mei, astfel încât să le fie interesant și elevilor de clasa a cincea, și elevilor de clasa a douăsprezecea”, a împărtășit Tatiana.

„Îmi plac foarte mult aceste reuniuni online, pentru că aici mă încarc cu energie și am parte de ghidarea necesară”, a spus Elena.

„În urma acestui atelier am rămas cu foarte multe întrebări și reflecții. Cred că anume asta este misiunea unui forum, să trezească reflecții”, a adăugat Olesea.

Amintim că cea de-a doua ediție a etapei republicane a Forumului CADO se va desfășura în perioada 1-10 decembrie 2023 și este organizată de MEC în parteneriat cu CIDDC, cu suportul organizațiilor Salvați Copiii România și ERIKS Development Partner.

În cadrul primei ediții republicane a Forumului CADO, desfășurată în perioada 2-8 decembrie 2022, au participat 450 de copii din țară.

CIDDC susține copiii apărători ai drepturilor omului și le oferă suport în procesul de monitorizare, apărare și promovare a propriilor drepturi și a drepturilor altor copii (inclusiv elaborarea campaniilor de sensibilizare/ conștientizare a opiniei publice); susține părinții, cadrele didactice, autoritățile, ONG-urile, Avocatul Copilului și alți titulari de obligații și le oferă suport să pună în practică drepturile CADO.

În acest Ghid, părinții, cadrele didactice, autoritățile publice, Avocatul Copilului, ONG-urile pot găsi informații utile și recomandări despre cum pot aplica drepturile CADO și cum pot oferi copiilor apărători ai drepturilor omului un mediu sigur, un mediu în care CADO se bucură de recunoaștere, vizibilitate, împuternicire și protecție.

Termenul extins. Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) solicită oferte pentru furnizarea serviciilor de traducere simultană

Suntem în căutarea a 2 persoane pentru servicii de interpretare simultană din limba engleză în limba română și viceversa, pentru un atelier offline care se va desfășura pe parcursul a 2 zile de lucru, în orașul Chișinău, în perioada 10 -11 octombrie.

Orele de lucru: aproximativ 6-7 ore de lucru pe zi cu pauze și prânz.

Selectăm furnizorii/furnizoarele cu experiență în domeniu, care vor propune cel mai avantajos preț pentru serviciile solicitate. Vă rugăm să trimiteți ofertele la adresa de e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. . Pentru informații suplimentare, vă puteți adresa persoanei de contact: Rodica Caimac, la numărul de telefon 068659581.

Termenul limită pentru depunerea ofertelor este până pe 22 septembrie, ora 18:00.

CIDDC este o organizaţie nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați https://drepturilecopilului.md.

Serviciile vor fi prestate în cadrul unei activități desfășurate ca parte a proiectului „Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova”, implementat de CIDDC și Child Rights Connect, cu suportul Ville de Genève și Swedish International Development and Cooperation Agency în perioada noiembrie 2022 – octombrie 2024. 

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) solicită oferte pentru servicii de cazare, alimentare, săli de conferință

În cadrul proiectelor pe care le implementăm, CIDDC organizează ateliere de lucru cu copii și adulți, cu o durată obișnuită de 2-3 zile, în grupuri de 20-35 de persoane. Pentru aceste evenimente, suntem în căutarea de opțiuni pentru cazare, alimentație și închirierea sălilor de conferință.

Vă rugăm să ne transmiteți oferte pentru cazare în camere triple, duble și single, servirea meselor (mic dejun, prânz, cină, precum și pauzele de cafea), și închirierea sălilor de conferință echipate cu dispozitive necesare (videoproiectoare, flipchart-uri, boxe etc.).

Selectăm furnizorii pe baza celor mai avantajoase oferte, care să asigure calitatea necesară, ținând cont și de Politica CIDDC de Protecție a Copilului.

Vă rugăm să trimiteți ofertele la adresa de e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. .

Pentru orice întrebări sau clarificări, vă puteți adresa Rodicăi Caimac la numărul de telefon 068659581.

Termenul-limităpentru depunerea ofertelor este 18 septembrie, ora 18.00.

CIDDC este o organizaţie nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați https://drepturilecopilului.md .

Serviciile vor fi prestate în cadrul unei activități desfășurate ca parte a proiectului „Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova”, implementat de CIDDC și Child Rights Connect, cu suportul Ville de Genève și Swedish International Development and Cooperation Agency în perioada noiembrie 2022 – octombrie 2024.

 

18 copii apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova și Ucraina, împreună cu copii din întreaga lume, ajută Înaltul Comisar al Națiunilor Unite pentru Drepturile Omului să dezvolte o campanie

Ce dificultăți privind drepturile omului experimentează copiii? Cum copiii apără drepturile omului? De ce suport au nevoie copiii pentru a apăra drepturile omului? Optsprezece copii apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova și Ucraina și-au exprimat opiniile cu privire la diferite aspecte legate de drepturile omului, în cadrul unui proces de consultare la nivel național.

Procesul de consultare la nivel național s-a desfășurat în perioada 9-10 septembrie 2023, prin intermediul unui chestionar prietenos online, elaborat de Oficiul Înaltului Comisar ONU pentru Drepturile Omului împreună cu Child Advisory Team (CAT, structură consultativă pe lângă Child Rights Connect), din care face parte și o membră a Platformei Copiilor, Anghelina Severin.

Activitatea de consultare a fost organizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) cu suportul organizației Salvați Copiii România.

Opiniile copiilor vor contribui la desfășurarea de către Înaltul Comisar al Națiunilor Unite pentru Drepturile Omului a unei inițiative în contextul marcării a 75 de ani de la adoptarea Declarației Universale a Drepturilor Omului .

În procesul de consultare au participat copii care au diverse experiențe de monitorizare, apărare și promovare a drepturilor omului și fac parte din diverse grupuri ghidate și susținute de CIDDC: Platforma Copiilor, Consiliul Consultativ al Copiilor pe lângă Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului (din care fac parte și copii din Ucraina), Inițiativa CADO.

Chestionarulîn baza căruia a fost desfășurată consultarea opiniilor cuprinde 25 de întrebări, se adresează copiilor din întreaga lume cu vârste de până la 17 ani și poate fi completataici,în limbile engleză, franceză și spaniolă, atât în mod individual, cât și în grup, până pe 26 septembrie 2023.

Subliniem că materialele prietenoase copilului pot fi dezvoltate numai cu participarea copiilor și reiterăm că acest chestionar a fost elaborat împreună cu un grup de copii din întreaga lume, inclusiv cu participarea unei fete din Republica Moldova, pe care CIDDC a ghidat-o și susținut-o în acest proces.

Rezultatele chestionarului vor fi analizate de către membrii și membrele CAT și de către experți și experte în drepturile copilului și vor fi publicatepe versiunea prietenoasă a paginii web a Oficiului Înaltului Comisar al Națiunilor Unite pentru Drepturile Omului, în decembrie 2023.

În cadrul activității de consultare la nivel național, copiii s-au familiarizat cu versiunea prietenoasă a Declarației Universale privind Drepturile Omului și versiunea prietenoasă despre Înaltul Comisar al Națiunilor Unite pentru Drepturile Omului, ambele elaborate de Child Rights Connect și Child Advisory Team (CAT), și au împărtășit când și cum au aflat despre acest document, cum subiecte legate de drepturile omului sunt abordate atât în școală, cât și în comunitate.

Participanții au discutat despre cele mai mari dificultăți cu care se confruntă copiii în familie, în școală și în comunitate, precum și despre cele mai des încălcate drepturi ale lor. Drept rezultat, în urma exercițiilor de reflecție, copiii au concluzionat că cele mai des încălcate trei drepturi ale copiilor sunt: dreptul la opinie, dreptul la educație, dreptul la protecție față de orice formă de violență.

„Atât copiii, cât și adulții au nevoie nu doar să cunoască drepturile omului, dar și să le înțeleagă, să le aplice zi de zi”

Totodată, copiii au explorat diferite convingeri despre drepturile omului și au reflectat despre cum se respectă drepturile omului în Republica Moldova în general, concluzionând că în țara noastră cel mai des se încalcă: dreptul la egalitate și nondiscriminare, dreptul la viață decentă și dreptul la sănătate.

În timpul activității, copiii au subliniat că drepturile sunt conectate între ele și au exprimat nevoi în baza acestei reflecții.

„Atunci când îmi exprim opinia, vreau să știu și să simt că, indiferent de opinia mea, sunt protejată”, a menționat o membră a Platformei Copiilor.

„Atât copiii, cât și adulții au nevoie nu doar să cunoască drepturile omului, dar și să le înțeleagă, să le aplice zi de zi”, a afirmat un membru al Consiliului Consultativ.

Altcineva a menționat că „legea privind drepturile copilului este învechită” și este nevoie de actualizarea ei ca să răspundă nevoilor tuturor copiilor.

Copiii au împărtășit prin ce acțiuni apără drepturile omului: informarea semenilor și a adulților în școală despre drepturile lor; participarea la conferințe tematice, la Forumul CADO; dezvoltarea și susținerea campaniilor online; participarea la ateliere offline; sensibilizarea opiniei publice privind drepturile omului, organizarea întrunirilor pașnice și participarea la ele, semnarea petițiilor la nivel internațional și național etc.

„Eu apăr drepturile omului prin distribuirea în mediul online a materialelor de campanie”, a împărtășit un membru al CCC.

„În școala noastră, Consiliul Elevilor a pus o boxă anonimă prin care consultă opiniile copiilor despre cum se simt în școală”, a spus o membră a Inițiativei CADO.

„Vă mulțumesc că împărtășiți aceste experiențe. Astfel, adulții, statul, organizațiile naționale și internaționale vor avea o viziune mai clară asupra modului în care să vă acorde suportul necesar. Însuși faptul că participați la această consultare este o formă de apărare a drepturilor omului”, a concluzionat Rodica Caimac, coordonatoarea programului Participarea Copilului din cadrul CIDDC.

Menționăm că la nivel internațional și național, în 2023 au loc mai multe evenimente în legătură cu inițierea unei campanii privind a 75-a aniversare a Declarației ONU a Drepturilor Omului.

Pe 10 decembrie 2023, Declarația Universală ONU a Drepturilor Omului marchează 75 de ani de la adoptare, o ocazie pentru fiecare de a învăța despre ea și despre importanța acesteia pentru viitor.

Reamintim că, din anul 2021 până în prezent, experiențele copiilor apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova devin din ce în ce mai cunoscute pe plan internațional, iar CIDDC facilitează acest proces și continuă să sprijine inițiativele şi acțiunile CADO în diferite țări, cum ar fi, mai recent, Conferința Internațională Aniversară a Child Rights Connect, organizată la Geneva, în Elveția (mai 2023),Conferința “Vienna World Conference - 30 Years On: Our Rights – Our Future”(iunie 2023), RIGHTS Click BETTER-VERSE – Conferința internațională privind drepturile digitale ale CADO (Londra, Regatul Unit, 5-6 septembrie 2023).

CIDDC susține copiii apărători ai drepturilor omului și le oferă suport în procesul de monitorizare, apărare și promovare a propriilor drepturi și a drepturilor altor copii (inclusiv elaborarea campaniilor de sensibilizare/conștientizare a opiniei publice); susține părinții, cadrele didactice, autoritățile, ONG-urile, Avocatul Copilului și alți titulari de obligații și le oferă suport să pună în practică drepturile CADO.

GALERIE FOTO:

Termeni de Referință. Achiziționare de servicii de suport psiho-emoțional de grup pentru cadrele didactice, care lucrează cu copii refugiați care își fac studiile în instituțiile de învățământ din Republica Moldova

1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare pentru Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

CIDDC oferă sprijin psiho-emoțional copiilor refugiați, părinților/ îngrijitorilor acestora, dar și cadrelor didactice care lucrează cu copiii refugiați, pentru a fi echilibrați emoțional și capabili să sprijine copiii și părinții/ îngrijitorii, inclusiv pe cei refugiați în procesul de adaptare și incluziune în instituțiile de învățământ din Republica Moldova prin:

‒ ședințe de consiliere/ terapie acordate copilului refugiat;

‒ ședințe de consiliere cu părinții copilului/ copiilor refugiați;

‒ ședințe cu cadrele didactice (educator/-oare, învățător/-oare, profesor/-oară) din instituțiile de învățământ frecventate de copii refugiați.

Serviciile de suport psiho-emoțional (de grup)vor fi prestate în cadrul proiectului „Incluziunea sigură a copiilor refugiați în școlile din Republica Moldova”, implementat de CIDDC în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, Solidarités International, Synergie Emergency Response cu suportul financiar oferit de Agenția Franceză de Dezvoltare (AFD) și Fundația Franței (FDF).

2. SARCINI ȘI RESPONSABILITĂȚI

Psihologul selectat va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- să ofere suport psiho-emoțional (ședințe de grup), adaptat la nevoile cadrelor didactice;

- să organizeze spațiul în care se află în momentul realizării suportului psiho-emoțional, astfel încât să asigure respectare a confidențialității și secretului profesional;

- să anunțe CIDDC și autoritățile competente în cazul în care beneficiarii au semnalizat intenția clară de a-și produce o vătămare gravă sie (suicid) sau altor persoane, pentru a le implica în rezolvarea situației (confidențialitatea în aceste situații, conform legislației Republicii Moldova, nu este aplicabilă);

- să elaboreze agende pentru fiecare ședință și câte un raport final pentru fiecare grup, conform modelului oferit de CIDDC.

3.TERMENUL DE REALIZARE ȘI CONDIȚIILE DE PLATĂ

Serviciile urmează să fie realizată în perioada septembrie 2023 – februarie 2024.

Psihologul va prezenta oferta financiară conform modelului: I. Date despre ofertant: nume/ prenume, telefon, email,documente anexate la această ofertă, care confirmă eligibilitatea ofertantului (a se vedea dosarul aplicantului). II. Oferta financiarăîn lei moldovenești, incluzând suma brută (din aceasta vor fi reținute contribuțiile şi impozitele achitate de aplicant conform legislației în vigoare. Suplimentar se va calcula și achita fondul social – 24%), cu specificarea prețului pentru 1 ședințăde suport psiho-emoțional (indicând durata ședinței) .

Psihologul va fi plătit prin virament bancar în MDL după livrarea serviciilor solicitate. Detaliile cu referire la plată vor fi stipulate în contractul de prestări servicii semnat între părți.

4. CERINȚE FAȚĂ DE APLICANȚI

  • Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;
  • Studii superioare în domeniul psihologiei;
  • Cunoștințe sau experiență de lucru cu copiii/ adulții aflați în situație de criză sau care au trecut prin evenimente traumatice, constituie un avantaj;
  • Experiență de prestare a serviciilor de consiliere psihologică/ psihoterapie, minim 3 ani;
  • Cunoașterea limbilor română (excelent) și rusă (excelent).

5. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

  • CV-ul actualizat incluzând date privind experiența în domeniu;
  • Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiza în domeniu;
  • Oferta financiară.

Selecția aplicantului (psihologului) se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; Psihologii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selecția se va realiza în două etape:

Într-o primă etapă, eliminatorie, CIDDC va evalua, pe baza documentației transmise, admisibilitatea candidaturilor sub aspectul îndeplinirii următoarelor cerințe:

· respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

· respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință.

În a doua etapă se vor examina candidații preselectați din prima etapa, urmărind îndeplinirea de către aceștia a calificărilor si abilitaților solicitate. Aplicațiile vor fi evaluate în baza următoarelor criterii:

Criteriu

Pondere

Experiența psihologului în prestarea serviciilor solicitate

50%

Cunoștințe sau experiență de lucru cu copiii/ adulții aflați în situație de criză sau care au trecut prin evenimente traumatice

20%

Oferta financiară

30%

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. cu mențiunea „Servicii de suport psiho-emoțional de grup pentru cadrele didactice” până la data de 07 septembrie 2023, ora 17:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

Termeni de Referință. Achiziționare de servicii de consiliere psihologică/ psihoterapie pentru copiii refugiați și părinții/îngrijitorii acestora din raioanele Strășeni, Glodeni, Florești și Telenești

1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare pentru Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

CIDDC oferă sprijin psiho-emoțional copiilor refugiați, părinților/ îngrijitorilor acestora, dar și cadrelor didactice care lucrează cu copiii refugiați, pentru a fi echilibrați emoțional și capabili să sprijine copiii și părinții/ îngrijitorii, inclusiv pe cei refugiați în procesul de adaptare și incluziune în instituțiile de învățământ din Republica Moldova prin:

‒ ședințe de consiliere/ terapie acordate copilului refugiat;

‒ ședințe de consiliere cu părinții copilului/ copiilor refugiați;

‒ ședințe cu cadrele didactice (educator/-oare, învățător/-oare, profesor/-oară) din instituțiile de învățământ frecventate de copii refugiați.

Serviciile de consiliere psihologică/ psihoterapie vor fi prestate în cadrul proiectului „Incluziunea sigură a copiilor refugiați în școlile din Republica Moldova”, implementat de CIDDC în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, Solidarités International, Synergie Emergency Response cu suportul financiar oferit de Agenția Franceză de Dezvoltare (AFD) și Fundația Franței (FDF).

2. SARCINI ȘI RESPONSABILITĂȚI

Psihologul selectat va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- să ofere asistență psihologică (ședințe de consiliere psihologică/ psihoterapie), sensibilă la nevoile copilului sau părintelui/îngrijitorului copilului (Strășeni, Glodeni, Florești și Telenești);

- să informeze beneficiarul cu privire la condițiile prestării serviciilor psihologice (scop, durată, beneficii, riscuri, limite);

- să organizeze spațiul în care se află în momentul realizării ședinței de consiliere psihologice/ psihoterapie, astfel încât să asigure respectare a confidențialității și secretului profesional;

- să anunțe CIDDC și autoritățile competente în cazul în care beneficiarul a semnalizat intenția clară de a-și produce o vătămare gravă sie (suicid) sau altor persoane, pentru a le implica în rezolvarea situației (confidențialitatea în aceste situații, conform legislației Republicii Moldova, nu este aplicabilă);

- să participe la ședințele de lucru/ sesiunile de supervizare referitoare la serviciile de consiliere psihologică;

- să completeze și expedieze CIDDC documentația de proiect (acordul de prestare a serviciilor psihologice încheiat cu părintele/ cadrul didactic; jurnalul de evidență a serviciilor psihologice prestate), conform modelului expediat de CIDDC.

3.TERMENUL DE REALIZARE ȘI CONDIȚIILE DE PLATĂ

Serviciile urmează să fie realizată în perioada septembrie 2023 – februarie 2024.

Psihologul va prezenta oferta financiară conform modelului: I. Date despre ofertant: nume/ prenume, telefon, email,documente anexate la această ofertă, care confirmă eligibilitatea ofertantului (a se vedea dosarul aplicantului). II. Oferta financiarăîn lei moldovenești, incluzând suma brută (din aceasta vor fi reținute contribuțiile şi impozitele achitate de aplicant conform legislației în vigoare. Suplimentar se va calcula și achita fondul social – 24%), cu specificarea prețului pentru 1 ședințăde consiliere psihologică (indicând durata ședinței) .

Psihologul va fi plătit prin virament bancar în MDL după livrarea serviciilor solicitate. Detaliile cu referire la plată vor fi stipulate în contractul de prestări servicii semnat între părți.

4. CERINȚE FAȚĂ DE APLICANȚI

  • Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;
  • Studii superioare în domeniul psihologiei;
  • Cunoștințe sau experiență de lucru cu copiii/ adulții aflați în situație de criză sau care au trecut prin evenimente traumatice, constituie un avantaj;
  • Experiență de prestare a serviciilor de consiliere psihologică/ psihoterapie, minim 3 ani;
  • Cunoașterea limbilor română (excelent) și rusă (excelent).

5. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

  • CV-ul actualizat incluzând date privind experiența în domeniu;
  • Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiza în domeniu;
  • Oferta financiară.

Selecția aplicantului (psihologului) se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; Psihologii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selecția se va realiza în două etape:

Într-o primă etapă, eliminatorie, CIDDC va evalua, pe baza documentației transmise, admisibilitatea candidaturilor sub aspectul îndeplinirii următoarelor cerințe:

· respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

· respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință.

În a doua etapă se vor examina candidații preselectați din prima etapa, urmărind îndeplinirea de către aceștia a calificărilor si abilitaților solicitate. Aplicațiile vor fi evaluate în baza următoarelor criterii:

Criteriu

Pondere

Experiența psihologului în prestarea serviciilor solicitate

50%

Cunoștințe sau experiență de lucru cu copiii/ adulții aflați în situație de criză sau care au trecut prin evenimente traumatice

20%

Oferta financiară

30%

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. cu mențiunea „Servicii psihologice pentru copii/părinți – refugiați” până la data de 07 septembrie 2023, ora 17:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

30 de cadre didactice și manageriale, care lucrează cu și pentru copii refugiați au împărtășit, în cadrul unei școli de vară, practici educaționale de intervenție în situațiile de bullying

Treizeci de cadre didactice și manageriale din raioanele Anenii Noi și Ștefan Vodă care lucrează cu și pentru copii de vârste diferite, inclusiv cu copiii refugiați și familiile acestora, au participat la Școala de vară „Practici educaționale de intervenție în situațiile de bullying”, care s-a desfășurat în perioada 22-25 august curent, în Chișinău.

Școala a fost facilitată de către experții Sorina Petrică și Iosif Moldovanu, fiind organizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova (MEC) cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft.

În cadrul școlii de vară, participanții și participantele au împărtășit experiențe pedagogice de intervenție în situațiile de bullying și au analizat în mod critic impactul acestora asupra dezvoltării copiilor.

Timp de patru zile, educatoare, profesoare și profesori, psihologi școlari, cadre manageriale ș.a. au explorat comportamente, convingeri, atitudini și valori personale despre copil, drepturile copilului, violență, educație. Au exprimat și au conștientizat nevoi, emoții și percepții, practicând exerciții de autocunoaștere (exerciții cu cardurile metaforice, instrumentul Fereastra lui Johari etc.)

Au abordat procesul de formare prin prisma celor două nevoi ale copilului, după Gabor Maté: nevoia de autenticitate și nevoia de a fi în relație.

Au definit conceptul de bullying, rolurile implicate într-o situație de bullying: inițiator, țintă, martori; au explorat dinamica de putere în situațiile de bullying. Au identificat contexte de învățare, abordări și strategii didactice de formare a competențelor copiilor în scopul prevenirii bullyingului.

Au reflectat despre ce competențe au nevoie adulții să-și formeze pentru a proiecta, facilita și evalua programe și activități de prevenire a bullyingului, astfel încât copiii să facă față situațiilor de bullying. Au exersat activități privind schimbarea comportamentului copiilor, al cadrelor didactice, al părinților și al altor membri ai comunității locale.

Au analizat diferite strategii de intervenție la nivel individual și de grup pentru copii/elevi, cadre didactice, părinți, care au ca scop stoparea comportamentelor de bullying.

Au primit resurse și instrumente care să faciliteze procesul de explorare a nevoilor copilului și a răspunde acestora în procesul educațional, valorizând demnitatea umană.

Au purtat dialog cu Valentina Olaru, secretara de stat din cadrul Ministerului Educației și Cercetării.

Școala de vară oferă participantelor/nților oportunitatea de a inova procesul educațional

Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului, coach,a reiterat că împreună cu Sorina Petrică și CIDDC, va continua să abiliteze profesioniștii din educație să aplice Metodologia cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului .

„Școala oferă participanților/ntelor oportunitatea de a se autoobserva în primul rând, apoi de a observa copiii – și unii, și alții – ființe umane cu demnitate. Iar faptul că la această școală de vară participă de la doi până la cinci profesori și profesoare din aceeași instituție arată că în instituțiile respective au loc procese sănătoase. Prin facilitarea acestei școli de vară, oferim o abordare inovatoare. Înțelegându-și propriile nevoi, conștientizându-și și valorizându-și propria demnitate, profesioniștii conștientizează nevoile și valorizează demnitatea fiecărui copil”, a explicat Iosif Moldovanu.

Sorina Petrică, psihologă cliniciană, psihoterapeută, a menționat că școala oferă fiecărei persoane participante o călătorie în care fiecare se descoperă pe ea însăși și își onorează copilul interior.

„Scopul școlii este crearea unui mediu în care să învățați unele de la altele, unii de la alții, să vă exprimați vulnerabilitățile și să vă uitați înăuntrul dvs. Pentru că facem educație cu toată ființa, nu doar cu mintea, dar și cu inima. Și atunci e foarte important să vedem ce aduce fiecare în relația cu copiii.

Este nevoie să revoluționăm lucrurile în educație: să ne uităm la greșelile copiilor din perspectiva a ceea ce noi livrăm ca profesioniști. Nu este vorba doar despre copii, este despre ce creăm împreună. Noi nu putem să controlăm cum învață copiii, dar putem schimba modul în care noi lucrăm, în care ne uităm la copii”, a adăugat Sorina Petrică.

CIDDC, în cooperare cu MEC și cu suportul oferit de World Vision, vine în întâmpinarea nevoilor de formare ale profesioniștilor/istelor din educație

La deschiderea evenimentului, Arina Zîcu, directoarea executivă a CIDDC, a salutat inițiativa profesionistelor și profesioniștilor din educație de a contribui la un mediu sigur și respectuos pentru fiecare copil, iar la final, împreună cu Valentina Olaru, secretară de stat în cadrul MEC, și Adela Softic, multi-project manager în cadrul World Vision, le-a înmânat certificatele de participare.

„Vă mulțumesc pentru angajamentul dumneavoastră de a contribui la un mediu prietenos în procesul educațional, în care fiecare copil, fără nicio discriminare, este văzut, auzit și respectat. Totodată, vă mulțumesc pentru curajul de a contribui la schimbarea în domeniul educației. Noi vom continua, în cooperare cu partenerii noștri, să venim în întâmpinarea nevoilor dumneavoastră de a vă dezvolta competențele și să realizăm programe inovatoare, centrate pe grija și respectul pentru fiecare ființă umană”, a declarat Arina Zîcu.

„Vă admir pasiunea de a lucra cu copiii și vă mulțumesc că ați ales să participați la această școală de vară, în care aveți oportunitatea să aflați și să învățați multe lucruri importante, inclusiv în vederea sprijinirii sigure în instituțiile de învățământ din Republica Moldova a copiilor refugiați, și îmi exprim onoarea de a coopera cu CIDDC atât în cadrul acestui proiect, cât și în proiecte viitoare”, a declarat Adela Softic, multi-project manager în cadrul World Vision.

„Vă felicit că ați fost aici împreună în cadrul acestei școli și vă încurajez să împărtășiți printre colegii dvs. activitățile și practicile școlii. Cu cât mai mulți profesioniști vor participa la astfel de formări, cu atât mai pregătiți vor fi aceștia, cu atât mai sănătos va funcționa sistemul educațional și cu atât mai bine se vor simți copiii și cadrele didactice în procesul educațional.

Pentru prevenirea și combaterea bullyingului, merită să lucrăm toți împreună. De aceea, cred că ar fi bine să implicăm și părinții. Știu că mulți părinți sunt deschiși să coopereze cu cadrele didactice. Părinții sunt o resursă valoroasă în prevenirea și combaterea situațiilor de bullying și este important să fie implicați în acest proces, precum și în alte procese din instituții”, a declarat Valentina Olaru, secretară de stat în cadrul Ministerului Educației și Cercetării (MEC) .

„Până la această școală, eu credeam că știu totul despre bullying”

Participantele și participanții școlii de vară au împărtășit intenții, conștientizări și concluzii.

„Această școală de vară m-a determinat să-mi lărgesc vizorul cu privire la tema bullyingului, care pe mine, în calitate de manager școlar, mă interesează foarte mult. De asemenea, am cunoscut alți profesioniști din domeniu și am făcut schimb de contacte.

Am avut parte de patru zile informative, cu o atmosferă de lucru foarte bună. Fiecare participant/ă la această școală, aplicând în practică cele învățate aici, poate face ca instituția unde activează să fie cu un pas spre mai bine”, a opinat Alexandru Covtun, director, profesor în raionul Anenii Noi.

„Până la această școală, eu credeam că știu totul despre bullying”, a împărtășit Natalia Ștefan, directoare adjunctă pe educație, profesoară în raionul Ștefan Vodă.

„Bullyingul este un subiect de actualitate. Mi-am împrospătat cunoștințele în domeniu”, a spus Galina Plăcintă, profesoară în raionul Anenii Noi .

„Am venit aici pentru a-mi aprofunda cunoștințele despre bullying. Am înțeles mai bine această noțiune și deja știu să o delimitez de abuz și de alte tipuri de violență. Foarte utilă mi-a fost și metoda de prevenire, pe care o voi aplica și în școala noastră.

Ca de obicei, la activitățile desfășurate de CIDDC am un sentiment de siguranță și pot liber să exprim ceea ce simt, ceea ce sunt și să clarific foarte multe lucruri pentru mine ca persoană”, a adăugat Svetlana Spînachi, profesoară în raionul Anenii Noi.

Amintim că CIDDC inspiră adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborează cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului, acțiuni care definesc misiunea CIDDC.

GALERIE FOTO:

Concurs de selectare a 2 consultanți-formatori care vor realiza un program de abilitare privind aplicarea Metodologiei cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului pentru profesioniștii din educație

TERMENI DE REFERINȚĂ

Concurs de selectare a 2 consultanți-formatori care vor realiza un program de abilitare privind aplicarea Metodologiei cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului pentru profesioniștii din educație, în vederea sprijinirii incluziunii sigure în instituțiile de învățământ din Republica Moldova a copiilor refugiați

1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

Conștientizând necesitatea susținerii profesioniștilor din sectorul educație în efortul de prevenire și combatere a bullying-ului CIDDC oferă cadrelor didactice și psihologilor posibilitatea de a participa la un program de formare privind aplicarea Metodologiei cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului aprobată prin Ordinul Ministrului Educației și Cercetării nr. 1024/2022 .

Activitățile se realizează în parteneriat cu Organele locale de specialitate în domeniul învățământului (OLSDÎ) din Strășeni, Telenești, Florești și Glodeni, în cadrul proiectului „Incluziunea sigură a copiilor refugiați în școlile din Republica Moldova”, implementat de CIDDC în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, Solidarités International, Synergie Emergency Response cu suportul financiar oferit de Agenția Franceză de Dezvoltare (AFD) și Fundația Franței (FDF).

2. SARCINI ȘI LIVRABILE

Consultantul-facilitatorul va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- Elaborarea conceptului programului de formare pentru grupurile țintă: cadre didactice de la ciclul primar, secundar și psihologi (programul include 24 sesiuni);

- Livrarea programului de formare;

- Participarea la ședințele de lucru privind organizarea programului de formare;

- Menținerea comunicării între sesiuni cu profesioniștii instruiți;

- Evaluarea pre și post instruire a persoanelor instruite;

- Elaborarea rapoartelor în urma desfășurării programului de formare, conform modelului oferit de CIDDC;

- Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util și la cele mai înalte standarde.

3.TERMENUL DE REALIZARE ȘI CONDIȚIILE DE PLATĂ

Serviciile urmează să fie realizate în perioada septembrie 2023 – februarie 2024.

Consultantul va prezenta oferta financiară conform modelului: I. Date despre aplicant/ofertant: nume/ prenume, telefon, email,documente anexate la această ofertă, care confirmă eligibilitatea ofertantului (a se vedea dosarul aplicantului). II. Oferta financiarăîn lei moldovenești, incluzând suma brută (din aceasta vor fi reținute contribuțiile şi impozitele achitate de aplicant conform legislației în vigoare. Suplimentar se va calcula și achita fondul social – 24%), cu specificarea unui preț fix total pentru livrabile (atelier, agendă, raport) .

4. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

  • Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;
  • Studii universitare în domenii relevante;
  • Cunoașterea cadrului legal în domeniul educației și a drepturilor copilului;
  • Cunoașterea cadrului legal de prevenire și protecție a copilului, inclusiv bullying;
  • Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;
  • Cunoștințe și experiență în domeniul prevenirii și protecției copilului față de violență, inclusiv bullying;
  • Abilități analitice, capacitatea de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe abordate în cadrul cursului și în documentele scrise (agende, rapoarte);
  • Abilități de lucru în echipă;
  • Cunoașterea limbilor română și rusă (excelent).

5. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

  • CV-ul actualizat incluzând date privind experiența în domeniu;
  • Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiza în domeniu.
    Conceptul cursului/ programului ce urmează a fi livrat specialiștilor în educație
  • Oferta financiară.

Selecția consultanților-formatori se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; formatorii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selecția se va realiza în două etape:

Într-o primă etapă, eliminatorie, CIDDC va evalua, pe baza documentației transmise, admisibilitatea candidaturilor sub aspectul îndeplinirii următoarelor cerințe:

· respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

· respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință.

În a doua etapă se vor examina candidații preselectați din prima etapa, urmărind îndeplinirea de către aceștia a calificărilor si abilitaților solicitate. Aplicațiile vor fi evaluate în baza următoarelor criterii:

Criteriu

Pondere

Experiența consultantului-facilitator în prestarea serviciilor solicitate

30%

Conceptul cursului/ programului de analiză tranzacțională ce urmează a fi livrat specialiștilor în educație

40%

Experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului

10%

Oferta financiară

20%

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de e-mail Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. cu mențiunea „Consultant-formator privind aplicarea Metodologiei cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului” până la data de 1 septembrie 2023, ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

Consiliul Consultativ al Copiilor pe lângă Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului s-a întâlnit cu noul ombudsman al copilului

Membrii și membrele Consiliului Copiilor pe lângă Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului s-au întâlnit cu Vasile Coroi, noul ombudsman al copilului, și i-au comunicat principalele probleme cu care se confruntă elevii și elevele în școli.

Întâlnirea a avut loc în cadrul unui atelier de lucru al Consiliului Copiilor, desfășurat în perioada 11-12 august 2023 de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în parteneriat cu Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului, cu suportul financiar oferit de Salvați Copiii România.

Membrii și membrele Consiliului au discutat cu avocatul copilului despre ce au realizat la atelierul precedent, inclusiv despre problemele pe care le-au identificat anterior și cu care copiii se confruntă cel mai des în școală: violența și abuzul, violența sexuală, discriminarea, bullyingul, accesul limitat la servicii medicale și calitatea precară a acestora, lipsa condițiilor de igienă, lipsa veceurilor în instituțiile de învățământ, lipsa intimității, relația nerespectuoasă între cadre didactice și elevi, nevoia de competențe digitale a cadrelor didactice, aplicarea în școală a unui stil de predare nedemocratic; lipsa psihologului școlar și calitatea precară a serviciilor psihologice școlare (nerespectarea confidențialității).

Totodată, membrii și membrele Consiliului i-au comunicat ombudsmanului copilului despre cercetarea pe care au ales să o elaboreze în următoarea perioadă.

Tema cercetării este relația profesor – elev, pe care Consiliul Copiilor a ales-o după ce a identificat mai multe subiecte de cercetare și le-au supus votului.

„Sunt foarte interesat de ceea ce voi faceți și cercetați. Și am venit în primul rând să vă ascult pe voi, să vă ascult opiniile, să aflu dificultățile cu care vă confruntați în școli și în viața de zi cu zi. Am nevoie să cunosc aceste dificultăți și să aflu idei de soluții din perspectiva copilului, pentru a-mi stabili prioritățile și a putea să aduc vocea voastră mai departe către autorități, atunci când este nevoie de a schimba anumite procese și practici”, a declarat Vasile Coroi, avocatul poporului pentru drepturile copilului.

Relația profesor – elev, subiectul noii cercetări

Atelierul Consiliului Consultativ al Copiilor s-a concentrat pe dezvoltarea instrumentului de consultare a opiniei copilului în procesul de cercetare.

Astfel, participanții și participantele, reflectând asupra atitudinii cadrelor didactice față de elevi, asupra modului în care copiii se simt în procesul educațional, și-au dezvoltat capacitățile privind procesul de elaborare a unui chestionar online (au exersat formularea mai multor tipuri de întrebări, au analizat structura chestionarului în Google forms); au identificat datele demografice necesare pentru chestionar; au elaborat un plan de promovare a chestionarului în rândul elevilor.

De asemenea, membrii și membrele Consiliului au făcut cunoștință cu Arina Zîcu, directoarea executivă a CIDDC, care i-a salutat la începutul atelierului, s-a alăturat activităților introductive ale atelierului și i-a încurajat să-și continue cu încredere procesele de cercetare.

O participantă și un participant și-au împărtășit impresiile din cadrul acestui atelier:

„Aici m-am simțit ascultată. Mi-am făcut auzită opinia în mod liber, fără a fi criticată pentru opinia mea. Am lucrat asupra chestionarului anonim, pe care îl vom utiliza în cadrul cercetării. Abia aștept să-l distribuim colegilor și prietenilor ca să aflăm opiniile lor”, a spus Alexandrina, membră a Consiliului Consultativ al Copiilor.

„Mă bucur să cunosc noul avocat al copilului, persoana responsabliă să faciliteze dialogul dintre copii și autorități, pentru a ajuta copiii să-și dezvolte abilitățile de a apărare a drepturilor. În cadrul discuțiilor, am acordat atenție în mod special subiectului relației dintre elevi și profesori, o temă sensibilă în multe școli.

La acest atelier am aflat că sunt și alți tineri care, la fel ca și mine, se confruntă cu aceleași probleme și împreună putem aborda aceste teme pentru a fi soluționate de către autorități”, a adăugat Denis, membru al Consiliului Consultativ al Copiilor.

Amintim că pe parcursul primului său an de activitate, Consiliul Copiilor a participat, cu suportul tehnic oferit de CIDDC, la mai multe activități de cercetare și la evenimente naționale și internaționale, printre care elaborarea cercetării privind Fenomenul discriminării în școli , Forumul Național al Copiilor „Respectarea drepturilor copiilor în și la educație”, ediția a șasea (19 noiembrie 2022), Conferința Științifică Internațională „Interesul superior al copilului: abordare socio-culturală, normativă și jurisprudențială” (30 septembrie – 1 octombrie 2022).

Consiliul Copiilor reprezintă vocea tuturor copiilor cu privire la respectarea, protecția și asigurarea drepturilor copilului în Republica Moldova și are un mandat de doi ani, desfășurat în perioada anilor de studii 2022-2023/2023-2024.

Activitatea acestei structuri consultative este facilitată, în limbile română și rusă, de Oficiul Avocatului Poporului (OAP) în colaborare cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC), cu suportul financiar al organizației Salvați Copiii România.

Consiliul Consultativ și-a început activitatea în septembrie 2022, acesta fiind creat în baza Regulamentului Consiliului Consultativ al Copiilor pe lângă Avocatul Poporului pentru drepturile copilului .

Pe lângă Consiliul Consultativ al Copiilor, CIDDC susține și alte ințiative de participare a copiilor: Platforma Copiilor , Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului etc.

GALERIE FOTO:

 

Ce trebuie să facă titularii de obligații ca procesul de consultare a Opiniei Copilului să fie unul adevărat și etic? Copii Apărători ai Drepturilor Omului (CADO) din Republica Moldova și Ucraina abordează acest subiect

Inițiativa CADO, din care fac parte copii din Republica Moldova și Ucraina, s-a întrunit la cel de-al doilea atelier de lucru și și-a împărtășit propriille experiențe și experiențele semenilor în care le-a fost consultată opinia – în școală, în familie, în Consiliul Elevilor și în alte contexte.

Atelierul a avut loc pe 10 august 2023 și a fost organizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în cadrul proiectului „Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova”, implementat de CIDDC și Child Rights Connect, cu suportul Ville de Genève și Swedish International Development and Cooperation Agency în perioada noiembrie 2022 – octombrie 2024.

Participanții și participantele au analizat în ce măsură procesele de consultare a opiniilor lor au fost adevărate și au respectat cele nouă Standarde pentru o participare adevărată și etică a copiilor, pe care Comitetul pentru Drepturile Copilului le stipulează în Comentariul General nr. 12 (2009), astfel încât toate procesele în cadrul cărora se solicită opiniile sau participarea unuia sau mai multor copii trebuie să fie: 1.Transparente și informative; 2. Benevole; 3. Respectuoase; 4. Relevante; 5. Prietenoase copilului; 6. Incluzive; 7. Susținute prin instruire; 8. Sigure și să țină cont de riscuri; 9. Responsabile.

Au identificat metodele, acțiunile și instrumentele prin care își cer drepturile; au identificat cine cere drepturile (deținătorii de drepturi: copiii și părinții acestora) și cine asigură drepturile copilului (deținătorii de obligații: familia/părinții/îngrijitorii, statul, societatea civilă); ce rol are statul și ce rol are societatea civilă în realizarea drepturilor copilului.

Gheorghe Galbura, facilitator al atelierului, tânăr apărător al drepturilor omului , a ghidat participanții și participantele să elaboreze o listă de acțiuni pe care titularii de obligații trebuie să le întreprindă atunci când consultă opinia copilului.

„Deseori, consultarea opiniei copilului este inițiată de către adulți, fiind un proces în care copiilor nu li se oferă spațiu pentru feedback, nici spațiu pentru feedback despre cum decurge procesul de consultare, despre cum se simt copiii în acest proces.

Deși CADO au experiență, ei oricum întâmpină dificultăți, le este dicifil să-și exprime opiniile în mediul școlar.

Împreună cu copiii am elaborat o listă de condiții pe care titularii de obligații ar trebui să le respecte, astfel încât opinia copilului să aibă un impact și copiii să-și exprime opiniile în mod liber și fără riscuri”, a explicat Gheorghe Galbura.

„Drepturile nu pot fi date, și nici luate. Cu ele te naști”

Totodată, în cadrul atelierului, CADO au explorat convingeri limitative atât ale adulților, cât și ale copiilor despre drepturile omului și drepturile copilului.

„Aveți și obligații, nu doar drepturi.” „Ești prea mic ca să aperi drepturi.” „V-au dat prea multe drepturi.”

Acestea sunt câteva dintre convingerile limitative pe care copiii le aud cel mai des în școală și în familie și pe care Inițiativa CADO le-a explorat în timpul atelierului.

În context, Rodica Caimac, coordonatoarea programului Participarea Copilului , a subliniat că „Drepturile nu pot fi date, și nici luate. Cu ele te naști”.

Amintim că grupul Inițiativei CADO a fost format în cadrul proiectului „Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova” în baza a trei criterii: universalitatea drepturilor omului, vârsta cuprinsă între 13 și 17 ani și diversitatea regiunilor din care provin copiii, inclusiv din Ucraina.

Inițiativa CADO are scopul să aducă mai multă claritate cu privire la acțiunile pe care autoritățile trebuie să le întreprindă atunci când elaborează legi, astfel încât participarea copilului în procesul decizional să fie adevărată și etică.

Mai multe informații despre proiect, contextul și obiectivele acestuia pot fi accesate aici .

Amintim că Child Rights Connect este un partener al CIDDC în promovarea conceptului CADO în Republica Moldova și în procesul de pilotare a Ghidului „Punerea în practică a drepturilor copiilor apărători ai drepturilor omului” , inclusiv în cadrul inițiativei #EuSusținCADO și #ÎmpreunăPentruCADO .

Despre situația copiilor apărători ai drepturilor omului în Republica Moldova am început să discutăm în mod special în iunie 2021, când CIDDC, cu suportul tehnic oferit de Child Rights Connect, a creat un spațiu de reflecții și schimb de experiență pentru ONG-urile naționale interesate și Ombudsmanul Copilului. Totodată, o parte dintre aceste ONG-uri și un grup de inițiativă de tineri de la Platforma Copiilor au contribuit la realizarea Raportului privind Copiii Apărători ai Drepturilor Omului în cadrul Evaluării Periodice Universale .

GALERIE FOTO:

 

Subscribe to this RSS feed

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page