Ultimile știri 1

Concurs de selectare a consultanților-formatori pentru dezvoltarea capacităților profesorilor de Educație pentru societate de a oferi suport elevilor/ elevelor să înțeleagă ce este propaganda, manipularea și dezinformarea

  1. CONTEXT

Centrul de informare și documentare pentru Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md

Activitățile se realizează în parteneriat cu Organele Locale de Specialitate în Domeniul Învățământului raioanele Călărași, Fălești și Hâncești în cadrul proiectului "Incluziunea sigură și participativă a copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova", implementat de CIDDC în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și Alianța ONG-urilor Active în Domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familie (APSCF), în cadrul programului de granturi al proiectului "Răspuns Umanitar Integrat pentru Ucrainenii afectați de Conflict și cetățenii din Țările Terțe din Ucraina, Polonia, România și Moldova", finanțat de Ministerul Federal de Externe al Germaniei (AA) prin intermediul Diakonie Katastrophenhilfe (DKH).

Propaganda și/sau manipularea sunt subiecte des apărute pe agenda publică. Suntem înconjurați de mai multe mesaje ca niciodată, fiind expuși aproape constant la publicitate, la știri difuzate 24 de ore din 24, programe TV, aplicații și rețele de socializare. La un volum atât de mare de mesaje care vin sub diverse forme și dinspre numeroase canale, devine din ce în ce mai dificil pentru copii să recunoască propaganda și/sau manipularea. Gândirea critică este o competență esențială a cetățenilor în secolul 21.

Programul oferă suport cadrelor didactice care predau disciplina Educație pentru societate să reflecteze critic asupra propriilor competențe de a proiecta, facilita și evalua activități de învățare pentru dezvoltarea gandirii critice a elevilor.

  1. SARCINI ȘI LIVRABILE

Consultantul-formator va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- Elaborarea conceptului și a agendei pentru instruiri (8 ateliere online);

- Pregătirea materialelor care urmează a fi utilizate în cadrul instruirii;

- Elaborarea și aplicarea unui chestionar de evaluare inițială și finală;

- Evaluarea nevoilor de formare a specialiștilor care urmează să fie instruiți (în primul atelier);

- Facilitarea atelierelor de formare și de follow-up cu durata de 3-4 ore, în format online (utilizând aplicația Zoom), pentru cca 80 persoane per atelier;

- Participarea la ședințele de lucru privind organizarea atelierelor de formare;

- Menținerea comunicării cu beneficiarii instruiți între sesiuni;

- Elaborarea rapoartelor în urma desfășurării atelierelor de formare şi a celor de follow-up, conform modelului oferit de CIDDC;

- Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util și la cele mai înalte standarde.

Notă: Materialele și atelierele vor fi livrate în limba română.

  1. TERMENUL DE REALIZARE ȘI CONDIȚIILE DE PLATĂ

Serviciile urmează să fie realizate în perioada septembrie 2023 - mai 2024.

Consultantul-formator va prezenta oferta financiară conform modelului: I. Date despre aplicant/ofertant:nume/ prenume, telefon, email,documente anexate la această ofertă, care confirmă eligibilitatea ofertantului (a se vedea dosarul aplicantului). II. Oferta financiară în lei moldovenești, incluzând suma brută (din aceasta vor fi reținute contribuțiile şi impozitele achitate de aplicant conform legislației în vigoare. Suplimentar se va calcula și achita fondul social – 24%), cu specificarea unui preț fix total pentru livrabile (atelier, agendă, raport) însoțită de o defalcare a costurilor .

Consultantul-formator va fi plătit prin virament bancar în MDL după livrarea serviciilor solicitate. Detaliile cu referire la plată vor fi stipulate în contractul de prestări servicii semnat între părți.

  1. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

· Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității culturale;

· Studii universitare în domenii relevante;

· Cunoașterea cadrului legal în domeniul educației și a drepturilor copilului;

· Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

· Experiență în elaborarea și facilitarea cursurilor de instruire;

· Abilități analitice, capacitatea de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe abordate în cadrul cursului și în documentele scrise (agende, rapoarte);

· Bune abilități de organizare a timpului și sarcinilor, capacitate de a respecta termene limită;

· Abilități de lucru în echipă;

· Cunoașterea limbilor română (excelent) și rusă (excelent pentru formatorii grupurilor de profesioniștii din instituțiile de învățământ cu predare în rusă; mediu pentru formatorii grupurilor de profesioniștii din instituțiile de învățământ cu predare în română).

  1. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

  • CV-ul actualizat incluzând date privind experiența în domeniu;
  • Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiza în domeniu:
  • Viziunea conceptuală a consultantului asupra executării sarcinilor propuse:
  • Oferta financiară.

Selecția consultanților-formatori se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; formatorii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selecția se va realiza în două etape:

Într-o primă etapă, eliminatorie, CIDDC va evalua, pe baza documentației transmise, admisibilitatea candidaturilor sub aspectul îndeplinirii următoarelor cerințe:

  • respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;
  • respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință.

În a doua etapă se vor examina candidații preselectați din prima etapa, urmărind îndeplinirea de către aceștia a calificărilor și abilitaților solicitate. Aplicațiile vor fi evaluate în baza următoarelor criterii:

Criteriu

Pondere

Experiența consultantului-formator în prestarea serviciilor solicitate

40%

Experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului

20%

Viziunea consultantului asupra executării sarcinilor propuse

10%

Oferta financiară

30%

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. cu mențiunea „Consultant-formator pentru dezvoltarea programului în prevenirea și combaterea propagandei, manipulării și dezinformării” până la data de 02 octombrie 2023, ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

Read more... 

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) solicită oferte pentru servicii de cazare, alimentare, săli de conferință

În cadrul proiectelor pe care le implementăm, CIDDC organizează ateliere de lucru cu copii și adulți, cu o durată obișnuită de 2-3 zile, în grupuri de 20-35 de persoane. Pentru aceste evenimente, suntem în căutarea de opțiuni pentru cazare, alimentație și închirierea sălilor de conferință.

Vă rugăm să ne transmiteți oferte pentru cazare în camere triple, duble și single, servirea meselor (mic dejun, prânz, cină, precum și pauzele de cafea), și închirierea sălilor de conferință echipate cu dispozitive necesare (videoproiectoare, flipchart-uri, boxe etc.).

Selectăm furnizorii pe baza celor mai avantajoase oferte, care să asigure calitatea necesară, ținând cont și de Politica CIDDC de Protecție a Copilului.

Vă rugăm să trimiteți ofertele la adresa de e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Pentru orice întrebări sau clarificări, vă puteți adresa Rodicăi Caimac la numărul de telefon 068659581.

Termenul-limităpentru depunerea ofertelor este 18 septembrie, ora 18.00.

CIDDC este o organizaţie nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați https://drepturilecopilului.md .

Serviciile vor fi prestate în cadrul unei activități desfășurate ca parte a proiectului „Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova”, implementat de CIDDC și Child Rights Connect, cu suportul Ville de Genève și Swedish International Development and Cooperation Agency în perioada noiembrie 2022 – octombrie 2024.

 

Read more... 

30 de cadre didactice și manageriale, care lucrează cu și pentru copii refugiați au împărtășit, în cadrul unei școli de vară, practici educaționale de intervenție în situațiile de bullying

Treizeci de cadre didactice și manageriale din raioanele Anenii Noi și Ștefan Vodă care lucrează cu și pentru copii de vârste diferite, inclusiv cu copiii refugiați și familiile acestora, au participat la Școala de vară „Practici educaționale de intervenție în situațiile de bullying”, care s-a desfășurat în perioada 22-25 august curent, în Chișinău.

Școala a fost facilitată de către experții Sorina Petrică și Iosif Moldovanu, fiind organizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova (MEC) cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft.

În cadrul școlii de vară, participanții și participantele au împărtășit experiențe pedagogice de intervenție în situațiile de bullying și au analizat în mod critic impactul acestora asupra dezvoltării copiilor.

Timp de patru zile, educatoare, profesoare și profesori, psihologi școlari, cadre manageriale ș.a. au explorat comportamente, convingeri, atitudini și valori personale despre copil, drepturile copilului, violență, educație. Au exprimat și au conștientizat nevoi, emoții și percepții, practicând exerciții de autocunoaștere (exerciții cu cardurile metaforice, instrumentul Fereastra lui Johari etc.)

Au abordat procesul de formare prin prisma celor două nevoi ale copilului, după Gabor Maté: nevoia de autenticitate și nevoia de a fi în relație.

Au definit conceptul de bullying, rolurile implicate într-o situație de bullying: inițiator, țintă, martori; au explorat dinamica de putere în situațiile de bullying. Au identificat contexte de învățare, abordări și strategii didactice de formare a competențelor copiilor în scopul prevenirii bullyingului.

Au reflectat despre ce competențe au nevoie adulții să-și formeze pentru a proiecta, facilita și evalua programe și activități de prevenire a bullyingului, astfel încât copiii să facă față situațiilor de bullying. Au exersat activități privind schimbarea comportamentului copiilor, al cadrelor didactice, al părinților și al altor membri ai comunității locale.

Au analizat diferite strategii de intervenție la nivel individual și de grup pentru copii/elevi, cadre didactice, părinți, care au ca scop stoparea comportamentelor de bullying.

Au primit resurse și instrumente care să faciliteze procesul de explorare a nevoilor copilului și a răspunde acestora în procesul educațional, valorizând demnitatea umană.

Au purtat dialog cu Valentina Olaru, secretara de stat din cadrul Ministerului Educației și Cercetării.

Școala de vară oferă participantelor/nților oportunitatea de a inova procesul educațional

Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului, coach,a reiterat că împreună cu Sorina Petrică și CIDDC, va continua să abiliteze profesioniștii din educație să aplice Metodologia cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului .

„Școala oferă participanților/ntelor oportunitatea de a se autoobserva în primul rând, apoi de a observa copiii – și unii, și alții – ființe umane cu demnitate. Iar faptul că la această școală de vară participă de la doi până la cinci profesori și profesoare din aceeași instituție arată că în instituțiile respective au loc procese sănătoase. Prin facilitarea acestei școli de vară, oferim o abordare inovatoare. Înțelegându-și propriile nevoi, conștientizându-și și valorizându-și propria demnitate, profesioniștii conștientizează nevoile și valorizează demnitatea fiecărui copil”, a explicat Iosif Moldovanu.

Sorina Petrică, psihologă cliniciană, psihoterapeută, a menționat că școala oferă fiecărei persoane participante o călătorie în care fiecare se descoperă pe ea însăși și își onorează copilul interior.

„Scopul școlii este crearea unui mediu în care să învățați unele de la altele, unii de la alții, să vă exprimați vulnerabilitățile și să vă uitați înăuntrul dvs. Pentru că facem educație cu toată ființa, nu doar cu mintea, dar și cu inima. Și atunci e foarte important să vedem ce aduce fiecare în relația cu copiii.

Este nevoie să revoluționăm lucrurile în educație: să ne uităm la greșelile copiilor din perspectiva a ceea ce noi livrăm ca profesioniști. Nu este vorba doar despre copii, este despre ce creăm împreună. Noi nu putem să controlăm cum învață copiii, dar putem schimba modul în care noi lucrăm, în care ne uităm la copii”, a adăugat Sorina Petrică.

CIDDC, în cooperare cu MEC și cu suportul oferit de World Vision, vine în întâmpinarea nevoilor de formare ale profesioniștilor/istelor din educație

La deschiderea evenimentului, Arina Zîcu, directoarea executivă a CIDDC, a salutat inițiativa profesionistelor și profesioniștilor din educație de a contribui la un mediu sigur și respectuos pentru fiecare copil, iar la final, împreună cu Valentina Olaru, secretară de stat în cadrul MEC, și Adela Softic, multi-project manager în cadrul World Vision, le-a înmânat certificatele de participare.

„Vă mulțumesc pentru angajamentul dumneavoastră de a contribui la un mediu prietenos în procesul educațional, în care fiecare copil, fără nicio discriminare, este văzut, auzit și respectat. Totodată, vă mulțumesc pentru curajul de a contribui la schimbarea în domeniul educației. Noi vom continua, în cooperare cu partenerii noștri, să venim în întâmpinarea nevoilor dumneavoastră de a vă dezvolta competențele și să realizăm programe inovatoare, centrate pe grija și respectul pentru fiecare ființă umană”, a declarat Arina Zîcu.

„Vă admir pasiunea de a lucra cu copiii și vă mulțumesc că ați ales să participați la această școală de vară, în care aveți oportunitatea să aflați și să învățați multe lucruri importante, inclusiv în vederea sprijinirii sigure în instituțiile de învățământ din Republica Moldova a copiilor refugiați, și îmi exprim onoarea de a coopera cu CIDDC atât în cadrul acestui proiect, cât și în proiecte viitoare”, a declarat Adela Softic, multi-project manager în cadrul World Vision.

„Vă felicit că ați fost aici împreună în cadrul acestei școli și vă încurajez să împărtășiți printre colegii dvs. activitățile și practicile școlii. Cu cât mai mulți profesioniști vor participa la astfel de formări, cu atât mai pregătiți vor fi aceștia, cu atât mai sănătos va funcționa sistemul educațional și cu atât mai bine se vor simți copiii și cadrele didactice în procesul educațional.

Pentru prevenirea și combaterea bullyingului, merită să lucrăm toți împreună. De aceea, cred că ar fi bine să implicăm și părinții. Știu că mulți părinți sunt deschiși să coopereze cu cadrele didactice. Părinții sunt o resursă valoroasă în prevenirea și combaterea situațiilor de bullying și este important să fie implicați în acest proces, precum și în alte procese din instituții”, a declarat Valentina Olaru, secretară de stat în cadrul Ministerului Educației și Cercetării (MEC) .

„Până la această școală, eu credeam că știu totul despre bullying”

Participantele și participanții școlii de vară au împărtășit intenții, conștientizări și concluzii.

„Această școală de vară m-a determinat să-mi lărgesc vizorul cu privire la tema bullyingului, care pe mine, în calitate de manager școlar, mă interesează foarte mult. De asemenea, am cunoscut alți profesioniști din domeniu și am făcut schimb de contacte.

Am avut parte de patru zile informative, cu o atmosferă de lucru foarte bună. Fiecare participant/ă la această școală, aplicând în practică cele învățate aici, poate face ca instituția unde activează să fie cu un pas spre mai bine”, a opinat Alexandru Covtun, director, profesor în raionul Anenii Noi.

„Până la această școală, eu credeam că știu totul despre bullying”, a împărtășit Natalia Ștefan, directoare adjunctă pe educație, profesoară în raionul Ștefan Vodă.

„Bullyingul este un subiect de actualitate. Mi-am împrospătat cunoștințele în domeniu”, a spus Galina Plăcintă, profesoară în raionul Anenii Noi .

„Am venit aici pentru a-mi aprofunda cunoștințele despre bullying. Am înțeles mai bine această noțiune și deja știu să o delimitez de abuz și de alte tipuri de violență. Foarte utilă mi-a fost și metoda de prevenire, pe care o voi aplica și în școala noastră.

Ca de obicei, la activitățile desfășurate de CIDDC am un sentiment de siguranță și pot liber să exprim ceea ce simt, ceea ce sunt și să clarific foarte multe lucruri pentru mine ca persoană”, a adăugat Svetlana Spînachi, profesoară în raionul Anenii Noi.

Amintim că CIDDC inspiră adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborează cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului, acțiuni care definesc misiunea CIDDC.

GALERIE FOTO:

Read more... 

Oferim programe de suport psiho-emoțional pentru profesioniștii și profesionistele din domeniul educației

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, cu suportul financiar oferit de World Vision și Action Deutschland Hilft (ADH), anunță desfășurarea în perioada august-noiembrie a trei programe de suport psiho-emoțional pentru profesioniștii și profesionistele din domeniul educației:

1. „Creșterea rezilienței emoționale a cadrelor didactice”

2. „Tehnici și strategii de comunicare”

3. „Susținerea copiilor cu stres cronic și traumatic să învețe”

Programele sunt adresate personalului didactic și de conducere de la toate treptele de școlaritate din învățământul general (treapta preșcolară, primară, gimnazială și liceală), prioritar din instituțiile de învățământ în care își fac studiile copii refugiați.

Fiecare program include 4 ateliere online (platforma ZOOM), în perioada august-noiembrie 2023. Participanții/tele pot alege mai multe programe la care pot participa. Participarea la program este confirmată prin certificat în vederea completării portofoliului de dezvoltare profesională.

Sesiunile de suport psiho-emoțional vor fi facilitate de psihologele Diana POSTU-BLĂJINU și Parascovia TOPADA-COROI.

Doritorii și doritoarele de a participa la programe se pot înregistra până la data de 15 august 2023, accesând linkul de mai jos: https://forms.gle/MnvyA3acPyZnFVF27

În cazul în care aveți întrebări sau nevoie de suport tehnic, vă rugăm să ne contactați la adresa de e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. sau nr. 068182551

Descrierea detaliată a programelor de suport o puteți găsi mai jos.

Programul I „Creșterea rezilienței emoționale a cadrelor didactice”

Sesiunea I: Prevenirea stresului ocupațional/ arderii profesionale (120 minute)

  • Sindromul arderii profesionale: specificul dezvoltării, simptome

· Factori intrinseci și extrinseci ce contribuie la apariția și menținerea/ agravarea sindromului arderii profesionale

· Resurse interne și strategii de coping

· Resurse externe, ce țin de locul ce muncă

Sesiunea II: Sănătate emoțională și mentală. Când avem nevoie de ajutor? (120 minute)

· Sănătatea emoțională vs sănătatea mintală

  • Semne de avertizare

· Cum ne putem îngriji sănătatea noastră emoțională/ mintală?

Sesiunea III: Conectarea cu sine și echilibrul emoțional (120 minute)

· Auditul nevoilor emoționale (ENA)

  • Identificarea stilului emoțional (cele mai prezente emoții)

· Cât de bine vă satisfaceți nevoile emoționale?

· Așteptări de la noi și ceilalți în exprimarea emoțiilor

· Strategii de exprimare asertivă a emoțiilor

· Strategii de echilibrare emoțională

Sesiunea IV: Ce influență are percepția și interpretarea asupra relațiilor? (120 minute)

· Ce este percepția și ce este interpretarea?

· Care este legătura dintre experiențele personale și procesele perceptive?

· În ce fel erorile de percepție ne influențează alegerile și relațiile?

· Strategii de schimbare a perspectivei.

Programul II: „Tehnici și strategii de comunicare”

Sesiunea I: Tehnici și strategii de comunicare

· Provocările cele mai frecvente întâlnite în comunicare

· În ce condiții comunicarea este alterată?

· Rolul ascultării

· Cum formulăm întrebările?

· Tehnici de comunicare şi practica analizei tranzacţionale

Sesiunea II: Comunicarea empatică (120 minute)

· Comunicarea empatică

  • Cum susține sau împiedică comunicarea empatică limbajul nonverbal?
  • Cum comunicăm pe subiectele sensibile/ dureroase?

Sesiunea III: Comunicarea asertivă

· Comunicarea asertivă

· Cum stabilim limite și granițe personale în relație/ comunicare

· Cum comunicăm asertiv „NU”

Sesiunile IV „Strategii de comunicare în situații specifice (cu persoanele care au o anumită structură de personalitate)

· Cum recunoaștem structurile de personalitate?

· Cum stabilim limite și granițe personale în comunicarea cu persoanele cu patternuri de răspunsuri emoționale problematice

Programul III: „Susținerea copiilor cu stres cronic și traumatic să învețe”

Sesiunea I: „Manifestările stresului acut și cronic în contextul școlar” (120 minute)

  • Ce este și cum se manifestă stresul acut și stresul cronic?
  • Cum afectează stresul acut și stresul cronic reușita școlară?

· Care sunt situațiile cu potențial stresogen ridicat în copilărie și adolescență? Care sunt factorii protectori?

Sesiunea II: Particularitățile adaptării și funcționării școlare a copiilor care prezintă simptome de stres traumatic (120 minute)

· În ce condiții evenimentele de viață devin traumatice?

· Care sunt simptomele stresului traumatic în funcție de etapele de dezvoltare?

· Care sunt diferențele între copii și adulți în ceea ce privește modul în care se reexperimentează experiența traumatică?

· Cum afectează trauma modul de dezvoltare și funcționare a creierului?

  • Cum se comportă în clasă copiii care au experiențe traumatice?

Sesiunea III: Strategii de susținere și creare a unui context potrivit de învățare pentru copiii care au simptome de stres cronic sau traumatic (120 minute)

· Care sunt condițiile optime care facilitează învățarea?

· Cum putem crea un mediu sigur care să faciliteze adaptarea școlară și reușita academică?

  • Strategii de susținere a copiilor care prezintă simptome de stres traumatic.

Sesiunea IV: „Cum să stabilim reguli pentru copii” (120 minute)

· La ce folosesc regulile și limitele?

· Identificarea așteptărilor în ceea ce privește comportamentul copiilor

· De ce ne este greu să punem limite copiilor?

· Cum stabilim reguli pentru copil?

  • Cum stabilim și aplicăm consecințe pentru încălcarea regulilor?
Read more... 

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page