CIDDC - Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova

Ultimile știri 2

În orașul Basarabeasca, o profesoară de educație pentru societate sprijină elevii și elevele să prevină și să combată discriminarea și să promoveze egalitatea

Școala este mediul în care copiii învață de obicei despre drepturile lor, în care învață cum să apere propriile drepturi și drepturile semenilor lor, iar profesorii, profesoarele îi ghidează în procesul de conștientizare și apărare a drepturilor.

Tatiana Mîța, profesoară de educație pentru societate la Instituția Publică Liceul Teoretic „Matei Basarab” din orașul Basarabeasca, este una dintre cele aproximativ două sute de cadre didactice care au finalizat programul „Formarea competențelor copiilor apărători ai drepturilor omului prin învățarea în bază de proiect”.

Practica de lucru cu diverse grupuri de eleve și elevi din clasa a opta pe care Tatiana ne-a împărtășit-o în cadrul programului ne-a impresionat și vrem să o împărtășim mai departe, așa încât și alte cadre didactice să se inspire din experiența ei, să recunoască și să împuternicească copiii apărători ai drepturilor omului în școală.

Pe parcursul anului de studii 2023-2024, profesoara de educație pentru societate le-a oferit elevilor și elevelor clasei a opta un cadru de învățare sigur și prietenos despre valorile interculturale și comunicarea interculturală în lume, făcând legătură cu contextul școlar.

Astfel, elevii și elevele au decis să cerceteze problema discriminării etnice și culturale din școala lor, întrucât în instituția lor învață copii de diferite culturi și etnii.

Elevii și elevele și-au propus să identifice stereotipurile etnice și culturale din școală, să afle cum aceste stereotipuri afectează starea de bine a copiilor în școală și să sensibilizeze comunitatea școlară despre problema discriminării etnice și culturale în școală, astfel încât comunitatea să se implice activ în promovarea egalității, interculturalității și diversității culturale.

„A le forma copiilor competențe de apărători ai drepturilor omului este un proces continuu și ține de formarea continuă a cadrului didactic”

„În procesul de predare a disciplinei educație pentru societate clasei a opta, am avut parte de o experiență interesantă. Elevii și elevele au identificat discriminarea în baza etniei drept una dintre problemele cu care copiii se confruntă în școală și au inițiat o cercetare despre cât de bine se simt copiii de diferite etnii și culturi în mediul educațional.

Pentru a cerceta această problemă, clasa a ales diverse instrumente și, în funcție de instrumentul ales, a format patru grupuri de lucru.

Un grup de copii a elaborat un chestionar online despre discriminarea în baza etniei, un alt grup de copii a ales să facă teatru social, grupul al treilea a ales să elaboreze interviuri în format video, iar al patrulea grup a ales să documenteze întregul proces de cercetare și, în baza informațiilor obținute, să elaboreze o prezentare cu ajutorul instrumentului de design grafic Canva.

Fiecare grup de elevi și eleve a participat în toate etapele procesului de cercetare (de la identificarea problemei, asaltul de idei, scenariu, formularea și descrierea întrebărilor, analizarea rezultatelor chestionarului, distribuirea rolurilor, organizarea discuțiilor și dezbaterilor, organizarea filmărilor, organizarea conferinței de prezentare a rezultatelor cercetării etc.). Tot acest algoritm copiii l-au realizat singuri.

„Eu doar i-am încurajat, le-am fost alături când ei, copiii, au avut nevoie”, a împărtășit Tatiana.

Profesoara ne-a mai spus că „a le forma copiilor competențe de apărători ai drepturilor omului este un proces continuu, realizat pas cu pas, cu încredere în potențialul și inițiativele copiilor și ține de formarea continuă a cadrului didactic”.

Potrivit datelor de la finele anului 2023, în Liceul „Matei Basarab” din Basarabeasca își făceau studiile peste 261 de copii. Chestionarul grupului de copii cu care a lucrat Tatiana Mîța a fost completat de către 100 de fete și băieți din clasele a cincea – a douăsprezecea.

Potrivit datelor chestionarului, 76% dintre elevii și elevele liceului au menționat că sunt moldoveni, iar restul (24%) au menționat că sunt de etnie română, rusă, romă, ucraineană, arabă, găgăuză, armeană.

De asemenea, respondenții și respondentele chestionarului au menționat că elevii și elevele de etnie romă se confruntă cel mai des cu situații în care sunt discriminați, discriminate.

„Am aflat multe lucruri, care m-au uimit”

„Cercetarea a avut un rezultat destul de interesant. Am fost uimită de cât de interesați au fost copiii să studieze singuri. Eu doar un pic i-am ghidat, doar când ei aveau întrebări. În rest, copiii au realizat totul singuri. Și asta m-a bucurat foarte mult, aceasta înseamnă că baza este, iar eu am contribuit la crearea ei”, a împărtășit profesoara.

De exemplu, cu ajutorul chestionarului, copiii au identificat acțiuni prin care stereotipurile și discriminarea în baza etniei pot fi prevenite în școală și în comunitate. În continuare, le enumerăm:

● organizarea de concursuri care să încurajeze cooperarea între grupuri de diferite etnii;

● organizarea sesiunilor informative și educative despre efectul negativ al stereotipurilor în bază de etnie și despre impactul discriminării ;

● implicarea copiilor de diferite etnii într-o varietate mai mare de activități extracurriculare;

● organizarea de evenimente care sărbătoresc diversitatea culturală și etnică din școală (expoziții fotografice, zile dedicate costumelor tradiționale, festivaluri de muzică și/sau dans, degustări de bucate sau băuturi specifice diferitelor etnii etc.);

● desfășurarea campaniilor sau inițiativelor care combat discriminarea și rasismul în școală și în comunitate;

● organizarea dezbaterilor, conferințelor și atelierelor tematice;

● colaborarea cu organizații, mișcări care susțin drepturile omului și egalitatea.

În cadrul unui eveniment public, desfășurat în formatul unei conferințe, elevii și elevele clasei a opta au recomandat ca toate aceste propuneri să fie incluse în planul de acțiuni pentru anul viitor de studii și vor monitoriza în ce măsură administrația va ține cont de recomandările lor.

Copiii au învățat că aceeași problemă poate fi cercetată în diferite moduri și cu diferite instrumente, că pot influența deciziile în școală

Ce au învățat copiii din acest proces de cercetare, profesoara ne-a împărtășit că, astfel, elevii și elevele au învățat că pot să abordeze aceeași problemă cu ajutorul diferitor instrumente, că diversitatea culturală și interculturalitatea sunt valori esențiale în comunitatea școlară, că pot să influențeze deciziile în școală.

Iar Tatiana a învățat că rolul cadrului didactic este să faciliteze procesul de învățare, asigurând fiecărui copil un mediu centrat pe nevoile lui, în care copilul se bucură de autonomie și de libertatea de a explora.

„Eu am învățat să facilitez procesul, nu să-l influențez. Doar să acord suport copiilor când copiii îl cer. Doar să-i ghidez. Copiii au nevoie ca profesorul să le fie alături, să faciliteze procesul, nu să-l influențeze”, a concluzionat Tatiana Mîța.

Programul „Formarea competențelor copiilor apărători ai drepturilor omului prin învățarea în bază de proiect” s-a centrat pe valorizarea diversității culturale și s-a desfășurat în baza ghidului de implementare „Punerea în practică a drepturilor copiilor apărători ai drepturilor omului”, care poate fi accesat pe site-ul nostru:www.drepturilecopilului.md .

Versiunea prietenoasă copilului a acestui ghid poate fi accesată aici .

Programul „Formarea competențelor copiilor apărători ai drepturilor omului prin învățarea în bază de proiect” s-a desfășurat în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării, cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH).

Read more... 

Concurs de selectare a consultanților-formatori/consultantelor-formatoare pentru consolidarea capacităților unui grup de copii privind drepturile copilului

TERMENI DE REFERINȚĂ. Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs de selectare a experților/expertelor în facilitare care vor realiza activități de formare pentru un grup de copii în vederea dezvoltării capacităților de a învăța despre drepturile copilului și a promova respectarea și aplicarea lor.

  1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

Această activitate este realizată în cadrul proiectului „Consolidarea și Protejarea Drepturilor Copilului în Republica Moldova”, implementat, în perioada 1 iunie – 31 decembrie 2024, de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în cooperare cu Ambasada Germaniei în Republica Moldova și cu suportul financiar oferit de Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Germaniei.

În cadrul acestui proiect ne propunem instruirea a 30 copii cu privire la drepturile copilului, ghidarea acestora în realizarea unei campanii și dezvoltarea unor instrumente de sensibilizare despre drepturile copilului, cum ar fi videoclipuri.

  1. SARCINI ȘI LIVRABILE

Facilitatorii vor avea următoarele sarcini și responsabilități:

- Elaborarea conceptului și a agendei pentru atelierele de lucru;

- Participarea la ședințele de lucru privind organizarea atelierelor;

- Pregătirea materialelor care urmează a fi utilizate în cadrul atelierelor;

- Elaborarea și aplicarea unui chestionar de evaluare inițială și finală;

- Facilitarea sesiunilor de mentorat pentru grupului de lucru;

- Menținerea comunicării cu beneficiarii între sesiuni;

- Elaborarea rapoartelor în urma desfășurării atelierelor, conform modelului oferit de CIDDC;

- Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util.

Notă: Materialele și atelierele vor fi livrate în limba română și limba rusă (la necesitate).

  1. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

● Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;

● Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

● Experiență în facilitarea atelierelor de lucru cu copii și elaborararea instrumentelor de lucru prietenoase copiilor;

● Bune abilități de organizare a timpului și sarcinilor, capacitate de a respecta termene limită;

● Abilități de lucru în echipă.

  1. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

● CV-ul actualizat, incluzând date privind experiența în domeniu;

● Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiză în domeniu.

Selectarea experților/expertelorse bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; formatorii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.
Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. cu mențiunea „Expert/ă - Facilitare drepturile copilului”până la data de 23.06.2024, ora 00.00

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să o contactați pe Arina Zîcu la adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. sau la nr. de telefon +373 69390702

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare.

Read more... 

CIDDC angajează o specialistă/un specialist în comunicare

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este în căutarea unei persoane ce să asigure conceptualizarea și elaborarea materialelor de comunicare ale organizației în baza Strategiei de Dezvoltare a CIDDC, precum și să gestioneze procesul de comunicare publică în sensul asigurării vizibilității organizației și promovării valorilor și mesajelor CIDDC.

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

Specialista/ specialistul în comunicare are următoarele responsabilități:

● asigurarea vizibilității CIDDC și a mesajelor organizației prin intermediul canalelor de comunicare ale organizației și mass-media;

● stabilirea și menținerea relațiilor cu mass-media;

● planificarea și organizarea evenimentelor publice, inclusiv realizarea materialelor foto/ video;

● realizarea materialelor de comunicare pentru mass-media și publicurile-țintă ale organizației;

● administrarea comunicării pe conturile create de CIDDC pe rețelele de socializare și pagina web ale organizației;

● elaborarea studiilor de caz/ istoriilor de succes despre experiențele persoanelor implicate în activitățile CIDDC;

● participarea la elaborarea publicațiilor și materialelor informative (rapoarte, broșuri, ghiduri, etc.);

● monitorizarea, evaluarea și raportarea permanentă a acțiunilor de comunicare;

● identificarea și valorificarea posibilităților noi de comunicare cu publicurile-țintăorganizației.

Candida/ candidatul pentru funcția vacantă trebuie să posede următoarele competențe personale și profesionale:

● copywriting și comunicare la nivel avansat în limba română;

● realizare fotografii și video, inclusiv la telefonul mobil;

● gestionarea aplicaţiilor de editare a fotografiilor și video-urilor;

● gestionarea şi promovarea site-lui web dar şi a utilizării rețelelor de socializare;

● valorizare a demnității umane, drepturilor omului/copilului și diversității;

● gândire critică și capacitate de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe.

Cerințe față de aplicant/ă:

● studii superioare în jurnalism, științe ale comunicării;

● experiență de minim doi ani în domeniul comunicării sau jurnalism;

● experienţă Social Media ;

● experiența de lucru cu organizațiile neguvernamentale sau organizațiile internaționale va constitui un avantaj.

Selectarea canditei/ candidatului se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; persoana selectată va semna o declarație prin care se va angaja să respecte prevederile acesteia.

Persoanele interesate vor prezenta CV-ul cu două persoane de referință, scrisoarea de intenție și oferta financiară cu indicarea salariului minim solicitat la adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. .

Doar candidații/ele selectați/e vor fi contactați/e pentru interviu. CIDDC își rezervă dreptul de a respinge dosarele de aplicare incomplete sau cele depuse după expirarea termenului limită indicat.

Informații suplimentare la nr. de tel: 0684 99 746, Irina Gușan.

Termen limită de transmitere a dosarului: 23 iunie 2024.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare.

Read more... 

Termen Extins: Solicităm oferte de prețuri cu referire la achiziționarea accesoriilor pentru telefonul mobil

TERMENI DE REFERINȚĂ

 Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) solicită oferte de prețuri pentru achiziționarea accesoriilor pentru telefoane mobile.

  1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

Accesoriile vor fi achiziționate în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada martie – septembrie 2024.

În cadrul acestui proiect susținem 15 Copii Apărători ai Drepturilor Omului (CADO), inclusiv din stânga Nistrului și Ucraina, să promoveze conceptul de CADO, drepturile și experiențele CADO prin metoda storytelling. Accesoriile procurate vor fi oferite copiilor ca suport în realizarea storytellingului în cadrul proiectului.

  1. ARTICOL

● Baterie externă 10000 mAh

● Stand Selfie Ring Light Cellular Multic

  1. OFERTA TREBUIE SĂ INCLUDĂ

● Prețul în MDL (inclusiv TVA) denumirea echipamentului, denumirea producătorului;

● Certificatul de calitate al echipamentului;

● Perioada de garanție;

● Termenul de livrare a echipamentelor;

● Denumirea companiei, adresa poștală, persoana de contact, e-mailul și telefonul de contact;

● Copia certificatului de înregistrare a companiei;

● Datele bancare ale companiei;

● Semnătura persoanei responsabile și ștampila companiei.

● Codul de conduită completat și semnat (documentul poate fi descărcat aici ).

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. cu mențiunea „Accesorii” până la data de 29 mai 2024, ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Companiile selectate vor fi contactate pentru pentru mai multe detalii.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. sau la nr. de telefon +373 68659581

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

Read more... 

Contacte

Adresa: Strada Eugen Coca nr. 15, Chișinău,
Republica Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

Ambasadorul 2%

Sustin 2%! Sustin 2%! 

Partener media:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page