Elevii și-au etalat cunoștințele în domeniul Drepturilor Omului
- Written by Admin
În perioada 12-13 mai, 17 grupuri de elevi din ciclul gimnazial și 9 din cel liceal s-au întâlnit la Chișinău în cadrul celei de-a patra etape a Turnamentului Republican în domeniul Drepturilor Copilului/ Omului.
În cadrul acestui concurs, grupurile de elevi, coordonate de un profesor, au analizat cum este respectat cel puțin un drept al copilului/omului în școala sau comunitatea lor. În cadrul orelor de educaţie civică sau cursurilor opţionale, elevii au cercetat problemele copiilor, au elaborat chestionare, au desfăşurat interviuri cu diverse surse.
Ulterior, fiecare grup a realizat câte un raport ce conține principalele constatări şi recomandări făcute în urma procesului de monitorizare. Rapoartele au fost prezentate conducătorilor de instituții, autorităților locale, raionale sau centrale.
Pentru al doilea an consecutiv, echipa câștigătoare la nivelul ciclului liceal vine de la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din orașul Hâncești. Elevii au elaborat un raport despre cât de accesibilă și calitativă este apa potabilă dintr-o localitate. În procesul de lucru, copiii au purtat discuții cu localnicii, au intervievat reprezentanții centrului de sănătate, au studiat actele și statisticile localității și au efectuat analize asupra mai multor probe de apă. După ce au formulat concluzii și au identificat unele soluții, au mers să le prezinte primarului localității.
Corina Lungu, consultant superior, Direcţia învăţământ preuniversitar din cadrul Ministerului Educației, a menționat că turnamentul scoate în evidență punerea în aplicare a recomandărilor ce au fost oferite comunității educaționale privind promovarea drepturilor omului.
„Ministerul Educației vrea ca instituția de învățământ să reprezinte o comunitate în care elevul poate să înțeleagă ce înseamnă un drept, ce îi oferă acest drept și cum acesta este respectat.Totodată, punem accent pe modul în care elevul poate să solicite ceea ce lui i se oferă prin acest drept”, a adăugat Corina Lungu.
Milena Manic, membra grupului de elevi, spune că experiența de monitorizare a făcut-o să înțeleagă că este capabilă să lucreze într-o echipă, să gestioneze diferite situații și să intre în discuție cu reprezentanții autorităților.
„Mă bucuram mult că oamenii ne luau în serios și ne susțineau. Am discutat și cu primarul din sat. A fost o discuție de la egal la egal. Am vorbit ca între adulți”, a mărturisit Milena Manic.
Cea de-a patra ediție a turnamentului și-a extins aria geografică, după ce și în municipiul Bălți, U.T.A Găgăuzia și în Drochia au fost organizate etape raionale/municipale ale turnamentului. În total, din 12 regiuni, la faza națională au fost depuse 40 de dosare.
„În acest an, accentul monitorizării a fost pus pe grupurile de copii mai vulnerabile, care au acces mai mic la servicii de calitate bazate pe respectarea drepturilor omului. În spectrul de drepturi au apărut unele mai sensibile, mai greu de monitorizat, cum ar fi: dreptul la șanse egale pentru copii cu turberculoză, responsabilitățile părinților în creșterea și educarea copiilor, nondiscriminarea copiilor cu cerințe educaționale speciale”, explică Iosif Moldovanu, consultant, Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului.
Turnamentul în domeniul Drepturilor Copilului/Omului este organizat de către Ministerul Educației al Republicii Moldova în parteneriat cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și cu suportul organizaţiei ERIKS Development Partner din Suedia.
![Admin](/components/com_k2/images/placeholder/user.png)
Admin
Email Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.Latest from Admin
- Concurs de selectare a unui/unei expert/experte sau agenții de servicii și producție video pentru crearea videoclipurilor despre drepturile copilului
- CIDDC angajează o specialistă/un specialist în comunicare. Termen extins
- Natalia Dabija, educatoare: „Nu este nevoie să atingem doar obiectivele curriculare, ci să ne uităm în primul rând la nevoile copiilor”
- În orașul Basarabeasca, o profesoară de educație pentru societate sprijină elevii și elevele să prevină și să combată discriminarea și să promoveze egalitatea
- Înscrie-te în Platforma Copiilor!