Peste 90 de directori adjuncți/directoare adjuncte pentru educație din raioanele Călărași, Strășeni și Fălești și-au dezvoltat competențele pentru a actualiza politicile de protecție a copilului în instituțiile lor
- Written by Admin
- No comment
Peste 90 de directori adjuncți, directoare adjuncte pentru educație din raioanele Călărași, Strășeni și Fălești și-au dezvoltat capacitățile pentru a identifica situațiile de risc pe care le întâmpină copiii în școală și pentru a aplica proceduri de intervenție cu privire la aceste situații, asigurând copiilor un mediu protectiv. Activitatea cadrelor manageriale s-a desfășurat, în perioada aprilie 2020 – noiembrie 2021, în cadrul programului de formare privind actualizarea Politicii de Protecție a Copilului (PPC) în instituțiile de învățământ. Programul a fost facilitat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și susținut financiar de Save the Children Kosovo și Suedia.
În cadrul programului, participanții, participantele au învațat să elaboreze și/să actualizeze PPC, documentul intern al unei instituții de învățământ care prevede cum instituția și angajații ei asigură dreptul copilului la protecție și sprijin și cum intervine atunci când sănătatea și viața copilului sunt puse în pericol atât în incinta instituției de învățământ, cât și în afara ei.
Datele unui raport al Ministerului Educației și Cercetării (MEC) arată că în semetrul II al anului de studii 2020-2021, angajații din educație au identificat 3595 de cazuri suspecte de abuz fizic, emoțional, neglijare, exploatare prin muncă, hărțuire sexuală și bullying.
În același raport al MEC se menționează că profesorii și directorii instituțiilor de învățământ au obligația să sesizeze autoritățile tutelare și alte instituții ale statului atunci când un copil este în situație de risc. Procedura de identificare și raportare a cazurilor de violență de către angajații instituțiilor de învățământ a fost lansată de MEC în februarie 2013. Potrivit Sondajului privind violența împotriva copiilor (VACS), publicat în 2020, în Republica Moldova doi din cinci copii au fost supuși vreunui tip de violență, iar una din șapte fete (14,4%) și unul din douăzeci de băieți (5,3%) au fost supuși/supuse violenței sexuale până la vârsta de 18 ani.
„Școlile, grădinițele care actualizează și aplică în practică politica de protecție a copilului arată că acestea sunt la curent cu riscurile pe care copiii le trăiesc acum, inclusiv în mediul online, și întreprind măsuri clare pentru a le asigura un mediu protectiv. Deci, continuăm să încurajăm instituțiile de educație timpurie și de învățământ să ia în considerare acest document important și flexibil: Politica de protecție a copilului”, a menționat Iulia Drozdov, coordonatoarea programului Protecția copilului din cadrul CIDDC.
Amintim că la începutul anului 2021, Ministerul Educației și Cercetării a adoptat Foaia de parcurs „Să asigurăm un mediu protector pentru copii” pentru anii 2021-2023. Documentul prevede mai multe acțiuni de prevenire a cazurilor de violență, neglijare, exploatare și trafic de copii. CIDDC contribuie la realizarea scopului acestui document, facilitând activități de ghidare și formare a instituțiilor de învățământ și a cadrelor didactice, prin care organizația le susține să-și dezvolte capacitățile în mod participativ și să implementeze politici instituționale de protecție a copilului.
CIDDC este o organizație neguvernamentală fondată în 1999, care pledează, prin programele și proiectele sale, pentru școli cu o abordare bazată pe drepturile copilului/omului. Aceasta înseamnă școli cu profesori/educatori centrați pe elev(ă), deschiși să asculte ce spune, ce vede, ce aude copilul, să respecte opinia copilului indiferent de mediul în care el se dezvoltă, indiferent de convingerile lui, capacități, etnie sau alte criterii și să ia decizii în interesul superior al copilului.