CIDDC - Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova

Aproape 580 de cadre didactice din Republica Moldova și-au consolidat, în decembrie 2021 – mai 2022, competențele de prevenire a comportamentelor sexuale riscante la fete și băieți în adolescență

Aproape 580 de profesori și profesoare din 14 raioane și din Capitală și-au consolidat capacitățile de prevenire a comportamentelor sexuale riscante la fete și băieți în adolescență, în mod special sarcina, participând la stagiul de formare privind aplicarea programului „Prevenirea sarcinii în adolescență”, în perioada decembrie 2021 – mai 2022.

Programul a fost elaborat în cadrul proiectului „Un model integrat pentru asigurarea accesului la servicii medicale și sociale pentru adolescente însărcinate și mame adolescente în zonele rurale dezavantajate”, finanțat de MSD și MSD for Mothers, implementat de Centrul de Informare și Documentare pentru Drepturile Copilului (CIDDC), Asociația „Sănătate pentru Tineri” și Organizația Salvați Copiii România, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.

Au participat profesori, profesoare din raioanele Căușeni, Drochia, Hâncești, Cimișlia, Glodeni, Cahul, Strășeni, Șoldănești, Sângerei, Telenești, Cantemir, Orhei, Soroca, Comrat și din Chișinău.

În timpul stagiului, participanții, participantele au abordat următoarele subiecte: consimțământul în relațiile sexuale; schimbări aduse de sarcină în adolescență; metote de contracepție, informațiile și practicile fiind structurate în trei module, parcurse pe etape.

Din observațiile, concluziile echipei de facilitare a programului

Potrivit echipei de psihologi/e care a facilitat programul, participanții/tele la curs au fost interesați/te de subiectele propuse pentru discuție, s-au implicat în mod activ în reflecții, au făcut schimb de experiență.

Împreună cu facilitatorii/toarele, profesorii, profesoarele au reușit să analizeze metodele de contracepție, să identifice avantajele și dezavantajele acestora. Pentru unele cadre didactice a fost o noutate să afle varietatea metodelor de contracepție.

S-a observat tendința unor cadre didactice de a impune propriile opinii despre sarcină și contracepție elevilor/elevelor și de a aplica pedepse.

Atât băieții, cât și fetele discută mai des cu mamele despre subiectele legate de sănătatea reproductivă, tații sunt mai puțin implicați.

Au fost aduse mai multe argumente pentru a desfășura activități în comun cu fetele și băieții, deoarece ambii sunt responsabili de contracepție.

„Trebuie să abordăm astfel de subiecte în mod liber, ca și cum am discuta despre spălatul pe dinți”

De asemenea, participanții, participantele au discutat despre pașii pe care poate să-i facă un cadru didactic pentru a capta atenția elevilor și a-i include în discuție.

Printre strategiile identificate au fost: proiectarea unor filmulețe cu studii de caz, discuții în baza exemplelor aduse de către copii, adresarea întrebărilor de explorare, fără a oferi soluții.

Au specificat cât de important este exercițiul, discuția, atât pentru elevi, cât și pentru profesori. (de ex.: „a vedea ceva/a citi ceva de pe internet e una, să discuți pe viu e alta”).

Diana Postu-Blăjinu, psihologă și facilitatoare a acestui program, a spus că „mai mulți profesori, profesoare au menționat că educația sexuală este necesară în școli și discuțiile despre sarcină, consimțământ, contracepție sunt firești (ex.: trebuie să abordăm astfel de subiecte în mod liber, ca și cum am discuta despre spălatul pe dinți)”.

Psihologa a mai spus că majoritatea participanților/telor au dedus faptul că în cadrul relațiilor dintre adolescenți și nu doar există un teren de negociere, de discuții între parteneri în ceea ce privește alegerea metodei de contracepție, planificarea unei sarcini.

Câteva recomandări pentru cadre didactice

În baza constatărilor prezentate, Diana Postu-Blăjinu vine cu unele recomandări pentru cadre didactice pentru a crea un mediu constructiv de discuții cu adolescenții/tele despre sex și sexualitate:
- Să exerseze și să consolideze capacitatea de facilitare a discuțiilor cu adolescenții, ținând cont de specificul vârstei.
- Să-și formeze propriile competențe de explorare și să adreseze cât mai multe întrebări deschise, pentru a intra în miezul problemei.
- Să discute în mod liber, degajat, fără să judece și fără să învinuiască. - Să solicite suport, ori de câte ori simt nevoia, pentru a desfășura activități cu elevii și elevele la disciplina Dezvoltare personală.

CIDDC amintește că programul „Prevenirea sarcinii în adolescență” a fost aplicat ca răspuns la studiile recente cu privire la calitatea educației sexuale în rândul copiilor în Republica Moldova. Cercetarea realizată de Platforma Copiilor arată că mulți dintre profesori, profesoare își înțeleg rolul important în acest proces și sunt gata să și-l asume, însă menționează că nu au pregătire profesională suficientă – nu dețin informații și/sau nu știu cum să adapteze informațiile la vârsta copiilor.

Profesorii/oarele își doresc suport didactic, iar copiii își doresc discuții deschise cu adulți informați, ceea ce, actualmente, se întâmplă în puține cazuri.

Sesiunile de formare sunt parte din cea mai amplă intervenție transfrontalieră pentru sănătatea mamelor adolescente și prevenirea maternității timpurii.

Last modified onDuminică, 22 Mai 2022 20:23
Admin

Email Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.
back to top

Contacte

Adresa: Strada Eugen Coca nr. 15, Chișinău,
Republica Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

Ambasadorul 2%

Sustin 2%! Sustin 2%! 

Partener media:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page