Copiii LGBT+ din Republica Moldova au dreptul la un mediu educațional incluziv
Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) și Platforma Copiilor susțin campania „Copiii LGBT în Școala Ta”, dezvoltată în perioada iunie – octombrie 2022, în cadrul programului de instruire privind combaterea prejudecăților prin instrumente audiovizuale „Combating hate can be fun”, desfășurat de Centrul de informații GENDERDOC-M cu suportul financiar al Regatului Țărilor de Jos .
#CopiiiLGBTînȘcoalaTa este o campanie care se adresează cadrelor didactice din Republica Moldova pentru a sensibiliza adulții din comunitatea școlară să asigure copiilor LGBT+ un mediu educațional incluziv.
Campania se desfășoară în luna noiembrie și poate fi urmărită pe canalele de comunicare ale organizațiilor GENDERDOC-M și CIDDC și ale comunității Platforma Copiilor .
Campania prezintă o serie de materiale care au scopul să ajute profesorii și profesoarele să înțeleagă dificultățile pe care le întâmpină copiii LGBT+ din cauza stereotipurilor și a prejudecăților. De asemenea, profesorii și profesoarele au ocazia să-și testeze cunoștințele despre copiii comunității LGBT și despre propriul grad de acceptare a acestora.
Prin istoria Anei, o adolescentă din comunitatea LGBT+, aflăm cum stereotipurile față de un anumit grup de copii afectează toți copiii și cum copiii apărători ai drepturilor omului, cum este Maria, sunt expuși riscurilor.
Ana și Maria sunt personaje colective construite într-un proces de documentare, în care au fost valorificate atât experiențele și opiniile tinerilor și adolescenților din comunitatea LGBT+, cât și ale copiiilor și tinerilor care sunt din afara comunității LGBT+ și susțin drepturile persoanelor LGBT+.
„Ana își povestește experiența pentru că vrea să dea curaj copiilor LGBT să-și facă vocea auzită și, în mod special, pentru că vrea să dea curaj profesorilor, profesoarelor să asculte această voce, să treacă dincolo de barierele stereotipurilor și prejudecăților față de acești copii.
Și cadrele didactice au nevoie de curaj ca să se înțeleagă în primul rând pe ele însele, ca să înțeleagă ce stă în spatele prejudecăților pe care le au, apoi să înțeleagă emoțiile celor din jur. Multor cadre didactice le este frică să susțină drepturile comunității LGBT+ pentru că văd în asta riscuri, cum ar fi presiunea din partea comunității școlare, riscul că ar putea fi concediați sau că ar putea fi judecați de persoanele apropiate”, a menționat Tatiana Corcebaș-Onica, specialistă în comunicare și relații publice la CIDDC, autoarea campaniei.
În cadrul campaniei, de asemenea, au fost utilizate ca surse documentare: Raportul „Situația Copiilor și Tinerilor Apărători ai Drepturilor Omului din Republica Moldova” , prezentat de Platforma Copiilor la nivel internațional, în cadrul Evaluării Periodice Universale, în februarie 2022; Studiul „Educația sexuală - cum o face școala și ce poate fi diferit?” , lansat de Platforma Copiilor în 2021, date colectate la Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului, Convenția cu privire la Drepturile Copilului, date prezentate de Centrul de informații GENDERDOC-M, Codul Educației al Republicii Moldova, Codul de etică al cadrului didactic.
Copiii care participă în programele CIDDC menționează că LGBT+ este un subiect care îi preocupă și li se încalcă drepturile atunci când își doresc să discute despre acest subiect. Copiii care susțin drepturile persoanelor LGBT+ sunt discriminați, hărțuiți, luați în derâdere, amenințați cu exmatricularea sau cu scăderea notelor.
„Nu ne putem exprima liber despre LGBT în școli, în comunitate, pentru că, în calitate de apărător al drepturilor comunității LGBT, ești asociat ca membru al acesteia și, pentru că acesta este tabu în țara noastră, te expui la bullying, online și offline, inclusiv din partea angajaților școlii. Și oamenii din jurul tău se implică în viața ta personală fără permisiune”, se menționează într-un raport al Platformei Copiilor.
Îndemnăm cadrele didactice să ofere copiilor LGBT+ din Republica Moldova un mediu educațional incluziv
Îndemnăm cadrele didactice să susțină campania #CopiiiLGBTînȘcoalaTa, să ofere copiilor LGBT+ din Republica Moldova un mediu educațional incluziv, să conștientizeze responsabilitatea persoanelor adulte cu privire la prevenirea și combaterea discursului de ură, a discriminării și bullyingului față de copii.
Îndemnăm cadrele didactice să accepte, să respecte și să promoveze diversitatea, încurajând elevii și elevele să inițieze discuții, reflecții pe tema identității de gen și a orientării sexual-romantice. Să încurajeze copiii în procese de monitorizare a drepturilor copiilor LGBT+. Să creeze în școală un mediu în care oamenii, atât copiii, cât și adulții, au grijă unii de alții, cu respect pentru demnitatea umană și propria identitate (de gen, culturală etc.)
Totodată, încurajăm personalul școlar să prevină, să identifice și să răspundă la cazurile de bullying.
Pentru mai multe informații despre cum pot fi spijiniți copiii LGBT+, cadrele didactice pot contacta Centrul de informații GENDERDOC-M .
Un profesor/o profesoară care observă, ascultă, ajută, susține un copil LGBT+ s-ar putea să fie prima persoană de încredere din viața lui.
Susținem această campanie pentru că ne dorim o societate cu mai multă înțelegere, grijă și respect pentru ființa umană. Copilul este o ființă umană cu nevoi fundamentale și drepturi depline. Valorizăm diversitatea și, prin acțiunile noastre, avem grijă unii de alții.
Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizaţie neguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului.
Platforma Copiilor este o comunitate care pledează pentru drepturile copilului și ale omului, lansată în 2017 de CIDDC. Contribuie la împuternicirea copiilor. Inițiază și elaborează diverse cercetări și campanii privind drepturile copilului/omului în familie, școală, comunitate. Reprezintă primul grup de copii apărători ai drepturilor omului care pledează pentru drepturile CADO în procesul internațional de Evaluare Periodică Universală. Crește gradul de conștientizare al autorităților privind recunoașterea CADO și elaborează un capitol privind CADO în viitoarea lege cu privire la apărătorii drepturilor omului.