Un studiu amplu ce contribuie la îmbunătățirea procesului de învățare la distanță în Republica Moldova, realizat de către un grup de elevi
- Written by Admin
Aproape 40% dintre elevii din școli profesionale, colegii și centre de excelență au întâmpinat cel puțin un obstacol privind accesul la educație online în condițiile suspendării procesului educațional în instituțiile de învățământ, potrivit unui studiu elaborat de către un grup de adolescenți din Consiliul Național al Elevilor din Învățământul Profesional Tehnic. Rezultatele studiului privind învățarea la distanță au fost făcute publice în cadrul unui eveniment cu peste 300 de participanți, printre care reprezentanți ai autorităților publice centrale, directori școlari, cadre didactice, maiștri, liderii Consiliilor elevilor, organizat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC) în colaborare cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Asociația Educație pentru Dezvoltare (AED) și Liechtenstein Development Service Moldova (LED).
Printre principalele probleme menționate de către elevi sunt accesul limitat sau lipsa accesului la computer/laptop, lipsa unui spațiu adecvat pentru studii la domiciliu, acces insuficient sau lipsa accesului la internet/platforme online, încălcarea drepturilor la timp liber, la odihnă și la opinie.
Potrivit cercetării, de la începutul procesului de învățare la distanță, aproape 30% dintre elevi au primit sarcini practice pe care nu le-au putut realiza din cauza lipsei de echipament. Circa 35% dintre respondenți nu au avut timp liber și nici timp pentru odihnă, iar 55% dintre ei menționează că într-o zi de școală online, de cele mai multe ori, realizează conspecte.
„Credem că numărul elevilor afectați de aceste probleme este mult mai mare, ținând cont de faptul că cercetarea a avut loc în mediul online. Respectiv, elevii ce au completat chestionarul aveau acces la internet în momentul completării lui. Știm că există un grup de elevi ce nu a putut completa chestionarul din lipsă de acces la internet, iar experiența lor, foarte relevantă, ar crește procentul celui mai afectat grup”, se menționează în studiu.
În baza acestor date, membrii CNE ÎPT au prezentat pentru MECC, administrațiile școlare, cadre didactice și maiștri recomandări privind îmbunătățirea învățământului la distanță. Astfel, elevii recomandă MECC să asigure formarea cadrelor didactice privind utilizarea tehnologiei informației și a diverselor platforme de comunicare; să pregătească profesorii cum să le dezvolte elevilor competențe de a lucra cu informația din diferite surse, pentru a respecta drepturile de autor.
Administrației școlare îi recomandă să solicite feedback din partea elevilor despre calitatea orelor și a sarcinilor practice, să comunice aceste rezultate și să țină cont de ele în procesul educațional.
Profesorilor și maiștrilor le recomandă să respecte volumul temelor pentru acasă, explicat în documentele MECC; să țină cont de diferite roluri și responsabilități pe care le au elevii, inclusiv în afara orelor de studii; să fie înțelegători cu nevoile/problemele elevilor, atunci când nu se pot prezenta la lecție și/sau nu pot prezenta sarcina la timp; să adapteze sarcinile de învățare, inclusiv pe cele pentru studiu individual și să le evalueze în funcție de capacitățile și posibilitățile fiecărui elev; să ofere sugestii de resurse elevilor pentru studiu individual și, în baza acestora, să facă evaluarea competențelor; să anunțe notele la timp, în mod transparent și să ofere feedback.
„Indicatorul de bază în tot ceea ce face o instituție de învățământ este opinia copilului, iar administrația este obligată să implice toate resursele ca să asigure fiecărui elev un proces de învățare confortabil. Multe dintre problemele menționate de CNE ÎPT în studiu, eu și colegii mei am reușit să le anticipăm. Prin intermediul unui chestionar, am încercat să aflăm prin ce experiențe trec elevii noștri în perioada de învățare acasă. Rezultatele chestionarului le-am analizat în colaborare cu toți angajații și am propus sugestii practice și imediate pentru administrație, profesori, elevi”, a menționat Aurelia Clima, director adjunct al Centrului de Excelență în Construcții.
„În ultimele două luni, fiecare dintre noi a întâmpinat dificultăți și cred că procesul educațional trebuie construit anume pe respectul reciproc, pe înțelegerea fiecărui elev și a fiecărui profesor. Cu respect, empatie, responsabilitate, putem îmbunăți acest proces”, a adăugat Lucia Caraiman, directorea Școlii Profesioanale nr. 5 din Bălți. Prezentă la eveniment, Natalia Grîu, secretar de stat în domeniul educației, a menționat că studiul deschide oportunitatea unui dialog constructiv între elevi, cadre didactice, administrații școlare. „Mă bucur pentru inițiativa CNE ÎPT și pentru faptul că vocea adolescenților se face tot mai auzită în sistem. Multe aspecte menționate în studiu, noi, de fapt, le-am intuit și am solicitat insistent cadrelor didactice să acorde sprijin fiecărui copil în perioada de învățare acasă. Vreau ca fiecare dintre noi să înțeleagă importanța acestui dialog. Vom avea grijă ca recomandările elevilor să fie reflectate în documentele MECC, așa încât, centrând procesul educațional pe nevoile și așteptările elevilor, să creștem calitatea educației”, a concluzionat ea.
„E prima ședință live a CNE ÎPT, care oferă șansa unei comunicări transparente. Această structură consultativă, timp de un an, a crescut de sute de ori și studiul ei ne va ajuta să luăm decizii relevante pentru a îmbunătăți procesul educațional. Ar fi bine ca până în toamnă să elaborăm un mecanism de feedback între elevi și profesori și o bibliotecă virtuală”, a adăugat Silviu Gîncu, șeful Direcției învățământ profesional tehnic a MECC.
„Raportul CNE ÎPT este un exemplu de educație civică în acțiune. Eu cred că noi toți trebuie să reflectăm asupra rezultatelor acestui raport și avem responsabilitatea de a face o schimbare, de a rezolva problemele cu care se confruntă elevii.
În calitate de donator, îmi asum răspunderea de a transmite mesajele-cheie ale acestui document altor donatori care colaborează cu ÎPT”, a menționat Pius Frick, directorul Fundației Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein.
„Este îmbucurător faptul că MECC a decis să vorbească deschis despre dificultățile pe care elevii le întâmpină în procesul de învățare la distanță. Abordarea acestei probleme în public se datorează unui grup de elevi implicați civic. Membrii CNE ÎPT au venit cu propunerea de a cerceta acest subiect, iar noi i-am susținut, conform principiilor de participare etică și benevolă a copilului, pe parcursul întregului proces, începând cu elaborarea întrebărilor și încheind cu formularea constatărilor și a recomandărilor ”, a menționat Vasile Coroi, director executiv al CIDDC.
Adolescenții au elaborat studiul în baza unui chestionar în perioada 8 – 22 aprilie 2020. La chestionar au participat 8116 respondenți, circa 19% din numărul total de elevi ce studiază în instituțiile de învățământ profesional tehnic din țară.
Studiul urmează a fi publicat integral pe site-ul MECC și pe site-ul CIDDC, http://drepturilecopilului.md.
Admin
Email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Latest from Admin
- Copiii influențează legi - realizările Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului într-un proiect implementat de CIDDC timp de doi ani
- Dialog între Ministerul Educației și Cercetării, OLSDÎ-urile și instituțiile școlare
- Siguranța psihologică, încrederea și motivarea în serviciul sănătății organizaționale este în atenția managerilor instituțiilor educaționale din raionul Ștefan Vodă.
- Împreună creăm mecanisme de raportare a cazurilor suspecte de violență asupra copilului adaptate nevoilor acestuia în școală
- Înscrie-te la clubul Impact!