Școli cu toalete curate și sigure. Un drept, nu un privilegiu
- Written by Admin
Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), Amnesty International Moldova (AIM) și Platforma Copiilor cer Guvernului Republicii Moldova să implementeze urgent Standardele Organizației Mondiale a Sănătății cu privire la apă, sanitație și igienă în toate școlile, astfel încât să minimizeze riscurile infecției cu COVID-19 în procesul educațional.
Potrivit celor mai recente date, obținute atât în cadrul Turnamentului Drepturilor Copilului/Drepturilor Omului din 2020, cât și în cadrul unui raport elaborat și prezentat de adolescenți de la Platforma Copiilor în martie 2018, ghidați și susținuți de CIDDC, condițiile de igienă și sanitație din instituțiile școlare continuă să fie neconforme cu standardele minime ale Organizației Mondiale a Sănătății. Acest fapt este o încălcare gravă a drepturilor copiilor la sănătate, dezvoltare, servicii sanitare, educație și opinie, iar în contextul pandemiei de COVID-19, problema devine una de maximă urgență.
Ne îngrijorează că autoritățile nu au luat în considerare atât datele Agenției Naționale pentru Sănătate Publică despre faptul că aproape jumătate din numărul total al școlilor din Republica Moldova nu dispun de toalete în interiorul instituției, care să fie conectate la un sistem public de canalizare, cât și poziția mai multor organizații cu privire la această problemă, inclusiv declarația CIDDC și petiția înaintată de AIM, susținută de mai multe organizații și semnată de circa 4000 de persoane, în februarie curent.
De asemenea, ne îngrijorează că autoritățile nu iau în considerare opinia copilului cu privire la problema dată.
În martie 2018, adolescenții de la Platforma Copiilor au prezentat starea reală a toaletelor în școli, publicând fotografii cu WC-uri în cadrul campaniei „Salutări din școala mea”.
În urma discuțiilor online cu copiii la Turnamentului Drepturilor Copilului/Drepturilor Omului din acest an, am constatat că situația toaletelor continuă să nu corespundă standardelor minime ale Organizației Mondiale a Sănătății.
Lipsa apei potabile, a hârtiei igienice, distanța prea mare dintre toaletă și școală, lipsa apei calde continuă să fie printre principalele probleme.
Totodată, copiii spun că nu se simt în siguranță fizică și emoțională atunci când au nevoie să utilizeze toaleta la școală. Unii dintre ei evită să meargă la WC în timpul programului, punându-și astfel sănătatea în pericol.
De aceea, considerăm oportun să reiterăm poziția comună a mai multor ONG-uri despre problema toaletelor în cadrul unei campanii de sensibilizare a autorităților în mod special ca să ia măsuri cât mai urgente în acest scop.
Cerem Școli cu toalete curate și sigure. Iar asta înseamnă dreptul la apă și igienă, la sănătate, la trai decent și la educație.
Vasile Coroi, director executiv al Centrullui de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului: „Pe parcursul a două decenii, CIDDC a susținut copiii să-și facă vocea auzită autorităților privind problemele cu care se confruntă. Problema toaletelor din școli nu e una nouă, fiind semnalată în nenumărate rânduri de către copii. În contextul pandemic actual, rezolvarea acestei probleme a devenit de importanță vitală nu doar pentru copii, ci pentru întreaga societate. Odată cu redeschiderea școlilor, copiii vor fi expuși unui risc sporit de infectare cu COVID-19 în cazul în care condițiile igienico-sanitare din instituțiile de învățământ vor rămâne aceleași de până la pandemie. Acest lucru va avea costuri sociale și economice enorme. De aceea, CIDDC cere repetat Guvernului să-și respecte obligațiile asumate odată cu ratificarea Convenției cu privire la Drepturile Copilului și să asigure de urgență în toate școlile din Republica Moldova condiții sanitar-igienice conforme standardelor OMS”.
Ion Tarlev, coordonator activism, campanii și creștere la Amnesty International Moldova: „Probabil puțini cunosc că problema toaletelor este o barieră educațională majoră. Aceste practici încalcă grav dreptul la apă, la igienă, la sănătate, la trai decent și la educație. Copiii sunt expuși zilnic riscurilor unei igiene precare existente în grupurile sanitare insalubre și nesigure. În contextul răspândirii COVID-19, ei sunt supuși și unui risc sporit de îmbolnăvire. Copiii au nevoie de un grup sanitar decent, amplasat în interiorul instituției, conectat la un sistem public de canalizare, amenajat cu separatoare pentru intimitate, încălzire în timpul iernii, întreținute la timp și cu facilități de spălare a mâinilor. De aceea, CEREM Guvernului Republicii Moldova să implementeze URGENT Standardele OMS cu privire la apă și igienă în școli. O toaletă curată și sigură în școli este un drept, nu un privilegiu”.
Aisu Isacov, membră a comunității „Platforma Copiilor”: „Mesajul meu pentru reprezentanții autorităților este să NU evite discuțiile despre situația toaletelor din școli, ci chiar ei să vină cu inițiativa de a discuta despre asta.
Igiena este un factor important pentru sănătatea noastră și noi, elevii, avem dreptul de a-l cere, iar autoritățile, la rândul lor, au obligația de a-l îndeplini.”
Ludmila Popovici, directoare executivă a Centrului de Reabilitare a Victimelor Torturii „Memoria”: „Limitarea accesului la facilități igienice adecvate sau lipsa lor este un tratament inuman și degradant. Iar lipsa toaletelor interioare în școlile din Republica Moldova face anual mii de victime – copiii care se îmbolnăvesc și, ulterior, suferă toată viața de afecțiuni renale, ginecologice, urologice.”
Apelul este deschis pentru semnare.
Organizații semnatare:
Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului
Amnesty International Moldova
Platforma Copiilor
Centrul de Reabilitare a Victimelor Torturii „Memoria”
Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO)
Platforma pentru Egalitate de Gen
Asociația Obștească „Părinți Solidari”
IM Swedish Development Partner
Admin
Email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Latest from Admin
- O nouă generație de formatori și formatoare în domeniul participării copilului iau parte la programul de formare de formatori inițiat de CIDDC
- Viorica, membră a grupului CADO prin storytelling, ne povestește experiența ei de promovare și apărare a drepturilor omului
- Guvernanța democratică - un pilon al educației de calitate
- Solicităm oferte de prețuri pentru achiziționarea unei table interactive
- Participarea copiilor în elaborarea legilor abordată în ședința Parlamentului Republicii Moldova de copiii apărători ai drepturilor omului