Error
  • JFolder: :files: Path is not a folder. Path: /var/www/vhosts/childrights.md/drepturilecopilului.md/images/29.09.22
Notice
  • There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery Pro plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/29.09.22

960 de participanți/te s-au înscris în Programul de dezvoltare a capacităților personalului didactic „Participarea copilului în procesul decizional” 2022-2023, de zece ori mai mulți decât în anii precedenți

373 de cadre didactice și manageriale, maiștri, bibliotecari/e, psihologi/e, învățători și învățătoare din Republica Moldova au participat la primul atelier online „Participarea copilului în procesul decizional”, desfășurat în două sesiuni online, pe 19 septembrie și, respectiv, pe 28 septembrie curent.

Activitatea este parte a Programului de dezvoltare a capacităților personalului didactic „Participarea copilului în procesul decizional, implementat de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, cu suportul Salvați Copiii România, în perioada anului de studii 2022-2023.

Participanții, participantele au reflectat despre cum pot contribui la crearea unui spațiu în care adulții care lucrează cu și pentru copii să învețe, să împărtășească și să se inspire împreună, identificând procese și metode realiste și legale, prin care se asigură că iau în considerare opinia copilului.

Prin intermediul acestui atelier, CIDDC și-a propus să clarifice care sunt nevoile participanților, ce întrebări au și cum pot contribui la programul de formare; să încurajeze procese de conștientizare de către participanți a propriilor cunoștințe, comportamente, convingeri, atitudini și valori referitor la participarea copilului; să ghideze participanții în procesul de înțelegere critică a principiului și drepturilor la participare, precum și în procesul de analiză critică a condițiilor care facilitează procesul de exprimare a opiniei de către copii.

În cadrul atelierului, participanții, participantele s-au familiarizat cu cele 9 Standarde pentru o participare adevărată și etică a copiilor, pe care Comitetul pentru Drepturile Copilului le stipulează în Comentariul General nr. 12 (2009), astfel încât toate procesele în cadrul cărora se solicită opiniile sau participarea unuia sau mai multor copii trebuie să fie:

1.Transparente și informative; 2. Benevole; 3. Respectuoase; 4. Relevante; 5. Prietenoase copilului; 6. Incluzive; 7. Susținute prin instruire; 8. Sigure și să țină cont de riscuri; 9. Responsabile.

Totodată, au observat, în baza unui material video didactic, atitudinile și comportamentele cadrelor didactice și ale elevilor în procesul de participare a copilului și au reflectat critic asupra acestora.

Rodica Braguța șefa Secției juridice din cadrul MEC,. a menționat că vocea copilului este importantă pentru MEC, a încurajat participanții, participantele să asculte această voce și a subliniat importanța cadrului legal național al participării copilului în luarea deciziilor:

„Mă bucur să fiu parte a unei comunități care acționează pentru drepturile copilului și să observ un deosebit interes față de participarea copilului în procesul decizional.

Vorbind din perspectiva juridică despre participarea copiilor în procesul decizional, în prim-plan sunt prevederile Codului Educației al Republicii Moldova, care spun că elevii, reprezentanții Consiliilor elevilor sunt parte a proceselor decizionale, inclusiv cu o calitate de membru activ cu drepturi depline în Consiliul de adminstrație, care este un organ suprem de conducere în instituția de învățământ și care are rol de decizie în probleme administrative.

Astfel fiind spus, vedem că participarea elevilor în procesul decizional este o realitate, ea se întâmplă. Cantitativ, este prezentă. Ne dorim mult și o participare calitativă.

Observ în unele situații o participare necorespunzătoare. Și este important să avem această claritate: când participă elevii, cum participă, când îi consultăm și mi-ar plăcea tare mult ca această participare să fie benevolă, să se întâmple firesc, nu din obligație și noi, adulții, să avem această deprindere a participării calitative în procesul decizional a tuturor actanților din sistem, mai ales a elevilor, care sunt beneficiarii procesului educațional.”

Interesul profesioniștilor în educație din Republica Moldova pentru participarea copilului în luarea deciziilor în școală, de zece ori mai mare comparativ cu anul de studii 2021-2022

Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului, facilitatorul programului, a explicat contextul dezvoltării acestui program și a subliniat interesul sporit și în creștere al profesioniștilor pentru participarea copilului în procesul decizional în educație:

„Mulțumim că ați răspuns invitației CIDDC de a participa la acest program inovator. Numărul mare de participanți arată că profesorii, educatorii, învățătorii sunt pregătiți să vină în acest proces și CIDDC rămâne la fel de deschis să ofere suportul de care profesioniștii în educație au nevoie. Aproape o mie de persoane înscrise este o cifră record.

În colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării, am elaborat acest program de consolidare a capacităților profesioniștilor pentru a asigura drepturile la opinie în educație. În așa mod, răspundem nevoilor adulților de a acționa cu încredere, în baza unui cadru legal și conceptual, în interesele superioare ale copilului, pe de o parte, și de a aplica feedbackul copiilor referitor la luarea în considerare a opiniei lor referitor la toate aspectele vieții din instituții, pe de altă parte.

Scopul nostru general este să creăm un spațiu cu respect și cu prețuire pentru toate experiențele și pentru demnitatea umană. Vom împărtăși diferite experiențe și împreună vom identifica procese și metode realiste și legale prin care să ne asigurăm că opinia tuturor copiilor, elevilor este auzită.”

Amintim că Programul a fost lansat în 2020 de Alianța ONG-urilor active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei (APSCF), al cărei membru este și CIDDC, în colaborare cu Oficiul Avocatului Poporului în Republica Moldova (OAP), Ministerul Educației și Cercetării și, an de an, a înregistrat o creștere continuă a numărului de participanți.

Dacă pe parcursul anului de studii precedent, 2021-2022, în acest program s-au înscris peste 100 de directori de școală, directori adjuncți, psihologi școlari, cadre didactice, angajați din protecția copilului, de la Direcția municipală pentru drepturile copilului Chișinău, angajați ai centrelor de plasament temporar pentru copii sau alte servicii pentu copii s-au înscris, la începutul anului 2021, la ediția 2022-2023 s-au înscris 960 de persoane, adică de circa zece ori mai multe persoane.

CIDDC este o organizație neguvernamentală fondată în 1999 și, prin intermediul programelor sale, susține diverse mecanisme de participare a copilului în procesul decizional, printre care Platforma Copiilor, Consiliile elevilor din învățământul general, Consiliile Elevilor din învățământul profesional tehnic, Consiliul Național al Elevilor din Învățământul Profesional Tehnic, Consiliul Cosultativ al Copiilor pe lângă Avocatul Poporului pentru drepturile copilului. CIDDC oferă suport autorităților, profesioniștilor, organizațiilor neguvernamentale pentru a-și dezvolta/consolida propriile capacități de a promova participarea copiilor în procesul decizional și pentru a se asigura că participarea copilului este conformă celor 9 Standarde.

GALERIE FOTO: {gallery}29.09.22:::0:0{/gallery}

Admin

Email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
back to top

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page