450 de copii au participat la Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului 2022, etapa națională

450 de fete și băieți și-au făcut vocea auzită la Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului 2022, etapa națională. Evenimentul s-a desfășurat în perioada 2-8 decembrie 2022 în format online, pe parcursul a șase sesiuni.

Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului 2022 a fost organizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner și Salvați Copiii România.

În cadrul Forumului, au participat elevi și eleve din clasele a V-a – a XII-a din toată țara, care apără, monitorizează și promovează drepturile omului în diverse contexte (în școală, în comunitate, în mod individual sau în grup etc.).

Cu ajutorul unor exerciții accesibile pentru fiecare, fetele și băieții și-au făcut vocea auzită în legătură cu respectarea, protecția și asigurarea drepturilor omului; au reflectat, într-o atmosferă sigură, incluzivă și prietenoasă, asupra experiențelor privind apărarea drepturilor omului; au formulat propuneri de îmbunătățire a activității apărătorilor și apărătoarelor drepturilor omului; au învațat și s-au inspirat unii de la alții, oferind sprijin și încurajare.

Denumirea Forumului le inspiră copiilor încredere, curaj și putere

Timp de opt ani, acest eveniment a avut un concept de competiție și se numea „Turnamentul drepturilor omului/copilului”, iar din 2022 a fost reconceptualizat și se numește Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului. Noul concept ia în considerare învățarea bazată pe proces, comunicarea cu elevii, feedbackul copiilor și al adulților privind activitățile la care participă, respect pentru convingeri, experiențe, emoții și reflecții cu referire la drepturile omului.

Copiii au salutat noua denumire a evenimentului și au exprimat reflecții și conșientizări față de ea:

„Eu simt mândrie de la această denumire și faptul că suntem reponsabili să apărăm drepturile noastre și drepturile altora.” „Eu simt curaj.” „Eu simt siguranță și protecție.” „Denumirea mă face să mă simt importantă în societate.”„Simt că am putere.” „Denumirea Forumului descrie generația noastră, generația viitorului.” „Eu simt încredere.”

Sesiunile au fost facilitate, în limbile română și rusă, de către Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului, și Rodica Caimac, coordonatoarea activităților Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului, care au avut grijă să asigure participanților o atmosferă prietenoasă, liberă și respectuoasă.

Dreptul la egalitate, dreptul la protecție față de bullying și violență în școală, dreptul la opinie – cel mai des menționate la Forum

În cadrul Forumului, a fost analizată respectarea mai multor drepturi: nondiscriminare, protecție, participare, informare. Copiii au readus în discuție mai multe situații de încălcare a drepturilor, în familie și la școală, referindu-se la hărțuire, tachinare, stereotipuri, prejudecăți și violență în bază de gen, orientare sexual-romantică/afectivă, identitate de gen, aspect fizic, dizabilitate, statut financiar.

Participanții și participantele au împărtășit atât situații personale, cât și situații ale colegilor de clasă și școală. În cele mai dese cazuri, copiii conștientizează că sunt apărători ai drepturilor omului la școală.

„S-a întâmplat în curtea școlii. Am apărat un coleg pe care îl hărțuiau alți colegi. Bullyingul este o problemă majoră în școala noastră. A fost puțin complicat să apăr drepturile. Nu toți înțeleg acțiunile unui copil apărător al drepturilor omului. Însă a fost o experiență plăcută că am ajutat pe cineva.” (fată)

„Și în școala noastră bullyingul, la fel ca și discriminarea, este o problemă mare. Acum, elevii din școala noastră fac campanii de luptă împotriva bullyingului. Unii copii sunt discriminați după culoarea pielii, după naționalitate.” (băiat)

„Odată am apărat un băiat de clasa a cincea, pe care alți băieți, din clase mai mari, îl băteau pentru că era îmbrăcat sărac.” (băiat)

„Mi-am apărat propriile drepturi. Eram în clasa a cincea și o colegă mă lua peste picior, își bătea joc de mine. Eram discriminată după felul în care arăta corpul meu. Ea credea că face o glumă, însă eu mă simțeam rău. S-a iscat o bătaie între noi. Apoi i-am spus dirigintei, care a vorbit cu noi, cu părinții și situația mea s-a schimbat.

M-am mutat în altă școală și am împărtășit experiența mea cu noii colegi. Povestind experiența mea, pot ajuta alte fete care au trecut prin aceleași dificultăți ca și mine.

Acum sunt în clasa a noua.” (fată)

„Am apărat un copil de clasa a treia, pe care un alt copil, de clasa a noua, îl agresa verbal și fizic. Am intervenit și am anunțat părinții copilului agresat. Eu eram în clasa a șaptea.” (fată)

„O profesoară a luat în derâdere un elev care, din cauza unei probleme de sănătate, purta la lecție ochelari de soare. Profesoara nu îl credea și insista să-și scoată ochelarii. Într-o zi, în semn de protest, elevi și eleve din clasă au purtat ochelari de soare la lecția profesoarei.” (fată)

„Bunica nu este de acord cu felul în care mă îmbrac.” (fată)

„Părinții nu țin cont de opinia mea.” (fată)

Totodată, unii copii au menționat că este nevoie ca școlile să abordeze și tema acceptării față de copiii din comunitatea LGBT+.

Copiii, atunci când apără, monitorizează și promovează drepturile omului, au nevoie de sprijin din partea adulților (părinți, cadre didactice, autorități)

În cele mai multe cazuri de bullying și de alte tipuri de violență, copiii acționează singuri, se expun riscului de a fi agresați, hărțuiți; puțini dintre ei anunță dirigintele sau alt adult din școală, iar dacă o fac, anunță mai des părinții/îngrijitorii.

Corina Lungu, consultantă principală la Direcția învățământ general, Ministerul Educației și Cercetării, a mulțumit copiilor pentru deschidere și i-a încurajat să-și împărtășească experiențele de apărare a drepturilor în familie, la școală și în societate.

„Numărul în creștere de copii care acționează în baza drepturilor arată că drepturile omului sunt importante în educație. Vă încurajez în continuare să vă povestiți experiențele și să ne spuneți de ce fel de susținere aveți nevoie, astfel încât noi, cei de la MEC, împreună cu partenerii noștri, să vedem unde și cum putem interveni pentru a găsi soluții pentru ca fiecare copil să poată apăra, monitoriza și promova drepturile omului într-un mediu sigur”, a adăugat Corina Lungu.

Corina Lungu a participat și la sesiunea finală, din 8 decembrie, și a răspuns la întrebările copiilor. Reamintim că reprezentanta MEC a susținut, împreună cu peste 200 de profesori și profesoare de Educație civică, campania „Un mediu sigur pentru copiii apărători ai drepturilor omului” , pe care Platforma Copiilor, ghidată de CIDDC, a lansat-o în februarie 2022.

Începând cu 2022, Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului se desfășoară anual, conform noului Regulament, potrivit unui ordin al MEC, la etapa locală și națională, și este un spațiu în care copiii împărtășesc propria experiență privind apărarea drepturilor omului, învață și se inspiră unii de la alții, formulând propuneri de îmbunătățire a cadrului normativ.

În cadrul Forumului, participanții/tele conștientizează importanța implicării copiilor și adulților în apărarea drepturilor omului; reflectează critic asupra activităților în procesul de apărare a drepturilor omului în diferite contexte de învățare; manifestă respect pentru practici, experiențe, metode și abordări diferite referitor la apărătorii drepturilor omului.

Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului se realizează atât conform curriculumului la Educaţia pentru societate, cât şi în cadrul inițiativelor cetăţeneşti. Acestea permit elevilor/elevelor, într-o atmosferă formală şi nonformală, să aplice cele învăţate, să dezvolte relaţii autentice de cetăţenie cu instituţii şi membri ai comunităţii şi să-şi facă vocea auzită în calitate de cetăţeni. Drept rezultat, elevii/elevele obţin abilităţi durabile, care le sunt de folos în diferite contexte, asigurându-le premise temeinice pentru învăţare pe tot parcursul vieţii.

Statul trebuie să se asigure că toți copiii, indiferent dacă sunt sau nu la școală, primesc educație în domeniul drepturilor omului

Conform declarației Organizației Națiunilor Unite (ONU) privind Apărătorii Drepturilor Omului, orice persoană are dreptul, individual și în asociere cu ceilalți, să promoveze și să lupte pentru protecția și realizarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale la nivel național și internațional . În baza evenimentului „Ziua Discuției Generale”, creat de Comitetul ONU pentru Drepturile Copilului și dedicat în anul 2018 discuțiilor privind protecția și împuternicirea copiilor ce acționează ca apărători ai drepturilor omului, Comitetul a aprobat recomandări către titularii de obligații, pornind de la faptul că Statul trebuie să se asigure că toți copiii, indiferent dacă sunt sau nu la școală, primesc educație în domeniul drepturilor omului :

- Statele trebuie să conștientizeze care este rolul educației în împuternicirea copiilor apărători ai drepturilor omului și să întreprindă toate măsurile necesare pentru a oferi educație universală, liberă și de calitate.

- Statele trebuie să se asigure că copiii apărători ai drepturilor omului vor primi educație pentru drepturile omului, inclusiv instruire în domeniul drepturilor copilului și al Declarației Organizației Națiunilor Unite privind Apărătorii Drepturilor Omului.

- Statele trebuie să asigure participarea copiilor în școală, ca o componentă crucială a procesului de învățare, în cadrul căreia copiii învață să se exprime, să-și elaboreze propriile opinii, să îi asculte pe ceilalți și să devină cetățeni activi. Curriculumul școlar trebuie să fie corelat la realitățile copiilor și să fie reînnoit continuu, pentru a se adapta la contextul și nevoile copiilor.

- Statele trebuie să se asigure că în procesul educațional sunt incluse și instrumente de management al conflictelor, care să-i învețe pe copii să soluționeze conflictele, inclusiv bullyingul și hărțuirea, într-un mod nonviolent. Personalul școlilor trebuie să fie instruit corespunzător pentru a utiliza formele de educație și disciplină pozitivă, nonviolentă și participativă și a evita folosirea exclusivă a măsurilor punitive pentru a rezolva cazurile de violență între copii.

CIDDC susține copiii apărători ai drepturilor omului și le oferă suport în procesul de monitorizare, apărare și promovare a propriilor drepturi și a drepturilor altora (inclusiv elaborarea campaniilor de sensibilizare/conștientizare a opiniei publice); susține părinții, cadrele didactice, autoritățile, ONG-urile, Avocatul Copilului și alți titulari de obligații și le oferă suport să pună în practică drepturile CADO.

În acest Ghid , părinții, cadrele didactice, autoritățile publice, Avocatul Copilului, ONG-urile pot găsi informații utile și recomandări despre cum pot aplica drepturile CADO și cum pot oferi copiilor apărători un mediu sigur, un mediu în care CADO să se bucure de recunoaștere, vizibilitate, împuternicire și protecție.

Admin

Email Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.
back to top

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page