Februarie – martie 2023: profesioniștii și profesionistele din învățământul profesional tehnic învață cum să identifice, să prevină și să combată bullyingul între copii/elevi

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării (MEC), a lansat un program de formare online privind prevenirea și combaterea bullyingului pentru coordonatorii, coordonatoarele și psihologii/ele din învățământul profesional tehnic din Republica Moldova.

Atelierele sunt concepute ca răspuns la nevoia personalului școlar de consolidare a capacităților în identificarea, prevenirea și combaterea fenomenului de bullying, sunt facilitate de Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului, și Sorina Petrică, psihologă cliniciană, care, împreună cu alți profesioniști, au contribuit la elaborarea Metodologiei de prevenire și combatere a bullyingului.

Atelierele se desfășoară în perioada februarie – martie 2023 și sunt organizate cu suportul financiar al fundației suedeze ERIKS Develpment Partner. La primul atelier, desfășurat în perioada 2-3 februarie curent, au participat circa 300 de profesioniști și profesioniste.

Programul se desfășoară online, include șase ateliere de formare (trei pentru școli profesionale, în perioada 2 februarie, 15 februarie si 2 martie, și trei ateliere pentru colegii și centre de excelență, desfășurate în perioada 3 februarie, 16 februarie și 3 martie).

În cadrul programului, participanții și participantele clarifică conceptele despre bullying, diferențiază bullyingul de alte comportamente agresive, identifică manifestările bullyingului la fete și la băieți, exersează metode de intervenție în baza Metodologiei de prevenire și combatere a bullyingului.

Programul de formare include vizionarea materialelor video în baza cărora participanții, participantele observă și analizează diferite aspecte referitor la bullying și împărtășesc din experiență modele de intervenție centrate pe respectarea demnității umane, în care nu se pune accent pe pedeapsă, nici pe excluderea copiilor din școală, nici pe umilirea lor, ci pe încurajarea copiilor de a fi parte din procesul de soluționare (de exemplu, metoda implicării părților).

La primul atelier, în baza studiului de caz, participanții, participantele au analizat cum arată și cum se exprimă bullyingul în viața unui copil, cum îi influențează viața, care sunt principalele semne la care să fim atenți.

În cadrul atelierului, Sorina Petrică a încurajat participanții și participantele să manifeste deschidere și curiozitate, să pună și să-și pună întrebări.

De asemenea, experta a menționat că în procesul de prevenire a cazurilor de bullying „este foarte important cum ne raportăm noi, adulții. Dacă noi percepem diferențele dintre oameni ca fiind ceva rău, copiii vor prelua această atitudine de la noi, adulții. Dacă vedem diferențele ca fiind ceva firesc și cu cât există mai multă diversitate, cu atât avem mai multe lucruri de învățat unii de la alții, cu atât le dăm copiilor posibilitatea de a accepta diferența în viața lor și de a nu o vedea ca pe ceva nociv”.

„Fenomenul de bullying în școli este mult mai răspândit decât spun statisticile, fiindcă o mare parte dintre comportamentele asociate bullyingului sunt ținute departe de ochii adulților.

Foarte mulți copii își poartă suferința în tăcere sau împărtășesc prea puțin din experiențele prin care ei trec, ceea ce face ca amploarea bullyingului să nu fie cunoscută la un nivel care să exprime realitatea.

Este important ca noi, adulții, să ne ascuțim antenele și să citim printre rânduri modul în care se arată și se exprimă copiii. Doar dacă noi, adulții, reușim să ne perfecționăm capacitatea de a identifica bullyingul, vom putea să intervenim în mod corect și vom putea să participăm fiecare pe partea sa de activitate pentru stoparea acestui fenomen.

E un fenomen în care nu doar copiii trebuie să facă ceva, ci un fenomen în care copiii au întotdeauna nevoie de ajutorul adulților”, a adăugat Sorina Petrică, psihologă cliniciană și psihoterapeută cu o practică clinică de peste 15 ani .

Carolina Guitu, consultantă principală a Direcției învățământ profesional tehnic din cadrul MEC, a mulțumit profesioniștilor și profesionistelor din învățământul profesional tehnic pentru implicarea în procesul de prevenire a acestui fenomen, inclusiv prin susținerea primei campanii antibullying a elevilor: Școală fără bullying , astfel încât, în 2020, bullyingul a ajuns subiect de discuție la orele de Dirigenție, Decizii pentru un mod sănătos de viață, Dezvoltare personală, Educație civică, Educație pentru societate și la alte discipline .

„Mă bucur să ne revedem în acest format. În acest proces de protecție a copiilor, a elevilor de bullying, am trecut prin mai multe etape, de la începutul unei campanii lansate în 2019, offline, ulterior, din cauza pandemiei, continuată în mediul online. Prin implicarea fiecăruia dintre noi, continuăm să facem pași spre scopul bine stabilit – un mediu prietenos pentru fiecare copil în școală. Vă mulțumesc foarte mult pentru conlucrare și pentru că vă doriți să produceți schimbări benefice în sistemul educațional”, a menționat Carolina Guitu.

„Facilităm acest program de formare ca să aducem mai multă claritate despre un fenomen ce are consecințe grave pentru toată viața. Împreună vom analiza cazuri concrete, ca să înțelegem cum se întâmplă bullyingul, cum îl recunoaștem, cum procedăm în cazurile de bullying, cum interacționăm așa încât să fim în susținerea elevilor și, în același timp, ca specialiști să ne simțim în siguranță când acționăm în interesul copilului. Starea de bine și respectul pentru demnitatea umană sunt cruciale pentru toți actorii implicați în procesul educațional”, a menționat Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului cu o experiență în domeniu de peste 30 de ani, coach.

Amintim că referitor la dezvoltarea capacităților cadrelor didactice privind identificarea, prevenirea și combaterea bullyingului, CIDDC colaborează cu MEC din 2013.

Pe site-ul MEC, poate fi accesată Metodologia cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului (în română) și Методология по предотвращению и борьбе с буллингом (în rusă).

Instituțiile de învățământ din Republica Moldova aplică acest document pentru a proteja copiii, elevii și elevele de tachinare, acesta fiind parte a politicii de protecție a copiilor şi adolescenților/telor față de violenţă în instituțiile de învățământ din țară.

Metodologia cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului a fost elaborată de MEC în parteneriat cu CIDDC și APSCF, cu suportul financiar oferit de Fundația ERIKS Development Partner și Fundația Liechtenstein Development Service.

Metodologia de prevenire și combatere a bullyingului a fost aprobată prin Ordinul ministrului Educației și Cercetării nr. 1024/2022 și a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 349-361 din 11 noiembrie 2022 și discutată în cadrul unei mese rotunde în Parlament, la 21 noiembrie 2022.

Admin

Email Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.
back to top

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page