1165 de eleve și elevi au participat la Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului 2023 – aproape de trei ori mai mulți copii decât în 2022

Cum se respectă drepturile copilului, omului? 1165 de fete și băieți din Republica Moldova și din Ucraina și-au făcut vocea auzită despre acest subiect la ediția a doua a Forumului Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului, etapa națională. Evenimentul s-a desfășurat în perioada 1-10 decembrie 2023 în format online, pe parcursul a nouă sesiuni.

Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului 2023 (Forumul CADO) este organizat de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) și Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner.

Forumul CADO este un eveniment la care participă tot mai mulți elevi și tot mai multe eleve și este o practică de exercitare a drepturilor copilului la participare pe care tot mai multe cadre didactice și de conducere o aplică în școli.La Forumul CADO din acest an au participat aproape de trei ori mai mulți copii decât în anul precedent.

În cadrul Forumului, au participat elevi și eleve din clasele a V-a – a XII-a din toată țara și din Ucraina, care apără, monitorizează și promovează drepturile omului în diverse contexte (în școală, în comunitate, în mod individual sau în grup etc.).

Când ai simțit că ai apărat drepturile omului și când ai simțit că ți s-au apărat drepturile? Ce dificultăți ai întâmpinat în aceste experiențe? Ce susținere ai cerut și ce susținere ai primit de la adulți? De ce suport ai avea nevoie și din partea cui? Acestea sunt întrebările-cheie pe care copiii le-au discutat în cadrului Forumului CADO.

La deschiderea evenimentului și pe parcursul sesiunilor, Corina Lungu, consultantă principală la Direcția învățământ general, Ministerul Educației și Cercetării ,a mulțumit copiilor pentru că au dat curs invitației MEC de a participa la Forumul CADO și i-a încurajat să-și exercite drepturile la participare, apărărare, monitorizare și promovare a drepturilor omului în școală.

„Cea de-a doua ediție a Forumului CADO aduce noi elemente care au scopul să ofere elevilor un spațiu de participare și reflecție cât mai autentic pe subiecte mai puțin abordate în școli, printre care experiențele elevilor de apărare a drepturilor omului, dificultățile pe care ei le întâmpină în aceste activități etc.

Ne dorim ca atât activitățile de apărare a drepturilor omului, cât și reflecțiile asupra acestor experiențe să devină parte a vieții școlare.

Este foarte important să vorbim despre lucrurile care ar putea fi schimbate spre mai bine în sistemul educațional. MEC încurajează acest format al forumului de a reflecta despre ceea ce se întâmplă în școală, despre aspecte și situații care se abordează mai puțin în mediul din clasă și din școală. Cu cât mai mult vom vorbi despre ele în public, cu atât mai mult vom sensibiliza comunitatea educațională că există probleme și că este nevoie de soluții pentru a asigura un mediu respectuos în școală pentru fiecare”, a declarat Corina Lungu.

Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului și facilitator sistemic , a încurajat copiii să-și exprime opiniile în mod liber.

„Acesta este scopul Forumului CADO: să creăm pentru fiecare elev și elevă un spațiu de încredere și incluziv în care toate opiniile sunt acceptate, în care copiii pot să spună tot ceea ce nu pot să spună în mediul școlar, pot să-și împărtășească experiențele de apărători și apărătoare ai/ale drepturilor omului și să formuleze propuneri către adulții responsabili și alți titulari de obligații pentru ca fiecare CADO să acționeze în siguranță și să se bucure de toate drepturile sale”, a spus Iosif Moldovanu.

„Anume școala este locul unde mulți CADO nu se simt în siguranță”

În cadrul Forumului, elevele și elevii au împărtășit experiențe în care au apărat drepturile omului în mediul școlar, situații ce țin de comunicarea și relațiile dintre elevi, dintre elevi și cadre didactice.

În continuare relatăm câteva dintre opiniile CADO, protejându-le identitatea.

„Profesorii nu acceptă și nu încurajează elevii așa cum sunt. Astfel, în clasă se creează un mediu nesigur în care nu ai libertatea să-ți exprimi opinia, pentru că oamenii te judecă pentru opinia ta. Cred că anume școala este locul unde copiii apărători ai drepturilor omului, copiii în general, nu se simt în siguranță, iar în afara ei simt mai multă siguranță.

Cred că este important să ne putem exprima emoțiile la școală. Anume de asta avem nevoie. Pentru că nu știm cum să ne exprimăm emoțiile, apar conflicte la școală. Un lucru important pe care poate să ne învețe școala este să ne înțelegem pe noi înșine.”(fată)

„Însăși școala încurajează competivitatea, dar nu cooperarea, prin însuși sistemul de notare.” (băiat)

„În școală predomină discriminarea. E un fenomen cu care luptă și elevii, și profesorii.” (fată)

„De multe ori, copiii nu sunt acceptați pentru că sunt diferiți, ori mai retrași, ori mai vorbăreți.” (fată)

„Ca președință a Consiliului Elevilor, am apărat drepturile unui elev pe care colegii îl umileau. Și eu am suferit din cauza bullyingulului. Le-am spus să se oprească și să se pună în pielea lui. Consider că cu cât mai mulți oameni se vor pune în pielea celor care suferă din cauza bullyingului, cu atât se va diminua bullyingul.

În diminuarea bullyingului este foarte importantă și implicarea părinților, și a profesorilor.

Mă bucur foarte mult că la acest forum participă tineri din toată țara care gândesc ca mine și care înțeleg gravitatea discriminării, a bullyingului și a altor probleme cu care noi ne confruntăm în școală și în comunitate.” (fată)

„Împreună cu Consiliul Elevilor, am instalat o boxă pentru mesaje anonime în școală. Printre mesajele anonime am găsit un mesaj despre un caz de bullying fizic grav asupra unui elev. Noi am comunicat administrației cazul. S-a discutat pe acest subiect în școală, însă situația nu a fost rezolvată.” (fată)

„În școala noastră, copiii cu dizabilități sunt discriminați.” (fată)

Abuzul, discriminarea și (cyber)bullyingul continuă să fie printre cele mai grave probleme în școală

Printre principalele dificultăți cu care se confruntă CADO în activitățile lor în școală este lipsa încurajării, sprijinului din partea cadrelor didactice și de conducere, precum și presiunea din partea comunității școlare.

„Atunci când îmi exprim opinia în legătură cu o încălcare a drepturilor noastre în școală, simt o lipsă de sprijin din partea colegilor și o dezaprobare din partea profesorilor. Simt asta atât la nivel verbal, cât și nonverbal, prin gesturile lor și felul în care mă privesc”, a menționat o elevă.

„Simt o nepăsare din partea oamenilor față de drepturile omului. Nu le pasă nici elevilor, nici profesorilor, nici părinților. Din cauza acestei nepăsări, ajungem într-o buclă fără sfârșit”,a spus un elev.

„În școli există un mod de gândire învechit, o atitudine sexistă a multor profesori. Asta ne creează dificultăți.” (băiat)

Abuzul, discriminarea și (cyber)bullyingul continuă să fie printre cele mai grave probleme în școală.

„În lege se scrie că toți elevii sunt egali, dar profesorii ne împart în elevi buni și elevi răi”, a spus un elev.

„Profesorii creează tensiune foarte mare în clasă, discriminează copiii după felul în care învață”, a menționat o elevă.

„În școala noastră învață și copii de etnie romă și ei sunt discriminați. Am făcut activități de informare despre faptul că toți copiii au drepturi egale” , a spus o elevă.

„Acum un an, în clasa noastră a venit o elevă nouă. La început majoriatatea colegilor o marginalizau. Era timidă, se integra mai greu. Eu și un grup de colegi am început să comunicăm cu ea și să mergem împreună la bibliotecă și la alte activități. Au acceptat-o și ceilalți colegi”, a spus un elev.

„Felul cum ne simțim în școală este mai important decât imaginea școlii”

Elevii și elevele au menționat că mai des au experiențe în care ei apără drepturile semenilor, și au mai puține experiențe în care lor li se apără drepturile și la întrebarea de ce susținere au nevoie elevii și elevele pentru a-și desfășura activitatea de CADO în școală, au răspuns următoarele:

„Este nevoie de ascultare din partea profesorilor, a părinților. Este nevoie ca ei să ia decizii împreună cu noi.” (fată)

„Eu cred că școala trebuie să prioritizeze nevoile elevilor și să fie interesată cu adevărat de cum se simt elevii în școală, mai degrabă decât de ceva care ar avantaja instituția, cum ar fi, de exemplu, imaginea școlii. Felul cum ne simțim în școală este mai important decât imaginea școlii.”(fată)

„Ne dorim o comunicare de la egal la egal.” (fată)

„Nu copilul trebuie sa ajungă la inima profesorului, ci profesorul trebuie să ajungă la inima copilului.” (fată)

„Forumul CADO îmi oferă ocazia să cunosc alți CADO, pe care îi îndemn să luptăm mai mult pentru drepturile noastre și ale semenilor noștri”

Totodată, în cadrul forumului, elevii și elevele, pe lângă reflecții critice asupra procesului de apărare a drepturilor omului în diferite situații de viață, pe lângă conștientizarea propriilor valori, atitudini, abilități și cunoștințe obținute în urma implicării în apărarea drepturilor omului și clarificarea rolului adulților în respectarea, protecția și împuternicirea CADO, au învățat și s-au inspirat unii de la alții, oferindu-și sprijin și încurajare.

„Forumul CADO îmi oferă ocazia să cunosc alți CADO, pe care îi îndemn să luptăm mai mult pentru drepturile noastre și ale semenilor noștri, chiar dacă sunt dificultăți.” (fată)

„De la acest forum mă duc cu multă bucurie în suflet, pentru că aici am putut să-mi exprim opinia, problemele din școală fără a fi judecat.”(băiat)

„Aici am reflectat asupra experiențelor de CADO din viața mea, asupra situațiilor în care am apărat drepturile altora și în care mi s-au apărat propriile drepturi.” (fată)

„La forum am simțit un mod creativ și deschis de a ne prezenta opiniile și sentimentele.” (băiat)

„Aici învățăm că dacă noi încălcăm demnitatea altora, o încălcăm pe a noastră.” (fată)

„Sunt pentru prima dată la un astfel de forum. O să mai particip.” (băiat)

„Ați avut o atitudine atât de caldă pe tot parcursul forumului. Datorită atitudinii dvs. cu respect față de noi, noi am manifestat acest respect față de alții, m-am simțit liberă să-mi exprim sincer opiniile.” (fată)

2100 de copii din diferite regiuni ale țării s-au înscris la Forumul CADO

La finalul Forumului CADO, Corina Lungu a menționat că este nevoie de o înțelegere profundă a drepturilor la participare ale copilului, de un mediu care încurajează reflecțiile copiilor asupra experiențelor de apărători și apărătoare ai/ale drepturilor omului; un mediu în care fiecare experiență este auzită. Reprezentanta MEC a menționat că opiniile participanților/ntelor la acest forum vor fi luate considerare de Minister în elaborarea documentelor, politicilor ulterioare.

Menționăm că la Forumul CADO din acest an s-au înscris 2100 de copii din diferite regiuni ale țării. Conceptul de copil apărător al drepturilor omului se bucură de un interes în creștere atât din partea elevilor și elevelor, cât și din partea profesioniștilor și profesionistelor din educație.

După desfășurarea Forumului CADO, CIDDC urmează să organizeze o nouă sesiune de formare pentru cadre didactice privind activitatea CADO și rolul adulților în recunoașterea, protecția și împuternicirea CADO.

Începând cu 2022, Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului se desfășoară anual, conform noului Regulament, potrivit unui ordin al MEC , la etapa locală și națională, și este un spațiu în care copiii împărtășesc propria experiență privind apărarea drepturilor omului, învață și se inspiră unii de la alții, formulând propuneri de îmbunătățire a cadrului normativ.

Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului se realizează atât conform curriculumului la Educaţia pentru societate, cât şi în cadrul inițiativelor cetăţeneşti. Acestea permit elevilor/elevelor, într-o atmosferă formală şi nonformală, să aplice cele învăţate, să dezvolte relaţii autentice de cetăţenie cu instituţii şi membri ai comunităţii şi să-şi facă vocea auzită în calitate de cetăţeni.

Last modified onMonday, 11 December 2023 20:12
Admin

Email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
back to top

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page