31 de profesioniste și profesioniști din educație din diferite raioane s-au întrunit la Chișinău ca să învețe și să împărtășească bune practici de cooperare și comunicare interculturală în procesul educațional
- Written by Admin
În perioada 19-21 aprilie curent, 31 de profesori, profesoare, educatoare și managere școlare care activează în raioanele Căușeni, Cimișlia, Criuleni și în municipiul Bălți s-au întrunit la Chișinău pentru a face schimb de bune practici de cooperare și comunicare interculturală în procesul educațional și pentru a-și consolida competențele de asigurare a incluziunii copiilor.
Întrunirea a fost facilitată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în cadrul școlii de primăvară „Cooperare și comunicare interculturală”, dedicată profesioniștilor și profesionistelor din educație.
Pe parcursul a trei zile, într-un climat care susține participarea și împărtășirea experiențelor într-un mediu sigur, Diana Postu-Blăjinu, psihologă , și Iulia Drozdov, coordonatoarea Programului protecția copilului din cadrul CIDDC , au ghidat profesioniștii, profesionistele din educație să înțeleagă factorii care facilitează sau împiedică procesele de cooperare și comunicare interculturală; să reflecteze atât din perspectivă personală, cât și profesională asupra comunicării interculturale; să-și aprofundeze cunoștințele referitoare la interculturalitate; să identifice dificultățile cu care se confruntă mai des copiii refugiați și să analizeze posibile soluții pentru incluziunea copiilor; să identifice propriile stereotipuri legate de interculturalitate și să-și dezvolte competențele de cooperare și comunicare interculturală.
În prima zi a Școlii de primăvară, Irina Gușan, directoare de programe în cadrul CIDDC , a încurajat profesionistele și profesioniștii din educație să promoveze incluziunea și diversitatea culturală în procesele și mediile educaționale și a reiterat că CIDDC le oferă suport în acest proces.
„Noi, CIDDC, prin programele și activitățile noastre, am promovat și promovăm diversitatea și spațiile sigure. Din păcate, subiectele de incluziune și diversitate culturală încă mai sunt exploatate pentru a crea conflicte artificiale și pentru a diviza oamenii. Acest lucru se reflectă asupra copiilor; sunt familii, respectiv copii, care renunță la identitatea lor etnică pentru a nu se simți diferiți de majoritatea comunității din care fac parte pentru că aceasta înseamnă excludere sau luare în derâdere. Aceleași experiențe trăiesc și copiii care se îmbracă diferit, au obiceiuri diferite, se alimentează diferit, rezultate din faptul că fac parte dintr-o anumită comunitate religioasă, etnică sau oricare altă comunitate minoritară. În acest context, invitația CIDDC este să ne oprim și să ne întrebăm ce putem face pentru a aduce, în tot acest tumul de tensiune și conflict, mai multă liniște și respect. Apoi, să vedem cum facem asta și la școală, astfel încât fiecare copil să-și poată exprima identitatea culturală fără frică și împreună să valorizăm diversitatea, nu să o condamnăm”, a menționat Irina Gușan.
Prin intermediul exercițiilor de grup, profesionistele, profesioniștii din educație au explorat rolurile sociale și diferențele de comunicare, convingerile pe care le au despre exprimarea emoțiilor și și-au identificat și evaluat nevoile emoționale.
La finalul școlii de primăvară, mai multe participante au menționat că informațiile, metodele și practicile pe care le-au aflat aici atât le-au ajutat cum să coopereze și cum să rezolve situații problematice în procesul educațional, cât și le-au îmbogățit experiența personală și profesională.
«Информация была разносторонней и отражала многие психологические аспекты, с которыми мы встречаемся в профессиональной сфере.» („Informațiile au fost prezentate din diverse perspective și reflectă multe aspecte psihologice pe care le observăm și eu, și colegii mei în activitatea profesională.”)
„Acest eveniment mi-a dat posibilitatea de a cunoaște noi oameni, de a mă exprima și accepta.”
«Мне понравилась непринужденность, игровой подход к заданиям, обсуждаемые вопросы заставили задуматься и посмотреть на них с другой точки зрения.» („Mi-a plăcut autenticitatea, abordarea procesului de lucru sub formă de joacă, subiectele discutate mă făceau să reflectez și să le privesc dintr-un alt unghi.”)
Totodată, participantele, participanții școlii au apreciat caracterul interactiv al activităților, iar unele cadre didactice au menționat că le vor aplica în activitățile cu copiii.
„În general, absolut toate jocurile pe care le-am realizat aici pot fi utilizate în cadrul lecțiilor.”
«Понравился психологический взгляд на обсуждаемые темы.» („Mi-a plăcut perspectiva psihologică asupra temelor discutate.”)
„Îmi place însăși învățarea prin participare.”
«Очень хочется встретиться ещё раз.» („Mi-aș dori mult să ne revedem în cadrul altor activități.”)
Școala de primăvară a fost organizată în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC, cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH).
GALERIE FOTO:
https://drepturilecopilului.md/index.php?option=com_k2&view=item&id=439:31-de-profesioniste-si-profesionisti-din-educatie-din-diferite-raioane-s-au-intrunit-la-chisinau-ca-sa-invete-si-sa-impartaseasca-bune-practici-de-cooperare-si-comunicare-interculturala-in-procesul-educational&lang=en#sigProGalleria71acd2c4c6
Admin
Email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Latest from Admin
- O nouă generație de formatori și formatoare în domeniul participării copilului iau parte la programul de formare de formatori inițiat de CIDDC
- Viorica, membră a grupului CADO prin storytelling, ne povestește experiența ei de promovare și apărare a drepturilor omului
- Guvernanța democratică - un pilon al educației de calitate
- Solicităm oferte de prețuri pentru achiziționarea unei table interactive
- Participarea copiilor în elaborarea legilor abordată în ședința Parlamentului Republicii Moldova de copiii apărători ai drepturilor omului