Ultimile știri 4

CIDDC a organizat prima școală de vară din Republica Moldova pentru cadrele didactice și manageriale, și alți profesioniști care susțin copiii apărători ai drepturilor omului

30 de cadre didactice, manageriale, psihologi școlari din diferite raioane ale țării, inclusiv din raioanele din stânga Nistrului, au participat la prima Școală de vară „Practici educaționale de susținere a copiilor apărători ai drepturilor omului”.

Activitatea s-a desfășurat în perioada 19-22 iulie 2023 și a fost organizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării (MEC), cu suportul oferit de Salvați Copiii România.

Scopul școlii de vară este explorarea experiențelor didactice de formare a competențelor Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului (CADO), pe parcursul și la finalul școlii de vară participanții și participantele fiind capabili/e:să conștientizeze procesul de implicare a copiilor în apărarea drepturilor omului; să reflecteze critic asupra procesului didactic de formare a competențelor CADO;să analizeze critic rolul adulților în respectarea, protecția și împuternicirea CADO.

Timp de patru zile, participanții/tele au explorat mai multe aspecte și subiecte, inclusiv propriile comportamente, convingeri, atitudini și valori despre copil, copilărie, drepturile omului, violența asupra copilului, educație, care influențează și procesul de dezvoltare profesională.

Au explorat în profunzime conceptele de Demnitate Umană și de Copil Apărător al Drepturilor Omului, începând cu aspectele teoretice și încheind cu aspectele practice.

În context, participantele/ții au identificat trei abordări/strategii prin care profesioniștii/profesionistele din educație ar asigura un proces educațional compatibil cu demnitatea umană la nivelul clasei/școlii/ grădiniței, la nivelul relației dintre cadru didactic și elevi, la nivelul parteneriatului dintre profesor și părinți/îngrijitori.

În procesul de reflecție, participanții/ntele au aplicat diverse intrumente, printre care Convenția ONU cu privire la Drepturile Copilului (cu accent pe articolul 28, punctul 2), Conceptul Diversitate, Ghidul Punerea în practică a drepturilor Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului , Declarația privind apărătorii drepturilor omului, Valorizarea demnității umane și a drepturilor omului (Sursa:Cadrul de referință al competențelor pentru cultură democratică, vol. I.), campania „Un mediu sigur pentru copiii apărători ai drepturilor omului” , cunoscută cu hashtagurile #EuSusținCADO și #ÎmpreunăPentruCADO.

Totodată, participanții/tele au împărtășit activități de susținere a CADO și cazuri de implicare a adulților în recunoașterea, împuternicirea și protecția CADO, au aflat experiențe de CADO de la tineri apărători ai drepturilor omului, care au participat la școala de vară.

„Până la organizarea acestei școli de vară, nu știam despre CADO. Apoi am conectat acest concept cu activitatea mea, prin care susțin tinerii, tinerele în apărarea și monitorizarea drepturilor omului. Aici am clarificat conceptul, m-au impresionat activitățile de conștientizare. Am înțeles cum aș putea eu valorifica demnitatea umană printre elevi/e și cum aș putea să le formez o cultură pentru demnitatea umană. E un proces foarte profund, care mă inspiră”, ne-a spus Zinaida Cazacu, profesoară de psihologie și psihopedagogie .

„În cadrul școlii am înțeles cât de important este de a găsi cuvintele necesare pentru a formula întrebări; de a conștientiza ce stă în spatele întrebării. De asemenea, mi-am conștientizat propriile atitudini, convingeri, reacții, percepții față de persoanele din jur, atât acasă, cât și la școală.

Mi-am întărit convingerea că respectarea Demnității Umană este apriori, iar pedagogia fără suflet nu are sens”, a adăugat Petru Golban, profesor de istorie și educație pentru societate.

„Interesul cadrelor didactice de a împuternici și susține copiii apărători ai drepturilor omului în Republica Moldova este în creștere”

La încheierea Școlii de vară, Corina Lungu, consultantă principală la Direcția învățământ general, Ministerul Educației și Cercetării, a încurajat participanții/tele să susțină elevii și elevele în monitorizarea, apărarea și promovarea drepturilor omului, să le formeze competențe de valorizare a demnității umane și să ghideze elevii, elevele în procesul de conștientizare a rolului lor de Copii Apărători ai Drepturilor Omului.

„Participarea Dvs., inclusiv într-o zi de sâmbătă, la această școală de vară înseamnă un început de conștientizare personală și profesională.

CADO au deschiderea să-și împărtășească experiențele și așteaptă recunoaștere, împuternicire și protecție din partea cadrelor didactice și a celor de conducere. Am observat acest lucru la etapa națională a Forumului Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului din anul 2022 . Important este ca profesioniștii din educație să ofere un mediu sigur în care CADO își exprimă opiniile și acționează.

Practicile, metodele și experiențele pe care le-ați împărtășit și aflat în cadrul acestei școli vă vor ajuta să răspundeți nevoilor, intereselor pe care le au copiii apărători ai drepturilor omului”, a declarat Corina Lungu, consultantă principală la Direcția învățământ general, Ministerul Educației și Cercetării.

Iosif Moldovanu, facilitatorul Școlii de vară , a subliniat că este nevoie de o înțelegere clară din partea adulților că fiecare copil are drepturi ale omului și că copiii se pot implica doar în procesul de apărare și monitorizare a drepturilor omului ale semenilor, or CADO nu au rolul de a apăra drepturile adulților.

„Interesul cadrelor didactice de a împuternici și susține copiii apărători ai drepturilor omului în Republica Moldova este în continuă creștere.

La eveniment au participat psihologi și manageri școlari, cadre didactice de la toate treptele de școlaritate și din toare ariile curriculare.

Dacă acum un an conceptul de Copii Apărători ai Drepturilor Omului prezenta interes doar pentru profesori și profesoare care predau disciplinele Istorie, Educație pentru societate, Dezvoltare personală, de data aceasta au venit în proces psihologi școlari, specialiști din centre pentru copii cu cerințe educaționale speciale, profesori de arte și matematică – fapt care ne face să reiterăm că Drepturile Omului sunt parte inerentă a unei instituții care lucrează cu și pentru copii, și nu se referă strict la o anumită persoană, disciplină sau arie curriculară.

Este pentru prima oară când observ un interes atât de mare, ceea ce este un semn îmbucurător, că profesioniștii din educație sunt într-un proces profund de conștientizare a propriilor drepturi și, din această stare, de susținere, împuternicire și protecție a CADO”, a adăugat Iosif Moldovanu, facilitatorul Școlii .

Menționăm că la această școală de vară s-au înscris aproape o sută de persoane, un număr de peste trei ori mai mare decât numărul de locuri disponibile în cadrul activității. Grupul de participanți și participante a fost format după criteriul diversității: regiuni diferite, genuri diferite, diverse arii curriculare, trepte de școlaritate, învățământ profesional-tehnic și învățământ general etc.

CIDDC urmează să desfășoare și alte școli despre CADO.

Reamintim că despre situația copiilor apărători ai drepturilor omului înRepublica Moldova am început să discutăm în mod special în iunie 2021, când CIDDC, cu suportul tehnic oferit de Child Rights Connect, a creat un spațiu de reflecții și schimb de experiență pentru ONG-urile naționale interesate și Ombudsmanul Copilului. Totodată, o parte dintre aceste ONG-uri și un grup de inițiativă de tineri de la Platforma Copiilor au contribuit la realizarea Raportului privind Copiii Apărători ai Drepturilor Omului în cadrul Evaluării Periodice Universale.

Este vorba despre primul grup de copii apărători ai drepturilor omului care pledează pentru drepturile CADO în procesul de Evaluare Periodică Universală (EPU).

În ianuarie 2022, Oficiul Avocatului Poporului din Moldova a înaintat spre consultări publice conceptul proiectului de lege cu privire la apărătorii drepturilor omului.

Republica Moldova este prima țară cu o astfel de inițiativă legislativă cu privire la apărătorii și apărătoarele drepturilor omului.

În februarie 2022, un grup de tineri și copii apărători ai drepturilor omului de la Platforma Copiilor a inițiat campania online „Un mediu sigur pentru copiii apărători ai drepturilor omului”, pe care au susținut-o 210 profesori și profesoare care predau Istorie și Educație pentru societate; Avocata Copilului; o deputată și alți reprezentanți ai autorităților și ai societății civile.

În noiembrie 2022, 45 de CADO din Republica Moldova și Ucraina au participat la cea de-a șasea ediție a Forumului Național al Copiilor, „Respectarea drepturilor copiilor în și la educație”,unde au comunicat autorităților despre cele mai des încălcate drepturi ale copiilor în școală.

În decembrie 2022, 450 de fete și băieți din țară și-au făcut vocea auzită la etapa națională a Forumului Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului 2022.

CIDDC susține copiii apărători ai drepturilor omului și le oferă suport în procesul de monitorizare, apărare și promovare a propriilor drepturi și a drepturilor altor copii (inclusiv elaborarea campaniilor de sensibilizare/conștientizare a opiniei publice); susține părinții, cadrele didactice, autoritățile, ONG-urile, Avocatul Copilului și alți titulari de obligații și le oferă suport să pună în practică drepturile CADO.

GALERIE FOTO:

 

Read more... 

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului solicită oferte pentru servicii de traducere

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) solicită oferte de prețuri pentru servicii de traducere a unui ghid din engleză în română – per pagină tradusă – 1800 de semne fără spații.

Serviciile de traducere vor fi prestate în cadrul proiectului Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova”, implementat de CIDDC și Child Rights Connect, cu suportul Ville de Genève și Swedish International Development and Cooperation Agency în perioada noiembrie 2022 – octombrie 2024.

În procesul de selecție vom lua în considerare următoarele criterii:

· Experiența companiei/persoanei candidate;

· Timpul de traducere a unui ghid (132 de pagini; 202 186 de caractere fără spații)

· Oferta de preț (net).

Ofertele vor fi transmise la adresa de e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Persoana de contact: Rodica Caimac, tel. 068659581

Termenul-limită de prezentare a ofertelor la adresa indicată este: luni, 17 iulie 2023, ora 18.00.

CIDDC este o organizaţie nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați https://drepturilecopilului.md .

 

Read more... 

Termeni de Referință. Concurs de selectare a 2 consultanți-formatori/ consultante-formatoare care vor realiza un program de abilitare privind aplicarea Metodologiei cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului pt profesioniștii/istele din RM

1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

Conștientizând necesitatea susținerii profesioniștilor/istelor din sectorul educație în efortul de prevenire și combatere a bullyingului, CIDDC oferă cadrelor didactice și psihologilor posibilitatea de a participa la un program de formare privind aplicarea Metodologiei cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului, aprobată prin Ordinul Ministrului Educației și Cercetării nr. 1024/2022.

Activitățile se realizează în parteneriat cu Organele locale de specialitate în domeniul învățământului (OLSDÎ) din Anenii Noi și Ștefan Vodă, în cadrul proiectului “Emergency response to meet the basic needs of refugees and host communities affected by the Ukraine crisis in Moldova”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision și Action Deutschland Hilft (ADH).

2. SARCINI ȘI LIVRABILE

Consultantul-facilitatorul/ consultanta-facilitatoarea va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- Elaborarea conceptului programului de formare (1 program include 4 sesiuni online și o școală de vară de 3,5 zile);

- Livrarea programului de formare;

- Participarea la ședințele de lucru privind organizarea programului de formare;

- Menținerea comunicării între sesiuni cu profesioniștii/istele instruiți/te;

- Evaluarea pre și post instruire a persoanelor instruite;

- Elaborarea rapoartelor în urma desfășurării programului de formare, conform modelului oferit de CIDDC;

- Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util și la cele mai înalte standarde.

3.TERMENUL DE REALIZARE ȘI CONDIȚIILE DE PLATĂ

Serviciile urmează să fie realizate în perioada iunie 2023 - noiembrie 2023.

Consultantul va prezenta oferta financiară conform modelului: I. Date despre aplicant/ofertant: nume/ prenume, telefon, e-mail,documente anexate la această ofertă, care confirmă eligibilitatea ofertantului (a se vedea dosarul aplicantului). II. Oferta financiarăîn lei moldovenești, incluzând suma brută (din aceasta vor fi reținute contribuțiile şi impozitele achitate de aplicant conform legislației în vigoare. Suplimentar se va calcula și achita fondul social – 24%), cu specificarea unui preț fix total pentru livrabile (atelier, agendă, raport) .

4. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

· Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;

  • Studii universitare în domenii relevante;

· Cunoașterea cadrului legal în domeniul educației și a drepturilor copilului;

· Cunoașterea cadrului legal de prevenire și protecție a copilului, inclusiv bullying;

· Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

· Cunoștințe și experiență în domeniul prevenirii și protecției copilului față de violență, inclusiv bullying;

· Abilități analitice, capacitatea de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe abordate în cadrul cursului și în documentele scrise (agende, rapoarte);

  • Abilități de lucru în echipă;
  • Cunoașterea limbilor română (excelent).

5. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

  • CV-ul actualizat incluzând date privind experiența în domeniu.
  • Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiza în domeniu.
    Conceptul cursului/ programului de analiză tranzacțională ce urmează a fi livrat specialiștilor în educație.
  • Oferta financiară.

Selecția consultanților-formatori se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; formatorii/oarele selectați/te vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selecția se va realiza în două etape:

Într-o primă etapă, eliminatorie, CIDDC va evalua, pe baza documentației transmise, admisibilitatea candidaturilor sub aspectul îndeplinirii următoarelor cerințe:

· respectarea termenului-limită pentru depunerea dosarului;

· respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință.

În a doua etapă se vor examina candidații preselectați din prima etapa, urmărind îndeplinirea de către aceștia a calificărilor si abilitaților solicitate. Dosarele vor fi evaluate în baza următoarelor criterii:

Criteriu

Pondere

Experiența consultantului-facilitator în prestarea serviciilor solicitate

30%

Conceptul cursului/ programului de analiză tranzacțională ce urmează a fi livrat specialiștilor în educație

40%

Experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului

10%

Oferta financiară

20%

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de e-mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. cu mențiunea „Consultant-formator privind aplicarea Metodologiei cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului” până la data de 31 mai 2023, ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul-limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

Read more... 

Peste 30 de cadre didactice și manageriale din 4 raioane au participat, în perioada 28-30 aprilie 2023, la Școala de primăvară privind comunicarea asertivă și rezolvarea conflictelor

32 de cadre manageriale, educatoare din instituțiile de educație timpurie, învățătoare la treapta primară, profesoare la treapta gimnazială și liceală din patru raioane de frontieră ale Republicii Moldova: Briceni, Ocnița, Edineț, Soroca, au participat, în perioada 28-30 aprilie 2023, la Școala de primăvară privind comunicarea asertivă și rezolvarea conflictelor.

Această școală este parte a proiectului „Susținerea integrării în instituțiile de învățământ din Republica Moldova a copiilor refugiați”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în perioada mai 2022 – iunie 2023, în parteneriat cu organele locale de specialitate în domeniul învățământului (OLSDÎ), Ministerul Educației și Cercetării (MEC), cu sprijinul financiar oferit de Fundația ERIKS Development Partner.

Conceptul școlii a fost elaborat ca răspuns la nevoile personalului școlar, pe care CIDDC le-a evaluat pe parcursul a mai multor ateliere.

În cadrul școlii de primavară, CIDDC a oferit participanelor un climat care susține participarea și împărtășirea experiențelor într-un mediu sigur; a facilitat pentru participante procesul de reflecție personală și profesională referitoare la rezolvarea conflictelor.

Astfel, cadrele didactice participante și-au aprofundat cunoștințele referitoare la diferența dintre conflict, violență și bullying; au identificat situațiile de conflict cu care se confruntă mai des copiii; au înțeles factorii care facilitează sau împiedică rezolvarea asertivă a conflictelor; și-au îmbunătățit competențele de rezolvare asertivă a conflictelor.

Participantele au lucrat atât individual, cât și în echipe și au reflectat în baza studiilor de caz.

Diana Postu-Blăjinu și Parascovia Topada-Coroi, psihologe și facilitatoarele Școlii, au ghidat participantele în acest proces de consolidare a capacităților prin care acestea să susțină incluziunea în instituțiile de învățământ a copiilor refugiați.

Totodată, facilitatoarele au subliniat rolul fiecărei persoane atât ca participantă, cât și ca profesionistă, menționând că este importantă contribuția fiecărei persoane implicate.

CIDDC urmează să desfășoare o nouă Școală de primăvară pentru profesioniști/iste în educație privind integrarea în instituțiile de învățământ din Republica Moldova a copiilor refugiați, în perioada 5-7 mai 2023.

Galerie foto:

Read more... 

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page