Ultimile știri 4

#ÎnvățămAcasă în siguranță emoțională. Recomandările psihologului Sergiu Toma pentru cadrele didactice

Copiii sunt departe de școală, colegi, profesori pentru că #StauAcasă și clasa, pentru o anumită perioadă, este înlocuită de casa în care ei se află împreună cu alți membri ai familiei. Orele de la școală nu pot fi înlocuite în totalitate cu temele individuale făcute acasă. Treptat, bucuria unor copii este înlocuită de emoții precum confuzia, oboseala, plictiseala, poate chiar tristețea că nu-și pot vedea colegii, prietenii și nu-și pot face activitățile preferate la școală.

Astfel, apare întrebarea: cum ar putea profesorii să contribuie la siguranța emoțională a copiilor? Iată ce recomandă psihologul Sergiu Toma.

Păstrați o rutină clară și previzibilă. Este extrem de important ca atât orarul lecțiilor să fie știut și respectat, cât și volumul sarcinilor, intervalul de timp în care le transmiteți, termenul-limită, perioada și modul în care vor fi evaluate. Orientați-vă atenția spre sarcini importante – în condiții de casă, motivația și voința pot fi mai scăzute decât la școală.

Potriviți sarcinile cu orele obișnuite. Încurajați copiii să realizeze sarcinile în orele care de obicei sunt dedicate învățării la școală.

Puneți accent pe sarcini interesante care le stârnesc curiozitatea și îi motivează să exploreze în mod indepedent. Izolarea e mai ușoară când rămânem curioși și încurajați.

Nu oferiți prea multe sarcini – dozați și verificați periodic dacă elevii se descurcă în ritmul propus. Fiecare, în condiții noi, are nevoie să se adapteze treptat și să fie încurajat pentru efortul făcut mai mult decât pentru rezultatul obținut.

Încurajați elevii să povestească despre cum se simt ei, cum se descurcă în condiții de casă sau poate chiar adaptați sarcinile specifice în așa fel încât să încurajeze relatarea despre situația și emoțiile pe care le trăiesc. Le puteți propune să țină zilnic un jurnal, să-și exprime stările interioare prin desen, poezie sau prin orice altă formă.

Încurajați-i să lucreze în grupuri mici la distanță. E important ca ei să continue să comunice unii cu alții, la telefon sau online, despre teme și despre viața de zi cu zi. Oferiți-le posibilitatea să-și povestească gândurile și emoțiile altor colegi.

Orele de muzică, educație fizică sunt extrem de importante în această perioadă, deoarece pot fi metode bune pentru a reduce emoțiile de neliniște și frică. Încurajați-i să asculte muzică, să danseze, să facă exerciții fizice și chiar să joace jocuri online.

Comunicați cu părinții. Rămâneți izolați fizic, dar conectați social. Împărtășindu-vă ideile, emoțiile, contribuiți la bunăstarea psihică a tuturor celor implicați în procesul educațional. #ÎnvățămAcasă în siguranță emoțională.

Video:

Read more... 

Comunicat de presă: Copiii vorbesc despre cum li se respectă dreptul la opinie în școală, într-un raport public

La 30 de ani de la adoptarea Convenției cu privire Drepturile Copilului, un grup de adolescenți de la Platforma Copiilor, în cooperare cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC), va desfășura masa rotundă „Dreptul la opinie. Așa cum este învățat și practicat la școală”, la 29 noiembrie 2019, la Digital Park, sala Innovation Hall. În cadrul acesteia, copiii vor prezenta rezultatele unui raport privind participarea elevilor la luarea deciziilor în școală prin intermediul Consiliului Elevilor (CE). Acțiunea este susținută de Organizația Internațională „Salvați Copiii” și Suedia.

La eveniment sunt invitați elevi, profesori, reprezentanți ai mass-mediei, instituțiilor guvernamentale și organizațiilor neguvernamentale locale și naționale.

Participanții vor avea ocazia să reflecteze critic despre cum instituțiile școlare oferă oportunități de a învăța și practica dreptul la opinie prin prisma procedurii de creare și a modalităților de funcționare a Consiliului Elevilor și să identifice soluții pentru depășirea obstacolelor ce țin de respectarea și asigurarea drepturilor la participare ale elevilor.

Procesul de cercetare a durat timp de un an, perioadă în care adolescenții au:

  • realizat chestionare online și au discutat cu semenii lor, atât cu elevii ce fac parte din consilii, cât și cu cei care nu sunt consilieri, în cadrul unor focus-grupuri regionale;
  • au analizat rezultatele cercetării și au formulat constatări și recomandări;
  • au elaborat un instrument de lucru pentru a explica adulților care lucrează cu CE și semenilor una dintre funcțiile consiliului – cea de consultare și reprezentare a opiniei elevilor.

Pe tot parcursul cercetării, adolescenții au beneficiat de suportul CIDDC, organizație nonguvernamentală ce își desfășoară activitatea de 20 de ani în Republica Moldova și a cărei misiune este de a contribui la crearea unei societăți în care fiecare copil să se simtă o ființă umană respectată, cu drepturi depline.

„Dreptul la opinie. Așa cum este învățat și practicat la școală” este al treilea raport al acestui grup de adolescenți de la Platforma Copiilor, primele două rapoarte ale lui fiind despre respectarea dreptului copiilor la odihnă, timp liber și recreere; despre condițiile de igienă și sanitație în școli.

Platforma Copiilor este un spațiu sigur unde copiii pot să vorbească deschis despre experiențele și necesitățile lor și a fost lansată în 2017 de CIDDC. Centrul susține cercetările copiilor cu privire la drepturile lor începând din 2008. În același an, a fost publicat primul raport de monitorizare a drepturilor copiilor realizat de către copii, „Viața în ochii copiilor”, și a fost adresat Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului.

Cel mai recent raport urmează a fi publicat pe https://monitor.drepturilecopilului.md/ce-spun-copiii/.

Persoană de contact: Irina Gușan, CIDDC
tel: 068499746
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Document: CONCEPT ȘI AGENDĂ

Read more... 

Discriminarea în școli, discutată de către elevi și reprezentanții MECC

Fenomenul discriminării în instituțiile de învățământ poate fi prevenit dacă toți adulții, în special profesorii, ar avea abilitățile necesare pentru a-l discuta cu elevii și maturii într-o manieră respectuoasă și într-un mediu sigur. Aceasta este concluzia celui de-al doilea atelier al Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic, organizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) în colaborare cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC), Asociația Obștească Educație pentru Dezvoltare (AED), Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” și cu suportul Fundației Liechtenstein Development Service (LED Moldova), în perioada 6-8 noiembrie 2019.

Cei 36 de elevi participanți la atelier s-au întrunit într-o ședință de lucru cu reprezentanți ai autorităților, de la care au aflat cum funcționează sistemul, cine sunt titularii de obligații și prin ce mecanisme pot să raporteze cazurile de încălcare a drepturilor omului în instituțiile lor, printre care și discriminarea.

Yan Feldman, președintele Consiliului pentru Egalitate, a menționat că rolul Cosiliului este de a preveni discriminarea, de a proteja pe fiecare cetățean de acest fenomen, de a sigura egalitatea și de a promova diversitatea în societate. În același context, el a adăugat că „administrațiile școlare trebuie să procedeze astfel încât segregarea (în funcție de rasă, etnie, convingeri religioase, dizabilitate etc.) să nu existe în instituțiile de învățământ și, în consecință, copiii să știe că e firesc să interacționeze cu diferiți oameni, cu diferite abordări”.

Totodată, el a menționat că fiecare tânăr are drepturile la manifestarea propriei identități, fără nicio discriminare, iar personalul instituției are obligația de a le proteja.

Și Silviu Gîncu, șeful Direcției învățământ profesional tehnic a Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, i-a încurajat pe participanți să nu tolereze cazuri de discriminare în instituțiile de învățământ și să vorbească despre ele. ,,Nu tolerați discriminarea! Împreună cu voi trebuie să combatem acest fenomen în școli și să ne asigurăm că profesorii au o atitudine cât mai adecvată față de voi”, a menționat el.

Astfel, Silviu Gîncu a propus adolescenților împreună să monitorizeze calitatea procesului de învățare acolo unde își fac studiile și, ulterior, să comunice MECC rezultatele.

Potrivit lui Iosif Moldovanu, facilitator în cadrul CIDDC, subiectul discriminării este strâns legat de calitatea educației.

„Foarte mulți adolescenți nu se simt în siguranță emoțională și fizică în instituțiile școlare și mulți dintre ei abandonează studiile sub diferite pretexte, dar adevărata cauză este că nu se simt acceptați și respectați pentru ceea ce sunt ei.

Scopul nostru comun este ca și prin intermediul CNE ÎPT să contribuim la formarea competențelor pentru cultură democratică. Esențial este că tinerii au menționat că mediul prietenos este fundamentul pentru a construi relațiile bazate pe respect în școală, unde fiecare să se simtă valorizat și acceptat, iar aceasta îi poate ajuta să aibă succes în plan personal și profesional. Este foarte important ca și angajații școlii să conștientizeze faptul că crearea unui mediu este esențial pentru dezvoltarea competențelor personale, sociale, civice și profesionale”, a menționat el.

Demnitatea umană, diversitatea culturală, democrația, dreptatea socială, echitatea, egalitatea și statul de drept sunt valorile în baza cărora trebuie proiectat, realizat și evaluat demersul educațional axat pe dezvoltarea holistică a adolescenților și implicarea activă și responsabilă a acestora în viața școlii. Acesta este idealul educațional consfințit în Codul educației.

Galerie foto:

Read more... 

Concurs de selectare a formatorilor pentru instruirea personalului de conducere și didactic din educație

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) anunță concurs de selectare a formatorilor pentru instruirea personalului de conducere și didactic din educație (educatori, învățători, profesori, maiștri, directori și directori adjuncți ai instituțiilor de învățământ).

Informaţie generală:

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală ce activează în Republica Moldova de peste 20 de ani. Informăm și instruim ADULȚII să înțeleagă ce nevoi are copilul și ce responsabilități au ei în legătură cu realizarea acestora în familie, la școală sau în alt mediu. Susținem COPIII să-și facă vocea auzită și să influențeze deciziile autorităților. Oferim suport AUTORITĂȚILOR să consulte opinia copilului și să ia decizii în interesul lui. Pentru mai multe informații, accesați drepturilecopilului.md

Obiective:

  • Dezvoltarea/ consolidarea capacităților personalului din învățământul preșcolar de înțelegere a stadiilor de dezvoltare, particularităților de vârstă și individuale ale copiilor, contribuind la formarea imaginii și respectului de sine ale acestora;
  • Dezvoltarea/ consolidarea capacităților instituționale și ale angajaților din instituțiile de învățământ preuniversitar de implementare a standardelor de calitate din perspectiva școlii prietenoase copilului, precum și a standardelor profesionale ale cadrelor manageriale și didactice, astfel încât să-i fie asigurat fiecărui elev un mediu educațional propice de dezvoltare a întregului său potențial intelectual, social, emoțional, fizic și spiritual;
  • Dezvoltarea/ consolidarea capacităților profesioniștilor din educație de implementare a mecanismului intersectorial de cooperare pentru identificarea, evaluarea, referirea, asistenţa şi monitorizarea copiilor victime şi potenţiale victime ale violenţei, neglijării, exploatării şi traficului;
  • Oferirea de suport metodologic instituțiilor de învățământ, OLSDÎ, MECC, altor autorități publice cu competențe în domeniul educației.

Sarcini şi responsabilităţi:

  • Evaluarea nevoilor de formare;
  • Elaborarea conceptului de instruire;
  • Elaborarea agendei atelierelor de formare;
  • Participarea la toate ședințele de lucru privind organizarea atelierelor de formare;
  • Facilitarea atelierelor de formare;
  • Menţinerea comunicării cu beneficiarii instruiţi între sesiuni;
  • Organizarea atelierelor de feedback;
  • Elaborarea rapoartelor despre rezultatele atelierelor de formare şi a celor de feedback/ follow up.

Calificare și competențe:

  • Studii universitare în domenii relevante;
  • Cunoașterea cadrului legal în domeniul educației și a drepturilor copilului;
  • Înțelegerea și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;
  • Experiență în elaborarea și facilitarea cursurilor de instruire;
  • Respect pentru drepturile omului, diversitate culturală și democrație;
  • Abilități de observare, ascultare și cooperare;
  • Responsabilitate, flexibilitate, autoeficacitate;
  • Cunoașterea limbilor română (excelent) și rusă (excelent, mediu).

Selecția formatorilor se bazează pe angajamentul ferm al CIDDC cu privire la protecţia copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecţie a copilului; formatorii selectați vor semna o declarație prin care se angajează să o respecte.

Dosarul candidatului va include:

  • CV-ul candidatului (ce reflectă expertiza și experiența formatorului);
  • Scrisoare de intenție, inclusiv oferta financiară pentru o zi de formare, maxim o pagină.

Persoanele interesate vor transmite CV-ul și scrisoarea de intenție la adresa de email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Data limită de depunere a dosarelor: 13 noiembrie
Numai persoanele selectate pentru interviu vor fi contactate.

Read more... 

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page