Ultimile știri 4

Consiliile Naționale ale Elevilor. Calendarul alegerilor 2016

Sfârșitul anului școlar nu înseamnă doar evaluări finale și calcularea mediei notelor. Până vor ieși în vacanță, elevii trebuie să-și delege reprezentanții în Consiliile Naționale ale Elevilor. Desemnați de către colegi prin alegeri libere și deschise, reprezentanții din învățământul general, adică gimnazii și licee, participă la concursul de selectare a membrilor în Consiliul Național al Elevilor (CNE). În paralel, elevii din colegii și școli profesionale depun dosarele pentru a deveni membri ai Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic (CNE ÎPT).

Ministerul Educației îndeamnă Consiliile Elevilor din învățământul general să transmită dosarul candidaților până la data de 15 mai 2016, la adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. . Consiliile Elevilor din învățământul profesional tehnic vor desfășura alegerile interne până pe 20 mai și vor depune dosarele candidaților săi până pe 30 mai 2016, la adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. .

Dosarul candidaților va include următoarele acte: CV-ul candidatului; acordul informat al părintelui/îngrijitorului; o scrisoare de motivaţie din partea candidatului; procesul-verbal al şedinţei organului de autoconducere al elevilor din instituţia de învăţământ.

Membrii consiliilor vor fi aleşi pentru un an școlar și se vor convoca trimestrial, pentru a discuta cu angajaţii şi conducerea Ministerului Educației, precum și cu reprezentanți ai altor structuri de stat, despre problemele care îi preocupă, în special cele ce ţin de relevanța şi calitatea educaţiei.

Scopul consiliilor este de a asigura dreptul la opinie și libera exprimare a elevilor. Astfel, Ministerul Educației are posibilitatea să obțină informații din prima sursă despre problemele cu care se confruntă sistemul educațional. În același timp, consiliile reprezintă o platformă prin care elevii pot să-și facă vocea auzită referitor la toate aspectele ce țin de activitatea instituțiilor de învățământ, precum și un mecanism prin care conducerea ministerului consultă opinia lor în elaborarea politicilor educaționale.

 

Read more... 

Ce înseamnă dreptul copilului la participare şi opinie. O istorie despre tineri activi civic

„Adulții le atribuie din start copiilor un loc stabilit în societate și anume cel de copil clasic, care numai se joacă și nu trebuie să țină cont de niște probleme și decizii. De fapt, copilul are dreptul de existență deplină, de a discuta, de a participa la luarea unor decizii. Copiii sunt parte a societății, până la urmă tot ei și reprezintă adulții de mâine - politicieni, judecători, guvernanți, miniștri și alții, ei sunt adulții ce vor putea schimba ceva”. Acesta este mesajul transmis de către Vlad Cernouțan, unul dintre copiii ce monitorizează de mai mulți ani cum sunt respectate drepturile copilului în Moldova.

Vlad este elev în clasa a X-a, dar acum cinci ani el a participat un concurs de selectare a copiilor ce urmau să monitorizeze cum sunt respectate propriile drepturi. În urma concursului, anunțat de Centrul de Informare și Documentare privind drepturile Copilului, Vlad a devenit membrul Grupului de Lucru privind Drepturile Copilului din orașul său natal Leova.

„Eram un elev obișnuit de clasa a cincea. Cunoștințele despre drepturile mele se limitau la 2-3 drepturi și mai multe obligații care erau activ promovate de către școală. Eu am fost informat că în raioanele Leova și Orhei vor fi create grupuri de copii care vor învăța despre drepturile lor și vor analiza cum se respectă. Am decis să aplic. Eram curios în legătură cu ce urma să se întâmple. De atunci, viața mea și a colegilor mei din Leova și Orhei s-a schimbat”.

Împreună cu ceilalți copii din grupuri, Vlad a învățat ce sunt drepturile copilului, ce prevăd ele și cum copiii pot să monitorizeze dacă sunt respectate sau nu. Mai târziu, copiii au publicat rezultatele la care au ajuns în două rapoarte. Concluziile privind calitatea educației și accesul la învățământ Vlad și colegii lui le-au prezentat directorilor de școli din raioane.

„Acest eveniment m-a marcat. În final, eu am avut sentimentul că elevii/copiii pot să-și facă vocea auzită, iar adulții trebuie s-o asculte. Dar și mai important este ca ei să înțeleagă ce spun copiii”, își amintește Vlad.

Așa tânărul a început să promoveze drepturile copilului în comunitatea sa, în special în școală. De atunci au urmat alte activități și proiecte în care adolescentul s-a implicat.

Bunăoară, în anul 2013, Vlad a devenit membrul Consiliului Național al Elevilor. Consiliul, coordonat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului și Centrul Republican pentru Copii și Tineret Artico, este o structură prin care Ministerul Educației consultă copiii despre relevanța și calitatea educației în școli.

Iar începând cu anul 2014, Vlad este membrul grupului de copii, numit Grupul de Reflecție, ce elaborează un raport național despre respectarea drepturilor copilului în țară. Raportul urmează să fie prezentat Comitetului ONU privind drepturile copilului.

Acest proces are loc în contextul ratificării de către Republica Moldova a Convenției ONU pentru Drepturile Copilului. Odată cu ratificarea, guvernul țării noastre și-a asumat obligația de a raporta o dată la 5 ani cum sunt respectate drepturile copilului în stat. Pe lângă raportul Guvernului, Comitetul examinează și un raport prezentat de societatea civilă, care îl completează pe cel guvernamental. De obicei, raportul elaborat de copii face parte din acest raport. 

Anul trecut, în ajun de 20 noiembrie, ziua în care a fost adoptată Convenția ONU privind Drepturile Copilului, Vlad  participat la o întâlnire cu membrii Parlamentului European, la Bruxell. „ Am discutat despre cât de importantă e participarea copiilor, care sunt caracteristicile și lucrurile care o împiedică”, spune adolescentul.

Fiind implicat în activități de promovare și monitorizare a drepturilor copilului de aproximativ 5 ani, Vlad spune că adulții, în special profesorii, au devenit mai deschiși să asculte elevii. „Dar, desigur, aceasta se referă doar la unii. Mai este mult de lucru, ca și în cazul aplicării metodelor violente de educare a copiilor. Sunt schimbări spre bine, dar aș vrea să fie mai multe”, mărturisește tânărul. 

 

 

Read more... 

Progrese și provocări în Educaţia privind Drepturile Omului

Mâine, 10 decembrie 2015, de ziua Internațională a Drepturilor Omului, peste o sută de cadre didactice, specialiști în domeniul educației civice din cadrul Direcțiilor municipale și raionale învățămînt, profesori universitari, studenți și practicieni din societatea civilă vor participa la Conferința Națională „Educaţia privind Drepturile Omului/Drepturile Copilului: obiective, finalităţi şi realităţi”.

Evenimentul va avea loc începând cu ora 09:30, în incinta Facultății de Istorie și Geografie, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”. (Str. Ion Creangă nr. 1, corp nr. 1, parter, aula 103)

Scopul conferinţei este de a contribui la o înţelegere mai profundă a conceptului de Educaţie în domeniul Drepturilor Omului/Copilului şi la îmbunătăţirea procesului de învăţare a drepturilor omului/copilului în sistemul educaţional.

Pe parcursul ultimilor ani, profesioniști din diferite domenii au acumulat diverse experienţe în educația privind drepturile omului în general şi drepturile copilului în particular. Evenimentul serveşte drept platformă unde practicienii, profesorii universitari şi studenții pot împărtăşi practici de succes, dar și provocări întâmpinate în procesul de învăţare-predare-evaluare a drepturilor omului/copilului. Studierea Drepturilor Omului este parte componentă a Curriculumului modernizat la disciplina „Educaţia Civică” pentru elevii din ciclul gimnazial şi cel liceal.

Mai multe detalii găsiți în agenda evenimentului. (PDF)

POSTERUL CONFERINȚEI (PDF)

Conferinţa este organizată în cadrul proiectului „Educaţie civică participativă şi incluzivă”, implementat de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) în colaborare cu Ministerul Educaţiei şi Facultatea de Istorie și Geografie a Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” cu susţinerea organizaţiei ERIKS Development Partner din Suedia.

Persoane de contact:
Iosif Moldovanu, lector universitar, Universitatea Pedagogică de Stat ,,Ion Creangă”:
mob: 069981166, email: moldovanu.iosif[@]gmail.com

Claudia Danii, coordonator proiect, Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova:
mob: 069253838, email: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Read more... 

„Viața mea s-a schimbat odată cu implicarea în monitorizarea drepturilor copilului”

Învață elevii cum să evite riscurile legate de sănătatea sexual reproductivă; ajută echipe de tineri să identifice problemele pe care le au în comunitate și să elaboreze strategii prin care să le soluționeze; iar de mai bine de 4 ani monitorizează cum sunt respectate drepturile copilului. Așa sună istoria de participare civică a unei tinere de 17 ani Rodica Caimac. 

Totul a început în anul 2011, când Rodica a devenit membră a Grupului de Lucru privind Drepturile Copilului. Împreună cu alți 73 de copii din raioanele Orhei și Leova, Rodica a fost ajutată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului să înțeleagă care sunt drepturile copilului și cum să monitorizeze dacă acestea sunt respectate sau nu.  „Îmi amintesc foarte bine  momentul când am prezentat directorilor de școli din raion raportul în legătură cu dreptul la educație. Am ieșit în fața a peste 40 de directori. Atunci, pentru prima dată, adulții au ascultat ce spun copii despre viața de la școală”, povestește Rodica.

Un tânăr activ se implică ori de câte ori are oportunitatea în diferite domenii, încearcă să colaboreze și să se implice în luarea deciziilor care îl afectează. Important e ca adulții să-l susțină, este convinsă Rodica. 

Între timp, Rodica este elevă la Colegiul Pedagogic din Orhei. Vrea să devină asistentă socială „Experiența de monitorizare a propriilor drepturi m-a determinat să devin asistentă socială. Văzând că adulții nu respectă drepturile mele și ale semenilor mei, vreau să contribui la îmbunătățirea situației”, spune Rodica. 

Read more... 

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page