Ultimile știri 2

Cum are loc educația sexuală în școlile din țară? Elevii, profesorii, părinții își pot exprima opinia în cadrul unei cercetări elaborate de Platforma Copiilor

Platforma Copiilor, o comunitate de elevi și eleve care vorbesc deschis despre cum se respectă drepturile copiilor, invită profesorii, elevii și părinții să participe la interviuri de grup pe tema educației sexuale în școli, colegii și centre de excelență. Interviurile sunt parte a unei cercetări inițiate de adolescenții și adolescentele de la Platforma Copiilor, ghidate de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și susținute de OAK Foundation, Workshop for Civic Initiatives Foundation, Save The Children, Suedia.

Platforma Copiilor cercetează diferite aspecte ce țin de drepturile copilului, iar în acest an și-a propus să cerceteze cum se respectă dreptul la educație sexuală în instituțiile de învățământ și să vină cu recomandări pentru îmbunătățirea acestei educații.

Membrii și membrele Platformei au decis să întrebe profesorii, elevii și părinții despre cum este predată educația sexuală adolescenților. Participanții, participantele vor avea posibilitatea să-ți exprime opinia în cadrul unor interviuri de grup, conduse de experta Bogdana Bursuc, psihologă și psihoterapeută la București, și membrii, membrele Platformei Copiilor. Condiții de participare în cadrul cercetării:

  • Părinții intervievați trebuie să aibă un copil/mai mulți copii la una din școlile/colegiile/centrele de excelență din țară.
  • Subiectul educației sexuale va fi abordat cu profesori diferiți, indiferent de disciplina pe care o predau.
  • Vor fi intervievați elevii din clasele a VIII-a, a IX-a, a XI-a, a XII-a și studenții din penultimul și ultimul an la colegiu, școală profesională sau centru de excelență.
  • Interviurile se vor desfășura online, pe platforma ZOOM, în grupuri distincte: profesori, elevi și părinți.

Pentru vă înregistra la interviuri, vă rugăm să completați formularul de înscriere, în funcție de grupul-țintă în care vă regăsiți, accesând unul dintre următoarele linkuri:

La selectarea participanților/participantelor, se va ține cont de următoarele criterii:

  • Echilibrul de gen: ne propunem să avem opinia atât a persoanelor de gen feminin, cât și a celor de gen masculin;
  • Persoane din diferite regiuni ale țării: nord, centru și sud;
  • Diversitatea lingvistică: intenționăm să intervievăm atât vorbitori de limbă română, cât și de limbă rusă.

Discuțiile și concluziile din cadrul interviurilor de grup se vor regăsi în cercetarea finală privind educația sexuală în școlile, colegiile și centrele de excelență din țară. Anonimitatea răspunsurilor este garantată. Amintim că, în luna februarie 2017, o delegație de adolescenți din Republica Moldova a prezentat Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului raportul Respectarea drepturilor copilului. Acest raport reflectă viziunea copiilor despre modul în care sunt respectate prevederile Convenției cu privire la Drepturile Copilului în Republica Moldova. Unul dintre drepturile care au fost monitorizate este dreptul la sănătate, aspect legat de sănătatea sexual-reproductivă a adolescenților.

Comitetul ONU pentru Drepturile Copilului, în Observaţiile finale cu privire la raportul periodic combinat al patrulea şi al cincilea al Republicii Moldova (anul 2017), recomandă îmbunătăţirea educaţiei privind sănătatea reproducerii la adolescenţi, în toate școlile, pentru a reduce numărul sarcinilor în rândul adolescentelor, inclusiv prin consolidarea rețelei centrelor de sănătate prietenoase tinerilor.

Prima ședință de lucru a Platformei Copiilor despre noua cercetare a avut loc în mai 2020, urmată, în iunie curent, de o sesiune live de întrebări și răspunsuri pe acest subiect.

Read more... 

A relaționa cu elevul cu toată puterea minții și a inimii. Peste 30 de directori adjuncți/directoare adjuncte din raionul Ștefan Vodă au reflectat pe acest subiect

Respectul, încrederea, optimismul și intențiile clare din partea profesorului influențează motivația elevului de a învăța. Peste 30 de directori adjuncți/directoare adjuncte pentru instruire din raionul Ștefan Vodă au analizat, în timpul unui atelier online, aceste aspecte-cheie în procesul educațional. Atelierul s-a desfășurat la 27 octombrie 2020, face parte din proiectul INSPIRE „Școli inovatoare, nondiscriminatorii, sigure, participative, incluzive, respectuoase și eficiente”, elaborat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), finanțat de organizața suedeză „ERIKS Development Partner”. CIDDC implementează acest proiect în parteneriat cu Direcția Generală Învățământ Ștefan Vodă, Direcția Educație Anenii Noi, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”.

Participanții, participantele au analizat energiile care stau în spatele propriilor acțiuni; au încercat să conștientizeze cum interacționează cu elevii și cât de multă siguranță, încredere și încurajare generează în acest proces; au reflectat despre strategii de creare a legăturilor cu elevii bazate pe armonia dintre intelect, inimă, spirit și voință.

Totodată, au exersat competența de a relaționa mai bine cu elevii, distingând observarea de interpretarea comportamentelor, precum și delimitarea formulării unei cerințe de pretenții.

De asemenea, au împărtășit cum procedează atunci când întâmpină situații problematice în comunicarea cu elevii și cât de multă importanță acordă ascultării elevului în acest proces.

„Când un elev/o elevă spune NU, de obicei reacționez calm. Încurajez elevii să se exprime liber”, a menționat Ludmila Malachi, directoare adjunctă pentru instruire la Gimnaziul „Grigore Vieru”, com. Purcari.

„Ar trebui să-i ascultăm mai mult pe elevi. Să le lăsăm mai mult spațiu de exprimare a propriei opinii”, a spus Ion Dolgoter, director adjunct pentru instruire la Gimnaziul „Vasile Moga”, s. Feștelița.

„În comunicarea cu elevii, profesorul ar fi bine să transmită nu doar cunoștințe, dar și emoții plăcute, valori”, a adăugat Angela Melnic, directoare adjunctă pentru instruire la Gimnaziul „Ștefan Ciobanu”, s. Talmaza.

„Am înțeles cât de important este să comunicăm cu elevii fără a le pune etichete, să valorizăm ceea ce simt și cred ei”, a spus Margareta Buraga, directoare adjunctă pentru instruire la Gimnaziul „Marianca de Jos”, s. Marianca de Jos.

Valentina Sînchetru, șefa Centrului metodic, a subliniat responsabilitatea cadrului didactic de a satisface nevoia copilului de a fi înțeles, de a fi nu doar ascultat, dar și auzit. „O abordare de la egal la egal în procesul educațional – asta ne dorim”, a adăugat ea.

„Studiile arată că atunci când copiii sunt întrebați ce schimbare ar face în clasa lor, cea mai frecventă propunere a lor este să îi asculte. Ei nu menționează echipamente, metode sau alte lucruri.

Deci, e nevoie doar ca profesorul să se deschidă cu toată puterea minții și a inimii ca să îl asculte pe elev. A asculta înseamnă și a empatiza cu emoțiile și nevoile copilului”, a concluzionat Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului.

Amintim că prima sesiune online din acest an de studii cu directorii adjuncți, directoarele adjuncte pentru instruire din raionul Ștefan Vodă s-a desfășurat la finele lui august 2020.

Proiectul INSPIRE valorizează demnitatea umană, drepturile omului, diversitatea și are scopul ca fiecare copil din Republica Moldova să se bucure de drepturile sale la și în educație. Acest scop este parte a misiunii CIDDC, organizație nonguvernamentală fondată în 1999: crearea unui mediu favorabil pentru realizarea drepturilor copilului.

Read more... 

TERMEN EXTINS. Companie / persoană(e) fizică(e) pentru realizarea unei evaluări a necesităților în ceea ce privește sănătatea mintală și suportul psihosocial (SMSPS) ale diferitelor grupuri-țintă și dezvoltarea trainingurilor / intervențiilor

 

TERMEN EXTINS

 Companie / persoană(e) fizică(e) pentru realizarea unei evaluări a necesităților în ceea ce privește sănătatea mintală și suportul psihosocial (SMSPS) ale diferitelor grupuri-țintă și dezvoltarea trainingurilor / intervențiilor pentru consolidarea capacităților

 I. Context  

Save the Children este principala organizație independentă pentru copii din lume. Muncim în peste 120 de țări pentru a inspira progresele în ceea ce privește modul în care lumea tratează copiii și pentru a obține schimbarea imediată și de durată a vieților lor.

 II. Informații generale despre proiect

Proiectele “Consolidarea Organizațiilor Societății Civile Locale 2017-2021” finanțate de Agenția Suedeză pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională (SIDA), au drept scop consolidarea organizațiilor societății civile locale și regionale, și asigurarea protecției copiilor prin crearea de sisteme de protecție a copilului receptive și prin susținerea sistemelor și mecanismelor de guvernare a drepturilor copilului.

III. Obiectiv

Save the Children Kosovo (SCK) este în căutarea unei companii / persoană (e) fizică (e) care să desfășoare o evaluare rapidă a necesităților, în scopul identificării nevoilor în ceea ce privește sănătatea mintală / suportul psihosocial, în grupurile țintă selectate – personalul organizațiilor partenere, părinții / îngrijitorii, părțile implicate și copiii, în timpul și după pandemia de COVID-19. 

Rezultatele acestei evaluări vor fi folosite de companie / persoana (ele) fizică (e) în proiectarea activităților-cheie și programelor de consolidare a capacităților tuturor grupurilor-țintă menționate mai sus, pentru a le oferi suport în a depăși provocările pe care aceștia le întâmpină ca urmare a pandemiei și carantinei. Activitatea este proiectată pentru Republica Moldova și sesiunile vor fi desfășurate online în limba română și rusă. 

IV. Sarcini, responsabilități și termene

Până la douăzeci (20) de zile lucrătoare în noiembrie 2020.

Nr.

d / o

Sarcini

Zile

Termen de livrare

1

-        Cercetare de birou / Revizuirea secundară a datelor privind efectele pandemiei și carantinei în toate grupurile-țintă spre care se orientează proiectul.

 -        Interviuri online de informare cu toate grupurile-țintă (personalul organizațiilor partenere, părțile interesate, profesori, părinți / îngrijitori și copii) pentru identificarea nevoilor lor de suport SMSPS în timpul și după pandemia de COVID-19, inclusiv revenirea în siguranță la locul de muncă, instituția de învățământ, rutina zilnică și altele.

 -        Pregătirea unui document care enumeră nevoile identificate și propune traininguri / subiecte care vor adresa aceste nevoi. Documentul ar trebui să fie aprobat de partener, în colaborare cu SCK.

Numărul va fi definit împreună cu compania / persoana (ele) fizică (e)

octombrie – noiembrie 2020

2

Proiectarea și furnizarea de traininguri / evenimente de consolidare a capacităților online, pe baza nevoilor identificate și subiectelor sugerate mai jos, pentru grupurile-țintă:

-        Cum să recunoașteți semnele stresului / arderii profesionale SSPT (sindromului de stres post-traumatic)?

-        Cum să-i fiți alături cuiva într-o situație de stres, în timp ce stabiliți limite clare?

-      Cum să protejați drepturile omului și interesul superior al femeilor, fetelor, băieților și copiilor în timpul și după pandemie?

-      Cum să asigurați includerea considerațiilor de gen?

-      Cum să protejați demnitatea și să promovați auto-eficacitatea prin participare adevărată, împuternicire și proprietate?

-      Cum să vă reglați propriile emoții și să practicați co-reglarea emoțiilor?

-      Cum să rămâneți concentrat/ă pe obiectivele Dvs. pe termen lung de parenting și predare?

-      Înțelegem cum gândesc și ce simt copiii noștri, ținând cont de vârsta și temperamentul lor, și facem tot posibilul să le oferim în permanență căldură și structură (bază)?

-      Cum evităm stigmatizarea după COVID-19?

-      Cum sprijinim copiii, părinții în procesul de revenire la școală?

Elaborarea unui raport final pe sarcina îndeplinită

Numărul va fi definit împreună cu compania / persoana (ele) fizică (e)

noiembrie 2020

 

Număr total de zile:

Până la 20

 

 Raport final: Expertul va definitiva raportul final pe baza modelului oferit de SCK

 V. Remunerare / Condiții de plată

SCK va remunera compania / persoana (ele) fizică (e) în baza unui tarif brut per zi, în EURO.

SCK va efectua plata prin intermediul unui transfer bancar in EURO pe cont în termen de șapte (7) zile lucrătoare de la data recepționării raportului final privind realizarea sarcinilor și facturii corespunzătoare.

 VI. Profilul companiei / persoanei (lor) fizică (e) / Expertului (ei)

Expertul ar trebui să dețină următoarele abilități și cunoștințe:

·        Diplomă de studii superioare în domeniul psihologiei sau sănătății mintale;

·        Cunoașterea drepturilor copiilor și nevoilor acestora;

·        Capacități excelente de analiză, facilitare, livrare de training-uri, scriere și comunicare;

·        Performanță anterioară: Candidații trebuie să facă dovada faptului că au suficientă experiență în realizarea de sarcini comparabile cu activitatea pentru care concurează/licitează, în ceea ce privește domeniul și complexitatea, precum și experiență demonstrată privind realizarea sarcinilor legate de efectuarea căutărilor.

 VII. Condiții de participare

 Candidații / persoanele interesate sunt încurajate să trimită dosarul de participare nu mai târziu de  6 noiembrie 2020, ora 16:00 pe adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

 a.      Oferta tehnică ar trebui să conțină următoarele detalii: înțelegerea misiunii și sarcinilor aferente, metodologia și abordarea care vor fi folosite, planul operațional cu un calendar clar, descrierea echipei care va realiza munca, inclusiv CV-urile persoanelor-cheie și descrierea clară a rolului fiecărui membru al echipei (dacă este relevant);

 b.    Oferta financiară pentru fiecare zi de lucru, suma brută. Compania / persoana (ele) fizică (e) selectată (e) are (au) responsabilitatea plății taxelor și impozitelor în țara de reședință;

c.      Curriculum Vitae;

d.      Certificat de înregistrare (pentru persoane juridice / companii).

Read more... 

În raioanele Anenii Noi și Călărași, mai multe familii cu copii afectate de pandemia de COVID-19 vor beneficia de ajutor de primă necesitate

Reprezentanții Centrului de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) s-au întâlnit, vineri, 25 septembrie, cu reprezentanții Direcției Educație Anenii Noi și ai Direcției Învățământ, Tineret și Sport Călărași pentru a preda produse alimentare și igienice în valoare de aproximativ 90 000 de lei (MDL). Produsele au fost achiziționate din fonduri oferite de Fundația Kids First din Statele Unite ale Americii și vor fi distribuite familiilor cu copii afectate de criza pandemică din cele două raioane.

Familiile beneficiare vor fi selectate împreună cu reprezentanții autorităților publice partenere – 70 de familii din raionul Anenii Noi și 70 de familii din raionul Călărași.

„Pentru multe familii, în lipsa mijloacelor financiare necesare acoperirii nevoilor de bază ale copiilor, de hrană în primul rând, dar și asigurării unei igiene corespunzătoare pentru prevenirea infectării cu COVID-19, educația copiilor nu mai poate constitui o prioritate. Iar acest sprijin va contribui la o asigurare mai bună a dreptului copiilor din cele două raioane la sănătate, supraviețuire și dezvoltare și, respectiv, a tuturor celorlalte drepturi prevăzute în Convenția cu privire la Drepturile Copilului, inclusiv a dreptului la educație”, a menționat Vasile Coroi, directorul executiv al CIDDC.

Sprijinul este oferit în baza acordului de colaborare semnat în 2018 de CIDDC și organele locale de specialitate în domeniul învățământului (OLSDÎ), prin care părțile semnatare și-au asumat angajamentul să contribuie la consolidarea capacităților deținătorilor de obligații din raion, în vederea realizării drepturilor copilului la și în educație.

CIDDC este o organizaţie neguvernamentală, fondată în anul 1999, și contribuie la crearea unui mediu favorabil pentru ca fiecare copil să fie recunoscut ca o ființă umană cu drepturi depline. Dezvoltarea capacităților adulților (profesori, directori școlari, părinți) de a respecta, proteja și asigura drepturile copilului; împuternicirea copiilor de către adulți să-și exprime opinia și respectarea de către ei a acestei opinii; acordarea suportului direct familiilor aflate în situații de vulnerabilitate – aceste aspecte definesc abordarea bazată pe drepturile copilului, de care se ghidează CIDDC în activitatea sa.

Galerie foto:

Read more... 

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page