Ultimile știri 2

Profesorii, psihologii, directorii școlari se alătură primei campanii online a Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic, „Școală fără bullying”

Bullyingul va fi subiect principal de discuție la orele de Dirigenție, Decizii pentru un mod sănătos de viață, Dezvoltare personală, Educație civică, Educație pentru societate și la alte discipline, începând cu săptămâna viitoare, potrivit unei recomandări a Ministerului Educației, Culturii și Cercetării (MECC). Aceasta a fost emisă la atelierul „Prevenirea și combaterea bullyingului în instituțiile de învățământ profesional tehnic”, organizat în două sesiuni online de MECC, Consiliul Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic (CNE ÎPT), Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), Fundația Liechtenstein Development Service (LED), Asociația „Educație pentru Dezvoltare” (AED), Școala Profesională nr. 5 din Chișinău la 5 mai curent.

La eveniment, peste 250 de elevi, profesori, psihologi, directori ai instituțiilor de învățământ profesional tehnic au analizat produsele media create de membrii CNE ÎPT în cadrul primei lor campanii online, „Școală fără bullying”.

Participanții și-au exprimat angajamentul să susțină, începând cu luna mai 2020, campania CNE ÎPT, să acorde o mai mare atenție acțiunilor de prevenire a bullyingului și, în acest scop, să colaboreze mai intens cu Consiliile Elevilor.

„Oricine se poate implica în stoparea bullyingului. Important este să aibă atitudine”, a menționat Doru Negară, președintele Consiliului Elevilor de la Centrul de Excelență în Transporturi.

„Dezacordul e reacția pe care trebuie să o avem atunci când observăm că cineva este umilit”, a menționat Tatiana Gîrneț, elevă la Școala Profesională nr. 1 din Cahul.

„Atât timp cât noi tăcem, transmitem agresorului mesajul să continue”, a adăugat Roman Cătălin, președintele Consiliului Elevilor de la Școala Profesională nr. 2 din Chișinău.

„În timpul exercițiului de simulare a bullyingului, am simțit curajul colegilor care au făcut un pas în față pentru a proteja victima, a spus Marian Beca”, liderul Consiliului Elevilor de la Școala Profesională nr. 5 din Chișinău.

Cadrele didactice au recunoscut că bullyingul printre elevi există, menționând că vor să consulte opinia elevilor pe acest subiect și sunt dispuși să contribuie la prevenirea fenomenului în strânsă colaborare cu ei.

„Personalul didactic ar fi bine să aibă o pregătire temeinică în prevenirea cazurilor de bullying, așa încât să intervenim corespunzător și la timp, în strânsă colaborare cu elevii, psihologul școlar și părinții”, a spus Carolina Cheianu-Tudos, profesoară la Colegiul Tehnic al UTM.

Lucia Caraiman, directorea Școlii Profesioanale nr. 5 din Bălți, a menționat că pentru a minimiza riscul situațiilor de bullying, „este important să promovăm relațiile prietenoase între elevi, toleranța față de colegi indiferent de capacități și, în general, să consultăm opinia elevilor asupra oricărei probleme”.

Psihologul Sergiu Toma, care a ghidat atelierul, a intervenit cu completări și a subliniat eventualele riscuri: „Mă bucur că elevii nu doar conștientizează că bullyingul e o problemă, ci și sunt gata să se implice în combaterea acestui fenomen. Recomandarea mea, atât pentru elevi, cât și pentru profesori, este ca în cadrul acestei campanii să se evite rușinarea și/sau învinuirea cuiva. Or, agresorii sunt și ei victime. Scopul campaniei este să discutăm deschis despre bullying, într-o manieră respectuoasă, inclusivă și autentică”.

Silviu Gîncu, șeful Direcției învățământ profesional tehnic a MECC, a încurajat cadrele didactice să manifeste deschidere față de ideile elevilor și să asigure fiecărui adolescent un climat emoțional favorabil în procesul de studii. „Cercetarea metodelor de prevenire a bullyingului, atât din perspectiva elevilor, cât și a profesorilor, mai ales în condiții de învățare online, ne va permite să îmbunătățim procesul educațional la distanță. Elaborarea unei politici antibullying a instituției de învățământ împreună cu elevii, cadrele de conducere și didactice, părinții poate contribui substanțial la schimbarea climatului educațional”, a adăugat el.

Potrivit lui Iosif Moldovanu, facilitator în cadrul CIDDC, „e un semn bun pentru toată comunitatea că mai mulți directori de școli sunt deschiși să abordeze problema bullyingului. Campania membrilor CNE ÎPT ne oferă ocazia să cercetăm cum acest fenomen se manifestă și în mediul online. Cunoaștem că elevii care până nu demult evitau să se implice în dezbateri au devenit mai încrezători să-și exprime opiniile acasă. Totodată, inițiativa CNE ÎPT ne va ajuta să elaborăm, în câțiva ani, un document funcțional antibullying. Cu siguranță, efectele implicării elevilor de acum le vom simți și peste ani”, a opinat el.

Reamintim că membrii CNE ÎPT, după circa șase luni de ateliere de lucru offline și online, au făcut publice produsele media ale primei lor campanii online, „Școală fără bullying”, la 30 aprilie curent. Acțiunea lor este susținută de MECC, LED, AED, Școala Profesională nr. 5 din Chișinău, ghidată de psihologul Sergiu Toma și facilitată de CIDDC, organizaţie nonguvernamentală ce activează în Republica Moldova de peste 20 de ani și susține copiii să-și facă vocea auzită și să influențeze deciziile adulților (părinți, profesori, autorități).

Read more... 

Fiecare copil are ocazia să vorbească deschis despre cum i se respectă drepturile. La Turnamentul în domeniul drepturilor omului/copilului

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță că a început înscrierea la etapa raională a Turnamentului în domeniul drepturilor omului/copilului. Ediția din acest an are un nou format, astfel încât apărătorii și apărătoarele drepturilor omului/copilului se vor reuni online. Este un eveniment unde fiecare copil are ocazia să vorbească deschis despre cum i se respectă drepturile.

În timpul evenimentului, elevii și elevele vor reflecta despre acest subiect într-o atmosferă sigură, inclusivă, prietenoasă și cu ajutorul unor jocuri și metode interesante și accesibile pentru fiecare.

La Turnament sunt invitați să participe câte 3-5 elevi – reprezentanți ai grupurilor care au început procesul de monitorizare a unui drept/a unor drepturi în școală sau în comunitate, indiferent de etapa la care au ajuns cu acest proces. Data, ora și platforma de comunicare vor fi anunțate de către organizatori.

Cei care doresc să se înscrie la eveniment vor completa un formular, care poate fi descărcat aici și expediat până pe 29 aprilie 2020 la adresa de e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. .

Turnamentul în domeniul drepturilor omului/copilului este un eveniment anual pentru elevi și eleve din diferite școli. El se organizează inițial la nivel raional, ulterior republican, este implementat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, CIDDC, Amnesty International Moldova și susținut de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare, Save the Children International, ERIKS Development Partner.

VIDEO: Turnamentul raional în domeniul drepturilor omului/copilului 2020

Read more... 

Cum să le vorbim copiilor despre COVID-19 (coronavirus). Sfaturi pentru părinți și cadre didactice

Copiii au dreptul de a fi informați corespunzător vârstei lor. Accesul la informație este stipulat în Convenția cu privire la Drepturile Copilului.

Rețelele de socializare și mass-media transmit un flux enorm de informații despre coronavirus, unele verificate, altele mai puțin. Copiii sunt printre cei mai expuși acestui flux de informații și, deseori, își imaginează lucruri mai grave decât se întâmplă în realitate.

Este important să-i informăm corect și să-i protejăm. Iată câteva sfaturi utile pentru părinți și profesori în comunicarea lor cu copiii despre noul virus și despre metodele de prevenire a îmbolnăvirii. Ideile sunt preluate din experiența sistemului educațional irlandez, despre care poți afla mai multe AICI.

- Răspunde la toate întrebările copiilor legate de coronavirus:

Copiii de vârste fragede au nevoie de informații scurte, simple.

  • Spune-le mereu că ei sunt în siguranță, la fel ca oamenii în privința cărora își fac griji. S-ar putea să te întrebe: „Mă voi îmbolnăvi?” „Bunica/bunicul va muri?”
  • Asigură-i în permanență că autoritățile lucrează intens pentru sănătatea tuturor.
  • Explică-le că, în momentul de față, în țara noastră s-au îmbolnăvit foarte puțini oameni.
  • Spune-le că nu toți iau virusul, iar majoritatea celor care se îmbolnăvesc din cauza lui se recuperează complet.

Copiii mai mari s-ar putea să aibă nevoie de informații mai ample, mai la subiect.

  • Abordează subiectul în termeni concreți, fără ocolișuri.
  • Oferă-le posibilitatea, dacă ei doresc, să afle mai multe despre COVID-19 și despre metode de prevenire a îmbolnăvirii din surse de informare sigure, oficiale, veridice. Asta îi poate ajuta să învețe cum să se informeze mai bine și, astfel, să dețină controlul asupra anumitor situații.
  • Respectă toate regulile: fie de igienă, fie de informare. Evită comportamentele de nervozitate în situații de criză. Ei tind să imite adulții și, astfel, învață din comportamentele lor.
  • Dacă observi că sunt nervoși sau îngrijorați, încurajează-i să discute despre ceea ce simt și să-și revizuiască opiniile într-un mod constructiv.
  • Oferă-le mai multă atenție și mai mult timp decât de obicei pentru a discuta despre fricile lor.
  • Încurajează-i să pună întrebări. Tine minte că, uneori, ei nu adresează întrebările direct. S-ar putea să pună câteva întebări la început, după care să continue joaca, iar mai apoi să revină cu noi întrebări. Urmărește modul în care decurge toată discuția.
  • Spune-le că multe informații din internet, inclusiv legate de COVID-19, se bazează pe zvonuri, deci sunt false.
  • Evită să monitorizezi din minut în minut știrile despre COVID-19. Astfel vei preveni anxietatea ta și a copiilor.
  • Încearcă să limitezi accesul la internet, TV sau la orice altă sursă media ce i-ar putea supăra pe copii.
  • Amintește-Ie că nici un individ, nici un grup nu e vinovat de răspândirea virusului.
  • Descurajează orice comentariu negativ sau stereotip despre persoanele infectate de coronavirus.
  • Încurajează-i să-și facă temele și activitățile extracurriculare în continuare, dar nu-i presa dacă se simt supărați, extenuați.
  • Menține, pe cât de mult posibil, o rutină echilibrată, respectând un program normal.
  • Pentru informații sigure și documentare, accesează:
    https://www.facebook.com/OMSMoldova/
    https://www.ecdc.europa.eu/en/coronavirus

Ai grijă de sănătatea ta și a celor din jur!

Fotografie de Janko Ferlic

Read more... 

Școli fără bullying și fără discriminare, un drept al tuturor elevilor

Discriminarea și bullyingul pot fi prevenite în școli și prin intermediul Consiliilor elevilor, în strânsă colaborare cu profesorii și alți specialiști. Această perspectivă a fost discutată la cel de-al treilea atelier de lucru al Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic (CNE ÎPT), la care au participat 34 de elevi din colegii, școli profesionale și centre de excelență.

Evenimentul a fost organizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în colaborare cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC), Asociația Obștească Educație pentru Dezvoltare (AED), Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” și cu suportul Fundației Liechtenstein Development Service (LED Moldova), în perioada 22-24 ianuarie 2020.

Participanții au analizat critic rezultatele cercetării asupra discriminării în instituțiile de învățământ profesional tehnic, demarată acum circa două luni; au discutat despre cum Consiliul Elevilor se poate implica în combaterea și prevenirea bullyingului și a discriminării în școală și au reflectat cum procesul de dezvoltare personală influențează formarea competențelor profesionale.

Elevii au menționat că rolul profesorilor și administrației este esențial în acest proces. Printre competențele angajaților ar fi ca ei să manifeste deschidere pentru discuții cu elevii despre bunăstare emoțională, siguranță, relații interpersonale; să accepte ideile lor; să observe zilnic relațiile dintre elevi; să informeze elevii despre bullying și discriminare, să-i încurajeze pe elevi să sesizeze anonim cazuri de bullying, discriminare, abuz etc.

„În colaborare cu profesorii, am putea să învățăm cum să dezvoltăm o strategie de a observa mai bine discriminarea și bullyingul, de a fi mai atenți la ce se întâmplă cu noi și în jurul nostru”, a menționat Victoria Sava, membră a CNE ÎPT.

De asemenea, pe parcursul celor trei zile de atelier, adolescenții au avut ocazia să discute despre problemele lor cu specialiști în domeniul educației, psihologiei și să afle răspunsuri direct de la ei.

Astfel, ministrul Corneliu Popovici le-a dat participanților asigurări că va discuta toate problemele cu care ei se confruntă în școală, menționând că „MECC este deschis spre colaborare cu elevii, este gata să-i asculte și dispus să implementeze recomandările lor”.

Totodată, Lilia Ivanov, directoarea Agenției Naționale pentru Curriculum și Evaluare, i-a încurajat pe elevi să comunice deschis despre problemele lor din școală și, astfel, să contribuie la crearea unui proces de învățare transparent și echitabil.

Sergiu Toma, psiholog, a menționat că un rol decisiv în prevenirea bullyingului îl au martorii, ei fiind posibile victime și agresori în același timp. „Dacă toți martorii ar alege să discute, să intervină pentru a apăra victima, probabilitatea ca agresorul să repete acțiunea de bullying este mult mai mică.”

Potrivit lui Iosif Moldovanu, formator în cadrul CIDDC, scopul acestui atelier este de a-i ajuta pe elevii din colegii, școli profesionale și centre de excelență să înțeleagă mai bine ce reprezintă discriminarea și bullyingul, rolul lor și al profesorilor în combaterea și prevenirea acestora.

„Prin discuții de acest gen, unde adolescenții sunt încurajați să-și exprime liber opinia și unde adulții le iau în considerare, putem elabora în strânsă colaborare cu administrațiile școlare, profesorii, psihologii școlari, o bună strategie în acest sens.

Este îmbucurător că această structură reprezentantivă a elevilor, CNE ÎPT, devine tot mai conștientă de rolul ei. Or, de la membrii CNE ÎPT a pornit inițiativa să abordăm probleme din școală ca discriminarea și bullyingul. Prin intermediul activității lor, oferim un exemplu pe care l-ar putea urma toate instituțiile de învățământ, așa încât fiecare elev, indiferent de statut social, etnie, reușită școlară etc. să fie auzit în legătură cu toate aspetele vieții școlare, contribuind astfel la crearea unui mediu prietenos, inclusiv și sigur pentru fiecare tânăr și tânără”, a menționat el.

În timpul workshopului, elevii au îmbunătățit un instrument privind combaterea și prevenirea bullyingului în colegii, școli profesionale și centre de excelență, inițiat în cadrul atelierelor de formare a liderilor și profesorilor-coordonatori din instituțiile de învățământ profesional tehnic, care a avut loc în decembrie 2019.

Galerie foto:

Read more... 

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page