Ultimile știri 2

Cel mai discutat raport al copiilor: „Dreptul la opinie. Așa cum este învățat și practicat la școală”

Dreptul copilului la opinie este unul dintre drepturile cel mai des încălcate în școală, se menționează în cel mai recent raport, „Dreptul la opinie. Așa cum este învățat și practicat la școală”, al grupului de adolescenți de la Platforma Copiilor. Raportul a fost lansat în cadrul unui eveniment organizat de Platforma Copiilor, Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în cooperare cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC) și susținut de Organizația Internațională „Save the Children” și Suedia. Cercetarea a fost discutată în contextul celei de-a 30-a aniversări a Convenției cu privire la Drepturile Copilului și reiterează ideea că dreptul la educația de calitate este strâns legat de dreptul de a fi auzit, iar Consiliul Elevilor (CE) este structura prin care elevii își pot exercita acest drept în instituția de învățământ.

Raportul a fost realizat de către 22 de adolescenți ce administrează Platforma Copiilor, lansată în 2017 de CIDDC. Ei au inițiat cercetarea în noiembrie 2018, după ce au constatat că structura care ar trebui să reprezinte vocea tuturor copiilor din școală, CE, în loc să sesizeze administrațiile școlare despre nevoile și propunerile elevilor, obișnuiesc să organizeze activități culturale și de recreere.

Raportul conține constatări în baza chestionarelor online, a discuțiilor offline, precum și focus-grupurilor cu elevi din Călărași, Sângerei, Rezina și Molovata; comentarii ale adolescenților ce administrează Platforma Copiilor; recomandările adolescenților pentru titularii de obligații. Toate se referă la modalitatea de constituire și funcționare a CE în școală.

Un eveniment deschis pentru toate opiniile

Potrivit Irinei Gușan, coordonatoarea programului Participarea copilului în cadrul CIDDC, evenimentul de prezentare a acestui raport este deosebit prin faptul că a încurajat schimbul de opinii și experiențe între copii și a adulți, a generat diferite opinii, inclusiv contradictorii, legate în special de rolul angajaților școlii în buna funcționare a Consiliilor Elevilor. „Recomandăm să se defășoare pentru toți angajații școlii instruiri despre funcțiile CE, despre dreptul la asociere și întruniri pașnice, la alegeri democratice, despre nondiscriminare”, a menționat Sofia Drozdov, elevă în clasa a V-a, membră a Platformei Copiilor.

O altă membră a Platformei Copiilor, Aisu Isacov, elevă în clasa a XII-a, a propus „ca profesorii și administrația școlară să încurajeze elevii să ia decizii proprii, cum ar fi să stabilească reguli în clasă sau în școală; să-i ajute pe copii să monitorizeze o anumită problemă, să-i informeze despre riscurile la care se supun și să prevină aceste riscuri”. Dan Popovici, specialist al Centrului de Instruire Continuă în Domeniul Electoral (CICDE), a menționat că „această reuniune e o bază pentru un nou schimb de experiență și ne va permite să facem noi conexiuni ca vocea copiilor să fie cât mai auzită, iar ei să devină cetățeni activi”.

„Este un raport realist, bine documentat. Calitatea lui vorbește despre o muncă enormă a grupului de autori. Vom depune efort ca aceste recomandări să le implementăm în următorii trei-patru ani, așa încât următorul vostru document să includă date mult mai optimiste”, a declarat Rodica Braguța, șefa Secției juridice a MECC.

Parascovia Topada, psihologă, a subliniat că „nimeni nu s-a născut învățat și că orice instruire, schimb de experiență este util, important și pentru copii, și pentru profesioniști. De aceea, încurajez ca ele să se facă atât pentru copii, cât și pentru adulți”. „Eu chiar cred că CE poate să devină o forță, așa încât opinia lui să fie consultată de administrație de fiecare dată când ia o decizie la nivel de instituție”, a opinat Dumitru Darea, consultantul principal al Direcției drepturile copilului din cadrul Oficiului Avocatului Poporului.

Sergiu Orehovschi, șef de secție la ANACEC, i-a încurajat pe adolescenți să continue cercetările în domeniul calității în educație și a apreciat raportul lor drept un „document foarte important și serios, cu recomandări bune pentru diferite entități. Cu o astfel de atitudine, chiar se pot mișca lucrurile din loc. Orice școală prietenoasă copilului respectă cinci dimensiuni: protecție, participare democratică, incluziune, eficiență educațională, echitate gender și ele se referă la respectarea tututor drepturilor copilului”.

„Dreptul la opinie. Așa cum este învățat și practicat la școală” este al treilea raport al grupului de adolescenți de la PC și poate fi accesat AICI.

Galerie foto:

Read more... 

Participarea copilului NU înseamnă manipulare

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), Centrul Național de Prevenire a Abuzului față de Copii (CNPAC) și Amnesty International Moldova (AIM) își exprimă îngrijorarea cu privire la inițiativele de participare a copiilor promovate de Avocatul Poporului pentru protecția drepturilor copilului. În particular, ne referim la Forumul Național al Copiilor destinat marcării celor 30 de ani de la adoptarea Convenției cu privire la Drepturile Copilului, preconizat pentru data de 9 noiembrie curent, și la Consiliul Consultativ al Copiilor de pe lângă Avocatul Copilului.

Forumul în sine ar trebui să constituie un mecanism de exprimare liberă a opiniei copiilor, o oportunitate pentru copii să aducă la cunoștința autorităților problemele cu care se confruntă în legătură cu respectarea drepturilor. În cadrul Forumului, aceste probleme ar trebui discutate cu autoritățile, acestea din urmă luându-și angajamente concrete, fapt ulterior monitorizat și evaluat cu participarea copiilor. Agenda evenimentului denotă însă că adolescenții sunt invitați în mare parte pentru a participa la expoziții, evantai cultural și jocuri distractive.

Comitetul pentru Drepturile Copilului, în Comentariul General nr. 12 (2009), stipulează că toate procesele în cadrul cărora se solicită opiniile sau participarea unuia sau mai multor copii trebuie să respecte anumite standarde de participare adevărată și etică a copiilor. În cazul Forumului Copiilor, constatăm că niciunul dintre cele nouă standarde nu este respectat. În particular, procesele de organizare ale Forumului Copiilor nu sunt:

1. Transparente și informative

Forumul nu a fost anunțat public, prin canale/mijloace accesibile și diverse, din care toți copiii ar fi putut afla de organizarea acestuia și a se înscrie pentru participare.

2. Benevole

Lipsa oportunităților egale de participare a limitat accesul liber al copiilor la forum, acesta fiind organizat doar pentru copiii aleși de către organizatori și desemnați de către adulți.

3. Respectuoase

Opinia copiilor nu a fost cerută referitor la modul de organizare a evenimentului, ce ar vrea să discute în cadrul acestuia și căror autorități să le aducă la cunoștință problemele lor.

4. Relevante

Activitățile de genul prezentarea unui spectacol sau a unei expoziții nu permit copiilor să-și exprime critic opinia, perpetuând totodată percepția tradițională că participarea copiilor se rezumă la a-i privi, nu și a-i auzi.

5. Prietenoase copilului

Nici metodele de lucru, nici mediul fizic în care se va desfășura acest eveniment nu sunt prietenoase copilului. Formatul Forumului la fel nu este prietenos copiilor. Din cauza numărului mare de copii invitați, majoritatea lor nu vor avea timp/spațiu să-și exprime opinia. În agendă sunt rezervate 60 de minute pentru circa 70 de copii. Aceasta înseamnă că, pentru a se expune, fiecărui copil îi revine circa 1 minut.

6. Incluzive

Deși sunt invitați copii din multe grupuri, inclusiv copii de obicei invizibili, fără oportunități de a-și face vocea auzită referitor la drepturile ce le sunt încălcate, aceștia sunt segregați conform grupurilor de apartenență. Acest fapt îi pune în situații publice jenante și umilitoare.

7. Susținute prin instruire

Agenda evenimentului indică clar faptul că cine a gândit-o nu are înțelegerea principiului și dreptului la participare a copilului.

8. Sensibile la riscuri

Invitația la eveniment nu face referire la o politică de protecție a copilului a organizatorilor. Drept urmare, nu există sau nu au fost prevăzute strategii de diminuare a riscurilor. Conform agendei, CIDDC, CNPAC și AIM au identificat un risc major de ordin emoțional, datorat divizării copiilor după grupuri de apartenență, și nu după drepturi respectate/încălcate.

9. Responsabile

Evenimentul nu oferă spațiu pentru reflecții critice și feedback al autorităților la problemele abordate de către copii. Dimpotrivă, se încearcă limitarea discutării drepturilor copilului prin activitățile culturale planificate. Fiind a treia ediție a Forumului, nu există niciun feedback adresat copiilor cum opinia lor, exprimată la precedentele ediții, a fost luată în considerare și ce influență a avut aceasta asupra deciziilor autorităților.

Cea de-a doua inițiativă problematică din perspectiva dreptului la participare a copiilor este reprezentată de modul prin care se încearcă constituirea Consiliului Consultativ al Copiilor de pe lângă Avocatul Copilului. Alianța ONG-urilor active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei (APSCF), din a cărei componență fac parte CIDDC, CNPAC și alte 64 de organizații neguvernamentale, a reacționat la anunțul privind selectarea membrilor acestui Consiliu, care venea în contradicție cu principiile reprezentativității, accesului egal, tratamentului egal și nediscriminatoriu. Organizațiile societății civile și-au exprimat dorința și disponibilitatea de a contribui cu expertiza proprie la acest proces. Ne-am dorit și ne dorim în continuare ca Avocatul Copilului să promoveze un model de participare ce respectă standardele, să consulte în mod regulat opinia copiilor. Considerăm ferm că doar cunoscând care sunt problemele reale ale copiilor, autoritățile pot avea o contribuție relevantă la realizarea drepturilor acestora.

Deși inițial Avocatul Copilului și-a arătat deschiderea și chiar a anunțat public despre suspendarea constituirii consiliului consultativ și crearea unui grup de lucru, cu participarea organizațiilor societății civile, în vederea conceptualizării consiliului și elaborării regulamentului său de funcționare, același regulament contrar drepturilor copilului ne este expediat spre consultare, în termeni restrânși, cu intenția prezentării acestuia spre aprobare în cadrul Forumului Copiilor.

Constatăm încă o dată că Avocatul Copiilor doar mimează cooperarea cu societatea civilă, încercând să manipuleze opinia publică. Totodată, constatăm că inițiativele de a consolida participarea copiilor devin un instrument pentru acțiuni populiste. Acum un an, Avocatul Copilului condamna, în cadrul unei audieri în Parlament, participarea elevilor de la Liceul „Lucian Blaga” din Chișinău la protestul AIM împotriva expulzării profesorilor turci de la rețeaua de licee „Orizont”, iar acum copiii de la această instituție de învățământ sunt menționați în calitate de invitați la Forumul Copiilor.

Ținând cont de cele expuse mai sus, cerem amânarea Forumului Copiilor. Propunem organizarea acestuia la o dată ulterioară, cu luarea în considerare a standardelor de participare adevărată și etică a copiilor, în baza unui proces transparent, echitabil, deschis pentru toți copiii și cu implicarea societății civile. Propunem ca anularea evenimentului să fie anunțată în mod public, astfel încât să se dea un exemplu copiilor că adulții ce lucrează cu și pentru ei sunt în stare să-și recunoască greșelile, inerente naturii umane, și că se ghidează de principiul interesului superior al copilului, dar nu de interese personale/de imagine.

De asemenea, încurajăm autoritățile statului să ia atitudine față de aceste inițiative ale Avocatului Copilului și, astfel, să demonstreze angajament continuu pentru obligațiile asumate de către Republica Moldova la ratificarea Convenției cu privire la Drepturile Copilului și a altor tratate referitoare la drepturile omului.

CIDDC, CNPAC și AIM vor continua să monitorizeze acest proces și să ofere suport pentru organizarea evenimentelor ce implică participarea copiilor în strictă conformitate cu prevederile Convenției cu privire la Drepturile Copilului. Convingerea noastră este că toți adulții care lucrează cu și pentru copii au obligația legală de a crea oportunități egale și echitabile pentru ca toți copiii să poată exprima propria opinie în legătură cu toate problemele care îi vizează, de a lua în serios opiniile exprimate și de a oferi posibilitatea ca acestea să poată influența procesul decizional la diferite niveluri și în contexte diferite de viață.

Manipularea opiniei copilului este o formă de abuz emoțional și, prin urmare, o încălcare gravă a drepturilor copilului. Dreptul de a fi auzit este instrumentul prin care copiii pot spune despre cum se bucură de drepturile lor. Să le respectăm, protejăm și asigurăm acest drept!

Read more... 

Anunț de recrutare și formare în domeniul participării copilului

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) invită persoane interesate să se înscrie la un curs de formare intensivă în domeniul participării copilului ce va fi desfășurat la Bălți și Chișinău în perioada iunie-august 2019. Scopul cursului este de a dezvolta participanților competențe de proiectare, facilitare și evaluare a activităților de instruire pentru elevii ce activează în Consiliile Elevilor din gimnazii, licee, școli profesionale și centre de excelență.

CIDDC este o organizaţie nonguvernamentală, care activează în Moldova de 20 de ani. Informăm şi instruim ADULȚII care vin în contact cu copiii să înțeleagă ce nevoi are copilul și cum să le satisfacă în familie, la școală sau alt mediu. Susținem COPIII să-și facă vocea auzită și să influențeze deciziile autorităților. Oferim suport AUTORITĂȚILOR de a ține cont de drepturile copilului atunci când iau decizii.

Ne dorim o societate în care fiecare copil este respectat şi tratat ca fiinţă umană cu drepturi depline.

În perioada iunie-august 2019, persoanele selectate vor fi instruite în următoarele domenii:

  • înțelegerea drepturilor copilului, în special a dreptului la participare/opinie;
  • rolul, funcțiile și funcționarea Consiliului Elevilor în cadrul școlii;
  • metode și instrumente de cercetare și pledoarie privind opinia elevilor despre nevoile/problemele lor la școală;

Absolvenții/absolventele cursului vor putea facilita pe parcursului anului de studii 2019-2020 un grup sau mai multe grupe de elevi din instituții de învățământ din raioanele/municipiile Anenii Noi, Bălți, Călărași, Chișinău, Telenești și Ștefan Vodă, ce beneficiază de asistență din partea CIDDC.

Cine poate candida:

  • elevi, studenți, masteranzi, beneficiari ai programelor CIDDC sau orice persoană interesată.

Cerințe față de candidat/candidată:

  • deschidere, acceptare și valorizare a demnității umane, drepturilor omului/copilului și diversității;
  • cunoașterea limbilor română (excelent) și rusă (excelent, mediu);
  • experiența de participare în activități nonformale va constitui un avantaj;

Persoanele interesate vor transmite pe adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. CV-ul și o scrisoare de motivare în care explică atitudinea sa față de modul actual de funcționare a consiliilor elevilor. Termenul limită de transmitere a dosarelor: 3 iunie 2019.

Doar candidații/ele selectați/e vor fi contactați/e pentru interviu. CIDDC își rezervă dreptul de a respinge dosarele de aplicare incomplete sau cele depuse după expirarea termenului limită indicat.

Procedura de recrutare a CIDDC se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecţia față de toate formele de violență a copilului în cadrul proiectelor şi activităţilor noastre, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecţie a copilului; candidatul selectat va semna o declarație prin care se va angaja să respecte această politică.

Pentru informații suplimentare contactați:
Tel: 022 747813 / 716598 / 7444600
Mob: 068499746
Email: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Persoană de contact: Irina Gușan, Coordonatoare program participarea copilului, CIDDC

Read more... 

Coordonator de proiect, Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) anunță concurs pentru suplinirea postului vacant de coordonator de proiect.

CIDDC este o organizaţie nonguvernamentală fondată în anul 1999 cu misiunea de a contribui la crearea unui mediu favorabil pentru realizarea drepturilor copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md

Perioada de angajare: 1 an (cu posibilitate de extindere)

Perioada de probă: 2 luni

Poziţie: full-time (8 ore)

Locul de muncă: Chişinău

 

Responsabilități:

· Coordonarea generală a proiectului;

· Comunicarea cu autorităţile publice pentru promovarea mesajelor referitoare la drepturile copilului;

· Coordonarea echipei de implementare a proiectului;

· Comunicarea cu toţi partenerii proiectului (autorități publice centrale și locale, alte ONG-uri sau grupuri de inițiativă) pentru planificarea, organizarea, monitorizarea și evaluarea activităţilor proiectului

· Comunicarea cu administratorul financiar pentru administrarea fondurilor proiectului şi respectarea liniilor de buget;

· Elaborarea şi prezentarea finanţatorului a rapoartelor intermediare şi finale de activitate.

 

Cerinţe faţă de candidat:

· Studii superioare;

· Experienţă de minim 1 an în managementul proiectelor. Experienţa de muncă în domeniul drepturilor omului/ drepturilor copilului va constitui un avantaj;

· Competențe de comunicare scrisă şi verbală în limba română și rusă;

· Cunoaşterea obligatorie a limbii engleze;

· Abilităţi şi aptitudini: punctualitate; bune abilităţi de organizare a timpului, sarcinilor şi locului de muncă; capacitate de a respecta termene limită; multitasking;

· Cunoașterea programelor Microsoft Office (Word, Excel, Power Point), Internet.

 

Ce oferim:

· lucru într-o echipă mică, dedicată de profesioniști cu experiență în diverse domenii (drept, educație, psihologie, asistență socială etc.), pentru care procesul este la fel de valoros ca și realizarea propriu-zisă a obiectivelor unui proiect și/ sau unei activități;

· oportunități de învățare/ dezvoltare continuă în domeniul drepturilor copilului și a implementării acestora în Moldova, inclusiv relaționarea cu autoritățile publice centrale și locale, dar și cu alte ONG-uri care lucrează în acest domeniu.

 

Procedura de recrutare a CIDDC se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecţia față de toate formele de violență a copilului în cadrul proiectelor şi activităţilor noastre, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecţie a copilului; candidatul selectat va semna o declarație prin care se va angaja să respecte această politică.

 

Dosarul candidatului va include:

· CV-ul candidatului cu indicarea a două referinţe şi a datelor de contact ale acestora;

· Scrisoare de intenție, maxim o pagină.

 

Persoanele interesate vor transmite dosarul la adresa de email: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Data limită de depunere: 11 mai

Numai persoanele selectate pentru interviu vor fi contactate.

Read more... 

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page