Ultimile știri 1

Elevii și profesorii din școli profesionale învață cum pot administra școala împreună

Elevii și profesorii din 5 școli profesionale din raioanele Hâncești, Florești, Ungheni și municipiile Bălți și Chișinău vor fi ghidați pe durata anului de studii 2015-2016 cum să creeze și să asigure funcționarea consiliilor elevilor, astfel încât să reprezinte cu adevărat vocea elevilor.

Inițiativa are loc în cadrul unui program implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC). Programul are la bază rezultatele studiului Bunăstarea copiilor – studenți ai școlilor profesionale din Moldova, efectuat CIDDC și Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED) în anul 2014. Studiul a scos în evidență mai multe detalii despre nivelul de bunăstare și asigurare a necesităților de bază (financiare, educative, psiho-sociale), printre care și faptul că tinerii nu își cunosc drepturile lor în instituție.

La primul atelier de lucru, din 24-25 septembrie, elevii și profesorii au învățat despre rolul și misiunea unui consiliu de elevi, prevederile dreptului la educație stipulat în Convenția ONU privind Drepturile Copilului și în legislația națională. „Am discutat despre relația Consiliului cu alți membri ai administrației și cum poate un consiliu interveni în diferite situații. Pe viitor noi vom împărtăși semenilor informația cunoscută, pentru a asigura o organizare mai bună decât în prezent”, a spune Cristina Daghi, elevă.

Profesorii implicați în program afirmă că au decis să participe în program pentru că doresc să cunoască cum să abordeze corect activitatea consiliului și cum pot să-i susțină pe elevi. „Eu întotdeauna am susținut ideea ca elevii să fie implicați în activitatea școlară. Școală este pentru elevi. Trebuie să ținem cont de părerile lor, să cunoaștem ce nevoi au, pentru a avea o educație de calitate", mărturisește Olesea Ionescu, psiholog școlar.

Școlile profesionale implicate în program au fost selectate în urma unui concurs desfășurat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în perioada mai-iulie 2015. Iosif Moldovan, consultant CIDDC, spune că: „După acest atelier vom continua să mergem în școlile lor pentru a oferi consultații, instruiri pe anumite probleme care elevii consideră că le au de rezolvat astfel încât ei să poată să-și îndeplinească eficient rolul”.

Inițiativa reprezintă o componentă a proiectului „CONSEPT III – Consolidarea Sistemului de Educație Profesională Tehnică în Moldova”, implementat de CIDDC, în parteneriat cu Ministerul Educației. Suportul financiar este oferit de Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED).

Pentru mai multe detalii:

Irina Gușanu, Comunicator CIDDC

Tel: 068 499746;

Email:  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  sau   This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Web: www.childrights.md

 

Read more... 

Educație parentală pentru învățători

Un nou program de educație parentală pentru cadrele didactice din învăţământul primar ia startul în zilele de 17-18 septembrie.[/quote]

Peste 100 de învăţători din oraşele Străşeni, Hânceşti şi Chişinău vor fi implicaţi, pe parcursul anului de studii 2015-2016, într-un program de formare privind educaţia parentală. În această perioadă, învăţătorii vor fi instruiţi şi ghidaţi de profesionişti cu vastă experienţă în protecţia copilului.

Scopul programului este de a dezvolta cadrelor didactice competenţe privind educarea pozitivă a copiilor şi protejarea lor faţă de violenţă. Totodată, învăţătorii urmează să promoveze educaţia pozitivă a copiilor şi în cadrul activităţilor şi şedinţelor cu părinţii.

Stagiul de formare vine ca răspuns la solicitările părinţilor de a cunoaşte metode nonviolente de educaţie a copiilor, explică coordonatoarea programului, Aliona Stepan. „Vom avea întâlniri lunare, în cadrul cărora învăţătorii vor învăţa cum să comunice cu părinţii pe subiecte ce vizează educaţia pozitivă a copiilor. Vom aborda subiecte precum particularităţile de vârstă ale copiilor, nevoile copiilor, metode pozitive de educare, dar şi multe alte aspecte” adaugă Aliona Stepan.

În Republica Moldova, violenţa asupra copiilor continuă să fie practicată şi pe larg acceptată. Studiul de Indicatori Multipli în Cuiburi (MICS) publicat de UNICEF Moldova în primăvara lui 2014, arată că 3 din 4 copii cu vârsta cuprinsă între 2-14 ani (76%) au fost supuși unei forme violente de disciplinare.

Raportul Ministerul Educaţiei privind cazurile de violenţă asupra copilului înregistrate pe parcursul anului precedent de studii, arată că peste 6000 de copii au fost supuşi diverselor forme de violenţă.

Cu toate acestea, Studiul privind normele sociale care influențează practicile violente în procesul de disciplinare a copilului, publicat anului curent, arată că tot mai mulţi părinţi sunt conştienţi că nu este bine să folosească violenţa în educarea copilului. Totodată, tot mai mulţi părinţi recunosc că nu ştiu cum să discute cu copiii lor, atunci când aceştia se comportă altfel decât şi-ar dori şi spun că ar vrea să cunoască metode alternative de disciplinare.

Stagiul de formare a fost conceput de către Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) şi Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC), în parteneriat cu Ministerul Educaţiei. Programul este susţinut de reprezentanţa UNICEF Moldova şi Oak Foundation.

Persoane de contact:

Raisa Răzmeriță: tel: 060246462

Aliona Stepan, tel: 060202060, 022744600

Email: ciddc[@]yahoo.com

Read more... 

Noua componență a Consiliului Național al Elevilor din învățămîntul profesional tehnic se întrunește în prima ședință

37 de tineri, care formează noua componență a Consiliului Național al Elevilor din învăţământul profesional tehnic (CNE ÎP), se întrunesc în prima ședință din acest an de studii. Atelierul de lucru are loc în perioada 17-19 septembrie, în incinta Centrului Republican pentru Copii şi Tineret ,,Artico’’ din mun. Chișinău.

În cadrului atelierului consilierii vor analiza prevederile dreptului la educație, stipulat în Convenția cu privire la Drepturile Copilului şi legislaţia naţională, și modalităţile prin care pot participa în procesul de luare a deciziilor în școală şi la nivel naţional. Membrii CNE ÎP urmează să stabilească priorităţile și structura consiliului pentru anul de studii 2015-2016. De asemenea, pe durata atelierului, elevii vor participa în activități de dezvoltare a abilităților de comunicare, leadership şi cooperare.

Cei 37 de copii și tineri au fost selectaţi în urma concursului național, desfăşurat de Ministerul Educației în perioada martie-mai 2015. Actuala componenţă este formată din 22 de fete şi 15 băieţi, reprezentanţi ai 19 şcoli profesionale şi 18 colegii.

Ministerul Educației al Republicii Moldova, în colaborare cu Centrul Republican pentru Copii şi Tineret ,,Artico”, Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului și Fundația Servicii de dezvoltare din Liechtenstein (LED), susține activitatea CNE ÎP pentru a asigura dreptul la opinie și libera exprimare a elevilor. Consiliul reprezintă o platformă prin care aceştia pot să-și facă vocea auzită referitor la toate aspectele vieții școlare. Totodată, consiliul este un mecanism prin care conducerea ministerului consultă opinia elevilor în elaborarea politicilor educaționale.

Un consiliu similar există și pentru elevii din gimnazii și licee.

Read more... 

Cine este, ce simte şi cum gândeşte copilul în primii ani de şcoală

În primii ani de şcoală, copilul îşi lărgeşte cercul de comunicare, devine tot mai îndemânatic, ştie să scrie, să citească, să calculeze şi află multe lucruri noi. El îşi controlează bine corpul, ceea ce îl ajută să practice şi deverse genuri de sport. În această perioadă, copilul este tot mai interesat de semenii lui, leagă prietenii şi devine treptat tot mai independent.

Dacă veţi încerca să vedeţi lucrurile prin ochii copilului, veţi înţelege de ce uneori este plin de energie şi bucuros, iar alteori devine plictisit şi abătut sau nervos. Când vă gândiţi la câte presiuni este supus un copil de 6-7 ani, înţelegeţi că are mare nevoie de susţinere şi încurajare permanentă. Îl puteţi ajuta prin structurarea şi respectarea unui program zilnic, în care să aveţi grijă că se hrăneşte potrivit, are timp să se odihnească, se ocupă suficient de temele pentru acasă dar şi de jocurile cu prietenii.

Zilnic, programul copilului trebuie să conţină o perioadă în care îşi face temele. Pentru ca această activitate să devină un obicei, este nevoie să-l ajutaţi să o înceapă. Asta nu înseamnă să-i faceţi lecţiile. Dacă va fi nevoie, fiţi pregătit(ă) să staţi la masă alături de copil şi să-l ajutaţi să înţeleagă ce sarcini are de îndeplinit. Când nu reuşeşte să se descurce singur, ajutaţi-l numai după ce a făcut câteva încercări de sine stătător şi vă cere ajutorul.

Implicaţi-vă în viaţa şcolară a copilului

Indiferent de reuşita sa şcolară, când vine acasă după lecţii, copilul are nevoie de sprijin, înţelegere, apreciere şi multă încurajare. Dacă îl întâlniţi cu: „ce note ai primit azi?”, ar putea să nu simte că vă pasă cu adevărat de viaţa lui. Întrebaţi ce a făcut la şcoală, care a fost cel mai amuzant lucru, cel mai înfricoşător, interesant, trist etc.

A fi elev nu înseamnă doar note și doar performanță academică. Înseamnă multe alte comportamente, iar notele pe care copiii le primesc la şcoală sunt nişte cifre care vorbesc despre nivelul reuşitei şcolare. Notele nu determină în totalmente cine este copilul şi personalitatea lui. Abilităţile de comunicare cu semenii, abilităţile lui sociale nu se notează, menţionează psihologul Tatiana Turchină. ,,Este posibil să avem copii care, din punct de vedere academic, să aibă note bune, dar din perspectiva inteligenței sociale și emoționale să aibă capacităţi mai puţin dezvoltate. La fel, putem avea copii cu note mai slabe şi reuşite mai mici, dar să vină cu idei bune în ce priveşte unele proiecte, să vină cu soluţii bune la unele probleme de viaţă, să fie un leader bun la organizarea unor activităţi", explică Tatiana Turchină.

Conlucrarea cadrelor didactice cu părinţii

Pentru a susţine copilul în legătură cu şcoala este important să-i cunoaşteţi şi învăţătorul. Copilul petrece o mare parte a zilei la şcoală, profesorii îl cunosc bine, pot vedea dificultăţile pe care le întâlneşte şi vă pot da un sfat despre cum să comunicaţi cu el. Şi dvs. îl cunoaşteţi pe copil. Dacă faceţi un schimb de idei, învăţătorii / profesorii vor fi mai pregătiţi să-l ajute.

Cadrele didactice sunt cei care descoperă copilul din alte puncte de vedere. În special învăţătorul de la clasele primare. El este cel care se află în preajma copilului timp de patru ani şi este o figură foarte importantă îi ai descoperi potenţialul. Părintele poate veni să povesteastă învăţătorului despre copil, la ce se descurcă, cum ar fi bine să fie abordat, ce-l poate motiva. Învăţătorul, la fel. El ar putea să descopere şi alte aspecte pe care părintele nu le vede acasă. La clasele gimnaziale figura cheie este dirigintele.

,,Dacă părintele consideră că ar fi bine ca unele aspecte, ce țin de sănătatea copilului sau evenimente din dezvoltarea precoce, să le ştie profesorul, trebuie să le comunice. Dirigintele, la rândul său, în cazul în care observă anumite fluctuaţii în comportamentul copilului, este binevenit să comunice părinţilor, evitând critica distructivă și judecarea, Dirigintele în discuție cu părintele va încerca să înţeleagă ce l-a făcut pe acel copil să procedeze astfel, să trăiască acele emoţii, să înţeleagă ce nevoi nu au fost satisfăcute, ce era în mintea lui, ce putea să simtă în acel moment şi cum ar fi bine să fie abordat copilul pe viitor. Este vorba de o colaborare deschisă în direcţia dezvoltării, descoperirii şi nu în direcţia blamării, învinovăţirii precum că copilul ar fi needucat. În perioada adolescenţei se întâmplă foarte multe lucruri. S-ar putea ca o bună parte din copii să aibă izbucniri emoţionale la care nimeni nu se aştepta", conchide Tatiana Turchină.

Materialele din rubrica „Copilul meu, singur acasă" sunt parte a proiectului „Familia în migrație: protejarea drepturilor familiilor transnaționale în Europa – Moldova”, realizat de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului cu suportul Fondazione L’Albero della Vita. Opiniile exprimate în aceste articole nu reflectă neapărat punctul de vedere al agenţiei finanţatoare.

Read more... 

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page