Ultimile știri 1

Concurs de selectare de consultant-formator pentru facilitarea dialogului cu Ministerul Educației și Cercetării, Organele Locale de Specialitate din Domeniul Învățământului și Instituțiile de Învățământ

TERMENI DE REFERINȚĂ

1. CONTEXT

Protecția copilului reprezintă o prioritate esențială în asigurarea unui mediu sigur și favorabil dezvoltării acestuia, mai ales în contextul actual al integrării copiilor refugiați din Ucraina în instituțiile de învățământ din Republica Moldova. În acest sens, este crucială implicarea tuturor actorilor relevanți – Ministerul Educației și Cercetării (MEC), organele locale de specialitate din domeniul învățământului (OLSDÎ) și instituțiile de învățământ – în definirea și aplicarea unor orientări clare și coerente pentru protecția copiilor, cu accent pe respectarea drepturilor copilului refugiat și crearea unui mediu educațional incluziv.

Acest proces necesită facilitarea unui dialog structurat și incluziv, care să permită consultarea tuturor părților interesate, identificarea provocărilor legate de integrarea copiilor refugiați și formularea unor soluții adaptate pentru asigurarea protecției, siguranței și participării acestora la procesul educațional.

În acest context, Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) sprijină profesioniștii din sectorul educațional să îmbunătățească integrarea copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova prin intermediul unui proces de consultare și formare dedicat actorilor instituționali, incluzând Ministerul Educației și Cercetării (MEC), organele locale de specialitate din domeniul învățământului și instituțiile de învățământ.

Activitățile se realizează în parteneriat cu Organele Locale de Specialitate în Domeniul Învățământului din raioanele Călărași, Fălești și Hâncești în cadrul proiectului ”Incluziunea sigură și participativă a copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova”, finanțat de Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Germaniei prin intermediul Diakonie Katastrophenhilfe, implementat de APSCF, în parteneriat cu mai multe ONG-uri, inclusiv de CIDDC.

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

2. SARCINI ȘI LIVRABILE

Consultantul-formator va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- Elaborarea conceptului și a agendei pentru instruiri (8 ateliere online);

- Pregătirea materialelor care urmează a fi utilizate în cadrul cursurilor;

- Elaborarea și aplicarea unui chestionar de evaluare inițială și finală;

- Evaluarea nevoilor de formare a specialiștilor care urmează să fie instruiți (în primul atelier);

- Facilitarea atelierelor de formare și de follow-up cu durata de 3-4 ore, în format online (utilizând aplicația Zoom), pentru cca 80 persoane per atelier;

- Participarea la ședințele de lucru privind organizarea atelierelor de formare;

- Menținerea comunicării cu beneficiarii instruiți între sesiuni;

- Elaborarea rapoartelor în urma desfășurării atelierelor de formare şi a celor de follow-up, conform modelului oferit de CIDDC;

- Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util și la cele mai înalte standarde.

Notă: Materialele și atelierele vor fi livrate în limba română și limba rusă.

3.TERMENUL DE REALIZARE ȘI CONDIȚIILE DE PLATĂ

Serviciile urmează să fie realizate în perioada martie 2025 - martie 2026.

Consultantul-formator va prezenta oferta financiară conform modelului: I. Date despre aplicant/ofertant:nume/ prenume, telefon, email,documente anexate la această ofertă, care confirmă eligibilitatea ofertantului (a se vedea dosarul aplicantului). II. Oferta financiară în lei moldovenești, incluzând suma brută (din aceasta vor fi reținute contribuțiile şi impozitele achitate de aplicant conform legislației în vigoare. Suplimentar se va calcula și achita fondul social – 24%), cu specificarea unui preț fix total pentru livrabile (atelier, agendă, raport) însoțită de o defalcare a costurilor .

Consultantul-facilitator va fi plătit prin virament bancar în MDL după livrarea serviciilor solicitate. Detaliile cu referire la plată vor fi stipulate în contractul de prestări servicii semnat între părți.

4. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

· Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;

· Studii superioare în domeniul educației, științelor sociale, dreptului sau alte domenii relevante.

· Cunoașterea cadrului legal în domeniul educației și a drepturilor copilului;

· Experiență demonstrată în facilitarea dialogului interinstituțional, organizarea de consultări și formare.

· Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

· Experiență în elaborarea și facilitarea cursurilor de instruire;

· Abilități analitice, capacitatea de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe abordate în cadrul cursului și în documentele scrise (agende, rapoarte);

· Bune abilități de organizare a timpului și sarcinilor, capacitate de a respecta termene limită;

· Abilități de lucru în echipă;

· Cunoașterea limbilor română (excelent) și rusă (excelent pentru formatorii grupurilor de profesioniștii din instituțiile de învățământ cu predare în rusă; mediu pentru formatorii grupurilor de profesioniștii din instituțiile de învățământ cu predare în română).

5. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

  • CV-ul actualizat incluzând date privind experiența în domeniu;
  • Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiza în domeniu;
  • Viziunea conceptuală a consultantului asupra executării sarcinilor propuse;
  • Oferta financiară.

Selecția consultanților-formatori se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; formatorii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selecția se va realiza în două etape:

Într-o primă etapă, eliminatorie, CIDDC va evalua, pe baza documentației transmise, admisibilitatea candidaturilor sub aspectul îndeplinirii următoarelor cerințe:

  • respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

· respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință.

În a doua etapă se vor examina candidații preselectați din prima etapa, urmărind îndeplinirea de către aceștia a calificărilor și abilitaților solicitate. Aplicațiile vor fi evaluate în baza următoarelor criterii:

  • Experiența consultantului-formator în prestarea serviciilor solicitate

· Experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului

  • Viziunea consultantului asupra executării sarcinilor propuse
  • Oferta financiară

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. cu mențiunea „Consultant-formator privind incluziunea copiilor refugiați” până la data de 30 ianuarie 2025, ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare.

Read more... 

15 tineri și tinere au absolvit programul de formare de formatori în domeniul participării copilului

Timp de 7 luni, 15 tineri și tinere din Republica Moldova și-au consolidat capacitățile de înțelegere a drepturilor copiilor care acționează în calitate de Apărători ai Drepturilor Omului în Republica Moldova și împuternicirea acestora.

Formarea tinerilor s-a desfășurat în perioada iunie - decembrie 2024, în cadrul Programului Formare de Formatori în domeniul participării copilului. Acest program face parte din proiectul „Consolidarea și Protejarea Drepturilor Copilului în Republica Moldova”, implementat de CIDDC în parteneriat cu Ambasada Germaniei, cu sprijinul financiar al Ministerului Federal al Afacerilor Externe al Germaniei.

Totodată, s-au depus eforturi pentru consolidarea capacităților cadrelor didactice de Educație pentru societate de a sprijini copiii apărători ai drepturilor omului, inclusiv pe cei refugiați, de a-și monitoriza drepturile și a le apăra în fața autorităților.

Formare de formatori în domeniul participării copilului - lecții învățate

Participanții și participantele la program au beneficiat de 6 ateliere de formare și un eveniment final cu tinerii formatorii din domeniul participării copiilor și grupul de copii CADO pentru drepturile copilului. Acestea s-au concentrat pe înțelegerea conceptelor fundamentale ale Convenției ONU privind Drepturile Copilului, înțelegerea drepturilor copilului și modului în care pot pleda pentru propriile drepturi, precum și identificarea adulților responsabili de respectarea acestor drepturi.

„Pentru ca toți copiii din Moldova să se bucure de drepturile lor, acest proiect, a avut o abordare holistică: am lucrat cu cadrele didactice, le-am susținut să înțeleagă ce sunt drepturile copilului și cum pot împuternici copiii și crea un spațiu sigur în care aceștia pot acționa în calitate de apărători ai drepturilor omului.

De asemnea, am lucrat cu un grup de copiii/ tinerii pentru ca să înțeleagă de la cine își pot revendica drepturile și cum se pot bucura de aceștia și cu publicul larg pentru a dezvolta o cultură de respect pentru drepturile copilului. Doar prin abordări sistemice și cuprinzătoare putem promova și asigura înțelegerea și respectarea drepturilor omului/ copilului”, a spus Arina Zîcu, Directoarea executivă a CIDDC.

„Fiind participantă în cadrul programului, m-am simțit entuziasmată, pentru că la fiecare atelier învățam ceva nou. Am învățat care sunt documentele normative care protejează drepturile copilului, ce înseamnă drepturile copilului, cine sunt titularii de obligații și titularii de drepturi, care sunt instituțiile care asigură respectarea drepturilor copilului, am învățat cum să analizez un chestionar, cum să-mi setez obiective și scopuri. ”, a împărtășit Irina, participantă la Program.

„În acest program am învățat o nouă tehnică: obiectivele SMART pentru elaborarea unui chestionar, pentru a afla opinia copilului”, a spus Maxim, participant la Program.

„Cel mai valoros lucru învățat în cadrul acestor ateliere a fost tehnicile de facilitare.Pentru prima dată am aplicat aceste tehnici și am încercat să facilitez un atelier pentru copii”, a spus Cristina, participantă la Program.

Un grup funcțional al Platformei Copiilor contribuie la promovarea respectării drepturilor copiilor, inclusiv a celor refugiați, prin participarea la elaborarea campaniei „Înțelegem drepturile copilului”

În luna iulie 2024, Platforma Copiilor, susținută de CIDDC, a creat grupul de inițiativă CADO pentru drepturile copilului. Din iulie până în decembrie, grupul a participat la 5 ateliere de lucru, cu activități de învățare non-formale, prin care copiii au explorat subiecte esențiale despre drepturile omului, în special drepturile copilului, precum ce este Convenția cu privire la Drepturile Copilului și de ce este importantă, cine sunt titularii de obligații și titularii de drepturi, cine asigură drepturile copilului la nivel local, raional, național și internațional, standardele de participare a copilului.

„Majoritatea copiilor participanți ai proiectului au menționat că au înțeles, în cadrul atelierelor, care sunt drepturile lor și au răsfoit pentru prima dată Convenția pentru Drepturile Copilului, deși au mai auzit despre aceasta la orele de Educație pentru Societate. Acest lucru ne arată cât de importante sunt astfel de ateliere cu copiii apărători ai drepturile omului (CADO). Deși majoritatea apără drepturile copiilor prin participarea în consiliile elevilor, în campanii de informare, alte evenimente, aceștia nu erau conștienți despre faptul că sunt CADO.

De asemenea, atelierele au fost un spațiu în care fiecare a împărtășit în siguranță experiențele sale de respectare a drepturilor și le-au transpus într-o campanie de informare despre drepturile copilului”, a explicat Elvira Drangoi, coordonatoare Program Platforma Copiilor.

Un rezultat important al muncii grupului a fost dezvoltarea campaniei „Înțelegem Drepturile Copilului”. Membrii au identificat aspecte esențiale care trebuie cunoscute deopotrivă de copii și adulți. Campania include opt videoclipuri și mai multe postări informative, abordând subiecte relevante despre drepturile copilului. Conținutul poate fi urmărit pe paginile de Instagram și Facebook ale Platformei Copiilor, dar și pe Instagramul CIDDC și pagina de Facebook a organizației.

Grupul a fost activ implicat în toate etapele campaniei, de la generarea ideilor pentru conținut până la oferirea de feedback pentru materialele produse: „Mi-a plăcut când deja am decis ce videoclipuri vor fi, că am dat idei pentru scenarii. E interesant să vedem cum campania prinde formă.” - a declarat o membră a grupului.

Cadrele didactice recunosc, împuternicesc și protejează Copiii Apărători ai Drepturilor Omului

În cadrul proiectului, am dezvoltat nou program de formare: Cadrele didactice recunosc, împuternicesc și protejează Copiii Apărători ai Drepturilor Omului (CADO). Programul a oferit profesioniștilor și profesionistelor din educație un spațiu de reflecție și dezvoltare a competențelor necesare pentru a susține și proteja drepturile CADO.

„Drepturile copiilor trebuie valorificate nu doar la orele de Educație pentru societate, ci întreaga comunitate educațională trebuie să participe la protejarea acestora!", a spus o profesoară.

„Am conștientizat că în orice activitate este nevoie de a oferi timp pentru a aduna gândurile și pentru a lua decizii corecte" a împărtășit o altă participantă.

Programul de formare a fost facilitat de de Iosif Moldovanu și Petru Golba și a avut 4 ateliere de formare online.

CIDDC se numără printre primele organizații care au promovat principiile Convenției ONU privind drepturile copilului. De-a lungul timpului, a monitorizat modul în care statul implementează aceste principii, a sprijinit copiii să-și înțeleagă drepturile și i-a încurajat să își exprime opiniile legate de respectarea acestora sau să devină portavoce a altor copii.

GALERIE FOTO:

Read more... 

Transformând stereotipurile de gen: Impactul și perspectivele clubului taților

Aproximativ 290 de tați și tineri participă activ la Cluburile Taților, unde au ocazia să-și dezvolte atitudini pozitive cu referire la egalitatea de gen și implicarea activă în creșterea copiilor. Activitățile sunt desfășurate de 18 facilitatori și facilitatoare locale care au fost instruiți și susținuți de către Centrul de Informare si Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și încurajați să faciliteze Cluburile taților în localitățile lor, în cadrul instituțiilor educaționale sau altor instituții care prestează servicii sociale în comunitate.

Cluburile taților sunt o rețea de grupuri de tați care promovează paternitatea activă și abordează normele sociale discriminatorii împotriva femeilor, un spațiu prietenos în care tații și tinerii învăță despre rolurile în familie, în îngrijirea copiilor și crearea relațiilor sănătoase.

În total, în perioada 2020 – 2024, au fost create 28 de Cluburi în 8 localități din raioanele Fălești, Strășeni, Drochia, Glodeni, Căușeni, Fălești, Ialoveni, Ștefan-Vodă și municipiul Chișinău.

Prin aceste activități, participanții învață să înțeleagă ce nevoi are copilul și ce responsabilități au ei în legătură cu realizarea acestora în familie, la școală sau în alte contexte, promovând un mediu familial echilibrat, sănătos și educativ care are un impact major în formarea și dezvoltarea copiilor și îi ajută să-și atingă potențialul maxim. Tații și tinerii sunt încurajați să adopte o comunicare non-violentă, să creeze relații armonioase bazate pe respect și grijă și să sprijine dezvoltarea emoțională a copiilor. O componentă importantă a proiectului este promovarea partajării echitabile a responsabilităților casnice, reducând astfel presiunea asupra femeilor și contribuind la consolidarea de drepturi și oportunități egale pentru femei și bărbați. De asemenea, o serie de activități din cadrul proiectului au fost dedicate sprijinirii autorităților locale, precum și instituțiilor de educație formală și non-formală, pentru a implementa Cluburile Taților la nivel local. Aceste intervenții au contribuit la dezvoltarea competențelor profesioniștilor și profesionistelor din mediul educațional cu referire la reducerea stereotipurilor de gen, având un impact semnificativ asupra comunităților implicate.

“Relațiile bazate pe respect, egalitate, parteneriat și non-violență crează un cadru familial protectiv și sigur pentru fiecare copil. Din păcate, stereotipurile de gen limitează drepturile femeilor și ghidează normele culturale, în special cu privire la problemele legate de dinamica relațiilor de gen în familii. Transformarea percepțiilor sociale tradiționale cu privire la rolurile femeilor și bărbaților în ocuparea forței de muncă, familie și îngrijirea copiilor, combaterea violenței în bază de gen și promovarea egalității de gen este misunea noastră în cadrul acestui program. Ne-am dorit ca prin Cluburile taților, grupurile țintă: prezenții și viitorii tați să fie conștienți de beneficiile implicării în creșterea și educarea copiilor, partajarea sarcinilor în familie; autoritățile și profesioniștii/e implicați/e în program să fie conștienți/e de beneficiile implicării durabile a bărbaților în programele pentru tați, viitori și actuali și să preia bunele practici implementate pe durata proiecului în activitatea lor de zi cu zi.a declarat Arina Zîcu,Directoare executivă CIDDC

Pe 19 decembrie curent, peste 40 de participanți și participante, inclusiv parteneri de implementare, facilitatori/e locali/e, tați, reprezentanți ai centrelor de tineret și autorități publice locale (APL) s-au reunit pentru a împărtăși experiențele în cadrul evenimentului de totalizare a proiectului „Transformând Stereotipurile de Gen: Impactul și Perspectivele Clubului Taților”.

Evenimentul a reunit oficiali de rang înalt din domeniul drepturilor omului și educației, care au discutat despre rolul esențial al bărbaților în promovarea unui mediu familial echilibrat și incluziv, subliniind importanța colaborării între instituțiile publice și actorii internaționali pentru schimbarea normelor sociale, promovarea accesului egal la oportunități și susținerea echității de gen.

E.S. Jānis Mažeiks, Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova a menționat importanța implicării active a taților în creșterea copiilor, evidențiind beneficiile atât pentru familie, cât și pentru societate, și a accentuat necesitatea schimbării normelor sociale pentru a sprijini egalitatea de gen și progresul în Republica Moldova, în contextul aderării la Uniunea Europeană:
„Schimbarea începe acasă, prin propriul exemplu. Prin abilitatea taților, abilităm familiile, prin abilitarea familiilor, abilităm Moldova. Tații trebuie recunoscuți ca parteneri egali în activitatea parentală. Pentru Moldova aceste schimbări devin și mai importante pe măsură ce țara progresează spre aderarea la UE. Alinierea la valorile Europene de egalitate și incluziune este o cerință importantă pentru aderare. Atunci când tații sunt implicați mai activ în creșterea propriilor copii, beneficiile se extind cu mult dincolo de limitele propriilor familii.”

Despre viziunea și angajamentul UNFPA Moldova în privința schimbării normelor sociale și promovării egalității de gen a vorbit Dr. Karina A. Nersesyan, Reprezentantă de țară UNFPA Moldova:
„Noi trebuie să schimbăm normele sociale împreună cu bărbații. Munca pe care o desfășurăm împreună cu partenerii noștri – UN Women, UE și CIDDC – generează schimbări și implică tot mai multe aspecte. Datorită sprijinului UE, reușim să finanțăm acest vis de a transforma Moldova într-un loc incluziv, care oferă oportunități egale pentru toată lumea, un loc în care băieții și fetele cresc și devin membri ai societății care se respectă reciproc.”

Dr. Dominika Stojanoska, Reprezentantă de țară UN Women Moldova, a subliniat importanța responsabilităților împărțite în familie și necesitatea accesului egal la oportunități pentru toți : „ Prin acest proiect, contribuim la construirea unei societăți mai bune, în care fetele și băieții beneficiază de drepturi și oportunități egale. Suntem mândri de progresul realizat. În această fază a proiectului, creăm conexiuni între inițiative diverse și facem pași importanți către un viitor mai echitabil.”

Sesiunile interactive, prezentările de bune practici și discuțiile în grupuri mici au fost elemente cheie ale evenimentului, promovând un dialog deschis și participativ. Concluziile și propunerile generate vor ghida extinderea inițiativei la nivel național, consolidând impactul acesteia.

“Cluburile taților reprezintă un instrument eficient în prevenirea violenței în bază de gen și ne dorim includerea acestui model în programul de prevenire începând cu 2025. Copiii trebuie să crească într-un mediu sănătos și agenția noastră este deschisă spre colaborare în elaborarea de politici eficiente pentru că experiența voastră este valoroasă pentru noi. Împreună putem crea o schimbare” a subliniat Viorica Țîmbalari, șefa Agenției Naționale de Prevenire și Combatere a Violenței împotriva Femeilor și a Violenței în Familie.

“Vrem să extindem Cluburile taților în fiecare școală, să implicăm tații, tinerii, adolescenții din școli. Să informăm toate cadrele didactice, la nivel de raion, despre activitatea Cluburilor și să includem această inițiativă în planurile noastre de activitate.” a declarat Eugenia Macarenco, specialistă la Direcția Educație, Cultură, Tineret, Sport și Turism Căușeni.

Evenimentul de totalizare a oferit un spațiu de reflecție asupra rezultatelor obținute și a lecțiilor învățate. Participanții au împărtășit experiențe valoroase, evidențiind schimbările pozitive aduse în viața familială și comunitară.

“Cluburile taților - sunt o necesitate a societății. Inițial, a fost o noutate pentru noi să lucrăm cu tații pentru că și noi venim din timpurile cu stereotipuri și am lucrat asupra propriilor percepții cu suportul CIDDC. Acum am observat că avem un echilibru de interes pentru creșterea și educarea copiilor din partea ambilor părinți. Și tații au emoții, sunt sufletiști și își doresc să producă o schimbare în relațiile cu copiii și partenerele lor, dar au nevoie de suport și încurajare din partea profesioniștilor. Pentru noi Clubul taților nu se oprește aici. Ne asumăm să continuăm activitatea CLuburilor pentru că ele motivează și alți tați și tineri să se implice.” a declarat Eugenia Bordeianu, facilitatoare Clubul taților s. Costești, Ialoveni.

“Timpul petrecut cu fetele mele a devenit un timp calitativ. Clubul taților m-a învățat să devin creativ în comunicarea cu copiii mei, prin jocuri interactive am creat o relație bazată pe responsabilitate, respect și multă grijă. Asemenea Cluburi ale taților ar trebui să existe în fiecare casă.” a declarat Gheorghe Rogate, Clubul taților Cecefel, Chișinău.

În perioada următoare, CIDDC va lansa campania online „Împreună Împotriva Violenței și Discriminării de Gen”, care își propune să schimbe percepțiile sociale despre rolurile de gen tradiționale și să promoveze modele de paternitate activă. În cadrul campaniei sunt dezvoltate materiale educaționale și de vizibilitate, precum articole, interviuri de tip vox, imagini și postări de sensibilizare în care sunt redate experiențele participanților de la Cluburile Taților. Campania va fi distribuită pe pagina de Facebook, Instagram și pagina web a CIDDC.

Proiectul „Clubul Taților”, desfășurat în perioada aprilie și decembrie 2024, este parte a programului regional „EU4Gender Equality: Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței în bază de gen” (etapa a doua), finanțat de Uniunea Europeană și implementat în comun de UNFPA și UN Women. Acesta are drept scop principal promovarea schimbării pozitive a stereotipurilor de gen și încurajarea implicării active a taților în viața familială.

GALERIE FOTO:

Read more... 

Incluziunea copiilor refugiați în școlile din Republica Moldova – un angajament ferm pentru educația incluzivă

În perioada martie – noiembrie 2024, Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării (MEC), a implementat un program destinat să sprijine incluziunea copiilor refugiați în sistemul educațional din Republica Moldova. Acest proiect a fost susținut financiar de organizațiile internaționale World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), având ca scop principal crearea unui mediu educațional sigur, protectiv și accesibil pentru toți copiii, indiferent de statutul lor migrațional.

Programul a fost implementat în mai multe raioane din Republica Moldova, respectiv Basarabeasca, Bălți, Căușeni, Cimișlia, Criuleni, Leova și UTA Găgăuzia, incluzând peste 800 de cadre didactice și manageriale de la toate treptele de școlaritate. Acestea au participat la o serie de opt ateliere interactive, menite să le dezvolte competențele necesare pentru a răspunde nevoilor elevilor, cu un accent particular pe copiii refugiați.

Facilitatoarele programului, Grosu Liliana, Diana Postu-Blăjinu și Victoria Adăscăliță, au ghidat participanții/participantele prin sesiuni interactive și au oferit suport practic esențial în gestionarea conflictelor interculturale și promovarea unui climat educațional incluziv.

Formările au abordat aspecte fundamentale ale educației incluzive, printre care dezvoltarea abilităților de comunicare interculturală, crearea unui climat de încredere și respect reciproc în școli, și asigurarea unui suport emoțional adecvat pentru elevii care provin din medii diferite. Participanții au identificat mai multe surse de conflicte, precum diferențele culturale (etnie, religie, statut material) și grupurile profesionale, și au subliniat importanța utilizării comunicării, empatiei și toleranței pentru a soluționa neînțelegerile care pot apărea.

Formările au oferit tehnici pentru gestionarea conflictelor, iar utilizarea acestora într-un mod constructiv și empatic este esențială pentru un mediu educațional sănătos.

Feedback-ul participanților

Programul a fost apreciat pe larg de către participanți, care au subliniat atât utilitatea informațiilor oferite, cât și abordările practice aplicabile în activitatea didactică de zi cu zi. Printre aprecieri, am remarcat următoarele opinii:

„Mulțumim pentru oportunitatea creată. Programul a fost foarte util, am înțeles mai bine cum să abordez diferitele situații care pot apărea în relația cu elevii și cum să adaptez metodele de predare pentru a răspunde nevoilor fiecărui copil în parte.”

„Instruirea a fost extrem de bine structurată și adaptată. Am apreciat în mod special deschiderea formatoarelor de a ne răspunde la toate întrebările și de a ne ghida în soluționarea provocărilor întâmpinate.”

„Am găsit această formare extrem de utilă, cu exemple din realitate și studii de caz care ne-au ajutat să înțelegem mai bine comportamentele elevilor și cum putem să oferim un suport adecvat, bazat pe nevoile lor individuale.”


Programul „Incluziunea copiilor refugiați în școlile din Republica Moldova” este un exemplu clar al angajamentului ferm al CIDDC și al Ministerului Educației și Cercetării de a promova o educație de calitate, accesibilă tuturor copiilor, indiferent de statutul lor. Prin această inițiativă, se subliniază importanța unui sistem educațional care răspunde diversității și asigură incluziunea cu succes a elevilor refugiați, contribuind astfel la coeziunea socială și dezvoltarea unei societăți mai echitabile.

CIDDC susține dezvoltarea continuă a cadrelor didactice, consolidându-le capacitățile de a crea un spațiu sigur, protectiv și prietenos pentru toți copiii, inclusiv pentru cei refugiați.

Programul este realizat în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision International și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada februarie 2024 – martie 2025.

Read more... 

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page