Consiliul Național al Elevilor din colegii și școli profesionale, în discuție cu Ministerul Educației despre accesul la învățământ și protecția elevilor față de abuz

Au observat timp de două luni dacă în școli și colegii sunt instalate rampe de acces pentru persoane cu dificultăți locomotorii și dacă profesorii obligă elevii să-și disciplineze semenii și să asigure securitatea în școală și cămin. Este tema pentru acasă realizată de membrii Consiliului Național al Elevilor din colegii și școli profesionale. Concluziile la care au ajuns le-au prezentat Ministerului Educației la ședința consiliului ce a avut loc în perioada 24-26 noiembrie.

Cristina Boaghi, viceministra educației, prezentă la deschiderea evenimentului, a reiterat mesajul ministerului prin care încurajează participarea elevilor în luarea deciziilor atât la nivel de școală, prin intermediul consiliilor elevilor, cât și la nivel de minister, prin intermediul consiliului național de elevi.

La finalul celor trei zile de lucru, tinerii consilieri au prezentat ministerului mai multe concluzii privind aspecte pe care le-au monitorizat în instituțiile lor.

„După ce am analizat cât de accesibile sunt școlile pentru persoane ce se deplasează în cărucioare, am depistat mai multe lucruri ce ne îngrijorează: chiar dacă unele școli au instalat rampe de acces la intrare, persoanele aflate în cărucior nu au acces la etajele superioare, iar veceurile practic nu sunt adaptate. În alte școli, rampele sunt instalate sub un unghi mare, practic sunt abrupte. Dar sunt și școli în care nu există rampe deloc”, spune o membră a consiliului.

Potrivit tinerilor consilieri, unele practici din școli îi constrâng pe elevi să nu frecventeze orele sau le pun siguranța în pericol.

„În școli elevii încă sunt impuși să fie pe post de gardieni. Adică ei trebuie să nu permită persoanelor străine să intre în școală și cămin, să noteze, inclusiv la intrarea în școală, întârzierile elevilor. În loc de prima pereche ei pot fi impluși să facă ordine în cămin, să măture teritoriul și sunt amenințați că vor fi dați afară din cămin dacă nu fac aceste lucruri”, explică unul dintre consilieri.

În cele trei zile de forum, elevii au discutat cu mai multe persoane despre protejarea și asigurarea drepturilor tinerilor. Împreună cu Igor Meriacre, directorul executiv al asociației obștești Motivație, consilierii au discutat despre modul în care o instituție de învățământ trebuie adaptată pentru persoane cu dizabilități locomotorii. Mihail Cotorobai, Avocatului Poporului privind Drepturile Omului, le-a vorbit elevilor despre relația dintre activitatea unui consiliu de elevi funcționat și drepturile omului.

Totodată, elevii au organizat și câteva dezbateri. Împreună cu experții de la Centrul Național de Protecție a Datelor cu Caracter Personal și Federația Națională a Sindicatelor au vorbit despre protecția datelor cu caracter personal și rolul sindicatelor din instituțiile de învățământ profesional tehnic în protecția drepturilor tinerilor. Iar Mihai Fusu, directorul Centrului de Arte Coliseum, a invitat tinerii să discute despre acostarea tinerilor în mediul online. Mesajele și experiențele povestite de elevi, alături de experiența altor copii și tineri, vor ajuta echipa centrului de arte să creeze o piesă de teatru despre hărțuirea și abuzul în mediul online.

Consiliul Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic este o structură consultativă pe lângă Ministerul Educației. Astfel, ministerul are posibilitatea să obțină informații din prima sursă despre problemele cu care se confruntă sistemul educațional. În același timp, consiliul constituie o platformă prin care elevii pot să-și facă vocea auzită referitor la toate aspectele ce țin de activitatea instituțiilor de învățământ, precum și un mecanism prin care conducerea ministerului consultă opinia lor în elaborarea politicilor educaționale.

Consiliul este format din 36 de copii și tineri care au fost selectaţi în urma unui concurs național, desfăşurat de Ministerul Educației în perioada martie-mai 2016. Actuala componenţă este formată din 19 de fete şi 17 băieţi, reprezentanţi ai 21 şcoli profesionale şi 11 colegii și 4 Centre de Excelență.

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului și Fundația, în colaborare cu Ministerul Educației al Republicii Moldova, Centrul Republican pentru Copii şi Tineret ,,Artico” și cu susținerea Fundației Servicii de dezvoltare din Liechtenstein (LED), susține activitatea CNE ÎPT pentru a asigura dreptul la opinie și libera exprimare a elevilor.

Conferinţă naţională: Educaţia privind drepturile omului/copilului: obiective, finalităţi şi realităţi. Ediția II

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului anunță înscrierile pentru participarea la a doua ediție a Conferinței Naționale „Educația privind drepturile omului/copilului: obiective, finalități și realități” ce va avea loc pe 9 decembrie 2016, la Chișinău. 

Studierea drepturilor omului/ copilului este parte componentă a Curriculumului modernizat la disciplina Educaţia civică pentru elevii din ciclul gimnazial şi liceal. Reperele metodologice de organizare a procesului educațional la disciplina școlară Educație civică pentru anul de studii 2016-2017, aprobate prin dispoziția Ministerului Educației nr. 282 din 28 iunie 2016, recomandă cadrelor didactice dezvoltarea competenţelor elevilor, prevăzute de curriculumul la disciplina şcolară Educaţie civică, utilizând abordarea bazată pe respectarea drepturilor omului/ copilului.

Conferinţa îşi propune să continue dialogul, inițiat la prima ediție (2015), de împărtăşire a practicilor de învăţare-predare-evaluare a drepturile omului/ copilului între cadrele didactice din învățământul preuniversitar, profesorii universitari şi alţi practicieni.

Conferinţa este organizată în cadrul proiectului „Educaţie civică participativă şi incluzivă”, implementat de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC), în colaborare cu Ministerul Educaţiei, Facultatea de Istorie și Geografie a Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” şi organele locale de specialitate în domeniul învățământului din raioanele Strășeni și Ștefan Vodă, cu susţinerea organizaţiei ERIKS Development Partner din Suedia.

Scopul conferinţei este de a contribui la o înţelegere mai profundă a conceptului de Educaţie în domeniul drepturilor omului/ copilului şi la îmbunătăţirea procesului de învăţare-predare-evaluare a drepturilor omului/ copilului în sistemul educaţional.

Participanţii la Conferinţă

La eveniment sunt invitaţi să participe:

  • profesori de Educaţie civică din învățământul preuniversitar și profesional-tehnic,
  • profesori care predau cursuri opţionale în domeniul educaţiei privind drepturile omului din instituţiile de învăţământ preuniversitar și profesional-tehnic,
  • specialiştii responsabili de organizarea procesului educaţional din cadrul organelor locale de specialitate din domeniul învăţământului,
  • cadre didactice din învățământul superior,
  • practicieni din instituţiile guvernamentale şi organizaţiile societății civile care promovează iniţiative în domeniu,
  • studenţi de la toate treptele universitare (licenţă, masterat şi doctorat).

Participanţii se pot implica în lucrările Conferinței prin prezentarea unui proiect didactic din experiența de învăţare-predare-evaluare a drepturilor omului/ copilului în cadrul orelor de Educație civică, disciplinelor opționale și/ sau activităților extracurriculare în domeniul Educației pentru drepturile omului. În baza proiectului didactic elaborat și aplicat cu elevii, participanții vor prezenta o comunicare de 10-15 min. care va reflecta atât aspecte pozitive, progrese înregistrate, cât şi dificultăţi, provocări, probleme cu care se confruntă cadrele didactice în procesul de învăţare–predare-evaluare a drepturilor omului/ copilului.

Cerințe pentru proiectul didactic: forma de redactare/ expunere este liberă. Volumul materialului nu va depăși 2 pagini, redactat cu caractere Times New Roman 12 puncte, la 1,5 intervale. Proiectele didactice expediate vor corespunde criteriilor de analiză a activităţilor de învățare-predare-evaluare din perspectiva drepturile omului/ copilului, elaborate și pilotate de profesorii de Educație civică din raioanele Drochia și Ștefan Vodă (Anexa nr. 2).

Proiectele didactice ale participanţilor vor fi compilate într-o culegere online privind predarea drepturilor omului/ copilului în cadrul disciplinei Educaţia civică. Participanţii la conferinţă vor primi certificate de participare.

Modalitatea de înscriere

Doritorii de a participa la Conferinţă vor completa formularul de înscriere (Anexa nr. 1) şi îl vor expedia, împreună cu proiectul didactic, la adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. până la data de 16 noiembrie 2016. Toate persoanele care au depus formularul de înscriere vor fi anunţate despre rezultatele selectării şi condiţiile de desfăşurare a Conferinţei până în data de 1 decembrie 2016.

Pentru informaţii suplimentare, contactaţi:

Valentina Samoilenco, lector universitar, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”:
mob: 060295951, email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Iosif Moldovanu, lector universitar, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, consultant în drepturile copilului, Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului:
mob: 069981166, email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

CIDDC își exprimă profunda indignare faţă de colaborarea Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei cu fundația privată Edelweiss în cadrul campaniei Familii Ocrotite

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, împreună cu semnatarii prezentei declaraţii, organizaţii neguvernamentale din domeniul drepturilor omului și implicit a drepturilor copilului, își exprimă profunda indignare faţă de colaborarea Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei (MMPSF) cu fundația privată Edelweiss în cadrul campaniei Familii Ocrotite.

Campania Familii Ocrotite promovează Serviciul public Telefonul Copilului (116111), finanțat din bugetul de stat, ca fiind un serviciu privat al fundației respective. MMPSF este proprietarul și administratorul Telefonului Copilului, dar în comunicarea despre campanie această instituție nu apare. MMPSF a amânat promovarea Telefonului Copilului în repetate rânduri din cauza lipsei resurselor, astfel că Serviciul a fost promovat de către mai multe ONG-uri din domeniul protecției copilului prin activităţile, materialele și comunicarea lor pe segmentul dat. Modalitatea prin care este prezentat Telefonul Copilului în această campanie creează riscul ca toți cei care au promovat şi vor promova în continuare acest Serviciu public să fie asociați cu fundația respectivă. Lipsa resurselor financiare proprii nu poate fi motiv pentru exploatarea subiectului de către organizaţii private, în cazul dat a fundaţiei Edelweiss.

Alegerea perioadei electorale pentru desfăşurarea campaniei nu este deloc întâmplătoare. În acest sens, asocierea Telefonului Copilului cu imaginea fundației respective, care este implicată politic, este inadmisibilă, în detrimentul interesului superior al copilului și ridică semnale alarmante despre politica MMPSF privind dezvoltarea Serviciului dat.

Suntem de asemenea revoltaţi de neprofesionalismul autorilor campaniei în abordarea drepturilor copilului. Noţiunile cu care operează autorii campaniei sunt utilizate eronat (violența în familie, abuzul împotriva copilului, familii protejate), astfel că mesajele transmise distorsionează esența conceptelor care au stat la baza acțiunilor prevăzute de planurile de acțiuni și strategiile aprobate de Guvern pe aceste domenii şi confuză publicul. În acest sens, sunt sfidate eforturile întreprinse în domeniu de autorităţile statului și societatea civilă în ultimii 20 de ani. Este inadmisibil ca o instituţie de stat, cu mandat în domeniul protecţiei copilului, să admită implicarea în astfel de campanii şi pune la îndoială capacitatea MMPSF de a integra interesul superior al copilului în acţiunile sale.

Facem apel către toate autoritățile, inclusiv către cele cu competențe în domeniul protecției copilului și partenerii de dezvoltare, să reacționeze și să evalueze propriile acțiuni din perspectiva interesului superior al copilului. În mod special solicităm:

  • MMPSF să retragă informaţia despre Telefonul Copilului din toate materialele campaniei Familii Ocrotite şi să asigure ca produsele și conţinutul oricăror campanii care promovează serviciile publice să reflecte adecvat principiile și drepturile copilului;

  • Avocatului Copilului să ia o atitudine vizavi de modul în care o fundaţie privată foloseşte serviciile publice în interesul de auto-promovare; să monitorizeze acțiunile autorităților din perspectiva interesului superior al copilului;

  • Cancelariei de Stat să se autosesizeze și să comunice cu autoritățile responsabile pentru a nu admite utilizarea serviciilor publice în interesul fundațiilor private; să monitorizeze colaborarea între MMPSF și fundația respectivă, inclusiv aspectele legale ale acestei colaborări în cadrul campaniei Familii Ocrotite.

Organizaţii semnatare:

  1. Centrul Național de Prevenire a Abuzului față de Copii (CNPAC)

  2. Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC)

  3. Asociația Obștească AVE Copiii

  4. Centrul de Resurse Juridice din Moldova

  5. Centrul de Drept al Femeilor

  6. Centrul International pentru Protecţia şi Promovarea Drepturilor Femeii „La Strada”

  7. Centrul de zi „Speranţa”

  8. Misiunea Socială Diaconia a Mitropoliei Basarabiei

  9. ONG Viitorul

  10. AO Generația Mea

  11. AO ASCHF Peresecina

  12. AO Junact

  13. AO Alter-Ego

  14. AO ”Asociația Psihologilor Tighina”

  15. Transparency International, Moldova

  16. Asociația Presei Independente

  17. Terra – 1530

  18. A.O. Bios

  19. A.O. EcoContact

  20. Promo – LEX

  21. Institutul de Politici Publice

  22. Centrul pentru Politici și Analize în Sănătate PAS

  23. Fundația pentru Dezvoltare din Republica Moldova

  24. Asociaţia Femeilor pentru Protecţia Mediului şi Dezvoltarea Durabilă(AFPMDD)

  25. Uniunea organizaţiilor invalizilor din Republica Moldova

Lista semnatarilor este deschisă și va fi actualizată pe măsura parvenirii cererilor de aderare din partea persoanelor juridice sau fizice. Urmăriți-ne pe www.aliantacf.md și https://www.facebook.com/apscf/?ref=aymt_homepage_panel

 

 

CIDDC susține autoguvernarea elevilor din școli profesionale

Elevii participă la guvernarea școlii. Acesta este un principiu după care trebuie să funcționeze o școală modernă. În anul 2014, Ministerul Educației a emis un document prin care obligă directorii de școli să asigure condiții necesare pentru crearea și funcționarea consiliilor elevilor. Consiliile, organe de autoconducere a elevilor, permit copiilor dintr-o școală să participe, alături de profesori și administrație, la luarea deciziilor. În plus, consiliile elevilor au rolul să identifice care sunt problemele cu care elevii se confruntă la școală, să anunțe administrația despre acesta, eventual, să vină cu soluții și să observe dacă situația se îmbunătățește.

Elevi din cinci școli profesionale din raioanele Edineț, Soroca, Cahul, Criuleni și Bălți vor fi ghidați pe durata anului curent de studii să creeze și să asigure funcționarea consiliilor elevilor, astfel încât acestea să reprezinte cu adevărat vocea copiilor.

„Pe parcursul întregului an de studii consiliile elevilor din școlile selectate vor beneficia de formare despre organizarea activității consiliului. De asemenea, tinerii vor fi ghidați cum să elaboreze proiecte comunitare prin care să cereceteze și să răspundă la interesele și nevoile elevilor”, susține Iosif Moldovanu, facilitatorul instruirilor.

Pe 24-25 august, a avut loc prima instruire pentru elevii  și profesorii-coordonatori ai consiliilor. În cadrul instruirii, participanții au vorbit despre dreptul la educație, rolul consiliului elevilor și cum acesta trebuie să funcționeze.

Alte cinci școli profesionale au fost susținute în același proces pe parcursul anului de studii precedent. În această perioadă, consiliile elevilor au reuşit să organizeze cel puţin câte un proiect prin care au cercetat problemele cu care se confruntă elevii în școală, au monitorizat una dintre situațiile problemă semnalate de elevi și au prezentat administrației instituției un raport cu rezultatele analizei și cu propuneri de soluționare a problemei.

Școlile profesionale implicate în program în ambii ani au fost selectate în urma unui concurs desfășurat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC).

Inițiativa are loc în cadrul unui program implementat de CIDDC. Programul are la bază rezultatele studiului Bunăstarea copiilor – studenți ai școlilor profesionale din Moldova, efectuat CIDDC și Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED) în anul 2014.

Studiul a scos în evidență mai multe detalii despre nivelul de bunăstare și asigurare a necesităților de bază (financiare, educative, psiho-sociale), printre care și faptul că tinerii nu își cunosc drepturile lor în instituție.

Activitățile au loc în cadrul proiectului „CONSEPT III – Consolidarea Sistemului de Educație Profesională Tehnică în Moldova”, implementat de CIDDC, în parteneriat cu Ministerul Educației. Suportul financiar este oferit de Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED).

 

Profesori de educație civică, instruiți să desfășoare activități bazate pe drepturile copilului

Deși Republica Moldova a ratificat Convenția ONU privind drepturile copilului cu peste 20 de ani în urmă, drepturile copiilor încă nu sunt bine cunoscute în Moldova. Potrivit unui studiu elaborat de copii în anul 2013, doar unul din patru copii cunoaște despre Convenție. Același studiu arată că informația pe care copiii o cunosc despre drepturile lor este incompletă sau selectivă, pentru că deseori adulții înțeleg greșit esența unui drept sau sunt cointeresați să ofere copiilor mesaje eronate. De exemplu, 70% au menționat dreptul la educație și doar 2% sau mai puțin au numit dreptul la viaţa privată, dreptul la acces la informaţie corespunzătoare sau dreptul la protecţie faţă de exploatare economică.

Pe 19 și 23 august, la Ștefan Vodă și, respectiv, la Strășeni, a demarat a doua fază de instruiri pentru profesorii de educație civică. Formările au loc în cadrul unui program de lungă durată, în care peste de 50 de profesori învață să desfășoare activități educaționale bazate pe drepturile copilului. Profesorii urmează să pună accent pe dreptul copilului de a nu fi discriminat, dreptul la identitate și dreptul la opinie.

Activitățile de instruire au loc în paralel cu subiectele stabilite în curriculum la disciplină. Astfel, profesorii au învățat cum să organizeze primele ore de educație civică din acest an școlar. Participanții și-au îmbunătățit abilitățile de a pune în valoare fiecare elev, indiferent de comportamentul acestuia și de identifica urmările pozitive și negative din partea semenilor.

Totodată, ca răspuns la solicitările profesorilor, în anul curent de studii, formările se vor pune accent pe metode de evaluare a elevilor și pe planificarea lecțiilor bazate pe nondiscriminare.

Instruirile au loc în cadrul programului „Educație civică participatorie și incluzivă”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în perioada 2015-2017,  în parteneriat  cu Direcțiile de Învățământ Ștefan Vodă și Strășeni. Programul este susținut de ERIKS Development Partner din Suedia. ­­­­­­­­

 

CIDDC își exprimă profunda indignare faţă de ineficienţa acţiunilor autorităților privind protecția drepturilor fundamentale ale copilului

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, împreună cu semnatarii prezentei declaraţii, organizaţii neguvernamentale din domeniul protecţiei drepturilor omului, își exprimă profunda indignare faţă de ineficienţa acţiunilor autorităților privind protecţia drepturilor fundamentale ale copilului. În particular, ne referim la cei aproximativ 20 de copii care trăiesc în ruinele unui bloc din apropierea fostului Hotel „Naţional” din Chişinău.

Condamnăm inacțiunea și ineficiența autorităților abilitate prin lege și, respectiv, plătite din bani publici să reacţioneze în cazurile de violare a drepturilor fundamentale ale copiilor, în particular de a fi protejați de abuz, neglijare și exploatare, dreptul la un mediu familial, dreptul la un minim de existenţă şi un trai decent, dreptul la educaţie şi protecție față de influențele dăunătoare.

Solicităm autorităţilor să comunice public despre măsurile care sunt întreprinse, la fiecare etapă, privind îmbunătăţirea situației copiilor care trăiesc în ruinele blocului din apropierea fostului Hotel „Naţional” din Chişinău. Obligaţia de a lua măsuri ţine de competențele prevăzute de legislaţie şi responsabilităţile asumate pe plan internaţional, în așa fel încât să se asigure implementarea holistică a drepturilor copilului și a principiului interesului superior al copilului.

Ne adresăm tuturor autorităților care au competențe în protecția copilului să evalueze amploarea fenomenului și să identifice soluțiile alternative celor existente la moment, care nu sunt eficiente în asigurarea protecției acestui grup de copii. Solicităm soluționarea problemei copiilor străzii în mod prioritar, inclusiv prin dezvoltarea programelor/serviciilor specializate.

Ne adresăm, după cum urmează:

- Primăriei mun. Chişinău: Să-și asume, în calitate de autoritate publică locală, cu atribuție de autoritate tutelară, responsabilitatea pentru fiecare copil prezent în teritoriul municipiului, în special, cei în situații de risc. Pe termen imediat – să ofere plasament și asistență necesară, inclusiv psihologică, acestor copii.

- Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei: Să ofere Primăriei municipiului Chișinău suportul necesar, pentru plasamentul şi asistenţa acestor copii în particular și a copiilor străzii, în general. Pe termen lung, să acţioneze constant şi eficient, în conformitate cu obligaţiile asumate public nivel național și internațional.

- Ministerului Afacerilor Interne: Să asigure identificarea precoce și referirea copiilor străzii în conformitate cu mecanismul de cooperare intersectorială, respectând procedurile prietenoasecopilului.

- Oficiului Avocatul Poporului: Să depună toate eforturile necesare pentru a aduce subiectul privind necesitatea protecţiei drepturilor copilului pe agenda autorităţilor şi a opiniei publice. Să monitorizeze acțiunile statului şi să ceară respectarea necondiționată a drepturilor copilului.

Lipsa de reacţie în acest caz concret va duce la crearea de precedente periculoase. Invităm societatea civilă, autorităţile, inclusiv organele de drept şi cele de protecţie socială, să iniţieze şi să participe la dezbateri publice privind modul în care se reacţionează în situaţii de risc pentru copii.

Totodată, amintim despre existenţa Liniei fierbinţi „Telefonul Copilului” – 116 111, la care pot apela atât copii, cât şi maturii, pentru a anunţa despre orice abuz comis asupra copiilor sau situaţie de risc în care se găsește un copil. Serviciul activează non-stop, gratuit şi anonim.

În același timp, suntem îngrijorați de modul neprofesionist în care a fost reflectat cazul în mass-media și atenționăm asupra necesității asigurării protecției copilului în cadrul reportajelor difuzate, prin respectarea confidențialității datelor cu caracter personal al copiilor și respectarea demnității și drepturilor copiilor.

Organizaţii semnatare:

Centrul Internaţional pentru Protecţia şi Promovarea Drepturilor Femeii „La Strada”

Centrul Național de Prevenire a Abuzului față de Copii (CNPAC)

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC)

Asociaţia pentru Abilitarea Copilului şi Familiei „AVE Copiii”

Alianţa ONG-urilor active în domeniul Protecţiei Sociale a Copilului şi Familiei

Asociaţia Civică Internaţională „Hyde Park”

Organizaţia „Copil, Comunitate, Familie”

Școală de vară de ghidare în carieră pentru adolescenți

O școală de vară pentru dezvoltarea abilităților de viață și ghidare în carieră a copiilor are loc pe parcursul lunilor iunie și iulie anul curent la Nisporeni.

Școala de vară are loc în două faze în perioada 27 iunie-1 iulie și 19-22 iulie și își stabilește drept scop să contribuie la incluziunea socială și profesională a copiilor ce au posibilități reduse.

În prima fază, mai mulți adolescenți de 14 și 17 ani sunt implicați în exerciții practice, în cadrul cărora se cunosc mai bine pe sine și efectuează vizite de studii la companii pentru a înțelege ce profesii se potrivesc personalității și capacităților lor, identifică instituțiile și persoanele responsabile să-i protejeze și să asigure respectarea drepturilor copilului și analizează oportunitățile de dezvoltarea și realizare a unei idei de afacere.

„În a doua fază a școlii, activitățile se vor focusa pe analiza riscurilor cu care se pot confrunta adolescenții în timpul studiilor și angajării în câmpul muncii sau în cazul migrației, vorbind despre trafic, exploatare economică și sexuală. De asemenea, vom simula situații de admitere la studii și interviuri de angajare și vom identifica serviciile, instituțiile și persoanele la care pot apela pentru suport în perioada de pregătire profesională și angajare”, explică Aliona Stepan, coordonatoare de programe.

Potrivit expertei, adolescenții sunt nepregătiți și indeciși atunci când vine vorba despre alegerea profesiei. „Chiar dacă subiectul de ghidare în carieră este inclus în curriculum, activitățile legate de orientarea profesională sunt neglijate de către profesori sau lipsesc. Această situație este descrisă în rapoartele copiilor ghidați de CIDDC să analizeze cum sunt respectate drepturile lor”, spune Aliona Stepan.

Școala de vară este concepută de către Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în parteneriat cu Direcția de Educație Nisporeni și cu suportul Soroptimist International – Uniunea din Norvegia.

Copiii au analizat cum le sunt respectate drepturile

Studierea drepturilor copilului/omului constituie un element important în formarea unui cetățean activ și a unei societăți democratice. Convenţia ONU privind Drepturile Copilului recunoaşte dreptul copiilor de a-şi exprima opiniile despre toate aspectele care îi privesc şi de a li se lua în considerare aceste opinii, ţinându-se seama de vârstă şi de gradul de maturitate. Acest fapt îi permite copilului să joace un rol important în propria viață, comunitate și societate.

Timp de aproximativ trei luni, 48 de grupuri de elevi din diferite raioane ale republicii au analizat cum este respectat cel puțin un drept al copilului/omului în școala sau comunitatea lor. În cadrul orelor de educaţie civică sau cursurilor opţionale, elevii au cercetat problemele copiilor, au elaborat chestionare, au desfăşurat interviuri cu diverse surse. Ulterior, fiecare grup a realizat câte un raport ce conține principalele constatări şi recomandări făcute în urma procesului de monitorizare. Rapoartele au fost prezentate conducătorilor de instituții, autorităților locale, raionale sau centrale.

Fără chipsuri și pesmeți la școală

Elevii Liceului Teoretic Ion Creangă din satul Cuizăuca, raionul Rezina, au monitorizat cum li se respectă dreptul la sănătate, în special modul în care se alimentează elevii treptei gimnaziale la școală.

„Noi am identificat o alimentație incorectă în rândul elevilor. Ei folosesc chipsuri, pesmeți și toate produsele ce conțin E-uri. Am îndeplinit chestionare cu părinții și copiii. Am văzut că părinții nu cunosc pentru ce folosesc copiii lor banii de buzunar și cu ce se hrănesc ei când se află la școală. Iar copiii nu cunosc ce înseamnă alimentația corectă”, spune Ana-Maria Odobescu.

Pentru a afla care sunt prevederile legate privind distanța de amplasare între magazinele la care se vând astfel de produse și școală, elevii au cercetat legislația. „Noi am aflat că magazinele în care se vând aceste produse trebuie să fie plasate la cel puțin 100 de metri de la instituțiile de învățământ. În realitate, distanța poate fi mai mică și de 50 de metri”, adaugă Ana-Maria.

Pentru a pune în discuție acest subiect în rândul copiilor și părinților, elevii au elaborat pliante pe care le-au repartizat prin localitate. „Am recomandat primăriei să întreprindă măsuri pentru a interzice vânzarea în preajma școlii a produselor nerecomandate copiilor, iar adulților să învețe copiii să se alimenteze corect”, menționează eleva.

Implicarea ambilor părinți în educația copiilor

Elevii din gimnaziul Mihai Eminescu din Ștefan Vodă au monitorizat dreptul la familie. Copiii au analizat în ce măsură părinții se implică în creșterea și educarea copilului.

„Am efectuat anchete cu 123 de copii privind diversele aspecte ale vieții lor. Din cercetare am înțeles că gradul de implicare a părinților în viața copilului este scăzut. În majoritatea familiilor, mama are o implicare mai mare decât tata, iar în unele, copiii sunt nesupravegheați și nimeni nu se implică în creșterea și educarea lor”, spune Doina Midrigan.

„Noi am recomandat ca la nivel de școală să fie organizate ateliere părintești, seminare, filme cu o tematica educativă. În plus, credem că autoritățile locale trebuie să organizeze activități în care să participe părinți împreună cu copiii lor, pentru consolidarea relațiilor dintre aceștia”, adaugă Doina.

Drumuri mai sigure pentru copii

În comuna Sârcova, raionul Rezina, drumul public central din sat care trece prin fața școlii este periculos pentru pietoni. De-a lungul drumului nu sunt trotuare amenajate; acestea sunt pline cu gunoi, materiale de construcție sau sunt îngrădite de către localnicii ce au case lângă drum. Elevii din Gimnaziul Sârcova adaugă că pe drum nu există treceri pentru pietoni, iar mașinile circulă cu viteză.

„Noi am prezentat raportul primăriei. Doamna primar a spus că este la curent cu această problemă și caută de mai mult timp fonduri pentru a repara drumul. Am trimis raportul și la poliție. Pe 30 mai  îl vom prezenta părinților și administrației SA Drumuri Rezina”, adaugă Daniel.

Pe lângă faptul că elevii au cercetat situația circulației rutiere, ei au formulat și recomandări pentru autoritățile responsabile să asigure respectarea drepturilor copilului.

Elevii au solicitat de la administrația liceului să fie organizate de 2-4 ori pe semestru ore de dirigenție la care să fie discutată siguranța în trafic și să fie instalate panouri informative scrise la același subiect.  APL trebuie să întreprindă măsuri urgente pentru repararea și amenajarea drumul central cu trotuare, cu indicatoare și treceri pentru pietoni, în special în fața gimnaziului. Iar poliția trebuie să organizeze activități de informare și să monitorizeze circulația rutieră în preajma gimnaziului.

Despre Turnament

Ediţia a treia a Turnamentului se desfăşoară la scurt timp după ce Guvernul Republicii Moldova a prezentat Comisiei ONU pentru Drepturile Copilului un raport despre cum sunt respectate drepturile copilului în ţară. Raportul copiilor urmează să fie depus la Comisie pe parcursul anului curent, iar constatările şi recomandările participanţilor la Turnament vor face parte şi ele din acest raport.

Scopul Turnamentului este de a implica elevii, ghidați de profesori, în cunoașterea și promovarea propriilor drepturi, prin activități de monitorizare a drepturilor copilului/omului și prezentarea rezultatelor către autorități.

­­­­­­­­Turnamentul în domeniul Drepturilor Copilului/Omului este organizat de către Ministerul Educației al Republicii Moldova în parteneriat cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC). Evenimentul este susținut de organizaţia ERIKS Development Partner din Suedia în cadrul programului Educație civică participatorie și incluzivă, implementat de CIDDC.

 

Orientare profesională prin vizite de studii la companii și instituții de învățământ

Circa 100 de copii din gimnazii internat vor vizita nouă instituții de învățământ și agenți economici din Chișinău în cadrul unui program de orientare profesională desfășurat de CIDDC în instituțiile rezidențiale din Bender, Leova și Strășeni. Scopul vizitelor este de a informa elevii claselor absolvente din școlile internat despre oportunitățile privind continuarea studiilor profesionale după absolvirea treptei gimnaziale.

Vizitele au loc după ce timp de un an școlar elevii claselor 7-9 din cele trei instituții au participat la un program amplu de orientare profesională. „În cadrul programului învățăm copiii să se cunoască pe sine, cum să se informeze despre piața muncii, instituțiile de învățământ în care pot să învețe o profesie, pregătirea dosarului de admitere și despre riscurile/ pericolele cărora ar trebui să facă față după ce pleacă de la internat. În cadrul seminarelor se mai discută despre instituțiile și profesioniștii responsabili să-i ajute, să-i ghideze pe perioada studiilor profesionale și în perioada angajării în câmpul muncii”, explică Aliona Stepan, coordonatoarea programelor de lucru cu copii din instituții rezidențiale.

Pe parcursul celor 3 zile copiii se vor informa despre cele mai solicitate profesii de pe piața muncii în Moldova; vor afla care sunt condițiile de admitere și cum fac față provocărilor studenții din mai multe școli profesionale și colegii; vor comunica cu profesioniști din diferite domenii vizitând StarNet și fabrica de mobilă CONFORT.

 

În rezultatul realizării întregului program de ghidare în carieră desfășurat pe parcursul anului de studii 2015-2016, adolescenții vor putea lua decizii informate privind studiile profesionale și cariera lor viitoare. Activitățile sunt desfășurate de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, în parteneriat cu Ministerul Educației și cu suportul Soroptimist International – Uniunea din Norvegia.

CONCURS. Elevii și profesorii învață cum să guverneze școala împreună

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului anunță un nou concurs de înscriere la programul de susținere a consiliilor elevilor din instituțiile de învățământ profesional tehnic secundar.

Programul are la bază rezultatele studiului Bunăstarea copiilor – studenți ai școlilor profesionale din Moldova, efectuat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED) în anul 2014.

Studiul a scos în evidență mai multe detalii despre nivelul de bunăstare și asigurare a necesităților de bază (financiare, educative, psiho-sociale), printre care și faptul că tinerii nu își cunosc drepturile în instituție.

Inițiativa de susținere a consiliilor elevilor este la a doua ediție și reprezintă o componentă a proiectului CONSEPT III – Consolidarea Sistemului de Educație Profesională Tehnică în Moldova. În cadrul acestuia, instituțiile selectate beneficiază de suport informativ continuu, asistență metodologică, ateliere de instruire, schimb de experiență cu alte instituții de învățământ, care întreprind acțiuni de promovare a participării elevilor.

Școlile interesate, vor aplica la concurs, prezentând:

O scrisoare prin care administrația instituției demonstrează angajamentul pentru susținerea structurii de autoconducere a elevilor, prin implicarea acesteia în politica de dezvoltare a școlii și prin alocarea de resurse Consiliului Elevilor. Instituția își va asuma implicarea într-un proces de instruire complex și de lungă durată (3 ani); va garanta informarea cadrelor didactice și a comunității elevilor despre program; va asigura participarea acestora la toate activitățile planificate și va confirma disponibilitatea de a găzdui evenimente organizate în cadrul programului. 

Scrisorile de angajament vor fi expediate la adresa de email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , până la data de 3 iunie 2016.

Primele rezultate ale școlilor susținute în anul curent de studii

Pe parcursul anului de studii 2015-2016, coordonatorii și membrii consiliilor elevilor din 5 școli profesionale au participat la 4 ateliere de instruire. Ei au fost ajutați să identifice soluții la problemele existente în instituția lor, să dezvolte și să aplice instrumente prin care își pot exprima opinia asupra diferitor aspecte ale vieții școlare, să elaboreze micro-proiecte și să facă o vizită de studiu la o instituție de învățământ din altă localitate.

În viziunea elevilor, datorită implicării în activitățile programului, ei au reușit să-și dezvolte abilitățile de comunicare și lucru în echipă, de organizare și desfășurare a activităților cu tinerii, de analiză  și luare a deciziilor. Totodată, ei au menționat că în urma instruirii, au devenit mai informați în ceea ce privește rolul și funcțiile consiliului elevilor și mai motivați de a contribui la progresul instituției în care învață.

Profesorii instruiți în cadrul programului ghidează consiliile și îi ajută pe elevi să-și organizeze activitatea. Aliona Goia este coordonatoarea consiliului elevilor din școala profesională Florești. Ea spune că prin intermediul consiliilor administrația și profesorii pot afla mai ușor care sunt problemele elevilor și ce ar trebui să facă adulții din instituție pentru a îmbunătăți calitatea studiilor.

Aliona Goia este convinsă că profesorii trebuie să ofere elevilor posibilitatea de a-și expune părerea. „Noi lucrăm pentru ei. Atât timp cât nu vom susține elevii să vorbească despre problemele pe care le au și schimbările care și le doresc, atât timp ei nu ne vor înțelege, nu vor avea încredere în noi. Ei sunt viitorul nostru și trebuie să-i susținem”, este de părere profesoara

Instruirile au loc în cadrul unui program implementat de CIDDC, în parteneriat cu Ministerul Educației și cu suportul Fundației Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED).

Pentru informații suplimentare și suport:

Tatiana Stihari, Coordonatoare program, CIDDC

Tel: 022 744 600 sau 068 707 576.

 

 

 

 

 

 

 

Subscribe to this RSS feed

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page