Ce este necesar să discutaţi şi să hotărâţi înainte de a deveni tutorele unui copil

Părinţii vă încredinţează să le supravegheaţi copilul pentru că vă cunosc şi cred că sunteţi o persoană cu experienţă, care poate să aibă grijă de copil. Pentru a avea o relaţie bună cu copilul însă, este important şi el „să vă aleagă”. De aceea va trebui să discutaţi împreună cu părinţii şi copilul mai multe lucruri, cum ar fi sarcinile pe care le veţi avea în calitate de îngrijitor, cum vă vor susţine financiar părinţii copilului și care este starea sănătăţii copilului. Implicaţi copilul în aceste discuţii, în funcţie de vârsta lui. Cu cât este mai mare, cu atât este mai important să ţineţi cont de părerile lui.

Plecarea peste hotare a părinţilor va fi o schimbare radicală în viaţa copilului, ca şi în viaţa dvs., dacă veţi deveni tutorele lui. Atunci când omul are mai mult timp pentru a-şi imagina schimbarea şi când participă la organizarea ei, se acomodează mai uşor. Dvs. veţi discuta multe lucruri cu părinţii lui.

Membrii Consiliului Național al Elevilor din colegii și școli profesionale s-au întrunit la Chișinău

Peste 30 de elevi din colegii și școli profesionale participă în perioada 29-31 ianuarie la ședința Consiliului Național al Elevilor (CNE) din învățămîntul mediu de specialitate și secundar profesional constituit de Ministerul Educației. 

În cele trei zile de forum, elevii vor lucra asupra regulamentului de creare și funcționare a consiliului elevilor din instituții și vor face schimb de experiență cu elevii mai multor instituții de învățămînt din municipiu. Totodată, membrii CNE vor discuta cu reprezentanții Ministerului Educației și ai Centrului Național Anticorupție. De asemenea, elevii vor face o vizită de studiu la una dintre întreprinderile din Chișinău, unde se vor familiariza cu procesul de producere și managementul instituției.  

Consiliul Național al Elevilor din învățămîntul mediu de specialitate și secundar profesional a fost creat de Ministerul Educației, în parteneriat cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), la începutul anului curent de studiu. Scopul acestuia este de a  asigura dreptul la opinie și libera exprimare a elevilor. Astfel, Ministerul Educației are  posibilitatea să obțină informații din prima sursă despre problemele cu care se confruntă sistemul educațional. În același timp, consiliul constituie o platformă prin care elevii pot să-și facă vocea auzită referitor la toate aspectele ce țin de activitatea instituțiilor de învățămînt, precum și un mecanism prin care conducerea ministerului consultă opinia lor în elaborarea politicilor educaționale.

Cei 34 de membri ai CNE din colegii și școli profesionale au fost selectați de către o comisie în urma unui concurs național la care au participat 44 de elevi. Ei urmează să se întîlnească în patru ședințe pe parcursul anului de studii 2014-2015.

Un consiliu similar există și pentru elevii din gimnazii și licee.

 

Persoană de contact:

Irina Gușanu, Coordonator Comunicare CIDDC

tel: 068499746

email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Training pentru jurnalişti: formele de abuz asupra copiilor şi consecinţele acestora pe termen lung

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) şi Asociaţia Presei Independente (API), cu sprijinul UNICEF Moldova, anunţă organizarea unui training pentru jurnalişti privind formele de abuz asupra copiilor, consecinţele acestora pe termen lung, dar şi aspecte legale şi etice în reflectarea subiectelor jurnalistice la această temă.

Scopul trainingului este de a îmbunătăţi cunoştinţele jurnaliştilor privind violenţa asupra copiilor, în aşa fel încât aceştia să poată identifica cu mai multă uşurinţă gravitatea cazurilor şi să ştie la cine să apeleze pentru informaţii. Participanţii vor fi familiarizaţi cu formele şi consecinţele disciplinării violente, pe termen lung. În cadrul programului vor fi prezentate prevederile legislaţiei naţionale, procesul de raportare a cazurilor de abuz şi instituţiile responsabile de intervenirea promptă. Sesiunile informative vor fi susţinute de specialişti care lucrează de mulţi ani în domeniul prevenirii abuzului şi protecţiei copiilor.

Sunt încurajaţi să aplice jurnalişti din toate categoriile mass-media (TV, radio, presă scrisă, presă on-line).

Instruirea este planificată pentru două zile. Primul training va avea loc vineri, 6 februarie 2015, iar cel de-al doilea, vineri, 27 februarie 2015, în municipiul Chişinău, sala de conferinţe a Hotelului „Regency”, str. Sfatul Ţării 17. Toate cheltuielile ce ţin de participare (transport, alimentaţie) vor fi acoperite de organizatori.

Vă solicităm respectuos să delegaţi la training un jurnalist din redacţia Dvs. care abordează tematica socială şi, în special, subiectele care vizează copiii. Vă rugăm să confirmaţi participarea la traininguri a reprezentantului redacţiei Dvs. până la data de 30 ianuarie 2015.

Pentru înscrieri, expediaţi un email la adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. sau sunaţi la numărul de telefon 060246462.

Persoană de contact - Raisa Răzmeriţă, Coordonator Comunicare CIDDC. Vă mulţumim anticipat.

Află cât de pregătit este copilul pentru a rămâne singur acasă

Gradul de independenţă al copilului nu creşte neapărat odată cu vârsta. Doi adolescenţi de 14 ani se pot comporta diferit în aceeaşi situaţie. Dacă intenţionaţi să plecaţi, cu siguranţă vă faceţi griji pentru el şi vă întrebaţi cât de pregătit este să se descurce în lipsa dumneavoastră.

Încurajaţi independenţa copilului

Pentru a deveni mai matur şi mai puternic, un copil are nevoie de independenţă. Părinţii care învaţă copilul să se bazeze pe propriile forţe vor câştiga aprecierea, respectul şi dragostea lui. Părinţii care sunt atenţi la evoluţia copilului, îi oferă ocazii să-şi dezvolte capacităţile şi să devină independent. Astfel, copilul acumulează experienţe valoroase care îl ajută în viaţă. Cu siguranţă, copilul are nevoie de suportul şi ghidarea adulţilor în acest proces de maturizare.

Răspundeţi la următoarele întrebări şi veţi înţelege în ce măsură copilul este pregătit să se descurce fără dumneavoastră:

  • Copilul sau adolescentul îşi asumă singur responsabilitatea pentru pregătirea lecţiilor şi a activităţilor care ţin de gospodărie? Este nevoie să-i amintiţi despre sarcinile care sunt în responsabilitatea lui?
  • Copilul sau adolescentul face faţă nevoilor sale de bază? Se îmbracă adecvat vremii şi ocaziei, poate folosi aparate de bucătărie, respectă regulile elementare de igienă şi regulile de securitate?
  • Copilul sau adolescentul ia decizii în mod independent? Are gândire critică? Se descurcă în situaţii noi?
  • Aveţi o relaţie bazată pe încredere cu copilul dumneavoastră? Deseori urmează sfaturile pe care i le daţi? Contează pe dumneavoastră atunci când are nevoie de sfaturi sau ajutor? Aţi discutat cui să se adreseze pentru ajutor, dacă va avea nevoie?
  • Dacă aveţi mai mulţi copii, relaţia dintre ei este prietenoasă? Cei mari au grijă de cei mici? Se înţeleg între ei? Se ascultă unii pe alţii?

 

Unii părinţi cer de la copil să-i asculte „fără să le întoarcă vorba înapoi”. Apoi, brusc, pe la 25 de ani, cer de la el să ia decizii independente, să fie puternic, să conducă, să aibă succes, să câştige bani. Dar asta nu se întâmplă doar cu vârsta, asta se învaţă în familie. Acordaţi încredere copilului, oricât de mic ar fi el, respectaţi-i opinia şi demnitatea, implicaţi-l în luarea deciziilor. Oferiţi copilului posibilitatea de a alege şi respectaţi-i dorinţele.

Discutaţi despre siguranţă şi comportamente sigure

  • Asiguraţi-vă că apartamentul sau casa este un spaţiu sigur pentru copil: lacătul la uşă funcţionează, medicamente se păstrează în spaţiu separat, sistemele de încălzire funcţionează fără riscuri. Vorbiţi cu el cum să procedeze în caz de urgenţe sau accidente. Scrieţi împreună numerele de telefon ale serviciilor de urgenţă, ale unor instalatori şi alţi „oameni utili”.
  • Discutaţi cu copilul despre comportamentul în diferite situaţii dificile sau în care este ameninţată integritatea lui fizică şi psihică. Asiguraţi-vă că adolescentul poate să opună rezistenţă unor propuneri din partea altor persoane, pe care le consideră periculoase. Spuneţi-i unde să se adreseze pentru asistenţă medicală sau psihologică.
  • Vorbiţi-i despre pericolele ce pot apărea în cazuri de ebrietate, inclusiv despre şofatul sub influenţa alcoolului. Asiguraţi-vă că adolescentul are acces la informaţii despre droguri, alcool, fumat, infecţii cu transmitere sexuală şi pericolul pe care acestea le reprezintă pentru viaţa, sănătatea şi oportunităţile sale de viitor.
  • Discutaţi despre aşteptările pe care le aveţi ca părinte faţă de comportamentul lui în lipsa dumneavoastră. De exemplu, doriţi să frecventeze şcoala şi cercurile pe interese. Vorbiţi-i despre faptul cum să primească în ospeţie prieteni şi să meargă în ospeţie la cineva, cât timp şi în ce scop să folosească televizorul sau computerul. Spuneţi-i deschis ce şi cui doriţi să spună despre plecarea şi aflarea dumneavoastră în străinătate.
  • Discutaţi cu copilul despre viitor. Vorbiţi despre planurile dumneavoastră şi aspiraţiile lui. Aflaţi ce-i place şi ce nu-i place. Informaţi-vă despre posibilităţile educaţionale şi opţiunile referitoare la profesie şi carieră.
  • Încurajaţi-vă copilul să solicite ajutorul dumneavoastră sau al altei persoane atunci când nu se descurcă de unul singur. Ajutaţi-l să înţeleagă că a cere ajutor este un lucru firesc şi nu are nimic cu ruşinea. Vorbiţi-i despre situaţiile în care dumneavoastră aţi apelat la ajutorul cuiva.

Rubrica “Copilul meu, singur acasă” cuprinde o serie de texte informative pentru părinţii care se pregătesc să plece peste hotare şi sunt nevoiţi să-şi lase copiii acasă. Din seria de articole puteţi afla cum să pregătiţi copilul pentru o despărţire mai puţin dureroasă, cum să comunicaţi la distanţă şi ce este bine de ştiut despre particularităţile de vârstă ale copilului dvs.

Materialele sunt parte a proiectului „Familia în migrație: protejarea drepturilor familiilor transnaționale în Europa – Moldova”, realizat de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului cu suportul Fondazione L’Albero della Vita.

Opiniile exprimate în aceste articole nu reflectă neapărat punctul de vedere al agenţiei finanţatoare.

Ce este bine să știți despre dezvoltarea copilului

Cu toate că părinţii sunt cei care-şi cunosc cel mai bine copiii, uneori, se întâmplă că nici ei nu mai reuşesc să facă faţă situaţiilor. De multe ori, părinții reacționează violent la unele comportamente ale copiilor considerându-le ca fiind negative sau intenţionate, când, de fapt, poate fi doar un comportament specific vârstei. Pentru a înţelege mai bine copiii şi comportamnetele acestora este important să cunoaşteţi şi particularităţilor de vârstă ale copilului.

De exemplu, în perioada adolescenţei, se accentuează nevoia de afirmare a copilului. Un adolescent are nevoie de mai multe posibilităţi pentru a-şi dezvolta personalitatea şi a-şi spori independenţa faţă de părinţi. Atunci când această nevoie nu îi este realizată, copilul poate deveni indiferent, izolat, revoltat sau agresiv.

Înţelegerea nevoilor emoţionale ale copilului ne ajută să-i oferim condiţiile necesare pentru a se dezvolta armonios. Împreună cu nevoile fizice (hrană, adăpost, siguranţă), fiecare persoană, inclusiv copilul şi tânărul, are nevoi emoţionale (sprijin, respect, recunoaştere, acceptare, dragoste, prietenie, îndeplinire a propriilor speranţe etc.). Sănătatea şi dezvoltarea fiecărui copil depind de satisfacerea acestor nevoi fireşti.

Comunicaţi cât mai mult cu copilul

Relaţia dintre părinte şi copil trebuie să se bazeze pe înţelegere şi nu pe autoritate sau forţă. Comunicarea permanentă cu copilul vă ajută să înţelegeţi ce gândeşte, ce simte, ce probleme şi ce nevoi are acesta. Veţi avea o relaţie bună cu copilul atunci când el va simţi că îl apreciaţi şi îl înţelegeţi, că vă interesează şi îi respectaţi „universul” personal. Comunicând, veţi cunoaşte presiunile la care copilul este supus din partea mediului şcolar, familiei şi societăţii. În acest mod, veţi deveni mult mai înţelegător în ceea ce priveşte comportamentele copilului, aparent „nepotrivite”.

Dezvoltarea încrederii şi stimei de sine este un mod sigur de prevenire a problemelor cu care se pot confrunta uneori copiii şi tinerii: dificultăţi de învăţare, abandon şcolar, conflict cu legea, abuz de droguri şi de alcool, suicid. Copilul îşi construieşte părerea despre sine din părerile pe care le au despre el persoanele care îl înconjoară. Oamenii din jur sunt „oglinda” în care se vede copilul. Părinţii au rolul de bază în a ajuta copiii să-şi descopere şi să-şi sporească stima de sine. A avea o bună stimă de sine înseamnă să-ţi asumi responsabilităţi, să te afirmi, să poţi răspunde propriilor nevoi, să ai scopuri în viaţă şi să găseşti modalităţi de a le atinge.

Încurajarea comportamentelor dorite, pozitive este cea mai bună modalitate de disciplinare a copilului. Evitaţi pedepsirea copilului. Bătaia înjoseşte şi înrăieşte.

Implicarea şi participarea copilului în luarea deciziilor în lucrurile care îl privesc este un drept al său. Copiii nu sunt mini-oameni cu mini-drepturi. Ca orice fiinţă, copilul are dreptul de a avea şi a spune opinia personală privind diverse aspecte ale vieţii. Vorbiţi cu copilul atunci când luaţi decizii care îl privesc. Atunci când vă gândiţi să plecaţi la muncă în străinătate, discutaţi şi decideţi împreună cu copilul dacă pleacă unul dintre părinţi sau ambii, cât timp veţi lipsi din viaţa lui, în grija cui, cu cine va rămâne copilul dumneavoastră, va locui singur sau cu persoana care îl va supraveghea, ce responsabilităţi vor avea copilul şi îngrijitorul său.

Materialele sunt parte a proiectului „Familia în migrație: protejarea drepturilor familiilor transnaționale în Europa – Moldova”, realizat de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului cu suportul Fondazione L’Albero della Vita.

Opiniile exprimate în aceste articole nu reflectă neapărat punctul de vedere al agenţiei finanţatoare.

Cum să pregătiţi copilul atunci când părinţii pleacă peste hotare

Lucrurile noi şi schimbările pot provoca îngrijorare şi chiar stres pentru unele persoane, până reuşesc să se adapteze noilor condiţii. Plecarea părinţilor peste hotare poate fi o astfel de situaţie pentru copiii rămaşi acasă. Copilul trăieşte despărţirea de părinţi ca pe ceva profund negativ, ca pe o nedreptate. Unii copiii ajung să creadă că plecarea părinţilor este un complot împotriva lor sau o pedeapsă pentru că au făcut ceva „rău”. Puteţi să vă protejaţi copilul de astfel de gânduri prin discuţii şi înţelegere.

Vorbiţi despre plecare cu mult timp înainte

Deseori, părinţii evită să le spună copiilor din timp despre plecare, fie pentru că nu ştiu care vor fi reacţiile lor, fie doresc să amâne acest moment stresant

pentru toate părţile. Însă, drumul spre iad e pavat cu intenţii bune, spune o zicală. Evitând o confruntare deschisă, părinţii ar putea să le facă copiilor mai mult rău decât bine.

Copilul ar putea reacţiona negativ la astfel de veşti, iar părinţii ar fi bine să fie pregătiţi pentru acest fapt. Cu cât va fi informat mai devreme, cu atât e mai bine pentru toţi. Copiii oricum simt că „se întâmplă ceva” şi vrea să ştie ce. Daţi-i timp să se obişnuiască cu ideea că nu va mai locui în aceeaşi casă cu mama şi cu tata. Astfel el are timp să-şi imagineze aceste situaţii, şi să pună întrebări. Dacă sunteţi alături, îl puteţi asculta şi ajuta să înţeleagă multe lucruri. Dacă are nevoie de timp să se obişnuiască cu gândurile despre plecarea dumneavoastră, acordaţi-i acest timp şi apoi reveniţi la subiect ca să discutaţi mai multe.

  • Arătaţi copilului că înţelegeţi ce simte
  • Explicaţi copilului cum aţi ajuns la ideea de a pleca peste hotare
  • Nu vă impuneţi autoritatea
  • Alegeţi împreună strategiile de adaptare

În loc de a nu lua în seamă sentimentele, puteţi:

Să identificaţi sentimentele copilului, să le „traduceţi” în cuvinte: „Pari tare dezamăgit. E normal să te superi când ştii că am putea fi împreună, iar eu trebuie să plec pentru că nu am de lucru aici”.

Să recunoaşteţi sentimentele copilului printr-un sunet sau cuvânt. „A-a”, „D-a-a-a”, „Aha”, „Aşa e”. Când el vorbeşte, ascultaţi-l, daţi afirmativ din cap, nu luaţi atitudine, fiţi doar alături. Să-i oferiţi prin fantezie ceea ce nu-i puteţi da în realitate: „Ce grozav ar fi să avem o baghetă fermecată (un covor zburător etc.) ca să ne vedem de câte ori ne dorim!”.

Astfel puteţi pregăti copilul, ajutându-l să înţeleagă mai bine situaţia. Evitaţi să puneţi accent pe faptul că plecarea este pentru binele lui. El ar putea să vă reproşeze că nu are nevoie de asta, că ar prefera să rămâneţi, ar putea să se simtă vinovat. Este important să spuneţi copilului ca nu el este cauza plecării dumneavoastră. Fiţi sigur că el este capabil să vă înţeleagă. Cuvintele îl ajută să se liniştească şi să nu se simtă vinovat.

Lăsaţi copilul să înţeleagă că poate discuta cu dumneavoastră diferite lucruri legate de plecare şi de viaţa lui autonomă. Este o situaţie dificilă, căreia copilul trebuie să-i facă faţă. Dacă părinţii încearcă să discute altfel decât de pe poziţii de forţă, copilul va putea să suporte mai uşor situaţia.

Încercaţi să vă adresaţi copilului cu respect, comunicându-i în acelaşi timp sentimentele şi dorinţele dumneavoastră:

  • „Şi eu îmi fac griji, deoarece şi pentru mine este o situaţie nouă. Vrei să discutăm despre asta?
  • „Înţeleg că în unele situaţii este greu să iei decizii. Ţi-ar plăcea să planificăm împreună…”
  • „Am nevoie să ştiu că eşti în siguranţă aici, fără mine. Eşti dispus să vorbim despre o persoană care să fie îngrijitorul tău?”
  • „Mi-aş dori să discutăm, să avem aceeaşi părere despre… (acest lucru)”.

Găsiţi împreună modalităţile care îl vor ajuta pe copil să se adapteze mai puţin dureros la viaţa în lipsa dumneavoastră – convorbiri telefonice frecvente, ocazii de a-şi dezvolta diferite capacităţi, suportul unei rude etc.

Rubrica “Copilul meu, singur acasă” cuprinde o serie de texte informative pentru părinţii care se pregătesc să plece peste hotare şi sunt nevoiţi să-şi lase copiii acasă. Din seria de articole puteţi afla cum să pregătiţi copilul pentru o despărţire mai puţin dureroasă, cum să comunicaţi la distanţă şi ce este bine de ştiut despre particularităţile de vârstă ale copilului dvs.

Materialele sunt parte a proiectului „Familia în migrație: protejarea drepturilor familiilor transnaționale în Europa – Moldova”, realizat de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului cu suportul Fondazione L’Albero della Vita.

 

Opiniile exprimate în aceste articole nu reflectă neapărat punctul de vedere al agenţiei finanţatoare.

sursa foto: gindul.info

Copiii vorbesc despre cum le sunt respectate drepturile, la 25 de ani de la adoptarea Convenției ONU pentru Drepturile Copilului

21 noiembrie, Chișinău – Cu ocazia aniversării a 25 de ani de la adoptarea Convenției ONU pentru Drepturile Copilului, în perioada 20-21 noiembrie, Ministerul Educației și Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova a organizat Turnamentul Național în domeniul Drepturilor Copilului/Omului. 8 grupuri de copii, după ce au monitorizat un drept din Convenție, s-au întâlnit la Chișinău pentru a prezenta rapoartele făcute de ei și pentru a selecta grupul ce va lua premiul cel mare.

În perioada 15 aprilie-1 noiembrie 2014 s-a desfășurat prima etapă a concursului în care 28 de grupuri de elevi din ciclul gimnazial din diferite localități ale țării au studiat Conveția ONU, au monitorizat modul în care este respectat un drept stipulat în document și au prezentat raportul lor autorităților din localitate.  În a doua etapă, după ce o comisie formată din reprezentanții ministerului și ai societății civile a preselectat dosarele expediate de copii, 8 grupuri au trecut în etapa finală a Turnamentului. 

Echipa care s-a clasat în final pe locul I este din satul Slobozia, Ștefan Vodă. Copiii au monitorizat cum le este respectat dreptul la sănătate în școală.

„Raportul nostru arată că pentru cei 353 de copii din gimnaziul nostru, dreptul la sănătate nu este respectat bine. Pe timp de iarnă temperatura în diferite săli de clasă variază (de la 8  18 C,) şi nu este constantă pe parcursul zilei. Din cauza temperaturilor joase elevii se îmbolnăvesc, nu se pot concentra asupra lecţiilor, le este incomod să scrie, să stea în bancă, scade frecvenţa elevilor la activităţil extracurs. În şcola noastră elevii de la gimnaziu  se confruntă cu probleme legate de alimentaţie: nu au posibilitate să mănînce produse calde, procură diferite produse dăunătoare pentru sănătate. Noi am recomandat să fie mărite sumele alocate din fondurile bugetare pentru a avea  energie termică confortabilă pe tot parcursul zilei,  lucrări de reparaţie a şcolii pentru conservarea energiei termice. Să fie reconstruite WC-uri în instituţia şcolară, care să fie dotare cu utilaj corespunzător normelor sanitare (lavoare, apă curgătoare, uscătoare şi săpun). În plus, credem că este necesar să se dezvolte capacităţile profesorilor şi a elevilor de a scrie proiecte, a colecta fonduri pentru rezolvarea problemelor” spune Crina Palanciuc, reprezentanta grupului de copii din Slobozia.

Constatări din rapoartele grupurilor de copii

 „Am observat că în timpul lunilor de toamnă lipsesc mulţi colegi de la şcoală, conform datelor oferite de directorul adjunct pe educație, de la începutul anului de studii pînă la 1 noiembrie 2014, la 139 de elevi din clasele gimnaziale s-au atestat  198 de absenţe, cauza cel mai des invocată fiind lucrul în gospodării sau pe cotele părinţilor.

Nici un elev din clasele gimnaziale nu ia masa în şcoală, deoarece nu există o cantină care să le ofere contra plată un dejun ferbinte. Aceşti copii aflându-se în şcoală până la orele 15-16, sunt nevoiţi să se alimenteze procurând fast-fuduri din magazinul din preajmă sau să aducă de acasă ceva bucate.

Prim intermediul unui experiment am constatat că fiecare elev duce în spate manuale, caiete, o tartină, dicţionare, etc. care cîntăresc  mediu 3.2 kg . La care mai adăugăm  lungimea drumului, condiţiile meteorologice (ploi, lapoviţă, vînt, soare etc.) şi drumurile deteriorate de ţară , drept rezultat putem constata că aceşti copii petrec aproximativ câte două ore pentru deplasare cu greutate în spate, asemeni unor soldaţi”, spune grupul de copii din raionul Șoldănești, satul Cobâlea.

Echipa de la Ștefan Vodă, satul Cioburciu a decis să lucreze cu un documente din legislația națională și să monitorizele cum sunt respecatate drepturile de consumator în cazul copiilor: „din 115 elevi pe care i-am intervievat, 44 nu au putut să enumere 3 drepturi ale consumatorului; când i-am întrebat cum reacționează vânzătorul la cererea bonului, 52 de elevi nu au răspuns nimic, iar restul au spus că vânzătoarea strigă la ei, îi alungă din magazin, nu îl prezintă, spun că s-au terminat sau îl dau forțat”.

La Soroca, un grup de copii a monitorizat în perioada 1 ianuarie-1 octombrie 2014 cum 2 ziare locale reflectă copiii în materialele lor. „Din analiza celor 135 de materiale, se poate concluziona că mass-media locală abordează predominant pozitiv copiii. Astfel, cele mai multe materiale conţin ştiri despre performanțele elevilor ( 39%), activități extracurriculare (32%), evenimente din domeniul instruirii și educației (15%). Ştirile despre copii din mediul urban și rural sunt reflectate în mod egal, același lucru îl remarcăm și la categoria fete / băieți. 

Considerăm însă, reduse ca număr, subiectele ce țin de inițiativele elevilor și problemelor copiilor cu nevoi speciale. De asemenea am constatat o insuficiență a materialelor care să reflecte dreptul copilului de participare la procesul de luare a deciziilor.

Credem că este necesar publicarea articolelor care să reflecte opiniilor copiilor pe diverse domenii, participarea lor în cadrul dezbaterilor publice, meselor  rotunde,  activitatea  elevilor în cadrul Consiliilor de Administrație  a școlilor și a  Consiliilor de Elevi.

Aceasta este foarte important în opinia grupului nostru, deoarece dreptul de participare la luarea  deciziilor îi permite copilului, sa-si formeze propriile păreri, să se dezvolte ca personalitate, să devină cetățean activ”. 

Scopul Turnamentului este de a implica elevii, ghidaţi de cadre didactice, în iniţiative cetăţeneşti de promovare a Drepturilor Copilului/ Omului prin monitorizarea acestora şi prezentarea opiniei lor factorilor decizionali. La concurs participă elevii claselor a VII-a – a XII-a care au studiat diverse aspecte ale drepturilor copilului/ omului în cadrul disciplinei şcolare Educaţia Civică.

Pentru grupurile din ciclul liceal faza finală a concursului va avea loc la 10 decembrie 2014, ziua  adoptării Declaraţiei Universale cu privire la Drepturile Omului.

Persoană de contact:

Irina Gușanu,

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova

Tel: 068499746

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

 

 

Profesorii învață cum să prevină violența

Chișinău, 7 noiembrie 2014 – Profesorii și maiștrii din școlile profesionale din Chișinău au participat la un stagiu de formare de lungă durată în domeniul prevenirii violenței în rândul adolescenților. Scopul programului este de a îmbunătăți participanților abilitățile de înțelegere și analiză a nevoilor și comportamentelor adolescenților, astfel încât, cadrele didactice să poată preveni cazurile de violență din sistemul educațional.

În prima fază, timp de 2 zile, specialiștii din școlile profesionale au fost instruiți de către echipa Centrului de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) cum să identifice particularitățile de vârstă ale copiilor, formele de violență școlară, manifestările comportamentale ale acestora, cauzele și consecințele acesteia asupra dezvoltării copiilor. 

Totodată, cadrele didactice au învățat cum să aplice procedura de organizare instituțională și de intervenție a lucrătorilor instituțiilor de învățământ în cazurile de abuz, neglijare, exploatare și trafic de copii, aprobată de Ministerul Educației.

De aproximativ 10 ani, Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Republica Moldova face auzită „vocea copiilor şi tinerilor”, în special, a absolvenților școlilor interant care își fac studiile în cadrul școlilor profesionale. Contactul direct cu tinerii, a determinat o cunoaştere mai profundă a problemelor din sistem de către reprezentanţii CIDDC. Una dintre probleme este utilizarea de către profesori a metodelor violente de educare și disciplinare. În majoritatea şcolilor, violenţa verbală este frecvent întâlnită la profesori în timpul orelor de studii. Tinerii mai povestesc și despre prezența agresiunilor fizice sub formă de bătăi.

Relaţiile cu semenii sunt şi ele rezervate şi distante, dat fiind multitudinea problemelor şi conflictelor sociale nesoluţionate.

Seminarul a avut loc în cadrul unui program național de formare a angajaților tuturor școlilor profesionale, desfășurat de Ministerul Educației și Centrul de Informare și Documentare privind Drepurile Copilului din Moldova.

 

Pentru informații suplimentare, vă rugăm să contactați:

Irina Gușanu

Coordonator Comunicare

Tel: 068499746

E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Web: childrights.md

 

Angajații școlilor profesionale învață cum să prevină violența în rândul adolescenților

Cine: profesori și maiștri din 9 școli profesionale din Chișinău
Ce: participă la un stagiu de formare de lungă durată în domeniul prevenirii violenței în rândul adolescenților.
Cum: timp de 2 zile participanții sunt ajutați să-și consolideze abilitățile de înțelegere și analiză a nevoilor și comportamentelor adolescenților, astfel încât, să poată preveni cazurile de violență din sistemul educțional.
Când: 6-7 noiembrie 2014. Reprezentanții mass-media sunt invitați să participe pe 7 noiembrie, ora 10.00
Unde: Școala profesională nr. 8, str. George Coșbuc nr. 5, Chișinău.

Context: De aproximativ 10 ani, Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Republica Moldova (CIDDC) face auzită „vocea copiilor şi tinerilor”, în special, a absolvenților școlilor interant care își fac studiile în cadrul școlilor profesionale. Contactul direct cu tinerii, a determinat o cunoaştere mai profundă a problemelor din sistem de către reprezentanţii CIDDC. Una dintre probleme este utilizarea de către profesori a metodelor violente de educare și disciplinare. În majoritatea şcolilor, violenţa verbală este frecvent întâlnită la profesori în timpul orelor de studii. Tinerii mai povestesc și despre prezența agresiunilor fizice sub formă de bătăi. Relaţiile cu semenii sunt şi ele rezervate şi distante, dat fiind multitudinea problemelor şi conflictelor sociale nesoluţionate.

Seminarul are loc în cadrul unui program național de formare a reprezentanților tuturor școlilor profesionale, desfășurat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepurile Copilului din Moldova, cu suportul Filialei Fundaţiei Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED) în Republica Moldova.

Pentru informații suplimentare, vă rugăm să contactați:
Irina Gușanu
Coordonator Comunicare
Tel: 068499746
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Web: childrights.md

Subscribe to this RSS feed

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page