Agenda pentru adolescenți

Dragi prieteni și prietene!

Îţi recomandăm o agendă deosebită, elaborată de către echipa Centrului de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Republica Moldova (CIDDC) şi Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa (OSCE).

A fost realizată pentru copiii și adolescenţii care-și planifică, după absolvirea gimnaziului, să-și continue studiile profesionale în colegii, licee, școli profesionale și de meserii. Alegerea profesiei și deciziile pe care le iei privitor la cariera ta profesională nu se fac în ultimul moment, când deja susţii examenele de absolvire. Ai nevoie de ceva timp, informaţii, consultaţii, suport etc.

Subiectele abordate în această AGENDĂ te vor ajuta să parcurgi pași concreţi, pe care trebuie să-i urmezi zi de zi, astfel ca la finele clasei a IX/a, să ai o decizie formată referitor la profesia pe care vrei să o înveţi, școala în care să-ţi continui studiile profesionale, locul de muncă pe care-l vei ocupa.

Viitori absolvenți ai gimnaziilor internat în căutarea viitoarei profesii

05-04-2012, Chișinău – Cei 56 de copii, viitori absolvenți ai gimnaziilor internat din Bender și Orhei, s-au întâlnit pentru a doua oară la Chișinău pentru a participa la un alt seminar de orientare vocațională și dezvoltare a carierei.

În câteva luni urmează să absolvească gimnaziile, iar aceasta le provoacă emoții divergente. Pe cât sunt de nerăbdători să înceapă o viață nouă, în localitate nouă și printre oamenii noi, pe atât sunt de îngrijorați de ce le va aduce viitorul.

Alina Cupcea are 16 ani și mărturisește care sunt așteptările ei de la acest seminar, dar și că are unele temeri legate de viitor:

"Eu, personal, îmi fac griji pentru examenele pe care le voi avea degrabă. Dar și mai mult mă gândesc la cum va fi viața mea după absolvire. Eu vreau ca după aceste cursuri să mă hotărăsc ce vreau să învăț mai departe, am mai multe variante dar nu știu care este mai bună și nu pot înțelege ce-mi place mai tare".

Mihai Metilu știe deja ce vrea să facă în viitor și deși are și el anumite temeri de ceea ce îl așteaptă, este sigur că va deveni un specialist bun:

„Telefonul copilului”, serviciul ce urmează a fi creat de Guvern, subiect intens discutat de către copiii mediatori din raionul Călărași.

Comunicat de presă. 01-04-2013, Chișinău – "Telefonul copilului", serviciul ce urmează a fi creat de Guvern, a fost subiectul intens discutat de către copiii mediatori din raionul Călărași.

Cei 53 de copii ce au sarcina de a media micile conflicte ce pot apărea între semenii lor, de a observa cazurile de discriminarea și violență în școală și comunitate și de a raporta cazurile grave adulților sau profesorilor s-au întâlnit la Chișinău pentru un nou stagiu de instruire. În cadrul acestei întruniri mediatorii și-au exprimat opiniile față de noul serviciu ce urmează a fi dezvoltat de către Guvern.

"Ascultă vocea copilului" este o broșură adresată atât părinților, cât și altor persoane ce îngrijesc de copii

Fie că sunteți părinte, fie că aveți,temporar, în grijă un copil, sunteți cointeresat în a-i asigura nevoile de bază. Hrana, somnul, timpul liber, asistența medicală, adulții care îl iubesc și îl protejează de pericole – toate împreună îl ajută pe copil să descopere lumea. Ceea ce îl face să se simtă important și îl determină să aibă încredere în sine și în cei din jur este comunicarea. Nevoia de a spune adulților și semenilor ceea ce simte și ce crede, de a participa la luarea deciziilor care îl vizează pe el, dar îi afectează și familia, și școala este înscrisă în Convenția ONU cu privire la Drepturile Copilului ca dreptul la opinie (art.12.)

"Ascultă vocea copilului" este o broșură adresată atât părinților, cât și altor persoane ce îngrijesc de copii. Publicația oferă informații despre ce este dreptul copilului la opinie, cum poate fi încurajată participarea copilului în familie, în școală și în comunitate și ce beneficii are ea asupra copilului și relației dintre el și adulți. Broșura apare în cadrul proiectului "Drepturile copilului pe înțelesul tuturor", implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, cu susținerea Organizației Suedeze "Salvați Copiii".

Atelierul de formare „Metode de disciplinare pozitivă”, raionul Călărași

Chișinău, 11-07-2013 – 27 de profesori din raionul Călărași au participat la atelierul de formare "Metode de disciplinare pozitivă" organizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului și facilitat de Oxana Șevcenco, lector superior și psiholog practician, în perioada 6-7 martie 2013.

Pe parcursul celor 2 zile de formare, participanții au discutat despre diferența dintre disciplinare și pedeapsă, ce este un comportament și ce îl deosebește de stările interne, atitudinile, rezultatele și valorile unei persoane – ale unui elev. Astfel, un comportament este ceea ce spune sau face persoana și ceea ce noi putem vedea, auzi sau măsura. Nu este comportament orice calificativ de tipul: corect, politicos, creativ, leneș, responsabil, înțelegător.

Concurs de esee pentru elevii claselor 11-12 la tema “CE AŞ FACE EU CA SĂ ÎMBUNĂTĂŢESC VIAŢA COPIILOR DIN MOLDOVA?”

Concurs de esee pentru elevii claselor 11-12 la tema
"CE AŞ FACE EU CA SĂ ÎMBUNĂTĂŢESC VIAŢA COPIILOR DIN MOLDOVA?"


Facultatea Sociologie şi Asistenţă Socială a Universităţii de Stat din Moldova în parteneriat cu Biroul Naţional de Statistică al Republicii Moldova (BNS) şi Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) iniţiază desfăşurarea unui concurs de esee pentru elevii claselor 11-12 din Republica Moldova la tema "CE AŞ FACE EU CA SĂ ÎMBUNĂTĂŢESC VIAŢA COPIILOR DIN MOLDOVA?". Acest concurs vine să încurajeze tinerii de a participa şi de a-şi expune punctele de vedere privitor la problemele sociale care afectează viaţa copiilor din ţară.

Programul de instruire a diriginţilor şi profesorilor de educaţie civică continuă

Comunicat de presă

Programul de instruire a diriginţilor şi profesorilor de educaţie civică continuă


Drochia, 04-01-2013 – dreptul copilului la participare, modalităţi de implicare a copiilor în rezolvarea problemelor din comunitate, etapele de scriere a unui proiect – sunt unele dintre subiectele abordate în cadrul stagiului de formare privind proiectarea şi implementarea activităţilor de interes comunitar ce s-a desfăşurat pentru profesorii din raionul Ştefan-Vodă în perioada 26-28 decembrie 2012 la Chişinău, iar de pe 2 până pe 4 ianuarie 2013 – la Drochia.

Eveniment de lansare a Expoziţiei de fotografii anti-trafic realizate de copii

Chişinău, 10 septembrie 2012

Eveniment de lansare a Expoziţiei de fotografii anti-trafic realizate de copii
Ce: 52 de fotografii ce au ca tematică prevenirea şi combaterea traficului de fiinţe umane, realizate de elevi şi absolvenţi ai instituţiilor rezidenţiale reunite într-o expoziţie. Fotografiile au fost făcute pe parcursul lunilor aprilie şi mai 2012, în rezultatul a 2 ateliere de instruire a elevilor în domeniul artei fotografice.

Profesorii de educaţie civică din Drochia şi Ştefan Vodă discută despre incluziunea copiilor prin participare

Comunicat de presă

Chişinău, 17-08-2012


„Orice om e o valoare” – este mesajul celor aproximativ 30 de profesori de Educaţie Civică (EC) şi reprezentanţi ai Direcţiei Raionale de Învăţământ, Tineret şi Sport din raionul Drochia ce s-au reunit la Bălţi, în perioada 14-17 august, pentru a participa la un stagiu de formare privind activităţi de incluziune a copiilor.

În cadrul instruirii, participanţii au vorbit despre identitatea personală; modul în care luarea în considerare a opiniei copilului la orele de EC contribuie la includerea socială a acestuia; stereotipuri şi prejudecăţi existente în societate; cauzele şi consecinţele discriminării anumitor grupuri de copii.

Printre cele mai des enumerate cauze ale discriminării se regăsesc lipsa comunicării şi toleranţei între persoane, nerespectarea regulilor şi frica de diversitate. „Inhibiţia, degradarea, izolarea, agresivitatea sunt unele consecinţe ale discriminării copilului” spune Maria Deleu din satul Ochiul Alb. Incluziunea tuturor copiilor poate fi asigurată prin „comunicare, oferirea şanselor egale şi crearea situaţiilor în care toţi copiii să se apropie. Asta i-ar face să se cunoască pe sine şi pe ceilalţi, i-ar face mai toleranţi” adaugă Maria Deleu.

Prima carte în limba romani privind drepturile copilului în Moldova: „I Konvenţia andal Ciacimata le Şiaorăngă – Kai ti hakiaren saoră”

Prima carte în limba romani care explică drepturile copilului pe înţelesul tuturor - „I Konvenţia andal Ciacimata le Şiaorăngă – Kai ti hakiaren saoră” – a apărut la Chişinău, inclusiv prin contribuţia unor copii de etnie romă.

Cartea „I Konvenţia andal Ciacimata le Şiaorăngă - Kai ti hakiaren saoră" (Drepturile copilului pe înţelesul tuturor) a fost elaborată de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) şi conţine texte şi desene ale unor copii din Moldova, inclusiv copii de etnie romă.

Contribuţiile celor 18 copii-participanţi la proiectul „Drepturile copilului pe înţelesul tuturor", realizat de CIDDC cu sprijinul Organizaţiei Suedeze „Salvaţi Copiii", sunt prezentate într-o formulă grafică, elaborată de Agenţia de comunicare „URMA TA"

Subscribe to this RSS feed

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page