Ultimile știri 4

Achiziționare de servicii de consiliere psihologică/ psihoterapie pentru copiii și părinții/îngrijitorii refugiați care își fac studiile în instituțiile de învățământ din Republica Moldova

TERMENI DE REFERINȚĂ

1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

CIDDC oferă sprijină psiho-emoțional copiilor refugiați pentru a se integra în instituțiile de învățământ din Republica Moldova prin:

‒ ședințe de consiliere/ terapie acordate copiilor refugiați/părinților sau îngrijitorilor acestora;

Serviciile de consiliere psihologică/ psihoterapie vor fi prestate în cadrul proiectului ”Incluziunea sigură și participativă a copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova”, finanțat de Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Germaniei prin intermediul Diakonie Katastrophenhilfe, implementat de APSCF, în parteneriat cu mai multe ONG-uri, inclusiv de CIDDC.

2. SARCINI ȘI RESPONSABILITĂȚI

Psihologul selectat va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- să ofere asistență psihologică (ședințe de consiliere psihologică/ psihoterapie), sensibilă la nevoile copilului;

- să informeze beneficiarul cu privire la condițiile prestării serviciilor psihologice (scop, durată, beneficii, riscuri, limite);

- să organizeze spațiul în care se află în momentul realizării ședinței de consiliere psihologice/ psihoterapie, astfel încât să asigure respectare a confidențialității și secretului profesional;

- să anunțe CIDDC și autoritățile competente în cazul în care beneficiarul a semnalizat intenția clară de a-și produce o vătămare gravă sie (suicid) sau altor persoane, pentru a le implica în rezolvarea situației (confidențialitatea în aceste situații, conform legislației Republicii Moldova, nu este aplicabilă);

- să participe la ședințele de lucru/ sesiunile de supervizare referitoare la serviciile de consiliere psihologică;

- să completeze și expedieze CIDDC documentația de proiect (acordul de prestare a serviciilor psihologice încheiat cu părintele/ cadrul didactic; jurnalul de evidență a serviciilor psihologice prestate, raportul în urma ședințelor de consiliere/terapie, chestionarul de satisfacție), conform modelului expediat de CIDDC.

3.TERMENUL DE REALIZARE ȘI CONDIȚIILE DE PLATĂ

Serviciile urmează să fie realizate în perioada martie 2025 - martie 2026.

Psihologul va prezenta oferta financiară conform modelului: I. Date despre ofertant: nume/ prenume, telefon, email,documente anexate la această ofertă, care confirmă eligibilitatea ofertantului (a se vedea dosarul aplicantului). II. Oferta financiarăîn lei moldovenești, incluzând suma brută (din aceasta vor fi reținute contribuțiile şi impozitele achitate de aplicant conform legislației în vigoare. Suplimentar se va calcula și achita fondul social – 24%), cu specificarea prețului pentru 1 ședințăde consiliere psihologică (indicând durata ședinței) .

Psihologul va fi plătit prin virament bancar în MDL după livrarea serviciilor solicitate. Detaliile cu referire la plată vor fi stipulate în contractul de prestări servicii semnat între părți.

4. CERINȚE FAȚĂ DE APLICANȚI

· Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;

· Studii superioare în domeniul psihologiei;

· Cunoștințe sau experiență de lucru cu copiii/ adulții aflați în situație de criză sau care au trecut prin evenimente traumatice, constituie un avantaj;

· Experiență de prestare a serviciilor de consiliere psihologică/ psihoterapie, minim 3 ani;

· Cunoașterea limbilor română (excelent), rusă (excelent), ucraineană (constituie un avantaj).

5. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

  • CV-ul actualizat incluzând date privind experiența în domeniu;
  • Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiza în domeniu;
  • Oferta financiară.

Selecția aplicantului (psihologului) se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; Psihologii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selecția se va realiza în două etape:

Într-o primă etapă, eliminatorie, CIDDC va evalua, pe baza documentației transmise, admisibilitatea candidaturilor sub aspectul îndeplinirii următoarelor cerințe:

  • respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

· respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință.

În a doua etapă se vor examina candidații preselectați din prima etapa, urmărind îndeplinirea de către aceștia a calificărilor și abilitaților solicitate. Aplicațiile vor fi evaluate în baza următoarelor criterii:

  • Experiența psihologului în prestarea serviciilor solicitate

· Cunoștințe sau experiență de lucru cu copiii/ adulții aflați în situație de criză sau care au trecut prin evenimente traumatice

  • Oferta financiară

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. cu mențiunea „Servicii psihologice pentru copii și părinții/îngrijitorii refugiați” până la data de 30 ianuarie 2025, ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare.

Read more... 

Educație și umanitate în sprijinul copiilor refugiați

Potrivit datelor furnizate de UNHCR, în 2022, Republica Moldova a găzduit peste 100.000 de refugiați ucraineni, dintre care aproximativ 40% erau copii. Incluziunea acestora în sistemul educațional moldovenesc a reprezentat o provocare majoră pentru autorități, cadrele didactice și comunitățile locale. Studiile arată că trauma războiului, migrația forțată și dificultățile de adaptare la un mediu nou pot afecta profund procesul de învățare și dezvoltare emoțională a copiilor.

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării (MEC), a implementat un program de formare pentru cadre manageriale și didactice la toate treptele de școlaritate, destinat să sprijine incluziunea copiilor refugiați în sistemul educațional din Republica Moldova. Acest program a fost dezvoltat în cadrul proiectului: „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision International și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada februarie 2024 – martie 2025. Scopul principal al proiectului fiind crearea unui mediu educațional sigur, protectiv și accesibil pentru toți copiii, indiferent de originea sa, naționalitate și limba vorbită.

Programul a fost implementat în mai multe raioane din Republica Moldova: Basarabeasca, Bălți, Căușeni, Cimișlia, Criuleni, Leova și UTA Găgăuzia, incluzând peste 800 de cadre didactice și manageriale de la toate treptele de școlaritate. Cadrele didactice au participat la o serie de opt ateliere de formare, menite să consolideze abilitățile cadrelor didactice pentru a crea medii prietenoase și competențe necesare pentru promovarea incluziunii a copiilor, cu un accent particular pe copiii refugiați.

Printre instituțiile implicate se numără și Liceul „A. Pușkin” din Căușeni, care este un exemplu de bună practică în incluziunea copiilor refugiați și demonstrează cum implicarea profesorilor și cadrelor manageriale pot transforma spațiul educațional într-un mediu sigur și incluziv pentru fiecare copil, în special copiii în situații de risc.

„Primele interacțiuni cu acești copii au fost profund emoționante, dar și dificile. Mulți dintre ei și familiile lor trăiau încă sub șocul experiențelor traumatizante: pierderea locuințelor, despărțirea de cei dragi și adaptarea la o țară nouă.” explică Natalia Bichir, director adjunct pentru relații educaționale la Liceul „A. Pușkin” din Căușeni.

În primăvara anului 2022, odată cu declanșarea războiului din Ucraina, liceul a susținut 44 de copii refugiați. Natalia descrie cum, „Atmosfera caldă și primitoare creată de colectivul liceului, atât la ore, cât și în timpul pauzelor, a contribuit semnificativ la diminuarea anxietății și la crearea unui mediu stabil pentru acești copii.”

Adaptarea la un curriculum diferit a fost o provocare majoră „Materii precum limba română, literatura română sau istoria românilor nu erau incluse în programa ucraineană. În plus, mulți copii refugiați au continuat să studieze online în școlile lor din Ucraina, ceea ce le-a limitat participarea regulată la cursurile din liceu.” explică Natalia.

Pentru a face față acestor dificultăți, echipa liceului a dezvoltat o strategie complexă. „Profesorii au dedicat timp suplimentar pentru a lucra individual cu ei, completând lacunele și adaptând materialele didactice. În unele cazuri, au inclus elemente din cultura ucraineană, cum ar fi studiul poeziilor sau tradițiilor ucrainene, pentru a-i ajuta să se simtă conectați cu rădăcinile lor”, adaugă Natalia.

Au fost organizate cursuri speciale de limba română și ucraineană pentru a reduce barierele lingvistice, iar prin sprijinul partenerilor internaționali, liceul a creat un laborator digital modern. Acesta a devenit un spațiu accesibil tuturor elevilor, oferindu-le noi oportunități de învățare și cooperare.

Copiii refugiați au fost implicați activ în viața comunității școlare. „Excursiile, programele culturale și cercurile educative i-au ajutat să se integreze și să formeze relații cu colegii din Republica Moldova.” povestește Natalia.

Abordările individualizate a permis copiilor să asimileze materia într-un ritm adaptat nevoilor lor. În timpul verii, mulți dintre acești elevi au mers în tabere, unde au interacționat cu colegii moldoveni și au format prietenii.

„Deși provocările nu au lipsit, copii refugiați au fost primiți cu deschidere și empatie, iar aceste relații au contribuit semnificativ la procesul lor de adaptare. Fiecare pas făcut împreună cu acești copii a fost un exemplu de solidaritate și speranță,” concluzionează Natalia.

Natalia a subliniat că experiența lucrului cu copiii refugiați i-a învățat pe toți din liceu lecții valoroase despre compasiune, toleranță și cooperare. Liceul „A. Pușkin” din Căușeni nu a fost doar un loc de învățare pentru acești copii, ci și un refugiu, o comunitate în care au găsit sprijinul și siguranța de care aveau nevoie.
Referință: UNHCR Moldova, raport anual 2022, disponibil la unhcr.org.
_________________
Programul este realizat în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision International și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada februarie 2024 – martie 2025.

Read more... 

Activitatea grupului CADO pentru drepturile copilului: iulie – decebrie 2024

În a doua jumătate a anului 2024, grupul CADO pentru Drepturile Copilului a desfășurat activități care s-au concentrat pe învățarea, reflecția și promovarea drepturilor copilului. Grupul, format din 23 de membri cu vârste între 12 și 16 ani, provenind din 21 de raioane diferite ale Republicii Moldova, a fost constituit în urma unor aplicări deschise ce au avut loc în vara acestui an. Procesul de selecție a membrilor a implicat și copii dintr-o componență anterioară a Platformei Copiilor, CADO pentru ESC (educație sexuală comprehensivă), pentru a asigura diversitatea membrilor și dar și obiectivitate în proces.

Activitățile desfășurate

Din iulie până în decembrie, grupul a participat la 5 ateliere de lucru , cu activități de învățare non-formale, prin care copiii au explorat subiecte esențiale despre drepturile omului, în special drepturile copilului:

  • Ce este Convenția cu privire la Drepturile Copilului și de ce este importantă.
  • Cine sunt titularii de obligații și titularii de drepturi , precum și relația dintre aceștia.
  • Cine asigură drepturile copilului la nivel local, raional, național și internațional.
  • Standardele de participare a copilului.

· Cum drepturile sunt universale, indivizibile, inalienabile, interdependente și interconectate.

Un accent deosebit a fost pus pe patru subiecte alese de membri, în urma votării celor mai actuale subiecte pe care urma să le abordăm:

  • Dreptul la protecție față de abuz și neglijare.
  • Dreptul la opinie.
  • Scopul educației.
  • Dreptul la protecția vieții private.

În timpul activităților, copiii au reflectat asupra propriilor experiențe și ale semenilor lor, legate de respectarea sau nerespectarea drepturilor.

„Mi-a plăcut cum la unul dintre ateliere, am lucrat cu articolele în baza studiilor de caz, să vedem ce drepturi sunt încălcate. Nu știam că unele organe, precum consiliul din primărie, răspund de drepturile noastre. ” - menționează un membru.

Un alt membru împărtășește că „Ce m-a impresionat a fost să aflu că, deși copiii pot avea responsabilități, ei nu au obligații. Acest lucru mi-a oferit o perspectivă nouă despre rolul adulților și cum aceștia trebuie să ne protejeze.”

Campania „Înțelegem Drepturile Copilului”

Unul dintre rezultatele principale ale activității grupului a fost conceperea campaniei „Înțelegem Drepturile Copilului”. Membrii au identificat puncte cheie esențiale care ar trebui să fie cunoscute atât de copii, cât și de adulți. Campania include o serie de 8 videoclipuri și mi multe postări informative, care abordează tematici relevante pentru drepturile copilului. Conținutul campaniei poate fi urmărit pe pagina de Instagram și Facebook a Platformei Copiilor , dar și Instagramul CIDDC și pagina de Facebook a organizației.

Grupul a fost implicat în toate etapele de implementare a campaniei: de la conceperea și crearea ideilor conținutului, până la oferirea de feedback pentru materialele realizate: „Mi-a plăcut când deja am decis ce videoclipuri vor fi, că am dat idei pentru scenarii. E interesant să vedem cum campania prinde formă.” - ne spune o membră a grupului.

Participarea la Forumul Național al Drepturilor Copilului

Un alt moment semnificativ din activitatea grupului a fost participarea la Forumul Național al Drepturilor Copilului pe 20 noiembrie. Evenimentul, organizat de Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului, a oferit un spațiu de dialog între copii și autorități.

În cadrul forumului, membrii grupului au prezentat experiențele lor și ale semenilor legate de cele patru drepturi discutate și în campanie. De asemenea, au vorbit despre activitatea grupului și despre rezultatele obținute până la acel moment.

Pentru a se pregăti, grupul a avut un atelier special cu o săptămână înainte, unde au discutat despre prezentările lor și posibilele riscuri. Un participant a spus despre experiența la forum: „M-am simțit liber și nu m-am temut să spun nimic. Nimeni nu m-a întrerupt, iar asta m-a ajutat să am curajul să-mi exprim opinia.”

Activitatea grupului CADO pentru Drepturile Copilului a oferit membrilor ocazia de a învăța despre drepturile copilului, de a-și împărtăși propriile experiențe cu semenii și de a contribui la promovarea drepturilor copilului.

„A fost un proces foarte confortabil și deschis. M-am simțit ascultat, liber și am colaborat bine cu ceilalți.” - membru a grupului.

Activitatea grupului este realizată în cadrul proiectului „Consolidarea și Protejarea Drepturilor Copilului în Republica Moldova” , implementat, în perioada 1 iunie – 31 decembrie 2024, de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului ( @ciddc.moldova), în cooperare cu Ambasada Germaniei în Republica Moldova și cu suportul financiar oferit de Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Germaniei .

GALERIE FOTO:

Read more... 

Paternitatea Modernă: Experiența lui Victor la Clubul Taților

Paternitatea Modernă: Experiența lui Victor la Clubul Taților

Tații care aleg să se implice activ în viața copiilor lor nu doar că construiesc relații mai solide cu aceștia, dar joacă și un rol important în crearea unei societăți mai echilibrate. Victor este tată a doi copii și locuiește în Costești, Ialoveni el a crescut cu un model de tată dedicat, care a avut un impact profund asupra vieții sale. „Îmi amintesc cum petreceam timp de calitate cu tata, învățând să fac lucrurile cu răbdare. Aceasta mi-a oferit un model al rolului unui tată implicat, iar acum vreau să ofer aceeași experiență copiilor mei”, spune Victor.

Decizia de a participa la #ClubulTaților a venit din dorința de a învăța mai multe despre rolul său de părinte și de a împărtăși provocările și bucuriile paternității cu alți tați. „Am ales să mă alătur #ClubulTaților pentru a construi o relație deschisă și profundă cu copiii mei, precum și pentru a descoperi strategii care să mă ajute să fac față provocărilor moderne ale paternității. Pentru mine este important ca copiii să mă vadă nu doar ca pe o figură autoritară, ci ca pe un sprijin de încredere.”

Victor își propune să fie un tată implicat, promovând echilibrul și colaborarea între părinți. În cele două luni de când frecventează clubul, el a discutat despre rolul taților în îngrijirea copiilor și despre echilibrul între viața profesională și familială. Deși subiectele abordate sunt foarte utile, el consideră că ar fi interesant să se discute și despre gestionarea certurilor între frați. „Clubul mi-a oferit un spațiu unde să împărtășesc experiențe și să învăț din poveștile altor tați. Cum gestionează alții situațiile de criză a copiilor sau conflictele între ei? Ar fi util să discutăm și despre cum să atenuăm certurile dintre copii”, spune Victor.

Implicarea în viața copiilor l-a ajutat să înțeleagă cât de important este să fie prezent și să ofere sprijin emoțional. „Am realizat că, pentru a crea un mediu familial armonios, trebuie să fiu un exemplu de calm și înțelegere. Fiecare interacțiune cu copiii mei este o oportunitate de a le arăta cum să comunice și să rezolve conflictele. Acesta este rolul unui părinte implicat.”

Implicarea taților – cheia unei familii echilibrate

Victor observă o tendință socială în care mamele sunt adesea presate să își asume toate responsabilitățile legate de educația și îngrijirea copiilor, iar tații rămân în plan secundar. „De multe ori, chiar dacă tații au timp, aleg să nu se implice, poate din cauza tradițiilor moștenite sau a presiunilor sociale. Când merg să iau copiii de la grădiniță, sunt de obicei singurul tată printre 10 mame”, afirmă Victor.

El este convins că tații trebuie să se implice la fel de mult ca și mamele în viața de zi cu zi a copiilor. „Responsabilitățile legate de creșterea copiilor și treburile casnice revin adesea doar mamelor. Este o moștenire culturală care trebuie schimbată. Doar prin implicare și comunicare putem construi legături reale cu copiii noștri.”

„Când ies cu copiii în parc, primesc adesea întrebări de genul: 'Unde e mama?' sau 'Ești dădacă?' Este clar că societatea încă mai are o percepție învechită asupra rolului taților. Vreau să schimb asta pentru copiii mei. A fi tată nu înseamnă doar a contribui financiar, ci și a fi acolo pentru teme, a pregăti cina sau a asculta poveștile de la școală.”

Beneficiile implicării egale

Victor a observat cum comunicarea și relația cu copiii săi s-au îmbunătățit considerabil. „Când un tată se implică cot la cot cu mama, copilul simte asta. Copiii mei vin la mine să-mi povestească despre ziua lor, se simt ascultați și protejați, și asta le oferă siguranță.” Participarea activă a părinților contribuie la un mediu familial mai armonios și la dezvoltarea sănătoasă a copiilor.

„Când soția mea este plecată, copiii știu că pot conta pe mine. Fie că e vorba de a pregăti masa, a-i ajuta cu temele sau a discuta despre ziua lor, eu sunt acolo pentru ei,” adaugă el. Victor speră că și copiii lui, când vor deveni părinți, vor adopta aceeași abordare: „Să fie implicați, să colaboreze și să construiască o familie bazată pe respect și egalitate.”

Clubul Taților – O schimbare de perspectivă

Participarea la #ClubulTaților a transformat perspectiva lui Victor asupra paternității, ajutându-l să realizeze că implicarea activă nu este doar o responsabilitate, ci și o oportunitate de a crea amintiri durabile și de a modela viitorul copiilor săi. „Fiecare interacțiune cu copiii mei este o șansă de a le oferi nu doar sprijin, ci și un model de comportament. Mă simt responsabil nu doar pentru a le satisface nevoile, ci și pentru a-i învăța să devină oameni echilibrați și empatici.”

În discuțiile din club, Victor a auzit povești ale altor tați care s-au confruntat cu provocări similare, oferindu-i nu doar o nouă perspectivă, ci și curajul de a-și explora emoțiile și vulnerabilitățile. „Înțelegerea că nu sunt singur în acest parcurs m-a ajutat să mă simt mai încrezător în abordările mele. A fi tată înseamnă să te adaptezi, să înveți și să crești împreună cu copiii.”

Victor a conștientizat că rolul său de tată nu se limitează la activitățile de zi cu zi, ci și la a fi un mentor, un ghid, un partener de dialog.„Vreau să cultiv un mediu în care copiii se simt liberi să-și exprime emoțiile și să abordeze subiecte sensibile, fără frica de a fi judecați,”subliniază el.

Această transformare în gândire și acțiune îl determină să aspire nu doar să fie un tată bun, ci și un model de implicare și colaborare pentru generația următoare. „Sper că prin exemplul meu, copiii mei vor învăța importanța egalității și a sprijinului reciproc în cadrul familiei. A fi un tată activ este o alegere care le va influența pozitiv viața,” concluzionează Victor.

#ClubulTaților oferă un spațiu în care tații și viitorii tați primesc resurse și sprijin pentru a se implica activ nu doar în creșterea și educarea copiilor, ci și în sarcinile casnice, promovând egalitatea în familie și prevenind violența. Cluburile Taților sunt organizate în raioanele Fălești, Ștefan Vodă, Ialoveni, Căușeni și în municipiul Chișinău.

Clubul Taților este un proiect dezvoltat în cadrul programului regional „EU4Gender Equality: Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței pe bază de gen”, finanțat de Uniunea Europeană, implementat de UNFPA Moldova și UN Women Moldova cu suportul CIDDC.

Read more... 

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page