CIDDC - Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova

Ana-Maria, membră a Consiliului Elevilor: „Am înțeles că pot să contribui la schimbare în școală”

Ana-Maria este elevă în clasa a XI-a într-o școală din municipiul Bălți. În anul de studii 2023-2024, a devenit membră a Consiliului Elevilor și se implică, alături de eleve și elevi cu diverse experiențe de participare în procese decizionale, în cadrul unui program de formare privind guvernanța democratică a școlii.

Ce viziune are eleva asupra conceptului de guvernanță democratică a școlii, am discutat cu ea în urma unui atelier de reflecție și evaluare la care a participat atât Ana-Maria, cât și 35 de eleve și elevi din 40 de gimnazii și licee din 31 de raioane ale țării.

Cine sunt primele persoane cu care ți-ai împărtășit cunoștințele acumulate la acest atelier?

Primele persoane care au aflat despre guvernanța democratică a școlii sunt colegii mei și colegii din cadrul Consiliului Elevilor.

Ce înseamnă pentru tine guvernanța democratică a școlii?

Guvernanța democratică a școlii are o valoare-cheie și arată calitatea educației. Pentru a ne simți importanți în școală, pentru a ne simți auziți, respectați de către profesori, administrație, părinți, avem nevoie de guvernanță democratică.

Cerere de oferte privind servicii de consultanță în elaborarea politicii organizaționale privind protecția datelor cu caracter personal

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs pentru selectarea unui expert, unei experte în vederea elaborării Politicii organizaționale privind protecția datelor cu caracter personal și facilitării unui training pe același subiect pentru angajații, angajatele organizației.

Locul: Republica Moldova, Chișinău

Limba de lucru: română

Termen de implementare: 01 iulie – 30 septembrie 2024

  1. CONTEXT

Centrul de informare și documentare pentru Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

CIDDC își propune dezvoltarea capacităților angajaților și angajatelor cu referire la protecția datelor cu caracter personal și dezvoltarea unei Politici organizaționale privind protecția datelor cu caracter personal. Această activitate este realizată în cadrul proiectului „ABC - ACTIONS for the Rights of the Children; BUILDING relationships based on respect and cooperation; COMMUNICATION and documentation”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării (MEC), cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner.

Obiectivul elaborării și implementării Politicii privind protecția datelor cu caracter personal este creşterea capacităţii organizaţiei de gestionare a activității de protecție și prelucrare a datelor cu caracter personal în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.

  1. Sarcini și responsabilități

a) Expert/ă:

- Instruirea echipei CIDDC (o zi de lucru), în vederea consolidării înțelegerii conceptului de protecție a datelor cu caracter personal și a aplicării acesteia în activitatea organizației. În cadrul instruirii, în mod participativ, se va analiza măsura în care aspectele de protecție a datelor cu caracter personal se regăsesc sau nu în activitatea CIDDC;

- În baza analizei activității organizației privind protecția datelor cu caracter personal, expertul/a va realiza documentul: Politica organizațională privind protecția datelor cu caracter personal.

b) CIDDC

- CIDDC va oferi sprijinul informațional și logistic necesar. CIDDC va oferi suport tehnic expertului/ei selectat/e, care ar putea include: monitorizarea progresului, asigurarea cu documente, contacte relevante și disponibile cu referire la scopul sarcinilor puse, avizarea promptă a materialelor/produselor prezentate.

  1. Livrabile/servicii, termene de realizare și condiții de plată

Politica organizațională privind protecția datelor cu caracter personal va fi predată nu mai târziu de 30 septembrie 2024. Plata se va efectua în 2 tranșe egale - după prezentarea raportului activității de instruire și după predarea și aprobarea de către CIDDC a versiunii finale a Politicii organizaționale privind protecția datelor cu caracter personal.

Perioada de timp estimată

Volumul de lucru

Livrabile/servicii

01-31 iulie 2024

1 zi de pregătire, 1 zi de facilitare, 1 zi de raportare

Elaborarea agendei și facilitarea unei instruiri de 1 zi (6-8 ore) a echipei CIDDC în vederea consolidării informației privind datele cu caracter personal și protejarea acestora.

01-31 august 2024

3 zile

Realizarea documentului: Politica organizațională privind protecția datelor cu caracter personal.

01-14 septembrie

1 zi de facilitare

Consultarea/ prezentarea documentului: Politica organizațională privind protecția datelor cu caracter personal cu echipa CIDDC. Implementarea noilor sugestii/ idei în conținutul politicii organizaționale.

15-30 septembrie termen limită

 

Transmiterea versiunii finale a documentului: Politica organizațională privind protecția datelor cu caracter personal.

  1. Calificări și abilități

- Studii superioare relevante în domeniul (juridic, economic, științe administrative, ș.a.);

- Cunoștințe temeinice în domeniul protecției datelor cu caracter personal;

- Experienţă de cel puțin 3 ani de analiză, cercetare și elaborare de documente de politici;

- Experiență de lucru cu instituții guvernamentale și/sau ONG-uri privind furnizarea serviciilor de expertiză în domeniul protecției datelor, inclusiv instruiri;

- Abilităţi analitice excelente, capacitatea de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe;

- Abilităţi excelente de scriere, capacitatea de a scrie într-un mod structurat, inteligibil și concis, fără a pierde din esenţa mesajului;

- O bună cunoaștere a limbii române;

- Profesionalism și punctualitate.

  1. Procedura de selecție

Ofertele vor fi evaluate în baza următoarelor criterii: calificarea și experiența expertului/ei în furnizarea serviciilor de expertiză în domeniul protecției datelor cu caracter personal și a elaborării de documente de politici, costul serviciilor.

Selecția expertului/ei se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecţia copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor şi activităţilor CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecţie a copilului; expertul/a selectat/ă va semna o declarație prin care se va angaja să respecte prevederile acesteia.

Dosarul candidatului/ei trebuie să conțină:

● CV-ul actualizat incluzând date privind experiența în furnizarea serviciilor de expertiză în domeniul protecției datelor cu caracter personal și a elaborării de documente de politici;

● Scrisoare de intenție;

● Oferta financiară (în lei moldovenești) - cu specificarea unui preț fix net total pentru livrabile/servicii, însoțită de o defalcare a costurilor.

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de e-mail Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. cu mențiunea „Politica organizațională privind protecția datelor cu caracter personal” până la data de 23 iunie 2024.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. sau la numărul de telefon 078009450 (Olesea Cotiujanu)

Va fi contactată doar persoana selectată.

Notă:CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

Solicitare de oferte pentru achiziționarea materialelor de vizibilitate personalizate

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova anunţă concurs privind solicitarea de oferte pentru selectarea unei companii, care să elaboreze designul şi să tipărească materiale de vizibilitate personalizate în baza cărții de identitate vizuală a CIDDC.

CIDDC este o organizaţie non-guvernamentală, fondată în anul 1999, misiunea căreia este de a colabora cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a găsi soluții bazate pe drepturile copilului și pentru a-i inspira pe adulți să audă vocea fiecărui copil. Credem că doar lucrând împreună putem contribui la o societate cu mai multă grijă, înțelegere și respect pentru fiecare ființă umană.

Achiziția va fi realizată în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada martie – septembrie 2024.

CIDDC solicită oferte de prețuri pentru procurarea materialelor de vizibilitate personalizate conform descrierii/specificațiilor tehnice, după cum urmează:

Nr.

Material de vizibilitate

Descriere/specificații tehnice

Cantitatea

 

Carte de vizită

● Material: hârtie;

● Format: de dimensiunile unui card bancar;

● Branding: vor fi imprimate conform Cărții de identitate a CIDDC.

1000 buc

 

Ecuson

● Poziție: verticală;

● Material: plastic dur, grosimea 1 mm, șnur 2 cm lățime, culoare verde, badge holder retractabil, din metal;

● Branding: logo-ul CIDDC.

10 buc

 

Insignă personalizată cu pin

● Material: smoală polimerică/ metal decupat pe contur;

● Branding: logo-ul CIDDC

30 de buc

 

Tricou clasic

● Material: bumbac 100%;

● Mărimile: XS-XXXL;

● Branding: logo-ul CIDDC.

10 buc

 

Tricou polo

● Material: bumbac 100%;

● Mărimile: XS-XXXL;

● Branding: logo-ul CIDDC.

10 buc

 

Tolbă/ traistă (din pânză)

● Material: bumbac;

● Dimensiuni: 40 x 35 cm, mânere lungi;

● Culoare: verde (conform Cărții de identitate vizuală a CIDDC);

● Branding: logo-ul CIDDC.

10 buc

 

Rucsac

● Material: naylon sau ceva similar, impermeabil;

● Padding (burete) pe interiorul bretelelor și pe spatele ghiozdanului;

● Padding pe spatele ghiozdanului pentru suport lombar;

● Curele ajustabile;

● Dimensiuni: să poată transporta un laptop cu compartiment separat, plus compartiment pentru agendă format A4+compartiment pentru încărcător și buzunare interioare pentru pixuri, chei etc;

● Buzunare exterioare pentru sticle de apă;

● Buzunar exterior pentru obiecte mici precum: telefon, baterie externă și portofel etc.;

● Branding: logo-ul CIDDC.

10 buc

 

Plăcuță (intrare în birou)

● Material: plexiglas și oracal tipărit/ elemente în volum;

● Dimensiune 70 x 50 cm;

● Branding: logo-ul, denumirea, partenerii, adresa, partenerii CIDDC

1 buc

 

Sticlă pentru apă

● Material: sticlă;

● Capacitate de 0,5 l;

● Branding: logo-ul CIDDC.

10 buc

10.

Sticlă termoizolantă

● Material: oțel inoxidabil perete dublu și fără condens;

● Culoare: verde (conform Cărții de identitate vizuală a CIDDC);

● Capacitate 0,65 l;

● Branding: logo-ul CIDDC.

10 buc

NOTA! Prezenta listă nu este plasare de comandă și nu are caracter obligatoriu. Cantitatea și tipul de produse ar putea fi modificată în funcție de costuri / suma maximă disponibilă și necesități.

Preţurile vor fi indicate în lei moldoveneşti cu TVA. Oferta va fi valabilă până la 30 septembrie 2024 din momentul aprobării contractului. Dosarul de aplicare va conține următoarea informație:

- Scurtă descriere a companiei aplicante: datele de contact ale companiei și persoana de contact;

- Certificatul de înregistrare al companiei;

- Ofertă comercială completă, întocmită conform cerințelor și condițiilor de livrare a materialelor;

Ofera comercială poate fi descărcată aici.

- Informație despre experiența companiei, referințe, recomandări;

- Codul de conduită (anexat) completat și semnat.

Codul de conduită poate fi descărcat aici.

Va fi selectată compania care va expedia dosarul complet și va oferi cel mai bun raport preț-calitate și servicii complete. Va fi contactată doar compania selectată.

Procedura de selectare a CIDDC se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția mediului și la protecţia copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor şi activităţilor noastre, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecţie a copilului și o politică de protecție a mediului și va urmări ca acestea să fie aplicate în colaborarea cu partenerii.

Ofertele pot fi prezentate în original sau prin email la: Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului, str. E. Coca nr. 15, mun. Chişinău, Republica Moldova, e-mail: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. . Ofertele transmise pe email vor avea subiectul: Ofertă servicii materiale de vizibilitate.

Termenul limită de prezentare a ofertelor este: 05 iunie 2024, ora 18.00.

Pentru detalii puteți contacta: Adriana Pasat, 068182551, Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în strictă conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord ca datele dvs. personale să fie utilizate în procesul de selectare și raportate partenerilor CIDDC.

Termen extins: Concurs de selectare a unui expert/ a unei experte pentru dezvoltarea unei campanii de comunicare pe social media privind recunoașterea, împuternicirea și protecția copiilor apărători ai drepturilor omului

TERMENI DE REFERINȚĂ

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs de selectare a unui expert/ a unei experte pentru dezvoltarea unei campanii de comunicare pe social media privind recunoașterea, împuternicirea și protecția Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului (CADO)

  1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

Copiii din Moldova tot mai des acționează în calitate de apărători ai drepturilor omului și cer respectarea drepturilor lor și al altor semeni. Aceștia semnalează încălcări ale drepturilor omului, informează semenii despre drepturile omului, monitorizează cum sunt respectate drepturile copilului în școală și comunitate, prezintă autorităților rapoarte, organizează întruniri în care abordează problematici ale drepturilor omului etc. În sine, activitățile lor nu sunt vizibile de multe ori, sunt rar recunoscute și susținute de către adulți. Adițional, CADO, în comparație cu adulții care apără drepturile omului, se confruntă cu anumite provocări și sunt expuși unor riscuri specifice.

Campania se va realiza în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada martie – septembrie 2024.

CIDDC susține diferite inițiative ale copiilor apărători ai drepturilor omului (CADO), precum Plaforma Copiilor, grupul de inițiativă CADO și altele. În cadrul acestui proiect susținem 15 CADO, inclusiv din stânga Nistrului și Ucraina, să promoveze conceptul de CADO, drepturile și experiențele CADO prin metoda storytelling. Prin intermediul campaniei ne propunem să sensibilizăm publicul larg privind importanța recunoașterii, împuternicirii și protecției CADO. Campania va fi bazată pe produsele de storytelling dezvoltate de copii și tot ei vor fi susținuți să participe la conceptualizarea campaniei.

  1. SARCINI ȘI LIVRABILE

Specialistul/specialista în campanie va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- Elaborarea conceptului și planului de comunicare a campaniei, cu implicarea copiilor în acest proces;

- Postarea conținutului de diferite tipuri (postări, reels, stories) pe paginile Facebook și Instagram ale CIDDC;

- Participarea la ateliere de lucru ale grupului CADO;

- Pregătirea materialelor în conformitate cu brand book-ul CIDDC;

- Monitorizarea și raportarea permanentă a acțiunilor de comunicare;

- Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util.

  1. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

● Experiență în gestionarea campaniilor pe social media;

● Abilități de creare conținutului atractiv și relevant pentru audiența CIDDC;

● Capacitatea de a lucra cu tinerii, de a crea spațiu de exprimare și de influențare a procesului și produselor;

● Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

● Bune abilități de organizare a timpului și sarcinilor, capacitate de a respecta termene limită.

  1. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

● CV-ul actualizat, incluzând date privind experiența în domeniu;

● Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiză în domeniu;

● Portofoliul campaniilor desfășurate pe social media (Linkuri);

● Codul de conduită completat și semnat (documentul poate fi descărcat aici ).

Selectarea experților/experteise bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; persoana selectată va semna o declarație prin care se va angaja să respecte prevederile acesteia.

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. cu mențiunea „Campanie CADO” până la data de 29 mai 2024, ora 18:00

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Persoanele selectate vor fi contactate pentru pentru mai multe detalii.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. sau la nr. de telefon +373 68659581

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

Termen Extins: Solicităm oferte de prețuri cu referire la achiziționarea accesoriilor pentru telefonul mobil

TERMENI DE REFERINȚĂ

 Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) solicită oferte de prețuri pentru achiziționarea accesoriilor pentru telefoane mobile.

  1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

Accesoriile vor fi achiziționate în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada martie – septembrie 2024.

În cadrul acestui proiect susținem 15 Copii Apărători ai Drepturilor Omului (CADO), inclusiv din stânga Nistrului și Ucraina, să promoveze conceptul de CADO, drepturile și experiențele CADO prin metoda storytelling. Accesoriile procurate vor fi oferite copiilor ca suport în realizarea storytellingului în cadrul proiectului.

  1. ARTICOL

● Baterie externă 10000 mAh

● Stand Selfie Ring Light Cellular Multic

  1. OFERTA TREBUIE SĂ INCLUDĂ

● Prețul în MDL (inclusiv TVA) denumirea echipamentului, denumirea producătorului;

● Certificatul de calitate al echipamentului;

● Perioada de garanție;

● Termenul de livrare a echipamentelor;

● Denumirea companiei, adresa poștală, persoana de contact, e-mailul și telefonul de contact;

● Copia certificatului de înregistrare a companiei;

● Datele bancare ale companiei;

● Semnătura persoanei responsabile și ștampila companiei.

● Codul de conduită completat și semnat (documentul poate fi descărcat aici ).

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. cu mențiunea „Accesorii” până la data de 29 mai 2024, ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Companiile selectate vor fi contactate pentru pentru mai multe detalii.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. sau la nr. de telefon +373 68659581

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

Aproximativ 520 de profesioniste și profesioniști din educație din raioanele Leova, Cimișlia, Criuleni au învățat, în perioada martie – mai 2024, să prevină și să oprească bullyingul cu grijă și respect pentru nevoile fiecărui copil

519 cadre didactice și psihologe/i școlare/i din învățământul primar și secundar din raioanele Leova, Cimișlia, Criuleni au finalizat programul de formare „Metodologia cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului”.

Programul s-a desfășurat în perioada lunilor martie – mai 2024, a inclus patru ateliere de lucru și a fost facilitat de Sorina Petrică, psihologă cliniciană, psihoterapeută, și Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului, facilitator sistemic.

Pe parcursul a patru ateliere de formare, profesionistele, profesioniștii din educație au identificat diferențele dintre bullying și alte tipuri de agresivitate, au reflectat asupra propriilor convingeri despre bullying, au analizat, în baza studiilor de caz, cum se manifestă acest fenomen social la băieți și cum se manifestă la fete, astfel încât cadrele didactice să intervină corect și la timp pentru a gestiona cazurile. Totodată, cadrele didactice s-au familiarizat cu două metode de intervenție aplicate cu succes în diferite țări: Medoda părților implicate (care funcționează eficient în cazul elevilor și elevelor din clasele a cincea – a douăsprezecea) și Metoda grupului de suport (care se utilizează în mod special în cazul copiilor din școlaritatea mică, clasele întâi – a patra), iar la final s-au familiarizat cu un program amplu de intervenție la clasă pentru oprirea bullyingului și au aflat strategii de cooperare cu părinții, metode prin care cadrele didactice pot să crească nivelul de conștientizare a fenomenului de bullying la copii, să dezvolte copiilor martori și inițiatori abilități de empatie, iar copiilor-țintă – abilități de gestionare a emoțiilor, în special a furiei, a rușinii.

70% dintre copiii care inițiază în mod frecvent comportamente de bullying vin din familii unde violența fizică este folosită ca principal instrument de educație, spun specialiștii

„Pentru intervenție în situații de bullying, este nevoie ca părinții să fie implicați atunci când sunt o resursă. Dacă un părinte folosește bătaia, el nu poate fi o resursă, ci, dimpotrivă, va înrăutăți situațiile de bullying. În niciun într-un caz părinții nu trebuie lăsați să aplice violența, nici acasă, nici la școală!

Un copil care inițiază bullyingul și care este bătut acasă pentru comportamentul său va fi foarte furios și se va răzbuna pentru ceea ce i s-a întâmplat acasă.

Părinții ai căror copii inițiază comportamente de bullying au nevoie de susținere din partea cadrului didactic pentru a învăța cum să-și ghideze copiii astfel încât să nu folosească bătaia ca strategie de îndreptare a situației.

70% dintre copiii care inițiază în mod frecvent comportamente de bullying vin din familii unde violența fizică este folosită ca principal instrument de educație.

Părinții ai căror copii sunt țintă a bullyingului au nevoie de suport din partea cadrului didactic pentru a învăța cum să-și susțină emoțional copiii, astfel încât copiii să nu se identifice cu ceea ce li se întâmplă, să li se spună copiilor-țintă că nu este vina lor”, a punctat Sorina Petrică, psihologă cliniciană, psihoterapeută.

„Profesioniștii și părinții pot preveni bullyingul doar atunci când au grijă, înțelegere și respect pentru demnitatea umană a fiecărui copil”

„Pe parcursul programului de formare, profesioniștii, profesionistele din educație au împărtășit diverse convingeri și au găsit răspunsuri la întrebări cum să creeze un mediu sigur pentru fiecare copil. Atunci când se abordează subiectul bullyingului, mulți adulți, în special părinți și cadre didactice, continuă să utilizeze etichete în adresa copiilor și expresii precum «copii agresivi», «copii abuzatori», «copii victime», «copii agresori», «copii răi», «copii buni» ș.a.

Bullyingul este un fenomen social complex și are nevoie de o abordare complexă. Profesioniștii și părinții îl pot preveni doar atunci când au grijă, înțelegere și respect pentru demnitatea umană a fiecărui copil și doar atunci când, prin propriul exemplu, oferă modele de comportament sănătos”, a concluzionat Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului, facilitator sistemic.

Programul „Metodologia cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului” a fost implementat în raioanele Leova, Cimișlia, Criuleni cu suportul financiar al World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în parteneriat cu Organele Locale de Specialitate în Domeniul Învățământului, în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”.

Concurs de selectare a unui expert/ a unei experte pentru dezvoltarea unei campanii de comunicare pe social media privind recunoașterea, împuternicirea și protecția copiilor apărători ai drepturilor omului

TERMENI DE REFERINȚĂ

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs de selectare a unui expert/ a unei experte pentru dezvoltarea unei campanii de comunicare pe social media privind recunoașterea, împuternicirea și protecția Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului (CADO)

  1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

Copiii din Moldova tot mai des acționează în calitate de apărători ai drepturilor omului și cer respectarea drepturilor lor și al altor semeni. Aceștia semnalează încălcări ale drepturilor omului, informează semenii despre drepturile omului, monitorizează cum sunt respectate drepturile copilului în școală și comunitate, prezintă autorităților rapoarte, organizează întruniri în care abordează problematici ale drepturilor omului etc. În sine, activitățile lor nu sunt vizibile de multe ori, sunt rar recunoscute și susținute de către adulți. Adițional, CADO, în comparație cu adulții care apără drepturile omului, se confruntă cu anumite provocări și sunt expuși unor riscuri specifice.

Campania se va realiza în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada martie – septembrie 2024.

CIDDC susține diferite inițiative ale copiilor apărători ai drepturilor omului (CADO), precum Plaforma Copiilor, grupul de inițiativă CADO și altele. În cadrul acestui proiect susținem 15 CADO, inclusiv din stânga Nistrului și Ucraina, să promoveze conceptul de CADO, drepturile și experiențele CADO prin metoda storytelling. Prin intermediul campaniei ne propunem să sensibilizăm publicul larg privind importanța recunoașterii, împuternicirii și protecției CADO. Campania va fi bazată pe produsele de storytelling dezvoltate de copii și tot ei vor fi susținuți să participe la conceptualizarea campaniei.

  1. SARCINI ȘI LIVRABILE

Specialistul/specialista în campanie va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- Elaborarea conceptului și planului de comunicare a campaniei, cu implicarea copiilor în acest proces;

- Postarea conținutului de diferite tipuri (postări, reels, stories) pe paginile Facebook și Instagram ale CIDDC;

- Participarea la ateliere de lucru ale grupului CADO;

- Pregătirea materialelor în conformitate cu brand book-ul CIDDC;

- Monitorizarea și raportarea permanentă a acțiunilor de comunicare;

- Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util.

  1. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

● Experiență în gestionarea campaniilor pe social media;

● Abilități de creare conținutului atractiv și relevant pentru audiența CIDDC;

● Capacitatea de a lucra cu tinerii, de a crea spațiu de exprimare și de influențare a procesului și produselor;

● Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

● Bune abilități de organizare a timpului și sarcinilor, capacitate de a respecta termene limită.

  1. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

● CV-ul actualizat, incluzând date privind experiența în domeniu;

● Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiză în domeniu;

● Portofoliul campaniilor desfășurate pe social media (Linkuri);

● Codul de conduită completat și semnat (documentul poate fi descărcat aici ).

Selectarea experților/experteise bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; persoana selectată va semna o declarație prin care se va angaja să respecte prevederile acesteia.

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. cu mențiunea „Campanie CADO” până la data de 24 mai 2024, ora 18:00

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Persoanele selectate vor fi contactate pentru pentru mai multe detalii.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. sau la nr. de telefon +373 68659581

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

Solicităm oferte de prețuri cu referire la achiziționarea accesoriilor pentru telefonul mobil

TERMENI DE REFERINȚĂ

 Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) solicită oferte de prețuri pentru achiziționarea accesoriilor pentru telefoane mobile.

  1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

Accesoriile vor fi achiziționate în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada martie – septembrie 2024.

În cadrul acestui proiect susținem 15 Copii Apărători ai Drepturilor Omului (CADO), inclusiv din stânga Nistrului și Ucraina, să promoveze conceptul de CADO, drepturile și experiențele CADO prin metoda storytelling. Accesoriile procurate vor fi oferite copiilor ca suport în realizarea storytellingului în cadrul proiectului.

  1. ARTICOL

● Baterie externă 10000 mAh

● Stand Selfie Ring Light Cellular Multic

  1. OFERTA TREBUIE SĂ INCLUDĂ

● Prețul în MDL (inclusiv TVA) denumirea echipamentului, denumirea producătorului;

● Certificatul de calitate al echipamentului;

● Perioada de garanție;

● Termenul de livrare a echipamentelor;

● Denumirea companiei, adresa poștală, persoana de contact, e-mailul și telefonul de contact;

● Copia certificatului de înregistrare a companiei;

● Datele bancare ale companiei;

● Semnătura persoanei responsabile și ștampila companiei.

● Codul de conduită completat și semnat (documentul poate fi descărcat aici ).

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. cu mențiunea „Accesorii” până la data de24 mai 2024, ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Companiile selectate vor fi contactate pentru pentru mai multe detalii.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. sau la nr. de telefon +373 68659581

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

31 de profesioniste și profesioniști din educație din diferite raioane s-au întrunit la Chișinău ca să învețe și să împărtășească bune practici de cooperare și comunicare interculturală în procesul educațional

În perioada 19-21 aprilie curent, 31 de profesori, profesoare, educatoare și managere școlare care activează în raioanele Căușeni, Cimișlia, Criuleni și în municipiul Bălți s-au întrunit la Chișinău pentru a face schimb de bune practici de cooperare și comunicare interculturală în procesul educațional și pentru a-și consolida competențele de asigurare a incluziunii copiilor.

Întrunirea a fost facilitată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în cadrul școlii de primăvară „Cooperare și comunicare interculturală”, dedicată profesioniștilor și profesionistelor din educație.

Pe parcursul a trei zile, într-un climat care susține participarea și împărtășirea experiențelor într-un mediu sigur, Diana Postu-Blăjinu, psihologă , și Iulia Drozdov, coordonatoarea Programului protecția copilului din cadrul CIDDC , au ghidat profesioniștii, profesionistele din educație să înțeleagă factorii care facilitează sau împiedică procesele de cooperare și comunicare interculturală; să reflecteze atât din perspectivă personală, cât și profesională asupra comunicării interculturale; să-și aprofundeze cunoștințele referitoare la interculturalitate; să identifice dificultățile cu care se confruntă mai des copiii refugiați și să analizeze posibile soluții pentru incluziunea copiilor; să identifice propriile stereotipuri legate de interculturalitate și să-și dezvolte competențele de cooperare și comunicare interculturală.

În prima zi a Școlii de primăvară, Irina Gușan, directoare de programe în cadrul CIDDC , a încurajat profesionistele și profesioniștii din educație să promoveze incluziunea și diversitatea culturală în procesele și mediile educaționale și a reiterat că CIDDC le oferă suport în acest proces.

„Noi, CIDDC, prin programele și activitățile noastre, am promovat și promovăm diversitatea și spațiile sigure. Din păcate, subiectele de incluziune și diversitate culturală încă mai sunt exploatate pentru a crea conflicte artificiale și pentru a diviza oamenii. Acest lucru se reflectă asupra copiilor; sunt familii, respectiv copii, care renunță la identitatea lor etnică pentru a nu se simți diferiți de majoritatea comunității din care fac parte pentru că aceasta înseamnă excludere sau luare în derâdere. Aceleași experiențe trăiesc și copiii care se îmbracă diferit, au obiceiuri diferite, se alimentează diferit, rezultate din faptul că fac parte dintr-o anumită comunitate religioasă, etnică sau oricare altă comunitate minoritară. În acest context, invitația CIDDC este să ne oprim și să ne întrebăm ce putem face pentru a aduce, în tot acest tumul de tensiune și conflict, mai multă liniște și respect. Apoi, să vedem cum facem asta și la școală, astfel încât fiecare copil să-și poată exprima identitatea culturală fără frică și împreună să valorizăm diversitatea, nu să o condamnăm”, a menționat Irina Gușan.

Prin intermediul exercițiilor de grup, profesionistele, profesioniștii din educație au explorat rolurile sociale și diferențele de comunicare, convingerile pe care le au despre exprimarea emoțiilor și și-au identificat și evaluat nevoile emoționale.

La finalul școlii de primăvară, mai multe participante au menționat că informațiile, metodele și practicile pe care le-au aflat aici atât le-au ajutat cum să coopereze și cum să rezolve situații problematice în procesul educațional, cât și le-au îmbogățit experiența personală și profesională.

«Информация была разносторонней и отражала многие психологические аспекты, с которыми мы встречаемся в профессиональной сфере.» („Informațiile au fost prezentate din diverse perspective și reflectă multe aspecte psihologice pe care le observăm și eu, și colegii mei în activitatea profesională.”)

„Acest eveniment mi-a dat posibilitatea de a cunoaște noi oameni, de a mă exprima și accepta.”

«Мне понравилась непринужденность, игровой подход к заданиям, обсуждаемые вопросы заставили задуматься и посмотреть на них с другой точки зрения.» („Mi-a plăcut autenticitatea, abordarea procesului de lucru sub formă de joacă, subiectele discutate mă făceau să reflectez și să le privesc dintr-un alt unghi.”)

Totodată, participantele, participanții școlii au apreciat caracterul interactiv al activităților, iar unele cadre didactice au menționat că le vor aplica în activitățile cu copiii.

„În general, absolut toate jocurile pe care le-am realizat aici pot fi utilizate în cadrul lecțiilor.”

«Понравился психологический взгляд на обсуждаемые темы.» („Mi-a plăcut perspectiva psihologică asupra temelor discutate.”)

„Îmi place însăși învățarea prin participare.”

«Очень хочется встретиться ещё раз.» („Mi-aș dori mult să ne revedem în cadrul altor activități.”)

Școala de primăvară a fost organizată în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC, cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH).

GALERIE FOTO:

Cum are loc educația sexuală în Republica Moldova? Platforma Copiilor a prezentat un nou raport

La 10 aprilie curent, un grup de feteși băieți de la Platforma Copiilor a prezentat raportul „Intimitatea emoțională a copiilor, cum mediul școlar și familial contribuie la dezvoltarea ei?”. Rezultatele cercetării realizate de copii au fost prezentate în cadrul mesei rotunde „Educația sexuală – cum aceasta are loc în Republica Moldova?”, la care au participat reprezentante și reprezentanți din cadrul Ministerului Educației și Cercetării, Oficiului Avocatului Poporului, specialiste și specialiști în sănătate sexuală și reproductivă, în drepturile copilului, cadre didactice, părinți, copii apărători ai drepturilor omului. Împreună au discutat despre ce ar putea fi diferit pentru ca educația sexuală să răspundă nevoilor reale ale copiilor.

Evenimentul a fost organizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) împreună cu Platforma Copiilor, cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner în cadrul proiectului „ABC - ACTIONS for the Rights of the Children; BUILDING relationships based on respect and cooperation; COMMUNICATION and documentation” și este parte a campaniei online „Educația sexuală: un drept, nu o rușine!”.

În baza raportului copiilor, participanții, participantele mesei rotunde au subliniat nevoile copiilor de educație sexuală și au evaluat resursele din acest domeniu; au identificat soluții pentru a depăși obstacolele în abordarea educației sexuale, pentru a crește respectul față de drepturile copiilor la sănătate, dezvoltare, informare și protecție împotriva abuzului; au explorat oportunitățile de promovare și îmbunătățire a educației sexuale în Republica Moldova.

„Intimitatea emoțională a copiilor, cum mediul școlar și familial contribuie la dezvoltarea ei?”: constatări din cel mai recent raport al copiilor

Potrivit raportului, fiecare al doilea copil consideră că profesorii, la lecții, abordează superficial cu elevii și elevele subiecte legate de emoții, sentimente. Aproape un sfert dintre copiii respondenți au menționat că nu discută deloc cu profesorii la lecții despre aceste subiecte.

Atunci când copiii împărtășesc emoțiile și stările lor, doar 40% dintre copii se simt ascultați și acceptați atât de părinți, cât și de profesori. În același timp, 27% dintre copii au spus că se simt ascultați și acceptați doar de părinți, iar fiecare al 4-lea copil nu și-a împărtășit niciodată emoțiile nici părinților, nici profesorilor.

Fiecare al 4-lea copil nu și-a împărtășit niciodată emoțiile nici părinților, nici profesorilor

Discuțiile despre relațiile de dragoste sunt abordate în mod diferit la băieți și fete. Băieții sunt încurajați să înceapă viața sexuală mai devreme, pe când fetele – mai târziu.

68% dintre respondenți nu abordează niciodată subiectul spațiului intim emoțional cu profesorii. Acest lucru sugerează că există o reticență semnificativă în comunicarea acestor aspecte sensibile cu cadrele didactice.

43% dintre respondenți afirmă că nu discută niciodată cu profesorii despre relațiile de prietenie. 74% au afirmat că nu abordează nici subiectul relațiilor de dragoste.

Aproximativ o treime dintre copiii respondenți au spus că nu abordează niciodată subiectul spațiului intim emoțional cu părinții.

Fiecare al 4-lea copil participant la chestionar a răspuns că a avut cel puțin o situație când profesorii i-au încălcat limitele personale fizice (îmbrățișări, atingeri pe corp, luat de mână etc.), iar mai mult de jumătate dintre respondenți au experimentat cel puțin o situație în care colegii au încălcat limitele personale fizice, manifestând comportamente precum îmbrățișări, atingeri sau luarea de mână fără consimțământ.

Pe lângă încălcarea limitelor fizice, copiii au relatat și despre încălcarea limitelor emoționale. Aceste limite sunt încălcate de către profesori prin inițierea unor teme de discuții incomode copiilor: despre situația familială și starea financiară a familiei copiilor, povestirea în public a unor situații private, menționând numele copiilor.

Fiecare al treilea copil se simte uneori intimidat sau constrâns de colegi să dezvăluie detalii despre viața sa personală. În plus, fiecare al șaselea copil întâmpină astfel de situații de intimidare sau constrângere frecvent sau foarte frecvent.

„Colega mea e atinsă de colega de bancă în diferite locuri intime și, indiferent la cine se adresa, toți spuneau că asta «po pricolu» (traducere din rusă: în glumă)”. Fată, 16 ani

„Profesorul de educație fizică intră în vestiarul fetelor și spune: «Ce eu nu am mai văzut acolo?!». Cele din clasele mai mari se împotrivesc, dar cele care abia trec în clasa a 5-a nu știu cum să-i zică profesorului să nu intre.” Fată, 16 ani

Alte constatări și recomandări ale copiilor pot fi accesate în raport.

Profesioniste din organizațiile neguvernamentale implicate în implementarea acțiunilor de educație sexuală au împărtășit perspective cu privire la acest subiect

Olga Pînzari, managera Programului educație pentru sănătate din cadrul UNFPA Moldova , a vorbit despre prevederi internaționale și naționale care susțin importanța și necesitatea educației sexuale comprehensive în școli, cum aceasta ar trebui să aibă loc în școli și cum ea se întâmplă de fapt, conform celor mai recente cercetări în domeniu.

„Educația sexuală comprehensivă este un concept mult mai larg. Abordează relațiile, atașamentul, dragostea, ce înseamnă să flirtezi, ce înseamnă relațiile de prietenie, cum putem să prevenim situațiile de violență, abuz și implică discuții despre valori (ce este important pentru mine, cine sunt eu, cum ne formează societatea și cultura, cum ne formează percepția asupra sexualității.) Educația sexuală este un termen umbrelă pentru mult mai multe componente decât sexul în sine, decât avort și infecții cu transmitere sexuală.

Avem legi bune, dar se implementează mai puțin. Nu avem mecanisme suficiente. Încă mai e de lucru la partea de instruire a profesioniștilor din educație, la conținutul educației sexuale, care este cu mult depășit de vârsta copiilor. Din 2017 până în 2021 sunt careva progrese, însă mai e nevoie de îmbunătățiri.

Sunt multe argumente pentru a preda educația sexuală în școli. În primul rând pentru că rata nașterilor în adolescență este încă destul de mare. Rata infecțiilor cu transmitere sexuală, a avorturilor în adolescență sunt la fel de mari. De asemena, părinții nu de fiecare dată sunt pregătiți, nu au sificiente cunoștințe și competențe pentru a discuta cu copiii despre ce se întâmplă cu copiii la diferite vârste, la ce trebuie să acorde atenție, cum copiii să se protejeze de un abuz. Școala ar putea să fie un mediu sigur, cu un curriculum, cadru care să transmită informațiile corect de către profesori pregătiți. Însă este nevoie de lucru la pregătirea lor. Școala ar fi o sursă de bază în educarea copiilor. Expunerea copiilor la informații și tehnologii informaționale implică pentru copii mai multe riscuri, conținut cu caracter sexual și este nevoie ca educația să fie raportată la necesitățile copiilor.

Ca exemplu de bună practică sunt țările în care programele de educație sexuală sunt obligatorii în școli și în care, drept rezultat, rata sarcinilor în adolescență a scăzut, la fel și rata infecțiilor cu transmitere sexuală, rata avorturilor în adolescență. Cercetările arată că în aceste țări tinerii își încep viața sexuală mai târziu”, a menționat Olga Pînzari.

Galina Leșco,președinta Asociaţiei „Sănătate pentru Tineri”, a recomandat ca adulții din cercul de încredere al copilului să abordeze subiecte de sexualitate de la vârste fragede, a menționat nevoia de a facilita accesul adolescenților la servicii de sănătate prietenoase lor, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rata înaltă a abuzurilor sexuale asupra copiilor, precum și cu privire la modul în care cadrul legal și normativ existent se aplică în țara noastră și a reiterat misiunea educației.

„La capitolul cadru legislativ și normativ stăm destul de bine, modul în care se aplică ele este o altă istorie. La 5 ani, copilul are nevoie să știe părțile corpului său, la această vârstă apare senzația de intimitate și jenă și adulții au obligația să le ofere informații conform capacităților copiilor în dezvoltare, așa încât să recunoască ce este un abuz și să ceară ajutor când intimitatea îi este încălcată.

Noi avem atât de multe cazuri de violență sexuală asupra copiilor anume din cauza că adulții evită să vorbească despre sexualitate cu copiii. Avem fete însărcinate la 11 ani, și noi ne temem să vorbim cu copiii despre educație sexuală? Ar trebui să vorbim cu copiii atunci când apar primele semne pubertare.

Până nu vom schimba programele de formare a profesorilor, inclusiv a studenților din universitățile pedagogice, din școlile medicale, până nu vom face campanii bine gândite la nivel de comunitate, în care să combatem stereotipurile despre educație sexuală, nu se vor produce aceste schimbări. Studiile la nivel global au demonstrat foarte clar că informarea corectă despre sexualitate, de obicei, întârzie relațiile sexuale.

E nevoie să continuăm dezvoltarea serviciilor de sănătate prietenoase tinerilor, adolescenților și este nevoie de facilitarea accesului adolescenților la aceste servicii. Mulți adolescenți mai întâmpină dificultăți de a accesa aceste servicii.

Este necesar acest dialog pe tema educației sexuale și de a răspunde necesităților reale ale copiilor, adolescenților. Să ne gândim de fiecare dată ce scop își propune școala și să ne punem întrebarea: Noi ce ne dorim ca ai noștri copii să facă atunci când absolvesc școala, ce să poată face ei în viață?”, a spus Galina Leșco.

Autoritățile prezente la eveniment au manifestat deschidere, au dat asigurări și au făcut promisiuni că vor lua în considerare opiniile copiilor

Corina Lungu,consultantă principală la Direcția învățământ general din cadrul Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova, a subliniat nevoia de a discuta despre subiecte de educație sexuală și de a coopera în continuare cu Platforma Copiilor și cu alte structuri consultative ale copiilor, societatea civilă pentru a avansa înțelegerea și realizarea drepturilor copiilor la educație sexuală în școli.

„În numele instituției pe care o reprezint, MEC, consider importante subiectele ce țin de educația sexuală. Or, școala a avut și are, dintotdeauna, menirea de a pregăti omul pentru vață. Ce și cum o facem, în ce manieră o facem, cât suntem de pregătiți să o facem contează foarte mult. Și de faptul cum are loc educația sexuală, asta contează îndeosebi.

Este important să abordăm acest subiect și mult contează ca instituția pe care o reprezint, MEC, să aibă politici foarte clare cum este abordat acest subiect în procesul educațional.

Cea mai mare problemă pe care o avem este faptul cât suntem noi de pregătiți, profesorii, să vorbim despre aceasta. Să recunoaștem că programele de formare profesională, atât inițială, cât și continuă, aspecte pedagogice despre cum ai face educație sexulă la diferite vârste ne lipsesc.

Aici ar trebui să ne responsabilizăm: să venim în întâmpinarea cadrelor didactice care au deschiderea să abordeze educația sexuală și să le susținem.

De ce nu se întâmplă lucrurile bine? Experiențele statelor, statisticile vorbesc că toate lucrurile pot fi realizate mult mai consecvent doar când sunt în înțelegere comună. Poate este cazul ca noi să avem cât mai multe platforme de acest gen în care am putea să ne auzim reciproc și să înțelegem unde putem interveni. În acest an MEC demarează o nouă reformă curriculară, care include și partea de inserție a noilor educații. În acest an demarăm procesul de revizuire a standardelor școlii. Și atunci când vorbim despre standardele de sănătate, poate aici ar fi bine să intervenim. Vom demara și aspecte de reformă privind asistența psihopedagogică.

Cu cea mai mare plăcere, MEC, ca urmare a recomandărilor copiilor, ar avea o întrunire cu Platforma Copiilor după acest eveniment, în care am putea discuta prevederi pe care, ulterior, am putea să le introducem în documentele de reglementare a activității școlii”, a declarat Corina Lungu.

Avocatul poporului pentru drepturile copilului va prezenta recomandările Platformei Copiilor la Parlament și va monitoriza cum MEC le implementează

Vasile Coroi, avocatul poporului pentru drepturile copilului , a dat asigurări că recomandările Platformei Copiilor (prezentate în versiune preliminară, în noiembrie 2023, la Forumul Național al Drepturilor Copiilor) au fost incluse într-un raport și transmise către MEC și a declarat că le va prezenta Comisiei parlamentare pentru drepturile omului și relații interetnice pe 19 aprilie curent, apoi în plenul Parlamentului.

„Educația sexuală este un drept al copiilor din mai multe perspective. Dreptul la educație, care presupune o educație de calitate, relevantă, o educație care pregătește pentru viață, dezvoltă competențe, deprinderi de viață necesare. Dar este un drept și din perspectiva dreptului la sănătate sexuală și reproductivă. Fără aceste aspecte, copiii nu ar putea să-și dezvolte competențele necesare și nici să se protejeze de violență, în primul rând de abuz sexual. Noi pledăm ca educația sexuală să înceapă cât mai curând posibil, inclusiv de la treapta preșcolară. Anumite competențe, copiii au nevoie să le cunoască încă de la vârsta preșcolară. De exemplu, să cunoască diferența dintre secrete bune și secrete rele, despre regula «aici nu se pune mâna», despre cum să ceară ajutor în caz de abuz.

Eu, în calitate de avocat al poporului pentru drepturile copilului, pledez pentru introducerea în curriculumul obligatoriu a aspectelor educației sexuale și a standardelor Organizației Mondiale a Sănătății sau a celor din Ghidul UNESCO pentru educație sexuală comprehensivă.

Mă bucur că societatea este mai avansată decât atunci când s-a introdus disciplina obligatorie «Deprinderi de viață» și știu că destul de repede a fost scoasă din curriculumul obligatoriu. Mă bucur că societatea a avansat și că educația sexuală este reintrodusă, deși parțial, în curriculumul obligatoriu.

Vom cere MEC să ne ofere informații cum implementează recomandările copiilor, așa încât, la următorul forum, în noiembrie 2024, să cunoaștem cum aceste recomandări ale copiilor se implementează. Avocatul Poporului pentru drepturile copilului și echipa Direcției drepturile copilului a Oficiului Avocatului Poporului rămân deschise noilor recomandări ale copiilor.

Noi pledăm pentru ca fiecare copil să se dezvolte așa cum prevede Convenția cu privire la Drepturile Copilului, holistic, sub toate cele 5 aspecte: fizică, mintală, socială, morală și spirituală”, a declarat Vasile Coroi.

Arina Zîcu, directoare executivă a CIDDC, a reiterat importanța adaptării educației la nevoile copiilor, precum și a formării continue și corespunzătoare a profesioniștilor din educație.

„CIDDC are 25 de ani de experiență de promovare și apărare a drepturilor copilului. Copiii cu care noi am lucrat și colaborăm în diverse proiecte, inclusiv în cadrul Forumului Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului și al Forumului Național al Drepturilor Copiilor, au vorbit despre necesitatea de educație sexuală a copiilor și despre dificultățile pe care le întâmpină la școală atunci când este abordată educația sexuală la diverse discipline. Și atunci am susținut un grup de adolescenți și adolescente de la Platforma Copiilor ca să monitorizeze cum are loc educația sexuală în școală, apoi am susținut un alt grup din cadrul Platformei, care a cercetat în profunzime un aspect al educației sexuale: intimitatea emoțională.

Deseori, când vorbim despre educație sexuală, oamenii spun «Nu», doarece nu cunosc aspectele educației sexuale. Este important să punctăm că educația sexuală nu este despre sex. Este mult mai mult. Este despre a înțelege cine sunt eu, despre a înțelege care sunt emoțiile mele, despre a crea o relație sigură cu mine însămi/însumi, cu oamenii cu care relaționez. Este despre prevenirea violenței, combaterea stereotipurilor de gen și despre alte aspecte despre care vorbesc și copiii”, a concluzionat Arina Zîcu.

Satisticile continuă să îngrijoreze

Amintim că în fiecare zi, cel puțin un copil este abuzat sexual în Republica Moldova.375 de infracțiuni sexuale împotriva copiilor au fost raportate oficial în 2023. În majoritatea cazurilor de abuz sexual asupra copiilor, agresorii sunt membri ai familiei sau persoane cunoscute. Numărul mamelor adolescente din țara noastră este de 3 ori mai mare decât în Uniunea Europeană. Fiecare a 6-aadolescentă care a născut în 2022 era la o naștere repetată. Un sondaj privind violența împotriva copiilor și tinerilor în Republica Moldova în 2019 (OIM) arată că 36,8% dintre fete și 29,7% dintre băieţi au fost supuși violenţei emoţionale din partea oricărui abuzator. 15,7% dintre fete au fost supuse violenţei emoţionale din partea unui partener intim. O educație sexuală cuprinzătoare în familii și în școli ar preveni aceste riscuri. Copiii înșiși solicită tot mai des revizuirea modului în care are loc educația sexuală, în special în mediul școlar.

În acest context,Elvira Drangoi, coordonatoarea Platformei Copiilor, a încurajat autoritățile, profesioniștii din educație și sănătate, părinții, îngrijitorii, reprezentanții legali ai copiilor, publicul să se alăture campaniei „Educația sexuală: un drept, nu o rușine!” și să o urmăreascăpe canalele de Facebook , Instagram și TikTok ale Platformei Copiilor și pe canalele de Facebook , Instagram ale CIDDC și pe website . Scopul campaniei este ca titularii de obligații să înțeleagă nevoile reale și drepturile copiilor în ceea ce privește educația sexuală, precum și să se implice activ în asigurarea accesului la aceste informații atât în procesul educațional, cât și în mediul familial.

Precizăm că Platforma Copiilor este un grup de copii care monitorizează, apără și promovează drepturile copilului/omului în Republica Moldova și a fost lansată în 2017 de CIDDC.

Până în prezent, Platforma Copiilor a realizat diverse activități de pledoarie pentru drepturile copilului în și la educație, inclusiv la nivel internațional, a inițiat și a elaborat diverse cercetări și campanii privind drepturile copilului/omului în familie, în școală, în comunitate, în stat.

La același subiect, în 2021,Platforma Copiilor a publicat un studiu unic pe acest subiect – Educația sexuală – cum o face școala și ce poate fi diferit? .

Prin activitățile sale, Platforma Copiilor contribuie în mod esențial la înțelegerea și punerea în practică a drepturilor copilului în Republica Moldova, iar CIDDC, organizație neguvernamentală înființată în 1999, îi acordă suportul necesar.

Încă de la înființare, CIDDC a avut intervenții legate de prevenirea și combaterea exploatării și abuzului sexual prin susținerea profesioniștilor de a-și dezvolta capacitățile de prevenire și gestionare a cazurilor, dezvoltarea abilităților de viață ale adolescenților, tinerilor, inclusiv a celor referitoare la drepturile la sănătate sexuală și reproductivă.

GALERIA FOTO:

Subscribe to this RSS feed

Contacte

Adresa: Strada Eugen Coca nr. 15, Chișinău,
Republica Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

Ambasadorul 2%

Sustin 2%! Sustin 2%! 

Partener media:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page