CIDDC - Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova

Ultimile știri 1

Guvernanța democratică - un pilon al educației de calitate

Pe parcursul anului 2024, șase grădinițe și circa 60 de educatori și educatoare din raioanele Anenii Noi și Ștefan Vodă au beneficiat de sesiuni de mentorat, învățând cum să îmbunătățească comunicarea cu părinții și să gestioneze provocările educaționale zilnice.


În fața provocărilor cu care se confruntă educatorii din grădinițe și a solicitărilor de a identifica soluții pentru cazuri specifice, a devenit evidentă necesitatea unui sprijin suplimentar. Ținând cont de faptul că mulți dintre aceștia afirmă că au nevoie de ghidare și suport pentru a facilita discuții deschise cu părinții și administrația. Sesiunile de mentorat privind Guvernanța democratică la grădiniță pentru educatori reprezintă un prim pas în această direcție.


Olesea Cotiujanu, coordonatoarea proiectului„ABC - ACTIONS for the Rights of the Children; BUILDING relationships based on respect and cooperation; COMMUNICATION and documentation”, spune că: „Ideea sesiunilor de mentorat pentru cadrele didactice din învățământul preșcolar a apărut din necesitatea exprimată de educatorii și educatoarele care se confruntau cu dificultăți zilnice în gestionarea provocărilor din grădinițe. Cadrele didactice din învățământul preșcolar au subliniat importanța de a lucra holistic în grădiniță, implicând întregul colectiv pentru a avea o abordare comună privind guvernanța democratică.”

Această viziune a ghidat activitățile noastre, asigurându-ne că educatorii primesc suportul necesar pentru a face față provocărilor și a contribui la un mediu educațional mai eficient și integrat.


Diana Postu-Blăjinu, psihologă și formatoare națională în cadrul proiectului ABC , afirmă că scopul sesiunilor de mentorat este îmbunătățirea colaborării între cadrele didactice, părinți și administrație: „Am încurajat participanții să simuleze situații reale, să-și dezvolte competențele în facilitarea discuțiilor și să creeze un mediu educațional sigur și deschis pentru părinți și copii. Din discuții, am realizat că educatorii au nevoie de suport și de instrumente clare pentru a gestiona provocările întâlnite în grădinițe.”

Diana Postu-Blăjinuadaugă: „Este esențial să sprijinim educatorii. Cu ajutorul mentoratului, ei devin mai încrezători și mai bine pregătiți să ofere copiilor sprijinul de care au nevoie. Sesiunile de mentorat oferă educatorilor și educatoarelor instrumente practice pentru îmbunătățirea comunicării cu părinții și administrația. Îi ajutăm să gestioneze provocările și conflictele și să implice părinții în evaluarea progresului copiilor. De asemenea, mentoratul le oferă o platformă prin care să învețe unii de la alții și să crească profesional.”

Ce spun educatorii despre aceste sesiuni?

Elena Bursuc, educatoare din Ștefan Vodă, subliniază impactul pozitiv al sesiunilor de mentorat asupra dezvoltării profesionale a educatorilor și asupra educației copiilor, remarcând: „Atelierele la care am participat au fost extrem de utile. Am învățat cum să creez și să aplic corect chestionarele, știind acum că fiecare chestionar trebuie analizat cu atenție și urmat de un feedback corespunzător. De asemenea, am descoperit tehnici mai eficiente pentru a comunica cu copiii și pentru a-i implica activ în procesul educațional. De exemplu, îi încurajez să-și exprime preferințele pentru cântece și poezii pentru anumite activități, ceea ce le oferă un sentiment de apartenență și implicare în activitățile educaționale. Aceste metode nu doar că îmbunătățesc comunicarea, dar contribuie și la crearea unui mediu educațional mai dinamic și participativ”

În opinia educatoarei, mentoratul este extrem de util, pentru că primește feedback constant, care o ajută să înțeleagă unde se descurcă bine și unde poate face îmbunătățiri. „Schimbul de bune practici între colegi ne permite să creștem profesional și să dezvoltăm un mediu educațional mai colaborativ și eficient. Pentru noi, aceste ateliere sunt și momente de respiro, în care ne putem exprima liber și ne simțim ascultați”, a adăugat Elena Bursuc.

Prin programele de formare și sesiunile de mentorat, oferim suport pentru dezvoltarea profesională și sprijin emoțional, contribuind în același timp la îmbunătățirea metodelor de predare și la dezvoltarea competențelor personale ale educatorilor. Altfel spus:

  • Educatorii beneficiază de îndrumare din partea mentorilor cu experiență, care îi ajută să-și dezvolte abilitățile pedagogice și să găsească soluții pentru provocările întâmpinate. În cadrul sesiunilor de mentorat, sunt încurajați să-și dezvolte competențele de leadership, comunicare și empatie pentru a gestiona mai bine relațiile cu părinții și copiii.
  • Mentorii oferă exemple practice și resurse noi, permițând educatorilor să adapteze metodele de predare la nevoile specifice ale copiilor și să creeze un mediu educațional mai eficient și incluziv.

În cadrul sesiunilor, mentorii oferă susținere emoțională, ajutând educatorii să se simtă valorizați și să depășească dificultățile profesionale, contribuind astfel la îmbunătățirea bunăstării lor.

Care este impactul asupra copiilor?

Sesiunile de mentorat sunt o oportunitate unică de a consolida încrederea și colaborarea în cadrul comunității educaționale. Copiii sunt implicați în centrul procesului educațional conform nevoilor și interesele lor. Autocunoașterea este esențială pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor, promovând implicarea activă în luarea deciziilor. Acest proces stimulează dezvoltarea abilităților, formarea valorilor și integrarea eficientă în echipă.


#EducațieDeCalitate #MentoratPentruEducatori #ProtecțiaCopilului #ÎmpreunăPentruCopii

__________
Aceste activități sunt realizate în cadrul proiectului „ABC - ACTIONS for the Rights of the Children; BUILDING relationships based on respect and cooperation; COMMUNICATION and documentation”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării (MEC), cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner.

Read more... 

Concurs de selectare a unei experte/unui expert în comunicare

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs de selectare a unei experte/unui expert în comunicare ce va asigura necesitățile de comunicare publică în cadrul proiectului Consiliului Europei „Educație pentru democrație în Republica Moldova”.

Proiectul este implementat de CIDDC în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova (MEC) în perioada decembrie 2023-noiembrie 2025 și este o continuare a inițiativei de pilotare a Ghidului metodologic privind Guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova în 49 de instituții, aprobat ulterior de către MEC (ordinul 1643/2023).

CIDDC este o organizaţie nonguvernamentală, fondată în anul 1999, a cărei misiune este de a colabora cu copiii, familiile, autoritățile, instituțiile publice și societatea civilă pentru a găsi soluții bazate pe drepturile copilului și pentru a-i inspira pe adulți să audă vocea fiecărui copil. Credem că doar lucrând împreună putem contribui la o societate cu mai multă grijă, înțelegere și respect pentru fiecare ființă umană.

În cadrul proiectului, membrii comunității școlare vor fi susținuți să coreleze activitatea Consiliului de administrație (1), Consiliului profesoral (2), Consiliului elevilor (3), Consiliului reprezentativ al părinților (4) și a procesului didactic la Educația pentru societate (5) în demersul de guvernanță democratică a școlii.

Persoana selectată va realiza următoarele responsabilități:

· dezvoltarea materialelor de comunicare (studii de caz, comunicate, video-uri, stories, newsletter-e etc,) privind activitățile proiectului;

· administrarea comunicării privind activitățile proiectului pe conturile create de CIDDC pe rețelele de socializare și paginile web ale organizației;

  • stabilirea și menținerea relațiilor cu mass-media;

· planificarea și organizarea aspectelor ce țin de comunicare în cadrul evenimentelor publice;

· planificarea, monitorizarea și raportarea permanentă a acțiunilor de comunicare.

Cerinţe faţă de candidat/candidată:

· studii superioare în jurnalism, științe ale comunicării;

· experiență de minim doi ani în domeniul comunicării sau jurnalism;

· abilități de realizare a fotografiilor și video-urilor, inclusiv la telefonul mobil, și de gestionare a aplicaţiilor de editare a acestora;

· competențe de copywriting și comunicare la nivel avansat în limba română;

· experiență de comunicare pe subiecte ce țin de drepturile copilului, drepturile omului sau guvernanță democratică a școlii.

Procedura de recrutare a CIDDC se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecţia copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor şi activităţilor noastre, precum și în afara organizației. Persoanele selectate vor semna o declarație prin care se angajează să respecte Politica CIDDC de protecție a copilului.

Dosarul candidatului/candidatei va include:

  • CV-ul;

· Copiile materialelor ce atestă experiența de comunicare pe subiecte de țin de drepturile copilului, drepturile omului sau guvernanță democratică a școlii;

· Scrisoare de intenție, maximum o pagină.

Persoanele interesate vor transmite dosarul la adresa de email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. , cu subiectul: Comunicator/comunicatoare în guvernanța democratică a școlii.

Data limită de depunere a dosarelor: 19 septembrie 2024, ora 18.00.

Pentru detalii, puteți contacta: Adriana Pasat, 068182551, Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord ca datele dvs. personale să fie utilizate în procesul de recrutare.

Read more... 

Platforma Copiilor are un nou grup de tineri - CADO pentru drepturile copilului

Platforma Copiilor, o comunitate dedicată adolescentelor și adolescenților care apără, monitorizează și promovează drepturile omului, anunță crearea unui nou grup CADO (Copii Apărători ai Drepturilor Omului) ce va activa în perioada iunie-decembrie 2024. Acest grup are drept scop dezvoltarea unor materiale de informare și realizarea unei campanii online prin care va sensibiliza publicul, în special adulții, ce sunt axate pe drepturile copilului și care sunt prevederile anumitor drepturi, pe care grupul de copii le consideră a fi cel mai des încălcate.

Cum vom atinge scopul grupului?

Timp de 7 luni, membrii, membrele grupului participă la activități de formare unde, prin activități non-formale și jocuri, învață despre drepturile copilului și împărtășesc experiențele și opiniile lor despre cum acestea sunt respectate. Un regizor și o producătoare consultă copiii la fiecare etapă de realizare a videourilor și urmează să implice-i și în filmări.

  • Începând cu luna iunie, copiii deja s-au întâlnit de două ori la Chișinău, la ateliere de lucru ce au durat 2.5 zile și 1.5 zile. Prima întâlnire a copiilor a avut loc la sfârșitul lunii iulie. Participanții au reușit să se cunoască prin activități interactive de cunoaștere și consolidare a grupului. Copiii au stabilit împreună regulile de bază pentru a crea un mediu sigur și incluziv, unde fiecare voce să fie auzită.

Grupul a împărtășit experiențele personale legate de drepturile copilului și au reflectat asupra celor mai frecvent încălcate sau respectate drepturi. De asemenea, tinerii au făcut cunoștință cu varianta prietenoasă copilului a Convenției cu privire la drepturile copilului (CDC).

Pentru majoritatea participanților, aceasta a fost prima interacțiune cu Convenția cu privire la drepturile copilului: În primul rând, niciodată nu aș fi crezut că acest tip de de document (convenția) poate fi înțeles așa de ușor și la fel nu am știut că fiecare drept este atât de interconectat cu celelalte. Am observat că majoritatea dintre noi a răsfoit prima dată convenția abia la acest atelier. Unii au aflat despre convenție informându-se înainte de a aplica grup ”, unul dintre membrii grupului.

Al doilea atelier a avut loc la mijlocul lunii august și a fost concentrat pe consolidarea capacităților participanților privind abordarea bazată pe drepturile copilului. Copiii au analizat studii de caz în care au identificat drepturile încălcate, lucrând cu Convenția cu privire la drepturile copilului.

Copiii au învățat despre rolurile titularilor de drepturi și titularilor de obligații, identificând cine sunt persoanele și organizațiile responsabile de respectarea drepturilor copilului la nivel internațional, local, regional și național. Aceste discuții au fost esențiale pentru înțelegerea structurilor mecanismelor de protecție a drepturilor copilului.

Mai mult, grupul a discutat și a decis care sunt temele de interes ce ar dori să fie abordate în video-urile ce vor fi parte a campaniei online. Printre subiectele de interes se numără:

  • Protecția față de abuz;
  • Opinia copilului;
  • Drepturile în educație;
  • Nediscriminare;
  • Protejarea vieții private.

Și de această dată copiii au menționat că discuțiile au fost utile și că au învățat lucruri noi.

„Mi-a plăcut cum am lucrat ieri cu articolele în baza studiilor de caz, să vedem ce drepturi sunt încălcate, să observăm că nu doar un drept este încălcat ci mai multe. Mi-au plăcut și schemele astea, nu am știut că unele organizații, precum consiliul din primărie, răspund de drepturile noastre. Mi-a plăcut când am vorbit despre titularii de drepturi și obligații, deoarece a fost nou pentru mine.” menționează o tânără.

Alt membru consideră că: „ A fost important să aflu despre titularii de drepturi și titularii de obligații, adulții, familia li copilului. Mi-a fost interesant să completăm această schemă, să vedem cine și de ce răspunde (în procesul asigurare și protecție a drepturilor copilului)”.

Procesul de selecție

Grupul de copii a fost selectat în urma unui anunț public. Pentru a asigura o selecție obiectivă, la alegerea membrilor noi au participat și câțiva dintre membrii Platformei Copiilor din grupul CADO pentru Educație sexuală comprehensivă . Componența noului grup include 23 de băieți și fete din 21 de raioane și municipii din Republica Moldova, cu vârste cuprinse între 12 și 16 ani.

Implementarea proiectului

Activitatea grupului CADO pentru drepturile copilului se desfășoară în cadrul proiectului „Consolidarea și Protejarea Drepturilor Copilului în Republica Moldova”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în cooperare cu Ambasada Germaniei în Republica Moldova și cu sprijinul financiar oferit de Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Germaniei.

Acest proiect, cu o durată de șapte luni, se axează pe împuternicirea tinerilor și advocacy, având ca scop promovarea drepturilor, protecției și împuternicirii copiilor care acționează ca apărători ai drepturilor omului (CADO) în Moldova. CIDDC va realiza acest obiectiv prin consolidarea capacităților copiilor de a înțelege drepturile lor, precum și consolidarea capacităților lor de a iniția și participa la campanii de conștientizare și inițiative de advocacy. În paralel, CIDDC va susține cadrele didactice de Educație pentru societate și alți deținători de obligații în integrarea principiilor CDC în politicile și practicile lor, inclusiv prin împuternicirea participării incluzive a copiilor la procesele de luare a deciziilor.

Galerie foto:

Read more... 

Concurs de selectare a unui/unei specialist/ specialiste în comunicare pentru realizarea unei campanii online de prevenire a violenței în bază de gen prin încurajarea implicării taților în creșterea și educarea copiilor

 TERMENI DE REFERINȚĂ

1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului a lansat în aprilie 2024 Cluburile taților în raioanele Fălești, Ialoveni, Căușeni, Ștefan Vodă și municipiul Chișinău. Cluburile taților sunt comunități create pentru a permite taților și tinerilor să socializeze, să împărtășească experiențe și să se susțină reciproc. Obiectivul general al acestei inițiative este de a promova drepturi și oportunități egale pentru femei și bărbați prin schimbarea stereotipurilor și percepțiilor despre gen și prin încurajarea bărbaților de a participa activ în îngrijirea și creșterea copiilor.

În acest context, CIDDC își propune să realizeze o campanie de comunicare online pentru a sensibiliza opinia publică cu privire la beneficiile implicării taților în viața de familie și combaterea stereotipurilor legate de rolurile de gen tradiționale și promovarea unor modele de succes și bune practici documentate în cadrul Cluburilor taților.

Această campanie de sensibilizare face parte din proiectul „Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței în bază de gen” (etapa a doua), finanțat de Uniunea Europeană și implementat în comun de UN Women și UNFPA, în parteneriat cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului.

2. SARCINI ȘI LIVRABILE

Specialistul/ specialista selectat/ă va avea următoarele sarcini și responsabilități:

· Elaborarea conceptului campaniei și consultarea lui cu echipa proiectului;

· Realizarea unei analize aprofundate a contextului local și a nevoilor grupului țintă, pentru a identifica cele mai eficiente mesaje și canale de comunicare;

· Dezvoltarea unei strategii comprehensive pentru campania online, incluzând definirea publicului țintă, obiective specifice, mesaje cheie, și tehnici de implementare;

· Producerea de materiale informaționale și educative, cum ar fi articole, infografice, videoclipuri și postări pe rețelele sociale, care să fie atractive și să contribuie la atingerea obiectivelor campaniei;

· Coordonarea implementării campaniei, monitorizarea performanței acesteia și ajustarea strategiilor în funcție de rezultate;

· Evaluarea impactului campaniei și elaborarea unui raport final care să includă lecțiile învățate și recomandările pentru campanii viitoare;

· Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util și la cele mai înalte standarde.

3. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

Cerinţe faţă de candidat/-ă:

· Minimum 3 ani de experiență în domeniul comunicării pe rețele sociale și a realizării campaniilor de sensibilizare;

· Înțelegere profundă a problematicii violenței în bază de gen și a implicării taților în educația copiilor;

· Excelente abilități de scriere și comunicare vizuală, capacitatea de a adapta mesajele la diverse platforme online;

· Abilități de realizare a diverse produse de comunicare, precum articole, istorii umane ce pot fi atât în format text, cât și video;

· Abilitatea de a lucra independent, de a respecta termenele limită și de a gestiona mai multe sarcini simultan.

Termenele limită pentru livrabilele cheie vor fi stabilite împreună cu specialistul selectat, acesta însă nu trebuie să depășească 30 noiembrie 2024.

4. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate dosarele trebuie să conțină:

· CV-ul actualizat, incluzând date privind experiența în domeniu;

· O viziune asupra campaniei cu ilustrarea elementelor cheie;

  • Oferta financiară, în lei moldovenești, care să indice prețul NET pentru realizarea campaniei și a materialelor informaționale și educațive.

Selectareaspecialistului/ specialisteise bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; specialistul/ specialista selectat/-ă vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selectarea se va realiza în baza următoarelor criterii:  

· Respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

· Respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință;

· Experiența specialistului/ specialistei în prestarea serviciilor solicitate;

· Strategia specialistului/ specialistei asupra executării sarcinilor propuse.

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. cu mențiunea „Specialist/specialistă în campanie online de prevenire a violenței în bază de gen” , până la data de 27 august 2024, ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. sau suna la numărul de telefon: +373 79129313.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare.

Read more... 

Contacte

Adresa: Strada Eugen Coca nr. 15, Chișinău,
Republica Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

Ambasadorul 2%

Sustin 2%! Sustin 2%! 

Partener media:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page