CIDDC - Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova

Ultimile știri 4

Concurs de înscriere a instituțiilor din învățământul general la programul de formare privind Guvernanța democratică a școlii

Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova (MEC), în colaborare cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), cu suport proiectului Consiliului Europei „Educație pentru democrație în Republica Moldova”, anunță concurs de înscriere a instituțiilor din învățământul general la programul de formare în vederea aplicării Ghidului metodologic privind guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova , aprobat de către MEC (ordinul 1643/2023).

Scopul programului este susținerea școlilor în creșterea nivelului de participare a părților interesate în guvernanța instituției.

Instituțiile de învățământ vor beneficia, în perioada 2024-2025, de formare, mentorat, schimb de experiență privind corelarea activității Consiliului de administrație (1), Consiliului profesoral (2), Consiliului elevilor (3), Consiliului reprezentativ al părinților (4) și a procesului didactic la Educația pentru societate (5) pentru asigurarea guvernanței democratice a școlii.

Instituțiile participante vor crea un grup de lucru format din minim 5 reprezentanți/reprezentante – cadre didactice, cadre manageriale, elevi/e, părinți, care vor participa la activitățile programului și vor fi susținute să acționeze ca persoane-resursă în procesul de aplicare a ghidului în cele 5 domenii.

 

Proces de înscriere

Școlile interesate de program se pot înscrie completând acest formular , în care vor anexa o scrisoare de angajament privind informarea comunității școlare despre program, delegarea a minim 5 reprezentanți ai structurilor consultative și decizionale la toate activitățile planificate și oferirea suportului în aplicarea ghidului.

Termen limită de înscriere la program: 31 ianuarie.

Pentru a contribui la un proces de înscriere transparent și informat la program, o sesiune de informare va fi organizată pe 17 ianuarie, ora 15.30, pe acest pe acest link .

Criterii de selectare

Comisia de selectare va asigura o diversitate a școlilor participante la program. Astfel, orice instituție este încurajată să se înscrie, indiferent de numărul copiilor înmatriculați, experiența de participare în proiecte, limba de predare, așezarea geografică sau orice alt criteriu.

Pentru detalii suplimentare, puteți contacta: Irina Gușan, 068499746, Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

Din experiența pilotării ghidului

Guvernanța democratică a școlii reprezintă guvernanța bazată pe valorile drepturilor omului. Ea înseamnă deschiderea procesului decizional pentru toate părțile interesate din instituție: cadre didactice și de conducere, părinți, elevi și parteneri.

La etapa inițială, 49 de școli au pilotat Ghidul metodologic privind guvernanța democratică a școlii . În cadrul acestei inițiative, 20 de instituții de învățământ au reușit să dezvolte și să pună în practică proceduri interne și instrumente prin care oferă spațiu membrilor comunității educaționale să-și exprime opinia despre aspectele care fac mediul și procesul educațional sigur, prietenos, și respectuos. Experiențele de pilotare a ghidului sunt compilate în Culegerea de bune practici privind Guvernanța democtratică a școlii.

CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord ca datele dvs. personale să fie utilizate în procesul de selectare.

Read more... 

1165 de eleve și elevi au participat la Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului 2023 – aproape de trei ori mai mulți copii decât în 2022

Cum se respectă drepturile copilului, omului? 1165 de fete și băieți din Republica Moldova și din Ucraina și-au făcut vocea auzită despre acest subiect la ediția a doua a Forumului Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului, etapa națională. Evenimentul s-a desfășurat în perioada 1-10 decembrie 2023 în format online, pe parcursul a nouă sesiuni.

Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului 2023 (Forumul CADO) este organizat de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) și Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner.

Forumul CADO este un eveniment la care participă tot mai mulți elevi și tot mai multe eleve și este o practică de exercitare a drepturilor copilului la participare pe care tot mai multe cadre didactice și de conducere o aplică în școli.La Forumul CADO din acest an au participat aproape de trei ori mai mulți copii decât în anul precedent.

În cadrul Forumului, au participat elevi și eleve din clasele a V-a – a XII-a din toată țara și din Ucraina, care apără, monitorizează și promovează drepturile omului în diverse contexte (în școală, în comunitate, în mod individual sau în grup etc.).

Când ai simțit că ai apărat drepturile omului și când ai simțit că ți s-au apărat drepturile? Ce dificultăți ai întâmpinat în aceste experiențe? Ce susținere ai cerut și ce susținere ai primit de la adulți? De ce suport ai avea nevoie și din partea cui? Acestea sunt întrebările-cheie pe care copiii le-au discutat în cadrului Forumului CADO.

La deschiderea evenimentului și pe parcursul sesiunilor, Corina Lungu, consultantă principală la Direcția învățământ general, Ministerul Educației și Cercetării ,a mulțumit copiilor pentru că au dat curs invitației MEC de a participa la Forumul CADO și i-a încurajat să-și exercite drepturile la participare, apărărare, monitorizare și promovare a drepturilor omului în școală.

„Cea de-a doua ediție a Forumului CADO aduce noi elemente care au scopul să ofere elevilor un spațiu de participare și reflecție cât mai autentic pe subiecte mai puțin abordate în școli, printre care experiențele elevilor de apărare a drepturilor omului, dificultățile pe care ei le întâmpină în aceste activități etc.

Ne dorim ca atât activitățile de apărare a drepturilor omului, cât și reflecțiile asupra acestor experiențe să devină parte a vieții școlare.

Este foarte important să vorbim despre lucrurile care ar putea fi schimbate spre mai bine în sistemul educațional. MEC încurajează acest format al forumului de a reflecta despre ceea ce se întâmplă în școală, despre aspecte și situații care se abordează mai puțin în mediul din clasă și din școală. Cu cât mai mult vom vorbi despre ele în public, cu atât mai mult vom sensibiliza comunitatea educațională că există probleme și că este nevoie de soluții pentru a asigura un mediu respectuos în școală pentru fiecare”, a declarat Corina Lungu.

Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului și facilitator sistemic , a încurajat copiii să-și exprime opiniile în mod liber.

„Acesta este scopul Forumului CADO: să creăm pentru fiecare elev și elevă un spațiu de încredere și incluziv în care toate opiniile sunt acceptate, în care copiii pot să spună tot ceea ce nu pot să spună în mediul școlar, pot să-și împărtășească experiențele de apărători și apărătoare ai/ale drepturilor omului și să formuleze propuneri către adulții responsabili și alți titulari de obligații pentru ca fiecare CADO să acționeze în siguranță și să se bucure de toate drepturile sale”, a spus Iosif Moldovanu.

„Anume școala este locul unde mulți CADO nu se simt în siguranță”

În cadrul Forumului, elevele și elevii au împărtășit experiențe în care au apărat drepturile omului în mediul școlar, situații ce țin de comunicarea și relațiile dintre elevi, dintre elevi și cadre didactice.

În continuare relatăm câteva dintre opiniile CADO, protejându-le identitatea.

„Profesorii nu acceptă și nu încurajează elevii așa cum sunt. Astfel, în clasă se creează un mediu nesigur în care nu ai libertatea să-ți exprimi opinia, pentru că oamenii te judecă pentru opinia ta. Cred că anume școala este locul unde copiii apărători ai drepturilor omului, copiii în general, nu se simt în siguranță, iar în afara ei simt mai multă siguranță.

Cred că este important să ne putem exprima emoțiile la școală. Anume de asta avem nevoie. Pentru că nu știm cum să ne exprimăm emoțiile, apar conflicte la școală. Un lucru important pe care poate să ne învețe școala este să ne înțelegem pe noi înșine.”(fată)

„Însăși școala încurajează competivitatea, dar nu cooperarea, prin însuși sistemul de notare.” (băiat)

„În școală predomină discriminarea. E un fenomen cu care luptă și elevii, și profesorii.” (fată)

„De multe ori, copiii nu sunt acceptați pentru că sunt diferiți, ori mai retrași, ori mai vorbăreți.” (fată)

„Ca președință a Consiliului Elevilor, am apărat drepturile unui elev pe care colegii îl umileau. Și eu am suferit din cauza bullyingulului. Le-am spus să se oprească și să se pună în pielea lui. Consider că cu cât mai mulți oameni se vor pune în pielea celor care suferă din cauza bullyingului, cu atât se va diminua bullyingul.

În diminuarea bullyingului este foarte importantă și implicarea părinților, și a profesorilor.

Mă bucur foarte mult că la acest forum participă tineri din toată țara care gândesc ca mine și care înțeleg gravitatea discriminării, a bullyingului și a altor probleme cu care noi ne confruntăm în școală și în comunitate.” (fată)

„Împreună cu Consiliul Elevilor, am instalat o boxă pentru mesaje anonime în școală. Printre mesajele anonime am găsit un mesaj despre un caz de bullying fizic grav asupra unui elev. Noi am comunicat administrației cazul. S-a discutat pe acest subiect în școală, însă situația nu a fost rezolvată.” (fată)

„În școala noastră, copiii cu dizabilități sunt discriminați.” (fată)

Abuzul, discriminarea și (cyber)bullyingul continuă să fie printre cele mai grave probleme în școală

Printre principalele dificultăți cu care se confruntă CADO în activitățile lor în școală este lipsa încurajării, sprijinului din partea cadrelor didactice și de conducere, precum și presiunea din partea comunității școlare.

„Atunci când îmi exprim opinia în legătură cu o încălcare a drepturilor noastre în școală, simt o lipsă de sprijin din partea colegilor și o dezaprobare din partea profesorilor. Simt asta atât la nivel verbal, cât și nonverbal, prin gesturile lor și felul în care mă privesc”, a menționat o elevă.

„Simt o nepăsare din partea oamenilor față de drepturile omului. Nu le pasă nici elevilor, nici profesorilor, nici părinților. Din cauza acestei nepăsări, ajungem într-o buclă fără sfârșit”,a spus un elev.

„În școli există un mod de gândire învechit, o atitudine sexistă a multor profesori. Asta ne creează dificultăți.” (băiat)

Abuzul, discriminarea și (cyber)bullyingul continuă să fie printre cele mai grave probleme în școală.

„În lege se scrie că toți elevii sunt egali, dar profesorii ne împart în elevi buni și elevi răi”, a spus un elev.

„Profesorii creează tensiune foarte mare în clasă, discriminează copiii după felul în care învață”, a menționat o elevă.

„În școala noastră învață și copii de etnie romă și ei sunt discriminați. Am făcut activități de informare despre faptul că toți copiii au drepturi egale” , a spus o elevă.

„Acum un an, în clasa noastră a venit o elevă nouă. La început majoriatatea colegilor o marginalizau. Era timidă, se integra mai greu. Eu și un grup de colegi am început să comunicăm cu ea și să mergem împreună la bibliotecă și la alte activități. Au acceptat-o și ceilalți colegi”, a spus un elev.

„Felul cum ne simțim în școală este mai important decât imaginea școlii”

Elevii și elevele au menționat că mai des au experiențe în care ei apără drepturile semenilor, și au mai puține experiențe în care lor li se apără drepturile și la întrebarea de ce susținere au nevoie elevii și elevele pentru a-și desfășura activitatea de CADO în școală, au răspuns următoarele:

„Este nevoie de ascultare din partea profesorilor, a părinților. Este nevoie ca ei să ia decizii împreună cu noi.” (fată)

„Eu cred că școala trebuie să prioritizeze nevoile elevilor și să fie interesată cu adevărat de cum se simt elevii în școală, mai degrabă decât de ceva care ar avantaja instituția, cum ar fi, de exemplu, imaginea școlii. Felul cum ne simțim în școală este mai important decât imaginea școlii.”(fată)

„Ne dorim o comunicare de la egal la egal.” (fată)

„Nu copilul trebuie sa ajungă la inima profesorului, ci profesorul trebuie să ajungă la inima copilului.” (fată)

„Forumul CADO îmi oferă ocazia să cunosc alți CADO, pe care îi îndemn să luptăm mai mult pentru drepturile noastre și ale semenilor noștri”

Totodată, în cadrul forumului, elevii și elevele, pe lângă reflecții critice asupra procesului de apărare a drepturilor omului în diferite situații de viață, pe lângă conștientizarea propriilor valori, atitudini, abilități și cunoștințe obținute în urma implicării în apărarea drepturilor omului și clarificarea rolului adulților în respectarea, protecția și împuternicirea CADO, au învățat și s-au inspirat unii de la alții, oferindu-și sprijin și încurajare.

„Forumul CADO îmi oferă ocazia să cunosc alți CADO, pe care îi îndemn să luptăm mai mult pentru drepturile noastre și ale semenilor noștri, chiar dacă sunt dificultăți.” (fată)

„De la acest forum mă duc cu multă bucurie în suflet, pentru că aici am putut să-mi exprim opinia, problemele din școală fără a fi judecat.”(băiat)

„Aici am reflectat asupra experiențelor de CADO din viața mea, asupra situațiilor în care am apărat drepturile altora și în care mi s-au apărat propriile drepturi.” (fată)

„La forum am simțit un mod creativ și deschis de a ne prezenta opiniile și sentimentele.” (băiat)

„Aici învățăm că dacă noi încălcăm demnitatea altora, o încălcăm pe a noastră.” (fată)

„Sunt pentru prima dată la un astfel de forum. O să mai particip.” (băiat)

„Ați avut o atitudine atât de caldă pe tot parcursul forumului. Datorită atitudinii dvs. cu respect față de noi, noi am manifestat acest respect față de alții, m-am simțit liberă să-mi exprim sincer opiniile.” (fată)

2100 de copii din diferite regiuni ale țării s-au înscris la Forumul CADO

La finalul Forumului CADO, Corina Lungu a menționat că este nevoie de o înțelegere profundă a drepturilor la participare ale copilului, de un mediu care încurajează reflecțiile copiilor asupra experiențelor de apărători și apărătoare ai/ale drepturilor omului; un mediu în care fiecare experiență este auzită. Reprezentanta MEC a menționat că opiniile participanților/ntelor la acest forum vor fi luate considerare de Minister în elaborarea documentelor, politicilor ulterioare.

Menționăm că la Forumul CADO din acest an s-au înscris 2100 de copii din diferite regiuni ale țării. Conceptul de copil apărător al drepturilor omului se bucură de un interes în creștere atât din partea elevilor și elevelor, cât și din partea profesioniștilor și profesionistelor din educație.

După desfășurarea Forumului CADO, CIDDC urmează să organizeze o nouă sesiune de formare pentru cadre didactice privind activitatea CADO și rolul adulților în recunoașterea, protecția și împuternicirea CADO.

Începând cu 2022, Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului se desfășoară anual, conform noului Regulament, potrivit unui ordin al MEC , la etapa locală și națională, și este un spațiu în care copiii împărtășesc propria experiență privind apărarea drepturilor omului, învață și se inspiră unii de la alții, formulând propuneri de îmbunătățire a cadrului normativ.

Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului se realizează atât conform curriculumului la Educaţia pentru societate, cât şi în cadrul inițiativelor cetăţeneşti. Acestea permit elevilor/elevelor, într-o atmosferă formală şi nonformală, să aplice cele învăţate, să dezvolte relaţii autentice de cetăţenie cu instituţii şi membri ai comunităţii şi să-şi facă vocea auzită în calitate de cetăţeni.

Read more... 

Forumul copiilor apărători ai drepturilor omului - etapa republicană – 2023

FORUMUL COPIILOR APĂRĂTORI AI DREPTURILOR OMULUI

etapa republican ă – 2023

Dragi apărători/apărătoare ai/ale drepturilor omului,

Vă anunțăm că, în anul curent de studii, etapa republicană a Forumului Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului are loc în perioada 01 decembrie – 10 decembrie 2023, în format online.

Scopul Forumului CADO este crearea unui spațiu sigur și incluziv în care elevii și elevele explorează experiența de apărator a drepturilor omului, învață și se inspiră unii de la alții și formulează propuneri de îmbunătățire a activității copiilor apărători ai drepturilor omului.

În cadrul acestui eveniment, elevii și elevele:

- reflectează critic asupra procesului de apărare a drepturilor omului în diferite situații de viață;

- conștientizează valorile, atitudinile, abilitățile și cunoștințele obținute în urma implicării în apărarea drepturilor omului;

- clarifică rolul adulților în respectarea, protecția și împuternicirea CADO;

- manifestă respect pentru practici, metode și abordări diferite privind procesul de apărare a drepturilor omului.

- învață și se inspiră unii de la alții, oferă sprijin și încurajare.

Pentru a participa la eveniment, te rugăm să completezi următorul formular https://forms.gle/fppvJJLjy5eX1snK6 , până la data de 25 noiembrie. La eveniment sunt invitați/te să participe toți elevii/ elevele, indiferent de clasă/ vârstă, atunci când aceștia manifestă deschidere și sunt disponibili pentru ziua și ora atelierului, conform orarului:

Orarul atelierelor de reflecție cu elevii/ elevele

Nr.

Participanții/ participantele la atelierele de reflecție

Data și ora

Limba de comunicare

1.

Elevii/elevele claselor a X-XII-a

1 decembrie 2023, ora 17.00

Limba româna

2.

Elevii/elevele claselor a X-XII-a

2 decembrie 2023, ora 10.00

Limba rusă

3.

Elevii/elevele claselor a V-VI-a

3 decembrie 2023, ora 10.00

Limba română

4.

Elevii/elevele claselor a V-VI-a

4 decembrie2023, ora 15.00

Limba rusă

5.

Elevii/elevele claselor a VII-VIII-a

5 decembrie 2023, ora 17.00

Limba română

6.

Elevii/elevele claselor a VII-VIII-a

6 decembrie 2023, ora 17.00

Limba rusă

7.

Elevii/elevele clasei a IX-a

7 decembrie 2023, ora 17.00

Limba română

8.

Elevii/elevele clasei a IX-a

8 decembrie 2023, ora 17.00

Limba rusă

9.

Elevii/elevele de la treapta gimnazială – reflecții finale

10 decembrie 2023, ora 11.00

Limba română

Limba rusă

Pentru întrebări și/sau sugestii referitor la organizarea evenimentului, te rugăm să ne scrii la adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. , sau să o contactezi pe Olesea Cotiujanu la numărul de telefon 078009450.

Read more... 

Cum autoritățile se asigură că și copiii participă în elaborarea legilor? Republica Moldova este prima țară care a deschis acest subiect, în cadrul unui eveniment organizat de CIDDC și Child Rights Connect

Pentru prima dată, un grup de copii apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova, Inițiativa CADO, a purtat un dialog cu autoritățile și societatea civilă națională și internațională despre dreptul copiilor la participare în elaborarea unei legi și despre rolul autorităților, al adulților în împuternicirea și protecția copiilor în acest proces.

Dialogul a avut loc în cadrul unui eveniment desfășurat la Chișinău, în perioada 10-11 octombrie 2023, și organizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și Child Rights Connect în cadrul proiectului „Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova”.

CIDDC și Child Rights Connect implementează acest proiect cu suportul Ville de Genève și Swedish International Development and Cooperation Agency în perioada noiembrie 2022 – octombrie 2024.

Evenimentul a inclus o presesiune dedicată copiilor, desfășurată pe 10 octombrie, în care copiii au analizat cum se elaborează o lege, ce oportunități de participare a copiilor există și care sunt obstacolele.

„Vă mulțumesc pentru curajul vostru de a fi parte a unui grup de lucru în domeniul drepturilor omului, de a reprezenta vocea celorlalți copii, de a fi parte a unui proces foarte important și de a vă face auzite experiențele de apărare a drepturilor omului în școală, în comunitate și în alte medii. Este dreptul vostru de a participa în luarea deciziilor la nivel de țară și dreptul vostru de a cere de la autorități ca acest drept, la fel ca toate celelalte drepturi ale voastre, să fie respectate”, a încurajat Arina Zîcu, directoare executivă a CIDDC , copiii participanți în cadrul presesiunii.

La masa rotundă, de pe 11 octombrie, au participat membrii grupului CADO, deputate și deputați, reprezentanți ai Guvernului, Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului și reprezentante ale Oficiului Avocatului Poporului, reprezentante ale UNICEF Moldova, ale Consiliului Europei, ale organizațiilor CNPAC, Terre des Hommes Moldova, World Vision, Solidarités International, Plan International, Lumos, care au dialogat și au făcut schimb de opinii și experiențe cu privire la două aspecte:

La ce etapă se află participarea copiilor în Republica Moldova și ce acțiuni sunt necesare pentru ca participarea copiilor în elaborarea legii să devină o practică eficientă și sistematică?

Totodată, au identificat idei concrete și acțiuni comune de consolidare a Participării Copilului în jurul a două procese-cheie de elaborare a legii: actualizarea în curs a Legii privind drepturile copilului și elaborarea unei posibile legi privind apărătorii drepturilor omului, care este înaintată de către Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului.

„Participarea copilului nu trebuie să depindă de atitudinea unui deputat, ea trebuie să fie instituționalizată”

Liliana Grosu, deputată, a vorbit pe înțelesul tuturor despre etapele procesului de elaborare a unei legi și a subliniat necesitatea unei legi care ar instituționaliza participarea copilului.

„E foarte important să fim deschiși noi, autoritățile, adulții, să lucrăm cu copiii.

Într-o societate democratică, cu cât oamenii se unesc ca să spună despre problemele lor, cu atât democrația este mai participativă.

Deocamdată, noi trăim într-o societate în care aplicăm democrația indirectă și este nevoie să trecem la un alt nivel – la democrația participativă. Adică, ceea ce aprobă autoritățile să vină de la cetățeni, deci problemele pe care le au oamenii să fie raportate către autorități și autoritățile, în comunicare permanentă cu grupurile de inițiativă, cu societatea civilă, cu societatea în general, să găsească soluții prin elaborarea legilor.

E foarte important să avem atitudine proactivă, să cultivăm această atitudine.

Și, indiferent de cum se schimbă deputații, proactivitatea cetățenilor să rămână. Participarea copilului nu trebuie să depindă de atitudinea unui deputat, ea trebuie să fie instituționalizată.

Deci, eu cred că este nevoie de elaborarea unei legi care ar instituționaliza și participarea copiilor”, a explicat Liliana Grosu, deputată .

Participarea copilului, cheia tuturor celorlalte trei principii fundamentale ale Convenției cu privire la Drepturile Copilului

La cine se pot adresa CADO, copiii în general atunci când adulții nu îi ascultă în procesul de implementare a legii? Cum CADO, copiii pot avea o cooperare mai strânsă cu Guvernul, Parlamentul? Acestea sunt câteva dintre întrebările pe care Inițiativa CADO le-a adresat autorităților în cadrul mesei rotunde.

Maha Damaj, reprezentantă de țară UNICEF în Moldova, a subliniat rolul-cheie al principiului Participarea Copilului pentru respectarea celorlalte trei principii fundamentale ale Convenției cu privire la Drepturile copilului:

„În opinia mea, Supraviețuirea și dezvoltarea, Opinia copilului, Interesul superior al copilului pot fi realizate numai prin Participarea copilului. Participarea este cheia.

Când vorbesc de Participarea copilului, nu mă refer la faptul de a participa la o conferință, ci, așa cum au spus copiii în cadrul acestui eveniment, la faptul de a fi auzit, de a influența decizii la nivel de familie, comunitate, la nivel național.

Sunt atâtea legi care afectează copiii direct și indirect.

Din experiența mea de lucru de mai mulți ani în Participarea copilului, subliniez că principalele dificultăți vin din partea adulților, care văd Participarea copilului ca o luptă pentru putere. Mulți adulți asociază Participarea copilului cu faptul de a ceda copiilor puterea. Dar Participarea copilului înseamnă a împărți puterea cu copiii.

Nivelul minim de participare a copilului începe de la informarea copiilor, și a informa nu înseamnă a spune despre ce se va întâmpla, dar a spune de ce se întâmplă ceva și cum copiii pot influența ceea ce urmează să se întâmple.

Totodată, deseori Participarea copilului se limitează la consultarea copilului. Consultarea este participare, dar nu este nivelul maxim de participare.

Deci, ceea ce facem astăzi aici, la acest eveniment, este extrem de valoros pentru îmbunătățirea procesului legislativ și pentru a seta un model ce poate fi preluat de alte țări.”

Vasile Coroi, Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului, a subliniat importanța Participării copilului în procese decizionale la toate nivelurile, nu doar la nivel de școală, dar și la nivel de comunitate, țară, în procese legislative, în elaborarea de politici publice.

„Dreptul copilului la participare rămâne a fi unul dintre drepturile cele mai necunoscute și neînțelese în Republica Moldova. Deseori, auzim despre acest drept în contextul individual al unui copil care este audiat sau participă la luarea unei decizii individuale a unei proceduri administrativ-judiciare și mult mai puțin atunci când copiii sunt implicați ca grup. Atunci când sunt implicați ca grup, mai des auzim despre acest fapt în contextul educației, al Consiliilor Elevilor din instituțiile de învățământ, al Consiliului Național al Elevilor din Învățământul Profesional Tehnic, și mult mai puțin de participarea copiilor ca grup la luarea unor decizii la nivel de comunitate, la nivelul anumitor unități administrativ-teritoriale sau când sunt elaborate anumite politici publice.

Este foarte important ca adolescenții, copiii să participe și în procesul legislativ. Dacă ne gândim mai profund, nu știu dacă există vreo lege care nu îi afectează pe copii direct sau indirect.

Important este ca, pentru început, copiii să participe cel puțin în elaborarea legilor care îi afectează în mod direct și, desigur, în elaborarea noii Legi cu privire la drepturile copilului, care este la etapa de proiect.

Apreciez că Ministerul Muncii și Protecției Sociale, în procesul de elaborare a acestui proiect de lege, a luat în considerare recomandările Avocatului Poporului pentru Drepturile Copilului.

Ce ține de conceptul ADO în Republica Moldova, suntem foarte avansați, deci putem fi un model pentru alte țări”, a declarat Vasile Coroi, Avocatul poporului pentru drepturile copilului.

„Să ne răspundeți la întrebări, propunerile noastre să fie ascultate și să fie luate în considerare!”

Copiii au spus care sunt așteptările lor față de autorități și de ce este important ca autoritățile să susțină copiii în influențarea deciziilor.

„Așteptările noastre sunt să ne răspundeți la întrebări, propunerile noastre să fie ascultate și să fie luate în considerare, să creăm conexiuni, parteneriate de lungă durată și să ne susțineți în viitoarele inițiative”, a afirmat Marinela, apărătoare a drepturilor omului, membră a Inițiativei CADO.

„Ne dorim o cooperare mai strânsă cu Guvernul, Parlamentul, Societatea Civilă”, a adăugat Vladimir, apărător al drepturilor omului, membru a Inițiativei CADO.

„Noi, copiii, avem nevoie de aceste legi (o nouă lege privind drepturile copilului și o lege cu privire la ADO, care să includă și copiii, CADO – n. CIDDC), pentru că ele contribuie la democrație”, a explicat Anastasia, apărătoare a drepturilor omului, membră a Inițiativei CADO.

Ulterior, deputate, reprezentanți ai Guvernului au împărtășit din experiența lor în ce măsură au ținut cont de principiile Participarea copilului și Opinia copilului în procese legislative și executive. Totodată, au făcut promisiuni de a răspunde la întrebările și solicitările copiilor ori de câte ori copiii simt nevoia.

Angela Munteanu-Pojoga, deputată, autoarea Legii antibullying :

„Atunci când am elaborat Legea antibullying, vreau să știți că ideea acestei legi a apărut din discuția cu copiii. Am discutat cu câteva grupuri de elevi și eleve din liceele din Chișinău, după care am desfășurat o conferință online cu peste 70 de copii din întreaga țară, în care copiii au venit cu recomandări despre ce trebuie să conțină o lege antibullying și, astăzi, eu sunt foarte mândră că, drept rezultat al acestei legi, Ministerul Educației și Cercetării a elaborat un mecanism de prevenire și combatere a fenomenului de bullying în instituțiile educaționale și, ulterior, au fost formați peste 400 de formatori. Este o experiență care m-a învățat cât de importantă este participarea copiilor. Vreau să vin cu un mesaj către voi, copii: Să știți că participarea voastră înseamnă atitudine și vă încurajez să luați atitudine față de orice problemă din societatea noastră. Vă aștept cu mare drag să discutăm ori de câte ori aveți nevoie.”

Igor Chișcă, șeful Direcţiei politici de protecţie a drepturilor copilului şi familiilor cu copii, din cadrul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, a vorbit despre mai multe documente importante cu privire la protecția copilului și, în mod special, despre proiectul noii legi privind drepturile copilului și despre măsura în care Ministerul a ținut cont că și copiii pot participa în elaborarea acestui proiect de lege.

„Guvernul vrea să fie mai aproape de copii și încurajează copiii să participe activ în grupuri de lucru. Copiii sunt bine-veniți la consultări, ședințe de lucru cu privire la elaborarea legilor. Vrem să asigurăm participarea unui număr cât mai mare de copii în procese decizionale prin intermediul Consiliilor Elevilor”, a adăugat Igor Chișcă.

Câteva concluzii pe final de eveniment

Liliana Astrahan, specialistă în politici de protecție a copilului și facilitare comunitară în cadrul Terre des Hommes Moldova, moderatoare a mesei rotunde, a subliniat necesitatea unui limbaj prietenos copilului, pe lângă educarea adulților.

Ilaria Paolazzi, directoare adjunctă a Child Rights Connect, a menționat necesitatea de a instituționaliza participarea copilului: „Ne dorim ca deschiderea față de Participarea copilului să vină de la parlamentari, responsabilii din guvern și să-i întrebe în mod constant pe copii cum autoritățile să includă o participare sistematică, astfel încât un număr cât mai mare de copii din țară să fie informați și să se bucure de dreptul la participare”.

Irina Gușan, coordonatoare de programe la CIDDC,a afirmat că „Participarea copilului este un proces de durată și depinde foarte mult de deschiderea autorităților, a societății civile și avem nevoie de adulți mai bine informați despre cum să creeze spațiu sigur și de încredere pentru fiecare copil”.

Drept urmare a opiniilor, viziunilor și concluziilor împărtășite în cadrul mesei rotunde, CIDDC va elabora, în cooperare cu copiii, autoritățile și societatea civilă, o Metodologie privind Participarea Copilului în elaborarea unei legi.

Câteva dintre acțiunile CADO în Republica Moldova, cronologic

Amintim că despre CADO s-a vorbit pentru prima oară în 2018, când Comitetul pentru Drepturile Copilului a constatat că este nevoie de o mai bună înțelegere a conceptului de copii apărători ai drepturilor omului și de protecție a acestor copii la toate nivelurile.

În Republica, despre situația copiilor apărători ai drepturilor omului s-a vorbit în mod special în iunie 2021, când CIDDC, cu suportul tehnic oferit de Child Rights Connect, a creat spațiu de reflecții și schimb de experiență pentru ONG-urile naționale interesate și Ombudsmanul Copilului. Totodată, o parte dintre aceste ONG-uri și un grup de inițiativă de tineri de la Platforma Copiilor au contribuit la realizarea Raportului privind Copiii Apărători ai Drepturilor Omului în cadrul Evaluării Periodice Universale .

În octombrie 2021, 4 adolescenți apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova s-au întâlnit cu reprezentanți ai misiunilor diplomatice acreditate la Chișinău și au discutat despre nevoia de siguranță și protecție a CADO.

În ianuarie 2022, Oficiul Avocatului Poporului a lansat spre dezbateri publice conceptul Legii cu privire la apărătorii drepturilor omului, iar CIDDC și un grup de organizații cu un angajament pe termen lung față de drepturile copiilor au solicitat de a integra drepturile copiilor apărători ai drepturilor omului într-o lege, astfel încât statul Republica Moldova să recunoască și să protejeze copiii apărători ai drepturilor omului.

În februarie 2022, Platforma Copiilor a inițiat o campanie online de sensibilizare a autorităților și altor titulari de obligații: Un mediu sigur pentru copiii apărători ai drepturilor omului , cu hashtagurile #EuSusținCADO și #ÎmpreunăPentruCADO. CIDDC a acordat Platformei Copiilor suport tehnic. Campania a fost susținută de Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului, o deputată, președintele Consiliului pentru Egalitate, ONG-uri naționale și internaționale, profesori și profesoare, copii apărători ai drepturilor omului.

Pe 7 aprilie 2022, un grup de copii și tineri apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova s-a întâlnit cu Maia Bănărescu, Avocata poporului pentru drepturile copilului și a discutat despre ce trebuie să conțină o posibilă lege comprehensivă și incluzivă pentru copii cu privire la apărătorii drepturilor omului (ADO).

Pe 14aprilie 2022, un grup de copii și tineri apărători ai drepturilor omului de la Platforma Copiilor s-a întâlnit cu Mary Lawlor, Raportoare Specială a Organizației Națiunilor Unite pe situația apărătorilor drepturilor omului.

Ulterior, în septembrie 2022, situația copiilor apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova a fost discutată în cadrul unui briefing internațional, organizat la Geneva.

În noiembrie 2022, 45 de copii apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova și Ucraina au vorbit cu Avocatul Copilului și reprezentanți/te din Parlamentul și Guvernul Republicii Moldova despre cele mai des încălcate drepturi ale copiilor în școală.

În iunie 2023, zece copii apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova și Ucraina au format Grupul de initiațivă CADO și s-au întâlnit la primul atelier de lucru . Grupul pledează pentru participarea copiilor în procese legislative.

GALERIE FOTO:

 

Read more... 

Contacte

Adresa: Strada Eugen Coca nr. 15, Chișinău,
Republica Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

Ambasadorul 2%

Sustin 2%! Sustin 2%! 

Partener media:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page