CIDDC - Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova

Ultimile știri 4

Anunț de înscriere la programe de suport psiho-emoțional

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), anunță două programe de suport psiho-emoțional pentru profesioniștii și profesionistele din domeniul educației:

1. „Eu sunt OK, Tu ești OK – curs de analiză tranzacțională pentru profesori”

Program facilitat de Raluca Laura Mohanu, master coach acreditat internațional și facilitatoare sistemică. Pentru mai multe detalii puteți accesa: https://shorturl.at/kqDPX

2. „Cum să am grijă de mine pentru a putea să-i îngrijesc pe ceilalți”

Program facilitat de Sorina Petrică, psihologă cliniciană și psihoterapeută. Pentru mai multe detalii, puteți accesa: https://shorturl.at/ozAGX

Programele sunt adresate personalului didactic și de conducere de la toate treptele de școlaritate din învățământul general (treapta preșcolară, primară, gimnazială și liceală), prioritar din instituțiile de învățământ în care își fac studiile copiii refugiați.

Fiecare program include 3 ateliere online (platforma ZOOM), ce vor fi desfășurate în perioada aprilie – iunie 2024. Doritorii pot participa la unul sau ambele programe. Participarea la program este confirmată prin certificat în vederea completării portofoliului de dezvoltare profesională.

Sesiunile de suport psiho-emoțional vor fi facilitate de psihologele Raluca Laura Mohanu, Master Coach acreditat international si facilitatoare sistemică și Sorina Petrică, psihologă cliniciană și psihoterapeută.

Pentru a vă înregistra, vă rugăm să completați linkul de mai jos până la data de 10 aprilie 2024: https://forms.gle/uxDbXbaK8EsYkRZi6

În cazul în care aveți întrebări sau aveți nevoie de suport tehnic, vă rugăm să ne contactați la adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. sau nr. 0681 82 551.

Read more... 

Concurs de selectare a consultanților-formatori pentru dezvoltarea capacităților profesorilor de Educație pentru societate privind drepturile copiilor apărători ai drepturilor omului

TERMENI DE REFERINȚĂ

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs de selectare a consultanților-formatori ce vor realiza activități de formare pentru cadrele didactice de Educație pentru societate în vederea dezvoltării competențelor lor de a susține elevii și elevele să înțeleagă rolul și drepturile Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului (CADO).

  1. CONTEXT

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md

Activitățile se realizează în perioada martie - septembrie 2024, în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC, cu suportul financiar al World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH).

Copiii din Moldova tot mai des acționează în calitate de apărători ai drepturilor omului și cer respectarea drepturilor lor și al altor semeni. Aceștia semnalează încălcări ale drepturilor omului, informează semenii despre drepturile omului, monitorizează cum sunt respectate drepturile copilului în școală și comunitate, prezintă autorităților rapoarte, organizează întruniri în care abordează problematici ale drepturilor omului etc. În sine, activitățile lor nu sunt vizibile de multe ori, sunt rar recunoscute și susținute de către adulți.

  1. SARCINI ȘI LIVRABILE

Consultantul-formator va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- Elaborarea conceptului și a agendei pentru instruiri (4 ateliere online și o școală de vară);

- Pregătirea materialelor care urmează a fi utilizate în cadrul instruirii;

- Elaborarea și aplicarea unui chestionar de evaluare inițială și finală;

- Facilitarea atelierelor în format online (utilizând aplicația Zoom), pentru cca 150 persoane per atelier;

- Participarea la ședințele de lucru privind organizarea atelierelor de formare;

- Menținerea comunicării cu beneficiarii instruiți între sesiuni;

- Elaborarea rapoartelor în urma desfășurării atelierelor de formare şi a celor de follow-up, conform modelului oferit de CIDDC;

- Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util și la cele mai înalte standarde.

Notă: Materialele și atelierele vor fi livrate în limba română și limba rusă (la necesitate).

  1. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

● Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității culturale;

● Studii universitare în domenii relevante;

● Cunoașterea cadrului legal în domeniul educației și a drepturilor copilului;

● Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

● Experiență în elaborarea și facilitarea cursurilor de instruire;

● Abilități analitice, capacitatea de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe abordate în cadrul cursului și în documentele scrise (agende, rapoarte);

● Bune abilități de organizare a timpului și sarcinilor, capacitate de a respecta termene limită;

● Abilități de lucru în echipă;

  1. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

● CV-ul actualizat, incluzând date privind experiența în domeniu;

● Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiză în domeniu;

● Scrisoare de intenție, maxim o pagină.

● Codul de conduită completat și semnat (documentul poate fi descărcat aici )

Selectarea consultanților-formatori se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; formatorii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. cu mențiunea „Consultant-formator pentru cadrele didactice EPS”până la data de 11 martie, ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

Read more... 

Aproximativ 800 de psihologi școlari, cadre manageriale și didactice și-au consolidat, în perioada septembrie 2023 – februarie 2024, capacitățile de prevenire și combatere a bullyingului din perspectiva respectării demnității umane a fiecărui copil

Aproximativ 800de psihologi, cadre manageriale și didactice din instituții de educație din raioanele Glodeni, Florești, Strășeni și Telenești și-au consolidat capacitățile de prevenire și combatere a bullyingului în perioada septembrie 2023 – februarie 2024.

Formarea profesioniștilor din educație s-a desfășurat în cadrul Programului „Consolidarea capacităților cadrelor didactice și manageriale de aplicare a Metodologiei privind prevenirea și combaterea bullyingului”.

Programul a fost implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova (MEC), Solidarités International, Synergie Emergency Response cu suportul financiar oferit de Agenția Franceză de Dezvoltare (AFD) și Fundația Franței (FDF) în cadrul proiectului „Incluziunea sigură a copiilor refugiați în școlile din Republica Moldova”.

Programul „Consolidarea capacităților cadrelor didactice și manageriale de aplicare a Metodologiei privind prevenirea și combaterea bullyingului” s-a desfășurat în format online, a fost facilitat de către Iosif Moldovanu, facilitator sistemic, consultant în drepturile copilului, și Sorina Petrică, psihologă cliniciană, psihoterapeută. Programul a inclus 24 de sesiuni de lucru cu psihologi, cadre didactice și manageriale din instituțiile de educație timpurie, învățământul primar, gimnazial și liceal.

În acest program, profesioniștii/profesionistele din educație au împărtășit propriile experiențe de prevenție și intervenție în situațiile de bullying, au analizat în mod critic impactul metodelor de intervenție asupra dezvoltării copiilor și asupra mediului educațional, reflectând asupra propriilor convingeri despre bullying și educație și asupra modului în care aceste convingeri influențează relațiile cu elevii/elevele și părinții acestora.

Participanții, participantele au explorat manifestări ale bullyingului în bază de gen și bune practici de intervenție pe care profesioniști școlari din diverse țări le pun în aplicare cu succes. Una dintre aceste strategii este metoda implicării părților, aplicată îndeosebi în situațiile de bullying manifestate în adolescență, care include șase etape: Colectarea informației; Întâlniri individuale cu elevii suspectați că ar fi inițiat bullyingul; Întâlnirea cu elevul-țintă a bullyingului; Evaluarea progresului; Întâlnire de grup cu elevii care inițiază bullyingul; Întâlnire de grup cu elevul-țintă și elevii care inițiază bullyingul.

„Hai să mă schimb eu un pic!”

Totodată, profesioniștii și profesionistele din educație au identificat factorii ce contribuie la crearea unui mediu educațional de siguranță și încredere, au aflat ce instrumente pot aplica pentru a crește gradul de conștientizare a bullyingului atât în rândul copiilor, cât și în rândul personalului didactic și al părinților/îngrijitorilor, au împărtășit ce nevoi au pentru a asigura acest mediu fiecărui copil.

„Datorită acestui program, am căpătat mai multă încredere în rezolvarea conflictelor”, a menționat o directoare adjunctă.

„Prin prisma studiilor de caz, am aflat cum se intervine în situațiile de bullying în alte țări și am învățat atât din experiența profesioniștilor din alte țări, cât și de la colegii de program și de la experții programului”, a menționat o profesoară.

Sunt la început de carieră. În urma acestui program, am început să analizez mult, să fiu mai atentă la detalii cărora, până la program, nu le acordam atenție. Dacă înainte reacționam impulsiv, acum abordez lucrurile calm. Și, după acest curs, mi-am zis: «Hai să mă schimb eu un pic!» În primul rând, e nevoie de multă muncă asupra noastră”, a împărtășit o altă profesoară, dirigintă.

Experții recomandă evitarea etichetelor „victimă” și „agresor”

Sorina Petrică și Iosif Moldovanu subliniază că bullyingul este un fenomen social complex și este nevoie ca acesta să fie abordat cu maximă responsabilitate, astfel încât personalul didactic, în parteneriat cu părinții/îngrijitorii, psihologi școlari și profesioniști din alte domenii conexe, să intervină cu respect pentru demnitatea umană a fiecărui copil: și pentru copilul-țintă a bullyingului, și pentru copiii care observă bullyingul, și pentru copilul care inițiază bullyingul.

„Modul în care privim ceea ce vedem se reflectă în ceea ce facem. Deseori, elevii care inițiază bullyingul rămân fără ajutor, fără sprijinul necesar pentru a putea să iasă din cercul vicios al obținerii puterii folosind reacțiile copiilor din jur pe care îi percepe ca fiind mai slabi.

Este nevoie să vedem și suferința copiilor care inițiază bullyingul.

Totodată, este important să știm că rolul copiilor în bullying se schimbă în funcție de context.

Rolul respectiv nu definește persoana copilului. În situații diferite, copilul se poate comporta diferit. De accea, evităm etichetele «agresori» și «victime»”, a punctat Sorina Petrică, psihologă cliniciană, psihoterapeută.

Metodologia privind prevenirea și combaterea bullyingului recomandă expresiile „țintă a acțiunilor de bullying”, „autor al acțiunilor de bullying”. Pot fi utilizate și expresiile „copil care este țintă a bullyingului”, „copil care este afectat de acțiunile de bullying”, „copil care inițiază, planifică, realizează acțiuni de bullying”, „copil care asistă la acțiuni de bullying în mod direct sau virtual”.

În cadrul programului a fost abordată și perspectiva de cooperare dintre cadre didactice și părinți, îngrijitori sau reprezentanți legali ai copiilor, elevilor/elevelor și alți actori importanți în procesul de prevenire a bullyingului.

Prevenția este mai puțin costisitoare decât intervenția

„Prevenirea și combaterea bullyingului este un proces de muncă în echipă. Este esențial ca profesioniștii din educație să coopereze cu părinții/ îngrijitorii tuturor copiilor implicați în situații de bullying, la fel cum este esențial ca profesioniștii să înțeleagă că părinții au nevoie și ei de formare în domeniu ca să poată recunoaște bullyingul și să acționeze cu răbdare, compasiune, respect pentru demnitatea umană și nevoile fiecărui copil și adult. Totodată, este sănătos ca profesioniștii din educație să ceară suport și din partea altor profesioniști din domenii conexe”, a subliniat Iosif Moldovanu, facilitator sistemic, consultant în drepturile copilului.

Facilitatorii programului au reiterat importanța implicării întregii comunități școlare în procesul de prevenție, pentru că prevenția este mai puțin costisitoare decât intervenția, atât în ceea ce privește resursele umane și materiale, cât și în ceea ce privește consecințele asupra sănătății și vieții fiecărui copil.

Amintim că, în octombrie 2022, Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova a aprobat Metodologia cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului. Instituțiile de învățământ din Republica Moldova aplică acest document pentru a proteja copiii, elevii și elevele de tachinare, acesta fiind parte a politicii de protecție a copiilor şi adolescenților/telor față de violenţă în instituțiile de învățământ din țară.

De la începutul anului 2023, CIDDC, în parteneriat cu MEC și cu suportul mai multor organizații, a desfășurat activități de formare privind prevenirea și combaterea bullyingului pentru profesioniști de educație: 300 de c oordonatori, coordonatoare și psihologi/e, cadre didactice din învățământul profesional tehnic, 58 de profesioniști și profesioniste din educație care activează în raioanele Basarabeasca, Anenii Noi, Ștefan Vodă, în UTA Găgăuzia, Cahul, Căușeni și Bălți, inclusiv profesioniste care activează în instituții de educație timpurie.

CIDDC este unica organizație care desfășoară activități de formare privind prevenirea și combaterea bullyingului cu cadre didactice din grădinițe.

La 12 februarie curent, a fost lansată, de Alianța ONG-urilor active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei (APSCF), în parteneriat cu MEC și cu suportul Liechtenstein Development Service (LED), campania „Împreună, fără bullying”. CIDDC s-a alăturat acestei campanii.

Read more... 

Înscrierea la programul de formare privind guvernanța democratică a școlii este un proces transparent. 130 de profesioniste, profesioniști din învățământul general au aflat informații din prima sursă

130 de cadre didactice și de conducere din învățământul general au participat la sesiunea informativă despre programul de formare privind guvernanța democratică a școlii.

Sesiunea s-a desfășurat în format online pe 17 ianuarie curent și a fost realizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) , în parteneriat cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în cadrul proiectului Consiliului Europei „Educaţie pentru democraţie în Republica Moldova”.

În cadrul sesiunii informative, reprezentantele, reprezentanții instituțiilor de învățământ general au aflat ce este guvernanța democratică a școlii, în ce domenii poate fi aplicată guvernanța democratică, ce resurse pot fi consultate pentru înțelegerea guvernanței democratice a școlii, ce beneficii au școlile care aleg să participe în programul de formare privind guvernanța democratică a școlii, cum se vor desfășura activitățile, cum vor fi valorificate experiențele de participare în program ale fiecărei instituții.

Corina Lungu, consultantă principală la Direcția învățământ general din cadrul Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova , a mulțumit profesioniștilor și profesionistelor din educație pentru participare și a precizat că programul de formare privind guvernanța democratică a școlii se desfășoară în conformitate cu planul de acțiuni al MEC.

„Este îmbucurător când colegii și colegele din instituțiile educaționale manifestă deschidere și interes pentru a participa în diferite activități care au scopul să consolideze comunitatea școlară și procesul de participare a tuturor membrilor comunității în luarea deciziilor.

Programul de formare privind guvernanța democratică a școlii se încadrează în planul de acțiuni al Ministerului, ce reiese din programul de dezvoltare pentru democrație în Republica Moldova, desfășurat cu suportul Consiliului Europei.

Împreună cu dumneavoastră și datorită implicării dumneavoastră, putem face ca guvernanța democratică a școlii să funcționeze bine,” a declarat Corina Lungu.

Arina Zîcu, directoare executivă a CIDDC , a mulțumit participanților, participantelor pentru inițiativa de a contribui la un proces de înscriere transparent și informat la program.

„Guvernanța democratică a școlii este un concept relativ nou. Timp de un an și jumătate, am susținut 49 de școli să piloteze Ghidul metodologic privind guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova .

Astfel, școlile cu care am cooperat și-au dezvoltat propriile instrumente și proceduri prin care și-au îmbunătățit guvernanța democratică a școlii și au deschis procesul de management al instituției către întreaga comunitate școlară: părinți, copii și parteneri ai școlii, care și ei au un rol important în dezvoltarea instituției.

Acum ne propunem să ne concentrăm pe asigurarea guvernanței democratice a școlii prin intermediul celor patru structuri decizionale din cadrul instituțiilor de învățământ: Consiliul de administrație, Consiliul profesoral, Consiliul elevilor, Consiliul reprezentativ al părinților, și să le abordăm în profunzime. Totodată, să explorăm corelarea acestor activități cu procesul didactic la disciplina Educație pentru societate.

Intenția noastră este să susținem școlile să-și ajusteze practicile în cele patru consilii, astfel încât aceste practici să se armonize cu valorile democratice.

Împreună vom învăța să creăm spații sigure în care fiecare membru, membră din comunitatea școlară să-și poată face vocea auzită și să participe la procesele de luare a deciziilor. Vă încurajăm să participați în acest program. Vă asigurăm de toată deschiderea și suportul din partea noastră în acest proces”, a declarat Arina Zîcu.

Etapa de informare a fost urmată de o sesiune cu întrebări și răspunsuri, iar personalul din educație s-a arătat inspirat să transmită în comunitatea sa detaliile pe care le-a aflat în cadrul sesiunii informative.

„Vă mulțumesc pentru chemarea la responsabilitate și curaj. Sunt curioasă să particip în acest program”, a menționat o directoare adjunctă.

Aproape 70 de instituții de învățământ general deja s-au înscris la program

Reamintim că înscrierea la program este în plină desfășurare și durează până pe 31 ianuarie inclusiv. Se poate înscrie orice instituție de învățământ general, indiferent de numărul copiilor înmatriculați, experiența de participare în proiecte, limba de predare, așezarea geografică sau orice alt criteriu.

Școlile interesate de program se pot înscrie completând acest formular , în care vor anexa o scrisoare de angajament privind informarea comunității școlare despre program, delegarea a cel puțin cinci reprezentanți, reprezentante ai, ale structurilor consultative și decizionale la toate activitățile planificate și oferirea suportului în aplicarea ghidului. Formularul poate fi completat de către administrația școlii (director, directoare sau director, directoare adjunct/ă).

Toate informațiile despre procesul de înscriere pot fi găsite în anunțul în limba română și în limba rusă . Până în prezent, aproape 70 de instituții de învățământ general s-au înscris.

Guvernanța democratică a școlii reprezintă guvernanța bazată pe valorile drepturilor omului. Ea înseamnă deschiderea procesului decizional pentru toate părțile interesate din instituție: cadre didactice și de conducere, părinți, elevi și parteneri.

Programul de formare în vederea aplicării Ghidului metodologic privind guvernanța democratică a școlii în Republica Moldova, aprobat de către MEC (ordinul 1643/2023), reprezintă etapa a doua proiectului Consiliului Europei „Educaţie pentru democraţie în Republica Moldova”, implementat de CIDDC în parteneriat cu MEC.

La etapa inițială a acestui proiect, CIDDC, în parteneriat cu MEC, a susținut 49 de școli să piloteze Ghidul metodologic privind guvernanța democratică a școlii. În cadrul acestei inițiative, 20 de instituții de învățământ au reușit să dezvolte și să pună în practică proceduri interne și instrumente prin care oferă spațiu membrilor comunității educaționale să-și exprime opinia despre aspectele care fac mediul și procesul educațional sigur, prietenos, și respectuos. Experiențele de pilotare a ghidului sunt compilate în Culegerea de bune practici privind Guvernanța democratică a școlii.

Read more... 

Contacte

Adresa: Strada Eugen Coca nr. 15, Chișinău,
Republica Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

Ambasadorul 2%

Sustin 2%! Sustin 2%! 

Partener media:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page