Ultimile știri 3

„Înțelegem drepturile copilului!” - o serie de videoclipuri explicative

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) a lansat, în luna decembrie 2024, o serie de opt videoclipuri explicative dedicate înțelegerii corecte a drepturilor copilului. Materialele sunt realizate în cadrul proiectului „Consolidarea și Protejarea Drepturilor Copilului în Republica Moldova”, cu sprijinul Ministerului Federal al Afacerilor Externe al Germaniei.

Campania a pornid de la discuțiile și reflecțiile copiilor membri ai Platformei Copiilor, care, în cadrul mai multor ateliere, au adus în atenție dificultăți reale și des întâlnite legate de respectarea drepturilor copilului. Ei au împărtășit experiențe în care drepturile le-au fost ignorate sau greșit înțelese.

Un punct esențial al discuțiilor a fost legat de modul în care, în conversațiile publice, drepturile copilului sunt adesea puse în opoziție cu „obligațiile” acestuia. Mulți adulți cred, de exemplu, că „copiii au prea multe drepturi” sau că „nu au suficiente obligații”. Aceste percepții pot contribui la confuzii și pot justifica situații în care drepturile copiilor sunt limitate sau ignorate.

Cele opt videoclipuri realizate de CIDDC explică clar ce presupun anumite drepturi fundamentale ale copilului. Fiecare video are o temă distinctă și pune în lumină subiecte selectate de membrii Platfomei Copiilor. Ei au ales subiectele care, conform opiniei copiilor, sunt cel mai des interpretate greșit sau neînțelese:

  1. Introducerea în drepturile copilului - ce sunt drepturile copilului?
  2. Ce sunt obligațiile și cine le are?
  3. Protecția copilului împotriva abuzului și neglijării.
  4. Bunăstarea emoțională a copiilor la școală.
  5. Opinia copilului și dreptul la participare.
  6. Scopul educației.
  7. Semnarea acordului informat al părintelui.
  8. Protecția vieții private a copilului.

Videoclipurile sunt gândite în special pentru publicul adult, dar sunt construite într-un limbaj accesibil, care permite înțelegerea mesajelor fără a necesita cunoștințe juridice sau pedagogice. Toate materialele sunt disponibile pe paginile de Facebook , Instagram, YouTube și pe site-ul oficial al CIDDC.

(Video 1): Înțelegem drepturile copilului!

Drepturile copilului nu sunt un moft, nu sunt un lux și nici nu sunt prea multe!

Acest video este o scurtă introducere în lumea drepturilor copilului. Descoperă unde sunt prevăzute și care sunt caracteristicile lor.

(Video 2): Înțelegem cine asigură drepturile copilului!

Dacă drepturile sunt ale copiilor, ale cui sunt obligațiile? Cine are obligația să se asigure că aceste drepturi sunt respectate? Care este diferența dintre responsabilități și obligații și care dintre acestea le revine copiilor? La toate aceste întrebări, găsești răspuns în video!

(Video 3): Înțelegem de ce este important să raportăm un caz de abuz față de un copil!

De ce este important să raportăm un caz de abuz față de copii? Raportarea nu doar asigură dreptatea pentru copilul afectat, dar ajută la prevenirea altor cazuri, descurajând abuzatorii. Este o acțiune care protejează copiii și construiește un mediu mai sigur pentru ei.

Abuzul asupra copiilor poate lua mai multe forme:
•Fizic: Lovituri, zgârieturi sau bruscare;
•Emoțional: Insulte, umiliri sau manipulări care afectează stima de sine a copilului;
•Neglijare: Lipsa de grijă, hrană sau siguranță;
•Sexual: Orice comportament cu conotație sexuală față de un copil.

(Video 4): Înțelegem cum atmosfera la școală afectează copiii!

Atmosfera din școală influențează felul în care fiecare elev învață și se dezvoltă. Când mediul e mai puțin prietenos, stresul și frica pot afecta atenția, încrederea și performanța elevilor. De aceea, pentru ca elevii să se dezvolte armonios, e important ca fiecare copil să fie tratat cu respect și să se simtă în siguranță la școală.

(Video 5): Înțelegem dreptul la opinie!

Dreptul la participare, conform Convenției ONU, înseamnă ca opinia fiecărui copil să fie ascultată și luată în considerare de către adulți atunci când se iau decizii care îi privesc. De exemplu, când o hotărâre de lege afectează copiii, aceștia trebuie consultați. Consultarea este crucială pentru a răspunde la nevoile reale ale copiilor.

Mai mult, pentru ca consultarea părerii să fie autentică, există câteva principii pe care trebuie să le urmărim. Despre aceste principii discutăm în acest video.

(Video 6): Înțelegem scopul educației!

Școala are scopul de a educa copiii. Educația, pe lângă transmiterea de informații, precum formule și definiții, mai are rolul de a ajuta fiecare copil să se dezvolte la potențialul său maxim. Ce înseamnă asta? Descoperă în acest video!


(Video 7): Înțelegem dreptul la protecția vieții private!

Dreptul la protecția vieții private este garantat de Convenția ONU cu privire la Drepturile Copilului. Conform articolului 16, fiecare copil are dreptul la viața privată, la protecția datelor cu caracter personal și la respectarea demnității sale în toate mediile – acasă, la școală și online.

Cu toate acestea, realitatea este adesea diferită. Copiii ne-au povestit cum acest drept le este încălcat frecvent în diferite contexte de zi cu zi. Exemple date chiar de copii sunt fotografiile și înregistrările video postate fără consimțământul lor, ignorând dorința lor de a fi șterse.

Află din video cum putem respecta acest drept și ce trebuie să facem pentru a proteja viața privată a copilului!

(Video 8): Înțelegem filmarea și fotografierea etică a copiilor!

Fie că sunt imagini surprinse la școală sau acasă, fiecare copil are dreptul de a decide dacă dorește să apară în fotografii sau video-uri și dacă acestea pot fi publicate.

Articolul 16 din Convenția ONU privind Drepturile Copilului subliniază clar dreptul la protecția vieții private a fiecărui copil!

Mai mulți copii au împărtășit că se confruntă cu situații în care acest drept este ignorat. În acest video prezentăm cum putem, prin acțiuni simple, să asigurăm respectarea opiniei, dar și intimității copiilor.

 

Read more... 

Poate un băiat fi feminist?

Feminismul este o mișcare ce susține egalitatea de gen, nu superioritatea unuia dintre ele. Feminismul cere:

  • Drepturi egale în roluri de conducere, locuri de muncă și oportunități profesionale.
  • Siguranțăpentru toată lumea, indiferent de gen.
  • Reprezentare egală a femeilor și bărbaților în procesele decizionale.
  • Demontarea stereotipurilor de gen care perpetuează inegalitățile.

Maxim, băiat de 16 ani din Moldova, apără drepturile omului și susține mișcarea feministă.
„Nu pot numi feminismul o luptă (chiar dacă mulți luptă pentru el). Pentru mine este o cerere din partea femeilor ca ele să fie înțelese, în siguranță și să se manifeste în mai multe domenii.” — menționează Maxim.

Totuși, pot băieții fi feminiști?

Da! Dacă înțelegem esența feminismului, putem înțelege ușor de ce fiecare persoană poate fi feminist sau feministă. Uite ce ne spune și DEX-ul:

FEMINIST, -Ă, - (Persoană) care susține drepturile femeii, care apără drepturile ei, care aderă la feminism .

Ce înseamnă asta? Ei bine... deși feminismul este despre drepturile femeilor, este o mișcare inițiată istoric de femei, categoric nu exclude bărbații din a fi adepți ai mișcării!

„Multe neînțelegeri și stereotipuri care vizează feminismul vin din partea băieților — din glume sau din simpla dezinformare. De aceea, băieții ar trebui să fie implicați în astfel de activități.” menționează Maxim.

Maxim la marșul feminist

Maxim este membru al Platformei Copiilor din grupul CADO prin storytelling. El a participat alături de 1000 de apărători și apărătoare ai/ale drepturilor omului la marșul feminist din 8 martie, 2025. Tema marșului de anul acesta a fost Educația Sexuală este vitală, nu opțională!”. Marșul a subliniat necesitatea unui curriculum cuprinzător care să includă toate aspectele ce țin de educația sexuală: prevenirea abuzurilor, relații sănătoase, și identitate de gen, sănătate reproductivă și alte aspecte importante.

Maxim a mers din curiozitate și dorința de a învăța:
„La marș am mers din curiozitate, mai ales dacă este primul meu marș. Pot spune că voiam să aflu cum se petrec lucrurile în realitate, nu doar pe internet.”

În timpul marșului, participanții s-au oprit în fața instituțiilor-cheie pentru a cere prin manifest:

1. Educație sexuală comprehensivăîn școli.

2. Infrastructură sigură pentru femei.

3. Cadru legal corespunzătorcare să protejeze femeile din Moldova.


Implicarea lui Maxim a fost influențată de atelierele grupului CADO prin storytelling, unde discuțiile de la ateliere au evidențiat probleme sistematice:

„Datorită atelierelor CADO prin storytelling, am aflat despre acest marș. Discuțiile din atelier mi-au arătat importanța fiecărui pas și fiecărei acțiuni și cât de multe depind de noi în procesul de schimbare.”

Maxim este un exemplu clar că și băieții pot fi activiști pentru drepturile femeilor. Ceea ce trebuie să înțelegem din acțiunile lui este că feminismul, ca mod de gândire și activism, nu trebuie atribuit unui gen. Feminismul categoric nu este despre lupta dintre femei și bărbați, ci este o formă de rezistență împotriva tratamentului inegal a femeilor în societate.

Pe lângă Maxim, la marș au mai participat și alți membri din grupul CADO prin storytelling, susținuți de CIDDC. Înainte de eveniment, participanții și părinții acestora au fost informați despre ce este marșul feminist, mesajele pe care le susține acest eveniment, precum și care sunt potențialele riscuri asociate participării la marș.

Activitatea grupului CADO prin storytelling în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH).

În contextul tematicii abordate acest an la marșul feminist, amintim că Platforma Copiilor a realizat în 2021 cercetarea Educația sexuală – cum o face școala și ce poate fi diferit? iar în 2024 a finalizat raportul Intimitatea emoțională a copiilor, cum mediul școlar și familial contribuie la dezvoltarea ei?

Prin activitățile sale, Platforma Copiilor contribuie în mod esențial la înțelegerea și punerea în practică a drepturilor copilului în Republica Moldova, iar CIDDC îi acordă suportul necesar. CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md

Republica Moldova a înregistrat progrese considerabile în promovarea egalității de gen în ultimii ani. În 2021, țara s-a clasat pe locul 28 din 156 în Indicele Global al Disparității de Gen -o creștere semnificativă față de 0,55 în 2006. Cu toate acestea, rata de participare a femeilor la forța de muncă (36,4%) rămâne sub cea a bărbaților (46,5%), iar femeile din grupuri vulnerabile (rome, femei cu dizabilități, femeile din sate) se confruntă cu discriminare multiplă. Violența bazată pe gen rămâne să fie o problemă - 40% dintre femeile din Moldova au suferit de violență fizică sau sexuală (OSCE, 2018)

GALERIE FOTO:

 

Read more... 

Olesea Ionescu, despre impactul intervențiilor CIDDC asupra comunității educaționale din raionul Hîncești

Incluziunea copiilor refugiați în instituțiile de învățământ a fost o provocare care a necesitat o abordare holistică pentru a asigura sustenabilitatea și eficacitatea intervențiilor la toate nivelele: național, raional și școlar.

Formarea cadrelor didactice și stabilirea unor acțiuni concrete din partea tuturor actorilor educaționali, inclusiv a direcțiilor de învățământ a fost o prioritate. Prin proiectul „Incluziunea sigură și participativă a copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din RM”, cadrele didactice și manageriale de la toate nivelele de învățământ au fost pregătite să dezvolte un model de abordare incluzivă a copiilor refugiați, să creeze un mediu sigur și prietenos pentru toți copiii și să organizeze procesul educațional centrat pe nevoile copilului.

La nivel raional, direcțiile de învățământ au fost susținute în consolidarea rolului lor în implementarea politicilor naționale și sprijinul metodologic pe care îl oferă școlilor.

În cadrul inițiativei, CIDDC a oferit suport direct comunității educaționale din mai multe raioane, printre care și raionul Hîncești. Acest sprijin s-a concretizat prin elaborarea și implementarea unor instrucțiuni și proceduri clare privind incluziunea copiilor refugiați, instruirea cadrelor didactice în gestionarea situațiilor de bullying și dezvoltarea unor mecanisme de sprijin psiho-emoțional pentru profesori și elevi. Totodată, au fost organizate sesiuni de formare în care profesorii au învățat cum să adapteze metodele de predare pentru a răspunde nevoilor diverse ale elevilor și să coopereze eficient cu părinții.

Olesea Ionescu, reprezentantă a Direcției Învățământ Hîncești, subliniază impactul real pe care aceste inițiative l-au avut asupra comunității educaționale:

„Când am primit invitația de a participa la acest proiect, am știut că va fi o oportunitate importantă pentru comunitatea noastră educațională. Ne-am implicat cu toții – directori, profesori din grădinițe și școli – și am văzut rapid rezultatele.

Prin colaborarea cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, am reușit să creăm un mediu mai sigur și mai prietenos pentru toți copiii, inclusiv pentru cei refugiați. Profesorii au învățat cum să sprijine integrarea socio-emoțională a elevilor, să le înțeleagă emoțiile și să le ofere susținerea necesară.

Activitățile propuse în cadrul proiectului au contribuit la aprofundarea rolului profesorului, care nu se rezumă doar la predarea de cunoștințe, ci și la sprijinul emoțional oferit elevilor/elevelor, încurajarea acestora de a se exprima, de a crea și de a obține curaj.


Cadrele didactice din raionul Hîncești aplică cu dedicare practicile recomandate în ateliere, dispun de o serie de instrumente obținute în urma participării, care le permite să gestioneze mai bine relațiile dintre copii în diverse contexte. Iar Direcția de Învățământ Hîncești este pregătită să susțină în continuare cadrele didactice și manageriale în situații de criză prin resurse, informații documentate și expertiză obținută cu suportul CIDDC.

Posibilitatea de a continua colaborarea în cadrul acestui proiect este o oportunitate potrivită de a contribui la o școală în care starea de bine trebuie sӑ fie prezentӑ sub toate aspectele sociale, fizice și emoționale”

Amintim că proiectul a fost implementat în perioada 1 august 2023 - 30 iunie 2024 , următoarea fază a proiectului în perioada de implementare ianuarie 2025 – 30 mai 2026.

_______
Proiectul „Răspuns Umanitar Integrat pentru Ucrainenii Afectați de Conflict și Cetățenii din Țările Terțe din Ucraina, Polonia, România și Moldova” este finanțat de Ministerul Federal de Externe al Germaniei prin intermediul Diakonie Katastrophenhilfe , implementat de APSCF în parteneriat cu mai multe ONG-uri, în care se înscrie proiectul „Incluziunea sigură și participativă a copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova”, realizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.

#DKH #AA #APSCF

Read more... 

CIDDC solicită oferte pentru servicii de actualizare a brandbook-ului

Achiziționare servicii de actualizare a identității vizuale/brandbook-ului organizațional

TERMENI DE REFERINȚĂ

1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

CIDDC este în proces de selectare a unei companii care va actualiza brandbook-ul existent al organizației, pentru a-l alinia la cerințele actuale ale pieței și la tendințele vizuale moderne, într-un mod în care să reflecte mai bine misiunea și valorile organizației. Totodată, ne propunem să îmbunătățim aplicabilitatea ghidului vizual, facilitând utilizarea sa consecventă în toate materialele de comunicare și vizibilitate.

Actualizarea identității vizuale se va realiza în cardul proiectului „Răspuns Umanitar Integrat pentru Ucrainenii Afectați de Conflict și Cetățenii din Țările Terțe din Ucraina, Polonia, România și Moldova”, finanțat de Ministerul Federal de Externe al Germaniei prin intermediul Diakonie Katastrophenhilfe, implementat de APSCF în parteneriat cu mai multe ONG-uri, în care se înscrie proiectul „Incluziunea sigură și participativă a copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova”, realizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.

2. SARCINI ȘI RESPONSABILITĂȚI

Compania/persoana va avea următoarele sarcini și responsabilități:

· Evaluarea identității vizuale actuale a organizației și identificarea punctelor care necesită actualizare și/ sau îmbunătățire.

· Menținerea legăturii și a comunicării cu echipa CIDDC pentru a identifica necesitățile organizației și pentru a integra feedback-ul primit;

· Alinierea brandbook-ului la misiunea și valorile organizației: asigurarea că identitatea vizuală reflectă corect principiile și activitatea CIDDC.

· Modernizarea elementelor vizuale: propunerea de ajustări ale logo-ului, paletei de culori, tipografiilor, elementelor grafice și altor componente vizuale;

· Dezvoltarea unui sistem coerent de utilizare a identității vizuale: stabilirea unor reguli clare privind aplicarea brandului în diferite contexte (print, digital, social media, documente oficiale etc.).

· Adaptarea identității vizuale pentru Platforma Copiilor (componentă CIDDC ce cuprinde mai multe grupuri de copii): dezvoltarea unei subidentități vizuale pentru Platforma Copiilor, care să păstreze elementele esențiale ale brandului CIDDC, dar să se diferențieze subtil printr-o paletă cromatică distinctă și, eventual, un element grafic diferențiator. Această adaptare trebuie să asigure o legătură vizuală clară între cele două entități, astfel încât Platforma Copiilor să fie percepută ca parte din CIDDC, dar cu o identitate vizuală ușor recognoscibilă. Agenția selectată poate veni cu propuneri creative pentru această diferențiere.

· Crearea de exemple și mock-up-uri: ilustrarea noilor elemente vizuale în diverse materiale de comunicare (prezentări, rapoarte, postări social media, website etc.).

3.TERMENUL DE REALIZARE ȘI CONDIȚIILE DE PLATĂ

Serviciile urmează să fie realizate în perioada martie 2025 – iunie 2026.

Se va achita 50% din sumă la semnarea contractului și 50% la predarea brandbook-ului actualizat.

4. CERINȚE FAȚĂ DE APLICANȚI

· Experiență relevantă în branding și design grafic, inclusiv dezvoltarea sau actualizarea brandbook-urilor pentru alte organizații.

· Înțelegerea valorilor drepturilor omului și a diversității: compania trebuie să demonstreze o abordare sensibilă la valorile promovate de CIDDC, inclusiv în reprezentările vizuale propuse.

· Cunoștințe actuale despre tendințele din design și branding: familiaritate cu cele mai noi practici în design grafic, utilizare digitală a identității vizuale și branding adaptat pentru diverse platforme (social media, print, web).

· Capacitate de livrare în termenele stabilite: experiență în gestionarea eficientă a proiectelor și respectarea termenelor limită stabilite împreună cu CIDDC.

5. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Compania/persoana va prezenta dosarul de aplicare ce va include următoarele:

· Denumirea companiei sau a persoanei care aplică, datele de contact, și pagina web, după caz.

· Copia certificatului de înregistrare;

· Certificat de înregistrare ca plătitor de TVA.

· Oferta financiară în lei moldovenești care să indice prețul pentru servicii, inclusiv TVA. De asemenea se va indica disponibilitatea prestării serviciilor cu aplicarea scutirii de TVA, la prezentarea documentelor confirmative de către beneficiar. Compararea ofertelor financiare e va face în lei moldovenești (MDL). Ofertele prezentate în altă valută vor fi convertite la cursul oficial BNM din data limită pentru prezentarea ofertelor.

· Termenul de realizare a serviciilor;

· Portofoliul lucrărilor realizate sau CV la 1-2 persoane din companie;

Selecția companiei

Etapa I: CIDDC va evalua, pe baza documentației transmise, admisibilitatea candidaturilor sub aspectul îndeplinirii următoarelor cerințe:

  • respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

· respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință.

Etapa II: Se vor examina candidații preselectați din prima etapă, urmărind îndeplinirea de către aceștia a calificărilor și abilităților solicitate. Aplicațiile vor fi evaluate în baza următoarelor criterii:

· Experiența companiei în actualizarea identităților vizuale și dezvoltarea brandbook-urilor;

· Portofoliul de proiecte relevante și capacitatea demonstrată de a livra identități vizuale coerente și moderne;

  • Oferta financiară și raportul calitate-preț al serviciilor propuse.

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. cu mențiunea „Ofertă - servicii actualizare brandbook” până la data de 07 martie 2025,ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.
Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. sau să ne telefonați la +(373) 69 288 068.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare.

Read more... 

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page