Ultimile știri 3

Cum are loc educația sexuală în Republica Moldova? Platforma Copiilor a prezentat un nou raport

La 10 aprilie curent, un grup de feteși băieți de la Platforma Copiilor a prezentat raportul „Intimitatea emoțională a copiilor, cum mediul școlar și familial contribuie la dezvoltarea ei?”. Rezultatele cercetării realizate de copii au fost prezentate în cadrul mesei rotunde „Educația sexuală – cum aceasta are loc în Republica Moldova?”, la care au participat reprezentante și reprezentanți din cadrul Ministerului Educației și Cercetării, Oficiului Avocatului Poporului, specialiste și specialiști în sănătate sexuală și reproductivă, în drepturile copilului, cadre didactice, părinți, copii apărători ai drepturilor omului. Împreună au discutat despre ce ar putea fi diferit pentru ca educația sexuală să răspundă nevoilor reale ale copiilor.

Evenimentul a fost organizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) împreună cu Platforma Copiilor, cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner în cadrul proiectului „ABC - ACTIONS for the Rights of the Children; BUILDING relationships based on respect and cooperation; COMMUNICATION and documentation” și este parte a campaniei online „Educația sexuală: un drept, nu o rușine!”.

În baza raportului copiilor, participanții, participantele mesei rotunde au subliniat nevoile copiilor de educație sexuală și au evaluat resursele din acest domeniu; au identificat soluții pentru a depăși obstacolele în abordarea educației sexuale, pentru a crește respectul față de drepturile copiilor la sănătate, dezvoltare, informare și protecție împotriva abuzului; au explorat oportunitățile de promovare și îmbunătățire a educației sexuale în Republica Moldova.

„Intimitatea emoțională a copiilor, cum mediul școlar și familial contribuie la dezvoltarea ei?”: constatări din cel mai recent raport al copiilor

Potrivit raportului, fiecare al doilea copil consideră că profesorii, la lecții, abordează superficial cu elevii și elevele subiecte legate de emoții, sentimente. Aproape un sfert dintre copiii respondenți au menționat că nu discută deloc cu profesorii la lecții despre aceste subiecte.

Atunci când copiii împărtășesc emoțiile și stările lor, doar 40% dintre copii se simt ascultați și acceptați atât de părinți, cât și de profesori. În același timp, 27% dintre copii au spus că se simt ascultați și acceptați doar de părinți, iar fiecare al 4-lea copil nu și-a împărtășit niciodată emoțiile nici părinților, nici profesorilor.

Fiecare al 4-lea copil nu și-a împărtășit niciodată emoțiile nici părinților, nici profesorilor

Discuțiile despre relațiile de dragoste sunt abordate în mod diferit la băieți și fete. Băieții sunt încurajați să înceapă viața sexuală mai devreme, pe când fetele – mai târziu.

68% dintre respondenți nu abordează niciodată subiectul spațiului intim emoțional cu profesorii. Acest lucru sugerează că există o reticență semnificativă în comunicarea acestor aspecte sensibile cu cadrele didactice.

43% dintre respondenți afirmă că nu discută niciodată cu profesorii despre relațiile de prietenie. 74% au afirmat că nu abordează nici subiectul relațiilor de dragoste.

Aproximativ o treime dintre copiii respondenți au spus că nu abordează niciodată subiectul spațiului intim emoțional cu părinții.

Fiecare al 4-lea copil participant la chestionar a răspuns că a avut cel puțin o situație când profesorii i-au încălcat limitele personale fizice (îmbrățișări, atingeri pe corp, luat de mână etc.), iar mai mult de jumătate dintre respondenți au experimentat cel puțin o situație în care colegii au încălcat limitele personale fizice, manifestând comportamente precum îmbrățișări, atingeri sau luarea de mână fără consimțământ.

Pe lângă încălcarea limitelor fizice, copiii au relatat și despre încălcarea limitelor emoționale. Aceste limite sunt încălcate de către profesori prin inițierea unor teme de discuții incomode copiilor: despre situația familială și starea financiară a familiei copiilor, povestirea în public a unor situații private, menționând numele copiilor.

Fiecare al treilea copil se simte uneori intimidat sau constrâns de colegi să dezvăluie detalii despre viața sa personală. În plus, fiecare al șaselea copil întâmpină astfel de situații de intimidare sau constrângere frecvent sau foarte frecvent.

„Colega mea e atinsă de colega de bancă în diferite locuri intime și, indiferent la cine se adresa, toți spuneau că asta «po pricolu» (traducere din rusă: în glumă)”. Fată, 16 ani

„Profesorul de educație fizică intră în vestiarul fetelor și spune: «Ce eu nu am mai văzut acolo?!». Cele din clasele mai mari se împotrivesc, dar cele care abia trec în clasa a 5-a nu știu cum să-i zică profesorului să nu intre.” Fată, 16 ani

Alte constatări și recomandări ale copiilor pot fi accesate în raport.

Profesioniste din organizațiile neguvernamentale implicate în implementarea acțiunilor de educație sexuală au împărtășit perspective cu privire la acest subiect

Olga Pînzari, managera Programului educație pentru sănătate din cadrul UNFPA Moldova , a vorbit despre prevederi internaționale și naționale care susțin importanța și necesitatea educației sexuale comprehensive în școli, cum aceasta ar trebui să aibă loc în școli și cum ea se întâmplă de fapt, conform celor mai recente cercetări în domeniu.

„Educația sexuală comprehensivă este un concept mult mai larg. Abordează relațiile, atașamentul, dragostea, ce înseamnă să flirtezi, ce înseamnă relațiile de prietenie, cum putem să prevenim situațiile de violență, abuz și implică discuții despre valori (ce este important pentru mine, cine sunt eu, cum ne formează societatea și cultura, cum ne formează percepția asupra sexualității.) Educația sexuală este un termen umbrelă pentru mult mai multe componente decât sexul în sine, decât avort și infecții cu transmitere sexuală.

Avem legi bune, dar se implementează mai puțin. Nu avem mecanisme suficiente. Încă mai e de lucru la partea de instruire a profesioniștilor din educație, la conținutul educației sexuale, care este cu mult depășit de vârsta copiilor. Din 2017 până în 2021 sunt careva progrese, însă mai e nevoie de îmbunătățiri.

Sunt multe argumente pentru a preda educația sexuală în școli. În primul rând pentru că rata nașterilor în adolescență este încă destul de mare. Rata infecțiilor cu transmitere sexuală, a avorturilor în adolescență sunt la fel de mari. De asemena, părinții nu de fiecare dată sunt pregătiți, nu au sificiente cunoștințe și competențe pentru a discuta cu copiii despre ce se întâmplă cu copiii la diferite vârste, la ce trebuie să acorde atenție, cum copiii să se protejeze de un abuz. Școala ar putea să fie un mediu sigur, cu un curriculum, cadru care să transmită informațiile corect de către profesori pregătiți. Însă este nevoie de lucru la pregătirea lor. Școala ar fi o sursă de bază în educarea copiilor. Expunerea copiilor la informații și tehnologii informaționale implică pentru copii mai multe riscuri, conținut cu caracter sexual și este nevoie ca educația să fie raportată la necesitățile copiilor.

Ca exemplu de bună practică sunt țările în care programele de educație sexuală sunt obligatorii în școli și în care, drept rezultat, rata sarcinilor în adolescență a scăzut, la fel și rata infecțiilor cu transmitere sexuală, rata avorturilor în adolescență. Cercetările arată că în aceste țări tinerii își încep viața sexuală mai târziu”, a menționat Olga Pînzari.

Galina Leșco,președinta Asociaţiei „Sănătate pentru Tineri”, a recomandat ca adulții din cercul de încredere al copilului să abordeze subiecte de sexualitate de la vârste fragede, a menționat nevoia de a facilita accesul adolescenților la servicii de sănătate prietenoase lor, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rata înaltă a abuzurilor sexuale asupra copiilor, precum și cu privire la modul în care cadrul legal și normativ existent se aplică în țara noastră și a reiterat misiunea educației.

„La capitolul cadru legislativ și normativ stăm destul de bine, modul în care se aplică ele este o altă istorie. La 5 ani, copilul are nevoie să știe părțile corpului său, la această vârstă apare senzația de intimitate și jenă și adulții au obligația să le ofere informații conform capacităților copiilor în dezvoltare, așa încât să recunoască ce este un abuz și să ceară ajutor când intimitatea îi este încălcată.

Noi avem atât de multe cazuri de violență sexuală asupra copiilor anume din cauza că adulții evită să vorbească despre sexualitate cu copiii. Avem fete însărcinate la 11 ani, și noi ne temem să vorbim cu copiii despre educație sexuală? Ar trebui să vorbim cu copiii atunci când apar primele semne pubertare.

Până nu vom schimba programele de formare a profesorilor, inclusiv a studenților din universitățile pedagogice, din școlile medicale, până nu vom face campanii bine gândite la nivel de comunitate, în care să combatem stereotipurile despre educație sexuală, nu se vor produce aceste schimbări. Studiile la nivel global au demonstrat foarte clar că informarea corectă despre sexualitate, de obicei, întârzie relațiile sexuale.

E nevoie să continuăm dezvoltarea serviciilor de sănătate prietenoase tinerilor, adolescenților și este nevoie de facilitarea accesului adolescenților la aceste servicii. Mulți adolescenți mai întâmpină dificultăți de a accesa aceste servicii.

Este necesar acest dialog pe tema educației sexuale și de a răspunde necesităților reale ale copiilor, adolescenților. Să ne gândim de fiecare dată ce scop își propune școala și să ne punem întrebarea: Noi ce ne dorim ca ai noștri copii să facă atunci când absolvesc școala, ce să poată face ei în viață?”, a spus Galina Leșco.

Autoritățile prezente la eveniment au manifestat deschidere, au dat asigurări și au făcut promisiuni că vor lua în considerare opiniile copiilor

Corina Lungu,consultantă principală la Direcția învățământ general din cadrul Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova, a subliniat nevoia de a discuta despre subiecte de educație sexuală și de a coopera în continuare cu Platforma Copiilor și cu alte structuri consultative ale copiilor, societatea civilă pentru a avansa înțelegerea și realizarea drepturilor copiilor la educație sexuală în școli.

„În numele instituției pe care o reprezint, MEC, consider importante subiectele ce țin de educația sexuală. Or, școala a avut și are, dintotdeauna, menirea de a pregăti omul pentru vață. Ce și cum o facem, în ce manieră o facem, cât suntem de pregătiți să o facem contează foarte mult. Și de faptul cum are loc educația sexuală, asta contează îndeosebi.

Este important să abordăm acest subiect și mult contează ca instituția pe care o reprezint, MEC, să aibă politici foarte clare cum este abordat acest subiect în procesul educațional.

Cea mai mare problemă pe care o avem este faptul cât suntem noi de pregătiți, profesorii, să vorbim despre aceasta. Să recunoaștem că programele de formare profesională, atât inițială, cât și continuă, aspecte pedagogice despre cum ai face educație sexulă la diferite vârste ne lipsesc.

Aici ar trebui să ne responsabilizăm: să venim în întâmpinarea cadrelor didactice care au deschiderea să abordeze educația sexuală și să le susținem.

De ce nu se întâmplă lucrurile bine? Experiențele statelor, statisticile vorbesc că toate lucrurile pot fi realizate mult mai consecvent doar când sunt în înțelegere comună. Poate este cazul ca noi să avem cât mai multe platforme de acest gen în care am putea să ne auzim reciproc și să înțelegem unde putem interveni. În acest an MEC demarează o nouă reformă curriculară, care include și partea de inserție a noilor educații. În acest an demarăm procesul de revizuire a standardelor școlii. Și atunci când vorbim despre standardele de sănătate, poate aici ar fi bine să intervenim. Vom demara și aspecte de reformă privind asistența psihopedagogică.

Cu cea mai mare plăcere, MEC, ca urmare a recomandărilor copiilor, ar avea o întrunire cu Platforma Copiilor după acest eveniment, în care am putea discuta prevederi pe care, ulterior, am putea să le introducem în documentele de reglementare a activității școlii”, a declarat Corina Lungu.

Avocatul poporului pentru drepturile copilului va prezenta recomandările Platformei Copiilor la Parlament și va monitoriza cum MEC le implementează

Vasile Coroi, avocatul poporului pentru drepturile copilului , a dat asigurări că recomandările Platformei Copiilor (prezentate în versiune preliminară, în noiembrie 2023, la Forumul Național al Drepturilor Copiilor) au fost incluse într-un raport și transmise către MEC și a declarat că le va prezenta Comisiei parlamentare pentru drepturile omului și relații interetnice pe 19 aprilie curent, apoi în plenul Parlamentului.

„Educația sexuală este un drept al copiilor din mai multe perspective. Dreptul la educație, care presupune o educație de calitate, relevantă, o educație care pregătește pentru viață, dezvoltă competențe, deprinderi de viață necesare. Dar este un drept și din perspectiva dreptului la sănătate sexuală și reproductivă. Fără aceste aspecte, copiii nu ar putea să-și dezvolte competențele necesare și nici să se protejeze de violență, în primul rând de abuz sexual. Noi pledăm ca educația sexuală să înceapă cât mai curând posibil, inclusiv de la treapta preșcolară. Anumite competențe, copiii au nevoie să le cunoască încă de la vârsta preșcolară. De exemplu, să cunoască diferența dintre secrete bune și secrete rele, despre regula «aici nu se pune mâna», despre cum să ceară ajutor în caz de abuz.

Eu, în calitate de avocat al poporului pentru drepturile copilului, pledez pentru introducerea în curriculumul obligatoriu a aspectelor educației sexuale și a standardelor Organizației Mondiale a Sănătății sau a celor din Ghidul UNESCO pentru educație sexuală comprehensivă.

Mă bucur că societatea este mai avansată decât atunci când s-a introdus disciplina obligatorie «Deprinderi de viață» și știu că destul de repede a fost scoasă din curriculumul obligatoriu. Mă bucur că societatea a avansat și că educația sexuală este reintrodusă, deși parțial, în curriculumul obligatoriu.

Vom cere MEC să ne ofere informații cum implementează recomandările copiilor, așa încât, la următorul forum, în noiembrie 2024, să cunoaștem cum aceste recomandări ale copiilor se implementează. Avocatul Poporului pentru drepturile copilului și echipa Direcției drepturile copilului a Oficiului Avocatului Poporului rămân deschise noilor recomandări ale copiilor.

Noi pledăm pentru ca fiecare copil să se dezvolte așa cum prevede Convenția cu privire la Drepturile Copilului, holistic, sub toate cele 5 aspecte: fizică, mintală, socială, morală și spirituală”, a declarat Vasile Coroi.

Arina Zîcu, directoare executivă a CIDDC, a reiterat importanța adaptării educației la nevoile copiilor, precum și a formării continue și corespunzătoare a profesioniștilor din educație.

„CIDDC are 25 de ani de experiență de promovare și apărare a drepturilor copilului. Copiii cu care noi am lucrat și colaborăm în diverse proiecte, inclusiv în cadrul Forumului Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului și al Forumului Național al Drepturilor Copiilor, au vorbit despre necesitatea de educație sexuală a copiilor și despre dificultățile pe care le întâmpină la școală atunci când este abordată educația sexuală la diverse discipline. Și atunci am susținut un grup de adolescenți și adolescente de la Platforma Copiilor ca să monitorizeze cum are loc educația sexuală în școală, apoi am susținut un alt grup din cadrul Platformei, care a cercetat în profunzime un aspect al educației sexuale: intimitatea emoțională.

Deseori, când vorbim despre educație sexuală, oamenii spun «Nu», doarece nu cunosc aspectele educației sexuale. Este important să punctăm că educația sexuală nu este despre sex. Este mult mai mult. Este despre a înțelege cine sunt eu, despre a înțelege care sunt emoțiile mele, despre a crea o relație sigură cu mine însămi/însumi, cu oamenii cu care relaționez. Este despre prevenirea violenței, combaterea stereotipurilor de gen și despre alte aspecte despre care vorbesc și copiii”, a concluzionat Arina Zîcu.

Satisticile continuă să îngrijoreze

Amintim că în fiecare zi, cel puțin un copil este abuzat sexual în Republica Moldova.375 de infracțiuni sexuale împotriva copiilor au fost raportate oficial în 2023. În majoritatea cazurilor de abuz sexual asupra copiilor, agresorii sunt membri ai familiei sau persoane cunoscute. Numărul mamelor adolescente din țara noastră este de 3 ori mai mare decât în Uniunea Europeană. Fiecare a 6-aadolescentă care a născut în 2022 era la o naștere repetată. Un sondaj privind violența împotriva copiilor și tinerilor în Republica Moldova în 2019 (OIM) arată că 36,8% dintre fete și 29,7% dintre băieţi au fost supuși violenţei emoţionale din partea oricărui abuzator. 15,7% dintre fete au fost supuse violenţei emoţionale din partea unui partener intim. O educație sexuală cuprinzătoare în familii și în școli ar preveni aceste riscuri. Copiii înșiși solicită tot mai des revizuirea modului în care are loc educația sexuală, în special în mediul școlar.

În acest context,Elvira Drangoi, coordonatoarea Platformei Copiilor, a încurajat autoritățile, profesioniștii din educație și sănătate, părinții, îngrijitorii, reprezentanții legali ai copiilor, publicul să se alăture campaniei „Educația sexuală: un drept, nu o rușine!” și să o urmăreascăpe canalele de Facebook , Instagram și TikTok ale Platformei Copiilor și pe canalele de Facebook , Instagram ale CIDDC și pe website . Scopul campaniei este ca titularii de obligații să înțeleagă nevoile reale și drepturile copiilor în ceea ce privește educația sexuală, precum și să se implice activ în asigurarea accesului la aceste informații atât în procesul educațional, cât și în mediul familial.

Precizăm că Platforma Copiilor este un grup de copii care monitorizează, apără și promovează drepturile copilului/omului în Republica Moldova și a fost lansată în 2017 de CIDDC.

Până în prezent, Platforma Copiilor a realizat diverse activități de pledoarie pentru drepturile copilului în și la educație, inclusiv la nivel internațional, a inițiat și a elaborat diverse cercetări și campanii privind drepturile copilului/omului în familie, în școală, în comunitate, în stat.

La același subiect, în 2021,Platforma Copiilor a publicat un studiu unic pe acest subiect – Educația sexuală – cum o face școala și ce poate fi diferit? .

Prin activitățile sale, Platforma Copiilor contribuie în mod esențial la înțelegerea și punerea în practică a drepturilor copilului în Republica Moldova, iar CIDDC, organizație neguvernamentală înființată în 1999, îi acordă suportul necesar.

Încă de la înființare, CIDDC a avut intervenții legate de prevenirea și combaterea exploatării și abuzului sexual prin susținerea profesioniștilor de a-și dezvolta capacitățile de prevenire și gestionare a cazurilor, dezvoltarea abilităților de viață ale adolescenților, tinerilor, inclusiv a celor referitoare la drepturile la sănătate sexuală și reproductivă.

GALERIA FOTO:

Read more... 

Vasile Cocîrla, adolescent apărător al drepturilor omului din Moldova, la a 55-a sesiune a Consiliului ONU pentru Drepturile Omului din Geneva: „Copiii pot să trăiască democrația zi de zi, nu doar să învețe din cărți despre ea”

În perioada 12-14 martie curent, Vasile Cocîrla, adolescent apărător al drepturilor omului din Republica Moldova, a vorbit, în cadrul celei de-a 55-a sesiuni a Consiliului ONU pentru Drepturile Omului, desfășurată la Geneva, în Elveția, despre principalele bariere cu care se confruntă copiii din Moldova atunci când vor să-și promoveze drepturile și vor să fie ascultați când se iau decizii ce le afectează viața.

În cadrul sesiunii, Vasile a participat alături de președintele Consiliului ONU pentru Drepturile Omului, Omar Zniber, cu suportul oferit de Child Rights Connect , Oficiul Înaltului Comisar al ONU pentru Drepturile Omului (OHCHR), Save the Children și Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC).

Evenimentul a întrunit copii și tineri apărători ai drepturilor omului din Lituania, Thailanda, Paraguay, Madagascar, Peru, America Latină, Republica Togoleză, Ucraina, Republica Moldova, precum și reprezentanți și reprezentante ai, ale Națiunilor Unite, misiunilor diplomatice, Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului ș.a.

În discursul său, Vasile a menționat că sunt câteva instituții ale Națiunilor Unite care împuternicesc copiii și iau în considerare dificultățile cu care aceștia se confruntă. În context, adolescentul a subliniat câteva dintre barierele în participarea copiilor în procesul decizional: lipsa sau insuficiența oportunităților pentru copii de a fi auziți; majoritatea copiilor nu pot să ofere răspunsuri în procese de consultare la nivel internațional, deoarece copiii nu cunosc limbi de circulație internațională; instituțiile și organizațiile statului oferă copiilor documente prietenoase copilului doar pentru a urmări informațiile, nu și pentru a contribui la dezvoltarea acestor documente; în procesul de consultare, instituțiile statului oferă un termen-limită de răspuns foarte restrâns, dar copiii au nevoie de mai mult timp pentru a înțelege informațiile și, respectiv, pentru a oferi răspunsuri și feedback.

„Este important ca statul să ia în considerare opiniile copiilor și să creeze copiilor oportunități de participare în procesele decizionale. Atunci când copiii au oportunități să participe în procese decizionale, copiii își dezvoltă spiritul de cetățeni activi. Copiii pot să simtă și să trăiască democrația zi de zi, nu doar să învețe din cărți despre ea”, a declarat Vasile Cocîrla în timpul panelului se discuție.

Și Anghelina Severin, adolescentă apărătoare a drepturilor omului din Moldova, a menționat, în cadrul unei intervenții online la Geneva, că „statul trebuie să creeze spațiu sigur și prietenos pentru copii. În acest proces, copiii pot să-și dezvolte abilitățile să vorbească despre dificultățile cu care ei se confruntă”.

Opiniile copiilor apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova influențează agendele raportorilor speciali ai Națiunilor Unite

Vasile Cocîrla este membru al Inițiativei CADO, un grup format de 10 copii din Moldova și Ucraina, cu vârste cuprinse între 13 și 17 ani. CIDDC susține acest grup în procesul de elaborare a unei legi, prin care se vrea ca apărătorii drepturilor omului, inclusiv copiii, să fie recunoscuți, protejați și împuterniciți.

Vasile și-a început activitatea de apărător al drepturilor omului în școală, acum trei ani. Atunci, împreună cu un grup de eleve și elevi, a monitorizat cum se respectă dreptul elevilor și elevelor la securitatea în traficul rutier de pe porțiunea de drum a străzii de lângă școală. Ulterior, Vasile și grupul au transmis un raport cu constatări și recomandări către autoritățile locale. Drept rezultat, pe porțiunea de drum spre școală, autoritățile au instalat indicatoare rutiere și au aplicat o trecere de pietoni. CIDDC a documentat acest proces aici .

Ulterior, Vasile a participat, alături de un grup de adolescente și adolescenți ADO, la inițierea, elaborarea și desfășurarea campaniei online „Un mediu sigur pentru copiii apărători ai drepturilor omului”, cu sloganul „Eu apăr drepturile omului și vreau să mă simt în siguranță ”și hashtagul #EuSusținCADO. Campania a fost susținută de mai multe organizații nonguvernamentale naționale și internaționale, cadre didactice, o deputată și instituțiile Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului și Consiliul pentru Egalitate.

În cadrul campaniei a fost publicată versiunea prietenoasă a Ghidului „Punerea în practică a drepturilor CADO” , despre care au fost informate peste 200 de cadre didactice, care s-au alăturat campaniei.

În urma acestei campanii, Vasile s-a întâlnit cu diverși raportori speciali ai ONU și a discutat despre situația CADO din Republica Moldova. În 2022, Vasile și alți CADO din Moldova s-au întâlnit cu Mary Lawlor, raportoarea specială privind apărătorii drepturilor omului. Era pentru prima oară când raportoarea specială punea pe agenda sa subiectul copiilor apărători ai drepturilor omului.

După întâlnirea cu CADO din Moldova, la recomandarea lui Vasile și a grupului, Mary Lawlor s-a întâlnit, cu ocazia diferitor evenimente, cu CADO și tineri ADO din alte țări. Astfel, a fost organizată, în iunie 2023, Conferința “Vienna World Conference - 30 Years On: Our Rights – Our Future” , unde Vasile a participat alături de alți 40 de copii și tineri apărători ai drepturilor omului pentru a celebra 25 de ani de la adoptarea Declarației ONU a Drepturilor Omului și pentru a împărtăși propriile experiențe de apărare a drepturilor.

Mai mult decât atât, Vasile și alți CADO au recomandat raportoarei să elaboreze un raport privind situația CADO și, drept rezultat, Mary Lawlor, pentru prima dată în istoria drepturilor omului, a elaborat și publicat, în ianuarie 2024, un raport privind apărătorii drepturilor omului, bazat pe opiniile a 100 de copii și tineri apărători ai drepturilor omului din 37 de state, inclusiv Republica Moldova. (A se vedea simbolulA/HRC/55/50, titlul "We are not just the future": challenges faced by child and youth human rights defenders - Report of the Special Rapporteur on the situation of human rights defenders.) Pentru a contribui la realizarea acestui raport, copiii din Moldova – nouă la număr, au fost susținuți de CIDDC.

Totodată, menționăm că, în decembrie 2023, Vasile Cocîrla, la invitația Faridei Shaheed, raportoare specială a ONU privind Dreptul la Educație, și-a făcut vocea auzită cu privire la schimbările pe care și le doresc copiii din Republica Moldova în educație, astfel încât educația să răspundă nevoilor fiecărui copil .

În prezent, Vasile pledează pentru drepturile comunității LGBTIQ+, pentru educație sexuală comprehensivă și pentru egalitate de gen în școli, iar împreună cu grupul Inițiativa CADO continuă să pledeze pentru recunoașterea, împuternicirea și protecția CADO prin intermediul legilor.

Amintim că la 21 decembrie 2023, în Republica Moldova a intrat în vigoare noua Lege privind Drepturile Copilului, care menționează și recunoaște în mod explicit copiii apărători ai drepturilor omului, în articolul 15 (8), Dreptul copilului la opinie.

Președinta Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului, Ann Skelton, a menționat că Republica Moldova este un exemplu de bună practică privind recunoașterea explicită a CADO

Cu referire la noua Lege privind drepturile copilului, în cadrul sesiunii, președinta Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului, Ann Skelton, a menționat că Republica Moldova este un exemplu de bună practică în recunoașterea explicită a copiilor apărători ai drepturilor omului.

Totodată, în perioada vizitei sale la Geneva, Vasile, însoțit de CIDDC, s-a întâlnit și a dialogat atât cu Ann Skelton, cât și cu alte experte, alți experți în drepturile omului, printre care Najat Maalla M'jid, raportoarea specială privind violența împotriva copiilor, Omar Zniber, președintele Consiliului pentru Drepturile Omului, Mary Lawlor, raportoarea specială privind apărătorii drepturilor omului ș.a. Aceste experte, acești experți susțin participarea copiilor în toate procesele decizionale la nivel național și internațional.

GALEFIE FOTO / CIDDC:

 

Read more... 

Concurs de selectare a 2 experți/ experte în storytelling pentru dezvoltarea capacităților copiilor de a împărtăși experiența lor de apărare a drepturilor omului prin intermediul storytellingului

TERMENI DE REFERINȚĂ

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs de selectare a 2 experți/experte în storytelling care vor realiza activități de formare pentru un grup de Copii Apărători ai Drepturilor Omului (CADO) în vederea dezvoltării capacităților de a utiliza storytellingul pentru promovarea drepturilor CADO și experiențelor lor.

  1. CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

Copiii din Moldova tot mai des acționează în calitate de apărători ai drepturilor omului și cer respectarea drepturilor lor și al altor semeni. Aceștia semnalează încălcări ale drepturilor omului, informează semenii despre drepturile omului, monitorizează cum sunt respectate drepturile copilului în școală și comunitate, prezintă autorităților rapoarte, organizează întruniri în care abordează problematici ale drepturilor omului etc. În sine, activitățile lor nu sunt vizibile de multe ori, sunt rar recunoscute și susținute de către adulți.

Activitățile se vor realiza în perioada martie - septembrie 2024, în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC, cu suportul financiar al World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH).

CIDDC susține diferite inițiative ale copiilor apărători ai drepturilor omului, precum Plaforma Copiilor, grupul de inițiativă CADO și altele.În cadrul acestui proiect ne propunem explorăm experiența a 15 copii apărători ai drepturilor omului (CADO), inclusiv din stânga Nistrului și Ucraina, iar prin metoda storytellingului să promovăm experiența acestora.

  1. SARCINI ȘI LIVRABILE

Facilitatorii vor avea următoarele sarcini și responsabilități:

- Elaborarea conceptului și a agendei pentru atelierele de lucru;

- Participarea la ședințele de lucru privind organizarea atelierelor;

- Pregătirea materialelor care urmează a fi utilizate în cadrul atelierelor;

- Elaborarea și aplicarea unui chestionar de evaluare inițială și finală;

- Facilitarea sesiunilor de mentorat pentru grupului de lucru;

- Menținerea comunicării cu beneficiarii între sesiuni;

- Elaborarea rapoartelor în urma desfășurării atelierelor, conform modelului oferit de CIDDC;

- Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util.

Notă: Materialele și atelierele vor fi livrate în limba română și limba rusă (la necesitate).

  1. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

● Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;

● Cunoașterea cadrului legal a drepturilor copilului;

● Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

● Experiență în elaborarea și facilitarea atelierelor de lucru cu copii;

● Bune abilități de organizare a timpului și sarcinilor, capacitate de a respecta termene limită;

● Abilități de lucru în echipă;

  1. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

● CV-ul actualizat, incluzând date privind experiența în domeniu;

● Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiză în domeniu.

● Scrisoare de intenție, maximum o pagină

● Codul de conduită completat și semnat (documentul poate fi descărcat aici)

Selectarea experților/experteise bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; formatorii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. cu mențiunea „Facilitator - copii apărători ai drepturilor omului” până la data de11 martie 2024, ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

Read more... 

Concurs de selectare de consultanți-formatori/ consultante-formatoare pentru dezvoltarea capacităților profesioniștilor din sectorul educației în vederea sprijinirii incluziunii copiilor refugiați în instituțiile de învățământ

TERMENI DE REFERINȚĂ

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs de selectare a consultanților-formatorilor ce vor realiza în perioada martie-septembrie 2024 activități de capacitare a educatorilor, cadrelor didactice și manageriale în vederea sprijinirii incluziunii copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova.

  1. CONTEXT

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

În contextul fluxului de copii refugiați, cauzat de criza și războiul din Ucraina, profesioniștii din sectorul educației, dar și copiii refugiați au nevoie de suport în cadrul incluziunii copiilor refugiați în sectorul educației din Moldova. Facilitarea accesului la educație și incluziunea copiilor refugiați este deopotrivă un drept în sine și un mijloc indispensabil pentru exercitarea altor drepturi ale copilului. Educația constituie factorul de bază în crearea și transmiterea de noi cunoștințe și valori, contribuie la dezvoltarea personală și profesională, la creșterea calității vieții și la participarea la viața socială și economică a țării gazdă. Activitățile educaționale au, inclusiv, rolul de a readuce starea de normalitate și rutină în viața copiilor și adolescenților refugiați.

Conștientizând necesitatea acordării de sprijin specializat și orientat copiilor refugiați şi familiile lor către soluționarea nevoilor educaționale, psihologice, recreative și a altor nevoi specifice, Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) sprijină profesioniștii din sectorul educației (cadre didactice și manageriale din învățământul preșcolar, primar și secundar general) să integreze copiii refugiați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova prin:

‒ consolidarea capacităților profesioniștilor din educație de a dezvolta competențe de comunicare interculturală. Capacitatea de a comunica eficient și de a crea un mediu sigur și de încredere pentru copiii refugiați, care să respecte diversitatea culturală;

‒ dezvoltarea/consolidarea capacităților profesioniștilor din educație de a aplica metode de predare incluzivă. Dezvoltarea de strategii de predare care să răspundă nevoilor individuale ale copiilor refugiați și să promoveze participarea în procesul de învățare;

‒ dezvoltarea/consolidarea capacităților profesioniștilor din educație de a sprijini emoțional părinții, inclusiv pe cei refugiați, și de a le consolida abilitățile parentale.

Activitățile se realizează în parteneriat cu Organele Locale de Specialitate în Domeniul Învățământului (OLSDI), în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin realizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC, cu suportul financiar al World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH).

  1. SARCINI ȘI LIVRABILE

Consultantul-facilitatorul va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- Elaborarea conceptului programului de formare (programul include 6 ateliere online și o școală de primăvară de 3 zile);

- Pregătirea materialelor care urmează a fi utilizate în cadrul cursurilor;

- Elaborarea și aplicarea unui chestionar de evaluare inițială și finală.

- Evaluarea nevoilor de formare a specialiștilor care urmează să fie instruiți (în primul atelier);

- Facilitarea atelierelor de formare și de follow-up cu durata de 3 ore, în format online (utilizând aplicația Zoom), pentru cca 80 persoane per atelier;

- Participarea la ședințele de lucru privind organizarea atelierelor de formare;

- Menținerea comunicării cu beneficiarii instruiți între sesiuni;

- Elaborarea rapoartelor în urma desfășurării atelierelor de formare şi a celor de follow-up, conform modelului oferit de CIDDC;

- Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util și la cele mai înalte standarde.

Notă: Materialele și atelierele vor fi livrate în limba română și limba rusă.

  1. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

Cerinţe faţă de candidat/-ă:

● Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;

● Studii universitare în domenii relevante;

● Cunoașterea cadrului legal în domeniul educației și a drepturilor copilului;

● Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

● Experiență în elaborarea și facilitarea atelierelor de instruire;

● Abilități analitice, capacitatea de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe abordate în cadrul cursului și în documentele scrise (agende și rapoarte);

● Bune abilități de organizare a timpului și sarcinilor, capacitate de a respecta termene limită;

● Abilități de lucru în echipă;

● Cunoașterea limbilor română (excelent) și rusă (excelent pentru formatorii grupurilor de profesioniștii din instituțiile de învățământ cu predare în rusă; mediu pentru formatorii grupurilor de profesioniștii din instituțiile de învățământ cu predare în română).

  1. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

● CV-ul actualizat, incluzând date privind experiența în domeniu;

● Viziunea conceptuală a consultantului asupra executării sarcinilor propuse;

● Codul de conduită (anexat) completat și semnat.

Codul de conduită poate fi descărcat aici.

Selectarea consultanților-formatori se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; formatorii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selectarea se va realiza în baza următoarelor criterii:

● Respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

● Respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință;

● Experiența consultantului-facilitator în prestarea serviciilor solicitate;

● Experiența de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

● Viziunea consultantului asupra executării sarcinilor propuse.

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. cu mențiunea „Consultant-formator privind incluziunea copiilor refugiați” până la data de 11 martie 2024, ora 12:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. sau suna la numărul de telefon: 0 681 82 551.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

Read more... 

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page