Versiunea prietenoasă copilului a codului de conduită – parte componentă a PPC
- Written by Admin
- No comment
În perioada 9-11 ianuarie 2025a avut loc un atelier de formare axat pe adaptarea și implementarea versiunii prietenoase copilului a Codului de Conduită , parte integrantă a Politicii de protecție a copilului. Evenimentul a reunit 18 coordonatori/oare VNET și 18 adolescenți/e din instituții de învățământ primar și secundar din raioanele Căușeni, Edineț și municipiul Bălți cu scopul de a reflecta critic asupra procesului de elaborare, actualizare și implementare a Codului de Conduită prietenos copilului.
Atelierul a oferit un cadru de reflecție și colaborare între adulți și adolescenți, axat pe consultarea opiniilor elevilor și dezvoltarea unor soluții concrete pentru prevenirea violenței. Participanții/ participantele au discutat despre ce este violența față de copii, formele de violență (inclusiv violența fizică și psihică, bullying-ul, discriminarea și exploatarea ), care sunt semnele unei situații de risc, ce pot face copiii când sunt în astfel de situații și la cine se pot adresa. Participanții adulți au analizat perspectivele copiilor asupra siguranței și protecției în școli, iar activitățile s-au axat pe înțelegerea felului în care valorile și comportamentele adulților influențează mediul educațional.
Coordonatorii/rele VNET au lucrat cu Rodica Brăguța, facilitatoare cu experiență în domeniul protecției copilului și au discutat despre importanța transformării documentului de Politică de protecție a copilului într-o realitate palpabilă pentru elevi, aplicând soluții adaptate nevoilor reale ale școlilor și comunităților lor. „Aceste sesiuni ne-au ajutat să înțelegem mai bine cum să elaborăm și implementăm Codul de Conduită în școlile noastre. Protecția copiilor nu înseamnă doar să avem politici scrise, ci să acționăm concret pentru siguranța lor, dar și să informăm, instruim copiii pentru a fi pregătiți să identifice și să acționeze într-o situație suspectă de violență”, a menționat o coordonatoare VNET.
În paralel, grupul de adolescenți a lucrat sub îndrumarea lui Iosif Moldovanu, expert în drepturile copilului și coach, care a facilitat un atelier interactiv despre cum pot fi identificate și gestionate formele de violență și abuz în rândul copiilor.
„Este esențial să vorbim despre drepturile noastre, să înțelegem ce înseamnă protecția copilului și să identificăm semnele unei situații de violență sau abuz, să știm la cine ne adresăm și să știm că vom fi ascultați și ajutați.” a spus un participant la atelier.
În sesiunile comune participanții au analizat mecanismele existente de raportare a cazurilor de violență și au discutat despre modalități de adaptare ale acestora pentru a răspunde mai bine nevoilor copiilor, contribuind la crearea unui mediu școlar sigur și protector . Adolescenții au fost încurajați să-și exprime opiniile și să vizualizeze Siguranța și Protecția în școală în 2025, creând vision boards care au reflectat nevoile și așteptările lor. În același timp, coordonatorii au ascultat și analizat perspectivele tinerilor și au reflectat asupra modului în care adulții pot asigura o protecție mai bună pentru copii, ascultându-le vocea și implicându-i activ în procesele de prevenire a violenței în școli.
„Violența față de copii ia multe forme – de la violență fizică și psihică, la neglijență, bullying, trafic sau exploatare. Orice formă de abuz îl privează pe copil de sentimentul de siguranță și de un mediu protector, afectându-i dezvoltarea și dreptul la o copilărie fericită. Este responsabilitatea noastră să creăm un spațiu în care fiecare copil să se simtă în siguranță. ” a menționat o coordonatoare VNET.
Stagiul a subliniat importanța implicării copiilor în elaborarea versiunii prietenoase copilului a Codului de conduită și a evidențiat necesitatea de a crea asemenea documente într-un mod participativ, care să reflecte informații pe înțelesul copiilor.
„Consultarea opiniei copilului și adaptarea mecanismelor de raportare sunt pași cruciali pentru a construi o cultură a protecției și respectului față de drepturile lor. Acest stagiu este mai mult decât o sesiune de formare – este un angajament pentru schimbare. ”a menționat o coordonatoare VNET.
Într-un final, procesul de co-creare a inclus dezvoltarea unor mesaje și instrumente de feedback care să faciliteze comunicarea între elevi și profesori, asigurând un mediu în care fiecare copil să fie văzut, auzit și ajutat. Participanții au reflectat asupra lecțiilor învățate și au discutat despre modul în care aceste soluții pot fi implementate în școli, ținând cont de responsabilitățile fiecărui actor implicat.
__________
Programul de formare este realizat de către CIDDC în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și Organele locale de specialitate din domeniul învățământului din mun. Bălți, raioanele Căușeni și Edineț, în cadrul proiectului “Împuternicirea instituțiilor de învățământ: salvgardarea și protecția copiilor și adolescenților din Republica Moldova și Ucraina”, implementat cu suportul financiar oferit de Disasters Emergency Committee (DEC) , Plan International și World Vision International , în perioada 1 august 2024 – 28 februarie 2025.
GALERIE FOTO:
https://drepturilecopilului.md/index.php?option=com_k2&view=itemlist&task=category&id=23:ultimile-stiri-3&Itemid=874&lang=ru#sigProGalleria2efa9c4db6