Ultimile știri 3

Versiunea prietenoasă copilului a codului de conduită – parte componentă a PPC

În perioada 9-11 ianuarie 2025a avut loc un atelier de formare axat pe adaptarea și implementarea versiunii prietenoase copilului a Codului de Conduită , parte integrantă a Politicii de protecție a copilului. Evenimentul a reunit 18 coordonatori/oare VNET și 18 adolescenți/e din instituții de învățământ primar și secundar din raioanele Căușeni, Edineț și municipiul Bălți cu scopul de a reflecta critic asupra procesului de elaborare, actualizare și implementare a Codului de Conduită prietenos copilului.

Atelierul a oferit un cadru de reflecție și colaborare între adulți și adolescenți, axat pe consultarea opiniilor elevilor și dezvoltarea unor soluții concrete pentru prevenirea violenței. Participanții/ participantele au discutat despre ce este violența față de copii, formele de violență (inclusiv violența fizică și psihică, bullying-ul, discriminarea și exploatarea ), care sunt semnele unei situații de risc, ce pot face copiii când sunt în astfel de situații și la cine se pot adresa. Participanții adulți au analizat perspectivele copiilor asupra siguranței și protecției în școli, iar activitățile s-au axat pe înțelegerea felului în care valorile și comportamentele adulților influențează mediul educațional.

Coordonatorii/rele VNET au lucrat cu Rodica Brăguța, facilitatoare cu experiență în domeniul protecției copilului și au discutat despre importanța transformării documentului de Politică de protecție a copilului într-o realitate palpabilă pentru elevi, aplicând soluții adaptate nevoilor reale ale școlilor și comunităților lor. „Aceste sesiuni ne-au ajutat să înțelegem mai bine cum să elaborăm și implementăm Codul de Conduită în școlile noastre. Protecția copiilor nu înseamnă doar să avem politici scrise, ci să acționăm concret pentru siguranța lor, dar și să informăm, instruim copiii pentru a fi pregătiți să identifice și să acționeze într-o situație suspectă de violență”, a menționat o coordonatoare VNET.

În paralel, grupul de adolescenți a lucrat sub îndrumarea lui Iosif Moldovanu, expert în drepturile copilului și coach, care a facilitat un atelier interactiv despre cum pot fi identificate și gestionate formele de violență și abuz în rândul copiilor.

„Este esențial să vorbim despre drepturile noastre, să înțelegem ce înseamnă protecția copilului și să identificăm semnele unei situații de violență sau abuz, să știm la cine ne adresăm și să știm că vom fi ascultați și ajutați.” a spus un participant la atelier.

În sesiunile comune participanții au analizat mecanismele existente de raportare a cazurilor de violență și au discutat despre modalități de adaptare ale acestora pentru a răspunde mai bine nevoilor copiilor, contribuind la crearea unui mediu școlar sigur și protector . Adolescenții au fost încurajați să-și exprime opiniile și să vizualizeze Siguranța și Protecția în școală în 2025, creând vision boards care au reflectat nevoile și așteptările lor. În același timp, coordonatorii au ascultat și analizat perspectivele tinerilor și au reflectat asupra modului în care adulții pot asigura o protecție mai bună pentru copii, ascultându-le vocea și implicându-i activ în procesele de prevenire a violenței în școli.

„Violența față de copii ia multe forme – de la violență fizică și psihică, la neglijență, bullying, trafic sau exploatare. Orice formă de abuz îl privează pe copil de sentimentul de siguranță și de un mediu protector, afectându-i dezvoltarea și dreptul la o copilărie fericită. Este responsabilitatea noastră să creăm un spațiu în care fiecare copil să se simtă în siguranță. ” a menționat o coordonatoare VNET.

Stagiul a subliniat importanța implicării copiilor în elaborarea versiunii prietenoase copilului a Codului de conduită și a evidențiat necesitatea de a crea asemenea documente într-un mod participativ, care să reflecte informații pe înțelesul copiilor.

„Consultarea opiniei copilului și adaptarea mecanismelor de raportare sunt pași cruciali pentru a construi o cultură a protecției și respectului față de drepturile lor. Acest stagiu este mai mult decât o sesiune de formare – este un angajament pentru schimbare. ”a menționat o coordonatoare VNET.

Într-un final, procesul de co-creare a inclus dezvoltarea unor mesaje și instrumente de feedback care să faciliteze comunicarea între elevi și profesori, asigurând un mediu în care fiecare copil să fie văzut, auzit și ajutat. Participanții au reflectat asupra lecțiilor învățate și au discutat despre modul în care aceste soluții pot fi implementate în școli, ținând cont de responsabilitățile fiecărui actor implicat.
__________
Programul de formare este realizat de către CIDDC în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și Organele locale de specialitate din domeniul învățământului din mun. Bălți, raioanele Căușeni și Edineț, în cadrul proiectului “Împuternicirea instituțiilor de învățământ: salvgardarea și protecția copiilor și adolescenților din Republica Moldova și Ucraina”, implementat cu suportul financiar oferit de Disasters Emergency Committee (DEC) , Plan International și World Vision International , în perioada 1 august 2024 – 28 februarie 2025.

GALERIE FOTO:

Read more... 

Solicităm oferte de prețuri pentru achiziționarea unei imprimante multifuncționale

TERMENI DE REFERINȚĂ

CONTEXT:

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

CIDDC solicită oferte de prețuri pentru achiziționarea unei imprimante multifuncționale în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin furnizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de CIDDC cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada martie 2024 – martie 2025.

Imprimanta multifuncțională va fi utilizată în birou pentru scanarea, copierea imprimarea și gestionarea documentelor necesare în activitățile CIDDC.

SPECIFICAȚII TEHNICE:

Caracteristici generale

Tip dispozitiv

Multifuncțională

Plasare

Pe podea

Cromatica imprimării

Color

Prezența display-ului

Da

Tip display

LCD

Conectivitate

RJ-45 (Ethernet), Wi-Fi și USB

Compatibilitate SO

Windows și Mac OS

Greutate

Aprox. 70-75 kg

Imprimantă

Viteza imprimării

22

Imprimare directă

Da

Imprimare în regim duplex (față-verso)

Da

Tehnologia imprimării

Laser

Imprimare pe hârtie lucioasă

Da

Număr de culori

4

Scaner

Tip scaner

Plat

Scanare duplex

Da

Fotocopiator

Rezolutia scanerului maximala pe X

600

Rezolutia scanerului maximala pe Y

600

Numărul maxim de copii original+copii

9999

Copiere

Color sau alb negru

Tava

Alimentare cu hârtie Standard

1100

Ieșirea hârtiei standard

250

Capacitatea tavei autoeliminare

100

Materiale de consum

Tip cartuș/ toner

Color (4 culori)

*includerea în ofertă și a costurilor tonerelor în cazul în care tonerul nu este inclus în preț și trebuie achiziționat la un cost suplimentar.

Densitatea maximă a hârtiei

300

Densitatea minima a hârtiei

60

DOSARUL TREBUIE SĂ INCLUDĂ:

1. Oferta – denumirea și modelul imprimantei, denumirea producătorului și specificațiile tehnice;

2. Certificatul de calitate a imprimantei;

3. Perioada de garanție (minim 2 ani);

4. Termenul de livrare;

5. Prețul în MDL (inclusiv TVA);

6. Codul de conduită completat și semnat (documentul poate fi descărcat aici );

7. Certificatul de înregistrare a companiei;

8. Certificat înregistrare ca plătitor de TVA.

MODALITATE DE PREZENTARE A OFERTELOR:

Dosarul va fi prezentat în format electronic, la adresa de email Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. cu mențiunea „Oferta pentru imprimanta multifuncțională”, până la data de 15 ianuarie 2025, ora 17:00.


CRITERII DE SELECTARE:

1. Respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

2. Respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință;

3. Raportul dintre preț, calitate, termenul de livrare și durata garanției.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

INFORMAȚII SUPLIMENTARE:

Pentru informații suplimentare, nu ezitați să ne scrieți la adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. sau să ne contactați la numărul de telefon 0 681 82 551– Adriana Pasat.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs. sunteți de acord ca datele dvs. personale să fie utilizate în procesul de procurare.

Read more... 

Terms of Reference for the Final Audit of the project “Enhancing and Protecting Children’s Rights in the Republic of Moldova”

Introduction
The Child Rights Information Centre Moldova (CRIC), hereafter referred to as the ‘Cooperation partner’, is a non-governmental organization, set up in 1999. CRIC’s vision is a society with more care, understanding and respect for the human beings. We inspire adults to listen to the voice of every child and we work with children, families, authorities, public services and civil society in order to develop and apply solutions based on child rights.

See more info on CRIC on drepturilecopilului.md .

The Cooperation partner wishes to engage the services of an audit firm for the purpose of auditing the project “Enhancing and Protecting Children’s Rights in the Republic of Moldova”, as stipulated in the agreement between Embassy of the Federal Republic of Germany in the Republic of Moldova, hereinafter referred to as "the donor", and CRIC, hereinafter referred to as "the cooperation partner". The audit shall be carried out in accordance with international audit standards issued by IAASB (The International Auditing and Assurance Standards Board (IAASB)). The audit shall be carried out by an external, independent and qualified auditor.

I. Objectives and scope of the audit

The objective is to audit the financial report for the period 1 June – 31 December 2024 (total budget – 82,400.00 EUR) and to express an audit opinion according to ISA 800/805 on whether the financial report of CRIC is in accordance with the donor’s requirements for financial reporting as stipulated in the agreement between Embassy of the Federal Republic of Germany in the Republic of Moldova, and CRIC.

Regardless of which material amount the auditor chooses and works on the basis of, all discrepancies detected by the auditor and unadjusted by the donor regarding funds disbursed to the cooperation partner shall be stated in the report.

II. According to agreed upon procedures ISRS 4400, review the following areas in accordance with the Terms of reference below

Examine, assess and report on compliance with the terms and conditions of the agreement and applicable laws and regulations regarding accounting and taxes.

The auditor shall determine if supporting documentation relating to reported expenditure is available. The auditor shall report the amount of funds for which financial reporting does not meet required standards.

1. Follow up whether salary costs debited to the project are recorded throughout the duration of the project in a systemized way and examine whether the salary costs can be verified by sufficient supporting documentation.

2. Examine whether the financial report includes a comparison, for every budget item, between the actual costs/expenditures of activities and the budgeted costs/expenditures as approved by the donor for the period.

3. Follow up whether the cooperation partner complies with the applicable tax legislation with regard to taxes (e.g. Pay As You Earn (PAYE) and social security fees.

4. Follow up whether the cooperation partner has adhered to the procurement guidelines annexed or referred to in the agreement.

5. Review if outgoing balance for previous period is the same as incoming balance for the current period.
6. If the cooperation partner applies modified cash basis as accounting principle, the auditor shall describe whether the chosen accounting principle is acceptable for the established financial report.

7. Verify the unspent balance at the end of the project.

8. Regardless of materiality of the findings, the auditor shall quantify the amount for costs lacking sufficient supporting documentation.


III. The reporting

The reporting shall contain details regarding the audit methodology used and the scope of the audit.

The reporting shall be signed by the responsible auditor (not just the audit firm) and shall include the title of the responsible auditor.

The reporting from the auditor shall include an independent auditor’s report in accordance with the format in standard ISA 800/805 and the auditor’s opinion shall be clearly stated. The independent auditor’s report shall clearly stipulate that the audit has been conducted in accordance with ISA 800/805.
The reporting shall also include a Management Letter that discloses all audit findings and weaknesses identified during the audit process. The Management Letter shall include both significant and other findings. The auditor shall also make recommendations to address the identified findings and weaknesses. The recommendations shall be presented in priority order. The financial report that has been subject of the audit shall be attached to the audit reporting. If the auditor assesses that no findings or weaknesses have been identified during the audit that would result in a Management Letter, an explanation of this assessment must be disclosed in the audit reporting.

The reporting shall be written in English and be presented in two copies and in digital format for onward transmission to the donor by stated date, not later than 15 January 2025.


IV. Application procedure

Applications must be sent in English and entail the following:

• Expression of Interest and availability;

• CV/Organisation Profile should be presented;

• Two references from similar assignments.

Expression of Interest clearly marked “Audit of the project expenditures within the project Enhancing and Protecting Children’s Rights in the Republic of Moldova” should be sent to: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. . The application can also be submitted as hard copies at the address: 15 Coca str., Chisinau, Republic of Moldova.

The applications should be sent on or before 17:00 hours local time on December 26, 2024.

For any additional clarifications please call Arina Zîcu, 069390702.

Read more... 

Sprijin și Solidaritate: Experiențe din Clubul Taților

Pentru mulți bărbați, Clubul Taților este mai mult decât un loc de întâlnire – este o comunitate care oferă suport emoțional, resurse și o nouă perspectivă asupra paternității. Prin experiențe personale și povești inspiraționale, tații învață să își depășească temerile, să își susțină copiii în momentele dificile și să promoveze egalitatea în familie, într-o societate unde implicarea activă a taților este esențială pentru creșterea armonioasă a copiilor.

Mihai, participant la Clubul Taților își amintește cum întreaga lui lume s-a schimbat într-o clipă...

„Când am devenit director adjunct la teatru, credeam că am reușit să îmi stabilesc o carieră solidă. Însă vestea că mezina noastră a fost diagnosticată cu autism ne-a răsturnat întreaga lume. Autismul era un termen necunoscut pentru noi, iar realitatea cu care ne-am confruntat părea copleșitoare.

Terapia ABA pentru fetița noastră era indispensabilă, dar extrem de costisitoare. Salariul meu nu acoperea nici pe departe cheltuielile necesare, așa că am fost forțați să regândim complet viața noastră. Soția mea a decis să revină la muncă, iar eu am renunțat la proiectele mari pentru a mă ocupa mai mult cu fiica noastră. A fost un moment de transformare profundă, nu doar în viața noastră de familie, ci și în felul în care îmi vedeam rolul de tată și partener.

Când am auzit de Clubul Taților, am simțit că ar putea fi răspunsul la nevoia mea de sprijin și înțelegere. Îmi doream să învăț cum să fiu un tată mai bun într-o situație atât de complexă. La început, eram reticent – ce ar putea să-mi ofere un astfel de club? Dar încă de la primele ateliere, am realizat că nu sunt singur. Am întâlnit alți tați care treceau prin experiențe similare și am descoperit că împărtășirea fricilor, provocărilor și speranțelor poate aduce alinare.

Un moment care m-a marcat profund a fost povestea unui tată din club, care are un fiu de 30 de ani diagnosticat cu autism. Cuvintele lui „La început, nu știam ce ne așteaptă. Dar am învățat să trăim cu asta” mi-au dat o nouă perspectivă. Am început să mă gândesc nu doar la provocările curente, dar și la viitorul fiicei mele și la ce pot face acum pentru a-i oferi cele mai bune șanse.

Viața cu un copil cu autism nu presupune soluții rapide, ci un proces continuu de adaptare. La Clubul Taților am învățat că nu există răspunsuri simple și că fiecare poveste este unică. Aici am găsit un spațiu în care puteam discuta despre cum să sprijinim dezvoltarea copiilor noștri, cum să facem față comportamentelor lor și despre provocările legate de tehnologie. Fiecare discuție era un pas înainte, iar sprijinul reciproc ne învață cum să fim alături de copii în momentele lor de nevoie.

Fiecare copil este unic, cu visele, nevoile și potențialul său. Ca tată, am învățat că nu există un drum universal pentru a crește un copil, fiecare are ritmul său. Este datoria mea să fiu un model de empatie, răbdare și sprijin, să fiu prezent în fiecare etapă a dezvoltării fiicei mele, încurajând-o să-și exprime emoțiile și să-și urmeze visurile.

Pentru mine, ca scenograf, munca a fost întotdeauna despre perfecțiune și detalii. Dar viața alături de un copil cu autism m-a învățat să îmbrățișez imperfecțiunile și să prețuiesc micile victorii. Am învățat să îmi împart timpul astfel încât să fiu alături de fiica mea în momentele importante și să continui să lucrez, chiar dacă la un alt ritm.

Soția mea le spune fetelor noastre: „Căutați un băiat care să semene cu tata.” Aceste cuvinte mă motivează să fiu un exemplu mai bun pentru ele – să le arăt ce înseamnă prezența, implicarea și dedicarea.

Clubul Taților nu este doar un loc de întâlnire. Este o comunitate, un spațiu în care fiecare poveste contează. Aici am înțeles că schimbarea începe cu noi, tații, și că implicarea noastră poate rupe stereotipurile de gen. Fiecare pas mic pe care îl facem împreună contribuie la o viață mai bună pentru copiii noștri și familiile noastre.

Astăzi, știu că nu sunt singur. Împreună, învățăm să înfruntăm provocările și să acceptăm că, sprijinindu-ne unii pe alții, putem deveni mai puternici decât orice stereotip.”

#ClubulTaților oferă un spațiu în care tații și viitorii tați primesc resurse și sprijin pentru a se implica activ nu doar în creșterea și educarea copiilor, ci și în sarcinile casnice, promovând egalitatea în familie și prevenind violența. Cluburile Taților sunt organizate în raioanele Fălești, Ștefan Vodă, Ialoveni, Căușeni și în municipiul Chișinău.

Clubul Taților este un proiect dezvoltat în cadrul programului regional „EU4GenderEquality: Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței pe bază de gen”, finanțat de Uniunea Europeană, implementat de UNFPA Moldova și UN Women Moldova cu suportul CIDDC.

Read more... 

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page