Ultimile știri 3

Solicităm oferte de prețuri pentru achiziționarea unei table interactive

TERMENI DE REFERINȚĂ

1.Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) solicită oferte de prețuri pentru achiziționarea unei table interactive .


CONTEXT

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

CIDDC a creat un nou grup de inițiativă CADO pentru Drepturile Copilului în cadrul Platformei Copiilor care activează în perioada iunie-decembrie 2024. Platforma Copiilor este spațiul în care diverse grupuri de copiii monitorizează, apără și promovează drepturile copilului/omului în Republica Moldova și a fost lansată în 2017 de către CIDDC.

Activitatea noului grup de copii are drept scop dezvoltarea unor materiale de informare și a unei campanii online de sensibilizare despre drepturile copilului. Pentru a putea contribui la realizarea acestor produse, echipa CIDDC le oferă membrilor grupului suport, iar fiecare membru/membră este implicat în acțiunile care îi sunt pe interes.

Tabla interactivă va fi utilizată în cadrul activităților Platformei Copiilor și este achiziționată în cadrul proiectului „Consolidarea și Protejarea Drepturilor Copilului în Republica Moldova”, implementat, în perioada 1 iunie – 31 decembrie 2024, de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în cooperare cu Ambasada Germaniei în Republica Moldova și cu suportul financiar oferit de Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Germaniei.

2. SPECIFICAȚII TEHNICE

Tabela interactivă trebuie să îndeplinească următoarele componente și specificații:

1. Panou interactiv (cu cabluri si accesorii)

  • Dimensiune:75"
  • Rezoluție: Minim 4K (3840x2160)
  • Tehnologie tactilă: Stellar Touch Technology (IR)
  • Compatibil cu platformele: Windows, MAC, Android
  • Conectivitate:HDMI, USB, Bluetooth, Wi-Fi
  • RAM8 GB
  • Memorie totală 128 GB

2.Suport mobil pentru panoul interactiv

3.Sistem audio

· Boxa cu microfoane pentru conferințe

4.Sistem video pentru video conferință 4K

5.Garanție:Minim 3 ani

3. OFERTA TREBUIE SĂ INCLUDĂ

● Denumirea și modelul tablei interactive, denumirea producătorului și specificațiile tehnice (inclusiv link);

● Certificatul de calitate;

● Perioada de garanție;

● Termenul de livrare;

●Prețul în MDL (inclusiv TVA), inclusiv pentru livrarea, instalarea, setarea echipamentului, precum și informarea personalului care va lucra cu tabla interactivă ;

Oferta va fi prezentată în format electronic la adresa de email Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. cu mențiunea „Tablă interactivă”până la data de 26.09.2024, ora 12:00.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să o contactați pe Tatiana Stihari la adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. sau la nr. de telefon +373 069824987.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea ofertei, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de selectare.

Read more... 

Participarea copiilor în elaborarea legilor abordată în ședința Parlamentului Republicii Moldova de copiii apărători ai drepturilor omului

Un grup de copii apărători ai drepturilor omului (CADO) din Republica Moldova, numit Grupul CADO pentru lege, pe 10 septembrie curent, a avut o ședință cu, deputate și Avocatul Poporului pentru drepturile copilului despre un set de instrumente ce prevede dreptul copiilor la participare în elaborarea legilor și despre rolul autorităților, al adulților în împuternicirea și protecția copiilor în acest proces.

Ședința a avut loc în Parlamentul Republicii Moldova și a fost organizată de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), în cadrul proiectului „Advancing the rights, empowerment and protection of child human rights defenders (CHRDs) in promoting human rights in Moldova” implementat în parteneriat cu Child Rights Connect.

Reprezentanții și reprezentantele autorităților publice prezente la eveniment au salutat inițiativa copiilor în ședința parlamentului, subliniind că pentru a face un document de politică publică lucrativ, acesta trebuie elaborat pornind de la nevoi reale, iar copiii nu sunt o excepție - ei pot să comunice necesitățile și viziunile lor pentru că știu cel mai bine cum se respectă drepturile lor. Rolul adulților este să le creeze condiții pentru ca aceștia să-și poată exprima opinia și să le ia în calcul.

Liliana Grosu, deputată în Parlamentul Republicii Moldova, a venit cu un mesaj de bun venit adresat copiilor prezenți și autorităților publice care au dat curs invitației grupului CADO pentru lege:

„În acest proces, un factor esențial este gradul de susținere din partea adulților și noi înțelegem că suportul adulților îi va ajuta să-și formuleze o părere și să o comunice. Astfel, atunci când vor fi adoptate anumite decizii care afectează viața copiilor, acestea să corespundă cu nevoile lor. Eu mă bucur că astăzi discutăm despre cum putem implica copiii în adoptarea proiectelor de lege și să-i susținem să înțeleagă conținutul legilor, pentru că legile influențează viața întregii comunități.”

Acest eveniment este o inițiativă nouă și inovativă pentru Republica Moldova

„Dreptul la participare este unul din cele mai importante drepturi stipulat în Convenția ONU pentru drepturile copilului. Este important ca ideile, propunerile, inițiativele copiilor să fie implementate în practică. De asemenea, este foarte important pentru noi, adulții, să avem această comunicare cu generațiile tinere. Cred că împreună cu voi vom reuși să îmbunătățim cadrul legal care vizează drepturile copiilor”, a declarat Angela Munteanu-Pojoga, deputată.

Vasile Coroi, Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului , a subliniat importanța participării copilului în procese decizionale la toate nivelurile, nu doar la nivel de școală, dar și la nivel de comunitate, țară, în procese legislative, în elaborarea de politici publice.

„Este o inițiativă nouă și a ajuns la un nivel avansat în Republica Moldova. Au fost câteva experiențe de participare a copilului în procesul de elaborare de politici publice, în special la Prioritățile Copiilor privind Programul Național de Protecție a Copiilor 2022-2026 . Cu acest set de instrumente prezentat azi, vom spori conștientizarea importanței participării copilului la procese legislative.”

Arina Zîcu, directoarea executivă a CIDDC, a mulțumit grupului de copii pentru curajul de a reprezenta vocea celorlalți copii și de a face auzite experiențele de apărare a drepturilor omului în școală, în comunitate și în alte medii:

„Este un eveniment important pentru noi, ca organizație, și pentru Republica Moldova, pentru că este o inițiativă absolut nouă, inovativă pentru țara noastră. Împreună cu Avocatul Poporului pentru drepturile copilului am avut o inițiativă de a susține grupul CADO pentru lege și împreună am dezvoltat un set de instrumente, care să explice titularilor de obligații cum copiii pot să participe în procesul de elaborare al unei legi și ce pot face adulții pentru a facilita participarea copiilor”, a declarat Arina Zîcu.

Am pornit de la ideea că orice lege ne influențează calitatea vieții noastre

Rodica Caimac, expertă în participarea copilului și coordonatoarea programului participarea copilului la CIDDC, a ghidat grupul de copii și tineri, tinere pe parcursul întregului proces de elaborare a setului de instrumente privind participarea copilului în elaborarea legilor:

„Acum doi ani am început această inițiativă, care părea dificilă la început, însă Grupul de inițiativă CADO pentru lege, care face parte din Platforma Copiilor, s-a concentrat, în acești doi ani, pe două mari subiecte: participarea copiilor în elaborarea legilorși integrarea conceptului CADO într-o viitoare lege cu privire la apărătorii drepturilor omului .

Instrumentul conține etapele prin care se elaborează o lege în Republica Moldova și cum autoritățile pot să susțină copiii în asemenea procese.”

Copiii au spus care sunt așteptările lor față de autorități și de ce este important ca autoritățile să susțină copiii în influențarea deciziilor.

„Drepturile copiilor apărători ai drepturilor omului reprezintă un subiect important. În calitate de apărător al drepturilor omului, vreau să vă spun că mizez pe suportul autorităților publice, inclusiv al Parlamentului Republicii Moldova, pentru a face auzită vocea copiilor și pentru soluționarea problemelor cu care se confruntă copiii în ziua de astăzi” a spus Vladimir, unul din membrii grupului CADO pentru lege.

„Eu vreau să împărtășesc faptul că am aflat lucruri noi despre etapele de elaborare ale unei legi. Eu m-am simțit auzită și sper că vom putea să colaborăm eficient, pentru a recunoaște și împuternici copiii apărători ai drepturilor omului, a adăugat Magda, membră a grupului.

Participarea trebuie să fie transparentă și prietenoasă copiilor

Participarea presupune îndeplinirea cerințelor de bază pentru participarea copiilor, astfel cum sunt definite de Comitetul pentru drepturile copilului în Comentariul general 12: informativă, voluntară, transparentă, respectuoasă, relevantă, incluzivă, sigură, susținută prin instruire și responsabilă. Mai mult, adulții implicați în acest proces necesită să fie bine pregătiți pentru rolurile lor specifice în acest proces - de exemplu, pentru a concepe procese și materiale adaptate copiilor și/sau pentru a comunica direct cu copiii.

Câteva concluzii pe final de eveniment

La finalul evenimentului,deputatele au menționat că la etapa actuală văd mai degrabă oportunități de participare a copiilor în elaborarea unor amendamente la legi actuale. Aceasta reiese din procesele actuale în care sunt angajate deputatele și ar permite pilotarea instrumentului într-un timp mai scurt.
Arina, membra grupului, a salutat deschiderea autorităților de a susține copiii în procesul de revizuire a legilor și a adăugat că este important ca autoritățile să informeze copiii despre aceste oportunități și despre drepturile lor în general, precum și despre modalitățile de raportare a cazurilor de încălcare a acestora.


Setul de instrumente privind participarea copiilor în elaborarea legilor în Moldova va fi publicat în scurt timp pe www.drepturilecopilului.com în două versiuni: pentru adulți și versiunea prietenoasă copilului.

Această resursă a fost elaborată în mod colaborativ. CIDDC a condus și coordonat elaborarea acestuia, cu sprijinul și îndrumarea Child Rights Connect, consultând o varietate de părți interesate naționale, cum ar fi: Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului, deputate,

grupul CADO pentru lege, organizații ale societății civile cu expertiză în domeniul drepturilor copilului, în mod special, sau al drepturilor omului, în general, inclusiv în ceea ce privește participarea publicului la procesele decizionale.

Cronologia acțiunilor CADO:

Despre CADO s-a vorbit pentru prima oară în 2018, când Comitetul pentru Drepturile Copilului a constatat că este nevoie de o mai bună înțelegere a conceptului de copii apărători ai drepturilor omului și de protecție a acestor copii la toate nivelurile.

În Republica Moldova, despre situația copiilor apărători ai drepturilor omului s-a vorbit în mod special în iunie 2021, când CIDDC, cu suportul tehnic oferit de Child Rights Connect, a creat spațiu de reflecții și schimb de experiență pentru ONG-urile naționale interesate și Ombudsmanul Copilului. Totodată, o parte dintre aceste ONG-uri și un grup de inițiativă de tineri de la Platforma Copiilor au contribuit la realizarea Raportului privind Copiii Apărători ai Drepturilor Omului în cadrul Evaluării Periodice Universale .

Pe 7 aprilie 2022, un grup de copii și tineri apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova s-a întâlnit cu Maia Bănărescu, Avocata poporului pentru drepturile copilului și a discutat despre ce trebuie să conțină o posibilă lege comprehensivă și incluzivă pentru copii cu privire la apărătorii drepturilor omului (ADO).

Pe 14 aprilie 2022, un grup de copii și tineri apărători ai drepturilor omului de la Platforma Copiilor s-a întâlnit cu Mary Lawlor , Raportoare Specială a Organizației Națiunilor Unite pe situația apărătorilor drepturilor omului.

Ulterior, în septembrie 2022 , situația copiilor apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova a fost discutată în cadrul unui briefing internațional, organizat la Geneva.

În noiembrie 2022, 45 de copii apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova și Ucraina au vorbit cu Avocatul Copilului și reprezentanți/te din Parlamentul și Guvernul Republicii Moldova despre cele mai des încălcate drepturi ale copiilor în școală.

În luna februarie, CIDDC a anunțat constituirea unui nou grup CADO ce pledează pentru participarea copiilor în elaborarea unei legi privind apărătorii drepturilor omului. Astfel, în iunie 2023, cei zece copii apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova și Ucraina s-au întâlnit la primul atelier de lucru .

Ulterior, în octombrie 2023, pentru prima dată, Grupul CADO pentru lege , a purtat un dialog cu autoritățile și societatea civilă națională și internațională despre dreptul copiilor la participare în elaborarea unei legi și despre rolul autorităților, al adulților în împuternicirea și protecția copiilor în acest proces.

Galerie foto:

Read more... 

Termeni de Referință. Concurs de selectare a experților/-lor în domeniul drepturilor copilului

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) anunță concurs de selectare a experților/-lor în domeniul drepturilor copilului care vor oferi suport, în perioada septembrie 2024 – februarie 2025, echipei de implementare a proiectului și instituțiilor partenere în vederea promovării activităților proiectului în conformitate cu abordarea bazată pe drepturile copilului.

1. CONTEXT

CIDDC este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md .

În contextul actual al crizei din Ucraina și al incluziunii copiilor și adolescenților refugiați din Ucraina în școlile din Republica Moldova, este la fel de important ca întotdeauna să ne asigurăm că școlile sunt spații sigure și incluzive pentru toți copiii și că profesioniștii din sectorul educației au abilitățile, instrumentele și mecanismele necesare de a asigura acest lucru. Prin urmare, este importantă consolidarea capacităților instituțiilor de învățământ cu referire la salvgardarea și protecția copilului. În acest scop, CIDDC își propune să contribuie la îmbunătățirea înțelegerii de către instituțiile de învățământ a conceptelor de salvgardare și protecție a copilului și să le susțină în elaborarea și/ sau actualizarea mecanismelor, politicilor și procedurilor interne de prevenire, identificare și intervenție în cazurile de violență.

Activitățile se realizează de către Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și Organele locale de specialitate din domeniul învățământului, în cadrul proiectului “Împuternicirea instituțiilor de învățământ: salvgardarea și protecția copiilor și adolescenților din Republica Moldova și Ucraina”, implementat cu suportul financiar oferit de Disasters Emergency Committee, Plan International și World Vision, în perioada 1 august 2024 – 28 februarie 2025.

2. SARCINI ȘI LIVRABILE

Experții/-ele selectați/-e vor avea următoarele sarcini și responsabilități:

· Participarea la ședințele organizatorice privind implementarea proiectului;

· Suport echipei de implementare a proiectului în alinierea planului de implementare al activităților din perspectiva abordării bazate pe drepturile copilului;

· Elaborarea rapoartelor de activitate și pregătirea unui set de recomandări de îmbunătățire a actelor normative în domeniul protecției și salvgardării copilului în mediul educațional, participarea copilului și elaborarea materialelor prietenoase copilului și comunicarea instituțiilor cu mass – media (aceste tematici sunt abordate în cadrul programelor de formare cu profesioniștii din domeniul educațional, recomandările vor fi formulate în baza nevoilor și lacunelor identificate de către participanții proiectului) , din perspectiva abordării bazate pe drepturile copilului;

· Consultarea setului de recomandări cu echipa de implementare a proiectului și experții/-ele implicate în promovarea programelor de formare;

· Oferire de suport/ consultanță experților/-lor din cadrul proiectului în elaborarea agendelor de facilitare și a materialelor de formare pentru profesioniștii din sectorul educațional;

· Participarea la sesiunile de formare/ mentorat;

· Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util și la cele mai înalte standarde.

3. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

Cerinţe faţă de candidat/-ă:

· Cunoașterea cadrului legal în domeniul educației și a drepturilor copilului (aplicarea standardelor internaționale și naționale);

· Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;

· Studii universitare în domenii relevante;

· Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

· Abilități analitice, capacitatea de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe abordate în documentele scrise (agende, rapoarte);

· Bune abilități de organizare a timpului și sarcinilor, capacitate de a respecta termene limită;

· Abilități de lucru în echipă;

· Cunoașterea limbilor română și rusă.

4. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

· CV-ul actualizat, incluzând date privind experiența în domeniu;

· Scrisoare de intenție;

· Codul de conduită (anexat) completat și semnat.

Codul de conduită poate fi descărcat aici.

Selectarea a experțului/-teise bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; expertul/-a selectată va semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selectarea se va realiza în baza următoarelor criterii:

· Respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

· Respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință;

· Experiența experților/-telor în prestarea serviciilor solicitate;

· Experiența de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. cu mențiunea „Expert/-ă privind drepturile copilului”, până la data de 23 septembrie 2024, ora 12:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. sau suna la numărul de telefon: 068182551.

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare.

Read more... 

Dana Lichii, psihologă: „Comunitățile și clasele în care sunt incluși copiii refugiați ucraineni au nevoie de suport și dezvoltare pentru a sprijini integrarea acestora”

Dana Lichii este psihologă și reprezentantă a serviciului de asistență psihopedagogică (SAP) din municipiul Bălți. Ea a realizat un set de consilieri psihologice cu copii, părinți/îngrijitori refugiați, pentru a explora în profunzime situația acestor copii, adaptarea lor în Moldova și provocările întâmpinate de ei și familiile lor.

Această istorie de succes reflectă progresele și realizările expertei și beneficiarilor din ultimele luni, evidențiind atât realizările, cât și nevoile copiilor și ale părinților. De asemenea, psihologa vine cu recomandări pentru viitoare intervenții și activități menite să sprijine integrarea lor.

„Majoritatea copiilor ucraineni s-au adaptat treptat la viața în Moldova, continuând să își trăiască copilăria în ciuda dificultăților de vârstă”

Pe parcursul anilor 2022-2024, Dana Lichii a oferit asistență psihologică copiilor, inclusiv copiilor refugiați în Republica Moldova în contextul războiului din Ucraina. Ședințele de consiliere aveau scopul să ofere suport psiho-emoțional copiilor, inclusiv copiilor refugiați și familiilor acestora.

„Inițial, consilierile psihologice s-au concentrat pe asistența în situații de criză, având în vedere trauma severă cauzată de războiul din Ucraina. După doi ani de intervenție, am observat o schimbare semnificativă în nevoile copiilor. Acum, consilierile sunt orientate spre identificarea și satisfacerea nevoilor lor specifice, reflectând o adaptare graduală la noua lor realitate. Majoritatea copiilor ucraineni s-au adaptat treptat la viața în Moldova, continuând să își trăiască copilăria în ciuda dificultăților de vârstă. Ei învață să își gestioneze emoțiile și să interacționeze cu alți copii din comunitate”, a explicat experta.

Progrese și realizări

În decursul celor doi ani de consiliere, psihologa a susținut copiii și familiile acestora să se integreze în comunitate, în mediul educațional și să-și aleagă parcursul profesional.

De asemenea, Dana a precizat cât de importante sunt resursele educaționale în procesul de incluziune al copiilor refugiați:

„Am lucrat cu copii de diferite categorii, inclusiv cei cu cerințe educaționale speciale, asigurându-ne că au acces la resurse educaționale adecvate și servicii de suport. Am colaborat cu instituții precum SAP și OLSDI pentru a facilita integrarea lor școlară”, a împărtășit psihologa.

Consiliere în orientarea profesională a copiilor refugiați

În procesul de consiliere psihologică, psihologa a observat nevoia copiilor de suport în parcursul lor profesional. Copiii au solicitat asistență în orientarea în carieră și ghidare educațională:

„În ultima rundă de consiliere, am avut doi beneficiari care au solicitat asistență în orientarea și ghidarea educațională și în carieră. Am implementat un program interesant care le-a oferit oportunitatea de a se autocunoaște, de a-și analiza interesele și aptitudinile, de a explora ofertele educaționale și de a analiza piața muncii. Această experiență a fost pozitivă și valoroasă, evidențiind necesitatea de astfel de servicii pentru mai mulți tineri care se pregătesc să intre pe piața muncii”, a povestit psihologa.

Mai mult, specialista a observat dificultățile cu care se confruntă copiii refugiați:

„Unii copiii se confruntă cu probleme precum lipsa încrederii în sine, dificultăți de acceptare în grupuri și carențe în abilități socio-emoționale, care pot duce la conflicte și bullying. Aceste probleme au fost abordate cu succes prin intervenții ale consilierilor și colaborări cu terți”, a spus psihologa.

Mulți copii resimt în continuare traumele cauzate de război

În cadrul consilierilor psihologice cu diferiți copii, părinți/ îngrijitori refugiați, psihologa a observat dificultățile cu care se confruntă acești copii și familiile acestora, precum stresul continuu, dificultăți în integrarea socială, resurse educaționale insuficiente, nevoia de suport emoțional atât pentru copii, cât și pentru părinții/ îngrijitorii acestora.

„Mulți dintre acești copii încă resimt traumele cauzate de război, continuând să le afecteze starea emoțională și comportamentul. Este crucial să continuăm să le oferim suport psihologic specializat pentru a depăși aceste traume.

De asemenea, adolescenții întâmpină dificultăți în integrarea completă în comunitatea locală din cauza diferențelor culturale și lingvistice. Sunt necesare programe și activități care să faciliteze integrarea socială și dezvoltarea abilităților de interacțiune”, a povestit Dana Lichii.

Experta susține că deși a realizat progrese, mai sunt necesare resurse pentru copiii refugiați și familiile acestora:

„Sunt necesare mai multe resurse și suport pentru a asigura integrarea eficientă a copiilor refugiați și părinții/ îngrijitorii acestora. Proiectele educaționale incluzive și intervențiile personalizate sunt esențiale pentru a răspunde diversității nevoilor.”

Experta a realizat consiliere psihologică direct pentru copii, inclusiv pentru părinții/ îngrijitorii acestora:

„Am constatat că părinții adesea nu au suficiente abilități parentale, cum ar fi comunicarea empatică, stabilirea limitelor și disciplinarea pozitivă. Criza războiului, lipsa de competențe și nivelul crescut de stres contribuie la neînțelegeri între părinți și copii și la aplicarea unor pedepse care pot avea consecințe negative asupra copiilor. Este esențial să dezvoltăm programe de sprijin pentru părinți care să le ofere instrumentele necesare pentru a depăși aceste provocări”, a împărtășit profesionista.

Recomandări privind incluziunea copiilor refuația în instituțiile de învățământ din Moldova

Dana Lichii consideră că acest program de consiliere psihologică a fost extrem de util și binevenit pentru familiile refugiate în Republica Moldova și a venit cu mai multe recomandări:

  1. Continuarea și extinderea programelor de consiliere psihologică și orientare în carieră pentru a răspunde nevoilor copiilor refugiați. Dezvoltarea de inițiative care să sprijine integrarea socială și educațională a acestora;
  2. Implementarea programelor educaționale care să dezvolte abilități de identificare și gestionare a violenței și comportamentelor riscante, precum și competențe de reziliență emoțională;Crearea programelor destinate sprijinirii părinților în dezvoltarea abilităților parentale, comunicarea empatică și aplicarea disciplinării pozitive. Acestea ar trebui să includă sesiuni de formare și suport pentru a reduce stresul și conflictele familiale;
  3. Crearea de programelor de formare și sensibilizare pentru cadrele didactice și comunități pentru a sprijini incluziunea copiilor refugiați. Activitățile de dezvoltare comunitară și școlară sunt esențiale pentru crearea unui mediu incluziv și sigur;
  4. Implementarea proiectelor educaționale și recreative care să încurajeze integrarea socială și dezvoltarea personală. Acestea pot include cluburi școlare, ateliere de dezvoltare personală și evenimente culturale care să promoveze diversitatea și incluziunea;
  5. Lansarea campaniilor de conștientizare în comunitate pentru a educa publicul și cadrele didactice despre provocările și nevoile copiilor refugiați. Aceste campanii ar trebui să abordeze teme precum empatia, diversitatea și importanța incluziunii.

Dana Lichii a realizat 40 de consilieri psihologice cu mai mulți copiii ucraineni refugiați în Republica Moldova. Consilierile au fost organizate în cadrul proiectului „Răspuns de urgență pentru satisfacerea necesităților de bază ale refugiaților și comunităților gazdă afectate de criza din Ucraina în Moldova prin furnizarea nevoilor de bază, educație, protecție și servicii MHPSS”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) cu suportul financiar oferit de World Vision și Aktion Deutschland Hilft (ADH), în perioada martie – septembrie 2024.

Read more... 

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page