Ultimile știri 2

Clubul Taților, un proiect ce merită să continue

Pe 9 decembrie 2022 a avut loc o masă rotundă pe tema continuității proiectului „Clubul Taților”, cu participarea formatorilor și formatoarelor care facilitează cluburi cu actuali și viitori tați în raioanele Fălești, Strășeni și a reprezentanților autorităților locale.

Evenimentul s-a desfășurat în format online și a fost organizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în cadrul programului regional „Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței în bază de gen”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de UNFPA Moldova și UN Women Moldova , în perioada 2020 – 2023.

Participantele au analizat succesele și realizările din cadrul Cluburilor de tineri și tați; au identificat dificultățile pe care le-au întâmpinat și le întâmpină; au identificat și au analizat perspectivele prin care pot asigura continuitatea întrunirilor în cadrul Cluburilor; au împărtășit experiențe, metode și practici de facilitare a activităților; au reflectat asupra aspectelor care funcționează și care funcționează mai puțin în cadrul atelierelor cu tații/tinerii.

„Pe noi, Clubul ne-a unit”

Formatoarele au menționat că activitățile Clubului Taților au contribuit la diverse schimbări benefice în comunități.

„Pe noi, Clubul ne-a unit. Profesori și profesoare, tați și mame, fete și băieți, copii, cu toții am devenit uniți”, a menționat Tatiana Bîrnaz, profesoară la Gimnaziul Făleștii Noi, care cofacilitează două cluburi, cu băieți și tați.

„De când am fost invitată în acest proiect, octombrie 2020, până în prezent, am trăit diferite experiențe și am învățat multe. În procesul de lucru cu actuali și viitori tați, am simțit diverse emoții: de la nedumerire și neîncredere până la mulțumire, entuziasm, încredere, siguranță. Sunt emoții pe care am obsevat că le-au simțit și participanții Cluburilor”, a menționat Elena Mardari, formatoare, profesoară la Liceul „Mihai Eminescu” din Fălești.

„Eu și colega mea de proiect ne-am propus să asigurăm cu resurse locale continuitatea celor două cluburi pe care le cofacilităm. Clubul taților este un proiect ce merită să continue, mai ales că elevii care se implică la Clubul băieților așteaptă cu nerăbdare viitoarele activități”, a menționat Lucia Scobioală, formatoare, profesoară la Liceul „Mihai Eminescu” din Strășeni.

„Clubul Taților este un proiect despre încredere. Mă bucur că adolescenții membri ai Clubului de băieți, care au vârste diferite și care provin din medii diferite, se respectă reciproc, sunt deschiși între ei și își împărtășesc experiențele cu acceptare și încredere atât în ei înșiși, cât și cu încredere în noi, adulții, care le oferim sprijin și ghidare”, a menționat Maria Colac, formatore, directoare adjunctă pentru educație la Liceul „Ion Vatamanu” din Strășeni.

Amintim că CIDDC a început implementarea proiectului „Clubul Taților” în octombrie 2020, când a invitat formatori și formatoare din raioanele Strășeni și Fălești să creeze o echipă care să susțină băieții și bărbații, actuali și viitori tați, în procesul de prevenire și combatere a stereotipurilor și violenței în bază de gen.

În acest scop, CIDDC a livrat formatorilor și formatoarelor un program de consolidare a capacităților și mentorat, astfel încât această echipă să susțină băieții și bărbații în procesul de conștientizare, prevenire și combatere a stereotipurilor și a violenței în bază de gen inclusiv după încheierea proiectului.

Din martie 2022, cluburi ale actualilor și viitorilor tați activează și în alte raioane, în Dondușeni, Glodeni, Drochia, și în municipiul Chișinău. În program participă în total 18 formatori și formatoare din cinci raioane și din mun. Chișinău.

Proiectul „Clubul Taților” a fost dezvoltat în cadrul programului regional „Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței în bază de gen”. Programul este finanțat de Uniunea Europeană, implementat de UNFPA Moldova și UN Women Moldova în parteneriat cu CIDDC în perioada octombrie 2020 – februarie 2023.

Acest material a fost realizat cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Conținutul său este responsabilitatea autorului și nu reflectă în mod neapărat opinia Uniunii Europene.

Read more... 

Un mediu școlar mai incluziv creat de profesioniștii și profesionistele din domeniul educației din Bălți, Cahul, Criuleni, Orhei și Comrat

Pe data de 25 noiembrie 2022 s-a desfășurat primul atelier „Evaluarea nevoilor de formare în procesul de integrare a copiilor refugiați” din cadrul programului de suport psihoemoțional pentru profesioniștii și profesionistele din domeniul educației. Copiii, inclusiv cei refugiați vor beneficia de un mediu școlar mai incluziv. Elevii vor fi însoțiți în acest proces de învățătorii, psihologii și managerii care s-au înscris la programul de Suport psihoemoțional și capacitare profesioniștilor/ profesionistelor din domeniul educației de a crea un mediu mai incluziv pentru copiii.

Peste 90 de cadre didactice, manageriale din instituțiile general de învățământ din Bălți, Cahul, Criuleni, Orhei și Comrat au participat la primul atelier din program, dedicat evaluării nevoilor de formare în procesul de incluziune a copiilor refugiați care s-a desfășurat pe 25 noiembrie 2022.

Această sesiune a fost facilitată de Viorica Adăscăliță, doctor în psihologie, lectoră universitară, psihologă și formatoare la CIDDC.

În cadrul atelierului din 25 noiembrie, profesorii și profesoarele au împărtășit propriile experiențe de lucru cu familiile de refugiați și copiii acestora. Specialiștii/ specialistele au mai discutat despre piramida nevoilor, precum și diferența dintre integrare și incluziune. Totodată, participanții/ participantele au discutat despre propriile dificultăți și nevoi de formare și suport pe care le au cadrele didactice în lucrul cu familiile refugiate în Republica Moldova:

„În localitatea noastră avem 20 de copii refugiați și ei sunt cazați într-o fostă școală internat. La început, vă spun sincer, simțeam milă și compătimire până la lacrimi pentru acești copii. Atunci când ajunge o familie de refugiați în localitate, noi îi întrebăm ce nevoi au, ce documente dețin, câți copii sunt în familie și noi suntem deschiși să comunicăm cu aceste familii și să le oferim suportul de care au nevoie” - împărtășit una dintre participante la atelier.

„De la începutul anului 2022, în gimnaziul nostru au fost 31 de copii refugiați. O parte dintre ei au plecat, iar elevii refugiați care au ales să rămână în instituția noastră de învățământ trec printr-un proces continuu de adaptare. Din luna septembrie curent, colaborăm cu o asociație nonguvernamentală și copiii au oportunitatea de a participa la diferite activități interactive și evenimente” a completat o altă participantă la discuții.

În timpul discuțiilor, profesioniștii/ profesionistele au identificat diferențele între „învățarea integrativă” și „învățarea incluzivă”, fiind ghidați și ghidate de exemplele practice ale formatoarei atelierului. De asemenea, a fost abordat subiectul incluziunii socio-școlare a copiilor în contextul crizei umanitare în instituțiile educaționale din Republica Moldova și au reflectat despre nevoile copiilor refugiați în Republica Moldova și persoanele responsabile pentru satisfacerea nevoilor acestor copii.

Precizăm că, Programul de suport psihoemoțional pentru profesioniștii și profesionistele din domeniul educație va avea 6 ateliere și au fost formate 7 grupuri de profesioniști, clasificate în funcție de tipul instituției și limbii de predare (cadre didactice, manageriale de la treapta primară/ gimnazială/ liceală/ cu predare în limba română/ rusă). Din primul grup fac parte cadre didactice, manageriale, psihologi/e de la ciclul primar și gimnazial cu predare în limba rusă. Al doilea grup va participa la atelierul nr.1 pe 2 decembrie 2022, între orele 14:00 și 17:00.

Activitățile de suport emoțional și capacitare a profesioniștilor/ profesionistelor din domeniul educației sunt realizate de CIDDC, în cadrul proiectului „Suport pentru incluziunea copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova, implementa în parteneriat cu APSCF, în cadrul programului de granturi „Sprijin pentru refugiați sub umbrela APSCF”, cu suportul financiar al Diakonie Katastrophenhilfe.

Read more... 

Program de formare: Suport emoțional în depășirea experiențelor dureroase

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în parteneriat cu APSCF, Ministerul Educației și Cercetării și OLSDÎ Bălți, Cahul, Criuleni și Orhei, în cadrul programului de granturi al proiectului "Sprijin pentru refugiați sub umbrela APSCF", cu suportul financiar al donatorului Diakonie Katastrophenhilfe anunță desfășurarea pe parcursul anului de studii 2022-2023 a Programului de formare referitor la suportul emoțional în depășirea experiențelor dureroase.

Programul este adresat personalului didactic și de conducere de la toate treptele de școlaritate din învățământul general din municipiul Bălți și raioanele Cahul, Criuleni, Orhei.

Participanții, urmare a programului, vor explora, într-un mediu sigur și incluziv, următoarele întrebări:

- Cum putem să ne raportăm la o experiența dureroasă care implică foarte multe pierderi și să continuăm să ne bucurăm de viața?

- Cum putem să ne bucurăm de viață și să evităm epuizarea emoțională a propriului sistem de răspuns la stres în condițiile în care asistăm copiii care sunt expuși la trauma războiului?

- Care sunt resursele (interne și externe) de care avem nevoie pentru a evita epuizarea emoțională?

- Cum să ne redobândim sentimentul de siguranță într-un context de viață impredictibil asupra căruia avem/ nu avem nici un control?

- Cum putem să ne bucurăm de viața si de ceea ce avem în prezent?

- Cum ajutăm copiii să facă față lumii răsturnate de experiența războiului?

- Cum putem să ajutăm copiii care au trecut prin experiența războiului să își restabilească sentimentul de siguranță?

- Cum le vorbim copiilor despre ceea ce li se întâmplă?

- Cum îi ajutăm pe copii să reducă simptomele impactului traumatic și să descarce energia care hrănește aceste simptome?

- Cum îi ajutăm pe copii să se integreze într-un grup deja format, să se simtă în siguranță la școală și să învețe?

Sunt create două grupuri de participanți:

Grup nr. 1: Educatori, metodiști, directori IET

Vor avea loc 6 ateliere online în perioada noiembrie 2022 – martie 2023

Doritorii de a participa la program se pot înregistra până la 20 noiembrie 2022, accesând linkul de mai jos:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeRGmq3qta_tncIwLfcX5wlyiKoTQkTO73YfNaSSzzKHmD6UA/viewform?usp=pp_url

Grup 2 Cadre didactice și de conducere de la treapta primară, gimnazială, liceală, psihologi școlari, specialiștii OLSDÎ

Vor avea loc 6 ateliere online în perioada noiembrie 2022 – martie 2023

Doritorii de a participa la program se pot înregistra până la 20 noiembrie 2022, accesând linkul de mai jos

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdWGorXJprHPtp1XTvadNer6Pp4_YUTaXZpLCsSmxr_FLz1aw/viewform?usp=pp_url

Participarea la program este confirmată prin certificat în vederea completării portofoliului de dezvoltare profesională.

Cine sunt formatorii programului?

Sunt Sorina Petrica, psiholog clinician și psihoterapeut cu o practică clinică de peste 15 ani. Din 2013, sunt și formator în cadrul Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie, unde susțin mai multe module de formare – printre care și cel de intervenție psihologică în traumă.

Am convingerea că o situație de suferință comună care implică și pierderi mari are forța să ne deschidă mai mult unii către alții, să ne determine să ne privim altfel decât prin prisma stereotipurilor și a prejudecăților pe care le-am folosit până acum.

Sunt Iosif Moldovanu, consultant, facilitator și coach, cu o experiență de peste 30 de ani în promovarea drepturilor copilului în diverse medii culturale, în educația formală și cea nonformală.

Am facilitat programe de formare pentru educatori, profesori și directori în domeniul educației pentru drepturile omului/ copilului, formarea competențelor pentru cultură democratică, participarea copilului în procesul decizional, comunicarea nonviolentă, politica de protecție a copilului etc.

Read more... 

CIDDC continuă să consolideze capacitățile echipei de formatori și formatoare care dezvoltă proiectul „Clubul Taților”

Formatorii și formatoarele care acordă sprijin profesionist pentru 190 de actuali și viitori tați din raioanele Strășeni, Fălești, Dondușeni, Glodeni, Drochia și din municipiul Chișinău în procesul de creștere și îngrijire a copiilor au participat la un nou atelier de lucru, desfășurat în format fizic, pe 29 octombrie 2022, de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în cadrul proiectului „Clubul Taților”.

Clubul Taților este parte a programului regional „Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței în bază de gen”, finanțat de Uniunea Europeană, implementat de UNFPA Moldova și UN Women Moldova cu suportul CIDDC, în perioada 2020-2023.

În cadrul atelierului, participanții și participantele au reflectat despre activitatea de facilitator/facilitatoare; și-au analizat propriile convingeri despre activitatea de facilitare și rolul de facilitator; au identificat propriul stil de facilitare; au analizat felul în care pot fi adaptate exercițiile din cadrul atelierului în lucrul cu tații; au identificat posibile dificultăți și riscuri în procesul de facilitare a discuțiilor în grup; au exersat metode prin care să încurajeze tații în procesul de reflectare.

Amintim că din octombrie 2020 până în prezent, CIDDC contribuie la consolidarea capacităților a 18 formatori/oare, echipa de formatori și formatoare fiind în creștere și deschisă către noi persoane interesate să acorde sprijin actualilor și viitorilor tați.

Această echipă sprijină peste 190 de actuali și viitori tați șă-și dezvolte competențele parentale.

Din decembrie 2020 până în prezent, în cadrul programului „Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței în bază de gen” au fost deschise 19 școli/cluburi ale actualilor și viitorilor tați în 14 locații din 5 raioane și din municipiul Chișinău.

Cluburile se desfășoară în 13 locații (școli, Centre de Tineret, Centre Youth Klinic (YK), Centre de Creație și Agrement).

În cadrul cluburilor, sunt abordate următoarele subiecte: particularitățile de vârstă ale copiilor, de la nou-născut la adolescent; nevoile și drepturile copiilor; metode de disciplinare pozitivă a copiilor; egalitatea de gen prin joc; probleme de sănătate mintală apărute în adolescență; identitatea de gen; planificarea familială; sarcina și nașterea; comunicarea în cuplu; strategii de încheiere a relațiilor abuzive; conflictele și soluționarea lor; violența în familie; violența în bază de gen.

Tematicile ședințelor sunt stabilite în baza nevoilor și intereselor participanților, o resursă utilă fiind Ghidul pentru Școala Taților.

Pentru sustenabilitatea programului și posibilitatea de replicare a Cluburilor Taților în alte locații, a fost elaborat un Regulament-cadru de organizare și funcționare a Cluburilor Taților. Documentul a fost consultat cu membrii grupurilor de lucru raionale și continuă să fie revăzut/revizuit în baza contextului/nevoilor locale.

Mai multe fotografii din timpul atelierului pot fi accesate pe pagina noastră de Facebook.

Acest material a fost realizat cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Conținutul său este responsabilitatea autorului și nu reflectă în mod neapărat opinia Uniunii Europene.

 

 

Read more... 

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page