Comunicarea părinte – copil, tema celui mai recent atelier de consolidare a capacităților echipei de formatori și formatoare de la Clubul Taților

Formatorii și formatoarele care facilitează Cluburi ale actualilor și viitorilor tați au participat la un atelier de consolidare a capacităților pe tema comunicării părinte – copil.

Atelierul a avut loc pe 18 noiembrie 2022, a fost facilitat de psihologii Diana Postu-Blăjinu și Sergiu Toma și a fost organizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în cadrul programului regional „Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței în bază de gen”. Programul este finanțat de Uniunea Europeană și implementat de UNFPA Moldova și UN Women Moldova.

În cadrul atelierului, formatoarele, formatorii au avut posibilitatea să participe la activități prin care și-au descoperit propriul stil de relaționare cu copiii și cum acesta le influențează calitatea relației. Au conștientizat mai multe aspecte din viața lor de familie.

Au reușit să treacă prin mai multe roluri pe care le-au adoptat: părinte, copil, cadru didactic, bunic/ă. Au exprimat gânduri și emoții în legătură cu propriul stil de comunicare cu membrii familiei. Au dedus care sunt nevoile și așteptările copiilor în cazul când aceștia se adresează după ajutor.

Formatoarele/formatorii au pus un mare accent pe nevoia de comunicare, pe disponibilitatea adulților de a petrece timp de calitate cu copilul.

Au dedus care sunt propriile dificultăți în procesul de comunicare și au emis idei cum poate fi îmbunătățită relația cu copiii.

Au descoperit cum poate fi utilizat jocul de rol, utilizând diferite păpuși muppets pentru a iniția discuția despre stilurile de comunicare. Fiecare participant/ă a intrat în rol și a reflectat profund asupra propriilor modele de comunicare cu copiii și a recunoscut propriile vulnerabilități și propriile puncte forte.

Unele participante au zis că vor aplica aceste metode cu siguranță la grupurile cu care lucrează.

Facilitatoarea și facilitatorul atelierului au ghidat echipa de formatori și formatoare cum să asculte copilul, cum să ofere validare emoțională, fără a interveni cu sfaturi.

„Am început să vorbesc altfel cu copilul meu, să-l ascult, chiar dacă îmi vine greu”

Totodată, formatorii și formatoarele au discutat despre modul în care membrii Cluburilor comunică cu propriii copii. De asemenea, au avut loc discuții despre ceea ce este Umbra fiecărei persoane, ceea ce este ascuns de ochii lumii și se păstrează în secret.

O participantă a vorbit despre transformarea personală pe care o parcurge odată cu tații care se implică la Clubul Taților: „Am început să vorbesc altfel cu copilul meu, să-l ascult, chiar dacă îmi vine greu”.

Facilitatorii atelierului recomandă echipei de formatori și formatoare să continue discuțiile despre implicarea tatălui și a mamei în procesul de creștere a copiilor, deoarece încă există stereotipuri legate de educația copiilor.

„Încurajez formatorii locali și formatoarele locale să descopere atât propria autenticitate, cât și autenticitatea persoanelor cu care interacțioează, să facă schimb de experiență despre modul în care au loc activitățile Cluburilor și despre modul în care subiectele sunt abordate.

De asemenea, încurajez echipa de formatori și formatoare să-și dea voie să simuleze diferite situații, pentru a-și forma noi competențe de facilitare a discuțiilor de grup; să simuleze activități de grup cu colegii, colegele, pentru ca acestea, ulterior, să fie aplicate în grupurile de actuali și viitori tați”, a concluzionat Diana Postu-Blăjinu, psihologă și formatoare națională în cadrul proiectului „Clubul Taților”.

Atelierul de formare „Comunicarea părinte – copil” a fost facilitat pentru a sprijini echipa de formatori și formatoare să conștientizeze partea invizibilă a comunicării (părintele este orientat spre scop, copilul – spre relație); să-și antreneze abilitatea de a asculta copilul, fără a-l întrerupe, și să încurajeze discursul liber din partea copilului.

Amintim că din octombrie 2020 până în prezent , CIDDC consolidează capacitățile a 19 formatori și formatoare care sprijină circa 190 de actuali și viitori tați din raioanele Strășeni, Fălești, Dondușeni, Glodeni, Drochia și din mun. Chișinău, membri ai Cluburilor/Școlilor actualilor și viitorilor tați.

45 de copii apărători ai drepturilor omului din Republica Moldova și Ucraina au vorbit cu Avocatul Copilului și reprezentanți/te din Parlamentul și Guvernul Republicii Moldova despre cele mai des încălcate drepturi ale copiilor în școală

Patruzeci și cinci de copii apărători ai drepturilor omului (CADO) din Republica Moldova și Ucraina au participat la cea de-a șasea ediție a Forumului Național al Copiilor, „Respectarea drepturilor copiilor în și la educație”, desfășurat pe 19 noiembrie 2022. În cadrul Forumului, CADO au vorbit despre cele mai des încălcate drepturi ale copiilor în școală.

La eveniment au participat reprezentanți și reprezentante ai/ale Guvernului și Parlamentului Republicii Moldova, ai/aleMinisterului Muncii și Protecției Sociale, ai/ale Fondului Internațional pentru Urgențe ale Copiilor al Națiunilor Unite (UNCEF Moldova), ai/ale Universității de Stat din Moldova.

Ediția a șasea a Forumului Național al Copiilor a fost organizată de Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului în parteneriat cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), Universitatea de Stat din Moldova, cu suportul financiar oferit de organizațiile Salvați Copiii România și ERIKS Development Partner.

CADO au recomandat autorităților să creeze mecanisme funcționale pentru prevenirea și combaterea discriminării și bullyingului în școli, să îmbunătățească modul în care are loc educația sexuală, să ofere tuturor copiilor un mediu de învățare incluziv.

În cadrul Forumului, copiii au prezentat rezultatele a trei cercetări/experiențe.

Consiliul Copiilor a abordat fenomenul discriminării în școli. Platforma Copiilor a vorbit despre cum are loc educația sexuală în școli. Anastasia Suslov, o tânără apărătoare drepturilor omului, a vorbit despre dificultățile pe care le întâmpină în instituțiile de învățământ copiii cu dizabilități de vedere, precum și copiii cu alte dizabilități.

Copiii spun că sunt discriminați în școli după aspectul fizic, reușita școlară și orientarea sexuală

Potrivit raportului Consiliului Copiilor, peste 50% dintre copii spun că întâlnesc cazuri de discriminare în școală. Aproape 25% dintre copii spun că întâmpină discriminare în școală în fiecare zi. Respondenții menționează că cel mai des discriminarea în școală vine din partea elevilor (87%) și a profesorilor (36%).

Unii elevii care se confruntă sau observă discriminarea se adresează la administrație (8%) și profesori. Majoritatea copiilor discută cu prietenii despre situațiile de discriminare, deoarece le este teamă că vor fi criticați sau că profesorii și părinții nu îi vor lua în serios. Doar circa 5% dintre elevi se adresează la psiholog.

„Copiii se adresează mai puțin la psiholog, deoarece nu în toate instituțiile sunt psihologi.” (fată, 14 ani)

Totuși, 25% dintre elevi spun că nu se adresează după ajutor din următoarele motive: „s-au adresat către adulți, dar nu s-a rezolvat nimic” (băiat, 16 ani); „nu cunosc informații unde se pot adresa” (fată, 15 ani); „le este frică că vor fi judecați de către profesori” (fată, 15 ani); „profesorii discriminează” (băiat, 14 ani); „le este frică că vor fi amenințați de către persoanele care i-au discriminat” (fată, 14 ani).

Majoritatea respondenților spun că sunt discriminați după aspectul fizic. Mai mult de jumătate dintre elevi spun că sunt discriminați în baza reușitei școlare.

„Profesorii solicită elevii cu note mai mari, iar elevii care au reușita școlară scăzută nu sunt auziți și luați în serios” (fată, 15 ani).

„Profesorii selectează elevii activi la grupuri de inițiativă, ceilalți nu au posibilitatea să se afirme” (băiat, 17 ani)

Potrivit aceluiași raport al Consiliului Copiilor, 22 % dintre respondenți spun că elevii, copiii sunt discriminați după criteriul de orientare sexuală. „O colegă din școală este umilită, jignită și ceilalți nu doresc să se împrietenească deoarece este bisexuală” (băiat, 17 ani).

Într-un raport al elevilor și elevelor din anul de studii 2019-2020, aproape 10% dintre respondenți au spus că elevii, copiii sunt discriminați în baza acestui criteriu.

O parte dintre elevi spun că sunt discriminați în baza statutului financiar: „În școală sunt organizate petreceri, unde sunt incluse taxe sau cod vestimentar, iar copiii ai căror părinți au un venit mic nu-și permit să participe” (băiat, 17 ani)

Recomandările Consiliului Copiilor pentru psihologi școlari și cadre didactice pot fi accesate în acest Raport.

Constatările și recomandările Consiliului Copiilor au fost elaborate în baza primelor 500 de răspunsuri de la elevi și eleve din toată țara.

„Îmi doresc mult ca toți copiii, indiferent de criteriu, să se bucure de drepturi și șanse egale”

Anastasia Suslov, o tănără apărătoare a drepturilor omului, și-a împărtășit experiența de copil cu dizabilități de vedere.

„Sunt foarte bucuroasă că la acest Forum participă și copii care seamănă cu mine. Îndemn autoritățile la acțiuni exacte, pentru ca educația incluzivă să devină o realitate pentru mulți copii cu dizabilități în școlile din Republica Moldova, nu doar un concept frumos pe hârtie.

Acum câteva zile, la Consiliul pentru Prevenirea și Eliminarea Discriminării și Asigurarea Egalității am raportat mai multe probleme de sistem ce încalcă dreptul copiilor cu dizabilități la educație. Această plângere vizează mai multe structuri, care sper că vor avea o atitudine corectă pe viitor. Plângerea se bazează pe experiența mea proprie, însă ea va ajuta alți copii. Îmi doresc mult ca toți copiii, indiferent de criteriu, să se bucure de drepturi și șanse egale”, a explicat Anastasia.

Educația sexuală, între tabu și rușine

Platforma Copiilor a prezentat constatările studiului „Educația sexuală – cum o face școala și ce poate fi diferit?” , elaborat în 2021 și prezentat în cadrul mai multor evenimente publice.

În acest studiu, copiii spun că nu sunt mulțumiți de modul în care sunt abordate temele legate de educație sexuală, deoarece: numărul orelor este mic (28%), profesorul sare peste aceste teme (16%), profesorul încearcă să-și impună propria opinie (9%), profesorul este vădit stânjenit sau jenat când vorbește (9%), profesorii nu invită elevii să-și expună opinia (9%), profesorul pune întrebări personale (6%) ș.a.

Pe de altă parte, în acest studiu profesorii spun că sar peste aceste teme fie din lipsa materialelor didactice, fie pentru că tema nu corespunde vârstei copiilor. Profesorii de gen masculin mai menționează că nu au timp, le este rușine/nu se simt în largul lor să abordeze aceste teme, nu sunt de acord cu educația sexuală.

Ca principal obstacol în abordarea completă a acestor teme, profesorii menționează lipsa unei metodologii potrivite:

„În curriculumul pe care îl avem noi pentru Dezvoltarea personală nu se acordă atenție acestui subiect, care ține de viața sexuală a elevilor. (...) Noi punem accent mai mult pe proiectarea carierei, managementul carierei, modul de viață sănătos și mai puțin pe tema aceasta.” (Profesor, Învățământ Profesional Tehnic)

Platforma Copiilor a ales să cerceteze acest subiect deoarece copiii, adolescenții au nevoie de o mai bună înțelegere a conceptului de educație sexuală în școală și pentru că e dreptul fiecărui copil la educație, la informare și la participare.

Potrivit studiului prezentat, 91% dintre elevi, părinți și profesori sunt de acord ca subiectele legate de educație sexuală să fie abordate în cadrul școlii. Atât copiii, cât și adulții au menționat că întâmpină diferite dificultăți legate de educație sexuală și au nevoie de informare și suport în domeniu.

„Profesoara avea stereotipuri de gen și nu vorbea de la egal la egal cu noi. Nu am simțit o discuție liberă în care să ne putem exprima.” ( Adolescentă, ÎPT)

„Noi am crescut în generația când, pur și simplu, era o rușine de a vorbi pe așa teme, iar această rușine a rămas în noi.” (M amă)

„Majoritatea elevilor nu sunt deschiși cu părinții lor sau nici nu au deschis acest subiect, iar noi, diriginții, nu găsim acel punct comun prin care să le explicăm.” ( Profesoară, ÎPT)

„Este important să se discute nu doar în școală, dar și acasă. Părinții ar trebui să aibă parte de educație sexuală și să știe cum să abordeze aceste subiecte, în funcție de vârsta copilului.” (T ată)

„Știu că multor colegi le este rușine să vorbească acasă cu părinții și o fac cu profesori de la școală sau chiar colegi. Știu că această informație le este foarte utilă.” ( Adolescent,ÎG)

Legea din 1994 privind Drepturile Copilului este depășită și nu corespunde nevoilor actuale ale copiilor

În cadrul Forumului, reprezentanții și reprezentantele autorităților au încurajat copiii să vorbească despre dificultățile pe care le întâmpină în școală, astfel încât autoritățile să ia măsurile necesare pentru a găsi soluții bazate pe drepturile copilului.

„Sunt onorată să mă aflu aici. Sunt aici pentru a înțelege care sunt opiniile și recomandările voastre. Mă bucur enorm că țara noastră crește copii care, de pe băncile școlii, învață să-și apere drepturile.

În baza Legii antibullying, Guvernul a elaborat o Metodologie de prevenire și combatere a bullyingului în școli. În fiecare școală va fi un grup de lucru care se va ocupa cu monitorizarea cazurilor de bullying. Fiecare caz va fi analizat de acest grup de lucru și pentru fiecare caz se vor face acțiuni concrete”, a declarat Angela Munteanu-Pojoga, secretara Comisiei parlamentare drepturile omului și relații interetnice, autoarea Legii antibullying.

Referitor la dezvoltarea capacităților cadrelor didactice privind identificarea, prevenirea și combaterea bullyingului, CIDDC susține Ministerul Educației și Cercetării încă din 2013. Mai multe informații, aici .

Metodologia de prevenire și combatere a bullyingului a fost aprobată prin Ordinul ministrului Educației și Cercetării nr. 1024/2022 și a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 349-361 din 11 noiembrie 2022 și discutată în cadrul unei mese rotunde în Parlament, la 21 noiembrie 2022.

Maia Bănărescu, Avocata Poporului pentru Drepturile Copilului, a subliniat necesitatea menționării CADO într-un capitol separat în viitoarea Lege cu privire la ADO.

„Fiecare copil care se exprimă și acționează în baza drepturilor, care se interesează de drepturile semenilor sau de propriile drepturi este copil apărător al drepturilor omului și drepturile lui la fel trebuie respectate. Cu siguranță, vom introduce conceptul CADO într-o lege” a explicat Maia Bănărescu.

Amintim că un grup de CADO de la Platforma Copiilor, ghidat de CIDDC, a propus Oficiului Avocatului Poporului sugestii pentru un capitol separat despre CADO în viitoarea Lege cu privire la apărătorii drepturilor omului. Mai multe informații despre elaborarea acestei legi pot fi accesate aici și aici .

Atât deputata, cât și avocata copilului au menționat că Legea privind Drepturile Copilului, adoptată de Parlamentul Republicii Moldova în 1994, este depășită și nu corespunde nevoilor actuale ale copiilor, de aceea această lege trebuie să fie modificată.

Maria Gatman , consultantă principală la Direcția politici de protecție a drepturilor copilului și familiilor cu copii din cadrul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, a vorbit despre conținutul Programului Național de Protecție a Copiilor 2022-2026 și despre acțiunile realizate și care urmează a fi realizate pe parcursul anilor.

Nicolae Rădiță , consilierul Prim-ministrului la Guvernul Republicii Moldova, a declarat că Guvernul ține cont de opinia copilului și a elaborat, în baza opiniilor a circa 8400 de copii, Programul Național de Protecție a Copiilor 2022-2026.

„E nevoie de consolidarea politicilor care sprijină copiii și ne aliniem acelor standarde care sunt în interesul superior al copilului”, a adăugat Nicolae Rădiță.

Pentru elaborarea acestui Program, CIDDC, împreună cu alte organizații, a facilitat și monitorizat procesul de consultare a opiniilor copiilor. Mai multe informații despre acest proces pot fi găsite aici .

Drepturile copiilor la nondiscriminare, educație incluzivă și educație sexuală, menționate și în recomandările Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului către statul Republica Moldova

Menționăm că drepturile la nondiscriminare, educație incluzivă și educație sexuală, despre care au vorbit copiii apărători ai drepturilor omului în cadrul Forumului sunt subiecte la care face referire și Comitetul ONU pentru Drepturile Copilului.

În 2017, Comitetul ONU pentru Drepturile Copilului a înaintat mai multe recomandări pentru Republica Moldova, printre care: „Statul să-și intensifice eforturile pentru a asigura eliminarea reală a oricărei forme de discriminare împotriva copiilor cu dizabilități, copiilor aparținând minorităţilor etnice, în special copiii de etnie romă, copiii din comunitatea LGBTI și alte grupuri de copii aflaţi în situații vulnerabile, inclusiv copiii care trăiesc în sărăcie, copiii ai căror părinți au emigrat peste hotare și copiii străzii. Aceste măsuri ar trebui să includă, printre altele, modificarea legilor relevante, instruirea permanentă a poliției privind sensibilitatea și receptivitatea la minorităţi și campanii de conştientizare și educaţie, în special la nivel de comunitate și în școli.”

Toate recomandările Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului către Republica Moldova pot fi accesate aici .

Menționăm că Forumul Național al Copiilor „Respectarea drepturilor copiilor în și la educație” este urmat de o serie de ateliere tematice online pentru copiii care monitorizează, apără și promovează drepturile omului în Republica Moldova. Atelierele sunt desfășurate ca parte a Forumului Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului, care are loc până pe 10 decembrie 2022 și pe care CIDDC îl facilitează împreună cu Ministerul Educației și Cercetării și alți parteneri.

Aproape 400 de cadre didactice, manageriale, psihopedagogi/e, masteranzi și masterande, studenți și studente la pedagogie au participat la Seminarul științifico-practic „Educația privind drepturile copilului în Republica Moldova”

Pe data de 16 noiembrie 2022 s-a desfășurat Seminarul științifico-practic „Educația privind drepturile copilului în Republica Moldova”. Evenimentul a inclus patru ateliere tematice de formare ce au scopul să prevină riscurile față de copii în instituțiile de educație și învățământ, a fost organizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în parteneriat cu Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, cu suportul financiar oferit de Fundația ERIKS Development Partner. În total, la cele patru ateliere au participat 380 de profesori și profesoare, studenți și studente, masteranzi și masterande.

Cele patru ateliere tematice – „Prevenirea violenței asupra copilului prin metoda «Fir de nisip»”, „Aplicația interactivă «Provocările lui Dragoș»”, „Politica de Protecție a Copilului în instituția de învățământ”, „Educația prin, pentru și despre drepturile copilului” – au fost facilitate de Iulia Drozdov, psihologă; Diana Postu-Blăjinu, psihologă; Viorica Adăscăliță, conferențiară universitară; Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului, coach.

Metoda „Fir de nisip” este gândită pentru adolescenţii/tele de 12-18 ani şi constă dintr-o discuţie de grup, moderată de o persoană adultă, în baza unei proiecţii video

40 de studente în pedagogie, masterande, profesioniști și profesioniste care sunt în proces de calificare suplimentară au participat la atelierul „Prevenirea violenței asupra copilului prin metoda «Fir de nisip»”. Vezi galeria foto din timpul atelierului.

Iulia Drozdov, psihologă și facilitatoarea atelierului „Prevenirea violenței asupra copilului prin metoda «Fir de nisip»”, a menționat că diversitatea grupurilor de lucru (două la număr, atât ca vârstă, cât și ca experiență pedagogică) a contribuit la un spațiu larg de schimb de experiență și opinii între participanți și participante.

„Discuțiile s-au bazat pe partea practică de a metodei «Fir de nisip». Au fost prezentate situații de abuz și violență din școală și au avut loc reflecții despre cum cadrele didactice trebuie să intervină în aceste situații.

Fiecare grup dintre cele două grupuri a simulat exeperiența de copil/elev, a reflectat și a discutat în baza unei proiecții video din cadrul programului «Fir de nisip».

Ulterior, participanții/tele au reflectat în calitate de adult despre beneficiile și riscurile utilizării acestei metode”, a adăugat Iulia Drozdov.

Metoda „Fir de nisip” este gândită pentru adolescenţii/tele de 12-18 ani şi constă dintr-o discuţie de grup, moderată de o persoană adultă, în baza unei proiecţii video. Metoda poate fi utilizată de diriginţi, psihologi, profesori la toate disciplinele școlare, în cadrul activităţilor curriculare şi extracurriculare pentru formarea competențele emoționale și sociale.

Aplicația „Provocările lui Dragoș” are scopul să încurajeze copiii cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani să discute despre violența asupra copiilor

Peste 40 de cadre didactice, studente și masterande au participat la atelierul „Aplicația interactivă «Provocările lui Dragoș»”. Vezi galeria foto din timpul atelierului.

Diana Postu-Blăjinu, facilitatoarea atelierului, a menționat că participantele au manifestat interes pentru tematica abordată.

„În cadrul atelierului, participantele au discutat despre procedura de raportare a cazurilor suspecte de abuz. Au prezentat cazuri ale unor copiii din comunitatea lor, care se confruntă cu abuzuri emoționale, fizice sau neglijare. Au discutat despre crearea unui mediu sigur în clasă, pentru a predispune copiii la discuție: exprimarea gândurilor și emoțiilor. Au analizat cum poate fi aplicată metoda «Provocările lui Dragoș»” în lucrul cu copiii și adulții: părinți și cadre didactice. Au analizat unele riscuri pe care le implică aplicarea metodei: reacții emoționale ale copiilor, care sunt dificil de gestionat, manifestate prin comportamente (plâns, comportament de revindecare), neimplicarea unor copii în discuție. Au adus în discuție necesitatea unei continuități în educația copiilor: ceea ce încep la școală să fie continuat în familie și invers. Au menționat necesitatea unei conlucrări continue între cadre didactice și părinți. În acest context, au explorat posibilitățile de implicare a părinților în viața comunității”, a explicat Diana Postu-Blăjinu.

Aplicația „Provocările lui Dragoș” este destinată copiilor cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani. Această metodă este utilă în abordarea subiectelor sensibile și are ca scop să încurajeze discuțiile despre violența asupra copiilor. Cu ajutorul acestei aplicații, cadrele didactice pot ajuta copiii să recunoască diverse forme ale abuzului, să afle cum se pot comporta în situaţii riscante pentru ei şi să identifice persoane de încredere.

Politica de Protecție a Copilului în instituția de învățământ, un subiect actual atât pentru managerii școlari, cât și pentru studenți și studente la pedagogie

Aproape 50 de cadre didactice, manageriale, psihopedagogi/e și stundente au participat la atelierul „Politica de Protecție a Copilului în instituția de învățământ”. Vezi galeria foto din timpul atelierului.

Viorica Adăscăliță, conferențiară universitară și facilitatoarea atelierului, a menționat că acest subiect este actual atât pentru managerii din instituțiile de învățământ (analizează efectele și utilitatea Politicilor de protecție deja existente în școală și necesitatea de reactualizare a acestora), cât și pentru studenții, studentele ciclului I și II (master) care vor să fie deja pregătiți/te metodologic și practic pentru activitatea profesională. Astfel de evenimente asigură aceste obiective.

„Atelierul a fost un proces interesant, participativ, cu schimb de opinii, experiențe. Totodată, a fost un proces plăcut și din perspectiva locației: sălile universității, unde am desfășurat activitatea, predispun, prin dotarea tehnică, mobilier, diversitatea culorilor, spre activitatea interactivă și demonstrează cum arată un spațiu educațional prietenos celor care interacționează”, a menționat Viorica Adăscăliță.

250 de cadre didactice și manageriale au participat la atelierul „Educația prin, pentru și despre drepturile copilului”

Atelierul „Educația prin, pentru și despre drepturile copilului”, facilitat de către Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului cu experiență de peste 30 de ani, coach, s-a desfășurat online. 250 de cadre didactice, manageriale ș.a au participat la acest atelier și au împărtășit experiențe și practici de realizare, promovare și apărare a drepturilor copilului în procesul educațional. Vezi galeria foto din timpul atelierului.

„E îmbucurător faptul că evenimentul a înregistrat un număr mare de participanți/te. Asta demostrează încă o dată că tematica atelierului este una actuală și necesară”, a menționat Iosif Moldovanu.

Participanții/tele au discutat despre cele trei dimensiuni ale învățării drepturilor omului: Educație prin prisma Drepturilor Omului, Educație pentru Drepturile Omului, Educație despre Drepturile Omului. Au reflectat despre drepturi ca o relație între titularii de obligații și titularii de drepturi, despre cele două mecanisme prin care se realizează drepturile: Participarea și Responsabilitatea, și au reflectat despre cum copiii/elevii își cer drepturile de la conducerea școlii, cadrele didactice și despre ce fac conducerea, cadrele didactice pentru a realiza drepturile copiilor.

Au reflectat despre esența procesului educațional: fiecare copil să se simtă în siguranță, să fie tratat cu respect, demnitate pentru ceea ce trăiește și pentru mediul în care se naște și se dezvoltă.

Au împărtășit cu care dintre cele trei dimensiuni le este mai ușor să se conecteze ca adulți, care este cea mai recentă experiență de învățare referitor la drepturile copilului, ce abordare didactică practică: învățarea prin, pentru sau despre drepturile copilului; ce dificultăți întâmpină în educația referitor la drepturile copilului.

În cadrul atelierului au fost abordate și subiecte ca toleranța la ambiguitate și acceptarea oamenilor diferiți; fenomenul bullyingului și rolul adulților în procesul de prevenirea fenomenului; importanța parteneriatului cadre didactice-părinți și metode de colaborare cu părinții pentru a găsi soluții bazate pe drepturile copilului; modalități prin care profesorii și profesoarele îi pot învăța pe copii să folosească drepturile; conștientizarea faptului că și cadrele didactice au nevoie de suport și este important să exprime această nevoie către prieteni, comunitate, profesioniști.

Seminarul științifico-practic „Educația privind drepturile copilului în Republica Moldova” s-a desfășurat în contextul Zilei Universale a Drepturilor Copilului, marcate anual la 20 noiembrie, atunci când a fost adoptată Convenția privind Drepturile Copilului de către Adunarea Generală a Națiunilor Unite, în 1989, și ratificată de Republica Moldova la 12 decembrie 1990.

Din momentul ratificării acestei Convenții, Republica Moldova și-a asumat mai multe angajamente față de copii. Unul dintre acestea este educația privind drepturile copilului atât pentru copii, cât și pentru profesioniștii care lucrează cu sau pentru copii.

Convenția privind Drepturile Copilului este documentul în baza căruia Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului își realizează misiunea, își exprimă viziunea și își susține valorile.

Program de formare: Suport emoțional în depășirea experiențelor dureroase

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în parteneriat cu APSCF, Ministerul Educației și Cercetării și OLSDÎ Bălți, Cahul, Criuleni și Orhei, în cadrul programului de granturi al proiectului "Sprijin pentru refugiați sub umbrela APSCF", cu suportul financiar al donatorului Diakonie Katastrophenhilfe anunță desfășurarea pe parcursul anului de studii 2022-2023 a Programului de formare referitor la suportul emoțional în depășirea experiențelor dureroase.

Programul este adresat personalului didactic și de conducere de la toate treptele de școlaritate din învățământul general din municipiul Bălți și raioanele Cahul, Criuleni, Orhei.

Participanții, urmare a programului, vor explora, într-un mediu sigur și incluziv, următoarele întrebări:

- Cum putem să ne raportăm la o experiența dureroasă care implică foarte multe pierderi și să continuăm să ne bucurăm de viața?

- Cum putem să ne bucurăm de viață și să evităm epuizarea emoțională a propriului sistem de răspuns la stres în condițiile în care asistăm copiii care sunt expuși la trauma războiului?

- Care sunt resursele (interne și externe) de care avem nevoie pentru a evita epuizarea emoțională?

- Cum să ne redobândim sentimentul de siguranță într-un context de viață impredictibil asupra căruia avem/ nu avem nici un control?

- Cum putem să ne bucurăm de viața si de ceea ce avem în prezent?

- Cum ajutăm copiii să facă față lumii răsturnate de experiența războiului?

- Cum putem să ajutăm copiii care au trecut prin experiența războiului să își restabilească sentimentul de siguranță?

- Cum le vorbim copiilor despre ceea ce li se întâmplă?

- Cum îi ajutăm pe copii să reducă simptomele impactului traumatic și să descarce energia care hrănește aceste simptome?

- Cum îi ajutăm pe copii să se integreze într-un grup deja format, să se simtă în siguranță la școală și să învețe?

Sunt create două grupuri de participanți:

Grup nr. 1: Educatori, metodiști, directori IET

Vor avea loc 6 ateliere online în perioada noiembrie 2022 – martie 2023

Doritorii de a participa la program se pot înregistra până la 20 noiembrie 2022, accesând linkul de mai jos:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeRGmq3qta_tncIwLfcX5wlyiKoTQkTO73YfNaSSzzKHmD6UA/viewform?usp=pp_url

Grup 2 Cadre didactice și de conducere de la treapta primară, gimnazială, liceală, psihologi școlari, specialiștii OLSDÎ

Vor avea loc 6 ateliere online în perioada noiembrie 2022 – martie 2023

Doritorii de a participa la program se pot înregistra până la 20 noiembrie 2022, accesând linkul de mai jos

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdWGorXJprHPtp1XTvadNer6Pp4_YUTaXZpLCsSmxr_FLz1aw/viewform?usp=pp_url

Participarea la program este confirmată prin certificat în vederea completării portofoliului de dezvoltare profesională.

Cine sunt formatorii programului?

Sunt Sorina Petrica, psiholog clinician și psihoterapeut cu o practică clinică de peste 15 ani. Din 2013, sunt și formator în cadrul Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie, unde susțin mai multe module de formare – printre care și cel de intervenție psihologică în traumă.

Am convingerea că o situație de suferință comună care implică și pierderi mari are forța să ne deschidă mai mult unii către alții, să ne determine să ne privim altfel decât prin prisma stereotipurilor și a prejudecăților pe care le-am folosit până acum.

Sunt Iosif Moldovanu, consultant, facilitator și coach, cu o experiență de peste 30 de ani în promovarea drepturilor copilului în diverse medii culturale, în educația formală și cea nonformală.

Am facilitat programe de formare pentru educatori, profesori și directori în domeniul educației pentru drepturile omului/ copilului, formarea competențelor pentru cultură democratică, participarea copilului în procesul decizional, comunicarea nonviolentă, politica de protecție a copilului etc.

Copiii LGBT+ din Republica Moldova au dreptul la un mediu educațional incluziv

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC) și Platforma Copiilor susțin campania „Copiii LGBT în Școala Ta”, dezvoltată în perioada iunie – octombrie 2022, în cadrul programului de instruire privind combaterea prejudecăților prin instrumente audiovizuale „Combating hate can be fun”, desfășurat de Centrul de informații GENDERDOC-M cu suportul financiar al Regatului Țărilor de Jos .

#CopiiiLGBTînȘcoalaTa este o campanie care se adresează cadrelor didactice din Republica Moldova pentru a sensibiliza adulții din comunitatea școlară să asigure copiilor LGBT+ un mediu educațional incluziv.

Campania se desfășoară în luna noiembrie și poate fi urmărită pe canalele de comunicare ale organizațiilor GENDERDOC-M și CIDDC și ale comunității Platforma Copiilor .

Campania prezintă o serie de materiale care au scopul să ajute profesorii și profesoarele să înțeleagă dificultățile pe care le întâmpină copiii LGBT+ din cauza stereotipurilor și a prejudecăților. De asemenea, profesorii și profesoarele au ocazia să-și testeze cunoștințele despre copiii comunității LGBT și despre propriul grad de acceptare a acestora.

Prin istoria Anei, o adolescentă din comunitatea LGBT+, aflăm cum stereotipurile față de un anumit grup de copii afectează toți copiii și cum copiii apărători ai drepturilor omului, cum este Maria, sunt expuși riscurilor.

Ana și Maria sunt personaje colective construite într-un proces de documentare, în care au fost valorificate atât experiențele și opiniile tinerilor și adolescenților din comunitatea LGBT+, cât și ale copiiilor și tinerilor care sunt din afara comunității LGBT+ și susțin drepturile persoanelor LGBT+.

„Ana își povestește experiența pentru că vrea să dea curaj copiilor LGBT să-și facă vocea auzită și, în mod special, pentru că vrea să dea curaj profesorilor, profesoarelor să asculte această voce, să treacă dincolo de barierele stereotipurilor și prejudecăților față de acești copii.

Și cadrele didactice au nevoie de curaj ca să se înțeleagă în primul rând pe ele însele, ca să înțeleagă ce stă în spatele prejudecăților pe care le au, apoi să înțeleagă emoțiile celor din jur. Multor cadre didactice le este frică să susțină drepturile comunității LGBT+ pentru că văd în asta riscuri, cum ar fi presiunea din partea comunității școlare, riscul că ar putea fi concediați sau că ar putea fi judecați de persoanele apropiate”, a menționat Tatiana Corcebaș-Onica, specialistă în comunicare și relații publice la CIDDC, autoarea campaniei.

În cadrul campaniei, de asemenea, au fost utilizate ca surse documentare: Raportul „Situația Copiilor și Tinerilor Apărători ai Drepturilor Omului din Republica Moldova” , prezentat de Platforma Copiilor la nivel internațional, în cadrul Evaluării Periodice Universale, în februarie 2022; Studiul „Educația sexuală - cum o face școala și ce poate fi diferit?” , lansat de Platforma Copiilor în 2021, date colectate la Forumul Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului, Convenția cu privire la Drepturile Copilului, date prezentate de Centrul de informații GENDERDOC-M, Codul Educației al Republicii Moldova, Codul de etică al cadrului didactic.

Copiii care participă în programele CIDDC menționează că LGBT+ este un subiect care îi preocupă și li se încalcă drepturile atunci când își doresc să discute despre acest subiect. Copiii care susțin drepturile persoanelor LGBT+ sunt discriminați, hărțuiți, luați în derâdere, amenințați cu exmatricularea sau cu scăderea notelor.

„Nu ne putem exprima liber despre LGBT în școli, în comunitate, pentru că, în calitate de apărător al drepturilor comunității LGBT, ești asociat ca membru al acesteia și, pentru că acesta este tabu în țara noastră, te expui la bullying, online și offline, inclusiv din partea angajaților școlii. Și oamenii din jurul tău se implică în viața ta personală fără permisiune”, se menționează într-un raport al Platformei Copiilor.

Îndemnăm cadrele didactice să ofere copiilor LGBT+ din Republica Moldova un mediu educațional incluziv

Îndemnăm cadrele didactice să susțină campania #CopiiiLGBTînȘcoalaTa, să ofere copiilor LGBT+ din Republica Moldova un mediu educațional incluziv, să conștientizeze responsabilitatea persoanelor adulte cu privire la prevenirea și combaterea discursului de ură, a discriminării și bullyingului față de copii.

Îndemnăm cadrele didactice să accepte, să respecte și să promoveze diversitatea, încurajând elevii și elevele să inițieze discuții, reflecții pe tema identității de gen și a orientării sexual-romantice. Să încurajeze copiii în procese de monitorizare a drepturilor copiilor LGBT+. Să creeze în școală un mediu în care oamenii, atât copiii, cât și adulții, au grijă unii de alții, cu respect pentru demnitatea umană și propria identitate (de gen, culturală etc.)

Totodată, încurajăm personalul școlar să prevină, să identifice și să răspundă la cazurile de bullying.

Pentru mai multe informații despre cum pot fi spijiniți copiii LGBT+, cadrele didactice pot contacta Centrul de informații GENDERDOC-M .

Un profesor/o profesoară care observă, ascultă, ajută, susține un copil LGBT+ s-ar putea să fie prima persoană de încredere din viața lui.

Susținem această campanie pentru că ne dorim o societate cu mai multă înțelegere, grijă și respect pentru ființa umană. Copilul este o ființă umană cu nevoi fundamentale și drepturi depline. Valorizăm diversitatea și, prin acțiunile noastre, avem grijă unii de alții.

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizaţie neguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului.

Platforma Copiilor este o comunitate care pledează pentru drepturile copilului și ale omului, lansată în 2017 de CIDDC. Contribuie la împuternicirea copiilor. Inițiază și elaborează diverse cercetări și campanii privind drepturile copilului/omului în familie, școală, comunitate. Reprezintă primul grup de copii apărători ai drepturilor omului care pledează pentru drepturile CADO în procesul internațional de Evaluare Periodică Universală. Crește gradul de conștientizare al autorităților privind recunoașterea CADO și elaborează un capitol privind CADO în viitoarea lege cu privire la apărătorii drepturilor omului.

16 noiembrie 2022 | Seminar științifico-practic: Educația privind drepturile copilului în Republica Moldova | 4 ateliere tematice

Anual, la 20 noiembrie, comunitatea internațională marchează Ziua Universală a Drepturilor Copilului. Scopul acestei Zile este de a ne reaminti că atunci când Republica Moldova a ratificat Convenția cu privire la Drepturile Copilului, și-a asumat mai multe angajamente față de copii. Unul dintre acestea este educația privind drepturile copilului atât pentru copii, cât și pentru profesioniștii care lucrează cu sau pentru copii.

Pe 16 noiembrie 2022 , Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC), Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” și Fundația ERIKS Development Partner invită profesori și profesoare, studenți și studente, masteranzi și masterande la Seminarul științifico-practic „Educația privind drepturile copilului în Republica Moldova”.

În cadrul evenimentului se desfășoară patru ateliere de formare:

Atelierul „Aplicația interactivă «Provocările lui Dragoș»”

Atelierul va avea loc în format fizic, în incinta Universității Pedagogice de Stat„ Ion Creangă” și va fi facilitat de Diana Postu-Blăjinu, psihologă.

Grupul de participanți/te va exersaaplicația interactivă „Provocările lui Dragoș”.

Aplicația „Provocările lui Dragoș” este destinată copiilor cu vârste între 7-12 ani. Această metodă este utilă în abordarea subiectelor sensibile și are ca scop să încurajeze discuțiile despre un subiect tabu, cum este violența asupra copiilor. Cu ajutorul acestei aplicații, cadrele didactice pot ajuta copiii să recunoască diverse forme ale abuzului, să afle cum se pot comporta în situaţii riscante pentru ei şi să identifice persoane de încredere.

Pentru a participa la atelier, vă rugăm să vă înscrieți până în data de 7 noiembrie 2022, accesând formularul pentru înregistrare https://forms.gle/KwqJkFtjaXm5jns19 , iar organizatorii vor reveni cu un mesaj privind desfășurarea acestuia.

Atelierul „Prevenirea violenței asupra copilului prin «Fir de nisip»”

Atelierul va avea loc în format fizic, în incinta Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” și va fi facilitat de Iulia Drozdov, psihologă.

Participanții/tele vor explora programulde prevenire a violenței față de copii„Fir de nisip".

Metoda „Fir de nisip" este gândită pentru adolescenţii/tele de 12-18 ani şi constă dintr-o discuţie de grup, moderată de o persoană adultă, în baza unei proiecţii video.

Metoda poate fi utilizată de diriginţi, psihologi, profesori la toate disciplinele școlare, în cadrul activităţilor curriculare şi extracurriculare pentru formarea competențele emoționale și sociale.

Pentru a participa la atelier, vă rugăm să vă înscrieți până în data de 7 noiembrie 2022, accesând formularul pentru înregistrare https://forms.gle/tE8sNfzWYZkFwEjF9 , iar organizatorii vor reveni cu un mesaj privind desfășurarea acestuia.

Atelierul „Politica de Protecție a Copilului în instituția de învățământ”

Atelierul va avea loc în format fizic, în incinta Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” și va fi facilitat de Viorica Adăscăliță, conferențiară universitară.

În cadrul atelierului se va analiza procedura de elaborare a Politicii de Protecție a Copilului (PPC) în instituția de învățământ și utilitatea acesteia pentru comunitatea școlară.

PPC este unul dintre elementele de bază care contribuie la crearea unui mediu de învățare bazat pe sentimentul siguranței și al respectului pentru demnitatea umană. Această procedură creează un cadru legal sigur de acțiune pentru cadrele didactice și de conducere de a răspunde prompt la orice caz suspect de violență sau bullying și face ca toți angajații unei instituții să fie în siguranță atunci când acționează în interesul superior al copilului.

Pentru a participa la atelier, vă rugăm să vă înscrieți până în data de 7 noiembrie 2022, accesând formularul pentru înregistrare https://forms.gle/GgyBzGnvHBFEfBgQ6 , iar organizatorii vor reveni cu un mesaj privind desfășurarea acestuia.

Atelierul „Educația prin, pentru și despre drepturile copilului”

Atelierul va avea loc online, pe platforma de comunicare ZOOM și va fi facilitat de Iosif Moldovanu, consultant în drepturile copilului, coach.

În cadrul atelierului „Educația prin, pentru și despre drepturile copilului” participanții/tele vor reflecta asupra competențelor cadrelor didactice de a proiecta, facilita și evalua un proces de învățare bazat pe respectarea principiilor drepturilor omului. Participanții/tele vor împărtăși propriile abordări și metode de educație în domeniul drepturilor copilului, vor analiza dificultățile și vor identifica soluții care să asigure respectarea drepturilor atât ale adulților, cât și ale copiilor în procesul educațional.

Pentru a participa la atelier, vă rugăm să vă înscrieți până în data de 7 noiembrie 2022, accesând formularul pentru înregistrare https://forms.gle/np6hUeZhStzoMnH5A , iar organizatorii vor reveni cu un mesaj privind agenda și linkul pentru conectare.

Pentru mai multe detalii privind organizarea evenimentului vă rugăm să ne contactați la adresa de e-mail:

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. sau la numărul de telefon +37379532774

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. sau la numărul de telefon +37378009450

GALERIE FOTO:

Termeni de Referință. Achiziționare servicii de consiliere psihologică/ psihoterapie pentru copiii și părinții refugiați care își fac studiile în instituțiile de învățământ din Bălți, Cahul, Orhei și Criuleni

1. CONTEXT

Centrul de informare și documentare pentru Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md.

CIDDC oferă sprijină psiho-emoțional copiilor pentru a se integra în instituțiile de învățământ din Republica Moldova prin:

‒ ședințe de consiliere/ terapie acordate copilului refugiat;

‒ ședințe de consiliere cu părinții copilului/ copiilor refugiați;

‒ ședințe cu cadrele didactice (educator, învățător, profesor) din instituțiile de învățământ frecventate de copii-refugiați.

Serviciile de consiliere psihologică/ psihoterapie vor fi prestate în cadrul proiectului "Suport pentru incluziunea copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova", implementat de CIDDC în parteneriat cu APSCF, în programul de granturi al proiectului "Sprijin pentru refugiați sub umbrela APSCF", cu suportul financiar al donatorului Diakonie Katastrophenhilfe.

2. SARCINI ȘI RESPONSABILITĂȚI

Psihologul selectat va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- să ofere asistență psihologică (ședințe de consiliere psihologică/ psihoterapie), sensibilă la nevoile copilul sau părintele/îngrijitorul copilului, cadrului didactic din raionul său (Bălți, Cahul, Orhei, Criuleni);

- să informeze beneficiarul cu privire la condițiile prestării serviciilor psihologice (scop, durată, beneficii, riscuri, limite);

- să organizeze spațiul în care se află în momentul realizării ședinței de consiliere psihologice/ psihoterapie, astfel încât să asigure respectare a confidențialității și secretului profesional;

- să anunțe CIDDC și autoritățile competente în cazul în care beneficiarul a semnalizat intenția clară de a-și produce o vătămare gravă sie (suicid) sau altor persoane, pentru a le implica în rezolvarea situației (confidențialitatea în aceste situații, conform legislației Republicii Moldova, nu este aplicabilă);

- să participe la ședințele de lucru/ sesiunile de supervizare referitoare la serviciile de consiliere psihologică;

- să completeze și expedieze CIDDC documentația de proiect (acordul de prestare a serviciilor psihologice încheiat cu părintele/ cadrul didactic; jurnalul de evidență a serviciilor psihologice prestate), conform modelului expediat de CIDDC.

3. TERMENUL DE REALIZARE ȘI CONDIȚIILE DE PLATĂ

Serviciile urmează să fie realizată în perioada noiembrie 2022 - martie 2023.

Psihologul va prezenta oferta financiară conform modelului: I.Date despre ofertant: nume/ prenume, telefon, email, documente anexate la această ofertă, care confirmă eligibilitatea ofertantului (a se vedea dosarul aplicantului). II. Oferta financiară în lei moldovenești, incluzând suma brută din aceasta vor fi reținute contribuțiile şi impozitele achitate de aplicant conform legislației în vigoare. Suplimentar se va calcula și achita fondul social – 24%), cu specificarea prețului pentru 1 ședință de consiliere psihologică (indicând durata ședinței).

Psihologul va fi plătit prin virament bancar în MDL după livrarea serviciilor solicitate. Detaliile cu referire la plată vor fi stipulate în contractul de prestări servicii semnat între părți.

4. CERINȚE FAȚĂ DE APLICANȚI

· Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;

  • Studii superioare în domeniul psihologiei;

· Cunoștințe sau experiență de lucru cu copiii/ adulții aflați în situație de criză sau care au trecut prin evenimente traumatice, constituie un avantaj;

· Experiență de prestare a serviciilor de consiliere psihologică/ psihoterapie, minim 3 ani;

  • Cunoașterea limbilor română (excelent) și rusă (excelent).

5. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

  • CV-ul actualizat incluzând date privind experiența în domeniu;
  • Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiza în domeniu;
  • Oferta financiară.

Selecția aplicantului (psihologului) se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; Psihologii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selecția se va realiza în două etape:

Într-o primă etapă, eliminatorie, CIDDC va evalua, pe baza documentației transmise, admisibilitatea candidaturilor sub aspectul îndeplinirii următoarelor cerințe:

· respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

· respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință.

În a doua etapă se vor examina candidații preselectați din prima etapa, urmărind îndeplinirea de către aceștia a calificărilor si abilitaților solicitate. Aplicațiile vor fi evaluate în baza următoarelor criterii:

Criteriu

Pondere

Experiența psihologului în prestarea serviciilor solicitate

50%

Cunoștințe sau experiență de lucru cu copiii/ adulții aflați în situație de criză sau care au trecut prin evenimente traumatice

20%

Oferta financiară

30%

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. cu mențiunea„Servicii psihologice pentru copii-refugiați” până la data de 10 noiembrie 2022, ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

Termeni de Referință. Concurs de selectare a 2 consultanți care vor realiza un curs de analiză tranzacțională pentru profesioniștii din sectorul educație în vederea sprijinirii integrării copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din RM

1. CONTEXT

Centrul de informare și documentare pentru Drepturile Copilului (CIDDC) este o organizație nonguvernamentală, fondată în 1999. Inspirăm adulții să asculte vocea fiecărui copil și colaborăm cu copiii, familiile, autoritățile, serviciile publice și societatea civilă pentru a elabora și aplica soluții bazate pe drepturile copilului. Pentru mai multe informații, accesați www.drepturilecopilului.md.

Conștientizând necesitatea susținerii psihoemoționale a profesioniștii din sectorul educație (cadre didactice și manageriale din învățământul preșcolar, primar și secundar general), a reconectării cu ei înșiși și cu resursele lor interne pentru a putea deveni, la rândul lor, o resursă pentru copiii și părinți, inclusiv refugiați, CIDDC oferă cadrelor didactice posibilitatea de a participa la un curs/ program de Analiză Tranzacțională.

Activitățile se realizează în parteneriat cu Organele Locale de Specialitate în Domeniul Învățământului din Bălți, Cahul, Orhei și Criuleni în cadrul proiectului "Suport pentru incluziunea copiilor refugiați în instituțiile de învățământ din Republica Moldova", implementat de CIDDC în parteneriat cu APSCF, în programul de granturi al proiectului "Sprijin pentru refugiați sub umbrela APSCF", cu suportul financiar al donatorului Diakonie Katastrophenhilfe.

2. SARCINI ȘI LIVRABILE

Consultantul-facilitatorul va avea următoarele sarcini și responsabilități:

- Elaborarea conceptului programului de analiză tranzacțională (1 program include 6 sesiuni);

- Livrarea a două programe de formare (1 program pentru Educatori, metodiști și directori IET și 1 program pentru Cadre didactice și de conducere de la treapta primară, gimnazială, liceală, psihologi școlari);

- Participarea la ședințele de lucru privind organizarea programului de formare;

- Menținerea comunicării cu profesioniștii din sectorul educației instruiți între sesiuni;

- Evaluarea pre și post instruire a persoanelor instruite;

- Elaborarea rapoartelor în urma desfășurării programului de formare, conform modelului oferit de CIDDC

- Respectarea cerințelor menționate în acești Termeni de Referință în timp util și la cele mai înalte standarde.

3. TERMENUL DE REALIZARE ȘI CONDIȚIILE DE PLATĂ

Serviciile urmează să fie realizată în perioada noiembrie 2022 - martie 2023.

Consultantul va prezenta oferta financiară conform modelului: I. Date despre aplicant/ofertant: nume/ prenume, telefon, email,documente anexate la această ofertă, care confirmă eligibilitatea ofertantului (a se vedea dosarul aplicantului). II. Oferta financiară în lei moldovenești, incluzând suma brută ( din aceasta vor fi reținute contribuțiile şi impozitele achitate de aplicant conform legislației în vigoare. Suplimentar se va calcula și achita fondul social – 24%) , cu specificarea unui preț fix total pentru livrabile (atelier, agendă, raport) însoțită de o defalcare a costurilor.

4. CALIFICĂRI ȘI ABILITĂȚI

· Competențe de valorizare a demnității umane, drepturilor omului și diversității;

· Studii universitare în domenii relevante;

· Cunoașterea cadrului legal în domeniul educației și a drepturilor copilului;

· Cunoștințe și experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului;

· Experiență în elaborarea și facilitarea cursurilor de instruire bazate pe principiile și tehnicile analizei tranzacționale;

· Abilități analitice, capacitatea de a sintetiza și de a prezenta cu claritate procese și aspecte complexe abordate în cadrul cursului și în documentele scrise (agende, rapoarte);

· Abilități de lucru în echipă;

· Cunoașterea limbilor română (excelent).

5. DOSARUL APLICANTULUI ȘI PROCEDURA DE SELECTARE

Toate ofertele trebuie să conțină:

  • CV-ul actualizat incluzând date privind experiența în domeniu;
  • Copia documentelor ce atestă studiile/ expertiza în domeniu.
    Conceptul cursului/ programului de analiză tranzacțională ce urmează a fi livrat specialiștilor în educație
  • Oferta financiară.

Selecția consultanților-formatori se bazează pe angajamentul nostru ferm cu privire la protecția copilului față de toate formele de violență în cadrul proiectelor și activităților CIDDC, precum și în afara organizației. CIDDC are o politică de protecție a copilului; formatorii selectați vor semna o declarație prin care se vor angaja să respecte prevederile acesteia.

Selecția se va realiza în două etape:

Într-o primă etapă, eliminatorie, CIDDC va evalua, pe baza documentației transmise, admisibilitatea candidaturilor sub aspectul îndeplinirii următoarelor cerințe:

  • respectarea termenului limită pentru depunerea dosarului;

· respectarea documentației de înscriere indicate în termenii de referință.

În a doua etapă se vor examina candidații preselectați din prima etapa, urmărind îndeplinirea de către aceștia a calificărilor si abilitaților solicitate. Aplicațiile vor fi evaluate în baza următoarelor criterii:

Criteriu

Pondere

Experiența consultantului-facilitator în prestarea serviciilor solicitate

30%

Conceptul cursului/ programului de analiză tranzacțională ce urmează a fi livrat specialiștilor în educație

40%

Experiență de aplicare a abordării bazate pe drepturile copilului

10%

Oferta financiară

20%

Dosarul va fi prezentat în format electronic la adresa de email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. cu mențiunea„Consultant analiză tranzacțională” până la data de 8 noiembrie 2022, ora 18:00.

Dosarele incomplete sau expediate după termenul limită nu vor fi evaluate.

Pentru informații adiționale, nu ezitați să ne scrieți la adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Notă: CIDDC prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal. Prin expedierea dosarului, dvs., sunteți de acord că datele dvs. personale vor fi utilizate în procesul de recrutare. Documentele ce conțin date cu caracter personal se vor păstra doar pentru perioada de recrutare.

CIDDC continuă să consolideze capacitățile echipei de formatori și formatoare care dezvoltă proiectul „Clubul Taților”

Formatorii și formatoarele care acordă sprijin profesionist pentru 190 de actuali și viitori tați din raioanele Strășeni, Fălești, Dondușeni, Glodeni, Drochia și din municipiul Chișinău în procesul de creștere și îngrijire a copiilor au participat la un nou atelier de lucru, desfășurat în format fizic, pe 29 octombrie 2022, de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) în cadrul proiectului „Clubul Taților”.

Clubul Taților este parte a programului regional „Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței în bază de gen”, finanțat de Uniunea Europeană, implementat de UNFPA Moldova și UN Women Moldova cu suportul CIDDC, în perioada 2020-2023.

În cadrul atelierului, participanții și participantele au reflectat despre activitatea de facilitator/facilitatoare; și-au analizat propriile convingeri despre activitatea de facilitare și rolul de facilitator; au identificat propriul stil de facilitare; au analizat felul în care pot fi adaptate exercițiile din cadrul atelierului în lucrul cu tații; au identificat posibile dificultăți și riscuri în procesul de facilitare a discuțiilor în grup; au exersat metode prin care să încurajeze tații în procesul de reflectare.

Amintim că din octombrie 2020 până în prezent, CIDDC contribuie la consolidarea capacităților a 18 formatori/oare, echipa de formatori și formatoare fiind în creștere și deschisă către noi persoane interesate să acorde sprijin actualilor și viitorilor tați.

Această echipă sprijină peste 190 de actuali și viitori tați șă-și dezvolte competențele parentale.

Din decembrie 2020 până în prezent, în cadrul programului „Împreună împotriva stereotipurilor de gen și a violenței în bază de gen” au fost deschise 19 școli/cluburi ale actualilor și viitorilor tați în 14 locații din 5 raioane și din municipiul Chișinău.

Cluburile se desfășoară în 13 locații (școli, Centre de Tineret, Centre Youth Klinic (YK), Centre de Creație și Agrement).

În cadrul cluburilor, sunt abordate următoarele subiecte: particularitățile de vârstă ale copiilor, de la nou-născut la adolescent; nevoile și drepturile copiilor; metode de disciplinare pozitivă a copiilor; egalitatea de gen prin joc; probleme de sănătate mintală apărute în adolescență; identitatea de gen; planificarea familială; sarcina și nașterea; comunicarea în cuplu; strategii de încheiere a relațiilor abuzive; conflictele și soluționarea lor; violența în familie; violența în bază de gen.

Tematicile ședințelor sunt stabilite în baza nevoilor și intereselor participanților, o resursă utilă fiind Ghidul pentru Școala Taților.

Pentru sustenabilitatea programului și posibilitatea de replicare a Cluburilor Taților în alte locații, a fost elaborat un Regulament-cadru de organizare și funcționare a Cluburilor Taților. Documentul a fost consultat cu membrii grupurilor de lucru raionale și continuă să fie revăzut/revizuit în baza contextului/nevoilor locale.

Mai multe fotografii din timpul atelierului pot fi accesate pe pagina noastră de Facebook.

Acest material a fost realizat cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Conținutul său este responsabilitatea autorului și nu reflectă în mod neapărat opinia Uniunii Europene.

 

 

Forumul copiilor apărători ai drepturilor omului

Dragi apărători/apărătoare ai/ale drepturilor omului,

Vă anunțăm că, în anul curent de studii, etapa republicană a Forumului Copiilor Apărători ai Drepturilor Omului are loc în perioada 18 noiembrie – 10 decembrie 2022, în format fizic și online.

Evenimentul este organizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, Universitatea de Stat din Moldova, cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner și Salvați Copiii România.

În cadrul acestui eveniment, elevii și elevele:

- îşi fac vocea auzită în legătură cu respectarea, protecția și asigurarea drepturilor omului, cu ajutorul unor exerciții accesibile pentru fiecare;

- reflectează, într-o atmosferă sigură, incluzivă și prietenoasă, asupra experiențelor privind apărarea drepturilor omului;

- formulează propuneri de îmbunătățire a activității apărătorilor și apărătoarelor drepturilor omului;

- învață și se inspiră unii de la alții, oferă sprijin și încurajare.

La eveniment sunt invitați/te să participe elevii și elevele din clasele a V-a – a XII-a, care participă la activități, inițiative de apărare a drepturilor omului în diverse contexte (în școală, în comunitate, individual sau în grup etc.).

Pentru a vă înscrie la eveniment, expediați-ne un mesaj, până la data de 7 noiembrie 2022, la adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. cu informația solicitată:

Instituția de învățământ (orașul/satul, raionul): _______________________________________

Opțional: Coordonatorul/coordonatoarea (nume/ prenume, date de contact): ________________

În ce inițiativă/ activitate de apărare a drepturilor omului ești implicat/ă (descrie în 2- 3 fraze): ____________________________________________________________________________

Componența: individual sau în grup

Nr.

Nume, prenume elev/elevă

Clasa

Date de contact (telefon, email)

Sexul

1.

       

2.

       

3.

       

4.

       

5.

       

După ce expediați formularul de înregistrare, organizatorii vor comunica data, ora și atelierul la care veți participa.

Dacă aveți întrebări și/sau sugestii referitor la organizarea evenimentului, vă rugăm să ne scrieți la adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. sau să o contactați pe Olesea Cotiujanu la numărul de telefon 078009450.

Subscribe to this RSS feed

Contacts

Adresa: Eugen Coca Street no. 15, Chisinau,
Republic of Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ambasador 2%

Sustin 2%! Support 2%! 

Media partner:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page