CIDDC susține autoguvernarea elevilor din școli profesionale

Elevii participă la guvernarea școlii. Acesta este un principiu după care trebuie să funcționeze o școală modernă. În anul 2014, Ministerul Educației a emis un document prin care obligă directorii de școli să asigure condiții necesare pentru crearea și funcționarea consiliilor elevilor. Consiliile, organe de autoconducere a elevilor, permit copiilor dintr-o școală să participe, alături de profesori și administrație, la luarea deciziilor. În plus, consiliile elevilor au rolul să identifice care sunt problemele cu care elevii se confruntă la școală, să anunțe administrația despre acesta, eventual, să vină cu soluții și să observe dacă situația se îmbunătățește.

Elevi din cinci școli profesionale din raioanele Edineț, Soroca, Cahul, Criuleni și Bălți vor fi ghidați pe durata anului curent de studii să creeze și să asigure funcționarea consiliilor elevilor, astfel încât acestea să reprezinte cu adevărat vocea copiilor.

„Pe parcursul întregului an de studii consiliile elevilor din școlile selectate vor beneficia de formare despre organizarea activității consiliului. De asemenea, tinerii vor fi ghidați cum să elaboreze proiecte comunitare prin care să cereceteze și să răspundă la interesele și nevoile elevilor”, susține Iosif Moldovanu, facilitatorul instruirilor.

Pe 24-25 august, a avut loc prima instruire pentru elevii  și profesorii-coordonatori ai consiliilor. În cadrul instruirii, participanții au vorbit despre dreptul la educație, rolul consiliului elevilor și cum acesta trebuie să funcționeze.

Alte cinci școli profesionale au fost susținute în același proces pe parcursul anului de studii precedent. În această perioadă, consiliile elevilor au reuşit să organizeze cel puţin câte un proiect prin care au cercetat problemele cu care se confruntă elevii în școală, au monitorizat una dintre situațiile problemă semnalate de elevi și au prezentat administrației instituției un raport cu rezultatele analizei și cu propuneri de soluționare a problemei.

Școlile profesionale implicate în program în ambii ani au fost selectate în urma unui concurs desfășurat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC).

Inițiativa are loc în cadrul unui program implementat de CIDDC. Programul are la bază rezultatele studiului Bunăstarea copiilor – studenți ai școlilor profesionale din Moldova, efectuat CIDDC și Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED) în anul 2014.

Studiul a scos în evidență mai multe detalii despre nivelul de bunăstare și asigurare a necesităților de bază (financiare, educative, psiho-sociale), printre care și faptul că tinerii nu își cunosc drepturile lor în instituție.

Activitățile au loc în cadrul proiectului „CONSEPT III – Consolidarea Sistemului de Educație Profesională Tehnică în Moldova”, implementat de CIDDC, în parteneriat cu Ministerul Educației. Suportul financiar este oferit de Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED).

 

Profesori de educație civică, instruiți să desfășoare activități bazate pe drepturile copilului

Deși Republica Moldova a ratificat Convenția ONU privind drepturile copilului cu peste 20 de ani în urmă, drepturile copiilor încă nu sunt bine cunoscute în Moldova. Potrivit unui studiu elaborat de copii în anul 2013, doar unul din patru copii cunoaște despre Convenție. Același studiu arată că informația pe care copiii o cunosc despre drepturile lor este incompletă sau selectivă, pentru că deseori adulții înțeleg greșit esența unui drept sau sunt cointeresați să ofere copiilor mesaje eronate. De exemplu, 70% au menționat dreptul la educație și doar 2% sau mai puțin au numit dreptul la viaţa privată, dreptul la acces la informaţie corespunzătoare sau dreptul la protecţie faţă de exploatare economică.

Pe 19 și 23 august, la Ștefan Vodă și, respectiv, la Strășeni, a demarat a doua fază de instruiri pentru profesorii de educație civică. Formările au loc în cadrul unui program de lungă durată, în care peste de 50 de profesori învață să desfășoare activități educaționale bazate pe drepturile copilului. Profesorii urmează să pună accent pe dreptul copilului de a nu fi discriminat, dreptul la identitate și dreptul la opinie.

Activitățile de instruire au loc în paralel cu subiectele stabilite în curriculum la disciplină. Astfel, profesorii au învățat cum să organizeze primele ore de educație civică din acest an școlar. Participanții și-au îmbunătățit abilitățile de a pune în valoare fiecare elev, indiferent de comportamentul acestuia și de identifica urmările pozitive și negative din partea semenilor.

Totodată, ca răspuns la solicitările profesorilor, în anul curent de studii, formările se vor pune accent pe metode de evaluare a elevilor și pe planificarea lecțiilor bazate pe nondiscriminare.

Instruirile au loc în cadrul programului „Educație civică participatorie și incluzivă”, implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în perioada 2015-2017,  în parteneriat  cu Direcțiile de Învățământ Ștefan Vodă și Strășeni. Programul este susținut de ERIKS Development Partner din Suedia. ­­­­­­­­

 

CIDDC își exprimă profunda indignare faţă de ineficienţa acţiunilor autorităților privind protecția drepturilor fundamentale ale copilului

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, împreună cu semnatarii prezentei declaraţii, organizaţii neguvernamentale din domeniul protecţiei drepturilor omului, își exprimă profunda indignare faţă de ineficienţa acţiunilor autorităților privind protecţia drepturilor fundamentale ale copilului. În particular, ne referim la cei aproximativ 20 de copii care trăiesc în ruinele unui bloc din apropierea fostului Hotel „Naţional” din Chişinău.

Condamnăm inacțiunea și ineficiența autorităților abilitate prin lege și, respectiv, plătite din bani publici să reacţioneze în cazurile de violare a drepturilor fundamentale ale copiilor, în particular de a fi protejați de abuz, neglijare și exploatare, dreptul la un mediu familial, dreptul la un minim de existenţă şi un trai decent, dreptul la educaţie şi protecție față de influențele dăunătoare.

Solicităm autorităţilor să comunice public despre măsurile care sunt întreprinse, la fiecare etapă, privind îmbunătăţirea situației copiilor care trăiesc în ruinele blocului din apropierea fostului Hotel „Naţional” din Chişinău. Obligaţia de a lua măsuri ţine de competențele prevăzute de legislaţie şi responsabilităţile asumate pe plan internaţional, în așa fel încât să se asigure implementarea holistică a drepturilor copilului și a principiului interesului superior al copilului.

Ne adresăm tuturor autorităților care au competențe în protecția copilului să evalueze amploarea fenomenului și să identifice soluțiile alternative celor existente la moment, care nu sunt eficiente în asigurarea protecției acestui grup de copii. Solicităm soluționarea problemei copiilor străzii în mod prioritar, inclusiv prin dezvoltarea programelor/serviciilor specializate.

Ne adresăm, după cum urmează:

- Primăriei mun. Chişinău: Să-și asume, în calitate de autoritate publică locală, cu atribuție de autoritate tutelară, responsabilitatea pentru fiecare copil prezent în teritoriul municipiului, în special, cei în situații de risc. Pe termen imediat – să ofere plasament și asistență necesară, inclusiv psihologică, acestor copii.

- Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei: Să ofere Primăriei municipiului Chișinău suportul necesar, pentru plasamentul şi asistenţa acestor copii în particular și a copiilor străzii, în general. Pe termen lung, să acţioneze constant şi eficient, în conformitate cu obligaţiile asumate public nivel național și internațional.

- Ministerului Afacerilor Interne: Să asigure identificarea precoce și referirea copiilor străzii în conformitate cu mecanismul de cooperare intersectorială, respectând procedurile prietenoasecopilului.

- Oficiului Avocatul Poporului: Să depună toate eforturile necesare pentru a aduce subiectul privind necesitatea protecţiei drepturilor copilului pe agenda autorităţilor şi a opiniei publice. Să monitorizeze acțiunile statului şi să ceară respectarea necondiționată a drepturilor copilului.

Lipsa de reacţie în acest caz concret va duce la crearea de precedente periculoase. Invităm societatea civilă, autorităţile, inclusiv organele de drept şi cele de protecţie socială, să iniţieze şi să participe la dezbateri publice privind modul în care se reacţionează în situaţii de risc pentru copii.

Totodată, amintim despre existenţa Liniei fierbinţi „Telefonul Copilului” – 116 111, la care pot apela atât copii, cât şi maturii, pentru a anunţa despre orice abuz comis asupra copiilor sau situaţie de risc în care se găsește un copil. Serviciul activează non-stop, gratuit şi anonim.

În același timp, suntem îngrijorați de modul neprofesionist în care a fost reflectat cazul în mass-media și atenționăm asupra necesității asigurării protecției copilului în cadrul reportajelor difuzate, prin respectarea confidențialității datelor cu caracter personal al copiilor și respectarea demnității și drepturilor copiilor.

Organizaţii semnatare:

Centrul Internaţional pentru Protecţia şi Promovarea Drepturilor Femeii „La Strada”

Centrul Național de Prevenire a Abuzului față de Copii (CNPAC)

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC)

Asociaţia pentru Abilitarea Copilului şi Familiei „AVE Copiii”

Alianţa ONG-urilor active în domeniul Protecţiei Sociale a Copilului şi Familiei

Asociaţia Civică Internaţională „Hyde Park”

Organizaţia „Copil, Comunitate, Familie”

Școală de vară de ghidare în carieră pentru adolescenți

O școală de vară pentru dezvoltarea abilităților de viață și ghidare în carieră a copiilor are loc pe parcursul lunilor iunie și iulie anul curent la Nisporeni.

Școala de vară are loc în două faze în perioada 27 iunie-1 iulie și 19-22 iulie și își stabilește drept scop să contribuie la incluziunea socială și profesională a copiilor ce au posibilități reduse.

În prima fază, mai mulți adolescenți de 14 și 17 ani sunt implicați în exerciții practice, în cadrul cărora se cunosc mai bine pe sine și efectuează vizite de studii la companii pentru a înțelege ce profesii se potrivesc personalității și capacităților lor, identifică instituțiile și persoanele responsabile să-i protejeze și să asigure respectarea drepturilor copilului și analizează oportunitățile de dezvoltarea și realizare a unei idei de afacere.

„În a doua fază a școlii, activitățile se vor focusa pe analiza riscurilor cu care se pot confrunta adolescenții în timpul studiilor și angajării în câmpul muncii sau în cazul migrației, vorbind despre trafic, exploatare economică și sexuală. De asemenea, vom simula situații de admitere la studii și interviuri de angajare și vom identifica serviciile, instituțiile și persoanele la care pot apela pentru suport în perioada de pregătire profesională și angajare”, explică Aliona Stepan, coordonatoare de programe.

Potrivit expertei, adolescenții sunt nepregătiți și indeciși atunci când vine vorba despre alegerea profesiei. „Chiar dacă subiectul de ghidare în carieră este inclus în curriculum, activitățile legate de orientarea profesională sunt neglijate de către profesori sau lipsesc. Această situație este descrisă în rapoartele copiilor ghidați de CIDDC să analizeze cum sunt respectate drepturile lor”, spune Aliona Stepan.

Școala de vară este concepută de către Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în parteneriat cu Direcția de Educație Nisporeni și cu suportul Soroptimist International – Uniunea din Norvegia.

Copiii au analizat cum le sunt respectate drepturile

Studierea drepturilor copilului/omului constituie un element important în formarea unui cetățean activ și a unei societăți democratice. Convenţia ONU privind Drepturile Copilului recunoaşte dreptul copiilor de a-şi exprima opiniile despre toate aspectele care îi privesc şi de a li se lua în considerare aceste opinii, ţinându-se seama de vârstă şi de gradul de maturitate. Acest fapt îi permite copilului să joace un rol important în propria viață, comunitate și societate.

Timp de aproximativ trei luni, 48 de grupuri de elevi din diferite raioane ale republicii au analizat cum este respectat cel puțin un drept al copilului/omului în școala sau comunitatea lor. În cadrul orelor de educaţie civică sau cursurilor opţionale, elevii au cercetat problemele copiilor, au elaborat chestionare, au desfăşurat interviuri cu diverse surse. Ulterior, fiecare grup a realizat câte un raport ce conține principalele constatări şi recomandări făcute în urma procesului de monitorizare. Rapoartele au fost prezentate conducătorilor de instituții, autorităților locale, raionale sau centrale.

Fără chipsuri și pesmeți la școală

Elevii Liceului Teoretic Ion Creangă din satul Cuizăuca, raionul Rezina, au monitorizat cum li se respectă dreptul la sănătate, în special modul în care se alimentează elevii treptei gimnaziale la școală.

„Noi am identificat o alimentație incorectă în rândul elevilor. Ei folosesc chipsuri, pesmeți și toate produsele ce conțin E-uri. Am îndeplinit chestionare cu părinții și copiii. Am văzut că părinții nu cunosc pentru ce folosesc copiii lor banii de buzunar și cu ce se hrănesc ei când se află la școală. Iar copiii nu cunosc ce înseamnă alimentația corectă”, spune Ana-Maria Odobescu.

Pentru a afla care sunt prevederile legate privind distanța de amplasare între magazinele la care se vând astfel de produse și școală, elevii au cercetat legislația. „Noi am aflat că magazinele în care se vând aceste produse trebuie să fie plasate la cel puțin 100 de metri de la instituțiile de învățământ. În realitate, distanța poate fi mai mică și de 50 de metri”, adaugă Ana-Maria.

Pentru a pune în discuție acest subiect în rândul copiilor și părinților, elevii au elaborat pliante pe care le-au repartizat prin localitate. „Am recomandat primăriei să întreprindă măsuri pentru a interzice vânzarea în preajma școlii a produselor nerecomandate copiilor, iar adulților să învețe copiii să se alimenteze corect”, menționează eleva.

Implicarea ambilor părinți în educația copiilor

Elevii din gimnaziul Mihai Eminescu din Ștefan Vodă au monitorizat dreptul la familie. Copiii au analizat în ce măsură părinții se implică în creșterea și educarea copilului.

„Am efectuat anchete cu 123 de copii privind diversele aspecte ale vieții lor. Din cercetare am înțeles că gradul de implicare a părinților în viața copilului este scăzut. În majoritatea familiilor, mama are o implicare mai mare decât tata, iar în unele, copiii sunt nesupravegheați și nimeni nu se implică în creșterea și educarea lor”, spune Doina Midrigan.

„Noi am recomandat ca la nivel de școală să fie organizate ateliere părintești, seminare, filme cu o tematica educativă. În plus, credem că autoritățile locale trebuie să organizeze activități în care să participe părinți împreună cu copiii lor, pentru consolidarea relațiilor dintre aceștia”, adaugă Doina.

Drumuri mai sigure pentru copii

În comuna Sârcova, raionul Rezina, drumul public central din sat care trece prin fața școlii este periculos pentru pietoni. De-a lungul drumului nu sunt trotuare amenajate; acestea sunt pline cu gunoi, materiale de construcție sau sunt îngrădite de către localnicii ce au case lângă drum. Elevii din Gimnaziul Sârcova adaugă că pe drum nu există treceri pentru pietoni, iar mașinile circulă cu viteză.

„Noi am prezentat raportul primăriei. Doamna primar a spus că este la curent cu această problemă și caută de mai mult timp fonduri pentru a repara drumul. Am trimis raportul și la poliție. Pe 30 mai  îl vom prezenta părinților și administrației SA Drumuri Rezina”, adaugă Daniel.

Pe lângă faptul că elevii au cercetat situația circulației rutiere, ei au formulat și recomandări pentru autoritățile responsabile să asigure respectarea drepturilor copilului.

Elevii au solicitat de la administrația liceului să fie organizate de 2-4 ori pe semestru ore de dirigenție la care să fie discutată siguranța în trafic și să fie instalate panouri informative scrise la același subiect.  APL trebuie să întreprindă măsuri urgente pentru repararea și amenajarea drumul central cu trotuare, cu indicatoare și treceri pentru pietoni, în special în fața gimnaziului. Iar poliția trebuie să organizeze activități de informare și să monitorizeze circulația rutieră în preajma gimnaziului.

Despre Turnament

Ediţia a treia a Turnamentului se desfăşoară la scurt timp după ce Guvernul Republicii Moldova a prezentat Comisiei ONU pentru Drepturile Copilului un raport despre cum sunt respectate drepturile copilului în ţară. Raportul copiilor urmează să fie depus la Comisie pe parcursul anului curent, iar constatările şi recomandările participanţilor la Turnament vor face parte şi ele din acest raport.

Scopul Turnamentului este de a implica elevii, ghidați de profesori, în cunoașterea și promovarea propriilor drepturi, prin activități de monitorizare a drepturilor copilului/omului și prezentarea rezultatelor către autorități.

­­­­­­­­Turnamentul în domeniul Drepturilor Copilului/Omului este organizat de către Ministerul Educației al Republicii Moldova în parteneriat cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC). Evenimentul este susținut de organizaţia ERIKS Development Partner din Suedia în cadrul programului Educație civică participatorie și incluzivă, implementat de CIDDC.

 

Orientare profesională prin vizite de studii la companii și instituții de învățământ

Circa 100 de copii din gimnazii internat vor vizita nouă instituții de învățământ și agenți economici din Chișinău în cadrul unui program de orientare profesională desfășurat de CIDDC în instituțiile rezidențiale din Bender, Leova și Strășeni. Scopul vizitelor este de a informa elevii claselor absolvente din școlile internat despre oportunitățile privind continuarea studiilor profesionale după absolvirea treptei gimnaziale.

Vizitele au loc după ce timp de un an școlar elevii claselor 7-9 din cele trei instituții au participat la un program amplu de orientare profesională. „În cadrul programului învățăm copiii să se cunoască pe sine, cum să se informeze despre piața muncii, instituțiile de învățământ în care pot să învețe o profesie, pregătirea dosarului de admitere și despre riscurile/ pericolele cărora ar trebui să facă față după ce pleacă de la internat. În cadrul seminarelor se mai discută despre instituțiile și profesioniștii responsabili să-i ajute, să-i ghideze pe perioada studiilor profesionale și în perioada angajării în câmpul muncii”, explică Aliona Stepan, coordonatoarea programelor de lucru cu copii din instituții rezidențiale.

Pe parcursul celor 3 zile copiii se vor informa despre cele mai solicitate profesii de pe piața muncii în Moldova; vor afla care sunt condițiile de admitere și cum fac față provocărilor studenții din mai multe școli profesionale și colegii; vor comunica cu profesioniști din diferite domenii vizitând StarNet și fabrica de mobilă CONFORT.

 

În rezultatul realizării întregului program de ghidare în carieră desfășurat pe parcursul anului de studii 2015-2016, adolescenții vor putea lua decizii informate privind studiile profesionale și cariera lor viitoare. Activitățile sunt desfășurate de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, în parteneriat cu Ministerul Educației și cu suportul Soroptimist International – Uniunea din Norvegia.

CONCURS. Elevii și profesorii învață cum să guverneze școala împreună

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului anunță un nou concurs de înscriere la programul de susținere a consiliilor elevilor din instituțiile de învățământ profesional tehnic secundar.

Programul are la bază rezultatele studiului Bunăstarea copiilor – studenți ai școlilor profesionale din Moldova, efectuat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED) în anul 2014.

Studiul a scos în evidență mai multe detalii despre nivelul de bunăstare și asigurare a necesităților de bază (financiare, educative, psiho-sociale), printre care și faptul că tinerii nu își cunosc drepturile în instituție.

Inițiativa de susținere a consiliilor elevilor este la a doua ediție și reprezintă o componentă a proiectului CONSEPT III – Consolidarea Sistemului de Educație Profesională Tehnică în Moldova. În cadrul acestuia, instituțiile selectate beneficiază de suport informativ continuu, asistență metodologică, ateliere de instruire, schimb de experiență cu alte instituții de învățământ, care întreprind acțiuni de promovare a participării elevilor.

Școlile interesate, vor aplica la concurs, prezentând:

O scrisoare prin care administrația instituției demonstrează angajamentul pentru susținerea structurii de autoconducere a elevilor, prin implicarea acesteia în politica de dezvoltare a școlii și prin alocarea de resurse Consiliului Elevilor. Instituția își va asuma implicarea într-un proces de instruire complex și de lungă durată (3 ani); va garanta informarea cadrelor didactice și a comunității elevilor despre program; va asigura participarea acestora la toate activitățile planificate și va confirma disponibilitatea de a găzdui evenimente organizate în cadrul programului. 

Scrisorile de angajament vor fi expediate la adresa de email: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. , până la data de 3 iunie 2016.

Primele rezultate ale școlilor susținute în anul curent de studii

Pe parcursul anului de studii 2015-2016, coordonatorii și membrii consiliilor elevilor din 5 școli profesionale au participat la 4 ateliere de instruire. Ei au fost ajutați să identifice soluții la problemele existente în instituția lor, să dezvolte și să aplice instrumente prin care își pot exprima opinia asupra diferitor aspecte ale vieții școlare, să elaboreze micro-proiecte și să facă o vizită de studiu la o instituție de învățământ din altă localitate.

În viziunea elevilor, datorită implicării în activitățile programului, ei au reușit să-și dezvolte abilitățile de comunicare și lucru în echipă, de organizare și desfășurare a activităților cu tinerii, de analiză  și luare a deciziilor. Totodată, ei au menționat că în urma instruirii, au devenit mai informați în ceea ce privește rolul și funcțiile consiliului elevilor și mai motivați de a contribui la progresul instituției în care învață.

Profesorii instruiți în cadrul programului ghidează consiliile și îi ajută pe elevi să-și organizeze activitatea. Aliona Goia este coordonatoarea consiliului elevilor din școala profesională Florești. Ea spune că prin intermediul consiliilor administrația și profesorii pot afla mai ușor care sunt problemele elevilor și ce ar trebui să facă adulții din instituție pentru a îmbunătăți calitatea studiilor.

Aliona Goia este convinsă că profesorii trebuie să ofere elevilor posibilitatea de a-și expune părerea. „Noi lucrăm pentru ei. Atât timp cât nu vom susține elevii să vorbească despre problemele pe care le au și schimbările care și le doresc, atât timp ei nu ne vor înțelege, nu vor avea încredere în noi. Ei sunt viitorul nostru și trebuie să-i susținem”, este de părere profesoara

Instruirile au loc în cadrul unui program implementat de CIDDC, în parteneriat cu Ministerul Educației și cu suportul Fundației Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED).

Pentru informații suplimentare și suport:

Tatiana Stihari, Coordonatoare program, CIDDC

Tel: 022 744 600 sau 068 707 576.

 

 

 

 

 

 

 

Consiliile Naționale ale Elevilor. Calendarul alegerilor 2016

Sfârșitul anului școlar nu înseamnă doar evaluări finale și calcularea mediei notelor. Până vor ieși în vacanță, elevii trebuie să-și delege reprezentanții în Consiliile Naționale ale Elevilor. Desemnați de către colegi prin alegeri libere și deschise, reprezentanții din învățământul general, adică gimnazii și licee, participă la concursul de selectare a membrilor în Consiliul Național al Elevilor (CNE). În paralel, elevii din colegii și școli profesionale depun dosarele pentru a deveni membri ai Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic (CNE ÎPT).

Ministerul Educației îndeamnă Consiliile Elevilor din învățământul general să transmită dosarul candidaților până la data de 15 mai 2016, la adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. . Consiliile Elevilor din învățământul profesional tehnic vor desfășura alegerile interne până pe 20 mai și vor depune dosarele candidaților săi până pe 30 mai 2016, la adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. .

Dosarul candidaților va include următoarele acte: CV-ul candidatului; acordul informat al părintelui/îngrijitorului; o scrisoare de motivaţie din partea candidatului; procesul-verbal al şedinţei organului de autoconducere al elevilor din instituţia de învăţământ.

Membrii consiliilor vor fi aleşi pentru un an școlar și se vor convoca trimestrial, pentru a discuta cu angajaţii şi conducerea Ministerului Educației, precum și cu reprezentanți ai altor structuri de stat, despre problemele care îi preocupă, în special cele ce ţin de relevanța şi calitatea educaţiei.

Scopul consiliilor este de a asigura dreptul la opinie și libera exprimare a elevilor. Astfel, Ministerul Educației are posibilitatea să obțină informații din prima sursă despre problemele cu care se confruntă sistemul educațional. În același timp, consiliile reprezintă o platformă prin care elevii pot să-și facă vocea auzită referitor la toate aspectele ce țin de activitatea instituțiilor de învățământ, precum și un mecanism prin care conducerea ministerului consultă opinia lor în elaborarea politicilor educaționale.

 

Membrii Consiliului Național al Elevilor din școli profesionale și colegii s-au întrunit în ultima ședință

În perioada 21-23 aprilie 2016 a avut loc ultima ședință a Consiliului Național al Elevilor din colegii și școli profesionale din anul curent de studii.

În cadrul ultimei ședințe, elevii au au mers în vizite de studiu la Școala Profesională din orașul Nisporeni și la Colegiul Pedagogic Vasile Lupu din orașul Orhei. Scopul vizitei a fost analiza practicilor de luare în considerare a opiniei elevilor. De asemenea, consilierii au discutat cu mai mulți invitați, precum Adrian Băluțel, Tudor Darie și Terentie Carp, despre guvernarea elevilor în instituțiile de învățământ și despre cum pot transforma pasiunea într-o afacere.

Cristina Boaghi, viceministrul educației, prezentă la eveniment, a ținut să le mulțumească elevilor pentru efortul depus în activitățile desfășurate de Consiliu. „Mi-aș fi dorit să pot participa la un astfel de exercițiu când eram și eu elevă. Vă îndemnăm să transmiteți cunoștințele și experiența acumulată altor colegi, care vor prelua acest rol”, a menționat viceministrul.

Rezultatele CNE ÎPT din acest an de studii

Pe durata mandatului, membrii Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic (CNE ÎPT) au contribuit la evaluarea aplicării Instrucțiunii privind constituirea și funcționarea Consiliilor Elevilor (CE) din instituțiile de învățământ profesional tehnic. Documentul obligă directorii de instituții să asigure condițiile necesare pentru crearea și funcționarea CE. De asemenea, conform Codului Educației, managerii trebuie să implice reprezentanții CE în Consiliul de Administrație a instituției.

În urma evaluării, pe 16 februarie 2016, Ministerul Educației a emis un act prin care solicită tuturor directorilor de instituții să întreprindă o serie de acțiuni menite să îmbunătățească aplicarea prevederilor înscrise în Instrucțiune.

Totodată, membrii CNE ÎPT au realizat rapoarte despre modul în care drepturile copilului la educație, nondiscriminare și protecție față de violență și abuzuri se respectă în colegii și școli profesionale.

Alegeri pentru desemnarea noii componențe CNE ÎPT

Actualmente, elevii din colegii și școli profesionale sunt invitați să participe la concursul de selectare a noilor membri ai CNE ÎPT. Ei vor avea mandat pe perioada anului de studii 2016-2017.

Ministerul Educației îndeamnă Consiliile Elevilor din instituțiile de învățământ să desfășoare concursul intern de selectare a candidaților în perioada 1 martie – 20 mai 2016 și să transmită dosarul acestora până pe 30 mai 2016 la adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. .

Dosarul candidaților la concurs va include următoarele acte: CV-ul candidatului; acordul informat al părintelui/îngrijitorului; o scrisoare de motivație din partea candidatului; procesul-verbal al ședinței organului de autoconducere al elevilor din instituția de învăţământ.

Scopul consiliului este de a asigura dreptul la opinie și libera exprimare a elevilor. Astfel, Ministerul Educației are posibilitatea să obțină informații din prima sursă despre problemele cu care se confruntă sistemul educațional. În același timp, consiliul constituie o platformă prin care elevii pot să-și facă vocea auzită referitor la toate aspectele ce țin de activitatea instituțiilor de învățământ, precum și un mecanism prin care conducerea ministerului consultă opinia lor în elaborarea politicilor educaționale.

 

 

CIDDC își exprimă dezacordul cu privire la inițiativa MAI de a micșora vârsta de răspundere contravențională

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului își exprimă îngrijorarea și dezacordul cu privire la proiectul de modificare a Codului Contravențional al Republicii Moldova care ține de vârsta răspunderii contravenționale.

Considerăm că micșorarea vârstei  generale a răspunderii contravenționale, dar și mărirea spectrului de contravenții aplicabile, ca excepție, copiilor între 14 și 16 ani nu sunt argumentate și contravin principiilor drepturilor copilului și standardelor internaționale de justiție prietenoasă copilului.

1. Modificările trebuie să fie bazate pe studii

Modificările propuse nu sunt susținute de date concrete, cercetări care să demonstreze că există o problemă și că anume această soluție este optimă. În acest sens este nevoie de o analiza minuțioasă a impactului asupra drepturilor copilului cu o consultare largă, inclusiv a copiilor. Așa cum modificarea propusă este una esențială, nu poate fi integrată cu alte modificări care au ca scop înăsprirea sancțiunilor contravenționale.

2. Tendințele la nivel internațional sunt de a reduce spectrul faptelor pentru care copiii sunt atrași la răspundere și a diminua sancțiunile

Acțiunile și deciziile care vizează copiii trebuie să țină cont de interesul superior al copilului (protecție, dezvoltare), conceptul de capacități în evoluție a copilului și înțelegerea că aceștia sunt persoane în formare. Din perspectiva nondiscriminării, această abordare (micșorarea vârstei răspunderii contravenționale) nu este una echitabilă. Pe de o parte, statul consideră copiii, în virtutea vulnerabilității lor, ca lipsiți de capacitate de exercițiu și nu le oferă tot spectrul de drepturi pe care le au adulții. Pe de altă parte, îi consideră suficient de capabili încât să-i atragă la răspundere contravențională.

3. E nevoie de educație și dezvoltare de competențe în loc de pedeapsă

Prevenirea comportamentelor problematice ale copiilor trebuie să fie făcută prin educație, dezvoltarea competențelor personale și sociale, măsuri de combatere a sărăciei și alte măsuri. Copiii care comit fapte condamnabile sunt mai curând victimele unui sistem care nu funcționează. În acest sens, nu putem responsabiliza copiii pentru inacțiunile și iresponsabilitatea statului și instituțiilor sale.

4. Sancțiunile propuse, lipsite de sens

Sancțiunile pentru copiii de 14-16 ani sunt un nonsens – munca neremunerată și arestul nu pot fi aplicate, iar un copil de această vârstă nu are posibilitatea să aibă un venit propriu. În ce măsură plata amenzii de către părintele copilului contribuie la scopul sancțiunii contravenționale stabilit în art. 32 alin.(1)?

Luând în considerare cele expuse mai sus, solicităm expres eliminarea p. 2 din Proiectul legii pentru modificarea și completarea Codului contravențional al Republicii Moldova nr. 218 - XVI din 24 octombrie 2008.

În același timp, reiterăm mesajul de a schimba accentul acțiunilor pe măsuri educative și de dezvoltare a competențelor sociale la copii. Acestea fiind primordiale pentru pregătirea unor cetățeni capabili să-și asume responsabilităţile vieţii într-o societate democratică.

 

Subscribe to this RSS feed

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page