„Fenomenul violenței abia acum începe să fie înțeles”

Tot mai multe cazuri de abuz asupra copiilor sunt raportate autorităților competente, iar măsurile de prevenire s-au intensificat și au obținut un statut legal; acestea au loc după ce a fost adoptat un set de documente ce prevăd măsuri de colaborare între 4 ministere, în sensul identificării, sesizării și evaluării copiilor victime sau potențiale victime ale abuzului. În plus, fenomenul violenței abia acum începe să fie înțeles de către societate – toate sunt concluzii expuse de vicepreședintele raionului Orhei, Ion Racu, la ședința de evaluare a programului Liber, puternic și protejat – spre un sistem mai bun de protecție a copilului în Moldova, impementat de CIDDC și CNPAC.

Veronica Boldișor, profesoară de educație civică din Biești și participantă la instruirile din cadrul programului, spune că a avut nevoie de 1 an pentru a schimba percepția elevilor și a colegilor ei despre violență. „Cu 2 ani în urmă, când a început programul, am făcut o cercetare care mi-a arătat că profesorii și copiii din școală nu recunoșteau existența violenței, iar despre neglijență – ca formă de abuz – nici nu aveau idee. După un an de instruiri pentru copii și profesori, același chestionar mi-a arătat că ei deja fac diferență, recunosc și pot să identifice cazurile de abuz”.

Veronica Boldișor a organizat activități de prevenire și pentru părinți. Ea crede că este necesar să organizezi mai multe ședințe și să discuți mai mult cu ei pe acest subiect, pentru că părinții sunt tentați să justifice comportamentul agresiv al adulților.

Conform datelor prezentate de echipa multidisciplinară, în a doua jumătate a anului 2014, în raionul Orhei, au fost înregistrate 273 de cazuri de abuz între copii-copii și 86 de cazuri între copii-adulți. În 76 de cazuri dintre cele 86, abuzul a fost comis de către părinți sau rude.

Ședința de evaluare a avut loc pe 2 februarie în cadul vizitei de studiu a reprezentanților OAK Foundation, ce a oferit suport financiar în implementarea proiectului Liber, puternic și protejat- spre un sistem mai bun de protecție a copiluliu în Moldova. Scopul proiectului a fost de a pune în practică un model de servicii sociale și educaționale integrate pentru a asigura mai eficient prevenirea riscurilor, identificarea, referirea și protecţia copiilor vulnerabili, inclusiv a celor afectaţi de abuz, neglijare și exploatare.

Programul a fost implementat în raioanele Leova și Orhei, în parteneriat cu Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Educaţiei, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătăţii, Consiliile Raionale din Leova şi Orhei, cu suportul UNICEF Moldova şi al Fundaţiei OAK.

Galerie foto:

Ce este necesar să discutaţi şi să hotărâţi înainte de a deveni tutorele unui copil

Părinţii vă încredinţează să le supravegheaţi copilul pentru că vă cunosc şi cred că sunteţi o persoană cu experienţă, care poate să aibă grijă de copil. Pentru a avea o relaţie bună cu copilul însă, este important şi el „să vă aleagă”. De aceea va trebui să discutaţi împreună cu părinţii şi copilul mai multe lucruri, cum ar fi sarcinile pe care le veţi avea în calitate de îngrijitor, cum vă vor susţine financiar părinţii copilului și care este starea sănătăţii copilului. Implicaţi copilul în aceste discuţii, în funcţie de vârsta lui. Cu cât este mai mare, cu atât este mai important să ţineţi cont de părerile lui.

Plecarea peste hotare a părinţilor va fi o schimbare radicală în viaţa copilului, ca şi în viaţa dvs., dacă veţi deveni tutorele lui. Atunci când omul are mai mult timp pentru a-şi imagina schimbarea şi când participă la organizarea ei, se acomodează mai uşor. Dvs. veţi discuta multe lucruri cu părinţii lui.

Sfatul psihologului: Dați-le copiilor teme puține, spre deloc [VIDEO]

Temele pentru acasă devin foarte frecvent o provocare atât pentru copii, cât și pentru învățători și părinți. Mulţi adulţi cred că dacă lasă pe seama copiilor mai mult lucru individual, aceştia ar putea să-şi dezvolte mai bine competenţele şi capacităţile. Deseori însă, aceste intenţii provoacă o încărcătură emoţională tuturor. În acest sens, specialiştii recomandă, în special învăţătorilor de clase primare să nu dea teme pentru acasă care ar depăşi ca durată, o oră.

Tema de casă ar trebui să fie doar un context în care copilul să-şi consolideze cunoştinţele obţinute în timpul predării, la școală, este de părere Diana Stănculeanu, psiholog Salvaţi Copiii România. În cadrul unui atelier de lucru cu învăţători şi părinţi de la Chişinău, Diana Stănculeanu a punctat cele mai importante aspecte privind procesul de învăţare al copiilor.

Copilul minte ca să se protejeze. Vezi care mai pot fi consecinţele pedepselor violente [VIDEO]

Majoritatea părinţilor apelează la pedepse pentru copii, crezând că aşa îi disciplinează şi că o fac spre binele lor. Îi critică, îi blamează, îi numesc urât şi lovesc, toate pentru ,,binele copilului". Doar că, multiplele cercetări au demonstrat că pedepsele violente nu disciplinează, ba mai rău - îi stimulează pe copii să recurgă la minciuni şi alte şiretlicuri, pentru a se proteja de reacţiile maturilor.

Greşelile comportamentale ale unui copil variază de la faptul că nu şi-a făcut patul dimineaţa, până la note slabe, minciună, lipsă de respect şi altele. Sunt foarte multe lucruri pe care un copil le face zilnic şi pentru care ,,ar merita" o pedeapsă. Dacă răspunsul părintelui este acelaşi, copilul nu face decât să învaţe să ascundă cât mai bine acele aspecte care-l deranjează pe părinte. Pedepsele nu fac decât să-i pregătească pe cei mai mulţi dintre copii să ascundă mai bine dificultăţile sau problemele pe care le au. Să-i facă mai buni strategi şi planificatori când este vorba de a gestiona rezultatele comportamentale pe care mai toţi copiii le fac.

Cine este responsabil de creşterea şi dezvoltarea copilului în lipsa părinților

Potrivit Studiului de Indicatori Multipli în Cuiburi, publicat de UNICEF în aprilie 2014, circa 21% dintre copii au cel puțin un părinte plecat peste hotare, iar 5% - ambii părinți. Efectele migraţiei sunt trăite nu doar de cei care pleacă, ci şi de membrii familiei care rămân acasă, în special copii şi bunici.

Părinţii sunt cei care trebuie să asigure toate condiţiile şi să-şi ofere dragostea pentru ca un copil să se dezvolte sănătos. Legile ţării noastre spun că părinţii sunt reprezentanţii legali ai copilului lor şi acţionează în numele acestuia în relaţiile cu toate persoanele şi autorităţile, pentru a se asigura că drepturile şi interesele legitime ale copilului sunt realizate (articolul 61 din Codul Familiei).

Ce este necesar să discutaţi şi să hotărâţi înainte de a deveni tutorele unui copil

Părinţii vă încredinţează să le supravegheaţi copilul pentru că vă cunosc şi cred că sunteţi o persoană cu experienţă, care poate să aibă grijă de copil. Pentru a avea o relaţie bună cu copilul însă, este important şi el „să vă aleagă”. De aceea va trebui să discutaţi împreună cu părinţii şi copilul mai multe lucruri, cum ar fi sarcinile pe care le veţi avea în calitate de îngrijitor, cum vă vor susţine financiar părinţii copilului și care este starea sănătăţii copilului. Implicaţi copilul în aceste discuţii, în funcţie de vârsta lui. Cu cât este mai mare, cu atât este mai important să ţineţi cont de părerile lui.

Plecarea peste hotare a părinţilor va fi o schimbare radicală în viaţa copilului, ca şi în viaţa dvs., dacă veţi deveni tutorele lui. Atunci când omul are mai mult timp pentru a-şi imagina schimbarea şi când participă la organizarea ei, se acomodează mai uşor. Dvs. veţi discuta multe lucruri cu părinţii lui.

Membrii Consiliului Național al Elevilor din colegii și școli profesionale s-au întrunit la Chișinău

Peste 30 de elevi din colegii și școli profesionale participă în perioada 29-31 ianuarie la ședința Consiliului Național al Elevilor (CNE) din învățămîntul mediu de specialitate și secundar profesional constituit de Ministerul Educației. 

În cele trei zile de forum, elevii vor lucra asupra regulamentului de creare și funcționare a consiliului elevilor din instituții și vor face schimb de experiență cu elevii mai multor instituții de învățămînt din municipiu. Totodată, membrii CNE vor discuta cu reprezentanții Ministerului Educației și ai Centrului Național Anticorupție. De asemenea, elevii vor face o vizită de studiu la una dintre întreprinderile din Chișinău, unde se vor familiariza cu procesul de producere și managementul instituției.  

Consiliul Național al Elevilor din învățămîntul mediu de specialitate și secundar profesional a fost creat de Ministerul Educației, în parteneriat cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), la începutul anului curent de studiu. Scopul acestuia este de a  asigura dreptul la opinie și libera exprimare a elevilor. Astfel, Ministerul Educației are  posibilitatea să obțină informații din prima sursă despre problemele cu care se confruntă sistemul educațional. În același timp, consiliul constituie o platformă prin care elevii pot să-și facă vocea auzită referitor la toate aspectele ce țin de activitatea instituțiilor de învățămînt, precum și un mecanism prin care conducerea ministerului consultă opinia lor în elaborarea politicilor educaționale.

Cei 34 de membri ai CNE din colegii și școli profesionale au fost selectați de către o comisie în urma unui concurs național la care au participat 44 de elevi. Ei urmează să se întîlnească în patru ședințe pe parcursul anului de studii 2014-2015.

Un consiliu similar există și pentru elevii din gimnazii și licee.

 

Persoană de contact:

Irina Gușanu, Coordonator Comunicare CIDDC

tel: 068499746

email: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

 

Training pentru jurnalişti: formele de abuz asupra copiilor şi consecinţele acestora pe termen lung

Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) şi Asociaţia Presei Independente (API), cu sprijinul UNICEF Moldova, anunţă organizarea unui training pentru jurnalişti privind formele de abuz asupra copiilor, consecinţele acestora pe termen lung, dar şi aspecte legale şi etice în reflectarea subiectelor jurnalistice la această temă.

Scopul trainingului este de a îmbunătăţi cunoştinţele jurnaliştilor privind violenţa asupra copiilor, în aşa fel încât aceştia să poată identifica cu mai multă uşurinţă gravitatea cazurilor şi să ştie la cine să apeleze pentru informaţii. Participanţii vor fi familiarizaţi cu formele şi consecinţele disciplinării violente, pe termen lung. În cadrul programului vor fi prezentate prevederile legislaţiei naţionale, procesul de raportare a cazurilor de abuz şi instituţiile responsabile de intervenirea promptă. Sesiunile informative vor fi susţinute de specialişti care lucrează de mulţi ani în domeniul prevenirii abuzului şi protecţiei copiilor.

Sunt încurajaţi să aplice jurnalişti din toate categoriile mass-media (TV, radio, presă scrisă, presă on-line).

Instruirea este planificată pentru două zile. Primul training va avea loc vineri, 6 februarie 2015, iar cel de-al doilea, vineri, 27 februarie 2015, în municipiul Chişinău, sala de conferinţe a Hotelului „Regency”, str. Sfatul Ţării 17. Toate cheltuielile ce ţin de participare (transport, alimentaţie) vor fi acoperite de organizatori.

Vă solicităm respectuos să delegaţi la training un jurnalist din redacţia Dvs. care abordează tematica socială şi, în special, subiectele care vizează copiii. Vă rugăm să confirmaţi participarea la traininguri a reprezentantului redacţiei Dvs. până la data de 30 ianuarie 2015.

Pentru înscrieri, expediaţi un email la adresa Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра. sau sunaţi la numărul de telefon 060246462.

Persoană de contact - Raisa Răzmeriţă, Coordonator Comunicare CIDDC. Vă mulţumim anticipat.

Află cât de pregătit este copilul pentru a rămâne singur acasă

Gradul de independenţă al copilului nu creşte neapărat odată cu vârsta. Doi adolescenţi de 14 ani se pot comporta diferit în aceeaşi situaţie. Dacă intenţionaţi să plecaţi, cu siguranţă vă faceţi griji pentru el şi vă întrebaţi cât de pregătit este să se descurce în lipsa dumneavoastră.

Încurajaţi independenţa copilului

Pentru a deveni mai matur şi mai puternic, un copil are nevoie de independenţă. Părinţii care învaţă copilul să se bazeze pe propriile forţe vor câştiga aprecierea, respectul şi dragostea lui. Părinţii care sunt atenţi la evoluţia copilului, îi oferă ocazii să-şi dezvolte capacităţile şi să devină independent. Astfel, copilul acumulează experienţe valoroase care îl ajută în viaţă. Cu siguranţă, copilul are nevoie de suportul şi ghidarea adulţilor în acest proces de maturizare.

Răspundeţi la următoarele întrebări şi veţi înţelege în ce măsură copilul este pregătit să se descurce fără dumneavoastră:

  • Copilul sau adolescentul îşi asumă singur responsabilitatea pentru pregătirea lecţiilor şi a activităţilor care ţin de gospodărie? Este nevoie să-i amintiţi despre sarcinile care sunt în responsabilitatea lui?
  • Copilul sau adolescentul face faţă nevoilor sale de bază? Se îmbracă adecvat vremii şi ocaziei, poate folosi aparate de bucătărie, respectă regulile elementare de igienă şi regulile de securitate?
  • Copilul sau adolescentul ia decizii în mod independent? Are gândire critică? Se descurcă în situaţii noi?
  • Aveţi o relaţie bazată pe încredere cu copilul dumneavoastră? Deseori urmează sfaturile pe care i le daţi? Contează pe dumneavoastră atunci când are nevoie de sfaturi sau ajutor? Aţi discutat cui să se adreseze pentru ajutor, dacă va avea nevoie?
  • Dacă aveţi mai mulţi copii, relaţia dintre ei este prietenoasă? Cei mari au grijă de cei mici? Se înţeleg între ei? Se ascultă unii pe alţii?

 

Unii părinţi cer de la copil să-i asculte „fără să le întoarcă vorba înapoi”. Apoi, brusc, pe la 25 de ani, cer de la el să ia decizii independente, să fie puternic, să conducă, să aibă succes, să câştige bani. Dar asta nu se întâmplă doar cu vârsta, asta se învaţă în familie. Acordaţi încredere copilului, oricât de mic ar fi el, respectaţi-i opinia şi demnitatea, implicaţi-l în luarea deciziilor. Oferiţi copilului posibilitatea de a alege şi respectaţi-i dorinţele.

Discutaţi despre siguranţă şi comportamente sigure

  • Asiguraţi-vă că apartamentul sau casa este un spaţiu sigur pentru copil: lacătul la uşă funcţionează, medicamente se păstrează în spaţiu separat, sistemele de încălzire funcţionează fără riscuri. Vorbiţi cu el cum să procedeze în caz de urgenţe sau accidente. Scrieţi împreună numerele de telefon ale serviciilor de urgenţă, ale unor instalatori şi alţi „oameni utili”.
  • Discutaţi cu copilul despre comportamentul în diferite situaţii dificile sau în care este ameninţată integritatea lui fizică şi psihică. Asiguraţi-vă că adolescentul poate să opună rezistenţă unor propuneri din partea altor persoane, pe care le consideră periculoase. Spuneţi-i unde să se adreseze pentru asistenţă medicală sau psihologică.
  • Vorbiţi-i despre pericolele ce pot apărea în cazuri de ebrietate, inclusiv despre şofatul sub influenţa alcoolului. Asiguraţi-vă că adolescentul are acces la informaţii despre droguri, alcool, fumat, infecţii cu transmitere sexuală şi pericolul pe care acestea le reprezintă pentru viaţa, sănătatea şi oportunităţile sale de viitor.
  • Discutaţi despre aşteptările pe care le aveţi ca părinte faţă de comportamentul lui în lipsa dumneavoastră. De exemplu, doriţi să frecventeze şcoala şi cercurile pe interese. Vorbiţi-i despre faptul cum să primească în ospeţie prieteni şi să meargă în ospeţie la cineva, cât timp şi în ce scop să folosească televizorul sau computerul. Spuneţi-i deschis ce şi cui doriţi să spună despre plecarea şi aflarea dumneavoastră în străinătate.
  • Discutaţi cu copilul despre viitor. Vorbiţi despre planurile dumneavoastră şi aspiraţiile lui. Aflaţi ce-i place şi ce nu-i place. Informaţi-vă despre posibilităţile educaţionale şi opţiunile referitoare la profesie şi carieră.
  • Încurajaţi-vă copilul să solicite ajutorul dumneavoastră sau al altei persoane atunci când nu se descurcă de unul singur. Ajutaţi-l să înţeleagă că a cere ajutor este un lucru firesc şi nu are nimic cu ruşinea. Vorbiţi-i despre situaţiile în care dumneavoastră aţi apelat la ajutorul cuiva.

Rubrica “Copilul meu, singur acasă” cuprinde o serie de texte informative pentru părinţii care se pregătesc să plece peste hotare şi sunt nevoiţi să-şi lase copiii acasă. Din seria de articole puteţi afla cum să pregătiţi copilul pentru o despărţire mai puţin dureroasă, cum să comunicaţi la distanţă şi ce este bine de ştiut despre particularităţile de vârstă ale copilului dvs.

Materialele sunt parte a proiectului „Familia în migrație: protejarea drepturilor familiilor transnaționale în Europa – Moldova”, realizat de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului cu suportul Fondazione L’Albero della Vita.

Opiniile exprimate în aceste articole nu reflectă neapărat punctul de vedere al agenţiei finanţatoare.

Ce este bine să știți despre dezvoltarea copilului

Cu toate că părinţii sunt cei care-şi cunosc cel mai bine copiii, uneori, se întâmplă că nici ei nu mai reuşesc să facă faţă situaţiilor. De multe ori, părinții reacționează violent la unele comportamente ale copiilor considerându-le ca fiind negative sau intenţionate, când, de fapt, poate fi doar un comportament specific vârstei. Pentru a înţelege mai bine copiii şi comportamnetele acestora este important să cunoaşteţi şi particularităţilor de vârstă ale copilului.

De exemplu, în perioada adolescenţei, se accentuează nevoia de afirmare a copilului. Un adolescent are nevoie de mai multe posibilităţi pentru a-şi dezvolta personalitatea şi a-şi spori independenţa faţă de părinţi. Atunci când această nevoie nu îi este realizată, copilul poate deveni indiferent, izolat, revoltat sau agresiv.

Înţelegerea nevoilor emoţionale ale copilului ne ajută să-i oferim condiţiile necesare pentru a se dezvolta armonios. Împreună cu nevoile fizice (hrană, adăpost, siguranţă), fiecare persoană, inclusiv copilul şi tânărul, are nevoi emoţionale (sprijin, respect, recunoaştere, acceptare, dragoste, prietenie, îndeplinire a propriilor speranţe etc.). Sănătatea şi dezvoltarea fiecărui copil depind de satisfacerea acestor nevoi fireşti.

Comunicaţi cât mai mult cu copilul

Relaţia dintre părinte şi copil trebuie să se bazeze pe înţelegere şi nu pe autoritate sau forţă. Comunicarea permanentă cu copilul vă ajută să înţelegeţi ce gândeşte, ce simte, ce probleme şi ce nevoi are acesta. Veţi avea o relaţie bună cu copilul atunci când el va simţi că îl apreciaţi şi îl înţelegeţi, că vă interesează şi îi respectaţi „universul” personal. Comunicând, veţi cunoaşte presiunile la care copilul este supus din partea mediului şcolar, familiei şi societăţii. În acest mod, veţi deveni mult mai înţelegător în ceea ce priveşte comportamentele copilului, aparent „nepotrivite”.

Dezvoltarea încrederii şi stimei de sine este un mod sigur de prevenire a problemelor cu care se pot confrunta uneori copiii şi tinerii: dificultăţi de învăţare, abandon şcolar, conflict cu legea, abuz de droguri şi de alcool, suicid. Copilul îşi construieşte părerea despre sine din părerile pe care le au despre el persoanele care îl înconjoară. Oamenii din jur sunt „oglinda” în care se vede copilul. Părinţii au rolul de bază în a ajuta copiii să-şi descopere şi să-şi sporească stima de sine. A avea o bună stimă de sine înseamnă să-ţi asumi responsabilităţi, să te afirmi, să poţi răspunde propriilor nevoi, să ai scopuri în viaţă şi să găseşti modalităţi de a le atinge.

Încurajarea comportamentelor dorite, pozitive este cea mai bună modalitate de disciplinare a copilului. Evitaţi pedepsirea copilului. Bătaia înjoseşte şi înrăieşte.

Implicarea şi participarea copilului în luarea deciziilor în lucrurile care îl privesc este un drept al său. Copiii nu sunt mini-oameni cu mini-drepturi. Ca orice fiinţă, copilul are dreptul de a avea şi a spune opinia personală privind diverse aspecte ale vieţii. Vorbiţi cu copilul atunci când luaţi decizii care îl privesc. Atunci când vă gândiţi să plecaţi la muncă în străinătate, discutaţi şi decideţi împreună cu copilul dacă pleacă unul dintre părinţi sau ambii, cât timp veţi lipsi din viaţa lui, în grija cui, cu cine va rămâne copilul dumneavoastră, va locui singur sau cu persoana care îl va supraveghea, ce responsabilităţi vor avea copilul şi îngrijitorul său.

Materialele sunt parte a proiectului „Familia în migrație: protejarea drepturilor familiilor transnaționale în Europa – Moldova”, realizat de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului cu suportul Fondazione L’Albero della Vita.

Opiniile exprimate în aceste articole nu reflectă neapărat punctul de vedere al agenţiei finanţatoare.

Subscribe to this RSS feed

Контакты

Адрес: улица Еуджен Кока, 15, Кишинэу,
Република Молдова, MD-2008

Тел./Факс: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Емайл: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Стань Послом 2%

Sustin 2%! Поддерживаю 2%! 

Медиа партнер:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page