CIDDC - Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova

Orientare profesională prin vizite de studii la companii și instituții de învățământ

Circa 100 de copii din gimnazii internat vor vizita nouă instituții de învățământ și agenți economici din Chișinău în cadrul unui program de orientare profesională desfășurat de CIDDC în instituțiile rezidențiale din Bender, Leova și Strășeni. Scopul vizitelor este de a informa elevii claselor absolvente din școlile internat despre oportunitățile privind continuarea studiilor profesionale după absolvirea treptei gimnaziale.

Vizitele au loc după ce timp de un an școlar elevii claselor 7-9 din cele trei instituții au participat la un program amplu de orientare profesională. „În cadrul programului învățăm copiii să se cunoască pe sine, cum să se informeze despre piața muncii, instituțiile de învățământ în care pot să învețe o profesie, pregătirea dosarului de admitere și despre riscurile/ pericolele cărora ar trebui să facă față după ce pleacă de la internat. În cadrul seminarelor se mai discută despre instituțiile și profesioniștii responsabili să-i ajute, să-i ghideze pe perioada studiilor profesionale și în perioada angajării în câmpul muncii”, explică Aliona Stepan, coordonatoarea programelor de lucru cu copii din instituții rezidențiale.

Pe parcursul celor 3 zile copiii se vor informa despre cele mai solicitate profesii de pe piața muncii în Moldova; vor afla care sunt condițiile de admitere și cum fac față provocărilor studenții din mai multe școli profesionale și colegii; vor comunica cu profesioniști din diferite domenii vizitând StarNet și fabrica de mobilă CONFORT.

 

În rezultatul realizării întregului program de ghidare în carieră desfășurat pe parcursul anului de studii 2015-2016, adolescenții vor putea lua decizii informate privind studiile profesionale și cariera lor viitoare. Activitățile sunt desfășurate de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, în parteneriat cu Ministerul Educației și cu suportul Soroptimist International – Uniunea din Norvegia.

CONCURS. Elevii și profesorii învață cum să guverneze școala împreună

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului anunță un nou concurs de înscriere la programul de susținere a consiliilor elevilor din instituțiile de învățământ profesional tehnic secundar.

Programul are la bază rezultatele studiului Bunăstarea copiilor – studenți ai școlilor profesionale din Moldova, efectuat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED) în anul 2014.

Studiul a scos în evidență mai multe detalii despre nivelul de bunăstare și asigurare a necesităților de bază (financiare, educative, psiho-sociale), printre care și faptul că tinerii nu își cunosc drepturile în instituție.

Inițiativa de susținere a consiliilor elevilor este la a doua ediție și reprezintă o componentă a proiectului CONSEPT III – Consolidarea Sistemului de Educație Profesională Tehnică în Moldova. În cadrul acestuia, instituțiile selectate beneficiază de suport informativ continuu, asistență metodologică, ateliere de instruire, schimb de experiență cu alte instituții de învățământ, care întreprind acțiuni de promovare a participării elevilor.

Școlile interesate, vor aplica la concurs, prezentând:

O scrisoare prin care administrația instituției demonstrează angajamentul pentru susținerea structurii de autoconducere a elevilor, prin implicarea acesteia în politica de dezvoltare a școlii și prin alocarea de resurse Consiliului Elevilor. Instituția își va asuma implicarea într-un proces de instruire complex și de lungă durată (3 ani); va garanta informarea cadrelor didactice și a comunității elevilor despre program; va asigura participarea acestora la toate activitățile planificate și va confirma disponibilitatea de a găzdui evenimente organizate în cadrul programului. 

Scrisorile de angajament vor fi expediate la adresa de email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. , până la data de 3 iunie 2016.

Primele rezultate ale școlilor susținute în anul curent de studii

Pe parcursul anului de studii 2015-2016, coordonatorii și membrii consiliilor elevilor din 5 școli profesionale au participat la 4 ateliere de instruire. Ei au fost ajutați să identifice soluții la problemele existente în instituția lor, să dezvolte și să aplice instrumente prin care își pot exprima opinia asupra diferitor aspecte ale vieții școlare, să elaboreze micro-proiecte și să facă o vizită de studiu la o instituție de învățământ din altă localitate.

În viziunea elevilor, datorită implicării în activitățile programului, ei au reușit să-și dezvolte abilitățile de comunicare și lucru în echipă, de organizare și desfășurare a activităților cu tinerii, de analiză  și luare a deciziilor. Totodată, ei au menționat că în urma instruirii, au devenit mai informați în ceea ce privește rolul și funcțiile consiliului elevilor și mai motivați de a contribui la progresul instituției în care învață.

Profesorii instruiți în cadrul programului ghidează consiliile și îi ajută pe elevi să-și organizeze activitatea. Aliona Goia este coordonatoarea consiliului elevilor din școala profesională Florești. Ea spune că prin intermediul consiliilor administrația și profesorii pot afla mai ușor care sunt problemele elevilor și ce ar trebui să facă adulții din instituție pentru a îmbunătăți calitatea studiilor.

Aliona Goia este convinsă că profesorii trebuie să ofere elevilor posibilitatea de a-și expune părerea. „Noi lucrăm pentru ei. Atât timp cât nu vom susține elevii să vorbească despre problemele pe care le au și schimbările care și le doresc, atât timp ei nu ne vor înțelege, nu vor avea încredere în noi. Ei sunt viitorul nostru și trebuie să-i susținem”, este de părere profesoara

Instruirile au loc în cadrul unui program implementat de CIDDC, în parteneriat cu Ministerul Educației și cu suportul Fundației Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED).

Pentru informații suplimentare și suport:

Tatiana Stihari, Coordonatoare program, CIDDC

Tel: 022 744 600 sau 068 707 576.

 

 

 

 

 

 

 

Consiliile Naționale ale Elevilor. Calendarul alegerilor 2016

Sfârșitul anului școlar nu înseamnă doar evaluări finale și calcularea mediei notelor. Până vor ieși în vacanță, elevii trebuie să-și delege reprezentanții în Consiliile Naționale ale Elevilor. Desemnați de către colegi prin alegeri libere și deschise, reprezentanții din învățământul general, adică gimnazii și licee, participă la concursul de selectare a membrilor în Consiliul Național al Elevilor (CNE). În paralel, elevii din colegii și școli profesionale depun dosarele pentru a deveni membri ai Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic (CNE ÎPT).

Ministerul Educației îndeamnă Consiliile Elevilor din învățământul general să transmită dosarul candidaților până la data de 15 mai 2016, la adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. . Consiliile Elevilor din învățământul profesional tehnic vor desfășura alegerile interne până pe 20 mai și vor depune dosarele candidaților săi până pe 30 mai 2016, la adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. .

Dosarul candidaților va include următoarele acte: CV-ul candidatului; acordul informat al părintelui/îngrijitorului; o scrisoare de motivaţie din partea candidatului; procesul-verbal al şedinţei organului de autoconducere al elevilor din instituţia de învăţământ.

Membrii consiliilor vor fi aleşi pentru un an școlar și se vor convoca trimestrial, pentru a discuta cu angajaţii şi conducerea Ministerului Educației, precum și cu reprezentanți ai altor structuri de stat, despre problemele care îi preocupă, în special cele ce ţin de relevanța şi calitatea educaţiei.

Scopul consiliilor este de a asigura dreptul la opinie și libera exprimare a elevilor. Astfel, Ministerul Educației are posibilitatea să obțină informații din prima sursă despre problemele cu care se confruntă sistemul educațional. În același timp, consiliile reprezintă o platformă prin care elevii pot să-și facă vocea auzită referitor la toate aspectele ce țin de activitatea instituțiilor de învățământ, precum și un mecanism prin care conducerea ministerului consultă opinia lor în elaborarea politicilor educaționale.

 

Membrii Consiliului Național al Elevilor din școli profesionale și colegii s-au întrunit în ultima ședință

În perioada 21-23 aprilie 2016 a avut loc ultima ședință a Consiliului Național al Elevilor din colegii și școli profesionale din anul curent de studii.

În cadrul ultimei ședințe, elevii au au mers în vizite de studiu la Școala Profesională din orașul Nisporeni și la Colegiul Pedagogic Vasile Lupu din orașul Orhei. Scopul vizitei a fost analiza practicilor de luare în considerare a opiniei elevilor. De asemenea, consilierii au discutat cu mai mulți invitați, precum Adrian Băluțel, Tudor Darie și Terentie Carp, despre guvernarea elevilor în instituțiile de învățământ și despre cum pot transforma pasiunea într-o afacere.

Cristina Boaghi, viceministrul educației, prezentă la eveniment, a ținut să le mulțumească elevilor pentru efortul depus în activitățile desfășurate de Consiliu. „Mi-aș fi dorit să pot participa la un astfel de exercițiu când eram și eu elevă. Vă îndemnăm să transmiteți cunoștințele și experiența acumulată altor colegi, care vor prelua acest rol”, a menționat viceministrul.

Rezultatele CNE ÎPT din acest an de studii

Pe durata mandatului, membrii Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic (CNE ÎPT) au contribuit la evaluarea aplicării Instrucțiunii privind constituirea și funcționarea Consiliilor Elevilor (CE) din instituțiile de învățământ profesional tehnic. Documentul obligă directorii de instituții să asigure condițiile necesare pentru crearea și funcționarea CE. De asemenea, conform Codului Educației, managerii trebuie să implice reprezentanții CE în Consiliul de Administrație a instituției.

În urma evaluării, pe 16 februarie 2016, Ministerul Educației a emis un act prin care solicită tuturor directorilor de instituții să întreprindă o serie de acțiuni menite să îmbunătățească aplicarea prevederilor înscrise în Instrucțiune.

Totodată, membrii CNE ÎPT au realizat rapoarte despre modul în care drepturile copilului la educație, nondiscriminare și protecție față de violență și abuzuri se respectă în colegii și școli profesionale.

Alegeri pentru desemnarea noii componențe CNE ÎPT

Actualmente, elevii din colegii și școli profesionale sunt invitați să participe la concursul de selectare a noilor membri ai CNE ÎPT. Ei vor avea mandat pe perioada anului de studii 2016-2017.

Ministerul Educației îndeamnă Consiliile Elevilor din instituțiile de învățământ să desfășoare concursul intern de selectare a candidaților în perioada 1 martie – 20 mai 2016 și să transmită dosarul acestora până pe 30 mai 2016 la adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. .

Dosarul candidaților la concurs va include următoarele acte: CV-ul candidatului; acordul informat al părintelui/îngrijitorului; o scrisoare de motivație din partea candidatului; procesul-verbal al ședinței organului de autoconducere al elevilor din instituția de învăţământ.

Scopul consiliului este de a asigura dreptul la opinie și libera exprimare a elevilor. Astfel, Ministerul Educației are posibilitatea să obțină informații din prima sursă despre problemele cu care se confruntă sistemul educațional. În același timp, consiliul constituie o platformă prin care elevii pot să-și facă vocea auzită referitor la toate aspectele ce țin de activitatea instituțiilor de învățământ, precum și un mecanism prin care conducerea ministerului consultă opinia lor în elaborarea politicilor educaționale.

 

 

CIDDC își exprimă dezacordul cu privire la inițiativa MAI de a micșora vârsta de răspundere contravențională

Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului își exprimă îngrijorarea și dezacordul cu privire la proiectul de modificare a Codului Contravențional al Republicii Moldova care ține de vârsta răspunderii contravenționale.

Considerăm că micșorarea vârstei  generale a răspunderii contravenționale, dar și mărirea spectrului de contravenții aplicabile, ca excepție, copiilor între 14 și 16 ani nu sunt argumentate și contravin principiilor drepturilor copilului și standardelor internaționale de justiție prietenoasă copilului.

1. Modificările trebuie să fie bazate pe studii

Modificările propuse nu sunt susținute de date concrete, cercetări care să demonstreze că există o problemă și că anume această soluție este optimă. În acest sens este nevoie de o analiza minuțioasă a impactului asupra drepturilor copilului cu o consultare largă, inclusiv a copiilor. Așa cum modificarea propusă este una esențială, nu poate fi integrată cu alte modificări care au ca scop înăsprirea sancțiunilor contravenționale.

2. Tendințele la nivel internațional sunt de a reduce spectrul faptelor pentru care copiii sunt atrași la răspundere și a diminua sancțiunile

Acțiunile și deciziile care vizează copiii trebuie să țină cont de interesul superior al copilului (protecție, dezvoltare), conceptul de capacități în evoluție a copilului și înțelegerea că aceștia sunt persoane în formare. Din perspectiva nondiscriminării, această abordare (micșorarea vârstei răspunderii contravenționale) nu este una echitabilă. Pe de o parte, statul consideră copiii, în virtutea vulnerabilității lor, ca lipsiți de capacitate de exercițiu și nu le oferă tot spectrul de drepturi pe care le au adulții. Pe de altă parte, îi consideră suficient de capabili încât să-i atragă la răspundere contravențională.

3. E nevoie de educație și dezvoltare de competențe în loc de pedeapsă

Prevenirea comportamentelor problematice ale copiilor trebuie să fie făcută prin educație, dezvoltarea competențelor personale și sociale, măsuri de combatere a sărăciei și alte măsuri. Copiii care comit fapte condamnabile sunt mai curând victimele unui sistem care nu funcționează. În acest sens, nu putem responsabiliza copiii pentru inacțiunile și iresponsabilitatea statului și instituțiilor sale.

4. Sancțiunile propuse, lipsite de sens

Sancțiunile pentru copiii de 14-16 ani sunt un nonsens – munca neremunerată și arestul nu pot fi aplicate, iar un copil de această vârstă nu are posibilitatea să aibă un venit propriu. În ce măsură plata amenzii de către părintele copilului contribuie la scopul sancțiunii contravenționale stabilit în art. 32 alin.(1)?

Luând în considerare cele expuse mai sus, solicităm expres eliminarea p. 2 din Proiectul legii pentru modificarea și completarea Codului contravențional al Republicii Moldova nr. 218 - XVI din 24 octombrie 2008.

În același timp, reiterăm mesajul de a schimba accentul acțiunilor pe măsuri educative și de dezvoltare a competențelor sociale la copii. Acestea fiind primordiale pentru pregătirea unor cetățeni capabili să-și asume responsabilităţile vieţii într-o societate democratică.

 

Elevii învață cum să participe la administrarea școlii

Elevii din școala profesională Florești (ȘP Florești) doresc să îmbunătățească procesul de studii în instituția lor. Pentru aceasta, consiliul elevilor de la Florești a mers ieri într-o vizită de studiu la Centrul de Excelență în Servicii și Prelucrearea Alimentelor Bălți (CESPA Bălți), unde a organizat și o ședință comună cu membrii consiliului elevilor din CESPA Bălți.

Consiliul elevilor de la Florești a analizat metodele de predare a meseriilor și disciplinelor generale în cadrul CESPA Bălți. Membrii consiliului au examinat dotarea cu utilaj și echipament a laboratoarelor și sălilor de studii, condițiile de trai a elevilor din CESPA Bălți și organizarea internă a instituției. Ulterior, consilierii vor prezenta administrației ȘP Florești propuneri de îmbunătățire a pregătirii profesionale și a condițiilor de trai în cămin.

Nicolae Pegza, elev la școala profesională Florești, spune că vizita de studiu la Bălți l-a făcut să înțeleagă ce schimbări și-ar dori să vadă în școala lui. „Mi-a plăcut foarte tare cum lucrează grupele de bucătari. Am văzut că elevii de aici fac orele practice în laboratoare dotate, cu tehnică nouă. Cred că aceasta îi ajută pe elevi să învețe mai bine și să le placă ceea ce fac”, susține elevul.

Nicolae a mai adăugat că și-ar dori ca unii profesorii din școli să-și schimbe atitudinea față de elevi. „Aș vrea ca între profesori și elevi să fie o relație mai sinceră și de la egal la egal. Eu cred că în așa condiții, elevii vor însuși materialul mai ușor și nu vor exista situații în care ei nu vor merge la lecții pentru că au frică de profesor sau se simt jigniți de el”, explică tânărul.

Vizita de studiu face parte din programul de instruire și susținere a consililor elevilor din învățământul profesional tehnic din Moldova. Elevii și profesorii din 5 școli profesionale din raioanele Hâncești, Florești, Ungheni și municipiile Bălți și Chișinău sunt ghidați pe durata anului de studii 2015-2016 cum să creeze și să asigure funcționarea consiliilor elevilor astfel încât să reprezinte cu adevărat vocea elevilor.

Profesorii instruiți în cadrul programului ghidează consiliile și îi ajută pe elevi să-și organizeze activitatea. Aliona Goia este coordonatoarea consiliului elevilor din școala profesioanală Florești. Ea spune că prin intermediul consiliilor administrația și profesorii pot afla mai ușor care sunt problemele elevilor și ce ar trebui să facă adulții din instituție pentru a îmbunătăți calitatea studiilor.

Aliona Goia este convinsă că profesorii trebuie să ofere elevilor posibilitatea de a-și expune părerea. „Noi lucrăm pentru ei. Atât timp cât nu vom susține elevii să vorbească despre problemele pe care le au și schimbările care și le doresc, atât timp ei nu ne vor înțelege, nu vor avea încredere în noi. Ei sunt viitorul nostru și trebuie să-i susținem”, este de părere profesoara.

Activitățile au loc în cadrul unui program implementat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova (CIDDC). Programul are la bază rezultatele studiului Bunăstarea copiilor – studenți ai școlilor profesionale din Moldova, efectuat de CIDDC și Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED) în anul 2014.

Studiul a scos în evidență mai multe detalii despre nivelul de bunăstare și asigurare a necesităților de bază (financiare, educative, psiho-sociale), printre care și faptul că tinerii nu își cunosc drepturile în instituție.

Inițiativa reprezintă o componentă a proiectului „CONSEPT III – Consolidarea Sistemului de Educație Profesională Tehnică în Moldova”, implementată de CIDDC, în parteneriat cu Ministerul Educației. Suportul financiar este oferit de Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED).

 

Pentru mai multe detalii:

Irina Gușan, Comunicator CIDDC

Tel: 068 499746;

Email:  Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.  sau  Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

 

 

Copiii, despre dreptul lor la protecție față de abuz și neglijare

Părinții și profesorii nu știu cum să comunice nonviolent cu copiii și care sunt urmările violenței asupra copilului. Adesea, bătaia, pișcatul, amenințarea și numirea cu cuvinte urâte sunt metode folosite de adulți pentru a „educa” copiii acasă, la școală sau la grădiniță. Sunt unele dintre constatările unui grup de copii, numit Grupul de Reflecție, ce scrie pentru ONU un raport despre cum sunt respectate drepturile copilului în țara noastră.

Rodica Caimac și Vladislav Cernouțan, membrii Grupului de Reflecție, au prezentant ieri o parte din constatările raportului în cadrul atelierului național „Protecția copiilor împotriva abuzului, neglijării, exploatării și traficului printr-un sistem consolidat și funcțional”.

Atelierul a fost organizat de Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC) în parteneriat cu Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) și cu suportul financiar al Reprezentanţei UNICEF în Republica Moldova și Fundaţiei OAK. Potrivit raportului copiilor, deși profesorii, medicii și asistenții sociali sunt obligați să informeze părinții despre efectele violenţei, în majoritatea cazurilor nu o fac pentru că mulţi dintre ei consideră violența drept metodă de educare.

„În cele mai multe școli informarea despre violență se face ocazional și superficial; fie atunci când școala primește broșuri și postere de la organizații neguvernamentale, fie când se organizează săptămâni anti-violență. Drept consecință, copiii nu pot să recunoască un abuz și nu știu unde să se adreseze atunci când sunt victime sau martori ai unui abuz”, adaugă Vladisav Cernouțan.

Violența sexuală este un alt aspect reflectat de către copii în raport. Copiii au observat că profesorii și părinții nu consideră atingerile drept abuz sexual și nu intervin la primele plângeri din partea copiilor.

„Părinții, educatorii și profesorii nu sunt pregătiți să discute cu copiii despre acest subiect. Mulți dintre adulți spun că copiii provoacă și sunt vinovați de situațiile de abuz sexual și le trec cu vederea pentru a nu dăuna imaginii școlii sau localității”, explică Rodica Caimac.

În majoritatea localităților nu există un mecanism, sigur și confidențial prin care copiii și adulții ar depune plângeri despre abuz sexual sau alte forme grave de violență și care ar putea să examineze aceste plângeri. Din acest motiv, de cele mai multe ori, victimele abuzului sexual nu beneficiază de ajutor, se menționează în raportul elaborat de copii.

În opinia copiilor, situația poate fi îmbunătățită dacă părinții și toți profesioniștii care lucrează cu copiii vor fi instruiți permanent despre metodele de educare nonviolentă a copiilor și despre cum să identifice un copil victimă a abuzului. Totodată, și copiii trebuie informați de cum să identifice și cum să procedeze atunci când sunt martori sau victime a violenței.

De asemenea, autoritățile trebuie să monitorizeze cum funcționează mecanismul de depunere și examinare a plângerilor în cazuri de violență și să instruiască profesioniștii din echipele multidisciplinare despre cum să utilizeze acest mecanism.

Grupul de Reflecție, susținut de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova, și-a început activitatea în iulie 2014. Grupul este format din treizeci de copii din douăsprezece raioane și municipii ale țării, care au vârsta cuprinsă între 12 și 18 ani.

În prima etapă de lucru, copiii au monitorizat 5 drepturi prevăzute în Convenția privind Drepturile Copilului: dreptul la educație, la familie, la sănătate, la protecție față de exploatarea economică și față de toate formele de abuz și neglijare. În cea de-a doua etapă membrii Grupului și-au propus să realizeze interviuri, chestionare, focus-grup-uri și să creeze o platformă de informare și consultare a copiilor privind respectarea propriilor drepturi.

Copiii elaborează raportul în contextul în care Republica Moldova a ratificat în anul 1990 Convenția ONU pentru Drepturile Copilului. Din acel moment, guvernul țării noastre și-a asumat obligația de a raporta o dată la 5 ani cum sunt respectate drepturile copilului în stat. Pe lângă raportul Guvernului, Comitetul examinează și un raport prezentat de societatea civilă, din care face parte și raportul copiilor.

Concurs de selectare a membrilor Consiliului Național al Elevilor din colegii și școli profesionale

Elevii din colegii și școli profesionale sunt invitați să participe în concursul de selectare a noii componențe a Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic (CNE ÎPT), ce va activa pe durata anului de studii 2016-2017.

Ministerul Educației îndeamnă Consiliile Elevilor din instituțiile de învățământ să desfășoare concursul intern de selectare a candidaților în perioada 1 martie – 20 mai 2016 și să transmită dosarul acestora până pe 30 mai 2016 la adresa Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea. .

Dosarul candidaților la concurs va include următoarele acte: CV-ul candidatului; acordul informat al părintelui/îngrijitorului; o scrisoare de motivaţie din partea candidatului; procesul-verbal al şedinţei organului de autoconducere al elevilor din instituţia de învăţământ.

Membrii CNE ÎPT vor fi aleşi pentru un an școlar și se vor convoca trimestrial, pentru a discuta cu angajaţii şi conducerea Ministerului Educației, precum și cu reprezentanți ai altor structuri de stat, despre problemele care îi preocupă, în special cele ce ţin de relevanța şi calitatea educaţiei.

Concursul de selectare a membrilor Consiliul Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic  are loc anual, începând cu 2014. Activitatea consiliului are loc pe lângă Ministerul Educației și este susținută Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC).

Scopul consiliului este de a asigura dreptul la opinie și libera exprimare a elevilor. Astfel, Ministerul Educației are posibilitatea să obțină informații din prima sursă despre problemele cu care se confruntă sistemul educațional. În același timp, consiliul constituie o platformă prin care elevii pot să-și facă vocea auzită referitor la toate aspectele ce țin de activitatea instituțiilor de învățământ, precum și un mecanism prin care conducerea ministerului consultă opinia lor în elaborarea politicilor educaționale.

Un consiliu similar există și pentru elevii din gimnazii și licee.

 

Consiliul Național al Elevilor din colegii și școli profesionale s-a întrunit într-o nouă ședință

37 de elevi din colegii și școli profesionale, membri ai Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic (CNE ÎP), s-au întrunit într-o nouă ședință de lucru în perioada 4-6 februarie 2016, la Chișinău.

În cele trei zile de forum, membrii CNE ÎP au examinat rezultatele monitorizării privind respectarea dreptului de a nu fi discriminat în mediul școlar și au discutat cu reprezentanții Centrului Național Anticorupție despre strategiile de prevenire și combatere a corupției pe care le poate avea școala. De asemenea, elevii au discutat cu viceministra Educației, Cristina Boaghi, despre reforma sistemului profesional tehnic.

În acest sens, viceministra a reiterat angajamentul ministerului de a revizui curriculum și modul de pregătire a elevilor în conformitate cu cerințele pieței muncii; de a instrui profesorii, îmbunătăți infrastructura, ajusta mecanismul de finanțare și de a schimba atitudinea și percepția generală a societății față de învățământul profesional.

Totodată, membrii CNE ÎP au vizitat și două instituții de învățământ din Chișinău pentru a consulta opinia elevilor despre accesul și calitatea educației.

Consiliul Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic a fost creat de Ministerul Educației, în parteneriat cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC), la începutul anului curent de studiu. Activitatea consiliului este susținută de  Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED).

Scopul acestuia este de a asigura dreptul la opinie și libera exprimare a elevilor. Astfel, Ministerul Educației are posibilitatea să obțină informații din prima sursă despre problemele cu care se confruntă sistemul educațional. În același timp, consiliul constituie o platformă prin care elevii pot să-și facă vocea auzită referitor la toate aspectele ce țin de activitatea instituțiilor de învățământ, precum și un mecanism prin care conducerea ministerului consultă opinia lor în elaborarea politicilor educaționale.

Un consiliu similar există și pentru elevii din gimnazii și licee.

 

„PROVOCĂRILE LUI DRAGOȘ” - aplicaţie interactivă pentru prevenirea abuzului față de copii

„PROVOCĂRILE LUI DRAGOȘ” - aplicaţie interactivă pentru prevenirea abuzului față de copii

Cu scopul de a încuraja copiii să cunoască formele violenței și să nu tolereze abuzul, Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) lansează aplicația interactivă „Provocările lui Dragoș”.

Cu ajutorul acestei aplicații, copiii pot învăţa să recunoască diverse forme ale abuzului, să afle cum se pot comporta în situaţii riscante pentru ei şi să identifice persoane de încredere la care ar putea să se adreseze atunci când sunt în pericol (părinte, educator, învățător, profesor, psiholog școlar, asistent social, lucrător medical, polițist). Totodată, ea poate fi utilă şi pentru părinţi și cadre didactice, în abordarea cu cei mici a subiectelor mai delicate.

Aplicația „Provocările lui Dragoș” este inovativă pentru R.Moldova şi este destinată copiilor cu vârste între 7 - 12 ani. Aceasta poate fi accesată gratuit pe site-ul CIDDC http://www.childrights.md/dragos/.

Această aplicație vine ca o reacție la multiplele cazuri de abuz asupra copiilor care se înregistrează în R.Moldova, unde violența încă mai este pe larg acceptată și practicată. Violența este atât de răspândită, încât ea nu se percepe ca abuz, iar cei afectați nu pot să o recunoască și să o raporteze. Studiile arată că cei mici sunt afectați de violență în diverse medii: în familie, la școală, la grădiniță, pe stradă, în locurile publice. Copiii nu au cunoștințe, forțe și pârghii necesare ca să vorbească despre violența asupra lor şi au nevoie de susţinere în a învăţa despre violenţă şi cum să facă faţă acesteia.

Structura și conținutul aplicației:
Când accesează jocul, copilul devine ghidul lui Dragoș, personajul principal. Atât Dragoș, cât şi prietenii lui urmează să facă faţă diverselor provocări pe care le întâlnesc atât acasă, cât şi la școală sau la locul de joacă.

Situaţiile prin care trece Dragoş reflectă diverse tipuri de violenţă, cum ar fi hărțuirea, indimidarea, violența fizică, emoţională sau sexuală. Istoriile au fost inspirate din situaţii reale pe care le întâlnesc copiii în diverse medii și care pot avea un impact negativ asupra sănătății fizice și psihice a copilului.

Cu toate că a fost gândită astfel ca cei mici să o poată manevra independent, încurajăm părinții să le fie alături și să intervină cu explicații suplimentare acolo unde este cazul.

Aplicația a fost dezvoltată în cadrul programului „Promovarea practicilor parentale pozitive de disciplinare a copiilor”, realizat de Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului, cu suportul Ministerului Educației și al Reprezentanţei UNICEF în Moldova.

„PROVOCĂRILE LUI DRAGOȘ” pe Youtube

Persoană de contact:
Irina Gușan,
email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.  
tel: +373 68499746

Subscribe to this RSS feed

Contacte

Adresa: Strada Eugen Coca nr. 15, Chișinău,
Republica Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

Ambasadorul 2%

Sustin 2%! Sustin 2%! 

Partener media:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page