CIDDC - Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului din Moldova

Concurs de selectare a consultanților-formatori pentru dezvoltarea capacităților profesioniștilor din sectorul educație din Republica Moldova privind diversitatea și multiculturalitatea

TERMENI DE REFERINȚĂ

1. CONTEXT

În contextul fluxului masiv de refugiați din cauza conflictului din Ucraina școlile din Republica Moldova se confruntă cu o provocare majoră: integrarea copiilor refugiați într-un sistem educațional care trebuie să răspundă noilor realități. Copiii refugiați provin din contexte culturale, lingvistice și educaționale diferite, iar sistemul educațional trebuie să fie pregătit să abordeze aceste diferențe într-un mod care să sprijine integrarea acestora, asigurându-se că nu există discriminare și că toți copiii se simt în siguranță și valorizați. La rândul lor, cadrele didactice trebuie să fie bine pregătite pentru a gestiona diversitatea etnică, culturală și lingvistică din sălile de clasă, pentru a preveni discriminarea și bullying-ul și pentru a promova un mediu educațional incluziv și echitabil.

În acest context, Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului (CIDDC) lansează un concurs pentru selectarea consultanților-formatori în vederea dezvoltării capacităților profesioniștilor din sectorul educațional din Republica Moldova în gestionarea diversității culturale și etnice în școli, cu accent pe integrarea copiilor refugiați și promovarea unui mediu educațional incluziv.

Citește mai departe...

Concurs de selectare de consultant-formator pentru facilitarea dialogului cu Ministerul Educației și Cercetării, Organele Locale de Specialitate din Domeniul Învățământului și Instituțiile de Învățământ

TERMENI DE REFERINȚĂ

1. CONTEXT

Protecția copilului reprezintă o prioritate esențială în asigurarea unui mediu sigur și favorabil dezvoltării acestuia, mai ales în contextul actual al integrării copiilor refugiați din Ucraina în instituțiile de învățământ din Republica Moldova. În acest sens, este crucială implicarea tuturor actorilor relevanți – Ministerul Educației și Cercetării (MEC), organele locale de specialitate din domeniul învățământului (OLSDÎ) și instituțiile de învățământ – în definirea și aplicarea unor orientări clare și coerente pentru protecția copiilor, cu accent pe respectarea drepturilor copilului refugiat și crearea unui mediu educațional incluziv.

Acest proces necesită facilitarea unui dialog structurat și incluziv, care să permită consultarea tuturor părților interesate, identificarea provocărilor legate de integrarea copiilor refugiați și formularea unor soluții adaptate pentru asigurarea protecției, siguranței și participării acestora la procesul educațional.

Citește mai departe...

Educație și umanitate în sprijinul copiilor refugiați

Potrivit datelor furnizate de UNHCR, în 2022, Republica Moldova a găzduit peste 100.000 de refugiați ucraineni, dintre care aproximativ 40% erau copii. Incluziunea acestora în sistemul educațional moldovenesc a reprezentat o provocare majoră pentru autorități, cadrele didactice și comunitățile locale. Studiile arată că trauma războiului, migrația forțată și dificultățile de adaptare la un mediu nou pot afecta profund procesul de învățare și dezvoltare emoțională a copiilor.

Citește mai departe...

Versiunea prietenoasă copilului a codului de conduită – parte componentă a PPC

În perioada 9-11 ianuarie 2025a avut loc un atelier de formare axat pe adaptarea și implementarea versiunii prietenoase copilului a Codului de Conduită , parte integrantă a Politicii de protecție a copilului. Evenimentul a reunit 18 coordonatori/oare VNET și 18 adolescenți/e din instituții de învățământ primar și secundar din raioanele Căușeni, Edineț și municipiul Bălți cu scopul de a reflecta critic asupra procesului de elaborare, actualizare și implementare a Codului de Conduită prietenos copilului.

Atelierul a oferit un cadru de reflecție și colaborare între adulți și adolescenți, axat pe consultarea opiniilor elevilor și dezvoltarea unor soluții concrete pentru prevenirea violenței. Participanții/ participantele au discutat despre ce este violența față de copii, formele de violență (inclusiv violența fizică și psihică, bullying-ul, discriminarea și exploatarea ), care sunt semnele unei situații de risc, ce pot face copiii când sunt în astfel de situații și la cine se pot adresa. Participanții adulți au analizat perspectivele copiilor asupra siguranței și protecției în școli, iar activitățile s-au axat pe înțelegerea felului în care valorile și comportamentele adulților influențează mediul educațional.

Citește mai departe...

15 tineri și tinere au absolvit programul de formare de formatori în domeniul participării copilului

Timp de 7 luni, 15 tineri și tinere din Republica Moldova și-au consolidat capacitățile de înțelegere a drepturilor copiilor care acționează în calitate de Apărători ai Drepturilor Omului în Republica Moldova și împuternicirea acestora.

Formarea tinerilor s-a desfășurat în perioada iunie - decembrie 2024, în cadrul Programului Formare de Formatori în domeniul participării copilului. Acest program face parte din proiectul „Consolidarea și Protejarea Drepturilor Copilului în Republica Moldova”, implementat de CIDDC în parteneriat cu Ambasada Germaniei, cu sprijinul financiar al Ministerului Federal al Afacerilor Externe al Germaniei.

Totodată, s-au depus eforturi pentru consolidarea capacităților cadrelor didactice de Educație pentru societate de a sprijini copiii apărători ai drepturilor omului, inclusiv pe cei refugiați, de a-și monitoriza drepturile și a le apăra în fața autorităților.

Citește mai departe...

Contacte

Adresa: Strada Eugen Coca nr. 15, Chișinău,
Republica Moldova, MD-2008

Tel./Fax: (+373 22) 747813, 716598, 744600

Email: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.

Ambasadorul 2%

Sustin 2%! Sustin 2%! 

Partener media:

Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente

Top of Page